morgás joga 6.jpgVajon mi a fontosabb, stadionok meg látványberuházások, új rendszámok,  vagy a felsőoktatás? Mielőtt  elhamarkodottan válaszolnánk, érdemes elolvasni a következő idézetet.

Vajon ki mondta és mikor?

"Csak a hírre, hogy tandíj lesz, több mint 26 ezerrel csökkent az egyetemre és főiskolára jelentkezők száma. Csak a hírre, kedves Barátaim! Több mint 20 ezer családnak azt üzente meg a magyar kormány, hogy hátat fordít nekik, menjenek Isten hírével. Nem törődik velük, nem adjusztálja őket, nem pallérozza a gondolkodásukat, nem fektet be a jövőjükbe. Én arra szeretném kérni a fiatalokat, hogy a következő egy hétben jöjjön meg az önbecsülésük! Ehhez egy érvvel tudom őket hozzásegíteni. Mert azt látom, minthogyha a kormányzati propaganda nem lenne teljesen hatástalan, és az egymással való szembefordítás jegyében egyre többen kezdenek azon gondolkodni, hogy tényleg én, akinek a gyereke sose jár majd egyetemre és főiskolára, és magam sem jártam, tényleg nekem kell fizetni, mondjuk, a magamfajta emberek gyerekeinek a taníttatását? És ha a fiatalok nem fognak talajt, ha nem állnak a két hátsó lábukra, és nem fogadnak el egy nagyon tisztelettudó, de önbizalomtól duzzadó, önbecsülésről valló pozíciót, akkor ez az érv el fogja őket söpörni. 

Az ellenválasz pedig úgy hangzik, hogy miután valóban, jó esélyük van arra, hogy magasabb állásba jussanak, hiszen ezért tanultak, bár a diplomás munkanélküliség elég nagy Magyarországon, de valahogy a végén mégis csak elvergődnek majd odáig, és az is igaz, hogy az átlagnál majd többet fognak keresni, bár ez sem mindenkire igaz, mert egy pedagógus ezt nemigen mondhatja el magáról. De a többség mégis, és ezt az jelenti, hogy több adót is fognak fizetni. Egy fiatal öt és fél év munkában eltöltött idővel az akkor fizetett adó többletével visszaadja a köznek azt, amibe az ő egyetemi és főiskolai tanulmánya került. Kvittek vagyunk. Megsegítettük egymást. A fiatalok kaptak az összmagyarságtól egy esélyt, hogy tanuljanak, ezt a magyarok egy befektetésnek tekintik, a fiatalok éltek vele, és aztán visszafizetik. Életük végéig tizennégyszer fogják visszafizetni. Az mindenkinek jó, nem? Mindannyiunknak! Ez mindannyiunk érdeke." 

A válasz: Orbán Viktor, 2008. március 3.  

2008-ban (alig 4 éve!), a szociális népszavazás idején miniszterelnökünk még úgy gondolta, "Magyarország elkövetkező 15-30 évének sikerét a tudás és nem a pénz fogja meghatározni, ezért az egész magyar jövő szempontjából felelőtlen politika a tandíj bevezetése (...), tehetséges nép vagyunk, megvan a magunkhoz való eszünk, ám ez azt észt az iskolában is pallérozni kell. (...) a felsőoktatásban tanulók adó formájában 5 és fél év alatt fizetik vissza az államkasszába a rájuk fordított pénzt. "Nem ajándék ez az államtól, hanem beruházás" (...) a diplomások egész életük alatt tizennégyszer annyi adót fizetnek, mint a nem diplomások."

Azóta sok víz folyt le a Dunán. A szép, tudás alapú siker víziójától mára már eljutottunk a munka alapú társadalomhoz (ahol meg nem kell tudás, csak dolgos kéz és akarat). A nemzet egyszemélyi képviselője nagy slunggal hátraarcot hajtott végre, új húrokat pengetve zsong egykori megválasztói fülébe: aki tanul, az fizesse is ki annak az árát és az egész felsőoktatást tartsák el a diákok.

Hogy miből? Ha csóró, vegyen fel hitelt, a Diákhitel 2. csak őket várja. Igaz, az csak a tandíjra vonatkozik, de kinek számít már a többi, 3-5 éven át a családot terhelő semmiség, mint lakhatási költség, kaja, tan- és szakkönyv, telefon, internet, számítógép. Oké, spórolni lehet, kultúrára például nem kell áldozni, anélkül is felnő egy diplomás, utazni sem kell meg világot látni, mindez csak felesleges földi hívság, és ha a sport nem fér bele a büdzsébe, a háztömb körül még mindig lehet futkosni, ép testben ép lélek. A kormány kegyes, senkit sem hagy az út szélén, viszont segít dönteni, mennyire akar eladósodni ifjú polgára. Legyen tanár, akkor már idejekorán hozzászokik a küszöbrágáshoz, ha pedig bevállalja az orvosi diploma extraköltségét, reménye lehet, hogy egyszer majd még jól fog élni, csak ne patalógus váljon belőle vagy rákkutató. Azzal pedig egyetlen diák se törődjön, a "mindenki tandíjat fizet és ebből tartja el magát az egyetem" rendszer magában hordozza a diplomák mögött rejlő tudás csökkenését - valószínűleg kétszer is meggondolja majd egy intézmény, hogyan buktatja ki végleg a megcsappant számú aranytojást tojó tyúkok bármelyikét is.

Jövőre jogász meg közgazdász már nem lesz állami pénzen senki - viszont az állam majd bőkezűen utólag kifizeti annak a tandíját, akit méltónak tart a köz szolgálatára. Vajon honnan van ez a bősz jogász és közgazdász utálat? Vajon mások, például a mérnökök vagy orvosok nem kereshetnek jól? Vagy épp a számítástechnikusok? Egy ügyvéd nem rághatja a küszöböt és egy programozó nem dúskálhat a földi javakban? Miért pont az a felsőoktatási ágazat került feketelistára, ahonnan legfőbb közjogi méltóságaink (miniszterelnök, köztársasági elnök, házelnök, stb.) kikerültek?

Miniszterelnökünket láthatóan már nem érdekli a jövő problémája, hisz olyan távol van az még ...

Vajon mennyi forrást kell majd elkülöníteni évente a költségvetésben, hogy ne legyen jogász- vagy közgazdászhiány és rendszergazda, hatósági állatorvos meg adóellenőr is épp elegendő legyen? És ha már ilyen kormánypárti politikusaink bőkezűek a későbbi bürokrácia kárára, az önkormányzatok miből állják majd a szakemberek tandíját? És vajon azok kapnak majd hamarabb állást, akik inkább nem kérik a visszatámogatást, vagy azok, akik  mindenképpen szeretnének megszabadulni a diákhitelüktől? Vagy mindegy, mert úgyis a képviselő unokaöccsét vagy húgát veszik fel, ők lesznek továbbra is a rendszer nyertesei?

A tandíj bevezetése egy valakinek jó - a mostani kormánynak. A felsőoktatásból kivont pénzből lehet giga-mega stadionokat építeni meg mindenféle sóhivatalokat létrehozni és Kárpát-medencei nagyberuházásokról álmodozni. A diákhitel kamat-támogatását meg a kivásárlásokat már az új kormány alatt kell kicsengetnie a költségvetésnek, bármiből, bárhogyan. Sőt, a bedőlt, fizetésképtelen, munkahelyet tartósan nem találók hiteleit is fizethetik majd az adófizetők, meg azokét is, akik megunták, hogy itthon konkrétan éhenhalnak és köd előttem, köd utánam lelépnek az országból. A kormány a mai lépéseivel a következő generációkat (és adófizetőket) adósítja el, az eljövendő költségvetéseket terheli meg - unokáink is fizetni fogják a ma ballépéseit, a "jobb ma egy veréb, mint holnap egy túzok" politikáját. Mindezt úgy, hogy a diákok egy részét röghöz köti (de egy-két év múltán már alig lesz ilyen a "mindenki fizessen tandíjat" elv miatt), a többiek meg mennek isten hírével, irány egy olyan ország, ahol ember módjára élhetnek.

"A tandíjnak egyetlen dologhoz van köze: ahhoz, hogy valakik elbénázták a magyar gazdaságot, elbénázták annak működtetését, és ennek árát akarják velünk megfizettetni." 2008 március, Orbán Viktor

Ki mondta és mikor? Orbán Viktor, 2008. márciusában.

Csatlakozz a Facebook csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr874741666

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.08.31. 10:30:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Marós 2012.08.31. 08:49:56

@Kutchek:

Az oktatásra és a kultúrára költöttük a legtöbb pénzt, mellesleg az elmúlt 20 év alatt...
Az Opera ebben az évben 8 milliárdot kapott plusz megtarthatta az árbevételét..
A MALÉVRE havi 10 milliárdot kültöttünk..és mi lett belőle...

Az iskolára hiába költünk további milliárdokat ha nem tudod elhelyezni a végzetteket..

Ad Dio 2012.08.31. 08:52:00

Javítsatok ki a tévedésemben.

Nekem úgy tűnik hogy Magyarországon, az ország működéséhez x diplomás szükséges (orvosok, tanárok, bírók stb). Ezen felül a piac felvesz még valamennyit (gazdasági szakemberek, jogászok, mérnökök stb). Ez utóbbi szám nem fix, ez a a beruházások függvényében nő vagy csökken.

Ehhez képest minden évben 2-3x ennyi diplomás kerül ki az egyetemekről. Adópénzből. Ez miért jó?

Marós 2012.08.31. 08:52:05

@Kutchek:

és nem minden a foci..

Egy közösségi stadiont sokmindenre lehet használni. Kiállítások, vásárok, rendezvények..stb stb.

flort 2012.08.31. 08:52:40

@Marós: Akkor hogy tudd: ott nagy üzlet a foci, ahol a szereplők nagy része nem kivenni akar belőle.

Nálunk az van, hogy eladhatatlan a produkció, így pl a tegnapi Videoton meccsen a pálya szélén látható reklámok között többször szerepelt az "Országos Kéktúra" felirat. (Ha esetleg túra/Rockenbauer-rajongó sem vagy, akkor ez egy több mint 1100 km-es gyalogtúramozgalom a Nagy Milictől Írottkőig és vannak dél-dunántúli és alföldi klónjai is.) A nem profitorientált jelenségek iskolapéldája, ami számomra azt jelenti, hogy egy országos tv-kanális által élőben közvetített (és nyilván egész Európában összefoglalókon is szereplő) meccs elsődleges reklámfelületeit nem sikerült eladni, azaz a cirkusz nem tartja el magát.

Tovább menve: mivel nem vagy focirajongó, elnézzük tájékozatlanságodat: alig vásároltak a nyugati klubbok, legalábbis az előző szezonokhoz képest.

Végül: gyermekkoromban mi fociztunk éjjel-nappal. Ma hány töküres focipályát látsz? Ez aztán tényleg nem a pénzügyi lehetőségeken, hanem a hozzáálláson múlik. És ha lenne teljesítmény, lehetne stadion is. De nincs.

I_Isti 2012.08.31. 08:53:46

Egyébként pedig a szocik által bevezetett tandíj pontosan azt jelentette, hogy aki akart, attól még tudott volna tanulni, mert előteremthető volt vagy munkával, vagy a szülők által.
Az önköltség pedig nem teremthető elő diákok által végezhető munkával, vagy pedig bármelyik szülői gondoskodással, mert sok szakon nagyon sok pénz.
Ez egy modern numerus clausus, csak most nem a faji származás szelektál, hanem a nyelv: akié, vagy akinek a szüleié Viktátor seggében, az tanulhat, akié nem, az akkor ha gazdagok a szülei.

I_Isti 2012.08.31. 08:55:31

@Ad Dio: Mert utcaseprőből se kell túl sok, csak azért.

bvb09 2012.08.31. 08:56:17

Lélegeztetőgépre nem számolnád át?

I_Isti 2012.08.31. 08:56:22

@Marós: Meg össze lehet terelni és agyon lehet lövetni benne az ellenzéket.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2012.08.31. 08:56:26

A jogász meg a közgazdász szakon tanuló mind fizesse ki a képzést....

Orbán Ráhel - közgazdász
Orbán Gáspár - jogász

szakon tanul.

Ja, erre találták ki, hogy akik utána mennek a kormányzatba dolgozni,

azoknak visszafizetik....

Ezek a szarrágó geciládák csak a fidesznyik fattyaknak akarnak sikosítani a pályán.

dr kíváncsivagyok 2012.08.31. 08:57:24

Hazudik a mocsok éjjel , nappal és este....

Marós 2012.08.31. 08:59:45

@flort:

Ha a nyugatnak megéri, nekünk miért ne érné meg a foci...

Ha kiveszed a külföldieket a madriból , kik maradnak..Vagy az angol fociból veszed ki a külföldieket, kik maradnak..?
Nem feltétlen a focista hibás. Mit tudjuk mi, ki az ügyvezető, aki a bevételért felelős..
Egy stadiont eladni, az is szakma..
hol van a sok média végzett,akik millárdokba kerültek nekünk..

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.08.31. 09:00:26

Sajnos a szakközépiskolai képzést biza a nagy rendszerváltó pártok egymással karöltve tették tönkre.
Akik ma a politika porondján vannak, mind benne voltak.
Nagy hírű, jó szakembereket adó iskolákat zúztak szét, ahova alig lehetett bejutni.
Most kezdi mindenki észrevenni, hogy kár volt?
Miért van az, hogy ebben az országban az a módi, hogy mindent lerombolunk, amit valaki olyan csinált, akinek nem tetszik az arca, aztán pár évtized után rájövünk, ú, de kár volt!

Elstron 2012.08.31. 09:00:49

@jobbdemokrata: Akkor szeretnék olyan adó - és járulékterhelést is, mint Amerikában. Köszönöm!

Marós 2012.08.31. 09:01:10

@I_Isti:

nagyon morbid vagy...

dr kíváncsivagyok 2012.08.31. 09:01:28

A szocik akartak egy mérsékelt tandíjat, amit még ki tud fizetni egy átlagos család,...erre ez a hazug genya népszavazást kezdeményezett . Most , hogy hatalomra került , meg jól odabaszott...már nem hozzájárulást kell fizetni , hanem a teljes tandíjat ! És ennek a hazug gecinek hisznek még mindíg a fidesznyikek...

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.08.31. 09:04:43

A Bokros-féle tandíj alatt pl. volt ösztöndíj, ha valaki jól tanult (na nem bölcsész szakon, mert ott mindenki jól tanul:D), akkor abból simán ki lehetett fizetni, kolesszal együtt... és még maradt is egy kicsi.

I_Isti 2012.08.31. 09:04:46

@Marós: Az ún. tőkés gazdaság alapja az, hogy vannak emberek akiknek van ún. tőkéje. Ez vagy pénzben nyilvánul meg, vagy termelőeszközökben. Akinek pedig van tőkeként használható pénze fogja magát és befekteti bizonyos vállalkozásokba. Ezek a vállalkozások akár futballklubok, stadionok is lehetnek. Ezeknek a profi menedzsmentje van megbízva azzal, hogy a befektetett tőke után a tulajdonos megkaphassa az általa elvárt hozamot.

ennyi.

még egyszer:
Először van a pénz, amit beletesz a TULAJDONOS
Utána van haszon.

Nem úgy működik, hogy először elveszem az adófizető alattvalóktól a lét, aztán azt úgy fektetem be, hogy a haszna a saját zsebembe vándoroljon!

Belagezapista (törölt) 2012.08.31. 09:05:53

@jobbdemokrata:
"Kiszámolták nálunk is, mennyi állami hely fér bele a büdzsébe és kijött valami."

És te ezt megkajálod? Az állam valójában arra költ, amire szeretne, és onnan von el, ahonnan szeretne. Nincsen olyan, hogy kiszámolták, hanem költségvetési célok vannak, azok között el lehet osztani.

Az emlegetett USA-ban ráadásul az állami újraelosztás mértéke eleve jóval alacsonyabb, tehát jóval alacsonyabbak az adók is, nem csak a kiadások. Nálunk mindezt úgy akarják véghezvinni, hogy a teljes költségvetés nem csökken, az állami hivatalokat tovább hizlalják, a Fidesz közeli vállalkozások újabb megrendeléseket kapnak, és közben a kiemelkedően magas adóterhek mellett még fizesse is a lakosság a felsőoktatást. Az sem érv, hogy államadósság, hiszen annak a kamatainak a finanszírozása a teljes állami büdzsének legfeljebb 6-7%-át teszi ki.

Hangsúlyozom, én nem vagyok tandíj ellenes, mert a teljes ingyenességet sem pártolom, mert az sem jó. De az sem, ha az állam szinte teljesen kiszáll a felsőoktatás finanszírozásából.

Amúgy nem tudom ti fidesznyikek 2008 után hogy tudtok tükörben nézni, mikor leszavaztátok az ennél sokkal kisebb mértékű tandíjat.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.08.31. 09:05:56

Ennek ellenére a tömegek akkor is utálták a tandíjat és most is utálják, pártállástól függetlenül.:)

I_Isti 2012.08.31. 09:07:14

@Elstron: Csatlakozom! Szívesen fizetek akármikor akkora adókat mint az USA-ban, még akár a magyar jövedelmi szint után is! Sőt! Még a benzin árát is szívesen látnám olyan magasságokban, mint ami ott van!

flort 2012.08.31. 09:07:24

@Marós: www.soccerfame.hu/team/real-madrid/squad: a keretben 15 spanyol (5 Európa- és világbajnokkal). Mivel nem vagy focirajongó, leírom, hogy egy csapatban optimális esetben 11 játékos van a pályán.

Marós 2012.08.31. 09:08:52

@flort:

csak megjegyzem,
pár hónapja Evreuxben volt dolgom. Ez egy normandiai város, ahol naponta esik. kb 50.000 lakosú. A város kb. 6 egymás mellett lévő labdarúgópályát üzemeltet, füvesek villanyosak. Reggeltől késő estik rúgják a labdát mindenféle korú ember. De 90 százalékban fekete és arab srácok nyomják a focit.

Ja , és csak egy helyen egy kijelölt központi trafikban lehet cigit venni a város főterén, bár hatalmas üzletközpontok vannak a város mellett..

Marós 2012.08.31. 09:09:52

@I_Isti:

ez vonatkozik az egyetemekre is...

I_Isti 2012.08.31. 09:10:34

@Marós: Viszont ott nem Fideszes a polgármester...
:)

Nick Leeson 2012.08.31. 09:11:35

@Marós: Már van egy felsőfokú OKJ-m a témában (informatika), diplomám még nincs. Ebben dolgozom 20 éve. Gondoltam, soha nem késő tovább tanulni...

Marós 2012.08.31. 09:12:25

@Rosa Rugosa:

ha jól emlékszem Bokros vonta meg a családi pótlékot..nagyon hálásak voltunk neki...

flort 2012.08.31. 09:13:25

@Marós: Most mi ellen vagdalkozol? Pálya itt is van, lehet, hogy arabból van kevés.

Emlékeztetnélek, hogy az egyetemektől és a magyarországon a lufihámozással azonos hasznosságú stadionépítéstől indultunk.

I_Isti 2012.08.31. 09:14:19

@Marós: Nem egészen, ugyanis egy egyetemet végzett valószínűen több adót fog életében fizetni, mint egy kéményseprő...
Mondjuk Viktátorék gondoskodnak róla, hogy lehetőleg ezt az adót ne forintban, és ne Magyarországnak fizesse az illető.

fizetekmegegysort 2012.08.31. 09:14:50

Érdekes, érdekes.
Senkiben nem merül fel az az egyszerű, ámde gyomorforgató tény, hogy amikor Ferenc akarta ugyanezt, akkor nemzetgyilkos volt? Elég, ha a Kedves Vezető csinálja, és bőszen bólogatunk?
Lehet fizetős felsőoktatást csinálni, és lehet a hiányszakmákat támogatni. De könyörgöm, így?
Először is a legnagyobb parasztság az intézkedés januári - igen, felvételi előtt pár héttel - bejelentése. Nyilván, a Közgépes haverok pereputtyának tök mindegy, kiperkálnak bármennyit, de sok gyereknek bizony ezzel ugrott a felvételi: se ideje, se lehetősége nem volt akár anyagilag, akár szellemileg felkészülni, vagy változtatni a tervein.
Lehet olyan szakokat finanszírozni, amik hiányszakmák, statiszikák megjelentetésével befolyásolni a diákokat. Pl Svédországban bevett gyakorlat, hogy minden évben közzétesznek egy prognózist arról, hogy 3-5 év alatt várhatóan hogyan alakul a munkaerőpiac felvevő képessége. Persze ettôl a humán Gizike még nem fog hirtelen mèrnöki szakra menni, de azért nem rossz iránytű a gyerekeknek.
Ösztöndíj. Aki átgondolt, igazságos és jól működő ösztöndíj rendszer nélkül vezet be tandíjat ( oppardon, drasztikusan csökkenti az államilag finanszírozott helyek számát), az tényleg csak a gazdagok, az elit újratermelődését, a társadalom tagoltabbá válását segíti elő.
Amit most csináltak, az egyik elemet sem tartalmazza, szokásos kétharmados, törvénygyáras kontármunka. Gyalázat, hogy ilyen szakmaisàggal (?) emberek minisztériumokban ülhetnek, törvényeket hozhatnak.
Stadion rajongóknak: nem a stadion mag az alap probléma, hanem az, hogy lenne előtte egymillió fontosabb dolog... utána jöhet a stadion. Kicsit sajnálom, hogy a Vezír a fociért, és nem mondjuk a síelésért rajong. Építhetnénk 3000m feletti hegyeket is közpénzen, nem?! :)

Kivlov 2012.08.31. 09:15:41

@Marós:
Nem is volt hülye 5let megvonni. Most is lehetne...

Marós 2012.08.31. 09:16:23

@I_Isti:

ez a klasszikus megoldás,

de gyakorlatban , ők is szorulnak állami segítségre , időnként.
vagy nem kapnak fizetést a focisták, edzők, stb stb.

Pussy Riot (törölt) 2012.08.31. 09:17:29

A demagóg poszt azért nem jó, mert nem jó.
Fizetni még közel 100 évig fogja minden adózó - a nem adózó csak simán szopóágra kerül - állampolgár, nem csak a jelen 22 esztendő, hanem a kádári szociál,- és gazdaságpolitika következményeit.
Így jártunk.

A harmincas, és fiatalabb korosztálynak pedig az a nagy pechje, hogy fogalma sincs milyen volt mielőtt olyan jó lett mint amilyen most is.

Marós 2012.08.31. 09:17:32

@I_Isti:

Ne ítélkezz előre...

Marós 2012.08.31. 09:18:24

@I_Isti:

A jó polgármester a városának érdekeit képviseli..

2012.08.31. 09:18:56

Az USA-ban és más fejlett országokban azért keresnek olyan sokat a diplomások, mert saját zsebből/hitelből fizették a tandíjat, ahogy most nálunk is lesz. Nálunk is meg fog jelenni egy réteg pár év múlva, aki szeretne dupla annyi fizetést, mint az állami képzésű, hiszen neki valamiből vissza kell kapnia a befektetett pénzét. Ezt viszont egy munkáltató sem fogja neki kifizetni, hiszen a kicsit korábban állami pénzen képzettek feleannyiért dolgoznak. Főleg vidéken a magyar kkv-k nem fognak hirtelen dupla fizetést adni.

Marós 2012.08.31. 09:18:58

@Nick Leeson:

nem, tanulni sohasem késő..

fizetekmegegysort 2012.08.31. 09:19:08

@fizetekmegegysort: Örömmel látom, hogy míg megírtam, többekben felmerült, hogy a szoci tandíj jóval kisebb és igazságosabb tervezet volt

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.08.31. 09:19:49

4 év. Mit akarsz? Orbán képes 2 hónap alatt is az ellenkező meggyőződésre jutni.

Amúgy az nem az ördögtől való, hogy az állam részlegesen kivonul a felsőoktatásból (,még ha ellenzékben ezt elfogadhatatlannak tartották is). Csak azt meg nem így kell csinálni.
Ez úgy kellene csinálni, hogy tényleg legyen verseny az intézmények között és nem pedig úgy, hogy a Tervhivatal eldönti, hogy melyik intézmény, mennyi pénzt kap, hány tanulóhoz.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.08.31. 09:20:41

@Marós: És? Nem tudom, de Bokros után volt valami látszata a szívásnak, azóta meg mindenki vonogat, a szar meg ugyanakkora.

Belagezapista (törölt) 2012.08.31. 09:22:54

@Winston Smith:
Nem kivonni kellene a pénzt, hanem azonos összegből kellene kevesebb hallgatót felvenni, és javítani a színvonalat.

fizetekmegegysort 2012.08.31. 09:28:08

@Marós: Ha jól emlékszem Bokros eredményei, valamint a gazdasági környezet akkori állapota nagyban hozzájárult Viktor király első uralkodásának ma is emlegetett sikereihez. (megjegyzem, akkor is a kivagyi, aki velünk van az jó, aki ellenünk az nemjó retorikájával bukta a választást - szerintem)

Belagezapista (törölt) 2012.08.31. 09:30:33

Egyébként mostanában elgondolkodtam egy kicsikét. Érdekes dolog, hogy Orbán gyerekei jogász meg közgazdász szakra mentek, közben Orbánék politikájukban azt hangsúlyozzák, hogy ezek halott szakok, mer túlképzés van belőlük.

Érdekes módon a környezetemben azt tapasztalom, hogy a felső-közép osztálybeliek, tehát jól menő vállalkozók, helyi vezető politikusok, orvosok magándrendelővel, ügyvédek, vállalat igazgatók, stb. gyerekei szinte mind-mind jogásznak vagy közgazdásznak mennek, az orvosgyerekek egyik fele orvosnak megy, de a többi ugyanúgy a jog és közgáz közül valamelyikre. Ezzel szemben pl. mondják, hogy villamosmérnök, gépészmérnök vagy éppen a gyógyszerész szak az keresett. Ehhez képest ezeken a szakokon, főleg vidéken, rengeteg minimálbéres, munkanélküli, közmunkás, stb. tehetséges (meg a kevésbé tehetséges is) gyerekei tanulnak. Szóval érdekes dolog ez, mert az elit prédikál, hogy milyen szakok a rosszak, közben meg pont ők járatják oda a gyerekeiket.

fizetekmegegysort 2012.08.31. 09:35:22

@Belagezapista: Mint ahogy remekül poroszosítják az általános iskolai oktatást is, feltalálják újra a köpenyt mag az egyenruhát, közben azért van köztük aki a saját gyerekét Waldorfba járatja... Hehe.

Belagezapista (törölt) 2012.08.31. 09:36:21

A tandíjjal kapcsolatban még valami eszembe jutott.

Azon nem lepődtem meg, hogy a gerinctelen Fidesz banda ezen kérdésben is fordul 180 fokot, alig várom már a vizitdíjat is. Ellenben van az egésznek egy másik tanulsága is. Mikor az MSZP be akarta vezetni a sokkal enyhébb tandíjat, ami kb. 70 ezer lett volna évente (35 ezer/félév), ráadásul 1. évben nem volt, 2. évtől meg a legjobbaknak nem kellett volna fizetnie, sőt ebből a keretből is kaptak volna ösztöndíjat, akkor hatalmas tüntetések voltak ellene. Most alig van valami, szinte egy mukkanás se.

Mivel más hasonló ügyekben is ezt látom (pl. megszorítások), ezért úgy gondolom, ez bizonyítja, hogy alulról szerveződő tüntetés mint olyan, nem létezik, sosem létezett. Az egész mögött az előző kormány idején a Fidesz volt. A mostani ellenzék meg töketlen, képtelen bármit is megszervezni, a nép pedig nem fog utcára menni önmagától, mert olyan nincs. Valószínűleg a világ összes forradalma valójában fentről szerveződött, csak próbálták azt a látszatot mutatni, mint ha nem így lenne.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.08.31. 09:42:06

Ma ugye minden arról szól, hogy a független média a múlté.
Ez így is van.
Az ember pl. vagy balos, vagy jobbos tv műsort tud nézni.
Én pl. olyan szívesen látnék egy műsort, ahol pl. feldobnának egy témát, legyen mondjuk ennek a posztnak a témája, a fizetős felsőoktatás.
Aztán behívnák a pártok képviselőit, ahol elmondhatnák az éppen aktuális véleményüket.
Ezután jönne a visszajátszás.
Ki mit mondott 5-10-15-20 éve.
Szerintem szórakoztató lenne.
És minden oldal hallgathatna, mint szar a fűben.:)

fizetekmegegysort 2012.08.31. 09:42:11

@Belagezapista: Így ahogy mondod. És az ezeket finanszírozó haveroknak most osztódnak vissza a hàlapénzek és hálapozíciók, a mi pénzünkből. Amiből a gyerekeink oktatását kéne finanszírozni.
Egyébként ha jól emlékszem az MSZP tandíj tervezete az intézményeknél hagyta volna a pénzt, a Fideszé meg központilag kezeli. De ebben lehet, hogy tévedek, javítson aki tudja!

fizetekmegegysort 2012.08.31. 09:46:18

@Rosa Rugosa: Ehh... megmagyaráznák. Pl az akkori gazdasági környezetben nem volt szükség tandíjra, ezért nem volt támogatható, de elmútnyócév, és eladósítottak, na meg még világválság, ezért kénytelenek vagyunk bevezetni.

Nick Leeson 2012.08.31. 09:47:02

@Belagezapista: Ez azért van, mert jogászként vagy közgazdászként egy tufa hülye is tud érvényesülni. Egyszerűen előkeresi a vonatkozó törvényeket és kész. Nem lesz keresett profi, de jól meg tud élni. Ezzel szemben a gépésznek és villamosmérnöknek komoly szakmai tapasztalat kell, ahhoz hogy érvényesüljön. Az ehhez szükséges tudást nem lehet csak könyvekből felszippantani!

Nick Leeson 2012.08.31. 09:53:46

@Belagezapista: Mégis hogyan tüntetne az ellenzék? Gyurcsány mögé kik állnának? Pár idióta agymosott barmon kívül senki!

Jobbik mögé? Kommandósokkal lenne szétveretve a tüntetés, mert hogy "náci felvonulás"!

LMP? A libsik? Őket vagy kiröhögik, vagy kis mennyiségben még tüntetnének is. De ez sem elég semmire...

fizetekmegegysort 2012.08.31. 09:57:24

@Nick Leeson: Mégis ki finanszírozna ilyen tüntetéseket? Az említett pártok, vagy bárki más esetén kinek van arra esélye, hogy a következő választást viszi, és módjában áll majd kellően hálásnak lenni?
2006 és Öszöd után gyakorlatilag kockázatmentes, tuti befektetés volt egy ilyen "rendezvény" finanszírozása. :)

Marós 2012.08.31. 09:57:36

@fizetekmegegysort:

Ez egy szoci felfogás, hogy a Bokros milyen tökéletes volt és minden neki köszönhető ..csak akkor miért rugta ki Horn..
Bokros, csak statisztikai adatnak nézte az embereket, semmiféle empátiával nem rendelkezik még ma sem.
Uralkodása alatt elérte az infláció Magyarországon 30 százalékot/ évente vagy még többet is...
Csak a megvonást hirdeti.
Jól járt a havi 4milliós eus fizetéssel, miközben semmiéle párja nincs .., még Ibolykát is átvágta..
igazi csecsen vajda...
az "angolja" meg förtelmes...

fizetekmegegysort 2012.08.31. 10:04:14

@Marós: Ha egy országot gazdaságilag rendbe akarsz tenni, akkor a számokat kell nézned.
Megteheted, hogy a nyugdíjast nézed, hisz tuti szavazó, a haverokat, mert hálás vagy, a magas keresetűeket, mert ők a szavazóbázisod. Eredmény mellékelve....
Tedd a szívedre a kezed: ha be kéne fektetned a pénzed, rendbetenni a családod költségvetését, Matolcsyra bíznád vagy Bokrosra? ;)
Bokros mindig is keresett szakember volt. Dajcs Tomi is jól jár az EUs fizetésével, pedig csak cuccolni meg twittelni tud... Ez érv?!
Szar angol.... Muhaha, hallottad már a Vezírt?!

2012.08.31. 10:04:33

Hát nem is tudom ... a múltkor egy buszon ülve 20 percen keresztül hallgattam végig egy előttem ülő, száj- és agymenéses humán-antropológus bölcsész faszkalapot, aki valami rég nem látott, szinténzenész :)évfolyamtársnőjét 'hittérítgette' ...

Hát valahogy attól a lila víziókkal telt, elefáncsonttoronyból széjjelnézdelő, a buzgómócsing terepmunkások által (természetesen nem mondjuk egy cigányok terrorizálta, "mélyszegény" településen) tanulmányozva megkutatott falusi "éthoszról", meg a boldogság ill. a szépség "mítoszáról" tartott előadások varázsáról fecsegő bazári majmot,

aki még láthatóan évekkel az egyetem befejezése után is úgy csüng annak szellemi csecsén, mint az aprómalac, én bizony nem fizettem volna az adómból, hogy többedmagával együtt tovább egye és etesse a ködöt.

Aszittem, helyben agyfaszt kapok a vég nélkül darált siket baromságoktól, amik aztán mindenre jók, csak a rendesen, tisztességesen élni akaró emberek tömegei életének normálisabbá tételére nem.

Akkor már inkább a stadionok ... :)

Kivlov 2012.08.31. 10:14:59

@Marós:
"Bokros, csak statisztikai adatnak nézte az embereket, semmiféle empátiával nem rendelkezik még ma sem."

Ez azért van, barátom, mert empátiából meg szolidaritásból nem lehet megélni! Illetve lehet, úgy ahogy mi tesszük 22 éve. De akkor ne is várjunk csodát, meg európai béreket! Adózzunk le szépen a bérköltségünk 60-70 %-át, utána a megmaradt lé még közel felét, és qssuljunk, mert ez jutott ilyen felfogás mellett...

gagauzz kalauzz 2012.08.31. 10:15:26

Viktóóó is adott már egy kőkemény GDP termelőt az országnak: egyetlen fiúgyermeke enbékettes labdabűvölő. Leányaiból pedig valszeg szövőnőt nevel.:))))

Belagezapista (törölt) 2012.08.31. 10:17:48

@Nick Leeson:
Nem Gyurcsány, a Jobbik vagy az LMP mögé kellene állni (2014-ig amúgy sincs értelme senki mögé sem állni), hanem egyes intézkedések ellen küzdeni. Nem azért, de akik anno elmentek szavazni, 80% a tandíj ellen szavazott, most ugyanezek hol vannak? Nyilván jelentős részük agymosott Fidesz droid, aki most tapsikol a sokkal súlyosabb tandíjnak, de kétlem, hogy csak ők szavaztak volna anno a tandíj ellen, szóval ők hol vannak? Én ebből vonom le azt a következtetést, hogy nincsen lentről jövő kezdeményezés, soha nem is létezett ilyesmi. Politikai érdekek vannak, a legnagyobbat az hazudik, aki azt mondja, ez vagy az az ügy lentről indult.

Belagezapista (törölt) 2012.08.31. 10:20:22

@Marós:
Egy pénzügyminiszternek nem is empátia kell alapvetően. Ellenben mi van Orbánékkal, akikbe empátia meg hozzáértés sem szorult?

Belagezapista (törölt) 2012.08.31. 10:22:25

@Marós:
Egyébként szerintem Bokros teljesen átlagos hozzáértő közgazdász, semmi kiemelkedő, közel sincs a legjobbak között. Több ezernyi hasonló van az országban, de ő volt köztük az első és utolsó, akit engedtek beleszólni a gazdaságpolitikába.

Marós 2012.08.31. 10:25:13

@fizetekmegegysort:

Deutsch mögött még ott a párt..
hallottam Orbánt, relatíve jól és bátran beszél , még Brüsszelben is..

Bokrosnak nem volt és ma sincs jövőképe, vagy legalább is titkolta..
míg ezt Orbánról nem mondhatod el...
csak megjegyzem, a 13 havit ki vonta el, 8 év alatt a gáz mennyit emelkedett... stb stb

Ad Dio 2012.08.31. 10:25:18

@I_Isti:

"Mert utcaseprőből se kell túl sok, csak azért."

Azoknak a képzése is 5-8 évig tart és évente egy valag pénzt emészt fel? Elnézést ennyit a populizmusnak me reggel :D.

Egyébként eléggé csúnya vicc lenne ha a diploma és az utcaseprő közt üres lenne a mezőny. Szerencsére nem az. Viszont egy diplomás munka híján könnyen találhatja magát utcaseprők közt. Ami nem szégyen csak kicsit sokba kerül a többieknek.

Le_Penseur 2012.08.31. 10:33:05

@Marós:
"Bokrosnak nem volt és ma sincs jövőképe, vagy legalább is titkolta..
míg ezt Orbánról nem mondhatod el..."

Ez a cikk pont arról szól, hogy Orbán jövőképe igen sűrűn változik! Négy éve még pont az ellenkezője volt a jövőkép, mint most. Gondolom legkésőbb négy év múlva ismét teljesen más lesz a jövőkép...

arckönyv 2012.08.31. 10:33:23

A felsőoktatás minőségéről eddig nem is esett szó. Ugyanis ebben az nem túl színvonalas. Aztán van egy bizonyos szakképzési hozzájárulás amit minden munkáltató fizet a dolgozója után. Ezzel csak annyit szeretnék mondani, hogy kíváncsi vagyok, hogy a tandíjból mennyit fognak az oktatás minőségének a javítására fordítani.

fizetekmegegysort 2012.08.31. 10:33:57

@Marós: Ja, Orbánnak más sincs csak jövőképe, víziói.

Ad Dio 2012.08.31. 10:35:43

@Ad Dio: Egy ideje bejárogat a műhelybe egy srác. Megkedveltem. Amolyan félszemű a vakok közt. Nyűglődik a pályaválasztás útvesztőiben. Gondoltam segítek neki. Megkérdeztem mit szeretne. Hümmölgött kicsit, de aztán csak kidobta amit a felmérések szerint is gondol ez a korosztály: elsősorban szeretne jól élni. Minden más alárendelt.

Nosza, gondoltam akor segítek. Beültettem az autóba és körbevittem a környékeny. Mutattam neki 5 házat. Tanárét, jogászét, gyógytornászét, rendőrét és kárpitosét. Mondtam hogy válasszon. Megtette. Mondom szerinted mit dolgozik a gazdája (felsoroltam a lehetőségeket). Jött a válasz: jogász. Hát nem. Mert kárpitos. Aztán beadta a jelentkezését: gyógytornásznak.

Sakkmatt. Énkérekelnézést.

Nick Leeson 2012.08.31. 10:38:12

@Belagezapista: Senki nem fog kimenni tüntetni, úgy hogy nincs valamiféle párt a háttérben. Még azon sem akik leszarják a pártokat. Egyébként is itt szokás ráhúzni mindenkire valami klisét. Ha olyat szól, akkor komcsi, ha amolyat akkor fidesznyik, ha még másfélét, akkor meg libsi vagy náci. Az, hogy valakit egyik sem vonzza, csak épp van véleménye, az már nem is lehetséges ebben az országban. Valami szimpátiát mindenképp rá próbálnak húzni mindenkire az emberek...

Marós 2012.08.31. 10:42:38

@fizetekmegegysort:

Jővőkép nélküliség azt jelenti nincs terv..
Bokrosnak semmi terve nem volt..de nem is lesz.. (nem azt mondom , hogy hülye, csak nem klasszis..)

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.08.31. 10:47:47

@Marós:
A 13. havit Bajnai vonta el.
A gáz árába a kormánynak nincs beleszólása. Abba van beleszólása, hogy a gáz árát milyen arányban osztja meg a gázfogyasztók és az adófizetők között.

Az, hogy felírok a táblára pár divatos buzzwordot, az nem jövőkép.
A jövőkép az, amikor azt is tudod, hogy mit kell csinálnod, hogy elérd azt. Addig az max. kívánságlista.

Nick Leeson 2012.08.31. 10:57:11

@Ad Dio: Persze, hogy nem érdekli a fiatalokat más, csak a jólét. Nem látnak mást, csak terepjárókat, menő ruhákat, ájfónt, meg hasonlókat. Az, hogy a terepjárós családban apuka félredug, anyuka meg alkesz, az már nem számít, mert nem látnak a dolgok mögé. Nem a boldogság a cél, hanem a jólét, ami valójában csak látszat.
Inkább legyen menő autója, olyan melóval, amit nem is szeret, de kell az az autó. Mivel nem szereti a munkáját szarul is végzi. Illetve épp csak annyira szarul, hogy a "jópénz" azért meglegyen. Aztán meg otthon a családon vezeti le a munkahelyi frusztrációt... családveréssel...

fizetekmegegysort 2012.08.31. 10:59:44

@Marós: Szaktudás nélkül meg a jövőkép tündérmese.

2012.08.31. 11:12:01

És még valami:

Az ilyen büfé-ruhatár szakokat, amit említettem volt, a felvilágosult "kalapos király", ha ma élne & uralkodhatna is, hát úgy törölné el egy pillanat alatt, hogy a sok ködevő ingyenélő csak lesne ...

Mert ezek kábé ugyanannyit érnek manapság, vagy még kevesebbet is, mint anno az ún. "kontemplatív" szerzetesrendek, akik zsolozsmáért és rózsafüzérért cserébe ehették a nép kenyerét.

(De azok legalább a valóságos néppel tényleg kontaktban voltak valamennyire ...)

Marós 2012.08.31. 11:12:37

@Ad Dio:

Én meg a kecskeméti Auchan parkolójában ajánlottam egy fiatal, dinamikus kéregetőnek, hogy jó hegsztőt csinálunk belőle, de nem állt kötélnek..
keveselte a napi nettó tizest. Azt mondta : meg van a napi huszasa a parkolóban..

Ad Dio 2012.08.31. 11:48:32

@ekszvájzed:

Meg néhány százan voltak, ellentétben a semmitérő diplomát hajkurászó egyetemisták tömegével.

Ad Dio 2012.08.31. 11:55:54

@Nick Leeson:

Régebben (amikor én választottam irányt), szinte kizárólag az számított hogy ki mihez érez "kedvet". Ez ma úgy látom egyértelműen a szocializmus öröksége volt. Akkoriban a béreket mesterségesen távol tartották a gazdasági realitásoktól. Senki nem törődött vele. Ma a fiatalok a ló túloldalán vannak: csak a lóvé számít. Aztán meglepődnek ha az lesz amit felfestettél. Én mégis előrelépésnek érzem ezt. Sajnos vagy hála Istennek a működő gazdaság az első a sorban. Enélkül nincs semmi. Tudom ez durván hangzik, de...

Marós 2012.08.31. 12:02:33

@Kivlov:

Igazad van! Nincsen ingyen ebéd. Ezt meg kell tanulnunk magyaroknak, akár akarjuk , akár nem.
Egyetértek veled, de csak részben.
Mert még a nyugati világban is vannak korlátok, hogy csak eddig , és ne tovább.
A piac szabályozza az árakat ugyan, de csak részben..A minőséget is szabályozza? Azért látos a sok gagyit itt nálunk, nyugatinál sokkal drágábban..
Beszélhetünk a nyugati lakbérek szabályzó rendszeréről...

Az államnak, kormánynak igen is van beleszólása sok mindenben..
és szerintem ezt Orbán jól végzi,legalűább is a körülményekhez képest.. ennek hangot is ad...
csak mellékesen céloztam a gáz vadul emelkedő árára, 8 évvel ez előtt és most. A gáz ára 39 Forint volt 2002-ben. Most meg ennek a többszöröse 140 HUF körül volt.Hányszor , hány 100%-os emelkedés ez?
Nem jött be a Kuncze szlogen sem ,vagyis a piac minden megold és az állam a lgrosszabb tulajdonos...,

2012.08.31. 12:09:30

Ebben az országban soha eddig, egész történelme folyamán, a lakossági arányszámokat tekintve összesen nem járt ennyi ember még egyetemre-főiskolára, beleértve a kb. 1100-1900 között a nyugati egyetemeken végzetteket is, mint az utóbbi 20 év alatt.

És ránézve az ország mai gazdasági, kulturális, technikai, politikai (!) és média-színvonalára, bizony láthatjuk, mindez baromira megérte. Hiszen ha minden igaz lenne, ezen területeken igazi nagyhatalom volnánk.

Talán ha 80-100 évvel ezelőtt volt utoljára összhangban az elnyert tudás a (helyben) meg (is) valósított szellemi minőséggel ...

(Most ebből a 4 évtized alatt igen lassan kikupálódó rákosista-kádárista felsőoktatást hagyjuk ki, mert az ideológiai maszlag, és a besúgókkal teli légkör nem tehette azt valódi szellemi műhellyé). De már Horn elvtárs is megmondta, nem sokkal később, hogy évente bőven elég itt 2 db. filozófusnak diplomát adni ... :)

Marós 2012.08.31. 12:16:49

@fizetekmegegysort:
Csak megjegyzem, német tulajú cégnél dolgoztam az elmúlt 14 évben.
Nem volt 2 egyforma év, de nem a magyarok, hanem a németek miatt.

Volt felfutás 80 főre, majd leépítés 20 főre, majd volt visszavont termőegységek ismét Németországban folytatáshoz, majd cégeladás svédeknek, olaszoknak,. , majd kísérletezés Kínában történő gyártásra.
Volt önállóságra szorítás(értsd: szerezz magyar hitelt a német áruk termeléséhez)
Végül a teljes keleti európai gyártás megszüntetése.. volt a totális beteljesülés..

Ez a kapitalizmus és tőkeáramlás örök körforgása...

Csak balga hiszi el, hogy egy miniszterelnöknek kell 20 évig ugyanazt mondani , meg a hülye nyugdíjas gondolja azt, hogy a pénz csak úgy automatikusan jön nekije...
Hogy folyamatosan, egy országnak és miniszterelnöknek nap-mint nap ezért valamit tenni kell arra már önző módon nem gondol...

Tudomásul kell venni, az idő változik és vele együtt mi is…

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.08.31. 12:18:38

@Marós:
A minőséget is szabályozza.
Azért sok a gagyi, mert a vevő igénytelen. Ha a vevőt jobban érdekli az ár, mint a minőség, akkor ez történik.

A gáz árát nem tudja az állam befolyásolni. Amikor te azt láttad, hogy az alacsony az azért volt, mert az állam kifizette egy részét helyetted és utána pedig kifizettette veled, mint adót.
Miért is nem jött be? Mutass egy szolgáltatást, ami jobb lett az államosítás után.

Kivlov 2012.08.31. 12:22:26

@Marós:
Márpedig ezt a magyarok nem akarják megtanulni és ha a politikusokon múlik, nem is fogják.
Épp ezért nem csinált Orbán sem érdemi átalakítást, kiadáscsökkentés. Inkább elvitte a nyugdíjpénzeket meg kivetett pár kamuadót. Hogy ne kell megtanítania a népnek, hogy "nincs ingyen ebéd..."

Marós 2012.08.31. 12:30:59

@Kivlov:

Rosszul láttod, türelmetlen, csodaváró vagy.

Nem tudom , mit gondolsz, mennyi idő kell a gadaság átalkításához? Két év?

Kivlov 2012.08.31. 12:36:04

@Marós:
?Milyen 2 évről beszélsz? 20 éve megy ez!
Az neked az átalakítás, hogy pumpoljuk a dolgozókat és adjuk oda az inaktívaknak? Utána meg csodálkozunk, hogy a fiatalok elhúznának innen, dolgozni alig akar valaki éhbérekért? hagyjuk már...

Nick Leeson 2012.08.31. 12:48:15

@Ad Dio: Szerintem meg nagyon nagy baj, hogy csak a lóvé számít! Ha a többség elgondolkodna, mi az amit szívesen csinálna, vagy mi az amihez jó érzéke van, esetleg mi érdekli, és abban a témában tanulna, fejlődne, sokkal hatékonyabb lenne a gazdaság.
Azok a műmájerek akik kamu szakokat elvégezve, diplomát szereznek, és életük végéig a fingot reszelik, semmit nem érnek az országnak és a gazdaságnak. Ellenben ha ugyan az a műmájer, próbálgatta volna magát fiatalon és nem a menőzés lett volna az elsődleges cél, akkor kiderülhetett volna, hogy valami másban kimagaslót tud alkotni. Még ha szakmunka is.
Most meséljem, hogy az autószerelőm alig 25 évesen, saját lakást melózott össze magának? Jóformán a kocsi hangjáról tudja mi a baja. 25 évesen! Full profi a srác! Vagy a fodrász ismerősöm, akihez 120km-ről járnak az ügyfelek, mert jobb mint a pesti mesterfodrászok? Egzisztenciában meg lazán lenyomja bármelyik pesti "diplomás" HR-es műribancot!

fizetekmegegysort 2012.08.31. 12:49:55

@Marós: A miniszterelnök gyárthat jövőképet, szónokolhat, kifelè ez a dolga. Befelé, a saját emberei felé meg az, hogy a lehető legjobb szakembereket tegye a megfelelő posztokra, és belőlük mindent " kihajtson". A mi érdekünkben.
Orbán köpönyegforgató magatartásánál, nagyképű, űbermagyar vízióinál a szememben sokkal nagyobb bűn, hogy a Matolcsy nevű gazdasági sámánt nem dobta még ki a retekbe, és nem hozott a helyére egy értelmes közgazdát.
Egy dolog, hogy húsz év alatt változik valakinek a véleménye. De szélső libsiből konzervatív igazmagyarpógárba átmenni, ugyanazon dolgokról pár éven belül homlokegyenest ellentétesen nyilatkozni nálam már nem véleményváltoztatás kategória. Továbbá gusztustalan, hogy önmagának ezt megengedi, de ha politikai ellenfelei mertek valaha is véleményt változtatni, akkor azok népellenség hazaárulók.
Egyébként két év alatt sem jött be semmi amit ígért. Pl nincs egyéni számlánk, és nem is lesz, nem nőtt a fogyasztás az egykulcsostól, nincsenek új munkahelyek, befektetések...stb.

fizetekmegegysort 2012.08.31. 12:53:56

@Nick Leeson: Ihajj... fodrász akartam lenni, anyám nem engedett szakmukiba a kitűnő bizim miatt. Lettem 2 dipós multibérenc. A fodrászom sokszorosát keresi az én fizumnak, én meg sokszorosát adózok mint ő. :)

Ad Dio 2012.08.31. 13:00:41

@Kivlov:

Azért nem egészen. Nem tapsolok önfeledt boldogságban, de történtek lépések.

- korkedvezményes nyugdíjak szűkítése,
- rokkant-felülvizsgálat,
- munkanélküli és egyéb segélyek kurtítása/átalakítása,
- közmunkaprogram
- támogatott egyetemi helyek szűkítése

A lista hasból ment, valószínűleg messze nem teljes. Ezek egyenlegjavító reformok. Ilyeneket a Bokros csomag óta nem láttunk. Ráadásul van benne annyi koncepció is, hogy az inaktívakat a gazdaság felé nyomja. Az irány ebben jó. Persze szinte minden intézkedésbe kerül kicsi homok...

Marós 2012.08.31. 13:06:13

@fizetekmegegysort:

Milyen befektetésekre gondolsz egy folyamatosan népességfogyó országban,

Termelőgyárakra? Nincsenek szakmunkások!
Mezőgazdasági befektetőre? a földeket már felvásárolták és viszik ki az a 5 féle terményt amit megtermelünk...alapanyagnak..

Sportbefektetőkre? Nincsenek stadionjaink, se csapataink!

Bányászati iparágra gondolsz? Hol vannak a vájártanulók?

Áruld el kérlek milyen befektetésre gondolsz, aki idehozza a pénzét.

A kereskedelem az megy. Bármelyik nyugati szupermarket, bevásárlóközpont, megirigyelhetné a forgalmat.
De azok meg hónapokra fizetik a magyar beszállítókat…

Marós 2012.08.31. 13:07:43

@fizetekmegegysort:

Még változtathatsz..
Miféle diplomád van?

Kivlov 2012.08.31. 13:08:16

@Ad Dio:
így van! ezeket én is helyesmelm. Csak kicsit nagyobb intenzitással kellett volna ilyen lépéseket tenni. Több ilyen és kevesebb adóemelés.

Ad Dio 2012.08.31. 13:08:42

@Nick Leeson:

Figyelj, egyről beszélünk csak más nyelven. Énnekem az fáj, amikor a népek mennek a saját "álmaik" megy "vágyaik" után és elmennek tanárnak, orvosnak, gyógytornásznak, rekreációszervezőnek, aztán rájönnek hogy ez mivel is jár. Sok mindennel, spec pénzzel nem (sokszor álláslehetőséggel sem). És akkor születik a frusztrált tanár aki a saját dühét tölti a diákon. Mellesleg beleszarik abba hogy mit ad le az órákon. "Ennyiért, ezeknek, jóez.". Az álmokkal nem lehet vitatkozni. Ha valakit a "nagylóvé" ambícionál, annak legalább lehet érveket mondani. Amit vagy meghall vagy nem.

Ma mindenki irodai öltönyös melót hajt. De nincs rendes villanyszerelő, fodrász, kárpitos.

Pedig aki ezeket a szakmákat jól csinálja, az nem nyomorog. Jobban keres, mint egy multi középvezetője.

Marós 2012.08.31. 13:42:09

@fizetekmegegysort:

A marx Károly nvezetű akármi ontotta aNobel-díjas szocialista közgazdászokat, a megmondó embereket.
És mi lett a országbó?

fizetekmegegysort 2012.08.31. 13:42:37

@Marós: Három gyerek mellett negyven évesen az ember leginkább a napi menün vagy a házimunkák sorrendjén változtat. ;))
KülkerPR, plusz HRBelügyes. Elmehetek a közigazgatásba bármikor, csak egy kiegészítő közig vizsga kell. :)))

fizetekmegegysort 2012.08.31. 13:44:17

@Marós: Hát, ezt pár év múlva újra láthatod majd, mert itt sem kapitalizmus épül. ;)

Nick Leeson 2012.08.31. 13:45:37

@Ad Dio: Azért bonyolult dolog ez. :)
Pl. Tanár.
Ha én annak idején (40 éves vagyok) tanárnak megyek, akkor egy jó 10-15 évet még egész jól és lelkiismeretesen tanítgathattam volna. Még valamilyen szinten tisztelték is a tanárokat 10-15 éve. Azóta bejött a liberális oktatás. A gyerek megveri a tanárt, beleszarik mindenbe. A szülő is a tanárt okolja, a gyerek semmiért nem felelős, csak jogai vannak... stb. tehát ha én annak idején tanár leszek, akkor oké lett volna egy darabig. Csak az utóbbi időben vált rémálommá a tanári hivatás. De ki tudhatja, hogy mit hoz a jövő 10-15 év múlva. Egy keresett nyugis szakma, simán az enyészetté válhat pár éve múlva... Nem véletlen, hogy sokan több lábon állnak, és van a tarsolyukban egy "tartalék" szakma, végzettség!

Ad Dio 2012.08.31. 14:04:29

@Nick Leeson:

Én tanárnak indultam :), kb ugyanakkor lehettünk egyetemisták :D. Nincs baj a tanársággal. A szembeszomszédom, akivel összejárunk komoly dolgok felett elmélkedni (akarom mondani sör mellett társasjátékozni), egy tanár. Korunkbeli. Nagyon jól csinálja amit csinál. Nem sír-rí állandóan. Az anyagi helyzettel még a tanárság előtt számot vetett. Meg azzal is hogy olyan a világ amilyen. A gyerekeket szereti, a módszereit meg folyamatosan fejleszti a kihívásokhoz :). Szerintem nagyon jól csinálja. Mondjuk ezt ne mondjátok meg neki, mert elbízza magát :D.

ö...mikó? 2012.08.31. 15:26:34

@Ez egy nicknév: Jól bemutatkoztál. Szociális népszavazás rémlik? Ne a zemberek fizessék meg! Ne legyen tandíj. Most hogy a vezíred mondja, felállva tapsolsz a TV előtt és és örülsz a rég nem látott barátodnak: a merevedésnek.

Marós 2012.08.31. 21:42:06

@fizetekmegegysort:

feltétlen csináld meg! A papír világában vagyunk. Sohasem tudod , mit hoz a sors, mikor, mit kell felmutatnod..
A három gyerekhez gratulálok..Szép család. csak ne dohányozzanak..és sokat mozogjanak, sportoljanak.. Három dolgban támogasd őket..: idegen nyelv, idegen nyelv , idegen nyelv

kino 2012.10.13. 01:09:56

Annak azért örülök, hogy MSc-re inkább kijöttem Németországba. Köszi, nem kérek sem az önköltségből, sem a röghöz kötésből.

kino 2012.10.13. 01:13:31

Egyébként az egykori gimis osztályom 25%-a már külföldön tanul... És az ismerősi körömből további öt ember ment ki csak az idén. Kemény ez a kivándorlás. Valahol szomorú, de nincs min csodálkozni. Ez van.
süti beállítások módosítása