véleménynyilvánítási szabadság6 (1).pngVajon minek köszönhető az, hogy sokkal kevesebb dohánytermék fogy az országban, mint akár egy évvel ezelőtt? 

"A Nemzeti Adó- és Vámhivatal által közzétett adatok szerint júliusban 6, augusztusban pedig 12 milliárd forinttal kevesebb jövedéki adó folyt be a dohánytermékek után, mint tavaly ugyanezekben a hónapokban. Ezeken túl az áfabevételek is csökkentek a tavalyihoz képest, e két hónap alatt 5 milliárd forinttal. A kiesés így 23 milliárd forint. " (delmagyar.hu)

A kérdést Varjú László képviselő (DK) is feltette, a válasz pedig Varga Mihály szerint az, hogy

1. elhamarkodott lenne két hónap adata alapján beszélni a dohánytörvény miatt kieső adóbevételekről, illetőleg

2. azok pótlásáról sem kell beszélni egyelőre.

Tehát két hónap alatt 23 milliárd forint bevétel eltűnése kormányunknak nem gond (még csak nem is figyelmeztető jel), a rendszer tökéletes, ennyi. Igaz, ha a tendencia folytatódik, akkor éves szinten ez akár 100-140 milliárd forint bevételkiesést is jelenthet, de egyelőre felesleges még ennyire előre gondolkodni és elhamarkodottan következtetéseket levonni.

Azonban nemcsak az adóbevétel kiesés az, ami hosszabb távon nyomasztó, hanem az, vajon az újdonsült trafikok hogyan fognak megbirkózni ekkora forgalomkieséssel - vajon hány üzlet fog csődbe menni és hány munkavállaló állása fog megszűnni a dohánypiac - egyelőre nem túl sikeresnek tűnő - átalakítása miatt? Mert amelyik cégnek nincs bevétele, az nem tud rezsit, bért meg közterheket fizetni még akkor sem, ha tovább mézesítik a madzagot, azaz emelik az árrést vagy bővítik a forgalmazható árucikkek körét.

Gál Dávid Nemzeti egyetértés Arc 2013.jpg

De mi az oka ennek a nagy forgalomkiesésnek? Gyártsunk összeesküvés-elméleteket!

  • Tartalékolás? Kétséges. Van ugyan, aki azt állítja, a dohányosok bespájzoltak előre és azért kisebb a bevétel - ezt azonban cáfolja az, hogy az átállás előtt nem volt kiugró forgalom, illetve az otthoni készletek fokozatos felélése miatt augusztusra nem nőtt, hanem inkább csökkent volna az adóhiány.
  • Leszokás? Erősen kétséges. Oké, a dohányosok egy része lehet, hogy dacból-népi ellenállásból letette a cigit, de az arányuk nem lehet ilyen mértékű, ráadásul egy részük már augusztusra visszaesett volna - eközben a számok azt mutatják, nem ez történt.
  • Feketepiac? A károgók szóltak előre: ha megnehezítik egy termékhez a hozzáférést (sokkal kevesebb elárusítóhely), plusz még növelik is az árát (árrés két és félszeresére emelése), el fog jönni a feketézők paradicsoma. Mert miért is bumlizna valaki a szomszéd faluig a drága cigiért, ha fele annyiért egy SMS rendelés alapján motoros futár házhoz szállítja neki?

 

Elugrom cigiért Földi-Nagy ARC 2013.jpg

Egyelőre úgy néz ki, a feketepiac drasztikus térnyerése vitte el az adóbevételeket a költségvetéstől. 

"Az illegális dohányforgalom már 2012-ben növekedni kezdett, de jelentősebb erősödést az idén regisztráltak. A feketekereskedelem által leginkább sújtott keleti országrész mellett már Budapesten és Nyugat-Magyarországon is élénkülő erősödést lehet megfigyelni. Ez utóbbi régióban a külföldről illegálisan behozott termékek aránya két és félszeresére nőtt. Csak Pécsett 450 százalékkal magasabbak a feketepiaci mutatók tavalyhoz képest. A Miskolcon és Kecskeméten begyűjtött feketepiaci termékek aránya megduplázódott, Nyíregyháza, Debrecen és Szolnok esetében pedig jelentős növekedés tapasztalható." (piacesprofit.hu)

A feketepiac méretére különböző becslések vannak, de van, aki szerint mára már elérte a 20%-ot - a szállítók pedig egyenesen 30%-os visszaesést mondanak az elmúlt 2-4 hétre. Ha éves szinten nézzük, ez az 500 milliárdos piac esetében 100 milliárdot jelent, ennek adótartalma kb. 85 milliárd. Ha a csökkenés abból adódna, hogy a dohányosok egyötöde leszokott, nem is lenne gond, hiszen ez már rövid távon is hatalmas segítség lenne az egészségügynek - viszont ha adómentes csempészcigitől kap rákot a magyar, azzal bizony duplán károsítja a költségvetést.

Az ellenőrzés egyelőre nem áll a helyzet magaslatán - míg a boltokat szekírozzák a kétméteres, egy nap híján 18 éves, de 25-nek látszó próbavásárlóval, addig a feketepiacon korosztálytól függetlenül bárki vásárolhat, ráadásul a teljes forgalom adó- és járulékmentes.

"Egy NAV jövedéki igazgatóság által szervezett nemzeti dohányboltos tájékoztatón sok dohányboltos hevesen indulatok között sérelmezte azt, hogy a boltjuk előtt, úton-útszélen mindenhol lehet 4-500 forintért cigit kapni, ha a rendőr közbelép, volt hogy a boltos szeme láttára csak elzavarta a feketézőt (másnap már ott vannak újra... ha esetleg van büntetés, az is csak maximum 30.000 forint), miközben a dohányboltosnak a legkisebb, pitiáner vétség kapcsán is a minimum büntetés 200.000 forint + 30 nap bezárás." (egy érdekelt morgása)

A fekete kereskedelem "szakemberei" láthatóan ráugrottak a kormányzat és képviselőink által tálcán kínált lehetőségre és belevágtak az évtized bizniszébe. Ha abból indulunk ki, hogy kb. 20% a feketepiac részesedése, akkor éves szinten 100 milliárd forint értékű árut terítenek hazánkban - ez azt jelenti, hogy hetente cirka négy csurig pakolt kamion érkezik hazánkba (egyenként kb. 90 köbméter, mintegy 2.800 kartonnal, azaz 700 ezer szál cigaretta), aminek a fogyasztói ára - ha adózna - több, mint 530 millió forint lenne. Ha abból indulunk ki (az egyszerűbb számolás kedvéért), hogy a csempészcigi féláron kapható a legálishoz képest, akkor egy kamion értéke kb. 268 millió forint. Ha a cigimaffia 50%-os haszonnal dolgozik, akkor ez kamionként kb. 134 millió forint tiszta hasznot jelent.

Vajon hogy csusszan át ilyen mennyiség a határon? Mert ez már nem az a volumen, ami egy-két kisteherautóban behozható, esetleg a Tiszán minden gond nélkül leúsztatható, a hírekben pedig nincsenek hetedhét határra szóló felkutatásos-megtalálásos-lefoglalásos diadaljelentések. Ha pedig hozzátesszük, ezek a szervezett bűnözői körök már eddig is itt voltak és árusítottak, nem most hirtelen teremtek itt július elsejével, végképp érthető a trafikosok elkeseredettsége a feketepiac volumenrobbanása miatt.

Egy év alatt tehát cirka 25 milliárd haszon realizálható az illegális dohánypiac működtetésével - vajon mekkora lehet a csábítás? Egy biztos, a "szakmához értő" szervezett bűnözőknek (csoportoknak) legalább fél évük volt arra, hogy felkészüljenek a júliustól beköszöntő Kánaánra, amit még tovább édesített-fényesített a trafikosok haszna miatti áremelés. A gond csak az, hogy ez a hihetetlen mennyiségű pénz bizony landol valahol, és egyáltalán nem biztos, hogy mind Ukrajnába, Fehéroroszországba (vagy egyéb importáló országba) kerül vissza, ahogy az is borítékolható, hogy a cigimaffia személyi állományának egy része bizony magyar állampolgár. Ennek az összegnek a töredéke is elegendő, hogy a hasznot húzók bevásárolják magukat a politikába, megfizessék a döntéshozók kegyeit, hogy újabb és újabb gazdasági területeket kebelezhessenek be. Mondjuk a szeszesital-kereskedelmet, ha épp annak átrendezésére szottyan kedve a kormányunknak.

ARC 2013 Nemzeti Boltok Rendszere Mátrai I..jpg

Na, ez az igazi nemzetbiztonsági kockázat.

Természetesen nem muszáj határokon átnyúlva, kamionozva-csónakozva-alagutazva szervezni a kereskedelem nagy részét - már hazánkban is működnek illegális gyártósorok.  A dohányültetvényeken még lábon álló vagy a szárítókban lévő dohány is veszélyben van, a lopás pedig egyre kezelhetetlenebb mértékű - és ez a mennyiség is a feketepiacon landol.

"(...) Magyarországon 20 000 ember köszönheti megélhetését a dohánynövénynek. Termesztésével elsősorban olyan vidékeken foglalkoznak, ahol a szélsőséges körülmények és a gyengébb minőségű föld nem teszi lehetővé más növénykultúrák nevelését. A hazai településeken különösen nehéz a helyzet, hiszen ezeken a területeken zömében olyan emberek élnek, akiknek nincs más megélhetésük, és akik nem tudnak más foglalkozás után nézni az ágazaton kívül. A szektorban dolgozók 80 százaléka az elmaradó térségekből, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből származik, 90 százalékuk szakképzettség nélküli, 70 százalékuk nő és mintegy 50 százalékuk roma." (piacesprofit.hu)

Aki részletesen szeretne olvasni a csempész útvonalakról és módszerekről, valamint a terítésről, az itt teheti meg.

A nemzetbiztonsági kockázaton túl azonban ott van az egészségügyi kockázat - ki tudja, mi van az illegális cigiben? Mert az biztos, a gyártók nem első rangú célja a minőségellenőrzés és a közegészségügyi előírásokra is fittyet hányhatnak, így szinte bármi belekeveredhet az egyéb növényi darabkáktól egészen a madár ürülékig.

Egy szó, mint száz, a kormányzat és honatyáink a trafikmutyival jelentősen növelték nemcsak a nemzetbiztonsági, hanem az egészségügyi kockázatot is.

Nemjeti Kulcsár György ARC 2013.jpg

Az új rendszerrel a kormányzat ezen felül még azt is elérte, hogy a 18 év alattiak illegális piacon olcsóbban beszerezhető (ugyanannyiért akár dupla mennyiséget is vásárolhatnak), egészségre extrán káros, garantáltan adómentes dohánytermékekkel mérgezzék fejlődő szervezetüket. És ha már függők, még ha akarnának sem tudnának legálisan adózott, garantált minőségű dohánytermékhez jutni, a kormány és a törvényhozás ezt kategorikusan megtiltotta a számukra. Lehet ugyan homokba dugni a fejet, de attól még a fiatalok ugyanúgy dohányoznak, mint eddig, és meglehetős naivságra vallana azt hinni, egy nagy tizennyolcas karikától megrettennek és leszoknak.

Ez pedig akárhogy is nézzük, ifjúságvédelmi kockázat.


Az új trafikosok nagy része azzal a reménnyel szállt be az üzletbe, lesz majd aratás bőven - mára azonban a többségük valószínűleg csalatkozott a mutyi és a törvényhozás által ígért extrahaszonban. A régi, júliustól immáron koncessziós trafikosok is csak ámulhatnak, mi is folyik körülöttük - ők kénytelenek voltak hagyományosan árusított termékkörük egy részéről lemondani (buszjegy, telefonfeltöltés, csoki,  rágó, ajándéktárgyak, stb.), cserébe nyakukba kapták a folyamatos ellenőrzést, a Nonprofit Zrt agyonadminisztrációját és a hihetetlenül elburjánzó feketepiac okozta forgalomcsökkenést.

"Az Index becslése szerint egy budapesti dohánybolt bevétele havi 8-9 millió forint, ebből 900 ezer lehet a profit - amiből még egyéb költségek természetesen lejöhetnek. (Kalkulációnk során egy adott kerület lélekszámát, a hazai dohányzási rátát, a napi átlagfogyasztást, a dohánypiac megoszlását és a cigaretták súlyozott átlagárát vettük alapul.) Becslésünk szerint nagyjából ugyanennyi bevételre és profitra tesz szert egy nagyobb vidéki városban üzemelő trafik is. A kisebb településeken – a változó adatok miatt – eltérőek lehetnek ezek a számok, de egyáltalán nem ritka a több százezer forint tiszta haszon." (index.hu)

Ha azt vesszük, hogy az illegális piac immáron 20% is lehet, akkor a bevételkiesés havi 1,6-1,8 millió forint is lehet trafikonként, a profit pedig már csak 720 ezer forint, kérdés, milyen egyéb költségek jönnek ebből még le és mennyi marad tisztán a tulaj zsebében. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a hiperekben és benzinkutaknál működő trafikok kivételével csak nagyon kevés olyan van, amelyik kitermeli tulajdonosának az elvárt hasznot úgy, hogy az eredeti 40 ezer elárusítóhely helyett már csak kb. 5 ezer működik. Vajon hitte volna bárki is, hogy a két és félszeresére emelt árrés mellett is nehéz lesz majd rentábilisan működtetni egy trafikot? Valószínűleg senki sem gondolta, hogy ennyire gáz eredménnyel jár a dohánypiac állami átszervezése és a rendszer a saját híveiről sem tud normálisan gondoskodni.

Apropó, hiperek. A lobbiharc még nem fejeződött be, a kormány pedig még mindig lebegteti azt a törvénymódosítást, miszerint 2.500 m2 feletti üzletekből és azok közeléből kitiltják a dohányboltokat (ez biztos nagy érvágás lenne annak az érdekcsoportnak, amely az Auchanban nyitott üzleteket), illetve az iskolák mellé települt trafikoknak is költözniük kellene. Ez utóbbi valamelyest érhető, a diákok úgyis a feketepiacon vásárolnak, az viszont kevésbé, az egészségügyi intézmények és óvodák közeli trafikok miért nem osztják ugyanezt a sorsot.

Ez pedig a rendszer üzleti kockázata - amelyet valószínűleg még a legóvatosabb üzleti terv sem tüntetett fel a pályázat során. Gondolhatott valaki józan ésszel arra, hogy a dohányboltok mellett akár 50-100 méterre ott állnak majd a dílerek és tömegével lenyúlják a vevőket? És amennyiben hosszabb távon nem sikerül visszaszorítani a fekete kereskedelmet, még az is előfordulhat, hogy sokan visszaadják a koncessziót, csináljon vele az állam, amit akar, mert ők köszönik szépen, már csődbe mentek, a munkavállalókat elbocsátották, üzletbérletüket adósságok hátrahagyásával felmondták és még a sok-sok muszájból bevállalt megváltozott munkaképességű dolgozó is az utcára került?

És ki az igazi kárvallottja a rendszernek? A költségvetés, tehát az adófizetők.

Először is ki kellett fizetniük az átalakítás költségeit (csak a Nonprofit ZRt 450 millióba került), majd az újraelosztás miatt csődbement cégek kieső adóbevételeit is pótolniuk kell valahonnan:

"A tavaly regisztrált 42 ezer dohánykereskedelemre jogosult kiskereskedelmi egység túlnyomó része, 98 százaléka elvesztette jogosultságát. A becslések szerint a dohányértékesítésből bevételük 30-40 százaléka származott, de a Piac&Profitnak korábban nyilatkozó bolttulajdonos szerint ez az érték a 70 százalékot is elérte. Arra egyelőre még becslések sincsenek, hogy hány bolt lesz kénytelen lehúzni a rolót a bevételkiesések miatt, de a végelszámolási statisztikák beszédes képet mutatnak. Az Opten adatai szerint a kiskereskedelmi egységeknél a 2010-ben mért éves 1480 végelszámolás helyett idén 2500 fölé nőhet a végelszámolások száma. Rosszabb a helyzet, ha a bevételi statisztikákat nézzük: a 42 ezer kisvállalkozás több mint negyven százaléka már 2012-ben is veszteséges, vagy a legjobb esetben is nullszaldós volt. Ezeknek a kisvállalkozásoknak a többsége idén, vagy legkésőbb jövőre lehúzhatja a rolót. Ez több tízezer munkahely megszűnésével és a kiskereskedelmi forgalomból származó bevétel felbecsülhetetlen visszaesésével járhat, óriási lyukat ütve a költségvetésen." (piacesprofit.hu)

Aztán jött a feketepiacos veszteség: két hónap elteltével már 23 milliárddal lett szegényebb a költségvetés, és ha a tendencia folytatódik, a hatalom pedig nem tesz semmit, éves szinten akár 85 milliárdot is beleáldozhatnak az adófizetők a szép új világba. Mert ez a bevétel bizony hiányozni fog valahonnan.

homokba dugott fej.jpgA legnagyobb kérdés azonban az, vajon Varga Mihálynak lesz igaza, és szeptemberben már újra a régi fogyasztással száguld a dohánypiac, vagy az adózott forgalom csökkenése tartós lesz, a feketepiac pedig egyre jobban megerősödik. Mikor érzik majd úgy a felelős hivatalnokok, hogy itt az ideje, tenni kéne valamit? És mennyit kell majd várni az illetékes szervek tényleges és hathatós reagálásához?

Visszakanyarodva a Varga Mihályhoz intézett kérdésekhez:

"Varjú László ezekből az adatokból arra következtetett, hogy az éves adóbevétel kiesés 130-150 milliárd forint lesz, majd ezzel állította szembe a dohánykereskedők - várható - 50 milliárd forintos árrését. "Nem jártunk volna mindannyian jobban, ha azt az évi 50 milliárdot Önök trafiktörvény nélkül, egyenesen a költségvetésből juttatták volna barátaiknak és üzletfeleiknek?" - szólt a képviselő másik kérdése." (delmagyar.hu)

Képek: 2013 ARC kiállítás

Ha tetszett és szívesen olvasnál még több morgást, tematikus tartalomjegyzék itt.

Amennyiben tetszett, várunk Facebook-csoportunkban!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr485548388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jhonnyq 2013.10.04. 00:40:42

Én június óta nem cigizek...Le is akartam tenni de a trafikoskodás megadta a végső lökést.
E-cigi megy azóta és tökéletes alternatíva,mindenkinek bátran ajánlom.
Csak a körömben vagy 8 ember állt át a hagyományos cigarettáról.

kisvagány 2013.10.04. 01:06:30

Nem az első eset, és valószínűleg (sajnos) nem is az utolsó, hogy a kormány elhibázott/átgondolatlan döntést hoz. Ne legyenek illúziói senkinek, a bevételkiesést majd pótolják "valahonnan". Van még mit elvenni az adófizetőktől, egy újabb megszorításnak látszó (de nyilván nem az:D)csomag majd pótolja a kiesett bevételeket. Végül is egy csomó féle adót nem vezettek még ki (vagy be?), pl.: kapu, levegő, szék, kabát, stb... stb... Ahogy mifelénk mondani szokták: "nincs veszélyesebb dolog attól, mint amikor az alkalmatlanság szorgalommal párosul!"

kisvagány 2013.10.04. 01:10:10

@kisvagány:
javítás! vezettek = vetettek

9mmPara 2013.10.04. 08:18:54

És Lézer nertársat ezen bravúros teljesítmény után Fidesz-alelnökké választották. Na, ez még érdekes.

vajlégy 2013.10.04. 08:28:32

Én júliusban tettem le a cigit 17 év után. A férjem nem tudott leszokni, de mivel a lakásban már nem lehet dohányozni, ezért a napi másfél doboz az igen csak lecsökkent. Kb. három naponta vesz egy dobozzal.

toportyánzsóti 2013.10.04. 08:45:08

A srácok saját valóságukban élnek,fogalmuk sincs a valóságról,háború előtti széljobber pamfletecskékből magyarázzák a világot ahhoz próbálják átrajzolni a valóságot.Ha valami végképp nem jön be akkor hazudnak 1 vastagot és előveszik az ideillő nemzeti lózungot.

CsakMintTe 2013.10.04. 11:27:52

Én se tudtam leszokni, de pontosan tudom, miért dohányzom mégis lényegesen kevesebbet, mint egy-másfél éve.

Hiszen mint jó gyárkémény, cigiztem otthon és barátoknál, cigiztem az utcán (aluljáróban, buszmegállóban), cigiztem szórakozóhelyen, sörözőben, kávézóban, még azelőtt (jó régen) az egyetemen stb. stb. (Büszke nem vagyok rá, de ez volt.) Most meg? Albérletben nem lehet, a barátaim zömének kisgyereke van, utcán alig lehet, az összes többi helyen nem, kimenni és ácsorogni meg többnyire akkor is elég unalmas, ha épp nincs olyan hideg, mint ma. És ez mind egyáltalán nem baj, vagyis önmagában nem baj. A pénztárcám és a tüdőm bizonyosan örül neki. (De a pénztárcám valószínűleg nem örül sokáig, ha a fent vázolt bevételkiesés ütötte rést elkezdik betömködni.)

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.10.04. 12:36:12

Én rengeteg épitőipari szakivel beszéltem, nagyon sokan letették a cigit a nyáron, és a fele "tiszta" is maradt.
Egyáltalán nem elhanyagolható az ellenállásos leszokás mennyisége.

Mindenesetre nagyon röhögök, hogy a trafikok előtt árulnak a feketézők :D

nnnnnnnn 2013.10.04. 12:41:15

@Jhonnyq: magyarul ugyanúgy cigizel.

László Banu 2013.10.04. 12:43:45

Kormányunk intézkedésének eredménye.Vidéken két daráló a sláger.Egyik a gyümölcs daráló,a másik a dohány daráló.Átalakított háztartási berendezéseken!!

nnnnnnnn 2013.10.04. 12:47:38

egyébként meg csomóan leszoktak, illetve lényegesebben kevesebbet cigiznek. szórakozóhelyen nem lehet cigit venni. vasárnap is nehézkes ha valaki későn kapcsol.

Ló Elemér 2013.10.04. 12:56:36

A Fidesz ekkora szakértelemmel fogja majd a közműcégek ügyét is rendezni. Jön a 100%-os rezsicsökkentés, mert ha nem jut el hozzád se gáz, se áram, nem kell kifizetni. Vagy majd kitalálnak valamit?

vasgyuszi 2013.10.04. 13:04:51

Hülye lúzerek :) Várom már, hogy rájuk omoljon a fos. Bár amennyi észlény ezeknek tapsikol, nem lesz itt megtisztulás. Egyébként ez az egész dohány-mutyi iskolapéldája a fityeszes hozzáértésnek és a hozzáállásnak.

dr. ac 2013.10.04. 13:14:29

Adjuk meg a kegyelemdöfést a trafikmutyirendszernek, hogy legalább a jövőbeli adóbevétel-kiesést elkerülhessük:
www.nemzetinepszavazas.hu/
www.facebook.com/nemzeti.nepszavazas

ggaborx 2013.10.04. 13:22:55

Szerintem meg pont azt a végeredményt látjuk amiért az egész cirkuszt kiagyalták. Meglepődénék, ha a feketekereskedelmet nem valamelyik benfentes főmaffiózó irányítaná a háttérből. Azért ez már az a szint, amiért érdemes, pláne megfelelő magasságból, kíváló kapcsolatokkal.

nnnnnnnn 2013.10.04. 13:29:34

@dr. ac: ejha, már 60 embernek tetszik

vazzup 2013.10.04. 13:30:14

@$$$=$$$: az e-cigi nem dohányzás. Óriási különbség van a kettő között. Magyarul.

don padre 2013.10.04. 13:31:19

Aki dohányzik(régóta) az pontosan tudja,hogy a leszokás néha többet árt mintha tovább szívja a cigit! Nem büszke rá az ember de ez van!Nos magam is függő vagyok,bár az orvosom azt mondta,nem a cigitől fogok meghalni! Nagyon érzékenyen érintette a pénztárcámat ez az egész marhaság így döntő lépésre szántam el magam.Bár eddig is tisztességesen megfizettem a káros szenvedélyemért(adó-illeték)ugyanazért a termékért,most mégis úgy döntöttem,hogy a feketegazdaságot gazdagítom! Természetesen mint komoly függő megtaláltam a kapcsolatot hozzá!
Konklúzió:Feleáron szívom a megszokott márkámat(már a jelenlegi árához képest)ugyanabban a minőségben és még házhoz is hozzák! Sajnos adót nem fizetek utána,de ez már ne az én bajom legyen!

panelburzsuj 2013.10.04. 13:34:24

Fölösleges olyan hathasábos cikket kanyarítani, amiből csak a leglényegesebb pont hiányzik: a dohányosok a legkevesebb adótartalmú dohányt veszik. 40-150 grammos adagokban, több napra előre.

És abból otthon töltenek cigerettát.

Ennyi a titok nyitja.

nnnnnnnn 2013.10.04. 13:42:48

@vazzup: mégis mi? abban is ugyanúgy nikotin van.

ILOVEHUNGARY 2013.10.04. 13:45:50

Az adókiesést meg majd pótolják!
A pinára taxiórát szereltetnek aztán pörgesd és fizesd ha élményt akarsz!
Balfasz bagázs mérhetetlen aroganciával!
Ennyire képesek! Csak sajna a választók nagy része azt sem látja, hogy a nagy részüknek még életében nem volt rendes munkahelye csak a párt meg a parlament meg a minisztérium!Ja meg a seggnyalás de persze az alapfeltétel.

♔batyu♔ 2013.10.04. 13:50:43

Az a gond ezekben a posztokban, hogy van egy tendencia: Nem akarom Orbánt és ennek mentén van kihegyezve.

"Leszokás? Erősen kétséges."

Miért kétséges, hiszen ez a kézenfekvő. Nekem az összes ismerősöm leszokott, sőt én magam is és sem én, sem ők nem szoktak vissza. Ez ugyanis rövidtávon a legkellemetlenebb, de ez hozza a legnagyobb hasznot.

Mellesleg nem gondoltam volna, hogy ilyen könnyű lesz leszokni.

Hogyne-persze, csempészet, mert az összes alternatíva közül ez a legnegatívabb Orbánékra nézve.

Kámasuka 2013.10.04. 13:52:09

Pár hónapja ugyanez a blog azon kesergett hogy a trafiktv-nek semmi köze a dohányzás visszaszorításához.

- Most az a baj hogy visszaszorult.

Pár hónapja az volt a baj, hogy a trafikosok meggazdagodnak.

- Most az hogy le kell húzniuk a rolót.

WTF?

vazzup 2013.10.04. 13:53:55

@$$$=$$$: igen, ennyi a közös bennük, van benne nikotin. A különbség:

az e-cigarettázás során:
- nem ég semmi, pláne nem papír, ragasztó, sem pedig a dohány pácolásához használt anyag
- nincs füstképződés, nem irritálja a nyálkahártyát, nem gyullad be tőle a légút
- a gőzképződés során nem szabadulnak fel karcinogének, semmilyen ismert rákot okozó anyag
- _nincs_ passzív dohányzás, a használó által eregetett gőz nem tartalmaz nikotint _sem_ (ezért is szabad beltérben használni)
- nem büdös, nem bűzös, a gőzben található íz- és illatanyagok nem irritálnak olyan mértékben, mint a füst
- a képzett gőz sokkal gyorsabban elkeveredik a levegőben, nem hagy hátra maga után irritáló szagokat (használat közben néha a nagyon erős illatok, fahéj és társai lehetnek kellemetlenek egyes embereknek, de az sem füst-élmény és ártalmatlan)

Ja, csak ennyi, nagyjából.

Blogger Géza 2013.10.04. 13:55:44

@vasgyuszi: .@kisvagány:

A végső cél a dohányzás visszaszorítása volt, és úgy néz ki (mind az ide beírogatók, mind a statisztikai adatok alapján), hogy ez össze is jött.

Intizar 2013.10.04. 13:56:53

Egy fontos tényező ki lett hagyva. Én a magam részéről nem szoktam le, de pillanatnyilag nem cigarettázom. Nem fogok "nemzeti" cigarettát venni ezeknél a rablóknál. Szerzek külföldről, szerzek akár csempészárut.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2013.10.04. 14:00:10

@BenFranklin: Hát látod, van akinek nem lehet a kedvére tenni. Pedig...

dr yetee 69 2013.10.04. 14:33:39

@Blogger Géza: A hiányt meg majd "nem az emberek fizetik meg"!

rajaram 2013.10.04. 14:37:48

ideje lenne egy békemenetet szervezni a dohányzásról leszokókkal szemben. milyen jogon károsítják meg az államot és a nemzeti trafikokat? egy igazi magyar soha nem tenne ilyet.

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2013.10.04. 15:06:18

Sokan dacból leszoktak, az emelt ár is csökkenti a forgalmat (a dohányosok nagy része alacsony jövedelmű, tehát kényszerból kihagynak napokat.) Továbbá sokszor előfordul velem, hogy elfogy, és nem kap az ember az első boltban, ezért majd holnap vesz valahol. Ez idő alatt nem dohányzik, és később már nem fogja bepótolni. Továbbá vannak olyan vidéki körzetek, ahol lakóhelyben nincs bolt, csak az akárhányadik faluban. Ezt tuti lefedik a csempészek.

Darkcomet 2013.10.04. 15:13:50

@Jhonnyq: Ezt azért nagy nyilvánosság előtt ne nagyon reklámozzad, mivel szeretet kormányunk az e-cigit gyakorlatilag betiltotta. A forgalmazása, vásárlása és a használata gyakorlatilag bűncselekménynek számít.

csíra 2013.10.04. 15:20:37

Távol álljon tőlem, hogy védjem ezt az egész trafikos átalakításos szarságot, de az jutott eszembe, hogy

A) ha valóban kevesebben/kevesebbet fognak ezentúl dohányozni fognak dohányozni az emberek, akkor ez vajon megér-e ilyen sok milliárd forintot? Talán igen, talán hosszú távon igen.

B) részben kapcsolódva az A-hoz: megtérül-e ez a bevétel kiesés az egészségügyi kiadások csökkenésénél, ha feltételezzük, hogy a dohányosok gyógyítása, kezelése a fogyasztás csökkenése miatt szintén csökken? Talán igen, talán hosszú távon igen?

Naiv gondolat, ugye? :(

dr Smittpálelnökúr 2013.10.04. 15:21:51

Na, csak megjöttek azok, akiknek a nyelve a vezénylő tábornok seggében jár naphosszat.

Nektek írom, gyökerek: a kieső adót meg kell fizetnetek. nektek is! Hiába híresztelitek, hogy jaj, de jó, mennyien leszoktak: NEM, nem szoktak le, aki teheti máshonnan szerzi be a cigit. A határ túloldalán csak Ausztriában drágább a cigi, aki megteheti, külföldön vásárol, aki megteheti, csempészett cigit vásárol, ti pedig agyatlan idióták vagytok, és bele fogtok őrülni, amikor a szeretett vezető pofára fog esni és megy megint a gumiszobába.

de addig nyaljátok az ülepét, hajrá viktor!

unionista (törölt) 2013.10.04. 15:23:03

@panelburzsuj:
ugyan már. a statisztikai adatok a dohányzás visszaszorulását és kormány győzelmét bizonyítják.

Netuddki. 2013.10.04. 15:24:24

Na és a feketegazdaságból vajon ki húz hasznot? A pintér már gyakorlott az olajügyek kapcsán hogyan is működik a dolog. Nehogy azt higgyétek, hogy ha feketén vásároltok cigit azzal nem a fideszeseket gyarapítjátok! A fideszesek meg csak egyre gyarapodnak, reggel az mr1-en az orbán is megmondta...

Netuddki. 2013.10.04. 15:28:00

@csíra: Ott hibádzik a gondolatmenet, hogy valójában egy dohányos előbb patkol el. Aki meg nem dohányzik az addig amíg elpatkol, ami sokkal tovább következik be mint egy dohányos esetében, sokkal többe kerül az egészségügynek és a nyugdíjkasszának.

dr Smittpálelnökúr 2013.10.04. 15:30:27

@csíra: Azt vágod azért, hogy a csempész cigi esetleg, talán, véletlenül károsabb, mint az ellenőrzött gyártásból származó?
Azt megértetted, hogy a legális cigiből sokkal kevesebb a bevétel a korábbinál, de az egészségügyi kockázat nemhogy csökkent volna, hanem megnőtt?

Magyarul a bevétel máshol csapódik le, de a kiadás ittmaradt rajtunk?

Majd ha kimutatják, hogy valóban jelentősen csökkent a dohányzók száma és ez miatt esik az adóbevétel, akkor majd örülök. Addig azonban a szemenek hiszek, és azt gondolom, hogy a fideszek megint agyatlanul leromboltak egy üzletet, a sajár seggnyalóiknak akartak koncot dobni, de ezt is annyira hülyeén tették, hogy csak kárt okoztak vele.

Egyébként annyira nem érdekel, ha egy trafikos véletlenül csődbe megy, tőlem éhen is halhat.

♔batyu♔ 2013.10.04. 15:30:51

@dr Kangörény: Na már megint egy hülye, aki okoskodik.

Kámasuka 2013.10.04. 15:32:23

@dr Kangörény: 'Nektek írom, gyökerek: a kieső adót meg kell fizetnetek. nektek is! '

- Mert a dohányzásról való leszokásnak a ktvetésre pozitív hatása nem is lehet, ugye. És különben se fizessünk az egészségért!

Kicsit megváltozott az ellenzéki érvrendszer. 2 hónapja még az volt a baj hogy a trafikosok meggazdagodnak és nem a dohányzás visszaszorítása a valódi cél.

panelburzsuj 2013.10.04. 15:33:08

@unionista:

Későn jöttél: a Blogger Géza már értesítettt erről a nagyszerű győzelemről.

Baszkikám 2013.10.04. 15:34:15

Leszoknak a cigista népek.
Nincs ezzel baj, hisz a hivatalos propaganda szerint ez volt a nagy nemzeti célja ennek az egésznek.
A kérdés az, hogy az adóbevételeknél számításba vették-e a nagy nemzeti leszokásból eredő csökkenést.
Ha igen, semmi gond, akkor az a pénz, amiről a blogoló sír, nem hiányzik a költségvetésből, hisz a csökkenés be volt tervezve.
Ha nem volt betervezve, akkor viszont eleve nem is lehetett a cél a leszokás propagálása, hiszen akkor gondoltak volna az emiatt csökkenő adóbevételre ugyebár.

Kámasuka 2013.10.04. 15:35:21

@dr Kangörény: Biztos nőtt a csempészcigi mennyisége, csak erről akkor érdemes beszélni, ha vannak adatok is.

Egyelőre az a biztos hogy a legális dohányforgalom rövid távon esett. Ami nem nagy meglepetés, hiszen tizedannyi helyen lehet kapni, és ezért sokan előre betankolhattak. Nem romlandó áru.

Netuddki. 2013.10.04. 15:36:52

@BenFranklin: A probléma mindig is az volt, hogy egy hazug, mutyizó, tolvaj banda vagytok. Ez most sincs másképpen. A balfaszságotok következménye az, hogy csökken az adóbevétel. A mutyis családtagjaitok szája meg lefelé görbül amikor kiderül, hogy lehet mégse akkora biznic ez az egész ahogyan elképzeltétek...

Kámasuka 2013.10.04. 15:37:29

Az a legjobb hogy a ktgvetési egyensúlyért rendre (most is) azok aggódnak, akiknek a kedvenc pártjai rendszeresen szállítják a ktvetési katasztrófát.

De ez mindig kimegy a fejükből.

Kámasuka 2013.10.04. 15:38:30

@kovi1970: Ha csökken az adóbevétel akkor az baj, ha nő, akkor túl nagy az adóterhelés.

Ezt már megszoktuk, és leszarjuk.

déjá vu39 2013.10.04. 15:43:57

@panelburzsuj: "a dohányosok a legkevesebb adótartalmú dohányt veszik. 40-150 grammos adagokban, több napra előre.

És abból otthon töltenek cigerettát. "

A vágott dohánynak is csökkent a legális forgalma - azaz annak is nőtt a feketepiaca. Megnézhető a NAV honlapján.

nandras01 2013.10.04. 15:44:01

@♔batyu♔:
""Leszokás? Erősen kétséges."

Miért kétséges, hiszen ez a kézenfekvő. Nekem az összes ismerősöm leszokott, sőt én magam is és sem én, sem ők nem szoktak vissza."

bírom ezeket a hűdeleszoktam c. faszagyerekeket.
teljesen természetes, hogy tömegével szoknak le az emberek a cigiről, hiszen ott a példa is: az usában is emberek milliói szoktak le a szesztilalom idején a piáról, a csempészek meg éhenpusztultak, a maffia átállt képeslapárusításra mert abban is több pénz volt, mivel senki sem akarta venni a szeszt...

vazzup 2013.10.04. 15:45:00

Én a magam részéről köszönöm, az életben ilyen nemzeti halálshopba az életben be nem teszem a lábam.
Sikeresen, 100%-ban átálltam elektromos cigarettára.
S mivel agybagyenge kormányunk behazudta, hogy gyógyszer a hozzá való eliquid, külföldről szerzem be.
Így legalább sem a rablóbanda, sem pedig a kőccségvetés (és aratás) nem részesedik az én fogyasztásomból.

Úgyhogy coki! A nemzeti szexshopok tulajdonosai meg tőlem akár fel is akaszthatják magukat.

panelburzsuj 2013.10.04. 15:58:03

@déjá vu39:

Erre gondolsz?

www.nav.gov.hu/nav/sajtoszoba/hirek/dohanyzasi_szokasok.html

Az utolsó bekezdés:

"A dohánypiac jelentősebb szereplői által önkéntesen a NAV rendelkezésére bocsátott kiskereskedelmi értékesítési adatok szerint az év első 8 hónapjában fogyasztott cigaretta és a cigarettára átszámított fogyasztási dohány mennyisége mindössze 0,5 %-kal kevesebb az előző év azonos időszakához viszonyítva, amely jelentősen árnyalja a kizárólag a cigarettapiacot figyelembe vevő, a feketekereskedelem ugrásszerű növekedéséről szóló híreket."

panelburzsuj 2013.10.04. 16:00:30

@panelburzsuj:

(És abban a meglepő élményben részesültem, hogy a személyes tapasztalataim jóval közelebb állnak a NAV közleményéhez, mint a posztírói és a kommetelői képzelgésekhez.

Fine ... )

panelburzsuj 2013.10.04. 16:04:01

40 g-os - 830-ról szeptemberben 900 Ft-ra dráguló - csomagból kb. ötven szálat lehet tölteni.

Az olcsó hüvely 1 Ft, a luxus 2. Nüansz.

Kámasuka 2013.10.04. 16:07:23

@panelburzsuj: Én is ezt csinálom. Szeretek cigizni, bár tudom hogy le kéne szokni. De még túl olcsó.
Világoskék szofiból többet is tucc tölteni mint 50net.

déjá vu39 2013.10.04. 16:44:10

@panelburzsuj kérdezi: "Erre gondolsz?

http://www.nav.gov.hu/nav/sajtoszoba/hirek/dohanyzasi_szokasok.html"

Nem.
A NAV honlapján a www.nav.gov.hu/nav/szolgaltatasok/adostatisztikak/jovedeki_statisztikak/ útvonalon van egy

"2004_2013_07_Jovedeki_termekek_szabadforgalmi_adatai_havi_bontasban_2013.09.17.xls" nevű file, amelyben 2004-től kezdve magtalálhatók a hivatalos adatok

unionista (törölt) 2013.10.04. 16:44:32

@panelburzsuj:
csináltam ebből a fránya dologból egy kistérségi bontást. és elég érdekes dolgok jöttek ki. pl. esztergomi kistérségnek 39 milliárdos büdzséje. a városé jelenleg 8.5 milliárd. ami az 56 ezres körzetből 30 ezres városmag. ha egy négyzetesen lefölözött számítást veszünk alapul, akkor is a pénz felét kapják. a többiért pedálozniuk kell. dombóvári kistérség 20 milliárddal rendelkezne. 628 ezer per fő. debrecenben 698 ezer. a bodrogközben is jutna 560 ezer. ózdon 584 ezer. ehhez képes esztergom 702 ezer.

szóval elég jónak tűnik ez a leosztás. kellőképpen összerántja az országot. de azért nem teljesen. és ugye az európai források is kompenzálnak még. győr ugrik ki 773 ezer. illetve budapest 863 ezer forintos fejpénzzel. hja, és ebben nincs benne az alapilletmény. szociokulturális kiegyenlítés.

és a vicc az, hogy ha 3%-os hiányt engedünk, akkor 800 milliárd körül marad a kormánynak. és közben nyugdíjat fizetünk, adósságot szolgáltatunk. a modellben az jött ki, hogy ez egy élhető ország lehetne.

déjá vu39 2013.10.04. 16:54:57

Nem tudom eldönteni, hogy mennyire jogos a "Nemzeti trafikosok" sírása - tényleg rosszul megy az üzlet, vagy csak nem annyira kaszálás, mint gondolták. Gondolom, az alábbiakért majd kioktatnak a hozzászólók.

1.) A garantált árrés 4%-ról 10%-ra (azaz 2,5-szeresére) nőtt - de a forgalom nem csökkent 40%-ra, azaz még így is maradni kell valaminek a kasszában.

2) Dohánytermék mellett lehet fagyit, üdítőket, szeszt is kapni. Kicsit kétlem, hogy sokan vennének fagyit, de piát azért talán igen - és azon is van jócskán haszon.

3) Talán az új tulajok nem is értenek a kereskedelemhez.

4) Lehet, hogy sokan közülük túl sokat költöttek az üzletre (pl nagy lett az üzlet, merthogy a folyadék azért helyigényes).

Nos, várom a hozzászólóktól a ledorongolást...

panelburzsuj 2013.10.04. 17:06:29

@déjá vu39:

Nkem abból táblázatból az tűnik ki, hogy a vágott dohány júniusban kiugrik, júliusban visszatér a korábbi hónapok nagyságrendjébe. Ez a "bespájzolási" feltételezést indokolja: fejenként pár ezer forint dohányba "fektetődött". Augusztus-szeptember meg még nincs - amikorra a "házi készletek" vélhetően leapadtak.

A kész cigaretta görbéje viszont - hasonló, de kisebb júniusi kiugrás után - nem a korábbi hónapokhoz ereszkedett vissaz, hanem mélyen alájuk zuhant.

panelburzsuj 2013.10.04. 17:13:08

@déjá vu39:

Csak cigiért korábban is kevesen húztak cipőt. A bagót az egyébként is esedékes kimozdulás részeként tudták le - többnyire nem spéci trafikban, hanem a "napi bolti bevásárlás" részeként.

Amióta meg külön kalandtúra, azóta nem egy-két napra, hanem egy-két hétre vesznek a népek. És "no pub fíling": ebből, ennyit, ennyi - hoci, nesze, szevasz.

Nincs értékelhető mellékforgalom.

Visionstar 2013.10.04. 17:14:01

Jelentem Én sem dohányzom már vagy egy hónapja! Havonta kb.25-30e.Ft marad a zsebemben! Ja és az új rendszer volt a végső löket!

Mária 2013.10.04. 17:25:25

A forgalomkiesés egyik oka lehet, hogy a trafikok egymás szájába települtek.

Most kezdtek el mozgolódni, bezárnak a régi helyen és újranyitnak máshol, ahol nagyobb forgalmat remélnek.

panelburzsuj 2013.10.04. 17:28:22

@Mária:
Mária - egy dohányárusító helyre most tízszer akkora piac jut, mint a nemzeti árjaosztás előtt.

jav: újraosztás

unionista (törölt) 2013.10.04. 17:29:22

@panelburzsuj:
egy percig sem gondolom, hogy ez valószínű. amúgy nagyjából általános iskolai matematikai versenyfeladat "jó" elosztást találni. a problámát nagyon okos ötödikes, vagy bármelyik középiskolai matek tagozatos kapásból megoldja. ha felteszi magának a kérdést.

hoffmann illúziónak hívják, amikor az ember számára érdekesebb a modell, mint a valóság. hoffmann meséiben csinálnak egy olympia nevű bábut, amibe a címszereplő beleszeret. nem vagyok szerelmes a modellbe, de jobban izgat, mint a valóság.

panelburzsuj 2013.10.04. 17:33:32

@Mária:

Egyébként meg nem "egymás szájába települtek", hanem - vidéken legalábbis - nagyobb boltok oldalába vágtak egy lukat, és oda.

Mint a verebek a gólyafészek szuterénjébe.

De ki a fene fog a TESCO főbejárata mellett Nemzeti Jégrémet venni - ha bent is vehet olcsóbbat?

panelburzsuj 2013.10.04. 17:39:26

@unionista:

Jól jöhet az még, hogy nem viselkedünk utolsó szálig úgy, mint az ugyanazt az egyetlen felkapott vánnyadt gilisztát kergető komplett tyúkudvar.

Szőkebácsi 2013.10.04. 17:52:18

Mint az előttem kommentelők közül oly sokan, nagyjából én is letettem a cigit - 25 év után - és e-cigire váltottam. Lehet fikázni az e-cigit, egyet azonban nem szabad elfelejteni: a sok-sok év alatt felhalmozódott és beépült nikotint nem lehet csak úgy ripsz-ropsz büntetlenül elhagyni!!!
A másik oldala a dolgoknak: bűnöző lettem!!! Mert nem vagyok hajlandó lemondani a nikotinról - azt ugyebár itthon nem lehet forgalmazni, ergo külföldről rendelem. Aminek a bevétele ismét nem itthon landol. Na akkor ki is a hülye???
ps: A cigaretta legártalmasabb hatása nem a nikotin, hanem? Ugye ugye - a tüdőben lerakódó kátrány!!!

déjá vu39 2013.10.04. 17:56:30

@panelburzsuj:

"Nkem abból táblázatból az tűnik ki, hogy a vágott dohány júniusban kiugrik, júliusban visszatér a korábbi hónapok nagyságrendjébe."

A táblázatban az alábbi adatok vannak (458. sor):

Fogyasztási dohány összesen:
- Április: 439,08 ekg
- Május: 447,12 eKg
- Június: 525,90 eKg
- Július: 429,70 eKg

Gondolom, itt is van szezonális forgalomváltozás, volt bespájzolás, némi leszokás (kétlem, hogy tömeges - én is dohányoztam...) és átterelődés a feketepiacra. Ennek mértéke aligha statisztikázható - a csempészek nem jelentik be a forgalmukat.

De ez a téma már egy lerágott csont...

panelburzsuj 2013.10.04. 17:56:41

@Szőkebácsi:

Az is érdekes kérdés, hogy aki akár "csak" 5-10 évig masszívan dohányzott, az a cigi letétele után rögtön ugyanakkora súlyú "kockázati tényezővé" töpörödik-e a tébében, mint aki sose gyújtott rá...

Szőkebácsi 2013.10.04. 18:04:07

@panelburzsuj: Egen, ezen én is el szoktam gondolkodni. Budapestiként évtizedekig néztem, ahogy nemdohányzó emberek szívják az Ikarusok kőkemény füstjét, majd hitetlenkedve kerülnek kórházba tüdőrákkal, mondván Ők sosem dohányoztak. És aki nem pesti, annak javasolnám, egyszer jöjjön reggeli vagy esti csúcsban Pestre és próbálja ki...
Nem mellesleg: Én azon szerencsések közé tartozom, akit huszonéve nem látott orvos, de a TB-t azért szorgalmasan fizetem. Másodsorban, a kormányzati kommunikáció úgy szól, hogy a dohányipari bevételek XY %-át a TB-nek utalják. Érdekes módon ez sosem érkezett meg... Tehát duplán fizettem TB-t.

panelburzsuj 2013.10.04. 18:05:28

@déjá vu39:

Ja: ennek az "összesen" sornak a 99 százaléka "Finomra vágott fogyasztási dohány" (456. sor), a maradék 1 százalék meg a tubák (por) meg a padlószemét.

panelburzsuj 2013.10.04. 18:07:58

@Szőkebácsi:

Minden kamaszkortól nyugdíjig dohányzó egy tisztes otthon árát pöfékeli el.

Illetve fizeti be jövedéki adóba...

panelburzsuj 2013.10.04. 18:14:40

@panelburzsuj:

Egészen pontosan:

egy szobányi jövedéki adó

egy szobányi ÁFA

egy konyha a dohánygyárnak

egy fürdő a nagykernek

egy budi a kiskernek

A Fidesz a rötyit adta ki pártkoncesszióba.

A szobákat államként megtartotta magának.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.10.04. 19:20:41

akiket ismerek már mind töltik a cigit ,kb felébe kerül.
nem érdemes csempészett cigit venni.

komplikato 2013.10.04. 19:24:31

@$$$=$$$: "... szórakozóhelyen nem lehet cigit venni."
Már elvileg, mert a beszámolók a szálanként vehető cigikről valami mást mutatnak.

Kámasuka 2013.10.04. 19:25:40

@komplikato: Mondjuk ez nem okoz kárt az államnak.

Kámasuka 2013.10.04. 19:26:48

@Gyurma73: Én töltöm. De ha csenpészcigi kéne (ami az egyetemen néha akadt), fingom nincs honnan vegyek(dunántúl).

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.10.04. 19:38:23

Én kb augusztus 20 óta nem cigizek, illetve nagyon ritkán egyet elnyomok sörözéskor, de 20 óta nem vettem. Az első 30 nap volt a legnehezebb, akkor majdnem megőrültem, azóta nem kell csak ha iszom. Ezért az alkoholfogyasztást is csökkentettem. Kevesebbet szuszogok, mozgékonyabb, energikusabb lettem. Jobban alszom, nem köhögök.

Morgan kapitány (törölt) 2013.10.04. 20:34:26

Ez annyira korrekt összefoglaló, hogy ezt kellett volna felolvasni a parlamentben.
Csak egy kérdés: pártkörökben nem kellemetlen ez a helyzet? Lázár János nemzeti dohányfermentáló üzem működik-e már?

komplikato 2013.10.04. 20:36:53

@Baszkikám: A kérdés az a "haveroknak" is az volt a cél, hogy pályázzanak sok pénzért, nyerjenek trafik jogot, majd X hét után lehúzzák a rolót, ahogy Lézer Jani haverjának a boltjai? Mert ha nem akkor majd kompenzálni kell őket mással ... Na ma mit államosítsunk? Gyógyszertár? Kocsma?

_most_ 2013.10.04. 20:54:00

haha, a fideszes maffiózók tényleg azthitték mindent megtehetnek az emberekkel, azt hitték pofátlanul kirabolhatják a dohányosokat, de sokan inkább leszoktak, minthogy egy fillért is odaadjanak önként ezeknek a bűnözőknek. A dohányosok azt még elfogadták, hogy belehalnak a dohányzásba, de a fidesz rosszabb a halálnál is :D

komplikato 2013.10.04. 20:56:04

@Szőkebácsi: Na bumm. A lakosság értelmes és élelmes fele szlovákoktól veszi a betevő CD/DVD/BD lemezt, tinta patront, meg a memória kártyákat. Senki nem akar 2-3-4x annyit fizetni ez elszabott Artisjus matrica okán. Így viszont nem kevés ÁFA kiesést okoz a dolog.

mrs. white 2013.10.04. 21:16:53

Több tényező miatt ilyen brutális a visszaesés. Én is meglepődtem, pedig számítottam erős visszaesésre.
1, A régi helyekről a gyártók visszaszedték a termékeket amik már egyszer zárjeggyel voltak ellátva és azt ismét kiadták a kereskedelmi forgalomba az új trafikoknak. Tehát értelemszerűen az első hónapok eladása torzítja a rendszert mert az újra eladott termék kvázi nem jelenik meg a statisztikában, mert az elfekvő készletek hasznosultak, amihez megint csak időke kell, hogy elfekvő készletek legyenek. Ebből a szempontból igaza van a kormányzat részéről nyilatkozóknak de kb ezzel le is tudták a szakmai észrevételük valóság tartalmát.
2, A 30% optimista hozzállás általában a trafikosok 50%-os visszesésről beszélnek a júliusi adatokhoz képest.
A cikk által közölt adatok elég helytálónak tűnnek brutális adóbevétel kiesés lesz, hogy ez mennyire valós azt mi sem bizonyítja jobban mint, hogy az imperial és jti sorban küldi el alkalmazottait. Ne legyen kétségünk ebből egyetlen dohánygyártó és forgalmazó sem fog kimaradni pedig az év végét megakarták várni a létszám beállításokkal de már ennyi idő után is látszik a brutális visszaesés.
3, Ugyanazt a hibát követi el a kormányzat amit az összes többi esetben. Valós számokat szoroz meg egy intézkedés utáni fikciós számokkal és csodálkozik amikor nem azok jönnek be, mert az intézkedés hatásaival már nem számol.
Egy ukrán olcsó cigi 130 forint egy dunhill kint 300 ft. Könnyen kiszámítható, hogy a pár évvel ezelőtti 600 forintos ár mellett egyrészt nem volt olyan nagy üzlet, másrészt a fogyasztók részéről sem volt iszonyatos kényszer egy két száz forintos tételért ellenőrizetlen cigerettát vásárolni. A jelenlegi árak túl vannak az ingerküszöbön. Ebből következik, hogy sok hatás egyszerre érvényesül.
Nincs fizetőképes kereslet a drága termékre ezért olcsóbbra vált az illető pl vágott dohányra, szivarkára és akkor még mindig megússza fél árból. Ezek általában erősebb termékek tehát nem kell annyit fogyasztani belőle mint egy light termékből. Egytől is megszédülsz és hányingered lesz nem úgy mint a füstszűrővel elbutítotttól. Másrészt kevesebbet fogyaszt amihez a nehezebb hozzájutás igen csak alkalmas ösztönző. Hozzájutás minden térben mind időben korlátozott, már egy kisebb városban is kihívás este 8 után cigerettát venni sok falun meg úgy egyáltalán, nem csak este és erre rakódik még rá a fekete piac. A termék ára elérte a lélektani határpontot. Más gyártók ezt már réges rég felismerték pl a koca kóla járt úgy hogy 399-ről felvitte az árat 420-ra de olyan mértékű lett a visszaesés, hogy két hét múlva megint 399-ért kellett adni. A cigerettánál is volt már nem egy nem kettő ilyen szint. Talán csak elég arra, gondolni, hogy a régen húsz szálas cigeretták miért 19 szálasak mostanság. Annak idején a 19 szálassal lehetett egy fontos lélektani pont alatt tartani. Gondolom a terv az, volt, hogy szenvedélybetegek nem tudnak lemondani róla (most azt hagyjuk, hogy a terv az lesz majd leszoknak a nemzet üdvére mert ilyen méltatlan feltételezésekbe nem mennék bele) és minden megy a maga útján.
Szóval egézségesebb nem lett a nemzet pusztán olcsóbbra váltott (szivarka vágott dohány) illetve átment feketébe valamint egy pár % lemondott illetve kevesebbet fogyaszt. Pl a napi egy dobozt beosztja két napra amiben segít, hogy nincs kedve két kilómétert menni a legközelebbi trafikhoz ha elfogy a kedvenc márkája.

Valaki említette, hogy ez egy elhamarkodott átgondolatlan terv volt. Ettőla helyzet sokkal rosszab Matolcsy ezt a témát már 2009 ben feszegette egy írásában. Mi lenne akkor ha ez még átgondolatlan és elhamarkodott lenne és nem éppen 4 év évig tartott volna a megvalósítás?

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.10.05. 19:21:00

@post: Ez azért nem egészen így van: "A nemzetbiztonsági kockázaton túl azonban ott van az egészségügyi kockázat - ki tudja, mi van az illegális cigiben?".

A csempészett cigi nagy része más országok márkás terméke (priluki és társai), amiknél ugyanúgy vannak előírások, mint például a Symphoniánál, a Mustangnál, vagy a Főnixnél...

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.10.05. 19:36:30

@Darkcomet: @vazzup: Maga az ecigi nincs betiltva, csak a hozzá való nikotinos lötyi és patron. A menteset szabadon lehet árusítani, és a betiltás előtt üzemelő boltok is megmaradtak. Csak levették a termékpalettájukról a nikotinos cuccokat...

@déjá vu39: "2) Dohánytermék mellett lehet fagyit, üdítőket, szeszt is kapni."

Fagyit nem lehet, azt leszavazta a parlament. Nem tudom honnan szeditek, hogy mégis lehet...

"3) Talán az új tulajok nem is értenek a kereskedelemhez.

4) Lehet, hogy sokan közülük túl sokat költöttek az üzletre (pl nagy lett az üzlet, merthogy a folyadék azért helyigényes)."

Úgy azért nehéz üzletet vezetni, hogy már azért is megbüntethet az adóhivatal, mert egy kiskorú bemegy a boltba. Azt ugyanis lehetetlen megakadályozni...

kisvagány 2013.10.05. 21:34:26

@Blogger Géza: Ha az a cél, hogy a dohányzást visszaszorítsák, akkor egyszerűen tiltsák be, mint a játékgépeket. Aztán aki megszegi a három nap alatt összedobott új törvényt, azt egyszerűen végezzék ki helyben. Türelmetlenül várom, hogy mikor nyúlnak hasonló bátorsággal a szociális támogatási rendszerhez, hogy ne a dolgozó emberek adóforintjaiból tartsák el a 9 gyereküket azok akik még életükben sem dolgoztak egy percet sem. Ha mondjuk Csányi Sándornak lenne vagy 20 gyereke, azt sem bánnám, mert biztosan tudná őket etetni, öltöztetni, iskoláztatni megfelelően saját erőből.

vazzup 2013.10.06. 17:42:17

@Darkcomet: @King of Shadows: valójában nem tiltottak be semmit sem. Szócska Miklós hazudta be egy nem létező szabályozásra hivatkozva, hogy maga a nikotin gyógyszer. Persze nem az, mert semmilyen betegséget nem gyógyít. De hát, megszokhattuk már, hogy bármit hazudnak ezek, semmi sem történik, sőt, az emberek egy része szaros nyelvvel tapsikol nekik.
S az irányításuk alatt álló vámosok siettek jogtalan lefoglalásokat eszközölni, hogy kielégítsék az államtitkár úr óhaját.

Ezzel persze csak félelemben tartják azokat a vállalkozásokat, akik ezzel foglalkoznak. Bármikor jöhet egy csapat barom, aki csak úgy, jogszabályi háttér nélkül lefoglalja az árudat. Éljen a kiszámítható, vállalkozásbarát kormány.

Aki persze sosem hazudik és sosem lop. Éljen a mindig őszinte Szócska Miki.
S ne gondolja senki sem, hogy ezzel az ecigi használókat szerették volna visszaterelni a Nemzeti Szexshopokba, á, dehogy, nem akarnak ők ártani neked, ők csak az életedet akarják.

A hibát ott követték el, hogy Magyarországon már megtanították az embereket, hogy a feketepiac mindig kiszolgál, akkor is, ha a fehér baszik foglalkozni veled. S azt is, hogy az internet-penetráció elég nagy már itthon, így nem okoz túl nagy kényelmetlenséget mondjuk UK-ben, vagy Németországban elkölteni a pénzünket.

Persze én szívesen fizetnék inkább itthoniaknak, de hát, ha nem hagyják, akkor forduljanak fel Szócsak Mikistül, Orbán Viktorostul, Lázár Jancsistul. Leszarom.

Celtic 2013.10.07. 13:56:49

@don padre: Miattad megy tonkre a Kozgep :( Hogy van pofad....Tudod Te, hany stadiont lehetne abbol az adobol epiteni, amit elcsalsz????

Celtic 2013.10.07. 14:01:51

Mit nem mondasz..."tervezes".
süti beállítások módosítása