véleménynyilvánítási szabadság6 (1).pngMiniszterelnökünk pár nappal ezelőtt kijelentette: ha kap tíz évet, akkor egymillió új munkahelyet teremt a kormánya:

"(...) már most 160 ezerrel dolgoznak többen, mint a választások előtt. "Továbbra is tartom azt a vállalásomat, hogy egymillió új munkahelyet teremtünk 10 év alatt. Ha kapok tíz évet a választóktól, akkor meg is fogom csinálni" (Orbán Viktor, hvg.hu, 2013. június 8.)

Igen ám, de. Mi is a helyet? A KSH első negyedéves jelentése alapján vajon reális célt tűzött ki maga elé Orbán Viktor? (Most tekintsünk el annak megválaszolásától, marad-e még 10 évig kormányon.) Van esélye annak, hogy valaha is egymillióval több foglalkoztatott lesz hazánkban, mint ma? 

Néhány megállapítás a jelentésből:

"2013 I. negyedévében 3817,7 ezer fő volt foglalkoztatott. Az előző év azonos időszakához viszonyítva ez 26 ezres létszámbővülésnek felel meg." (KSH Munkaerő-piaci folyamatok, 2013. I. negyedév)

 

"Azonban ha az idei első negyedéves foglalkoztatottsági adatokat a 2008 első negyedévihez viszonyítjuk, a foglalkoztatottság szintje még mindig el van maradva nagyjából 27 ezer fővel. Foglalkoztatás típusa szerinti bontásból azonban az derül ki, mintha az alkalmazotti státuszban foglalkoztatottak száma visszaért volna az öt évvel ezelőtti szintjére. 2008 első negyedévében 3 millió 370 ezer alkalmazott volt, míg az idei első negyedévben 3 millió 376 ezer. A foglalkoztatásbeli elmaradás pedig az önfoglalkoztatók körében adódik, az egyéni vállalkozók száma 34 ezer fővel alacsonyabb az öt évvel ezelőttinél, 424 ezer fő." (portfolio.hu)

Rövid távú adatokkal tehát lehet dicsekedni a választóknak, hosszabb távúakkal azonban már nem biztos, hogy érdemes.

"2013 I. negyedévében a foglalkoztatottakon belül a diplomások aránya már meghaladta a 27%-ot, és egyedül az ilyen végzettségűek munkaerő-piaci helyzete javult érdemben a vizsgált egy év során." (KSH Munkaerő-piaci folyamatok, 2013. I. negyedév

Újabb érv a felsőoktatás önfinanszírozására? Igaz, a hallgatók azt sem kapják meg, ami jár nekik - a felsőoktatási intézmények hónapok óta nem tudják rendszeresen fizetni hallgatóik tanulmányi és szociális ösztöndíját, mert a vártnál százmilliókkal kevesebbet kaptak az államtól e célra. Elmondhatjuk, kormányunk hamar rákényszeríti a fiatalokat az igazi Survivor-re.

A statisztikai adatok egyelőre nem igazolják a tömeges humán értelmiség-felesleget sem, bár mint tudjuk, ők értéket nem termelnek. Legalábbis a felsőoktatási államtitkár szerint:

"A mai világban a természettudományok és a műszaki tudományok értéktermelők. A humántudományok, a kultúra nagyon fontos, de nem értéket teremtenek, hanem az embereket gyönyörködtetik, boldogságot adnak." (Klinghammer István)

Még jó, hogy egyelőre a piac nem vette át politikusaink gondolkodásmenetét (a magyar értelmiségi rétegnek kb. kétharmada humán értelmiségi), így a szülőknek nem kell már elég korán elkezdeni éhkopra tanítani az elfajzott humán érdeklődésű csemetéiket, ha úgy érzik, felnőttként csak boldogságot akarnak adni meg gyönyört. És egyszer talán majd a minisztériumba is eljut az olyan iparágak híre, mint a kreatív ipar, amelynek a GDP-részesedése napjainkban már nagyobb, mint a műanyag-feldolgozásé. 

"A vállalkozók száma összességében tovább csökkent." (KSH Munkaerő-piaci folyamatok, 2013. I. negyedév)

Aki ezen csodálkozik, az valószínűleg nem követte figyelemmel azt a kötelező járulékemelési tempót, amit a kormány (a Fidesz-KDNP) diktált az elmúlt időszakban - tavaly a  járulékfizetési alapot 100%-ról 150%-ra emelte a kormány, így sokan kénytelenek voltak elgondolkodni, megéri-e nekik vállalkozni. 

"A havi kereseti statisztika által átfogott körben a legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozások, költségvetési intézmények, kijelölt nonprofit szervezetek, 2013 I. negyedévében 2,596 millióan álltak alkalmazásban, 1,1%-kal kevesebben, mint egy évvel korábban. A versenyszféra létszámvesztesége minimális (0,6%-os) volt, a költségvetési intézmények viszont 1,5 %-kal kevesebb embert foglalkoztattak „normál” (nem támogatott) formában.
Hosszú idő óta először nőtt 2013 I. negyedévében a feldolgozóiparban dolgozók száma. Ehhez jelentős mértékben járult hozzá a 77 ezer főt foglalkoztató járműgyártás 9% feletti létszámbővülése. Létszámot veszített viszont többek között a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás és az oktatás, de továbbra is létszámleadó maradt a kereskedelem éppúgy, mint az építőipar." (KSH Munkaerő-piaci folyamatok, 2013. I. negyedév)

Lehet fényezni, de az biztos, nem a kereskedelem, az építőipar, a vendéglátás meg a szálláshely-szolgáltatás azok az ágazatok, ahogy Magyarország jobban teljesít. És még nem ismert a - valószínűleg szeptemberig végrehajtott "pedagógus-racionalizálás" eredménye, valamint a trafikkoncesszió miatt bekövetkezett elbocsátások száma.

"Január hónapban a közfoglalkoztatásban foglalkoztatottak száma magasabb volt, mint tavaly ugyanebben a hónapban, február–márciusban pedig némileg alacsonyabb, de a negyedév végén már így is több mint 92 ezren dolgoztak támogatott formában, zömében költségvetési intézményeknél, kisebb részben pedig többségi állami tulajdonú vállalkozásoknál." (KSH Munkaerő-piaci folyamatok, 2013. I. negyedév)

A közfoglalkoztatás kiválóan alkalmas a "jobban teljesít" alátámasztására, ám egy hatalmas gond van vele, a költségvetésből kell finanszírozni, így az így lehetőséget kapók száma véges. Igaz, kicsit lehet őket szaporítani négy-hat órás foglalkoztatással, de a lóláb azért előbb-utóbb nagyon kilóg.

"Az átlagosan 11,8%-os munkanélküliségi rátához 30,5%-os ifjúsági munkanélküliségi rátája társult. A fiatalok magas munkanélküliségéhez hozzájárul, hogy a 15–24 éves korcsoportból, akik jelen vannak a munkaerőpiacon, 16%-os arányban alacsony iskolai végzettségűek, ezért lényegesen nehezebben találnak munkát." (KSH Munkaerő-piaci folyamatok, 2013. I. negyedév)

Valószínűleg nem ez a kormány fő érve a 16 éves tankötelezettséghez meg a "nem kell mindenkinek felsőoktatásban részt venni" kampányhoz. Egyértelmű: minél kevesebb iskolát végez valaki, annál kevesebb az esélye állásra - és ez a trend gazdaság fejlődésével kevés eséllyel fog megfordulni. Kivéve, ha a kormány becsalogatja a multikat és  a KLIK segítségével Kínát megszégyenítő droid-mennyiséget képez a számukra.

"Akár ötven fölé is nőhet azon külföldi nagyvállalatok száma, amelyekkel stratégiai együttműködési megállapodást köt a kormány – nyilatkozta Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára a Világgazdaságnak.

A program – amelynek keretében már 26 céggel van megállapodás – felkeltette a vállalatok érdeklődését a kormánnyal folytatott rendszeres konzultáció lehetősége miatt (...) Ez pedig versenyelőnyt jelenthet az egyes cégek számára saját vállalatcsoportjukon belül az újabb beruházási helyszínek kiválasztásakor." (hvg.hu)

Már csak a Békemenet aktivistával kell elhitetni, a kormánnyal rendszeresen konzultáló multi jó multi, a többi viszont nem. Talán segítségül mindig oda kellene tennie a nyilatkozó politikusoknak, "X konzultáló multi", "Y nem konzultáló multi" - és már minden választó azonnal tisztában lenne vele, hivatalosan kell-e szeretni vagy sem. Az meg valószínűleg üzleti titok, hogy az azonos üzletágban tevékenykedők hogyan tudják elérni, hogy ők jobban tudjanak konzultálni, azaz "versenyelőnyt" szerezzenek.

"A munkanélküliek mellett 367 ezer, az unió által kialakított ún. potenciális munkaerő-tartalék kategóriába tartozó is jelen volt a munkaerőpiacon. Az egyébként foglalkoztatottként számba vett alulfoglalkoztatottak 90 ezres létszáma nélkül több mint 780 ezer ember kíván, illetve szeretne megfelelő feltételek esetén dolgozni, nagyjából annyian, ahányan 2013 I. negyedévében a munkaerő-felmérésben magukat munkanélküliként határoztak meg." (KSH Munkaerő-piaci folyamatok, 2013. I. negyedév)

Magyarul ha 10 éven belül lesz egymillió új munkahely, akkor gyorsan be kell szerezni már most legalább 6 éves leendő munkavállalókat százezres nagyságrendben, ellenkező esetben a külföldi munkavállalókat kell idecsalogatnunk, hogy kielégítsék a plusz egymilliós igényt. Probléma lehet még a hagyományos magyar idegengyűlölet, de talán addig ez is megoldható a hittan- és erkölcstan oktatási projekt felnőttekre kiterjesztésével.

"2013 I. negyedévében a nemzetgazdaságban (a mezőgazdaság nélkül számolva) az élőmunka igénybevételével kapcsolatos egy órára vetített költségek 6,4%-kal haladták meg a 2012 azonos negyedévit. A munkaerőköltség legnagyobb részét kitevő munkajövedelem szintén 6,4%-kal nőtt, ezen belül a versenyszférában (B–N ágak) 4,9%-kal. A közszféra túlsúlya jellemezte ágakban (O–S) a munkaerőköltség 10,4, ezen belül a munkajövedelem 10%-kal volt magasabb, mint egy évvel korábban." (KSH Munkaerő-piaci folyamatok, 2013. I. negyedév)

Ebből megtudtuk, hogy a közszféra nem takarékoskodott önmagán - hiába bármilyen ígéret. És az adófizetők a 10,4%-os közszférás munkaerő-költségnövekedést fizetik, mint a katonatiszt. 

 

Aki pedig szeretne többet megtudni a tényleges számokról, annak itt a portfolio.hu ábrája:

Eltelt öt év - Hogy állunk az új munkahelyekkel?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr935358494

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.06.13. 14:12:47

Árnyalja a képet, hogy az összes kimenekültet, akik nyilván mind dolgoznak, beleszámolja a KSH a dolgozók közé.

Így könnyü munkahelyeket "csinálni", csak ki kell üzni a dolgozókat az országból és máris javulnak a statisztikák...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.14. 08:13:06

@Dörnyei József:

Szerintem tévedsz. Aki nem adózik Mo-n munkaviszony után, azt nem számítják be a magyar munkavállalók közé.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.14. 09:06:29

komolyan egymillió közmunkást akar?!

high up! 2013.06.14. 09:09:52

A VERSENYSZFÉRAI MUNKAHELYEK SZÁMA A 2010 JANUÁRI SZINT ALATT VAN!

Az 1 millió új munkahely eléréséhez tehát már csak 1 millió 40 ezer kell.

Blogger Géza 2013.06.14. 09:11:28

A blog nagyon "szépen" összemos két hosszú távú trendet 2008-2013 (erről szól pár szót a KSH), és a 2010-2013 közöttit (erről beszélt a miniszterelnök.) Ilyen pocsék gazdasági környezetben (eurózóna másfél éve recesszióban szenved) nem rossz 3 év alatt az a +160 ezer. Vélhetően a következő 7 év átlagosan sokkal jobb lesz, így erőteljesebb lesz a munkahelyek számának növekedése is. Amúgy ha 10 év alatt nem +1 millió, csak mondjuk + 600 ezer jön össze, az is baromi nagy eredmény (a Bajnai-éra -200 ezréhez képest), és sokat javít az eltartó/eltartott arányon és lehetővé teszi az alacsony jövedelemadóztatást. Ha minden a tervek szerint alakul, vélhetően lehetőség lesz az egyszámjegyű SZJA-ra.

A közszféra létszáma eközben 3 év alatt kb. 50 ezerrel csökkent, azt is tegyük hozzá. (2010 első negyedév: 747 ezer, 2013 első negyedév: 699 ezer)

www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_evkozi/e_qli005a.html

Blogger Géza 2013.06.14. 09:13:26

@high up!: Ez nem igaz, mivel pont hogy az általános növekedés mellett a közszféra létszáma csökkent.

Brix 2013.06.14. 09:32:03

Az egymillió munkahely, biztosan meglesz 10 év múlva, de a legvalószínűbb hogy csak egymillió lesz, ha a nemzetközi és a hazai trendek így folytatódnak
Optimizmusra semmi ok: 2013 január-március hónapban még történelmi szinten, 11,8%-on volt a munkanélküliségi ráta, és innen tudtunk valamelyest javítani.

Szociknak vége 2013.06.14. 09:36:03

Az hogy ugyanannyi a foglalkoztatott mint 5 éve minden normális ember szerint óriási siker, miután európa azóta is válságban van.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.14. 10:00:00

@MetroGoldwinMayer: hagyjuk már ezt a hülyeséget,. hogy Európa álságban van, mintha mi nem lennénk annak is (Európa), meg a válságnak is részesei.

lavór 2013.06.14. 10:07:41

@doggfather:

Miből gondolod, hogy érdekli őket, hogyan érzed magad? Eddig sem érdekelt senkit.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.06.14. 10:07:44

10 év alatt 1 millió új munkahely? Miért nem inkább 10 év alatt kiemelt fizetés munka nélkül 100 ezer embernek? :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.14. 10:17:16

@lavór: nem csak én, de mindenki szomorú lesz.

lavór 2013.06.14. 10:18:34

@doggfather:

Á, pár ezer ember most sem szomorú.
Mi meg örülünk a boldogságuknak. Az is valami.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.14. 10:21:17

@lavór: nem biztos, hogy őszinte az az öröm ahogy nekik örülünk. ;)

lavór 2013.06.14. 10:21:52

@doggfather:

Nagyon az se érdekli őket. :)

high up! 2013.06.14. 10:23:41

@Blogger Géza:

látom te vagy a fidióták vezérhazudozója foglalkozztatás ügyben. Miközben láthatóan fogalmad sincs a számokról meg a felmérési módszerekről.

Teccik tudni van egynek a KSH 30 ezer fős lakossági megkérdezése valamint a versenyszféra (5 fő feletti vállalatok) jelentése.
Na most ez utóbbit NEM LEHET HAMISÍTANI és félreértelmezni. Ez alapján pedig a A VERSENYSZFÉRAI MUNKAHELYEK SZÁMA A 2010 JANUÁRI SZINT ALATT VAN!

Amibe te kapaszkodsz, az a megkérdezéses módszer, amelyben a Magyaro-i állandó címmel rendelkező 4 fős család kitölti a KSH kérdőívét, hogy igen, dolgoztunk ám az emúlt hónapban. Ja, Ausztriában meg szerte Európában, csak erre nem kérdez rá a KSH. Hanem beírja, hogy Magyaro-on ez a 4 fő foglalkoztatott. Csuhajja!

Itt kezdődik ennek a módszernek a teljes értelmetlensége az EU-s nyitott határok világában. A megkérdezéses módszerbe tehát be kellene rakni azt az egyetlen kérdést, hogy vajon Magyaro-on voltál-e foglalkoztatva? Mennyibe kerülne ezt a kérdést berakni?
Egy percbe se, csak hát a Fidesz direkt nem fogja ezt a finomítást erőltetni.
Azt meg még talán te is ki tudod találni, hogy miért nem. Ha nem megy, akkor szóljál.

Szociknak vége 2013.06.14. 10:28:13

@high up!: Hadd maradjunk már az Eurostat kompatibilis KSHnál és hadd köpjünk a saját felmérésedre....:DDD

Amúgy forrás?

ob.szerver 2013.06.14. 10:28:44

@Blogger Géza:

Van ahol lehet a statisztikákkal játszani, van ahol nem.

Viszont aki nem egy Simicska cégnél, közalkalmazottként vagy nyugdíjasként várja a havi pénzét (és itt nincs szó arról, hogy megérdemelten vagy sem), hanem az igazi Való Világban próbál meg boldogulni, három - egymással szorosan összefüggő - dolgot egészen biztosan tud:

- sokkal kevesebb a munka,
- sokkal kisebb a fogyasztás,
- a vállakozások sokkal rosszabb helyzetben vannak

mint 3 éve.

Ezekről még csak vitatkozni sem lehet. Minden más csak mellébeszélés.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.06.14. 10:40:11

@ob.szerver: "Van ahol lehet a statisztikákkal játszani, van ahol nem."

Nekem az tetszett, amikor a KSH egyik elnöke pár éve azt nyilatkozta, hogy lehetetlen a KSH statisztikáit hamisítani. Aztán jött a kormányváltás, ő is repült és 2 év múlva a statisztikák hamisításával vádolta meg az utódját egy interjúban...

gnme 2013.06.14. 10:43:40

ez a mókár még mindig hivatalban van?

akkor köpök egyet a földre és megtaposom

hogy is mondta új péter? .. muppet show

Amadeus62 2013.06.14. 10:52:15

Ezek után nagyon hülyének kell lenni ahhoz, hogy ennek a köcsögnek bármit is elhiggyenek. Dehát sok a hülye még így is az országban.

www.youtube.com/watch?v=iJECYYnKoBo

Blogger Géza 2013.06.14. 11:00:28

@ob.szerver: A fogyasztás áprilisban 7 év óta nem látott mértékben bővült. Nyilván nem függetlenül attól, hogy nő az emberek reálbére.

Blogger Géza 2013.06.14. 11:02:39

@high up!: Igen, mert a növekedés az 1-5 fős cégeknél következett be.

gnme 2013.06.14. 11:03:11

hogy necsak vért okádjak...

azokért, akik most sem tudnak elmenni nyaralni, kedves ismerősöm videója

index.hu/video/2009/07/30/varosi_szafari/?p=212#s=212

Blogger Géza 2013.06.14. 11:03:22

@Távmunka blog: Hogy volt ez a "hamisítás" vád pontosan?

nanehogymár 2013.06.14. 11:11:15

@Blogger Géza: naaa azért 1 hónap nem hónap aszonta a matolcsy is :)) pláne a békasegge alatti bázisról. a beruházások elmaradása megbosszulhatja még magát..

high up! 2013.06.14. 11:13:07

@MetroGoldwinMayer:

Köpködj te csak arra, aki nem küldött el téged gyerekkorodban iskolába, hogy felszedj valami tudást vagy legalábbis tudni vágyást az életre. Ezért nem visszed többre soha fidióta birkamenetőnél.

Teccik fogni ha azt mondom, hogy mind a lakossági mind az intézményi (céges)megkérdezést, az eurostat kompatibilis KSH csinálja?
Teccik fogni, ha azt mondom, hogy a lakossági felmérés, még ha standardok alapján megy is, akkor is csak egy BECSLÉS? Mert a megkérdezett 38 ezer ember lehet akármilyen reprezantatív is, ma már nem állnak fenn a megbízhatóság azon alapjai, mint mondjuk 10 éve.
Teccik fogni ha azt mondom, hogy ehhez már tényleg elvakult fanatikusnak kell lenni, hogy valaki azt higgye, hogy a pangó, zsugorodó GDP meg a 6 éve zuhanó kisker eladások, 6 éve emelkedő vállalati csődszámok mellett a versenyszférai álláshelyek száma évek óta töretlenül növekszik? Ki az az idota, aki ebben a logikában hisz?
Lehetne esetleg néhány apró tényező magyarázatként, de ezt a vállalati jelentések cáfolják.

Végső poénnak: maga a KSH is elismeri, hogy a módszertanában olyan elemek vannak, amelyek torzítják a valóságot. Itt egy jelentésük 2012-ből:

66 ezer fővel bővült 2012-ben a foglalkoztatás az előző évihez képest, de ennek több mint felét a közfoglalkoztatás adta, és anélkül a növekmény csak 27,7 ezer fő lenne - derül ki a KSH friss összefoglaló jelentéséből. A KSH kitér arra is, hogyan lehet, hogy ezek a foglalkoztatottsági adatok homlokegyenest mást mutatnak, mint más munkaerő-piaci statisztikák. A régen várt magyarázatból kiderül, a foglalkoztatás növekedésében valóban szerepet játszott az erősödő migráció, a külföldön dolgozók bizonyos csoportját ugyanis a beméri a foglalkoztatottsági statisztika.

HA NEM ÉRTENÉD: A MAGYARO-ON MUKANÉLKÜLIKÉNT SZÁMON TARTOTT KÜLFÖLDRE MENT DOLGOZNI ÉS ETTÖL MEGNÖVELTE A MAGYAR FOGLALKOZTATÁSI SZÁMOT.

ob.szerver 2013.06.14. 11:16:14

@Blogger Géza:

"A fogyasztás áprilisban 7 év óta nem látott mértékben bővült."

Géza, ahogy mondtam. Ki lehet ragadni statisztikai adatokat, lehet örvendezni a negyedéves 0,7%-os GDP-n (ami fél év alatt -2%), de mindenki, aki a piacon / piacról él az tudja: a helyzet minden tekintetben sokkal rosszabb, mint 3 éve.

Erről vitatkozhatsz ha akarsz, de kurvára nem érdemes.

Blogger Géza 2013.06.14. 11:17:09

@nanehogymár: Igen, ezt Simor ügyesen szabotálta, de az új MNB program biztos éreztetni fogja a hatását.

Blogger Géza 2013.06.14. 11:19:53

@ob.szerver: Én a piacon élek, és szerintem sokkal jobb most a helyzet, illetve erősen javul minden érdemi mutató. A te lelkivilágoddal nem tudok mit kezdeni, amelyik a neki nem tetsző számokat nem akarja befogadni...

high up! 2013.06.14. 11:21:17

@Blogger Géza: "Igen, mert a növekedés az 1-5 fős cégeknél következett be."

jaj ne erőltesd már az inkompetenciádat!
Mindenki tudja ma már, hogy a lakossági megkérdezéses módszer valótlan eredényt ad, úgyhogy ideje lepattannod róla.

De hogy a blöffölésedet tényekkel cáfoljam: a válságban, a piaci kereslet csökkenés időszakában pont az 5 fő alatti, tőkehiányos, hitel hiányos, megrendelés hiányos kis égek dobják be a törülközőt leghamarabb. A kkv-k is szenvednek, de több tartalékuk van a túlélésre. Ezért az 5 fő alatti cégek azok, akik aztán még inkább feketén csinálják a foglalkoztatást. A KSH meg arra se kérdez rá tudomásom szerint, hogy a jövedelme bejelentett munkahelyről származik-e, vagy feketéből.

Hajdú Peter 2013.06.14. 11:23:52

Úgy általánosságban jó dolog lenne a plusz 1 millió munkahely, csak kár hogy gazdasági képtelenség. A világ abba az irányba halad, hogy egyre kevesebb ember termeli meg a javakat, mert a gépek átveszik a helyüket. A technika fejlődése miatt, folyamatosan egyre kevesebb emberre van szükség. Jelenleg már elértük a foglalkoztatás csúcsát, a jövőben ennél már csak kevesebben fognak dolgozni. Például hamarosan elterjednek a számítógépek által irányított gépjárművek. 10 éven belül taxisok, teherautó és busz vezetők milliói fogják elveszteni a munkájukat.
Az egyre fokozódó munkanélküliség egyetlen megoldása a FELTÉTEL NÉLKÜLI ALAPJÖVEDELEM bevezetése.
alapjovedelem.hu/index.php/peticio

Blogger Géza 2013.06.14. 11:24:37

@high up!: Na, nagyjából ugyanazt mondtad, amit én. A kisebb vállalkozásoknál lévő foglalkoztatottságot a KSH nem látja (mert nem is keresi meg ezeket), ezért ott a másik oldali megkérdezés a mérvadó. Ez nem cáfolat, hanem megerősítés volt. :)

Blogger Géza 2013.06.14. 11:27:15

@Hajdú Peter: Ez a munkanélküliséget egyáltalán nem "oldaná meg", ellenben elég népszerűvé tenné. :) Mindig voltak olyan ostobák, akik azt mondták, jönnek a gépek, és emiatt nem lesz munkahely, de ennek ellenkezője következett be. A modern ipari-szolgáltató társadalmakban a korábbi "háztartásbeliek" java része is munkavállalóvá vált.

high up! 2013.06.14. 11:30:19

@ob.szerver:

Álljunk már meg ezzel a 0,7%-os fake GDP növekedéssel!
Év/év alapon a megtisztított zuhanás -0,3%. Anélkül -0,9%.

KSH módszertan alapján az ipar hozzájárulása a GDP 0,9%-os zuhanáshoz -0,5%!!! Sose volt még ilyen 2009-től eltekintve (ja, Orbán nagyban iparosít!). Szolgáltatások hozzájárulása -0,4%.
Csak a mezőgazdaság volt gyakorlatilag pozitív tartományban.
A 0,5%-os ipari zuhanásnál meg vegyük különösen figyelembe, hogy az exportra termelő ipar hozzájárulása +0,4% volt a -0,9%-ban. Na akkor a kérdés: mekkora ezek után a belső piacra termelő ipar zuhanása?

Szánalmas fidióták ezt már csak így fogják 2014-ig csinálni, az egymillió negativ adatról tudomást se vesznek, hanem majd kiragadják azt az egy fake adatot, amiről fellendést hazudnak.

Netuddki. 2013.06.14. 11:34:32

Mondja meg már valaki ennek a kreténnek, hogy a munkahelyeket nem a kormány teremti. A kormány olyan gazdasági körülményeket teremt ami kedvez a foglalkoztatottak létszámának az emelkedésének. Ehhez normális mértékű, megfizethető és NEM a foglalkoztatást büntető adókra, mindenkire egyformán vonatkozó, a gazdasági szereplők cigánykodásait keményen büntető törvényekre lenne szükség.

A fidesz kormány NEM ezt valósítja meg. Sőt a trafikmutyival (és egyéb ténykedésükkel) bizonyították, hogy semmi szándékuk a gazdaságban tiszta körülményeket teremteni. Mindezek tükrében ki lehet jelenteni, hogy kilóg a lóláb. Valójában azért kellene az orbánnak még 10év kormányzás, hogy degeszre lopja magát (és a haverjai) az állampolgárok pénzéből, és a hatalma megszilárdításával minimálisra csökkentse mindezekért a jogos büntetés lehetőségét.
Szóval hagyjuk itt a hantázást, attól, hogy hülyére vesz bennünket még nem kötelező hülyének lenni. Aki meg itt fideszérdekből kommentelget, jobban teszi ha hallgat! Hacsak nem akar hülyét csinálni magából...

Blogger Géza 2013.06.14. 11:38:16

@high up!: Szerintem te próbálsz mindenáron valami rossz hírt "találni" A magyar ipari termelés 4 hónap óta folyamatosan nő hó/hó alapon 8rég volt ilyen), és áprilisban már hó/ előző év hónapja alapon is 5%-kal (!) magasabb volt a korábbi értékénél. A kormányváltáskori időszakhoz képest pedig kb + 20%. Ezt csak nagyon elvakultak nem tudják növekedésnek látni.

Amadeus62 2013.06.14. 11:39:32

@kovi1970:

2018-ban mindenképp el kell őket zavarni, így, vagy úgy, de el kell!

Netuddki. 2013.06.14. 11:39:49

@Hajdú Peter: Egyvalamiről itt Magyarországon sokan elfeledkeznek. A béka segge alatti jövedelmekkel és a hatalmas adókkal a 23 (és még több) éve regnáló magyar kormányok kinyírták a szolgáltatóipart. Óriási potenciálok lennének Magyarországban ha végre lenne egy kormány amelyik normális és élhető körülményeket teremtene. Na, ez nem a 23 éve regnáló megélhetési magyar "politikai elit"-nek csúfolt banda fogja megtenni...

Netuddki. 2013.06.14. 11:42:37

@Amadeus62: Hát nekem nem lesz erre még +4 évem. Asszem én mindent meg fogok tenni, hogy ez 2014-ben sikerüljön. Aztán ha valóban az van, hogy a zemberek nem akarnak itt változtatni akkor húzok külföldre. Versenyképes szakmám van és már benne vagyok a korban, nem fogok az orbán rezsimnek robotolni a semmiért és a hátralévő éveimet "ezeknek" beáldozni...

high up! 2013.06.14. 11:44:17

@Blogger Géza:

Hogy te mennyire elhülyült fidióta vagy!
Ez az amit én mondok.

Sajna a hozzád hasonló, a valóságot a munkaköri előírás alapján kötelezően elhazudozó zombikkal nem foglalkozok különórákon, az értelmesebbje meg úgyis megértette, hogy a foglalkoztatás felmérése a lakossági megkérdezéses módszer alapján egy hamis BECSLÉST hoz ki, ezt a KSH is elismeri.

Így marad a másik módszer, a vállalati megkérdezés. Ott kimutatható a közgazdasági törvényszerűség, miszerint egy elkúrt gazdaságban, ahol 6 éve csökken a belső kereslet, az alacsony és középrétegek vásárlóereje ott a munkerő is le lesz építve. Miazhogynagyonis!
A mikrovállakozásoknál meg még hatványozotabban csökken a foglalkoztatás.

Netuddki. 2013.06.14. 11:47:12

@Blogger Géza: Bla, bla, bla.
Jöhettek itt akármilyen fideszes propagandával, az orbán rezsim gyakorlatilag 1 olyan változtatást nem csinált ami előbbre vinné az országot, a gazdaságot. Amit csináltak az csak az üres duma és a saját hatalmuknak a bebetonozása volt idáig. Magyarország és a magyar emberek érdeke, hogy a megosztó, országrontó orbánnak ne adjon még 4 évet...

high up! 2013.06.14. 11:49:17

@Blogger Géza:

Ezt az töretlen ipari növekedési lázálmodat beszéld meg a KSH-val.
Ha van türelmük, akkor majd elmagyarázzák neked, hogy ez jel: "-" csökkenést jelent.

2006-2010 között a beruházási arány 20-22% volt, ez azóta töretlenül lezuhant a 15-16%-ra. Hú ba+, mi a francból is lesz itt a 2008 előtti szintet felülmúló ipari növekedés?

dr kíváncsivagyok 2013.06.14. 11:51:33

Ami lényeges : LEVONULT A NEMZETI ÁRVÍZ !
Miért nemzeti ?
Mert Orvbán csak a Fideszes polgármesterekkel ment ki együtt a gátra,...a szocialista és a függetlennel nem !
Na,..ezért nemzeti nálunk az árvíz is !
Hajrá nemzeti összetartás !

dr kíváncsivagyok 2013.06.14. 11:54:51

@kovi1970:
"Amit csináltak az csak az üres duma és a saját hatalmuknak a bebetonozása volt idáig. "
És a "Nemzeti" (Fideszes) tőkés réteg és középosztály kistafírozása..........közpénzből !
Orvbánnak a liberális és baloldali emberek vagy nem léteznek,..vagy ellenségként kezeli !
EZ A NEMZETI ÖSSZEFOGÁS...az ország felét kitevő bal-libek ellen !!!!

pástétom 2013.06.14. 11:57:28

Ez a 10 év alatt egymillió munkahely nyilvánvalóan blöff, célja hosszútávon igyekezni fenntartani a Fidesz iránti választói lojalitást.

Engem sokkal jobban érdekel, 10 év alatt mit tudnának még Orbánék elfoglalni/lenyúlni/ellopni ebben az országban? Ha már most az olyan biznisz is a saját zsebükbe kerűlt, mint a trafikboltok. Komolyan érdekelne, mert nincs fantáziám. Még (min.) 10 éven keresztűl pusztán a felépített rendszert üzemeltetni nem valami izgalmas dolog, az állandó harcra termett "fiúk" ebbe bele fognak fásulni.

Blogger Géza 2013.06.14. 11:59:05

@high up!: Mitől lenne már hamis? Azért, meg az eredménye nem egyezik a világképeddel? A statisztika a világon mindenhol mintavétellel dolgozik és abból extrapolál.

A belső kereslet meg épp hogy növekvő fázisban van.

"2013. áprilisban 3,4%-kal nőtt a kiskereskedelmi forgalom naptár
hatástól megtisztított volumene az előző
év azonos időszakához képest."

www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/kis/kis21304.pdf

Le vagy maradva, frissítsél...

Arról nem beszélve, hogy Magyarországot az exportszektor hajtja előre, tehát önmagában a belföldi kereslet nem sokat mond.

Blogger Géza 2013.06.14. 12:00:53

@high up!: Abból, hogy a feldolgozóiparban nőtt a beruházás összességében az elmúlt 3 évben, csak az alagút, lakás és hasonló épületek volumene csökkent, okoska.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.06.14. 12:02:08

@Blogger Géza: "A magyar ipari termelés 4 hónap óta folyamatosan nő hó/hó alapon 8rég volt ilyen), és áprilisban már hó/ előző év hónapja alapon is 5%-kal (!) magasabb volt a korábbi értékénél."

Márciusról áprilisra éppen 5%-kal csökkent az ipari termelés, nem növekedett.

"A kormányváltáskori időszakhoz képest pedig kb + 20%."

Ez igaz, +24% ha 2010. áprilist és 2013. áprilist hasonlítjuk össze.

Adatok itt:
www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_evkozi/e_oia001.html

ob.szerver 2013.06.14. 12:06:54

@high up!:

"Álljunk már meg ezzel a 0,7%-os fake GDP növekedéssel!"

Tisztában vagyok vele, hogy a fél év alatti -2% csak a mg-nak köszönhető. De hát annyira örülnek neki, ne kezdjünk el kukacoskodni meg szőrszálhasogatni. A következő negyedben ismét itt lesznek a mínuszok, pedig nyér közeoe lesz.

Netuddki. 2013.06.14. 12:07:35

@Blogger Géza: "Áprilisban 3,4%-kal nőtt a kiskereskedelmi forgalom volumene az első gyorsbecslés szerint"

Olyan hülyék vagytok a számokhoz, mint a tyúk a CBA-hoz! Ez a demagóg rezsicsökkentésetek hatása valójában, és nem a gazdasági növekedésé, sajnos...

ob.szerver 2013.06.14. 12:07:48

@Blogger Géza:

"Én a piacon élek..."

Lófaszt élsz te a piacról, már megbocsáss.

Blogger Géza 2013.06.14. 12:09:02

@kovi1970: Csak
csökkentették a foglalkoztatottságot a közszférában, ellenben növekedett az összfoglalkoztatottság, megállították az egyre növekvő eladósodást, tartósan 3% alá szorították a hiányt, kihozták az országot a túlzott deficiteljárásból, csökkentették a jövedelemadókat, a rezsit, új, rugalmasabb munkaügyi szabályokat hoztak, csökkentették a parlament létszámát, végül is bakfitty. Ha az előző 8 évben ezeknek legalább a felét megcsinálták volna, előrébb tartanánk...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.06.14. 12:13:41

@Blogger Géza: A piaci hangulatot méri a fogyasztói bizalmi index.
A lakossági bizalmi index éppen 2 éves csúcson van, elérte a 2010. áprilisi szintet a 2011. március óta tartó gödör után.
Az üzleti bizalmi index elmarad a 3 évvel ezelőttitől, de kijött a 2012. április óta tartó gödörből.

Blogger Géza 2013.06.14. 12:14:22

@Távmunka blog: "Márciusról áprilisra éppen 5%-kal csökkent az ipari termelés, nem növekedett."

Ezzel szemben a valóság:

"2013 áprilisában – előzetes adatok alapján – az ipari termelés 5,3%-kal haladta meg az előző év
azonos időszakát.

Az előző hónaphoz képest a
szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazított ipari termelési index áprilisban 1,2%-kal nőtt. "

www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/ipe/ipe21304.pdf

Amadeus62 2013.06.14. 12:14:28

@Blogger Géza:

Mindig ezzel a kurva jövedelemadó csökkentésével jöttök, holott a valóság az, hogy a dolgozók túlnyomó többsége KEVESEBBET keres az adójóváírás eltörlése miatt mint 2010 előtt. Ezt miért nem mondogatjátok, hogy szarabbul keresnek a tanárok, meg az ország 3/4-e?! Ne az átlagkeresettel gyertek, hanem a módusszal, leszarják az emberek az átlagkeresetet, ha több ezer forinttal kevesebbet kapnak kézhez, és nem, nem csak a minimálbéresek meg a segédmunkások, meg az iskolázatlanok.

Blogger Géza 2013.06.14. 12:16:09

@Amadeus62: Nem igaz, a dolgozók többsége többet keres, mint előtte. Ezt csak olyan kretének írják, akik "elfeledkeznek" 2 millió gyerekről és az utánuk járó adókedvezményről.

Amadeus62 2013.06.14. 12:19:02

@Blogger Géza:

"Nem igaz, a dolgozók többsége többet keres, mint előtte."

Ezt írtam én is.

Mellesleg kiknek van ma 3+ gyereke?

nincs1itt 2013.06.14. 12:19:11

@Blogger Géza: eccerűen házhoz jössz a pofonért. A gazdaság zsugorodik, csökken, vagyis negatív a termelés növekedése, azaz nincs olyan. Tehát, a foglalkoztatottság is csökken, mert ha nem csinyának széklábat, akkor nem köll az asztalos, de a tervező és az eladó sem a székláb boltban. Bazd+ annyira hülye vagy, hogy az már fáj!!

Az egymillilyó munkahely IGÉRETE, 2006 óta van ott volt a fidesz.hu-n, gondolom olvasgatod renceresen, de érdekes módon, megváltoztatták a felkerülés dátumát... Szóval a Nulla-dikk Vikike hazudozik, ha 500 ezer ember ment el, ennek 3/4 munkaképes, felnőtt, az elvándorlás NÖVEKSZIK!!! Sokan dolgoznak az EU-ban, hetente hazajárnak. Barom!

Amadeus62 2013.06.14. 12:21:57

@Amadeus62:

Bocs elbasztam, de pont, hogy kevesebbet keres az emberek többsége. Nézz utána, hogy kik mennyiért dolgoznak...

ZX 2013.06.14. 12:22:57

@Blogger Géza: Teljesen mindegy naponta hányszor mondjátok el a hazugságaitokat, attól még telibeszartátok a választók nagy többségét, akik nem fogják ezt nektek elfelejteni akármit is hazudtok össze.

Netuddki. 2013.06.14. 12:25:38

@Blogger Géza: "Csak
csökkentették a foglalkoztatottságot a közszférában, ellenben növekedett az összfoglalkoztatottság"

Hazugság.
Valójában a közmunkásokat a munkanélküliek közé kellene sorolni.

"megállították az egyre növekvő eladósodást"

Hazugság.
Az államadósság nőtt.

"tartósan 3% alá szorították a hiányt, kihozták az országot a túlzott deficiteljárásból,"

Tartósan? Az majd kiderül mennyire lesz tartós.

"csökkentették a jövedelemadókat"

Ó de szépen hangzik B+! De ha a munkával kapcsolatos adókat és elvonásokat nézem, még mindig az élmezőnyben vagyunk. Magyarul, nesze semmi fogd meg jól!

"rugalmasabb munkaügyi szabályokat hoztak"

Ja, a munkavállalók még kiszolgáltatobbak a munkaadóknak. Ehhez csak gratulálni lehet! Elárultátok a magyar állampolgárokat B+!

"csökkentették a parlament létszámát"

Ja, majd jövőre lesz belőle valami. Osztánek az így kieső fideszes képviselőknek biztosítjátok a biztos helyet a járásoknál. Szóval ez qrva nagy öngól volt, hallod-e?

"Ha az előző 8 évben ezeknek legalább a felét megcsinálták volna, előrébb tartanánk..."

Bla, bla, bla. A 3 borítékos viccet mindenki ismeri. Lassan nekiállhattok ti is megírni azt a 3 borítékot...

Blogger Géza 2013.06.14. 12:30:53

@kovi1970: Akkor a Bajnai idején lévő közmunkásokat is a munkanélküliekhez kéne sorolni, és akkor így számolva is nőtt a foglalkoztatottság.

A GDP arányos államdósság pedig igenis csökkent, nyilván nem az abszolút szám a mérvadó.

Blogger Géza 2013.06.14. 12:34:31

@nincs_itt: Nem, a gazdaság s nő (GDP negyedév/negyedév +0,7%), az ipari termelés is nő: ápr/márc +1,2%, ápr/ápr +5,3%) és foglalkoztatottság is nő. (+58 ezer év/év) Te is el vagy maradva. :)

Blogger Géza 2013.06.14. 12:36:00

@Amadeus62: Nem kell hozzá 3+ gyerek, már a 2 gyerekre járó havi nettó 20 ezer SZJA megtakarítás bárkinél nagy jövedelememelkedést okozott, akármennyit is keres.

Netuddki. 2013.06.14. 12:42:50

@Blogger Géza: Olyan hülye vagy mint a seggem! Kit érdekel a ludas?

Mivel a GDP csökkent, és 3 éve egyfolytában bocsájtjátok ki az államkötvényeket, az államadósság KIZÁRT hogy csökkent volna. De a számok is ezt mutatják, SAJNOS. Tudod, azok a számok amikhez a fideszesek hülyék...

nincs1itt 2013.06.14. 12:53:43

@Blogger Géza: gondolj, higgy amit akarsz, a számok és a tények makacs dolgok! A gazdaság 7 negyedév masszív recessziót követően, először növekedett, de azt is csak az az előző negyed évhez képest, vagyis, a gazdaság recesszióban, az ipari termelés szintén...
A foglalkoztatottságot meg nem kellene erőltetned, amit írtál az éppen a közmunkások száma!
Hazudj magadnak!

Blogger Géza 2013.06.14. 12:58:21

@kovi1970: Hidd el, te ehhez túl buta vagy (törlesztést belevetted?), a valóság ezzel szemben:

Görögország után Magyarországon csökkent a legnagyobb mértékben az államadósság 2012 első negyedéve és 2011 első negyedéve, illetve utolsó negyedéve között – derül ki az Eurostat hétfőn publikált adataiból.

www.bruxinfo.hu/cikk/20120723-a-gorog-es-a-magyar-allamadossag-csokkent-leginkabb.html

ZX 2013.06.14. 13:11:34

@Blogger Géza:
2012 I. negyedévében 0,7%-kal csökkent a GDP
2012 II. negyedévében 1,3%-kal csökkent a GDP
2012 III. negyedévében 1,5%-kal csökkent a GDP
2012 IV. negyedévében 2,7%-kal csökkent a GDP

Úgyhogy ne fütyülj!

Blogger Géza 2013.06.14. 13:32:40

@ZX: Az összes többiben meg nőtt a kormányzati ciklus alatt.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.06.14. 13:34:13

@Blogger Géza: Döntsd el, hogy nyers adatokat nézel, vagy naptári hatástól tisztítottad.

Éves nyers növekedés: +5,3%
Éves tisztított növekedés: +2,9%
Havi nyers növekedés: -5,3%
Havi tisztított növekedés: +1,2%

Van mai jelentés is, amit te linkeltél, az előzetes:
www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/ipa/ipa21304.pdf
"A termelés az év első négy hónapjában
1,2%-kal alacsonyabb volt, mint az előző év azonos időszakában."

Blogger Géza 2013.06.14. 13:38:44

@Távmunka blog: Mert az első három havi bázis magas volt, de a trend akkor is növekedő - mint az látszik az éves növekedési adatokból.

ZX 2013.06.14. 13:51:32

@Blogger Géza: Évek óta a kormányok próbálják elhitetni milyen jó nekünk. Ha ennyire faszán teljesítünk miért élünk szarabbul? Tán nem azért mert mindez csak játék a számokkal, egy kibaszott nagy hazugságháló?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.06.14. 13:58:58

@Blogger Géza: Növekedő trend?

"A termelés az év első négy hónapjában
1,2%-kal alacsonyabb volt, mint az előző év azonos időszakában."

Blogger Géza 2013.06.14. 14:36:26

@Távmunka blog: De mind a 4 hónapban pozitív volt a hó/hó index, és csak az április már 5%-kal jobb a tavalyi áprilisinál. Amiből látszik, hogy tavaly volt a negatív törés. Idén már erősen felfelé ível a dolog.

ZX 2013.06.14. 14:46:48

@Blogger Géza: Erős mi? még az 1%-ot sem éri el, mikor előőte több mint 5%-ot esett.

Blogger Géza 2013.06.14. 14:54:44

@ZX: Az április/április +5,3% elég erős adat, bizony.

Muzsikok közt 2013.06.14. 14:59:23

A maszop mellett semmilyen gazdasági érv nem szól, szimplán mindenben rosszabbak a fidesznél. Nem csoda hogy a híveik nem összehasonlítanak, hanem fikáznak a vakvilágba.

Ha a magyar nemzethez való gusztustalan meztelencsiga áruló hozzáállásukat egy pillanatra elfelejtjük, akkor is a fidesz a kisebbik rossz.

ZX 2013.06.14. 15:00:55

@Blogger Géza: Fütyülsz bazdmeg és hazudsz.
"Magyarország bruttó hazai terméke 2013 I. negyedévében az előző év azonos időszakához viszonyítva a nyers adatok szerint 0,9%-kal, a szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatok szerint 0,3%-kal csökkent, míg az előző negyedévhez képest 0,7%-kal nőtt."

ZX 2013.06.14. 15:13:45

@Zuckerbrot: Mindegyik egykutya, csak a Fidesz ebédkor még az asztalra is szarik.

Muzsikok közt 2013.06.14. 15:16:15

@ZX: Mondjuk ezzel az eredménnyel is a 3. volt MO. európában, ami soha nem fordult elő a maszop óta, vagyis megyó óta.

ZX 2013.06.14. 15:20:52

@Zuckerbrot: Hátulról a harmadik? Muhhaha.

Blogger Géza 2013.06.14. 17:00:25

@ZX: Naptárt láttál már valaha? Én áprilisról írok, erre te előjössz egy "hazudsz"-szal és egy első negyedévi adattal? Úristen, ekkora sötétséget...

ZX 2013.06.14. 17:10:16

@Blogger Géza: Igen, idesofol egy áprilisi számot aztán erre vered, miközben te is tudod jól, hogy a negyedéves, pláne éves növekedés még a közelében sem lesz.

Blogger Géza 2013.06.14. 17:38:48

@ZX: Hát várjuk ki, szerintem az is magas lesz. Minden fronton nagyon kedvezőek a tendenciák.

Blogger Géza 2013.06.14. 17:39:26

@Amadeus62: Te sem láttál még naptárt? :) Egy kisegítőből jöttetek?
süti beállítások módosítása