morgás joga 6.jpgIgaz, egy hónapos csúszással, de végre megjelent a dohánykoncesszió - azaz a "Te is lehetsz dohányboltos" pályázat kiírása. Az időtartam 20 év, tehát aki most belevág, annak a kormány tartós bevételforrás reményét nyújtja, meghatározott havi koncessziós díj ellenében, ráadásul területi alapon a konkurenciát is csökkenti. Igaz, nem mindet.

Előzmények itt.

Induló költségek a pályázat beadásához

De vajon mi kell ahhoz, hogy 2013 július elsejétől te is dohányboltos legyél? Ugyanaz, mint a háborúhoz: pénz, pénz és pénz. És ha a három fő dolog már megvan, akkor még egy kis kapcsolati tőke sem árt a pálya megfelelő irányba billentéséhez.

A 75 oldalas kiírás átbogarászása után sok mindenre fény derül - többek között arra, mivel is kell rendelkeznünk, ha bele akarunk vágni a pályázásba. Vegyük a legfontosabbakat:

  • a pályázati díj 25 ezer Ft+áfa/pályázat (a Nonprofit Kft kb. 50 ezer pályázatot vár, ez összesen ez 1,25 milliárd Ft bevételt azonnali bevételt eredményez),
  • a biztosíték 100.000 Ft szintén pályázatonként a pályázati kötöttség időtartama alatt (150 nap, egy alkalommal meghosszabbítható további 90 nappal), kamatot a Nonprofit ZRt nem fizet. Ez összesen cirka 5 milliárd forint időszakos letéti pénz, a kamata a Nonprofit Zrt-é, akinek az eredményhirdetés után 90 napja van visszautalni, tehát akár 8-12 hónapig is nála lehet. Ha nyerünk, nem kapjuk vissza, hanem betudják az első koncessziós díjba, tehát a Nonprofit ZRt hétezer esetben folyamatosan parkoltathatja, vagy akár el is költheti a biztosíték összegét.
  • egy rakás apró-cseprő kiadásunk lesz, például adóhatósági (együttes) nemleges nyilatkozat NAV-tól meg önkormányzattól, erkölcsi bizonyítvány, okmánymásolatok, idegennyelvű okirat esetén hiteles magyar fordítás, stb.

Vannak olyan, értelmetlennek tűnő kérések is, mint az e-cégjegyzékből kinyomtatott cégkivonat a pályázat elnyerése után, de még a koncessziós szerződés megkötése előtt - ez az, amit a Nonprofit ZRt-nél csak úgy tudnak leellenőrizni, ha újra lekérik.

  • ha nem akarunk egyedül bíbelődni az üzleti tervvel, akkor erre is áldozhatunk (20-100 ezer Ft)
  • legyünk olyan, az EU tagállama vagy az EGT-ről szóló megállapodásban részes állam területén székhellyel rendelkező egyéni vállalkozók vagy olyan gazdasági társaság tagja, amelyben korlátlan felelősséggel tartozunk a cég kötelezettségeiért ("Koncessziós Társaság"). Ennek a kitételnek azonban van egy kis szépséghibája - a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt már a következő szöveggel hirdet: "Mintegy 7000 ellenőrzött koncessziós dohánybolt nyílik országosan, ami magyar vállalkozók kezében lehet". A megfogalmazás óvatosan előrevetíti, hogy csak magyar vállalkozó nyerhet ténylegesen - ha tehát uniós állampolgárok vagyunk, jobb előre átgondolni az esélyeinket.
  • legyünk makulátlanok, ezek közé tartozik például a büntetlen előélet meg az is, hogy például az adóhatóság meg a vámhatóság nem szabott ki ellenünk (illetve cégünk ellen) több, mint 100 ezer Ft összegben mulasztási bírságot az elmúlt 5 évben.
  • a kiírásban foglalt határidőkre és érvényességi követelményekre nagyon oda kell figyelnünk, mert bármilyen apró banánhéjon elcsúszhat a pályázatunk - csak az érvénytelenségi okok felsorolásában 14 különböző ok van felsorolva. A legszebb az "érvénytelen a pályázat, ... ha a III. 1. 4. pontban meghatározott módosított pályázat vonatkozásában"- esetleg GYIK-ban megkérdezhetjük, hol találjuk ezt a pontot, mert egyelőre nincs meg, de ha meg is lenne, a mondat még akkor is értelmetlennek tűnik.
  • a pályázathoz csatolni kell olyan nyilatkozatokat, például mettől meddig tervezzük a nyitvatartást, meg hajlandóak vagyunk-e az iparkamara rendezvényein részt venni. A nyilatkozatok blanketták, tartalmukkal kapcsolatban maximum moroghatunk, de módosítani nem módosíthatjuk őket.
  • a pályázati kiírást bármely település bármely jogosultságának tekintetében a kiíró bármikor, indoklás nélkül visszamondhatja - és csak a pályázati biztosítékot kell visszafizetnie a Nonprofit ZRt-nek 60 napon belül Kérdés, vajon miért ül rajta ennyit??? Ennyire kell a kamat a költségvetésnek, vagy ennyi idő kell a lekötés felszabadításához? És a pályázati díjat miért nem fizetik vissza, ha az állam miatt hiúsul meg a kiírás?
  • érdemes odafigyelnünk, ugyanis a pályázati kiírást a pályázat benyújtásának napjáig bármikor módosítani lehet, igaz, ha kevesebb, mint 10 nap van hátra a beadási határidőig, akkor meg kell hosszabbítani azt. Itt tényleg érdemes naprakésznek lennünk, mivel sehol sem panaszkodhatunk, ha még a régi kiírás szerint adtuk be a dokumentációt.
  • a pályázatokat nem nyilvánosan bontják - a jegyzőkönyv készítés viszont nem tűnik túlságosan nagy garanciának az utólagos manipulációkkal szemben.

Értékelési szempontok

 

Az értékelési szempontoknak és magyarázatoknak külön táblázata van - ez jó, mert a korrekten megfogható kritériumok esetén be tudjuk lőni, mennyi pontot is fogunk kapni, a megfoghatatlan és szubjektív elemek esetén viszont reménykedhetünk, vagy a hátszelünk elég nagy, vagy senki fontos embernek (rokonnak, jóbarátnak) nem fáj a foga az adott jogosultságra. Milyen szempontok is számítanak?

  • minimum heti 5 napon át minimum napi 4 órán keresztül nyitva kell tartani, ha pedig a jogosultságot egy éven belül 60 napot meghaladó időtartamra nem gyakoroljuk, a koncessziós szerződés megszűnik. A nyitvatartás megajánlásánál jó, ha figyelünk, napi legalább 4 óra 4 pont, napi legalább 12 óra 12 pont, a szombati nyitvatartást külön díjazzák, itt maximum 6 pontot lehet elérni.
  • ha megváltozott munkaképességűek vagyunk vagy legalább 3 hónapja álláskeresők, az plusz 2 pont, ha egyszerre mindkettő, az plusz 4 pont, de ha mi saját magunk nem esünk ebbe a kategóriába, viszont vállaljuk ilyen személy foglalkoztatását, akkor azért is ugyanennyi pont jár. Plusz pontokért lehet még vállalni ilyen személyek 5 évig vagy 5 éven túli foglalkoztatását is. Ha mi mindkettő kategóriába beleesünk és vállaljuk hozzánk hasonló személy több, mint 5 éven túli foglalkoztatását, akár 13 pont is összejöhet. Kérdés, mi van, ha később kiderül egy ellenőrzésnél, mégsem foglalkoztatunk ilyen személyt (például kirúgtuk mert lopott és nem találtunk helyette ugyanilyen tulajdonságokkal rendelkező megbízható munkavállalót, esetleg egy bizottság utólag úgy döntött, mégsem annyira megváltozott munkaképességű, mint kellene). És akárhogy is vállaljuk be a munkavállaló felvételét, egyáltalán nem biztos, hogy a későbbiekben tudjuk is alkalmazni - egyszerűen lehet, hogy a gazdasági környezet miatt kénytelenek leszünk elbocsátani (nem telik rá) és magunkat zsákmányoljuk ki napi több, mint 12 órában.
  • az üzleti terv 60 pontot ér - és ez az, ami a lehető legszubjektívebb kategória
  • ha vállaljuk, hogy július 1-jéig megnyitunk, az 25 pontot ér
  • a kamarai rendezvények látogatása további 3 pontot - azaz nagyobb a súlya, mintha megváltozott munkaképességűek vagy álláskeresők vagyunk (vagy ilyen személyt foglalkoztatunk), illetve ugyanolyan értékű, mintha vállaljuk, hogy legfeljebb 5 évig alkalmazunk megváltozott munkaképességű és álláskereső személyt. Kérdés, mindez éves szinten mennyibe fog kerülni és mennyi kötelezően önként vállalt plusz bevételt fog jelenteni a kamarának.

Az üzleti terv 60 pontos maximum értéke igen kétséges, mivel az összpontszámnak a felét teszi ki. A magyarázat szerint legfeljebb 10 oldalas lehet, ez pedig eleve kizárja, hogy teljeskörű és szakmailag korrekt legyen. Nem lehet trükközni a betűmérettel meg típussal, de még a margóval sem, mivel a kiírás pontosan meghatározza, milyen formában készülhet. 

A kiírás szerint az üzleti terv

  • ne legyen plagizáció (ne sértse senki szerzői jogát),
  • legalább 3, de maximum 5 évre szóljon – ez már maga a science fiction világába vezet, mert van itt valaki, aki tudja, milyen adó- és járulékszabályok lesznek akár egy év múlva meg mennyi lesz a minimálbér? Van, aki tudja, milyen adók fogják sújtani a dohánytermékeket és milyen árrésből gazdálkodhatunk valamint a gazdaságpolitika miatt hogyan alakul a feketepiac? Ha abból indulunk ki, hogy az árrés az 5%-ról szép lassan lecsúszott 4% alá az újabb és újabb adóemelésekkel, reálisan nem lehet nyilatkozni arról, mire is számíthatunk 4 év múlva. És az sem lényegtelen, hogy például foglalkozhatunk-e lottóval, hajlandó-e velünk a későbbiekben szerződést kötni az SzZRt.
  • mutassuk be szakmai életutunkat, képesítésünket meg azt, miért is vagyunk alkalmasak arra, hogy a koncesszió-köteles tevékenységet gyakorolni tudjuk - vajon jogi, esetleg közgazdász diplomáért plusz pont jár, esetleg valami „ismerős” cég megnevezése hozhat olyat? itt domboríthatjuk ki, hogy sok-sok éve foglalkozunk cigivel vagy lottóval és hogy milyen fantasztikus kereskedők vagyunk - mindezt annak a bírálónak, akit ez cseppet sem érdekel, mivel a koncessziós díj forgalom-független
  • környezetünk és belső helyzetünk reális felmérése alapján írjuk le üzleti céljainkat  - mondjuk ezt a kormány is megcsinálhatná nagyban, leginkább a reális felmérésre helyezve a hangsúlyt. Kérdés, ha leírjuk az igazat, akkor mi lesz? és vajon hogyan vegyük számba a feketepiac borítékolható fellendülését, az árrés folyamatos csökkenését, a ki tudja hogyan változó adókat? 
  • a céljaink elérésének tervezett módját - valószínűleg „helyiséget bérlünk, nagykereskedőtől megvesszük, aki beesik, annak eladjuk, közben pedig minden alkalommal elmagyarázzuk neki, tüdőrákot kap”. Reklámozni meg úgyis tilos. Vagy írjuk le, hogy igyekszünk minél több embert rábeszélni minél drágább cigarettára, ehhez rendelkezünk megfelelő önképző könyvekkel és tüdőrák gyanúja esetén orvost is tudunk ajánlani?
  • ismertetjük a szükséges külső és belső erőforrásokat, demonstráljuk felhasználásuk várható eredményét - erőforrás: pénz, eredmény: nem megyünk csődbe
  • leírjuk, milyen tárgyi eszközökre van szükségünk - kérdés, itt leltárt várnak-e, illetve azt, hogy letesszük a nagyesküt, megvesszük a szükséges számítógépet meg szoftvert?
  • meghatározzuk, milyen termékeket kívánunk forgalmazni - ha be akarunk vágódni, még véletlenül se hagyjuk ki azt, aki miatt az egész piacot újrafelosztják
  • a jövedelmezőségre vonatkozó elképzeléseinket - itt meg vagyunk lőve, hacsak nem tudunk megszerezni valami kiváló forgalmú helyet és nem kapunk nyomatékos ígéretet a Szerencsejáték Zrt-től a tekintetben, árulhatunk majd lottót is
  • és minden egyebet beleírhatunk még a 10 oldalba, ami eszünkbe jut és azt igazolja, mi vagyunk a legméltóbbak az adott koncesszióra.

Azt, hogy ki és milyen gonddal fogja elolvasni a nagy igyekezettel összeállított 10 oldalunkat (hiába, a normális körülmények között elvárható cirka 40 oldal 10 oldalba sűrítése kiváló zanzásító gyakorlat), nem ismert és az sem, a 60 pont milyen ismérvek alapján lesz kiosztva. Mert ami a követelményben szerepel, az megfoghatatlan. És mindebből lesz vagy ötvenezer példány.

Az is kérdés, a bírálatba kik fognak beleszólni. Azok, akik az egész törvényt előkészítették? A dohánylobbi? A kereskedők koncessziónak tapsoló szervezete? Esetleg az a nonprofit szervezet, amely 450 milliót kapott az adófizetők pénzéből és csak a pályázatok beadásával több, mint egy milliárdot kaszál? Vagy a kiskereskedelmi láncok lobbistái? Esetleg az érintett önkormányzatok képviselői, esetleg az országgyűlési képviselők? És ha felmerül az irányított bírálat gyanúja, kihez lehet fordulni?

Az is kérdéses, jogorvoslat híján hol lehet panaszkodni, és meg lehet-e nézni, milyen pályázat nyert illetve azt, a mienk min bukott el. Azért joggal lennénk kíváncsiak például arra, a nyertes milyen üzleti tervet készített, mit vállalt és mi olyan dologra kapott pontot, amire mi nem. És utólag fel lehet-e jelenteni meg hol, hogy nem teljesíti azt mindenféle nyilatkozatai ellenére sem. Az sem lenne hátrány, ha világos lenne, hova mehetünk panaszra, ha az értékelés során ugyanazért mi sokkal kevesebb pontot kaptunk. És egyáltalán, hogyan lehet meggyőződni arról, van-e a rendszerben akár egy szikrányi biztosíték is a korrupció ellen? Mindez egy olyan döntési folyamatról szól, melynek eredményeképpen a nyertes 20 évre nyeri el a jogosultságot.

És ha már így az üzleti tervnél és a rentábilitásnál tartunk, össze is adhatjuk, valójában mi szükséges egy üzlet megnyitásához:

  • megfelelő méretű helyiség az előírt dizájnnal (a havi bérleti díj jelentősen ingadozhat annak függvényében, mennyire forgalmas a hely, akár 50-750 ezer Ft/hó sávon is)
  • bútorzat (olyan, ami megfelel a törvénynek)
  • előírt nyilvántartási rendszer, azaz vonalkódos pénztárgépes, készletnyilvántartó rendszer:

számítógép 70 eFt - 250 eFt-ig
operációs rendszer 30 eFt
monitor 20 eFt-tól
nyomtató 10 - 45 eFt-ig
pénztárgép 80-100 eFt
készlet program 50 -80 eFt
vonalkód olvasó 12 eFt-tól

Karbantartás:
átalány díj 3 -8 eFt-ig/hó
szerviz díj 4 - 8 eFt/alkalom
sürgősségi díj 16 eFt/alkalom

A fentiek alapján egy új rendszer 270-500 eFt között érhető el, de alább is adhatjuk az igényünket és vehetünk amiből csak lehet, használtat, de ehhez jön még az átalány díjas karbantartás és az eseti javítás (akár sürgősségi feláras) költsége. Plusz havi kiadás még a NAV csatlakozás díja (internet + szoftver), valamint a Nonprofit ZRt felé szükséges program is.

  • muszáj-beruházás a biztonsági rendszer (riasztó, kamera, szolgálathoz bekötés). A kamerarendszer célszerű az alkalmazottak és a vevők ellenőrzése esetén is, segíthet eldönteni a vásárlói reklamációkat, illetve azt, ki jött gyerekkel és mikor volt hajlandó elhagyni a helyiséget.felszólítás után. Rendszeres havi költsége van a biztosítási díjnak (árukészletre) és a napi pénzszállításnak is.
  • alkalmazott fizetése + járulékok, ezek esetében célszerű figyelembe venni, hogy az első pár hónap törvényszerűen felfutási időszak, tehát kell rendelkezni megfelelő tőkével addig, amíg az árbevétel nem fedezi az összes személyi és dologi kiadást
  • ugyanez vonatkozik a havi közmű-rezsire (villany, víz, csatorna, fűtés, internet, telefon, stb.)
  • kötelező kamarai részvétel oktatáson, konferencián - részvételi díjjal, kötelezően fizetendő ebéddel, szállással, útiköltséggel, ez is elérheti éves szinten akár az 50 ezret is.
  • és ha mindezt végigszámoltuk, még adjuk hozzá a kezdő árukészlet értékét és az éves koncessziós díjat.

Kategória/lakosság

Koncessziós díj (nettó Ft) /

db / év

2.000/fő településen

100 000

2.000-10.000/fő településen

160 000

10.000/fő feletti településen

200 000

Budapest, MJV, megyeszékhely

240 000

A koncessziós díj nettó+27% áfa, évente előre kell fizetni, plusz a pályázati kiírás már előre belekalkulálja, hogy az áfa bármikor változhat, annak terhét pedig nekünk kell viselni. A koncessziós díj is változhat, a KSH által közzétett fogyasztói index maximum duplájának megfelelő százalékos értékkel.

Ha úgy érezzük, az állandó és változó költségeket, az esetleges banki hitelt és kamatait valamint a koncessziós díjat együtt nem lehet kigazdálkodni az árrésből ott, ahol esélyünk van koncessziót nyerni, valószínűleg nem is érdemes próbálkoznunk. Illetve futhatunk még egy kört a szerencsejáték kérdéskörben.

A pályázat kiírója nem gondolhatja komolyan, hogy a legalább 3 hónapja álláskeresőnek van minderre kb. 8 millió forintja - messziről kiabál a rendszer a strómanokért. Ha egy tőkeerős vállalkozó ügyesen szervezi, akár több száz koncessziót is elnyerhet álvállalkozókon keresztül és azon se lepődjünk majd meg, ha az újdonsült dohányboltok beköltöznek a hazai élelmiszer kiskereskedelmi hálózat üzleteibe. Mert hát ott is ki lehet alakítani olyan elkülönített részeket, amelyek megfelelnek a törvény előírásainak.

Kérdés, van-e kormányzati szándék a strómanok kiszűrésére - a NAV például vizsgálja-e, hogy a nyertes pályázóknak honnan van ténylegesen is 8 millió forintjuk (nemcsak ígéret szintjén).

Egyéb tudnivalók

Figyelem! Nem szabad az alábbi mondatok fölött sem átsiklanunk, ha dohánybolt nyitásra akarjuk adni a fejünket: a kiíró (azaz a minisztérium és Németh Lászlóné sk.) kizárja a feltételek bármely jogszabályváltozás folytán bekövetkező változásából eredő felelősségét, és a pályázati eljárás során nem biztosít jogorvoslati lehetőséget.

Nyerni a kiírás szerint az összességében legelőnyösebb pályázat fog, azaz az, amelyik a legtöbb pontot kapta.

Ha nyerünk, a kihirdetéstől számított 30 napon belül szerződést is kötünk és 90 napunk van igazolni, hogy a pályázatban foglaltakat biztosítani tudjuk, plusz fizethetjük koncessziós díjat.  

Milyen fontos tudnivalók vannak még a dohánybolt üzemeltetéshez?

  • az üzletnek szigorúan meg kell felelnie a dizájnos külsőt cseppet sem eredményező törvényi előírásoknak. Ez a külső az, ami oda fogja csábítani a kurrens árucikkek iránt érdeklődő kisstílű betörőket, de akár még a szervezett bűnözés keretében működő  nagyobb társaságokat is.
  • kell vámhatósági engedély (ennek plusz feltételei vannak) és számíthatunk rá, ha dohányboltként kinyitunk, ellenőrizni is fognak minket, ahogy a fogyasztóvédelem is
  • alakítsuk úgy ki az üzletet, amilyennek a jogalkotók szeretnék - azért az rejtély, mit értenek azon, hogy tilos a dohánybolt területén a dohányterméknek vagy dohányterméket kiegészítő terméknek "jó erkölcsöt, közízlést sértő módon történő elhelyezése". Szóval, ezen még gondolkodhatunk.
  • a Matolcsy-féle szuperturbó prémiumkategóriás NAV-hoz bekötött pénztárgép nem elegendő, ha dohányboltosok akarunk lenni - rendelkeznünk kell olyan elektronikus pénztárgéppel vagy azzal egyenértékű elektronikus nyilvántartó rendszerrel, amely képes arra, hogy napra pontos készletnyilvántartást vezessen és arra is, hogy az illetékes hatóságoknak valamint a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit ZRt-nek a forgalmi adatokat online kapcsolat útján naponta továbbítsa. Tehát a Nonprofit ZRt minden forgalmazási adatról tudni akar napi bontásban - ezentúl nem lehet majd trükközni gyártóként meg nagykereskedőként azzal, kinek mennyi is a forgalmi részesedése az 500 milliárdos piacból.
  • feltétel nélkül és visszavonhatatlanul hozzá kell járulnunk, hogy a Nonprofit Zrt a forgalmi adatainkat az illetékes hatóságtól megszerezze (kérdés minek, ha naponta online kell felé továbbítani a forgalmi adatokat), valamint személyes adatainkat bármikor ellenőrizze, illetve az általa megszerzett személyes és üzleti adatokat kezelje.

  • ezen felül a Nonprofit ZRt bármikor ellenőrizhet minket, 
  • a nagykereskedőtől vagy mástól a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységgel összefüggésben közvetve vagy közvetlenül ajándékot, árengedményt, kedvezményt vagy egyéb más juttatást nem fogadhatunk el (kivéve a szokásos kereskedelmi árrést). Kérdés, mi számít ajándéknak, és itt ne feltétlen gondoljunk kéthetes thaiföldi nyaralásra ...
  • nem részesíthetünk előnyben egyetlen nagykereskedőt sem
  • részletesen le van írva, mit hogyan kell tárolnunk és hogyan kell a termékválasztékot közszemlére tenni, meg arra is kötelesek vagyunk figyelni, hogy a dobozt úgy dizájnolja a gyártó, ahogy az elő van írva számára
  • 18 év alatti személynek nem lehet terméket eladni, de még nagykorúnak sem, amíg kiskorú tartózkodik az üzletben (vajon előbb vagy utóbb lesz kötelező gyermekmegőrző is a dohányzó szülők gyermekeinek? És vajon miért nem láthatják, ha anyu cigit vesz, éljenek abban a tudatban, hogy az csak úgy lesz valahonnan, esetleg a nyuszi hozza?). Ha a fiatalkorú nem hagyja el a helyiséget, rendőrt lehet rá hívni, kérdés, erre naponta akár többször is van-e kapacitása a rendőrségnek. Meg az, vajon mennyire lesz fontos számukra, esetleg beelőzhet-e egy rablás vagy lakásbetörés, és mit csináljon az eladó addig, amíg nem történik meg az intézkedés.
  • árulhatunk lottót (sorsolásos és fogadásos szerencsejáték-terméket) is, de ehhez külön meg kell állapodni a Szerencsejáték Zrt-vel.

Sorsolásos és fogadásos szerencsejáték-termékek értékesítése

 

Ez a szerencsejátékos kitétel azonban megérdemel egy hosszabb gondolatmenetet: vajon a dohánybolt beindításánál és jövedelmezővé tételénél illetve az üzleti terv elkészítésénél mennyiben hagyatkozhatunk egy olyan ígéretre az SzZRt részéről, "hogyne, majd szerződést kötünk, mint forgalmazóval"? Mert ugyebár ez azért összetettebb, mint elsőre látszik.

Az SzZRt-nek van egy meglévő terjesztő hálózata, az új dohányboltok pluszban jelentkeznek a rendszerben (kivéve azokat, akik eddig árulták a lottót és a dohánytermékeket is és a koncessziós pályázaton is nyernek). Azonban ha már egy meglévő lottózóra rányitnak egy dohányboltot és úgy kérik az árusítási jogot, mit is tehet az SzZRt?

1. Régi lottózó marad, az új dohánybolttal nem köt szerződést. Indoklás: a lottózóban kimondottan szerencsejáték termékek értékesítéséhez értő, kiképzett személyzet van, kár lenne a bevált hálózatot megbolygatni (a képzett és nem képzett személyzet által produkált forgalom különbsége akár 40% is lehet)

2. Régi lottózó marad, és az új dohánybolttal is szerződést köt: győzzön a jobbik, aki meg csődbe megy, vessen magára. A dohánytermékesnek van még esélye, hogy az alaptevékenységéből megéljen, a lottózónak viszont nem sok, így elgondolkodhat, mibe is kezdjen a továbbiakban. Ezzel az üzletpolitikával a SzZRt hosszabb távon kihalásra ítéli a csak lottózó lottózókat (illetve azokat az újságosokat, kis üzleteket, amelyeknek jelentős bevétele ebből a termékcsaládból származik), a forgalom pedig szép lassan átvándorol a dohányboltokba. Egy darabig ugyan alacsonyabb lesz az SzZRt bevétele és vergődhet az újabb értékesítőhálózat kiképzésével is, de pár év alatt helyrebillen a rendszer. Igaz, az állam sokat bukik a játékadó kiesésével, de a dohányboltok ezt biztos megérdemlik, ha ez lesz a felsőbb döntés.

3. Régi lottózóval szerződést felmond, új dohánybolttal szerződést köt. Ezzel az SzZrt garantáltan lehúzatja a rolót több, mint ezer értékesítőhelyével, és bár nem egy nap alatt tűnnek el ezek az üzletek, hanem kb. 3 hónap alatt, de ha ügyesen ütemezik, akkor elképzelhető, hogy jövő év július elsejére már az összes olyan konkurenciát   eltüntethetik felsőbb utasításos vezényszóra, amely akadályozná a dohánykoncessziósok maximális jövedelmezőségét. (Ha ezt lépi meg az állam, akkor az még további 2-4 ezer munkahely megszűnését vonja maga után az eddig prognosztizált 20-25 ezren felül)

Tehát, ha lottózót is akarunk csapni a dohányboltunkhoz, először is meg kell tudakolnunk, van-e lottózó a környéken, és ha van, mi lesz a várható sorsa. Ha hosszú távon marad, akkor nekünk nem szabad túl nagy reményeket fűznünk ahhoz, hogy a törzsvevői átszivárognak hozzánk és a mi bevételünket fogják gyarapítani. A dohánykoncessziós kiírás mindenesetre rögzíti, neki az SzZRt-s megállapodáshoz az ég adta világon semmi köze.

Ha belefogtunk, kutya kötelességünk működtetni a Koncessziós Társaságot, különben oda az engedély. A kérdés, ha végiggondoljuk és az üzleti tervnek megfelelően felmérjük reális esélyünket (lásd például földbérlet pályázatok), beadjuk-e egyáltalán a pályázatot. 

Végkövetkeztetés

És most szívünkre tehetjük a kezünket és megválaszolhatjuk a nagy kérdést: mi is lehetünk dohányboltosok? És akarunk is azok lenni?

  • a pályázati elbírálás számunkra pozitív kimenetele, valamint a rövid- illetve hosszútávú jövedelmezőség bizonytalan
  • sehol sem fellebbezhetünk 
  • az adó- és járulékszabályok random változnak, a koncessziós díj is az infláció kétszeresével emelkedhet
  • az állam bármikor bármit megváltoztat, anyagi (meg semmilyen) felelősséget viszont nem vállal az intézkedéseiért, az összes kockázatot nekünk kell viselni
  • a bónuszként hozzácsapott lottó sem biztos, hogy teljes mértékben beváltja hosszabb távon a hozzá fűzött reményeket

Oké, lehet hogy hozzácsapják még majd az alkoholt - de ez már újabb fejezet lesz a dohány-történelemben.

Az pedig már csak hab a tortán:

  • vajon mire költi a Nonprofit ZRt ezt - a cég tevékenységi körét tekintve - hatalmas mennyiségű pénzt? Mire kell neki háromnegyed év alatt majd 2 milliárd forint (induló apanázs plusz pályázati díjak) plusz a letéti pénzek kamata, amely lekötés esetén szintén elérheti a többszáz milliót?
  • miért vannak úgy meghatározva az eljárási idők, hogy az állam tartósan kamatoztathatja a pályázók pénzét, kamatot meg nem fizet utánuk? ez nem meríti ki az erőfölénnyel való visszaélés kategóriáját? Ha piaci szereplő lenne, már a nyakán lógna a versenyhivatal ...
  • és vajon tényleg kell a működéséhez az a minimum évi egymilliárd, amit a koncessziós díjakból beszed?
  • hova lesz a felesleges pénz? Egyáltalán, bármilyen volumenű pénzbeszedés esetén lesz olyan, hogy "felesleges pénz"?

És mindezt a fiatalokra hivatkozva ...

Előzmények:

Cipőt a Cipőboltból, dohányt a Dohányboltból

A dohány nyomában

Miért az adófizetőket terheli a dohánypiac újrafelosztásának költsége?

Kinek lesz nagy dohány a dohány?

Dohányboltok: az igazi pályázati kiírás még várat magára

Amennyiben tetszett, csatlakozz Facebook csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr864968006

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Tarlós ajándéka: dugódíj helyett stresszlabda 2012.12.17. 16:18:08

Tarlós István főpolgármester színes ceruzát, zsírkrétát és stresszlabdát vitt a főváros nevében a Mikulásgyárba. Eme kétségkívül arcpirító impertinencián vélhetően napokig fog pufogni a hazai blogszféra, pedig igazából nem háborognunk kéne miatta, hane...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pdw (törölt) 2012.12.17. 08:41:38

Na ez a cikk (illetve annak tartalma) igy kora reggel, rendesen beallitotta a brainfuck intezmenyet.

Ez alapjan maganszemelykent kinek jutna eszebe ebbe egyaltalan belevagni?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.17. 11:33:46

az üzleti terv ne legyen plágium, ilyen pofátlanságot csak nekik lehet?!

Anti Anyag (törölt) 2012.12.17. 11:51:02

Az alcím alapból hazugság, ha mindent újonnan veszel sincs 8 millió, ha csak a helyiséget nem veszed meg, másrészt ki mondta, hogy teljesen pénztelen, több hónapja munkanélkülieknek szól ez a dolog? Vagy hogy gondoltad? Helyezzük el pld. a munkanélküli bölcsészeket?

Minden vállalkozás indításához valamennyi tőke kell, ehhez ráadásul egyáltalán nem kell túl sok. Ez valahol helyes is, de még a 100.000 Ft-os biztosíték is.

A járulékos költségek számítása eleve populáris, csodálkozom is, hogy a takarítónő fizetését nem vetted bele. A kezdő árukészletnek pedig szinte biztos, hogy nem lesz díja.

Az viszont nagyon helyes, hogy a külföldieket lényegében kizárják.

ROTFL Manó 2012.12.17. 11:57:12

Annyi zsét szed be ez a "Nonprofit", hogy az már oximoron.

Azon gondolkodom, hogy miért nem pereli be valaki őket még a koncessziós szerződések megkötése előtt?

- olyan a pályázat, hogy nincs jogorvoslat?!?
- olyan szinten beleszól a beszerzésbe és a forgalmazásba, hogy az már szinte teljesen kizárja a tisztességes piaci versenyt;
- hatóság-e, hogy ellenőrizhet? Mondjuk ha a kiíráskor fennálló feltételek meglétét nézi, az még oké. De ha valami miatt visszavonja a koncessziót, akkor sincs jogorvoslati lehetőség? Oké, hogy épp most akarják a PTK-t is átírni, de egy szerződésnek vannak bizonyos formai-alaki kötelező tartalmi elemei!

ROTFL Manó 2012.12.17. 11:59:16

(Összefoglalva: rizikós a dolog! Bátor aki belevág, adja az ég, hogy sikerüljön nekik, de nagyon olybá tűnik, mintha hurokba dugná a nyakát az ember.)

morse 2012.12.17. 11:59:54

jó cikk, számomra aktuális is, de kérném, a szerzőt, hogy a "törvényileg előírt, bútorzat, berendezés" tárgyában segítsen nekem, mert nem találom az idevonatkozó passzust. Tárolásról és egyebekről szó van, de magára berendezésre és bútorzatra vonatkozó passzust nem látom (ha csak annyit nem, hogy valami jóerkölcsbe ütköző dolgot ne csináljunk, illetve, hogy a béna megnevezés és béna logót ki kell tennünk).

hátmármindennicknévfoglalt 2012.12.17. 11:59:55

MInden ízében megfelel a korrupciómentes, átlátható, olcsó és a társadalmat kiszolgáló állam modelljének. Ez már a XXII. század. Vagy a világvége.

hátmármindennicknévfoglalt 2012.12.17. 11:59:55

MInden ízében megfelel a korrupciómentes, átlátható, olcsó és a társadalmat kiszolgáló állam modelljének. Ez már a XXII. század. Vagy a világvége.

Anti Anyag (törölt) 2012.12.17. 12:02:10

@pdw: Sokaknak, hiszen ez egy koncesszió.

Aki úgy áll hozzá, hogy már az üzleti tervvel gondjai vannak, annak tényleg nem érdemes. Lottóvizsgával ez a dolog 2 embert is simán eltarthat.

Én amúgy nem helyeslem, mert dohányos vagyok, azaz legalább a benzinkutakat bevontam volna, de maga a dolog beruházás szempontjából egyáltalán nem rossz. Nem véletlen támadják másik oldalról azzal, hogy ez a haveroknak van fenntartva.

Neoprimitív 2012.12.17. 12:04:05

@pdw: Lézer Jani öccsének, bátyjának, unokaöccsének és bárkinek, aki előre tudni fogja, hogy ő fog nyerni. Ahogy Sándor György mondta: "Egyenlő pályák, egyenlő esélyek. Én biciklivel megyek."

A cikkhez gratula, az egyes nagyobb szekciók önmagukban is botrányosak, de így egyben - hát igen, látszik, hogy ezen sokat dolgoztak. Egy kevésbé alaposan kidolgozott rendszerben legalább elvi esélye lehetne arra egy "átlagos egyéni" pályázónak, hogy megmaradhasson.

Martian (törölt) 2012.12.17. 12:04:33

@Anti Anyag: ha csak ennek a felét vesszük, akkor is túl bürokratikus...

minafoto · http://www.minafoto.hu 2012.12.17. 12:09:05

Nekem kicsit úgy jön ez le, hogy nem cél az, hogy minél több dohánybolt legyen. Mintha a hosszútávú célkitűzés az lenne, hogy NE LEGYEN túl sok dohánybolt, és ne lehessen könnyen/olcsón hozzájutni. Gyakorlatilag egy igen szigorú prevenció.

kemény keleti kommentelő 2012.12.17. 12:15:58

Tökömet, már megint keverem a dolgokat. A mostani kormány a vállalkozásbarát vagy az előző?

Neoprimitív 2012.12.17. 12:24:04

@kemény keleti kommentelő: Ha barát vállalkozása, akkor vállalkozásbarát.
Ha nem baráté, akkor az csak egy gyerekek egészségén élősködő, multipénzen hazája fiatalságát megrontó pénzmosoda.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.12.17. 12:26:21

Magánszemélyek? Nem a CBA üzletek sarkában lesz a legtöbb lottózó+dohánybolt?

contractor 2012.12.17. 12:32:29

Mindenkinek lesz egy éve hogy visszahozza a beruházás árát. Mert remélhetöleg legkésöbb 2014-ben ez a kormány megbukik és utána visszaáll minden a normális kerékvágásba. Vagyis ott áll majd az illetö egy kib@ßott dohánybolttal és mindenki rajta fog röhögni, mert mindenki árusítani fogja, csakúgy mint most. Szóval csak pénzmosodként éri meg, de úgy biztosan nagyon.

Netuddki. 2012.12.17. 12:33:29

"a "Te is lehetsz dohányboltos" pályázat kiírása."

Ugye a tegeződő hangnemből már feltűnhetett volna, hogy ez a pályázat nem az eccerű állampolgár számára szól. A haveroknak, azoknak akiknek kitalálták ezt az egész koncessziót, na azoknak szól.
Lehet pályázni bárkinek, csak hát ugye a nyerés nem garantált.

Azt azért nem árt tudni, hogy a boltosoknak, kocsmárosoknak ez az egész dohányüzlet csak púp volt a hátukon. Pont az alacsony árrés miatt. Max. azért forgalmazták, hogy ne máshova menjen a kuncsaft. Szóval azért kíváncsi leszek miből fognak megélni a trafikosok ahol csak dohányárut forgalmazhatnak. Szerintem kicsit elszámolták (megint) magukat a fijjugg...

Netuddki. 2012.12.17. 12:36:11

@contractor: Ja, ja, ez meg a másik dolog...

987 2012.12.17. 12:36:56

Olyan KURVA Ideges vagyok hogy le kellet mennem sétálni egyet. Nem a cikk tartalma miatt, mert ezen meg sem lepődöm. Mért is tenném? De amit a Dohányosokkal, velem művelnek az már kurvára kiveri a biztosítékot. Mi nem vagyunk teljes értékű állampolgárok csak valami dohányos szemét egy rohadék megtűrt.

Az ezüstnek 200 Ft grammja 1 száll cigi kb egy gramm és 50 Ft. Úgy fogják fosztogatni ezeket a boltokat hogy öröm lesz nézni. Már most is sok helyen nem tartanak dohányárut mert veszélyes.
1000 doboz cigaretta 800.000 Ft
5000 doboz meg 4.000.000 Ft
Inkább ilyet rabolnak mint postát pár 100.000 ért.

Mert ugye Magyarországon nincs jogod kulturált körülmények között dohányozni.
Csak kint az esőben, szélben mert egy rohadék TB tolvaj vagy és dögölj meg.

Bazdmeg a végére csak megint kurva ideges lettem hogy baszódna meg minden kurva idióta

Netuddki. 2012.12.17. 12:38:42

@Anti Anyag: "A kezdő árukészletnek pedig szinte biztos, hogy nem lesz díja."

Hát én erre nem vennék mérget...

Netuddki. 2012.12.17. 12:40:17

@987: Gondolom akkor Te is tudod kire nem fogsz szavazni (legkésőbb) 2014-ben...

komplikato 2012.12.17. 12:49:10

"A pályázat kiírója nem gondolhatja komolyan, hogy a legalább 3 hónapja álláskeresőnek van minderre kb. 8 millió forintja - messziről kiabál a rendszer a strómanokért."

Meh. Van/volt direkt álláskeresőknek pályázat. Munkahely teremtésre(!), magyarán alakíthatsz céget vagy vállalkozást, ehhez kapsz 2 millió forintot amit NEM kell visszafizetni!
Jól hangzik? Persze. Akkor miért nem veszi senki igénybe?

A pályázatra 1-2 hónap alatt kéne üzleti tervet barkácsolni olyan országban ahol pár hetente van új MTK, adótörvény, stb.
Kell, hogy legyen 20% önrész (400K) vagy fedezet.
Ha nem tartod fent a céget és nem dzs munkát X hónapig (1-2 év) embereknek, akkor még is vissza kell fizetni. Ez érthető.
És a fájó pont: A 2 milliót előre el kell költeni és majd egyszer fizetik ki!

Tehát munkanélküli vagy, kilóg a sejhaj gatyából, összes tartalékod elfogyott, de 2.5 milliót húzz ki a zsebedből. Szerintetek normálisak?

Ja és a pályáztatási rendszer nem csak itt gáz, volt egy kiváló blog a laza "Miért b*sszátok meg a pályázataitokat és hiteleiteket" címmel, nagyon tanulságos mind a cikk, mind a pályázatba bürokrácia okán belebukottak hozzászólása.

Volt aki céges pályázaton a tervek és más előkészítésen egy 8 milliós összegre pályázva 2 millát csak azért bukott be, mert Orbán Viktorék "felfüggesztették" a futó EU projekteket ami magyarul azt jelenti, hogy törölték a francba őket ...

kverti 2012.12.17. 12:53:05

@987: Ha ez megnyugtat, egyetértek.

komplikato 2012.12.17. 12:54:06

@Távmunkás: "Magánszemélyek? Nem a CBA üzletek sarkában lesz a legtöbb lottózó+dohánybolt?"

Látom neked is szöget ütött a fejedben. De kétlem, hogy az Arzenál élelmiszer lánc kimaradna belőle. Mi lenne bajusz király bevételeivel? :D

kemény keleti kommentelő 2012.12.17. 13:02:03

@Neoprimitív: Gondolod? Csókos fideszyikek fizetnek azért, hogy dohányboltosok legyenek? Pénzt vonnak el maguktól, hogy kapjanak valamit? 21.-én itt tényleg világvége lesz.

the_line 2012.12.17. 13:02:38

@987: én is hasonlóan érzek. Én elvből minél kevesebb magyar zárjegyes cigit fogok venni, ha harc hát legyen harc :) ígyis-úgyis szivatva vagyok, de legalább az áfámat meg jövedéki adómat az ukrán államnak adom inkább.

igi1 2012.12.17. 13:03:10

Kèrdeznèm, mi van a hatàràtkelős eddigi dohàny, lottóboltokkal?

Azok megint kiemelt kategóriák?

My Name is Nick 2012.12.17. 13:03:17

@kovi1970: Mint, dohánymultis dolgozó szerintem nem lesz ingyen.
Ha ingyen lehetne cigit adni,ezt a tőkeerős multik (Philip Morris, BAT, Imperial, JTI) azonnal megtennék, ezzel úgy kib@sználak Lézer Jani Continentálos barátjával, hogy még a jelenlegi töredék piacrészét is elvesztené.
Mint sejthető, éppen ennek az ellenkezője a cél...

Mad Mind 2012.12.17. 13:08:51

@Anti Anyag:
Komoly vagy? Ő is túlzásba vitte, de te is. Már miért adnák ingyen a kezdő raktárat? Te se gondolod komolyan, hogy bármilyen helyiséget ki lehet erre nevezni. Amúgy mi az, hogy nincs jogorvoslat és bármi változik a pályázó szív? Ha ez neked jó lehetőség, akkor túl sokat voltál a napon.

igi1 2012.12.17. 13:09:48

Amerikàban külön helyisègben àrultàk a cigit, meg volt szabva, mennyit vehetsz, igazolni kellett magad, külön fizetni, ahhoz hasonlóan, mint ahogy a gázpalackokat àruljàk, olyan ràcsos helyisègben, a pènztàrokon kívül.

Ott ezer volt egy csomag cigi,,itt kezdődött a buli.

Konkrèt nyilvàntartàst akarnak, ellenőrzèst, kèsőbb dràgulàst.

Mèg a szlovàkoknàl is dràgàbb a cigi, ha megkerülöd ezeket a boltokat itthon, nem feltètlen jàrsz jól.

Viszont, aki cigit akar venni, duplàn lesz büntetve, kètszer kell kiàllni a sort, kajavàsàrlás mellett.

plusz nem hozathat az ember a gyerekkel cigit a boltból

viszont, aki kajàt venne, az nem jàr jól ezzel, konkrètan őket nem èrinti, hiszen eddig a cigihez csak felnyúltak, levettèk.

alain 2012.12.17. 13:13:05

fontos, hogy csak természetes személy pályázhat, ráadásul nem lehet semmilyen adótartozása, VISSZAMENŐLEG egy évre... a nullás NAV igazolás rendben lenne, de egy évre visszamenőleg? bárkinél lehet akár kicsi összeg tartozás is nyilvántartva, és nemhogy pályázni nem tud, de még koncessziós társaságnak tagja sem lehet...

SŐT, ha meglévő céggel kívánsz pályázni, ott sem lehet adó vagy bármilyen tartozás, VISSZAMENŐLEG egy évre... azért ez durva, a mai jogszabályi és adórendszerben...

Tovább is van mondjam még? Ma a NAV ügyfélszolgálatán nem tudták megmondani, hogy egy évre visszamenőleg hogyan tudnának kiadni ilyen igazolást. a sztenderd és normális nullás igazolással nincs gond, de egy évre visszamenőleg???

igi1 2012.12.17. 13:15:15

@alain: arra nem az adóbevallàst èrtik? emelett?

morse 2012.12.17. 13:19:58

hmm. pár dolgot azért hozzáfűznék a dolgokhoz.
- Nem éri meg: de, több, mint valószínű, hogy megéri (eddig is megérte, de ez egy másik tészta). Ha Bp. II. kerültet vesszük, akkor eddig kb. 200-250 helyen tudtál cigarettát venni, ezek után 45 helyen. És ez csak a cigaretta, ha igényesebb szivarokat, pipadohányt, töltődohányt szerettél volna beszerezni, akkor eddig is kutatnod kellett. Kisebb árrés, de kevesebb a konkurencia is.
- 8 millió kell a beruházáshoz: Nem kell. Ez egy régi becslés, amikor mindenki meg volt róla győződve, hogy a trafik belső berendezését is pontosan meg fogják határozni (mint a franchise rendszerben működő boltok esetében - ezért is kérdeztem rá erre a pontra fentebb). Azért az látszik, hogy a törvény alkotói elsősorban a már ténylegesen működő vállalkozásokat akarja helyzetbe hozni (a többi csak gumicsont, tartós munkanélküli, megváltozott munkaképességű, stb. Nyilván, hogy ezek az emberek nem, hogy 8 milliót, de még 80 ezret sem igen tudnának beinvesztálni), így nekik az eszközpark nagy része már rendelkezésre áll. Ha gépparkot kell vásárolnod, akkor a költségek maximum 1 millióban vannak, de akkor már elszálltál az árakkal (de nagyon).
- Én dohányos vagyok. És a zsákom tele van, hogy mindenhol engem b@szogatnak, de azt el kell ismerni, hogy ez egy hatásos prevenció.
- lopás-rablás. Igen, igazatok van, hogy a feketepiaci ára kiugróan magas lesz a bláznak, de azért 5000 darab cigi, vagyis 500 csíknak a bepakolásához kell egy kis idő, nem beszélve arról, hogy akadályoz a futásban :D
Mindezeket egybevetve szerintem megérné belevágni. Az, hogy a döntéseket, kik, hogyan hoznák és kiket hoznának helyzetbe, az persze megint egy más kérdés.

alain 2012.12.17. 13:20:28

@igi1:

szerintem nem. a kiírás ezen része tipikusan a szűz, új cégeknek kedvez, ők tudnak plusz pontokat elérni munkanélküliek felvételével, nekik nem lehet semmilyen nyűgük korábbról a NAV-val, stb...

ráadásul a tagokra, a pályázó természetes személyekre ugyanez vonatkozik... no ez durva... nem fizetsz be vagy késve 1000 forintnyi ingatlanadót, és már felejtős is a pályázás... hihetetlen könnyen lehet bárkinek akár minimális nyilvántartott tartozása...

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.17. 13:31:36

az azonos pontszámú pályázatok között hogyan dönt?

@ROTFL Manó:
már most is vannak pályázatok, ahol cseszheted, ha elírtál valamit, mert nincs hiánypótlás. csak ezt továbbfejlesztették.

dzsedi 2012.12.17. 13:33:33

engem legjobban az árrés zavar. ha nem emelik az árrést áruljon cigit akinek két anyja van.

Malachi 2012.12.17. 13:35:36

@morse: okos és logikus gondolatok. kár, hogy az utolsó mondatod a lényeg. személy szerint én EZÉRT nem mernék belevágni, még ha adott is lenne minden egyéb feltétel. ne higgyük már, hogy nem a csókos haverok kapják majd a 60/60 szubjektív pontot. frekvenciapályázatok, ismerős? ott is a szubjektív pontozáson bukott mindenki. el van ez sikálva előre, ezen meglepődni sem érdemes.

Szociknak vége 2012.12.17. 13:44:43

Ki mondta hogy legyél dohányboltos?

8 milla sok egy vállalkozás beindításához? Na neee.

Szociknak vége 2012.12.17. 13:46:27

@dzsedi: ha nem emelik az árrést áruljon cigit akinek két anyja van.

- eddig sem a cigin keresett pénz miatt árultak cigit a legtöbb helyen. Hanem

1. ahol nincs cigi oda be sem megy a dohányos vásárló igy
2. mást sem vesz

Kiszámoló · http://kiszamolo.hu/ 2012.12.17. 13:47:40

@igi1: "felnyúltak, levették"

Aham. A valóságban: De nekem nem kék kell, hanem világoskék és 100-as, nem normál.

Akkor Gizike a pénztáros elkezd rohangálni a bolt összes pénztárába és keresi, van-e valahol világoskék 100-as.

Pár perc és meg is találja. Jobb esetben. Rosszabb esetben kezdődik ugyanez elölről egy másik márkával.

Mintha nem lenne mindegy a usernek, mitől kap tüdőrákot, kéktől, vagy világoskéktől-e.

Ebből a szempontból örülök, hogy végre külön helyen fogják árulni a cigit, eddig rengetegszer volt szívás, ha valaki előttem vett cigit.

morse 2012.12.17. 13:52:57

@MetroGoldwinMayer: kivéve a trafikokat igaz? ;) amit írsz az inkább a nagyobb boltokra igaz.

Le_Penseur 2012.12.17. 13:54:54

@Anti Anyag:
Kérlek készíts üzleti tervet olyan termék értékesítésére, mely hatósági áras és a kiskereskedelmi árrése 3,9%. Ha magamat foglalkoztatom a trafikomban, akkor hány doboz cigit kell eladnom, hogy 240.000 Ft + ÁFA koncessziós díjat előre le tudjak pengetni évente.
Naponta hány doboz cigit kell eladnom, hogy a koncessziós díj, a kamarai tagdíj, az adó és járulékterhek, az üzlet bérleti díja, a számítógépes rendszer üzemeltetése és karbantartása, a világítás és a fűtés is kijöjjön a munkabéremen felül!

Neoprimitív 2012.12.17. 14:00:12

@kemény keleti kommentelő: nem. csókos fidesznyikek fogják a strómanokat berakni, illetve a meglévő és megmaradni kívánó trafikosokat lenyúlni. Ilyen feltételek mellett egy bolton óriási a kockázat még akkor is, ha valóban szűkülni fog az eladóhelyek száma. (Ami persze megint ellentmond a meglévő boltokat akarják helyzetbe hozni szövegnek.)

christophe 2012.12.17. 14:02:09

Kiperkàlsz egy csomo pènzt,nem kapsz èrte SEMMI garanciàt.Egy pèlda mikor zàrjegyes lett a cigi kb.7%-os haszon volt rajta mikor abbahagytam a boltozàst màr 4%alatt volt...Oszintàn sajnàlom azokat,akik mèg M.o-n probàlnak a felszinen maradni

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.12.17. 14:05:33

@Anti Anyag:
"Az viszont nagyon helyes, hogy a külföldieket lényegében kizárják. "

- UNIÓ!

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.12.17. 14:10:33

Hál' istennek soha nem dohányoztam. Így ez sem súlyt le igazán...

Malachi 2012.12.17. 14:11:30

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Unió ide, vagy oda, a francia (meg más, de talán a franciák a legismertebbek) gazdák rendszeresen járnak tejet/búzát/háztájit borogatni a mekik/egyéb külföldi cégek/minisztérium elé, ha úgy látják, nem védik megefelelően az érdekeiket.

a mérték számít, meg egy kis egészséges nacionalizmus sose árt, főleg, ha üzletről van szó.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.12.17. 14:12:33

@Anti Anyag:

Ami úgy úszik mint egy kacsa, ami úgy totyog mint egy kacsa, ami úgy hápog mint egy kacsa, az bizony kacsa.

Ami úgy néz ki, ami úgy van kiírva, aminek olyanok a feltételei, mintha a haveroknak szólna, .....

- Rendi - 2012.12.17. 14:13:33

@morse: "eddig is megérte"
Eddig se érte meg, közvetlenül több a nyűg vele, mint a haszon; az más kérdés, hogy a ciginek van "csalogató" ereje (vagy ha nincs, akkor egy réteget "taszít"), de ez a tényező most ki lesz zárva, tehát ha nem növekszik az árrés, akkor nettó szívás trafikot nyitni. (Talán még a csókos haveroknak is.)

morse 2012.12.17. 14:21:28

@- Rendi -: értem az érveidet, de mégis jócskán működnek VALÓBAN cigaretta, szivar, pipadohány, árusítására "szakosodott" trafikok. Több helyen valóban nyűg volt (ott ahol nem az elsődleges profil), de azért valahogy mégiscsak működnek trafikok.

2012.12.17. 14:30:31

@987: Nem a dohányos ember ellen szólnak ezek hanem bizonyos emberek dohányzásnak hívott szokása a célpont.

Ha leteszed a cigit nem vagy kitiltva sehonnan.

Friedman 2012.12.17. 14:34:20

@Anti Anyag: "Az viszont nagyon helyes, hogy a külföldieket lényegében kizárják."

Azt is így helyeselnéd, ha a németek kitalálnák, hogy ezentúl Audit, Mercedeszt csak otthon gyárthatnak, a csúnya külföldieket zárják ki? Esetleg tiltsák be külföldön a magyar gyógyszereket is, minden ország csak saját terméket vehessen? Miből lesz akkor ájfónod?

Gondolkozz, ne csak gépelj!

2012.12.17. 14:35:47

@Friedman: Ne keverd a gyártást a kereskedelemmel!

- Rendi - 2012.12.17. 14:36:27

@morse: Lehetséges, hogy csak a cigin kívül más dohánytermékeken, vagy egyéb (kapcsolódó) termékeken lehet keresni is, ezt tényleg nem tudom; abban igazad van, hogy akikkel én tudtam beszélni a témáról, mind alapvetően vegyesboltot/büfét üzemeltet, így nekik ez kötelező nyűg.

nu pagagyí 2012.12.17. 14:38:53

Ideje lenne, hogy a dohányosok is tüntessenek. Engem is érint.
Röviden: szabad dohányárusítást, a jövedéki adó vegye figyelembe a magyar átlagkeresetet, rendes választékot, a lebutított kelet-európai helyett nyugati minőségű dohánnyal gyártott cigarettát.

banurr 2012.12.17. 14:53:45

Csak apróság, de ha valaki vonalkódot használ, arra a jogtulajdonostól kell engedélyt kapnia (GS1 Magyarország Kiemelten Közhasznú Nonprofit Zrt) melynek díja ha jól emlékszem 1 évre 61800 Ft.
Nem nagy összeg de ezzel is ki lehet baxni az emberekkel.

rennie 2012.12.17. 14:56:08

@kovi1970: pontosan. Dolgoztam egy időben lottózó-trafikban, kis bodega volt az egész. Nem tudom azóta változott-e, de emlékeim szerint a cigire 5% a fix árrés, a lottóra 2 (!)%, az újságra szintén valami 2, vagy 3 %. Ami igazán megéri, az a csoki, üdítő, szezonális dolgok, mert annak olyan árat szabsz, amilyen akarsz. De ilyen pár %-os árrésekkel, ilyen feltételekkel, ilyen ellenőrzésekkel tényleg kíváncsi leszek, kinek éri ez meg, és hány helyen lehet majd cigit venni? Országosan 2? :/

2012.12.17. 14:58:01

akkor jól számolom, hogy egy doboz cigin van ~ 30 forint haszon? ha óránként eladsz százat, és nyitva vagy havonta 25 nap 8 órás munkaidőben, akkor lesz egy év alatt 7.2 millád, az ilyen feltételek mellett gyakorlatilag éhbér.

ebben mi a biznisz? de most lehet kurvanagy tévedésben vagyok, nem dohányzom és az iparágról se tudok semmit, csak számolgatok...

gabcigirl 2012.12.17. 15:06:47

Nekem az a kedvencem, amikor itthon ilyen feltételek mellett szinte mindenben, megy a sopánkodás a különféle rendezvényeken, konferenciákon, hogy "nem mernek Zemberek vállalkozni, meg kockázatot vállalni, mert kishitűek meg "nem bátrak." :)))) Hahahahahahahahahahashahaha:)))))))

morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2012.12.17. 15:13:44

@Anti Anyag: @Mad Mind:

ingyendohány nincs

induló költségek (tényleges költségek természetesen attól is függnek, hogy zsákfaluról beszélünk vagy Budapesten az egyik legforgalmasabb helyen)
- cégalapítás, meglévő cég átalakítása
- helyiségbérlet: minimum 2 hó kaució + 1 hó bérleti díj, jobb helyen akár havi 500-700 ezer Ft/hó, legolcsóbb, ha saját ház garázsa
- boltkialakítás kívül-belül, táblákkal, jogszabálynak megfelelő, pultvonal fölött kínálat láthatóságot biztosító szekrények, biztonságtechnika
- alkalmazottak (illetve saját) bér, min. 2 fő a 12 órás nyitvatartás miatt, ezek közterhei, stb., (likviditási gondok miatt legalább 4-5 hónapnak meg kell, hogy legyen a fedezete előre)
- mindenféle díjak pályázattal, engedélyekkel kapcsolatban, üzleti terv készítés, stb.
- koncessziós díj (100-240 e Ft)
- kamarai megjelenés
- előírásos számítógépes rendszer
- rezsi: villany, fűtés, telefon, víz, könyvelő, karbantartás, stb.
- és az árukészlet, ami nincs ingyen. Becslések szerint kis helyen kb. 1,5 millió Ft értékben, közepes helyen 3 millió, forgalmas helyen akár 4-5 millió is lehet, figyelembe véve a szállítási gyakoriságot meg azt, hét végén is kellene valamit adni a betérő vásárlónak. Aki jelenleg ezzel foglalkozik és pályázatot is nyer, annak is emelnie kell az árukészletét, mivel nőni fog a forgalom volumene a kevesebb árusítóhely miatt (más kérdés, hogy kiesik az újság, a rágó meg csoki, ahogy a papírzsepi is)
- ha valaki lottózóra adja a fejét, ott egy heti forgalomnak megfelelő kauciót kell letenni, azonnal mozdítható formában. Ennek mérete szintén attól függ, mennyire forgalmas a hely

@morse:
a bútor esetén kevés konkrétum van, a "mindenből egyet a pult fölött" és a tárolási kritérium azonban fejtörésre adhat okot, különösen ha nem lehet gyártó nagykereskedő erre a célra szolgáló "reklámbútorát" (állványát) használni - ez utóbbi ugyan nincs így kijelentve, de következtetéssel erre lehet jutni. Tovább nehezíti a kérdést még az utcáról mit ne lehessen látni kritérium is.

(érdemes feltenni a Nonprofitnak kérdésben ezt a bútor-ügyet, itt: nemzetidohany.hu/hasznos-informaciok/dohanybolttal-kapcsolatos-kerdesek/)

rennie 2012.12.17. 15:15:03

"ha óránként eladsz százat" a francokat adsz el egy órában százat. Majd ha 100 kilométerenként lesz egy dohányárusító hely, majd akkor.

L.K.R. 2012.12.17. 15:22:18

1 bolt szarra se elég, piti hasznot hoz, épp az éhenhaláshoz elég. 8-10 bolt mellett kezd érdekes lenni. Kell pár stróman - lehetőleg olyan aki bent ül a pult mögött és gürizik, meg pár milla hogy biztosítsd, nyerjen is a pályázat. Ennyi-

Malachi 2012.12.17. 15:27:33

@L.K.R.: na igen, ez már közelebb áll a realitáshoz. így valahogy.

fidesznyikek 2012.12.17. 15:28:04

@ruskyy:
Mivel régóta van egy kis üzletünk, képpen vagyok. A cigin 1,5 % hasznunk van .
(CBA-nak meg a többi multinak jóval több, mert nagyobb tételt tud levenni.)
Na most kb 10 FT marad a cigin. Bejön a kedves vevő és kártyával akar fizetni.
A kártyahasználatért tételenként fizetek 4 FT-ot. (Természetesen ez is forgalom függő, így a multiknál ez a díj 5 fillér sincs....) . Ezek után számoljatok, hogy milyen kurva jó biznisz. A cigiben van kb. 250000 FT-om és havonta bejön belőle 8000 FT. Tudniillik mindig emelik az árát és mindig többet kell áruért fizetnem,de a
megvett cigit nem adhatom el többért, mint amilyen összeg rá van írva. Tehát eladom pl. 800-ért, de a következő tételt már 920-ért vettem.
Erre jön még amikor bejön két suhanc, kér 2 csík malbit. Kikapja a kezemből , motorra pattan én meg mi a faszt tudok csinálni.
Ezekután ajánlom , minden kedves bátor vállalkozó kedvű honfitársaimnak....
Csak ezek a listások képesek ilyet kitalálni.

fidesznyikek 2012.12.17. 15:30:35

@ruskyy:
Ja és a újságokra , most kaptam egy módosítást, hogy a tavalyi 2 % helyett, csak 1,5 %-ot adnak. Elég, ha nem irod vissza időben , máris bukta az egész...

bandras 2012.12.17. 15:30:40

@L.K.R.:

Ha egy boltot nem éri meg nyitni akkor miért éri meg 10-et? A költségek nagy része(bér, helyiség ára/bérleti díja) is 10x annyi lesz nem?

komplikato 2012.12.17. 15:45:49

@igi1: "plusz nem hozathat az ember a gyerekkel cigit a boltból"

Mondjuk EZT törvényesen igen régóta nem is tehette senki. Már ha gyereken kiskorú személyt értünk és mondjuk nem valakinek a 20 éves fiát.

nu pagagyí 2012.12.17. 15:49:16

@bandras: A nagy haszon a jövedéki adó nélküli cigin lesz. A Continental és strómanja Lázár, ezért csinálta az egészet. A megnehezített vásárlás megnöveli a cég rossz minőségű termékei iránti feketepiaci keresletet.

komplikato 2012.12.17. 15:50:35

@Friedman: Én arra lennék kíváncsi mit rebegne Anti Anyag, ha a korrupt MOL "beszerzéseket" tiltanák le külföldön, kib*sznák az OTP-t a többi országból vagy azt a pár ezer CBA-t buldózerné le valaki hasonló (jogos?) indíttatásból ami határon kívül van és amik fenti cégek bevételeinek 80%-át adják? vagy többet.

Menne itt a sírás rívás, meg a "megint bántsák a magyarokat!" duma.

Cervisia 2012.12.17. 16:02:25

@Kiszámoló: Ennyi erővel az öreg nyanyáknak legyen külön pénztár, mert nem mérik le a sóskát és várhatjuk amíg visszacsoszog vele, rossz árcímkét néznek és nincs rá pénzük, de egy sima "akkor nem kérem" helyett nekiállnak veszekedni, hogy de nem ennyi volt kiírva, rosszabb esetben még boltvezetőt is hívatnak.

rohadjmegARCgeci 2012.12.17. 16:02:46

@987: Teljesen egyetértek.Még a végén a felbőszült dohányosok fogják megdönteni ezt a redvás fideszes elnyomó gecigányokat!Bezzeg a füves cigi az tuti hogy megengedett a parlament falain belül is.Ott szívják orrba szájba,hogy rohadna ki a bélrendszere mindegyiknek,aki ezt az egészet kitalálta!Én is kívánom tiszta szívből,hogy rabolják ki az összes dohányboltot a faszbe!Ámen!

nu pagagyí 2012.12.17. 16:02:58

@fidesznyikek: A cigivel már nem lesz gondod. A következő lépés a töményitalok trafikosítása lesz. Utána már azzal sem lesz gondod. Marad a zsemle és a tökmag.

rohadjmegARCgeci 2012.12.17. 16:07:32

Most leosztották a dohánypiacot is,vajon mi lesz a legközelebbi?Virágbolt?Horgászbolt?Gyógynövény szaküzlet?
Így kezdődött a szocializmus is éppen,ahogy most látjátok!Csak ott nem volt ennyi halandzsa,fogták és elvették a boltokat és másnap már állami közért volt!

2012.12.17. 16:10:41

@nu pagagyí: Töményre már én is számítok egy ideje.

Tudnám mi a fasz értelme van ennek az egész alakítsunk át mindent mert minden szar hozzáállásnak.

A választójog már trafikosítva van...

Uninvited 2012.12.17. 16:17:14

Nekem csak két kérdésem van, miért is nem jó az ami most van, kit zavar ez? Szerintem a világon mindenhol árulnak cigarettát és nem csak "nemzeti" dohányboltban. Na de ezt meg is válaszolom... nyilván doktor simicska és társai kezébe vándorol ez is.

Másik kérdés, mi jön ezután? Ital? Kenyér? Hús? Legyen nemzeti kenyérbolt, mi a fasznak minden sarokra közért meg pékség??? :)

subtotal 2012.12.17. 17:22:01

@rennie: igazad van, kiszámolva, 2efő/bolt, annak a 80%-nak (felnőttek aránya) a 40% dohányos (kimutatások szerint), azaz van 640 vevő/bolt.
Egy dohányos átlagosan 15 szálat szív naponta. Egy dobozban van 19 szál, azaz 15/19 = 79%-át szívja el egy doboznak.
A fentiek szerint egyenletes eloszlásnál 505 dobozt fognak egy üzletben eladni összesen, ami 8 órás nyitvatartásnál 63 doboz óránként.

rohadjmegARCgeci 2012.12.17. 17:29:09

@subtotal: Hiába csinál óránként 63 ezer ft-ot,ha a haszonkulcsa a béka segge alatt lesz.Nem fogja tudni kitermelni sem a bérleti díjat sem a járulékokat sem egyebet.

subtotal 2012.12.17. 17:33:24

Milyen 63eFt? :)
Valamit félreolvastál...

rohadjmegARCgeci 2012.12.17. 17:33:58

@subtotal: Ha egy dobozon van 30 ft haszna,akkor az óránként 63x30= 1890
Ez 8 óra nyitva tartás mellett 15120 ft.
Havi 20 napot van nyitva;302 400 ft.Ebből kifizeti a bérleti díjat a rezsit a járulékokat a könyvelőt és marad neki a szín tiszta vákuum a széfben.DDD
Jobban járna ha a 8 millájából inkább venne intim betétet és várna 3 évet,majd eladná a Bakancsos utcai piacon háromszoros áron.Még azon is többet nyer mint ezen.))

rohadjmegARCgeci 2012.12.17. 17:34:48

@subtotal: Jövőre átlag 1000 lesz egy doboz cigi.

subtotal 2012.12.17. 17:41:47

@Dr. Furia: én hol írtam, hogy ez az üzlet megéri? Olvasd vissza, mire válaszoltam: rennie 2012.12.17. 15:15:03

Én csak statisztikailag levezettem, mennyi az átlagos 1 üzletre eső forgalom.

Ettől függetlenül kihagytam a képletből, hogy az emberek nem csak nyitvatartási napon dohányoznak, azaz ha vasárnap nincsenek nyitva, akkor erre rámegy egy 7/6-os szorzó. Ez 74-re módosítja a napi dobozszámot.

subtotal 2012.12.17. 17:42:41

@subtotal: óránkénti dobozszámot, a napi 590 lesz...

igi1 2012.12.17. 17:45:55

@komplikato: persze, hogy elvileg nem lehet.

De itt, vidèken, ha nem szolgàlod ki ezeket a szülőknek cigit vivő tiniket, akkor rasszístà vagy, ès az rosszabb, mintha megbüntetnènek.

ellenőr se jàr erre, max a tescóba, meg a kipakolós vàsàrba

christophe 2012.12.17. 19:03:10

@Dr. Furia: Hehe, Obudai kozèrt vàllalat,àfèsz boltok,na jo legyen az uj nevuk CBA.....

BA2017 2012.12.17. 20:31:58

Ez annyira jó írás, hogy nincs mit hozzá tenni. Gratula a szerzőnek!

Celtic 2012.12.18. 14:55:01

@Bullshit generátor: +1. Igazan kedvelem a morgasjoga blogot, nem frocsog ossze-vissza, hanem tenyeket kozol, szamitasokkal alatamaszatva. Ritka kivetel a blogok (es sajnos az ujsagok) kozott.

repinorbi 2012.12.19. 09:06:46

Lenne néhány meglátásom:
Azt a nemdohányzók védelméről szóló törvényt hatályon kívűl helyezték, miszerint iskolától, eü. intézménytöl 200 méterre nem lehet új engedélyt kiadni, csak a meglévők maradhatnak.

A nyertesnek biztosan nem tesz keresztbe valamelyik régi forgalmazó azzal, hogy csinál helyette szórólapokat és utána jól feljelenti?
Mert azért mégiscsak magyarok vagyunk!
A rendszer biztosan nagyobbat szakít akkor ha a kb. havi 20 000.- koncessziós díj mellé beszed évente egy 400 000,- ft-os bírságot is.
Arra is kiváncsi lennék, hogy a teljesen zárt, ablak nélküli üzletben dolgozó eladón mennyi idő alatt jön ki a depresszió. Meg még az is érdekelne, hogy az éves kötelező szabadságot , hogyan fogja kivenni, kitermelni.
RepiNorbi

sic! 2013.01.16. 11:48:08

Szúrjatok ki az állammal és a dohánylobbival egyaránt és szívjatok e-cigit :-)
(De komolyan: nem büdös, a 3-400 rákkeltő égéstermék helyett propilenglikolt és glicerint tartalmaz, és házhoz szállítják.)

MÁKOLÓ 2013.01.16. 17:07:06

SEGÍTSÉG!!!
Egy vidéki nagyvárosban élek.Kereskedelemben dolgoztam 20 évig. Másfél éve álláskereső vagyok. Szerencsére van megtakarított pénzem. Hetek óta vívódom, merjek-e belevágni ebbe az üzletbe.
Van valaki hasonló cipőben?

MÁKOLÓ 2013.01.16. 17:08:15

@morgás joga mindenkit megillet: SEGÍTSÉG!!!
Egy vidéki nagyvárosban élek.Kereskedelemben dolgoztam 20 évig. Másfél éve álláskereső vagyok. Szerencsére van megtakarított pénzem. Hetek óta vívódom, merjek-e belevágni ebbe az üzletbe.
Van valaki hasonló cipőben?

Beszerzesi.Info · http://www.beszerzesi.info/ 2013.01.25. 09:58:10

repinorbi 2012.12.19. 09:06:46

Norbi! Nincs olyan feltétel a pályázatban, hogy az üzlethelyiségen nem lehet ablak. Üdv: Szűcs Róbert

zsanyibácsi 2013.05.14. 22:14:03

Megnéztem a Timing In Central Europe Kft. honlapját - tice.hu - és valóban kínálnak 390000 Ft-ért vagy havi 7000-ért "mindentudó" online pénztárgép rendszert. Illetve a TRAFIPAKK csomagjuk annál sokkal több. Ajánlom mindenkinek, hogy nézze meg. A többi hasonló pénztárgépes rendszerrel nem lehet összehasonlítani, sem szolgáltatásban, sem árban.
süti beállítások módosítása