2013.07.25. 09:53
Mennyire magyar az, amit részben közel-keletiek finanszíroznak?
A Sólyom Air új dilemma elé állítja patriotizmusra hajlamos honfitársainkat: mennyire magyar az, ahol a tulajdonosok ugyan magyarok, de közel-keleti befektetők finanszírozzák a céget? És ez a vállalkozás mennyivel nemzetibb, mint más multi?
Ráadásul szkeptikus a magyar – nehezen hiszi el, hogy egy új, maximálisan piaci körülmények között működő, MALÉV-utódnak is kikiáltott "nemzeti" légitársaságnak van jövője itt, Európa szívében. És egyáltalán nem biztos, hogy az "állam nem tulajdonos" szavak ténylegesen is nyugtatóan hatnak a közvéleményre.
Jelen poszt nem a cég üzleti tervének megalapozottságára koncentrál és azt sem forszírozza, vajon blöff-e ez az egész - az unortodox üzleti vállalkozás esélyeiről részletesebben például itt lehet olvasni.
A tegnapi sajtótájékoztató alapján minden tökéletes - a Sólyom Air már ugrásra kész, augusztus egytől lesz honlap és megindul a munkaerő-toborzás, augusztus 18-án pedig felszáll az első gép. Na, talán ezek a szoros határidők tényleg alapot adnak egy kis szkepticizmusra, pláne amiatt, hogy a leendő utazóközönség még azt sem tudja (és csak hetek múlva fogja megtudni), milyen irányba és mennyiért veheti majd igénybe a Sólymot. Mert ez még ma üzleti titok, az első járatok várhatóan inkább "last minut" utasokat fognak szállítani, nem pedig hónapokkal előre megtervezett utazásokon részt vevőket.
Vágó József vezérigazgató azonban optimista, „kész személyzettel, forgatókönyvvel rendelkeznek, és ha itt lenne az első gép ma, akkor holnap már fel tudnának szállni” – eszerint már ma mindenki a helyén van és tudja a feladatát is, az újonnan felvett személyzetre pedig csak a jelenlegi tervek szerinti rohamos mértékű fejlesztés során (után) van szükség.
„Augusztus elsején kezdik a toborzást, augusztus 18-án száll le az első gép. 2017-ig 50 repülőből álló flottát működtetnének, ebből 20 regionális jet, 20 keskenytörzsű jet, és 10 szélestörzsű jet lenne. 2013-ban 700 fő, 2014-ben pedig 1400-2000 munkavállalóval számolnak. Még idén 31 desztinációba terveznek repülőjáratot indítani, ami jövőre 51-re bővülne, 2017-ben pedig már a világ 55 országában, 96 desztináción keresztül lennének jelen.” (hvg.hu)
A cégben nincs állami tőke, viszont van a finanszírozók között ománi idegenforgalmi mecénás, illetve az egyesült arab emírségek-beli pénzügyi befektető. És miért lehet gond ez? Talán a mostanában oly sokat emlegetett nemzetbiztonsági kockázat miatt. Ez pedig megsokszorozódik, ha a kormány úgy dönt, ezentúl a Sólymot, mint magyar nemzeti színű légitársaságot használja majd a politikusai, közszolgái meg diplomatái célba juttatására. Mert lehet a cég akár 100%-os magyar tulajdon mindörökké, ténylegesen az diktál, akinél a kassza kulcsa van. Jelen esetben pedig ezek jó része ugyebár nem magyar, és egyfajta trójai falovas érzést generálhat az összeesküvés-elmélet gyártókban.
És ott van még az adófizetők pénzéből való részesedés kérdése is: oké, hogy az állam nem tulajdonos, viszont legfőbb megrendelőként léphet fel és lefoglalhatja a kapacitások jó részét bürokratáinak, „Sólyommal száll a magyar” alapon, nehogy már a gaz multik kapják a repülőjegy árát. Magyarul az állam az adófizetők pénzéből folyamatosan finanszírozhatja a céget, vásárlásokat eszközölve, prémium kategóriát fizetve prémium áron.
Igenám, de: vajon mitől különbözik egy közel-keleti finanszírozói kör mondjuk egy franciától vagy némettől? Mert lehet azt mondani, ma még a magyarok a többségi tulajdonosok a kft-ben, ám a cég még az idén – jelentős, 6-12 millió eurós tőkeemeléssel – részvénytársasággá kíván alakulni, és abban már nem biztos, hogy honfitársaink lesznek tulajdonosi erőfölényben. De ha még a magyarok is lesznek továbbra is a többségi vagy kizárólagos tulajdonosok, vajon az adófizetők pénzével jó sáfárkodás az, ha inkább a drágább prémium Sólyommal, mint olcsóbb külföldi légitársasággal repülnek azok állami pénzen, akiknek repülni kell? Bár elképzelhető, hogy egy extra nemzeti érzelmű kormánynak megéri prémium kategóriás Álmos vezér nevű géppel repülni, bármennyibe is kerül az – nem a saját zsebükre megy.
És a névválasztás az, ami a legjobban utal arra, kiket is kíván a fedélzetre az új légitársaság: azokat, akik szívesen költenek akár többet is olyan légitársaság jegyére, amelynek a nevét csak ők tudják helyesen kimondani - nacionalista érzelmekre apellálnak, hiszen mindenképpen kell valamiféle többletet nyújtaniuk azért, hogy értékelhető piaci rést szerezzenek és rentábilis legyen a vállalkozás.
A vezérigazgató szerint „nagyon is magyar érzelmű cégről van szó, a vállalkozás tulajdonosai nem fogják offshore helyekre vagy más országba vinni a pénzüket, a hozadék itt marad. Írásban vállalták, hogy három éven belül nem vesznek ki pénzt a vállalkozásból, minden megtermelt forintot vissza fognak fordítani a fejlesztésekre.”
Csak remélni lehet, hogy a közel-keleti befektetők sem akarnak majd a pénzükért semmit cserébe és az osztalékukat örökre itt hagyják kicsiny országunkban. Mert ellenkező esetben azért nem árt azzal is tisztában lenni, hogy a bevétel (nyereség) egy része bizony a közel-keleti térségbe fog vándorolni a finanszírozókon keresztül.
És be kell vallani, csak csodálni lehet a vezérigazgató felhőtlen optimizmusát:
"Nálunk nem lesz sallang, nagybácsi vagy unokaöcs. Mi csak azokat vesszük fel, akik dolgoznak nekünk, magas bért adunk, de az egykori Malév költségeinél így is 64 százalékkal alacsonyabban fogunk működni" (Vágó József, origo.hu)
Vajon változni fog az álláspontja, ha például jön egy telefon, ugyan már, vegyétek fel a Bélát, okos fiú, cserébe az X minisztérium összes utazását ti kapjátok Y millió forint értékben? Vagy csak simán elküldi a protekciót kérőt Ománba, tárgyaljon az ottani befektetővel unokaöccse állásáról?
Természetesen a kérdés csak elméleti, ilyen ugye még soha nem történt meg és a jövőben is elképzelhetetlen.
Ha tetszett és szívesen olvasnál még több morgást, tematikus tartalomjegyzék itt.
Amennyiben tetszett, várunk Facebook-csoportunkban!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.07.25. 10:18:56
nandras01 2013.07.25. 16:45:24
de hát nem ilyen eccerű.
nem tudom, hogy mi az oka, de egyre inkább erősödik bennem a gyanú, hogy itt valami orbitális átbaszás van készülődőben, de minimum irtózatos nagyságú állami -értsd: a tiéd, az enyém, mindegyikünké- pénzek lenyúlásának előkészítése.
már csak az a kérdés, hogy kik akarják lenyúlni ezt a pénzt. mert azt senki nem gondolhatja komolyan, hogy néhány fél és egész szakember, néhány, alig pár százezer forintos tőkéjű kft- re alapozva világcéget indít el és fejleszt a megboldogult malévnél is magasabb szintre röpke néhány év alatt.
az arabok meg egyenesen arról közismertek, hogy számolatlanul szórják a pénzüket olyan cégbe, amelyben majdan sem többségi tulajdonnal, sem pedig bármilyen beleszólással az üzletmenetbe nem rendelkeznek.
igaz..?
2013.07.25. 20:01:26
Szociknak vége 2013.07.25. 20:04:21
- uramisten magyarázd már meg ezt a mondatot mert értelmetlen.
ursus artos 2013.07.25. 20:11:06
Nem.
Szociknak vége 2013.07.25. 20:11:33
- Ez vmi elírás? 6-12 millából 1 db gépet 1 napig nem lehet üzemeltetni.
Ja hogy ez arról szól hogy előre aggódni kell hogy túl drága lesz amikor semmit sem tudsz arról, hogy eddig mennyibe jöttek az utak, meg ezután mennyibe fognak.
Pár hete azon rettegett egy másik idióta poszter hogy Orbán saját gépet fog venni. Pl. Szlovákiában van.
kuki123 2013.07.25. 20:14:03
én értem arra céloz hogy bár a cégjegyzékben magyar szerepel, valójábna a pénzt nem ők hanem a szaudiak adták..(jah igen és nem zsidók mint ahogy mindenki arra tippelt)
Valószínűleg úgy forgatják majd vissza a pénzt hogy a pénzt adóknak csak az alap összeget kell visszafizetni meg valami kis kamatot.
Jah és a szaudiaknak a pénz kölcsönzők náluk kb ez napi zsebpénz, szóval ha elveszik a pénz szarnak rá.
Valószínűbbnek tartom hogy közvetlen járatokat csinálnak oda és a térségbe.
Ezért adtak pénzt is.
Szociknak vége 2013.07.25. 20:18:30
Kurva nagy önbizalma van azért aki 4. osztályos szövegértési képességgel osztja itt az ész hogy hogyan kell céget gründolni...:)
Aki adja a pénzt az a tulajdonos, v. befektető, tökmind1, ennyi. Hallod poszter, te buta szar?
ob.szerver 2013.07.25. 20:28:06
Ebből eredően a pali vagy zseni, vagy szélhámos. Hamarosan kiderül.
Budai Andris · http://polgarda.blog.hu 2013.07.25. 20:31:52
gozos 2013.07.25. 20:33:19
Így inkább legyen a szponzor közel-keleti magántőke, mintsem hogy az adónkból tömködjék a veszteséges céget.
És hogy hasznot fog termelni? Hát legyen sikeres. Az államnak ez a MALÉV esetén nem sikerült. Adóforintjaink százmilliárdja bánta.
Kerek négyszög 2013.07.25. 20:33:27
nandras01 2013.07.25. 20:35:18
"a szaudiaknak a pénz kölcsönzők náluk kb ez napi zsebpénz, szóval ha elveszik a pénz szarnak rá."
még ha valóban "napi zsebpénz" is lenne, akkor sem nagyon tudok olyan kőgazdag idiótáról, aki az ablakon dobálja ki a pénzét, mert annyi van neki.
gazdagékra éppen az a jellemző, hogy nagyon is megnézik, hogy hová adnak pénzmagot... vszeg éppen azért gazdagék :)
ob.szerver 2013.07.25. 20:39:12
"A trafikmutyit a büdös életbe nem fogják felülmúlni."
Pofátlanságban talán nem, de erre sem vennék mérget. De jelentőségében a trafikmutyi nem egy komoly tétel, és viszonylag sokak között oszlik szét. A nagy buli az uniós száz- és ezermilliárdok lenyúlása, verseny nélkül, gazdagon felülárazva.
nandras01 2013.07.25. 20:39:43
ezt a "szaúdiak adják a pénzt, mert ők olyan jófejek" c. baromságot meg el lehet felejteni, mert egyszerűen hihetetlen és hiteltelen szöveg.
próbálj meg egyszer az arab bazárban arra bazírozni egy üzletet, hogy az arab úgyis gazdag, oszt' majd ad pénzt csak úgy...
Jenyei 2013.07.25. 20:43:43
Szúnyog 2013.07.25. 20:51:40
Amúgy meg ez a Sólyom-ügy tényleg olyan, hogy várjuk ki a végét, de legalább pár hónapot.
Vigyázz autókihajtás! (törölt) 2013.07.25. 20:55:47
liebend 2013.07.25. 20:55:54
nandras01 2013.07.25. 20:59:51
"Örüljetek, hogy megoldották egy kis firnyákkal."
hmmm... hogy is volt az a nagynemzeti felhábor, amikor valaki fel merte emlegetni a "trükkök százait"..?
vagy ha a trükk "nemzeti" trükk, akkor rendben, más esetben pedig fújjabelemjönki disznóság?
Kerek négyszög 2013.07.25. 21:06:13
reccs 2013.07.25. 21:13:39
MÁrmint kik? Tegnapi interjúban Kálmán Olgánál gyakorlatilag azt mondta az igazgató, hogy a Malév azért ment tönkre, mert az állam beleszólt, ő meg nem olyan hülye, hogy beengedje az államot a cégbe.
Kerek négyszög 2013.07.25. 21:13:53
A fidesznyik elvtársak meg hirtelen milyen piacbarátak lettek. A haveroknak jöhet a karvalytőke...
butus, a Magyar Köztársaság állampolgára 2013.07.25. 21:18:38
zobod 2013.07.25. 21:27:47
Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.07.25. 21:29:05
realb 2013.07.25. 21:29:29
Ez az egész egy hatalmas kamu, valami van háttérben. Egy légitársaságot nem olyan egyszerű alapítani, mint egy sz@ros kft.-t. Beszélni is felesleges erről a "légitársaság"ról.
Teragigamega lélek 2013.07.25. 21:33:52
Zsírfeka 2013.07.25. 21:37:44
vagy majd börminghem-alsót hirdetik meg londonként?
nekem is kicsit az az érzésem, hogy egy orbitális átverés lesz az egész, vagy a pasi őrült zseni :D
amúgy a 10 milliós tőkeemelés a részvénytársasághoz váláshoz szükséges, mivel kb ennyi kell, hogy rt legyen. tökmindegy hogy van-e pénze gépre, vagy sem, ez a szabály
lobaszopiatej 2013.07.25. 21:39:32
A politikusröptetésről meg annyit, hogy inkább csak ritkán használjanak magángépet, egy ekkora ország ilyen állapotban nem bír el ekkora kiadásokat!
Ha pedig riktán kell, marad a bérlés! (nem bánom, béreljen de csak ritkán és végszükségben)
De nem kell magánflotta hogy aztán minden hülye politikus azzal repkedjen!
M_R 2013.07.25. 21:46:49
Egyelőre a Sólyom sem az NKH-nál, sem az IATA-nál nem található...
KopaszMercis 2013.07.25. 22:00:48
Nekem errol az a budapesi guns n roses koncert jut eszembe, amire csak az europark parkolojaban lehetett jegyet venni, cirka 2002 korul :))) ugyanolyan erzesem van, mint akkor.
déjá vu39 2013.07.25. 22:13:56
Pl a brüsszeli miniszterelnöki utazás költsége ismert.
nandras01 2013.07.25. 22:25:54
és olyan is volt, amiben az állam is jócskán benne volt, ld. frankhamisítás...
monddazigazatmar 2013.07.25. 22:37:40
Először amikor kijött ennek a Sólyomnak az ötlete, itt ezermillió repülésügyi szarjankó bebizonyitotta, hogy ez igy hülyeség, kamu.
Aztán csináltak kis vicces közvéleménykutatást, hogy a külföldiek aztán nem tudják kiejteni a nevet.
Aztán amikor kirakták a képet másik ezer szarjankó megmagyarázta, hogy miért izléstelen, ronda, és hogy ezzel csak éretik az országot.
Most megint kijött valami új hir, hogy lehet, hogy mégis lesz Sólyom, erre az isten marhái rögtön ugranak, és bebizonyitják, hogy miniszterek utazását fogják drágán finanszirozni.
Ez akkora baromság mint a lélegeztetőgépes hülyeség, hangulatkeltés, demagógia.
Mekkora jó országimázs már, hogy mondjuk a magyar miniszterelnök (akárki is az) fapados géppel meg helyi vasuttal megy egy uniós csúcsra, ugye?
komplikato 2013.07.25. 22:54:03
komplikato 2013.07.25. 22:57:31
Most lesz egy új (elég kétséges) légitársaság, oké. De ezek mikor jönnek vissza? 10-20 év múlva? Soha?
Gyűrött Papír 2013.07.25. 23:14:00
Gyűrött Papír 2013.07.25. 23:20:44
A domain kérőnek van vecsési kötődése, lehet, hogy a fapadosparkoló mintájára lesz ilyen is?
Gribbin János 2013.07.25. 23:27:47
visszakettopadlogaz (törölt) 2013.07.25. 23:35:27
Ha meg lesz kozvetlen Budapest Ferihegy - Alcsut Int'l jarat akkor kilog a lolab!!!
zila5 2013.07.25. 23:53:54
Tökéletesen igazad van.
Hatalmas lehetőség világjobbításra!
Minden nemfideszes fejezze be azonnal a szívást!
Már lehet is alakítani a nemdohányzó ellenzéki csoportokat, isteni ötlet, el is hintem gyorsan felsőbb körökben.
Kampányt neki! :)
Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.07.26. 00:16:40
Meridian74 2013.07.26. 01:25:18
Elég csak megnézni azt a szarházit, aki betiltatta a kurucot. Le sem tagadhatná, hogy zsidó, több köztartozása van ezerforintokban, mint nekem hajszál a fejemen. Fehérgalléros bűnöző, akit társai a bíróságokon sosem ítélnek el.
Szárszó szépe 2013.07.26. 03:09:56
Utána rá lehet térni a név külföldiek általi kiejtésére. Ami Vágó szerint hallás után kapásból tökéletesen sikerült eddig mindenféle náció tagjainak.
nu pagagyí 2013.07.26. 04:13:31
nu pagagyí 2013.07.26. 04:24:25
M_R 2013.07.26. 06:19:56
Tolongani fognak.
nu pagagyí 2013.07.26. 07:12:38
M_R 2013.07.26. 08:15:12
Például úgy, hogy nem befektet, csak valahová el kell - papíron -
Pamuk 2013.07.26. 08:20:27
És ez így van jól, mert ezzel elég nagy birka tömegeket lehet manipulálni, akik nem a minőséget, az ár/érték arányt nézik, csak a mögöttes ideológiát.
Nincs olyan, hogy magyar, vagy angol, vagy mongol. Talán tisztán észak-koreai, vagy tisztán albán volt valaha, de egy nemzetközi integrálódó világban begubózni egy 18. századi nemzeteszme mögé és drágán szart venni ahelyett, hogy az ember olcsóbban jót venne... :) No, talán ez egy igazi magyar Hungarikum.
A sólyomról meg nem szívesen írnék.
Tücsök1 2013.07.26. 08:21:43
2013.07.26. 08:39:50
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.07.26. 08:43:06
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.07.26. 08:44:16
Kék az ég 2013.07.26. 08:50:57
Ugyanis Szijjarto a nemzeti (!) tortenelmi ereklyeket (!) ajanlotta ott megvetelre!
(es a nagy melldöngető keresztény magyar oldal szépen kussolt. Ha GYF merte volna, mar keresztre feszítik Egerben érte)
Mégsem akartak befektetni. Most meg ilyenbe igen?
_____________________
www.borsonline.hu/20121122_magyar_tortenelmi_kastelyokat_tukmalunk_az_arabokra
______________________
Kék az ég 2013.07.26. 08:53:53
Az über nemzeti MAGOR boltokban se vásárol(t) még az a magyar se aki egyébként Bocskaiban megy a budira is.
Pedig az azért személyesebb ügy, valóban színtiszta magyar(minőség) meg olcsóbb is.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.07.26. 08:54:55
Az augusztus elsején kezdődő toborzás mit jelent? Mert munkaerőt szoktak toborozni, nem utasokat...
Kék az ég 2013.07.26. 09:00:07
Azt is hogy kimagyaraztatok, hogy az állandóan magyar termékekért (emlékszünk meg a 599 kódos dolgot vásároljunk csak Orbáni szövegre ?), meg munkahelyért aggódó Orbán, nem itthon hanem BÉCSBEN VÁSÁROL MAGÁNAK inget. Matolcsy is ugye oda jár vásárolgatni.
Mert az nem gonosz külföld olyankor, hanem kedves magyar sógor.
_________________
www.stop.hu/belfold/orbant-neha-kiosztja-az-asszony-ne-faragd-itthon-a-szobrodat-viktor/284163/
__________________
index.hu/belfold/vonalkod0211/
_________________
v-olga 2013.07.26. 09:22:02
Viszont nem értem, hogy ha már ilyen igaz magyar neveket adnak, akkor miért Sólyom Hungarian Airlines? Legyen Sólyom Magyar Légitársaság a hivatalos neve. A gépeken is. Tanulják csak meg a külföldi pribékek ha már velünk akarnak repülni. Sőt. Kössük nyelv és magyarságvizsgához a jegyvásárlást.
Anteovin 2013.07.26. 09:25:23
v-olga 2013.07.26. 09:36:34
nu pagagyí 2013.07.26. 09:57:34
Bolsi Buster 2013.07.26. 09:58:08
mno.hu/belfold/mediamogulok-titkos-terve-a-korm-1174719
Les libsi vinnyogás a sajtószabadság miatt? Tipp:nem.
vladimir964 2013.07.26. 10:01:10
A névválasztás meglehetősen szerencsétlen, hiszen könnyen félreérhető: sólyom-shalom
Bolsi Buster 2013.07.26. 10:07:50
Igy az emberek egy kisebb degenerált része szentül hiszi hogy a külföld aggódik a ő érdekei miatt....:)))
nu pagagyí 2013.07.26. 10:26:57
szofter 2013.07.26. 10:34:02
nu pagagyí 2013.07.26. 10:47:33
Bolsi Buster 2013.07.26. 11:03:55
életveszélyes hogy Mo-n külföldi kézben a média.
morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2013.07.26. 11:11:34
Bolsi Buster 2013.07.26. 11:21:07
Nem bírjátok külföldi irányító nélkül, tudom.
Bolsi Buster 2013.07.26. 11:29:09
Összeülnek vajh a libberek az EUban sajtószabadságot siratni?
Teragigamega lélek 2013.07.26. 14:51:51
legeslegujabbkor 2013.07.26. 15:37:32
Szóval ez egy fedőcég lesz, ahol eltüntetik a lopott pénzt. Ez nem is jutott az eszembe :)
nu pagagyí 2013.07.26. 15:41:02
Ismét a semmiből gyártanak hírt. Talán ki kellene várniuk az első adást. Mi van ha csak tényekre szorítkoznak? Vagy már ez is ártalmas lehet állampártunknak?
Persze nem vagyok naív. A Fidesz üzemi lapja fontos felvilágosító tevékenységet végez. Közli az állami forrásból gazdálkodó cégekkel, melyik TV csatorna az, amelyben véletlenül sem jelenhet meg a reklámjuk, a felhívásból fakultatív módon az állami pályázatokban reménykedő magáncégek és a Simicska-Nyerges duó alvállalkozói köre is okulhat. Felhívja továbbá az állami hatóságok és a Média Tanács figyelmét, kiket is kell megszívatni, bármilyen engedélyezési ügyben végtelen ideig hiánypótoltatni, bírságokkal elhalmozni.
A cikk burkolt ösztökélés a csatorna tulajdonosainak is, ne erőlködjenek önálló hírműsorrral, amikor ingyen is átvehetik az MTI ellenőrzött tartalmú, álhíreit egy épülő-szépülő, jobban teljesítő virtuális világról.