morgás joga 6.jpg

 

Napról napra oszlania kellene a homálynak a Széll Kálmán terv 2.0 új adónemei tárgyában, ám ellenkezőleg, a köd épphogy sűrűsödik. Időnként egy-egy kiszivárogtatás vagy sajtótájékoztató akár még világító torony is lehetne, de utólag mindig rájövünk, csak délibáb volt az innen-onnan származó információ. Bízhatunk azonban kormányunk fürgeségében (bár összeszedettség kérdésében sokan szkeptikusak), június 22-ig az Ecofin meggyőzése miatt nagy eséllyel véglegesek lesznek a jövő évi költségvetés sarokszámai. 

 

Az ördög, mint tudjuk, a részletekben rejlik, és ennek ma Orbán Viktor illetve kormánypárti képviselők szolgáltak tanúbizonyságul. A vak vezet világtalant forma maradt, a közgazdasági nonszensz demagógia a régi: "ne a zemberek fizessék meg". Kérdés, akkor kik? Kik azok, akik a tranzakciós adót és a telefonadót kicsengetik? A válasz elsőre egyszerű: hát a bankok és a multik. Aztán közelebbről kiderül, valójában mi fizetjük az új demagóg-adókat.

 

  • a tranzakciós adót a kormány szerint a pénzintézetek fizetik majd, de hogy átháríthatják-e azt a fogyasztókra, az majd a későbbi jogszabályokból derül ki. Orbán Viktor szerint a bankadónál már sikerült megakadályozni, hogy a fogyasztókra terheljék rá a plusz költségeket (azok, akik fizetnek bankszámla- és kezelési költséget, kicsit másképp érzik)

Elsőre jól hangzik, de belegondolva a folyamatba valójában csak a lényeg elmaszatolása az, hogy a tranzakciós adót nem az állampolgár fizetné meg pénzfelvételkor vagy a csekk befizetésekor, hanem azt a bankoknak vagy a postának kell majd befizetnie a költségvetés felé. Oké, technikailag a szolgáltató továbbítja az adót az adóhivatal felé, de miből is?

százalék.jpgVajon ha nem a fogyasztók, akkor kik fizetik meg? Honnan szerez olyan pénzt a bank vagy a posta, ami nem az ügyfeleitől van? A tulajdonosok (részvényesek) kb. 8-10%-os hozamot várnak a befektetett tőkéjük után, ebből hosszabb távon nem engednek. A rendelkezésre álló ingatlanok, tárgyi eszközök plusz adóteher miatti kiárusítása korlátozott, a személyi és anyagjellegű költségeket ki kell fizetni. Az át nem hárított plusz adóteher előbb-utóbb a beruházásokra fordítható összegeket fogják csökkenteni, illetve a tartós veszteségesség leépítéshez (fiókbezárások, elbocsátások), illetve drasztikus tőkekivonáshoz vezet. A pénzintézetek előremenekülés során egy dolgot tudnak csinálni: emelik szolgáltatásaik árát vagy lehúzzák a rolót.

A tranzakciós adó 0,1%-os beígért mértékére már most úgy gondolnak kormányzati szinten, az emelkedhet, ha túl kevés pénz folyna be belőle. Kérdés mikor és mennyit és ki dönti el, mi a túl kevés.

 

  • a telefonadó egyre káoszosabb: a jelenlegi elképzelések szerint csak a tizedik perctől kezdődik majd, és személyenként nem lehet több 700 forintnál havonta. A tíz perces kedvezményt azonban csak havonta egyszer lehetne igénybe venni, ez elsősorban a keveset telefonáló időseket segítené.

Vajon ki tud egyszer majd lépni a kormányzat abból a kényszerképzetből, miszerint hazánkban csak idősek vannak, akiknek pénzügyi gondjaik vannak? Mi van a gyermeket nevelő középkorúakkal, a pályakezdő fiatalokkal, nekik számolatlanul rendelkezésre a felesleges pénz? Hogyan hat az új adó a vállalkozásokra, azoknak is lesz kedvezményük? Lesz különbség a kisvállalkozások nevére szóló előfizetések és a nagy cégek flotta-előfizetései között? 

telefon.jpgMit jelent a 10 perc kedvezmény, személyenként? Ez egy darab 10 perces beszélgetésre vonatkozik, vagy 10 darab 1 percesre? Ha több személy használja a telefonvonalat, az többször 10 perc? Mennyiben segítség az az időseknek, ha havonta 1x akár 10 percig is beszélhetnek extra adó nélkül az ismerőseikkel, rokonaikkal? És mi van a középkorúakkal, akiknek támogatni való gyerekeik, szüleik vannak, hitelük meg munkanélküli segélyük? Őket nem kell támogatni? Vajon ez a havi 10 perc elegendő arra, hogy az idősek, egyedül élő magányosok társadalmi életet éljenek, kapcsolataikat ápolják? És vajon mi van, ha a közműszolgáltatók ingyenes vonalát kénytelenek hívni és a menürendszerben bolyongás után 25 percig hallgattatják velük a gépzenét, az nem számít bele a kedvezménybe?

Vajon a szolgáltatóknak kell majd nyilvántartani a "személyenként" tételt? Minden előfizető töredelmesen bevallja, hányan használják a vonalat? Vagy csak szimplán úgy gondolja a kormány, hogy "személy=előfizetés"? Akkor miért nem ezt mondják? Ha valakinek több előfizetése van, akkor mindegyikre járt a kedvezmény, vagy csak egyre? És mennyibe fog kerülni a havi 10x2 Ft, azaz 20 Ft kedvezmény adminisztrációja?

És mekkora költségnövekedést fog okozni a telekom cégek fejlesztésre fordítandó költségeinek áthárítása? A szerződések, tarifacsomagok átszámolása, újrakötése, ügyfelek kiértesítése, számlázó és adóhatóság felé elszámoló szoftverek elkészítése, bevallások összehangolása? Vajon ezt ki fogja kifizetni, ha nem a szolgáltatásokat igénybe  vevők? És egyáltalán, mikorra fognak ezzel a fejlesztéssel elkészülni a szolgáltatók, a rohammunka mekkora felárral fog járni (túlórák, saját kapacitáshiány miatt külsősök bevonása)? Számíthatunk kapkodás miatti üzemzavarokra, a szolgáltatás megszokott színvonalának drasztikus csökkenésére?

Orbán Viktor szerint az új állami tulajdonú szolgáltató cég piacra lépése letöri az árakat - ez azonban úgy lehetséges csak, ha az dömping-árakat érvényesít tartósan. Vajon mennyi idő kell a három nagy mobilszolgáltatónak, hogy egyesítve erőforrásaikat és lobbierejüket Brüsszelhez forduljanak a versenyszabályok durva megsértése miatt? Mennyi lesz az uniós bírság, és ki fogja kifizetni az új állami cég túlzottan alacsony árak miatti veszteségét? 

A telefonadó esetében szintén előre kijelentették, mértéke nőhet, ha túl kevés pénz folyna be belőle. Tehát ha változnak a fogyasztói szokások, akkor a kevésbé rugalmasok, tehát a rendszerben maradók egyre nagyobb adóterhelésre számíthatnak.

 

És végül: mégsem törlik el a végkielégítések 98%-os különadóját. Hát igen, ez az, ami a szavazók többségét pozitívan érinti. Egyrészről soha nem láttak még annyi pénzt egyszerre, mint ami után ezt ki kellene fizetni, másrészről elég részrehajlónak tűnt, hogy pont az új választások előtt akarja megszüntetni a Fidesz saját klientúrájára gondolva. Ekkora öngólt még a Fidesz-frakció sem akar rúgni.

 

Izgalommal várjuk az energiaellátók jövedelemadójának kiterjesztéséhez (azaz a "rezsiadóhoz") fűzött kreatív kormányzati demagógiát, "nem a zemberek fizetik meg" tárgyban. Mert mi már tudjuk, azt is csak "az emberek fizetik meg".

 

Előzmény:

Széll hozott, Széll visz ...

 

A fecsegés ára

 

Szimbolikus valóság

 

Adókivetők paradicsoma

 

Startvonalon

 

Csatlakozz és kövess minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr394485109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása