morgás joga 6.jpgHa van igazi állatorvosi ló a magyar gazdaságpolitikában, akkor a dohánypiac újrafelosztásának kivitelezése méltán pályázhatna dobogós helyre - ádáz lobbiharc, alapvető üzletviteli ismereti hiányosságok, átgondolatlan és drága megoldások, kapkodás-későn ébredés, mindennek a költségét a kiskereskedők és az adófizetők Állják. És még mindig nem látszik az alagút vége.

Mert mi is történt eddig? (Előzmény-posztok linkjei a poszt végén találhatóak)

Valaki kitalálta, miért is maradna úgy a dohánypiac ahogy van, mégiscsak 500 milliárdos buli. Az ötlet termékeny talajra talált, készült törvénytervezet, beindult a lobbi - még az is derült, kinek van a keze könyékig a buliban, de rossz az, aki rosszra gondol. Az átalakítás lényege: maximálisan kontrollált piac és csak az árulhasson dohányterméket, aki erre engedélyt szerez. A Nemzeti Dohánybolthálózat élni és virulni fog júliustól és azt is kiszámolta a Fidesz, a csak dohánytermékek értékesítéséből nagyszerűen meg tud élni egy kereskedő. Igaz, a károgók el kezdték sorolni, miért nem rentábilis a buli, de a kormányzat csak hajtogatta, már megint aknamunka folyik. Mert mi másra is utalna az a szöveg, hogy bárhogy is számolják a szakemberek, 500 dohányos képtelen eltartani egy trafikot, ráadásul az intézkedés egy csomó munkahely és kisvállalkozás végét fogja eredményezni?

Aztán elfogadták a törvényt, mit és hogyan lehet árulni és azt is meghatározták, mikorra kell kiírni a pályázatot. Arra is határozat született, a bonyolító cégnek már az induláshoz 450 millióra van szüksége - pontosan ennyi kell ahhoz, hogy felmérjék az összes települést koncesszió-igényileg meg beszedjék és döntéselőkészítsék a pályázatokat. A dohány kiskereskedők illetékes érdekvédelmi szerve örömét fejezte ki,  miszerint méltányos, hogy ezentúl majd azért kell fizetni, amiért eddig nem kellett, miközben kisebb lesz a termékkínálat és az összes költséget és az elvárt hasznot a 4-5%-os árrésből kell kigazdálkodni. 

A pályázati kiírás nem jelent meg időben - hogy miért? Valakinek mégiscsak sikerült megértetnie a tisztelt döntéshozókkal, hogy csak dohánytermékből egy trafik életképtelen. Jött a hatalmas ötlet, legyen benne lottó is! Igenám, de a sorsolásos szerencsejátékok árrése sem az, ami álomüzletet eredményez, viszont további extrabefektetést igényel (kaució, stb.). Az isteni szikra bekerült a törvénybe is, így már megjelenhetett, igaz egy hónapos csúszással a pályázati kiírás.

A kiírás a szöveget értelmezni tudó, de reménybeli hátszéllel nem rendelkező piaci szereplőknek inkább rossz hír volt, mint jó - igazi magyar, kiszámíthatatlan feltételekkel: szubjektív értékelés, kvázi kötelező kamarai plusz apanázs folyósítás, valamint olyan kizáró feltételek kusza halmaza, hogy újszülött vállalkozásokon kívül más nem nagyon indulhat eséllyel. A koncessziós díj látszólag nem magas (ahhoz képest viszont igen, hogy eddig ilyen nem volt, az árrés viszont maradt), de a szimpla dohánytermék-értékesítésből gyakorlatilag kigazdálkodhatatlan. A lottó meg bizonytalan, mivel arra külön engedélyt kell szerezni a Szerencsejáték Zrt-től, lehetőleg a régi értékesítő hálózat közelben lévő egységeinek kiszorításával.

Mivel üzleti terv is kell a pályázathoz, a reménybeli koncessziósok nekiálltak számolni és lám, kiderült, amit a károgók már majd egy éve mondogatnak, a törvényben megfogalmazott feltételekkel kicsi eséllyel maradhat talpon bárki is, aki trafikosként képzeli el a jövőben az életét. A pályázat beadási határideje ketyeg, a lebonyolító állami cég viszont sajtóközleményben belengeti, mi lenne, ha mást is árusíthatnának a trafikok? Égetett szesz, kávé, energiaital, újság? Szuper ötletnek tűnik a dohányboltban nyitott kisbolt - bár csak azok számára, akik majd megnyerik a koncessziós jogot. A környékbeli üzletek meg előre retteghetnek, mikor pártolnak majd el tőlük a nagyobb árréses kuncsaftok és vajon a szomszédos Nemzeti Dohány Meg Mindenféle Egyéb Bolt megnyitásától számítva mennyi idő alatt kerülnek a tönk szélére. De nem érdekes, odafenn kiszámolták, 14 ezer új munkahely lesz. Hogy megszűnik cserébe 25-30 ezer? Apróság, pozitívan kell gondolkodni, szerencse is kell az élethez, júliustól pedig épp a koncessziósoknak áll a zászló.

Igaz, ha a törvénygyár bevallja, elsőre tévedett és korrekcióként engedélyezi a kibővített termékskálát, akkor a folyamatban lévő pályázat szempontjából alapvetően megváltozik minden, amire csak építeni lehet egy üzleti tervben, de hát épp ezért rugalmas a magyar vállalkozó - a papír mindent elbír, csak játszani kell még egy kicsit a számokkal. A pályázati kiírás meg úgyis megmondta, a beadási határidő lejárta előtt 10 napig lehet módosítani a kiírást, így korrekt, nem? Ha pedig nem lesznek elég gyorsak ott fenn a parlamentben, hát meg lehet hosszabbítani a pályázati határidőt, végső esetben meg egyszerűen vissza is lehet vonni az egész kiírást, indoklás nélkül. A kiírás szerint ugyan pályázók bukják a pályázatbeadási díjat (25 ezer forint, nem tétel), de kit érdekel? Örüljenek, a pályázati biztosíték visszajár, igaz kamat nélkül ülhet az állam a százezren akár 60 napig is. Egyebekben pedig a minisztérium kizárja, hogy bármilyen felelőssége is legyen, amennyiben a feltételek jogszabályváltozás miatt változnak meg - tehát mindenki, aki beadja a pályázatot, vállalja a magyar jogalkotásból eredő kockázatot.

 

Igenám, de az ötletparádé még nem ért véget - még azt sem tudjuk, mi lesz a pia-kávé sztori vége, már itt az újabb javaslat, ezúttal az Oszágos Kereskedelmi Szövetségtől - legyen 10% az árrés. Mindez 19 nappal a pályázatok beadási határideje előtt. Az ötletet a kereskedők pártolnák, a dohányosok viszont nem biztos, hogy el lennének ragadtatva az ezer forintos dobozártól. Oké, lehet őket vigasztalni, máshol is drága, ők viszont visszakérdezhetnek, és tessék mondani, ott átszámolva hány forintnyi euró is az átlagbér? Ebből a fogyasztói matematikából a kormányzat nyertesen nem jöhet ki - márcsak az a kérdés, magára akarja-e haragítani a dohányzó szavazókat nem sokkal a választások előtt, vagy megelégszik azzal a pártpreferencia-változtatás kockázattal, amit a körülményesebb cigihez jutás eredményez.

A Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetségének azonban nem tetszik a javaslat, szerintük "alkotmányossági kérdéseket is  felvetne, ha az állam a dohánytermékek árképzése mellett a termék fogyasztói árát is szabályrendszerhez kötné. Ugyanis az árrés növelése a dohányterméket előállító és forgalmazó vállalatok tulajdonát képező dohánytermékek feletti szabad rendelkezés lehetőségét csorbítaná." Rövidebben: nagyobb árréssel úgy lesz drágább a cigi, hogy ők ebből egy fillért sem látnak, miközben valószínűleg csökkenni fog az értékesített mennyiség.

Ha a javaslat az illetékes fórumon a dohánylobbi ellenérzése ellenére kedvező fogadtatásra találna, a vállalkozók újra elővehetik táblázataikat és immáron 10%-os árréssel átfazonírozhatják üzleti tervüket. Mivel több méz kerül a madzagra, valószínűleg új érdeklődők jelennek majd meg a dohánypiac újraelosztásának arénájában, erőteljesebb lobbitevékenység indul be és előfordulhat, hogy aki eddig azt hitte, hátszele alapján ő lesz a befutó, az hatalmasat téved, mert könnyen lehet nála erősebb kutya is a porondon.

Igenám, de a dobozár drasztikus növelésének igazi nyertese a fekete piac: a csempészettel és értékesítéssel foglalkozó szervezett bűnözők haszna jelentősen nő minden egyes dobozon még akkor is, ha a növekvő keresletre válaszul egy kicsit emelnek a mostani egységáraikon. Az eredmény? Jelentős kieső forgalom a trafikosoknál, drasztikusan csökkenő költségvetési bevételek, miközben a fogyasztók teljesen adó- és vámmentesen kaphatnak tüdőrákot.

A játszma azonban még nem ért véget, a 20 évre szóló koncessziós szerződéseken még nem száradt meg a tinta, a várható haszon növekedésével pedig újabb és újabb érdeklődők léphetnek színre - már csak az a kérdés, ez a pályázati kiírás meghosszabbítását fogja eredményezni, vagy esetleg az egész pályázat visszavonását. Ez utóbbi elég kínos lenne a felsővezetés számára, különösen az "elszerencsétlenkedett" e-úttender fényében.

 

Az egész eljárás viszont azokkal szemben a legtisztességtelenebb, akik úgy gondolják, érdemes hazánkban vállalkozni:

  • egyelőre nem világos, beindulnak-e a dohányboltok július elsejétől vagy az újabb és újabb ötletek törvénybe foglalása miatt a rendszer késéssel üzemel be,
  • ha később emelik be a koncessziós üzletekbe az égetett szeszt, az energiaitalt vagy a kávét, esetleg több, mint kétszeresére emelik az árrést, az azokkal szemben tisztességtelen, akik azért nem indulnak el a pályázaton, mert jelenleg épp a jövedelmezőségi szint miatt nem tartják életképesnek a trafikokat,
  • ha pedig úgy kapnak a kereskedők koncessziót, hogy informálisan megígérik nekik, lehet majd piát is árulni meg nagyobb árrés is lesz, de aztán még sem, az tömeges csődöt idézhet elő.

 

Az átlag-választót alapjában véve nem érdekli, ki teszi zsebre az ő cigarettája után a hasznot, az viszont már erősen feldühítheti, ha nem jut hozzá a napi nikotinmennyiségéhez csak azért, mert valami nagyon el lett bénázva a dohánypiac újrafelosztása során. És ráadásul úgy, hogy mindez megfelelő kormányzati előre gondolkodás, tervezés, társadalmi egyeztetések, hatástanulmányok és megfontolt intézkedések árán akár el is kerülhető lett volna. 

Addig is várjuk a következő ötleteket.

 

 

A posztot valami miatt a blogmotor nem engedi kommentelni, viszont a Facebook-on van hozzászólási lehetőség, itt.

 

Előzmények: 

Cipőt a Cipőboltból, dohányt a Dohányboltból

A dohány nyomában

Miért az adófizetőket terheli a dohánypiac újrafelosztásának költsége?

Kinek lesz nagy dohány a dohány?

Dohányboltok: az igazi pályázati kiírás még várat magára

Te is lehetsz dohányboltos?

"Bármi lesz, segít a szesz, ha lesz ..."

Szeszt meg energiaitalt a dohányboltból?

Amennyiben tetszett, csatlakozz Facebook csoportunkhoz!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr155044352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása