véleménynyilvánítási szabadság6 (1).png

Figyelmeztetés vagy pánikkeltés? Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint „tűrhetetlen és elfogadhatatlan, hogy olyanért fenyegetik üzletbezárással a kereskedőket, amiről nem tehetnek”.

"Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a közelmúltban a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara ülésén bejelentette, hogy január elsején hipermarket nem nyithat ki online kassza nélkül, mert olyan rendeletmódosítást készítenek elő, hogy be lehessen zárni az üzletet, ha az adózó a pénztárgép üzemeltetésével kapcsolatos előírásokat megszegi. A módosítást az Országgyűlés már meg is szavazta." (vg.hu)

Oké, tekintsünk el attól a problémától, vajon hány hipermarket akar kinyitni újév napján, a kérdés az, visszalép-e a kormány (azaz "haladékot ad") vagy úgy gondolja, az online kasszára átállást ha törik, ha szakad, be kell vezetni január elsejével, bűnhődjön bűnös és ártatlan egyaránt?

Az ötlet elviekben kiváló és az sem lenne hátrány, ha csak ömlenének a kifehérített forintmilliárdok a költségvetésbe. Mert ugyebár ami bekerül a pénztárgépbe, az már adózik - legalábbis sokkal nehezebb lepapírozni azt, hogy ne. A beütéssel még mondjuk vannak problémák (amíg kamera nem figyeli, hogy minden egyes tétel a kasszában landoljon, ne várjunk csodákat), de a megtisztuláshoz jó első lépésnek tűnhet az új rendszer.

Az ördög azonban már megint a részletekben rejtőzik - ha pedig az inkompetencia is benéz az ablakon, valószínűleg megint nem sikertörténet lesz a vége, hanem valami speciális magyar torzó. 

"A december 31-i határidőt a februári pénztárgép rendelet is tartalmazta azzal, hogy a pc-alapú, úgynevezett nagy kasszák átállási ideje 2013. június 30., de december 31-ig azért használhatók a régiek is. A február 15-én megjelent 3/2013 NGM rendeletben rögzítették a szuperkasszákkal szembeni követelményeket is. Ám a rendeletet és az informatikai követelményrendszert májusban módosították, ami azt jelentette, hogy az Adóügyi Ellenőrző Egységek (AEE) addig végrehajtott fejlesztése hiába való volt, és újra kellett kezdeni a munkát. 
Szeptemberben következett egy újabb változtatás, amikor új irányelvet adtak ki és újabb változtatásokat írtak elő. Akkor viszont már nem három, csupán egy hónapnyi fejlesztőmunka veszett kárba. Így összesen négy hónapot vesztett az AEE egység fejlesztése, amit a gyártás beindításával meg kellett várni. Emiatt nincs elegendő AEE egység a piacon." (vg.hu)

Ha nincs, hát nincs, és akinek január elsején sem lesz, az meg jobb, ha elmegy nyaralni, mert ugyebár kinyitni, azt nem fog tudni. Akkor sem, ha mindez nem az ő hibája, hanem például annak, aki majd egy év alatt sem tudta eldönteni, mit is szeretne valójában. Meg hogyan.

Igen ám, de. Nemcsak a kritériumok változtak folyamatosan, hanem az is, melyik kassza az igazi - és akik azt hitték, a jogerős engedély az végleges engedély, hát nagyot csatlakoztak és most futhatnak a pénzük után, miközben gondolkozhatnak olyan szlogeneken, mint "jogbiztonság", "kiszámíthatóság" és "jobban teljesítés".

(...) éppen egy hete derült ki, hogy a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) végleg visszavonta az Alt Cash Kft. által forgalmazni kívánt egyik kassza engedélyét, amire fölvettek 80 ezer megrendelést és amiből közel 30 ezer már be is érkezett az országba.

„Az engedélyezési hivatal csak október közepén hozta nyilvánosságra – az után, hogy szeptember végén lejárt a kis kasszák megrendelésének határideje –, hogy vannak olyan engedélyek, amelyek ugyan jogerősek, de a forgalmazást korábban feltételhez kötötték. Ez minősíthetetlen és a hivatalt lejárató magatartás” – mutatott rá az OKSZ főtitkára, kiemelve, hogy „az MKEH elhallgatta az engedélyezéssel kapcsolatos információk egy részét, vagyis azt, hogy egyes géptípusok esetében hiánypótlást írtak elő. Összesen mintegy 100 ezer gép megrendelőjét érintik a visszavonások, vagyis a teljes kiskassza piac felét. Ez a durva és minősíthetetlen eljárás súlyos helyzetbe hozott nagyon sok kereskedőt, akik már az előleget is kifizették." (vg.hu)

A MKEH tehát a 25. órában még gyorsan átrendezte a kasszapiacot - a kereskedőknek meg igen gyorsan kellett kitalálniuk, hogyan tovább, eközben pedig azt is számolgathatják, vajon mindezen mennyit buknak és vajon lehet-e az államot perelni. Akár csoportosan is. Vagy az ilyen eset egyszerűen csak vis maior, mint a vihar vagy a földrengés, ők meg viselik a kárt, így jártak.

A választók többségét azonban nem az érdekli, hogy a kereskedőt hogyan szívatják a különféle megválasztott meg kinevezett bürokraták, hanem az, vajon január első napján az ügyeletes patika nyitva lesz-e, és tud-e venni benzint a szilveszterezésből hazafelé. Mert ha a kormány azt mondja, a hiper-multik direkt szabotálják a nagy átállást, akkor nagyvonalúan elfelejtkezik a gyógyszertárakról, szállodákról, meg az olyan magyar hálózatokról, mint a CBA meg a Coop, amelyek szintén számítógép alapú pénztárgépeket használnak. Ha pedig december 31-ig nem sikerül az átállásuk, bizony a turista is csodálkozhat majd, miért nem kap számlát (vajon ki kell költöznie szilveszter éjjelén?), és január első hetében a CBA is biztosíthat nyugodtan akár munkanapra is békemenet-résztvevőket, mert dolgozni úgysem fognak tudni az alkalmazottak. 

Az azonban nagy kérdés lesz, hogyan nyomja le a kormány a választók torkán, bizony újév első napjaiban indulhat a böjt, nincs teszkós párizsi meg kutyaeledel és a klozetpapírt is jobb, ha még decemberben bespájzolják a kedves polgárok.

A kormány azonban nem szelektál - legalábbis az előírások tekintetében, sőt. Ha fekete piac elleni harc, akkor legyen az igazi, többfrontos, a célterület pedig a nemzeti dohányboltok rendszere. Ezeknek az üzleteknek nemcsak online kassza kell, hanem ezzel párhuzamosan az NDN Zrt-hez bekötött adatszolgáltatás is, amely minden egyes eladott cigarettáról (újságról, stb.) számot ad:

"A dohányboltokat üzemeltetőknek már most is olyan rendszert kell használni, amely az NDN Zrt. felé adatokat szolgáltat. Jelenleg több mint 20 cég kapott engedélyt ilyen rendszerek működtetésére és minden olyan terméket, amit forgalmazni lehet, a cigis vállalkozók ezen keresztül tartják nyilván. Ezek a rendszerek (néhány már most is) alkalmasak arra, hogy megfeleljenek minden adatszolgáltatási kötelezettségnek (egy blokk-nyomtató segítségével pénztárgépként is üzemelni tudnak). 
Ami érthetetlen, az NDN Zrt. felé eddig szolgáltatott adatok miért nem felelnek meg a NAV-nak? Nem lehet megoldani a XXI. században, hogy az egyik állami cég a folyamatosan kapott adatokat továbbítja egy másik állami cég felé? Szentségtörés lenne, ha az állami cégek egységes központi rendszert (adatbázist) használnának? 
Nem lett volna egyszerűbb (itt csak a cigisekről beszélek), ha CSAK olyan rendszereket engedélyez az NDN Zrt, amelyek alkalmasak a két ellenőrző szerv által ELŐRE egyeztetett adatszolgáltatási kötelezettségnek?" (egy trafikos morgása)
A probléma elsőre nem is tűnik olyan nagynak - minden egyes vásárlás két helyre beütve, azaz kétszer leadminisztrálva. A vevő ráér, vegyen időben cigit (ha meg idegesíti a rendszer, úgyis a fekete piacon szerzi be a szívnivalót), az eladó meg ott van, amíg vége nincs a munkaidejének. Kérdés, ha hetente akár csak egy elütés van, azért mit kap a cégvezető? Mert ugyebár az egyik adat hamis, az tuti. Az meg főben járó bűn. A két rendszer összekötése (egybe gyúrása) valószínűleg segítene a helyzeten, bár kérdés, vajon ez a XXI. században megoldható-e, és ha igen, meddig tartana és mennyibe kerülne. Meg telne-e rá a beszedett koncessziós díjból, vagy fontosabb az irodabútor meg a céges autó.
Ráadásul a trafikok csak olyan terméket árulhatnak, amit engednek nekik és forgalmukról rendszeresen számot is adnak a nonprofit Zrt-nek. Vajon valaki meg tudná magyarázni, hogy egy állami dohánykoncessziós cég vajon mit kezd olyan üzleti titoknak minősülő adatokkal, mint például hány CKM/Playboy, Cosmopolitan/Nők Lapja fogyott, esetleg hány üveg Unikum/Kóser Szilva/Ballantines talált gazdára boltonként? És nem utolsó sorban, jelenleg mennyire biztonságos ezen adatok kezelése?
 
"Szinte mindegyik üzletem mellé odatelepült 1-2-több újdonsült trafikos, nulla helyismerettel, nulla vállalkozási vagy kiskereskedelmi tapasztalattal. Szerencsére azóta 3 arrébbállt... Egyetlen üzletem maradt viszonylag versenytárs nélkül, egy kisebb lakótelepen főútvonaltól viszonylag eldugva, ahol eddig sok munkával évek alatt szépen sikerült az üzletünket fejlesztenünk és elég jelentős emelkedést hozott az új helyzet. Miután a pénztárgépem bekötésre került az NDN Zrt.-hez furcsa véletlenek történtek 2-3 héten belül... egyik hír a másik után jött, hogy a közelemben mely élelmiszer áruházba vagy benzinkúthoz akarna jönni nemzeti dohánybolt... Higgyem el, hogy mindez véletlen lenne és a központi adatokhoz versenytársak nem férhettek hozzá? Kizárt!!! Azóta már megnyitott egy dohánybolt a közelemben, és másik kettőről (!) van hír... akkor sem leszek elégedetlen, ha megnyitnak, hiszen nekem az is nagy szó, hogy egyáltalán továbbra is árulhatunk dohányárut, viszont nem mindegy, hogy a sokmilliós beruházásokra felvett kölcsönöket mikor tudom majd visszafizetni, és mely versenytársak milyen hátszéllel  ronthatják az üzletemet..." (egy régi trafikos morgása)
 
Ha pedig hiszünk Varga Mihálynak, még az is lehet, nemcsak patikák meg benzinkutak zárnak be tömegével január elsején, hanem trafikok sem nyitnak majd ki, ha addig nem sikerül beüzemelniük a - második, az elsővel hellyel-közzel megegyező tartalmú - rendszerüket.
 
És amit ma még nem tudunk:
  
  • a műszaki problémákat meg lehet oldani december 31-ig (azaz csak pánikkeltés van, probléma egy szál sem), vagy az érdekvédelmi szervezetnek van igaza és esély sincs rá (nem pánikoltatnak, hanem figyelmeztetnek)?
  • rákényszerülnek majd az üzletek, hogy január elsejétől zárva legyenek, és ha igen, vajon fogják majd perelni az államot a kieső bevételük miatt? ("teljesíthetetlen követelmények előírása")
  • ha mégis határidőt módosít a kormány kormánypárti lobbisták kedvéért (mert mégis csak teljesíthetetlen), akkor azt a saját hivatalainak inkompetenciájára hivatkozva teszi meg, vagy megint előkerül a cilinderből a "piaci elégtelenség"? Esetleg ráhúzzák-erőltetik az egészre a jolly joket nemzetbiztonsági kockázatot?
  • ha egyszer majd a bíróságok (Brüsszel, stb.) igazat adnak a kereskedőknek és kártérítésre kötelezik az államot, azt vajon ki fizeti ki? A kormánypárt? A hivatalok vezetői? Esetleg az adófizetők?

 

 

Ha tetszett és szívesen olvasnál még több morgást, tematikus tartalomjegyzék itt.

Amennyiben tetszett, várunk Facebook-csoportunkban!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr215656983

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.11.26. 00:59:16

Maga az online pénztárgép egy jó dolog. A végrehajtás meg olyan, mint amit az állam általában hozni tud.

Egy ilyen rendszer (titkos) fejlesztését nem igazán tudják kiadni, maguk meg nem igazán tudják elkészíteni.

A legfőbb probléma a szokásos Magyarországon, a PM (projekt management) sz*r. A management nem kap egy teljesíthető ütemtervet vagy úgy dönt, hogy annál gyorsabbat szeretne. Ezután a PM nem működik, folyamatosan csúszásban lesz és az egész projekt drágább lesz és tovább tart, mintha eleve annyi időre tervezték volna, ami szükséges.

Erre utal az, hogy a követelményeket többször változtatták. Nem csináltak blue printet. Vagy nem csináltak jó blue printet.

Majd jön valaki, egy Magyar PM, aki elmagyarázza, hogy ezt így kell csinálni. De ez azért van, mert még nem látott jó projektet. :-)

tobeor 2013.11.26. 12:24:34

Ez az egész pénztárgép-mizéria az állandó, már röhejes csúszásokkal, önellentmondásokkal, kapkodással, rögtönzéssel, drágulással, dilettantizmussal nagyon jól mutatja mi vár az országra majd a paksi bővítésnél.

Csak ott ezermilliárdokkal megy majd a folyamatos bénázás. De hát nekünk Mohács kell.

2013.11.26. 12:27:19

Én majd akkor hiszem el, hogy normális országban élünk, ha a parlamenti képviselők, köztisztviselők, közalkalmazottak saját vagyonukkal felelnek az aláírásukért. Ugyanúgy, ahogy egy vállalkozó, nem pedig egy szóbeli vagy írásbeli figyelmeztetéssel vagy semmivel megúsznak milliárdos tévedéseket.
Másrészt majd ha egy politikus beismeri, hogy tévedett. Az elmúlt 3 évben 100 %-os hatékonysággal működött a kormányunk, hiszen egyszer se állt ki senki, hogy beismerje hibáztak.

cönde 2013.11.26. 13:14:25

Már csak abban bízom, hogy hithű fideszesek jó része is érintett a szopásban, előlegbefizetésben, rohangálásban. Ne csak másnak legyen már jó...
Van még olyan réteg, akit a jelenlegi rendszer nem alázott volna meg, ne intett volna be neki?

Herbert Norman Schwarzkopf, Jr. 2013.11.26. 13:16:21

Kedves Blogger! Le vagy maradva! Az Alt Cash pénztárgépe tegnap megkapta a végleges engedélyt.

Watt25 · http://sablonvalasz.blogspot.hu 2013.11.26. 13:44:03

@Herbert Norman Schwarzkopf, Jr.: Tök jó! Akkor már csak a felmerült 3637 problémát kell megoldani...

bekbórd! 2013.11.26. 14:03:02

Igen, az AltCash megkapta, és jövő március 31-ig vállalták is a leszállítását a kereskedőknek. De vajon hányat sikerül január 1-ig beüzemelni, mivel utána már nem jár az 50 ezer Ft támogatás? Ezzel a pár hetes huzavonával hányszor 50 ezret spórolt meg az állam?

M_R 2013.11.26. 14:06:03

@Herbert Norman Schwarzkopf, Jr.: Ami lehet hogy csak egy hétig lesz végleges, aztán meg mégsem...

Hány végleges engedély kiadása/visszavonás/kiadás kör után tekinthető az engedély véglegesnek.

Az sem lepne meg, ha majd márciusban, utólag, 40 ezer kassza beüzemelése után visszamenőleg visszavonnák az engedélyt.

Ez egy következmények nélküli ország...

morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2013.11.26. 14:20:50

@Herbert Norman Schwarzkopf, Jr.: Hurrá. Így aztán már csak a gyomorfekélyeket meg gutaütéseket kell kikúrálni és eldönteni, aki nem tudja beüzemeltetni a pénztárgépét január elsejéig, azzal mi legyen. Vagy a kereskedők egy része március 31-ig szabin lesz?

vackor1 2013.11.26. 14:30:40

@Herbert Norman Schwarzkopf, Jr.:
Tipikus fijjjjug féle megközelítés...
Kapott engedélyt , csak véletlenül nem az a gép, amire már sok kereskedő be is fizette az előleget( annak a már kiadott engedélyét visszavonták.. ) hanem egy másik típus, nagyjából háromszoros áron...
A többiben igazad van. Ja,hogy mást nem is írtál? Akkor.....

rcfan 2013.11.26. 14:31:58

Én egy másik dolgot nem értek. Tavasszal azt mondták, hogy kell az online-NAV bekötésű pénztárgép, mert visszaszorítja a követhetetlen pénzeket.

Most meg azt mondják, hogy a bankkártyás fizetésnél adóztatnak, a készpénzfelvételt pedig adómentessé teszik x százezerig. Nem a bankkártyás fizetést kellene mégjobban elősegíteni?

Most akkor fekete vagy nem fekete?

szekertabor · provo.blog.hu 2013.11.26. 14:36:50

Elöljáróban annyit, hogy nem vagyok ellensége sem a mostani vezetésnek, sem az online pénztárgépeknek. Azonban sajnos a poszt majd minden állítása stimmel.

Amúgy az igazi gond nem a csilingelő kispénztárakkal van, hiszen ezekből már 10-nél is több engedélyezett típus rendelhető. A fő problémát az olyan PC alapú, célszoftverrel ellátott pénztári rendszerek jelentik, amelyek a puszta tételrögzítésen túl egyéb feladatokat is ellátnak (raktárkészlet nyilvántartás, fogyasztási statisztikák, vagy akár a termék előállítása, mint a MÁV jegypénztáraiban). Ilyeneket használnak a gyógyszertárak, benzinkutak, gyorséttermek, hipermarketek, stb. Ezek olyan bonyolult rendszerek, hogy az első engedélyt csak októberben adták ki ilyenre. A pénztárgépek üzembehelyezésére pedig akkor sem lenne már elég idő, ha a telepítésre kész gépek tornyokban állnának a raktárakban, és minden pénztárgép-műszerész éjt nappallá téve csak ezen dolgozna.

Ha nem történik ez ügyben határidő-módosítás, akkor a felsorolt üzletek számára nem marad más, mint hogy decemberben a NAV honlapján leadják a rendelést csilingelő kiskasszákra, és az tételeket minden egyes eladásnál abba is beütik. Képzeljük el ezt a TESÓ pénztáraiban! Csippant, beüt, csippant, beüt. És mindezt pénztáranként feleslegesen kiadott 100-200 ezer forintért, hiszen egy éven belül várhatóan azért elkészül az engedélyes pénztáruk.

Herbert Norman Schwarzkopf, Jr. 2013.11.26. 15:08:48

@vackor1:

Tévedsz. A SAM4S NR-300-as modell kapott engedélyt. Ez volt a legnépszerűbb, ezt rendelték meg a legtöbben. Az AltCash többi modelljei is engedélyt fog kapni néhány nap múlva, éppen most tesztelik őket.

ptg-s 2013.11.26. 15:17:05

A tűz mellett forgalmazók simán kitudják elégíteni a rendelés állományukat, hiszen az elenyésző mennyiség a SAM-okhoz képest. Főként, hogy azokban a pénztárgépnek nevezett dobozokban nincs semmi az adóügyi egységen kívül, csak ennek a perifériája a billentyűzet meg a nyomtató. A balhé az évi 5,5 milliárd nettó bevételt hozó adatátvitel miatt tört ki. A SAM-ok ugyanis nem a haver cégéhez viszik a cirka 2,2 milliárdos nettó hanem a Telekomnak.

vackor1 2013.11.26. 15:41:23

@Herbert Norman Schwarzkopf, Jr.:
Aham. Gondolom pontosan tudod mennyit rendeltek belőle, mert mint írod" ezt rendelték meg a legtöbben".
Hogy a 300-as modell kapott engedélyt azt tudom. Meg azt is, hogy sok kiskereskedő ismerősöm NEM a 300-as modellt rendelte meg/fizetett előleget, mert - mint említettem - nagyjából háromszor kerül többe az általuk rendelt - talán 240-es kódszámú? ebben nem vagyok biztos - és a megrendelés pillanatában engedélyezett gép. Amit aztán vissza is vontak, ezért kénytelenek a jóval drágábbat megvenni. Maguktól nem tennék, mert miért is? De gondolom arra is lesz egy remek válaszod - kérlek, engem kímélj meg tőle -, hogy miért költenének többet a kötelezően előírt - értsd : a amúgy a kutyának sem kellő - dologra mint a minimálisan muszáj ?
Amúgy - ha jól tudom - péntekig kellett megrendelni a gépet és ezt igazolni is, azaz ha a többi modell is fog majd - de jól értesült vagy egyébként :))) - engedélyt kapni, az nagjából annyit ér majd nekik, mint halottnak a szenteltvíz, ahogy mondani szokták.
Amúgy természetesen igazad van, mindenki más a hülye. Ofkorsz.

József55 2013.11.29. 10:50:06

Tegnaptól ( 2013.11.28-tól) az egyik forgalmazó 100.000,- Ft + Áfa áron adja a gépeit.
Ugyanúgy mint a Samsung. Kíváncsi lennék, hogy ezt miért nem
tudjuk? Ráadásul azokat a cégeket akarja támogatni, akik nem
tudták igénybe venni az állami támogatást. Mivel nincs támogatásuk,
így az Ő általuk megvásárolni kívánt gépet 2013.12.31.után is
üzembe helyeztetheti.
A hír szerint csak 10.000 db-ra tud ilyen áron megrendelést felvenni.

Tamás Litzler 2013.12.02. 13:09:33

hát ezek a "fiúk" aztán tényleg értenek a dolgokhoz !

József55 2013.12.03. 18:21:40

Új információ pénztárgép fronton!

Ha valaki azonnal haza akarja vinni az online pénztárgépét, mától megteheti.

Nem kell rendelni, vigyen magával (Budapest, 13. ker. Dráva u. 5.) 128.000,- Ft + Áfát. Az üzembe helyezés is csak 5.000,- Ft + Áfa (máshol 10.000,- Ft + Áfa).
Ja: És ne felejtse otthon az üzembe helyezési kódját,mint én. Nekem sajnos plusz egy kör volt. DE MEGVAN, NÁLAM MÁR MŰKÖDIK ! :)
süti beállítások módosítása