morgás joga 6.jpg          „A világ minden baját a pénzre lehet visszavezetni ... vagy a hiányára.”

                                                                              (Agatha Christie)

 

A MNB kezdeményezésére létrejött Pénziránytű Alapítvány szerint a mindennapi élethez elengedhetetlen, hogy pénzügyi-gazdasági képzés ne kerüljön bele a minden diák által elérhető közoktatásba, tehát a NAT-ba. A tantárggyal kapcsolatos szakmai tapasztalat már megvan, az elmúlt három év alatt 60 középiskolában 278 tanár 5.500 diákot tanított pénzügyi-gazdasági ismeretekre és a programban résztvevők véleménye alapján az oktatás hozzájárul, hogy a diákok kilépve a „nagybetűs életbe” jobban eligazodjanak és tisztában legyenek alapvető pénzügyi fogalmakkal és összefüggésekkel, saját életükkel kapcsolatban megalapozott, tudatos döntéseket tudjanak hozni.

Az Alapítvány nemcsak javasolt, hanem felajánlotta az elmúlt években kidolgozott komplett szakmai anyagát is a NAT számára, amely valójában

 

  • pénzes malac.jpgkomplex tananyag egy egyéves, minimum heti két órás gazdasági és pénzügyi ismeretek önálló tantárgyként bevezetéséhez 
  • három műveltségi területet összehangolva (társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek; földünk és környezetünk; valamint az életvitel és gyakorlat), 
  • kiegészítve a pénzügyi számítások vonatkozásában a matematika műveltségterülettel. 
  • Vállalnák továbbá a tanárok akkreditált továbbképzését és módszertani anyagok kidolgozását is.

 

Hoffmann Rózsa egy rádióinterjúban elmondta, a gazdasági ismeretek egy részét önálló tárgyként tanítanak majd, de a földrajz, a történelem, a matematika tananyagát úgy kell összeállítani, hogy ezekben a pénzügyi-gazdasági fejlesztési követelmények is megjelenjenek.

Az új tantárgy nyújtotta ismeretekre hatalmas szükség van: közvélemény-kutatás alapján a 2011. évet leíró legjellemzőbb szavak – többek között – a devizahitel, végtörlesztés, adósságspirál, chipsadó, leminősítés, az állampolgárok nagy része hitelcsapdában vergődik, így elvárható, hogy a felnövekvő generáció már tudatosabban kezelje pénzügyeit, mint szüleik.

kalózmalac.jpgMás kérdés, érdemes-e megcsonkítani a már készen felajánlott tananyagot. Miért jó az, kinek az érdekeit szolgálja, ha különböző tantárgyakba osztják szét az ismereteket? Mi a legjobb útja annak, hogy a diákok otthonról hozott szemléletét ténylegesen is kedvező irányba meg lehessen változtatni?

 

  • Vajon képes a minisztérium olyan NAT-ütemezést összeállítani, amely garantálja, hogy az összetartozó részek egyszerre, egymásra épülve legyenek tanítva még akkor is, ha különböző tantárgyakat kell ehhez összehangolni? Ez már a magyar-történelem tárgyaknál sem sikerült, hogyan jönne össze sokkal komplexebb, több tantárgyat érintő ismereteknél?
  • Hogyan lehet megoldani, hogy a matematikai, történelmi, geopolitikai, földrajzi és pénzügyi ismeretek ne külön-külön lógjanak a levegőben, valamint a pénzügyi fogalmakkal megismerkedés során már a hozzájuk szükséges matematikai alap is használható szinten rendelkezésre álljon? Tudjon a diák százalékot számolni és képes legyen komplexebb matematikai műveletekre, például a nettó jelenérték, járadék, stb. kiszámítására?
  • Tudnak majd saját költségvetést készíteni, bevételüket és kiadásaikat összehangolni, esetleges hiteligényük szintjét felmérni és annak tényleges árát és kockázatát meghatározni? El tudnak majd igazodni egy villany- vagy gázszámlán és toleranciával viseltetnek majd a szolgáltatók telefonos ügyfélszolgálatain bejelentkező automatáival szemben?
  • éhező malac 2.jpgTudnak majd gazdaságossági számítást végezni, mi éri meg és mi nem, hány év alatt térül meg a hőszigetelés, tényleg olcsóbb-e az olcsóbb izzó, hosszabb távon drágább-e a kedvezőbb energiaosztályú hűtőgép?
  • Képesek lesznek költségkalkulációt végezni, egyszerű üzleti tervet összeállítani, megtérülést számítani?
  • Tisztában lesznek majd azzal, mire elég a minimálbér, a közmunka után járó fizetés, milyen esetekben kaphatnak munkanélküli segélyt, mit takar valójában a létminimum fogalma? Készítenek tervet, hogyan lehet megélni 47 ezer forintból, kecskével és kecske nélkül?
  • Része lesz az ismereteknek a szerződések világának alapvető ismerete, a szerződésekből eredeztetett jogok és kötelezettségek, valamint mellékkötelezettségek rendszere? Értelmezni tudnak majd egy bérleti vagy lízingszerződést, és tisztában lesznek majd azzal, mi a kettő között a különbség?
  • Képes lesz a tantárgy nyomon követni adórendszerünk folyamatos változását? Vajon van olyan módszer, amely érthetővé teszi a diákok számára a bérkompenzációt, a különböző adókedvezmények rendszerét? Hogyan lesz megoldva a tanárok képzése, hogy naprakészek legyenek és olyan tudást adjanak át a diákoknak, amely nem elavult, hanem a mindennapi életet tükrözi?
  • malacpersely.jpgA gyerekek megtanulnak majd adójogszabályt értelmezni, bevallást kitölteni, akár csak minimális szinten, a személyi jövedelemadó területén? Tisztában lesznek az összes olyan adónemmel, ami őket érinti, amint lesz önálló keresetük, autójuk, lakásuk, netalán kutyájuk?

 

  • El tudnak majd igazodni a különböző folyószámla feltételek között, megtanulják elolvasni az apróbetűs részt a pénzintézeti és biztosítási szerződésekben (ajánlatokban) és tisztában lesznek azzal, mikor és hogyan módosíthatja a feltételeket egyoldalúan a pénzintézet vagy a biztosító?
  • Lesznek majd ismereteik az alapvető megtakarítási formákról, kapnak tájékoztatást az aktuális diákhitel-feltételekről, a felsőoktatás állami finanszírozása esetén az állammal kötött szerződésben foglalt kötelezettségekről?
  • széttört malac.jpgMegismerik majd az komplex banki és biztosítási termékeket, tudnak majd hozamot számolni és egyértelmű lesz számukra a THM? Eligazodnak majd az értékpapír fajták között (kötvény, részvény, kincstárjegy, stb.) és tudják értelmezni a legalapvetőbb tőzsdei fogalmakat (short, opció, BUX, stb.)?
  • Lesz szó majd olyan fogalmakról, mint jelzálog és kézizálog, végrehajtási jog, csőd, felszámolás, végelszámolás, kötbér, bankbiztosíték, engedményezés, késedelmi kamat, házassági vagyonjogi szerződés, készfizető kezesség, nyugdíj-előtakarékosság, társadalombiztosítás?
  • A tantárgy betekintést enged majd nemcsak a mikroökonómiába, hanem a makroökonómiába is, elemezve olyan fogalmakat mint válság, munkanélküliség, leminősítés, GDP, államadósság, nemzeti bank, infláció, fogyasztói kosár, árfolyam-ingadozás, árfolyamgát, stb.?
  • Ad majd annyi ismeretet a tantárgy, hogy a diákok racionális döntéseket tudjanak hozni munkahelyváltás, gyerekvállalás, ingatlanvásárlás, külföldi munka tekintetében? Tudják-e majd, mi az, elhalasztott beruházás, válságmenedzselés, nadrágszíj meghúzás?

 

malacpersely válságban.jpg

  • A tanév végére lesz elegendő ismeretük a gyermekeinknek ahhoz, hogy egy párt választási ígéreteinek halmazáról el tudják-e dönteni, azok reálisak, megvalósíthatóak, vagy csak a populizmust és az álmok világát képviselik és túl sok méz van a madzagon? Be tudják majd árazni az ígéreteket, és nem hisznek olyannak, akinek csak karizmája van, de valós, megvalósítható elképzelése, az nincs?

Vajon mi a valós oka a komplex tananyag szétforgácsolásának?

 

 

Csatlakozz a Facebook csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr434323397

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása