véleménynyilvánítási szabadság6 (1).pngA Fidesz a köznevelés területén szembemegy a szakmai és a választói igényekkel - legalábbis erre lehet következtetni a TÁRKI közneveléses közvéleménykutatása alapján. A kormánypártot láthatóan ez nem izgatja, sőt, továbbra is az eltökélt úton jár, tűzön-vízen át rendszerbe bedarálva gyerekeket-tanárokat. Az előbbieket igyekeznek egységes szempontok alapján egységessé nemesíteni, az utóbbiak esetén pedig jöhet az erőből egységesítés - a Magyar Pedagóguskar álom-egyenpedagógusa

A közvéleménykutatásból azonban kiderül, a tanárok nemcsak hogy nem értenek egyet a kormány cselekedeteivel, hanem ráadásul nem osztoznak a tárca hurráoptimizmusában, és nem hisznek az ígéreteknek sem:

  • csak 35% hiszi, hogy a bérük növekedni fog (az egyházi intézményekben dolgozók jobban reménykednek, mint a világiak)
  • 2% hiszi, hogy biztosan javul az oktatás színvonala az államosítás után, 40% pedig pont ennek ellenkezőjében biztos. 
  • csak a tanárok 20%-a gondolja úgy, hogy az államosítás elhozhatja a finanszírozás biztonságát és az iskolák közötti egyenlőtlenség csökkenését.

A fenti számok alapján a kormány nem biztos, hogy teljes szakmai egyetértéssel indult neki az államosításnak és NAT-reformnak, ráadásul még a magukat konzervatívnak vagy jobboldalinak tartókat sem tudták meggyőzni - ők ugyan kissé pozitívabban ítélik meg az államosítás hatását, de ők sem pozitívan. De hol van itt a kétharmad?

"a jobboldal gyenge pontja, hogy egyből, egyszerűen megértesse az emberekkel, hogy a folyamatban lévő átalakítás hogyan érinti őket, annak mi az előnye. (...) a szakértői anyagok, előterjesztések kiszivárogatásával, az információk "idő előtti kiadásával" szemben védtelenek, mert ilyen esetekben a kormányzati kommunikáció még nincs arra felkészülve, hogy kivédje, elmagyarázza, megértesse, mit akarnak és az miért jó társadalomnak (...) (Selmeczi Gabriella)

A központosítás (azaz a KLIK) sem találkozik a többség akaratával - a közvéleménykutatás során a válaszadók többsége az oktatás problémáit inkább helyi szinten szeretné megoldani,  a szervezetet érintő döntések nagy részét a pedagógusok többsége az intézmény kezében hagyná, így például a házirend elfogadását, a tanulók felvételét, az egyes pedagógusok alkalmazását-elbocsátását, a tantárgyfelosztás jóváhagyását és az SZMSZ elfogadását. A pedagógiai program jóváhagyása az egyetlen, ahol az állami felügyeletet előbbre sorolták az önkormányzatnál. 

És mi akadályozza a pedagógusok minőségi munkáját?

  • A legnagyobb gát az oktatásirányítás kiszámíthatatlansága (mondjuk nem sokan vannak, akik manapság kiszámítható szektorban dolgoznak, de például a 62 éven felüli pedagógusok státuszának még a rendszerből is kiírása, meg a permanens racionalizálás sem kelti a stabilitás látszatát), És ha valaki azt hinné, most már eljön a megnyugvás ideje, hát nem, a minisztérium épp most kezd bele egy érettségi-felvételi reform kidolgozásához ...
  • második befutó a szakmai elismerés hiánya (ha már itt tartunk, a kormány sem mindig van topon a témában, például a konyakos kormánypropaganda sem használt túl sokat az elismerésnek),
  • valamint a munkaterhelés nagysága és aránytalan eloszlása (a tanárok saját bevallásuk szerint átlagosan utazással együtt majdnem heti 50, utazás nélkül 46 órát dolgoznak). És akkor még nem is kértek nagyobb tanárit, jobb menzakaját meg minden iskolához tornatermet. Ahogy decemberben még azt sem tudták, az osztálylétszám idén szeptembertől akár 20%-kal is nagyobb lehet.

És mit szeretnének a tanárok?

  • Fizetésemelést (ezt már felhánytorgatta nekik a kormányszóvivő is: "amikor nagy vihar van a tengeren, akkor azt is értékelni kell tudni, hogyha valaki kikötőbe vezet minket, nem biztos, hogy éppen konyakot kell rendelni."). Az LMP számítása szerint a 2010-es kormányváltástól 2012. októberéig 15%-kal csökkent a pedagógusok bére, így érthető, ha sokan ezt helyezik előtérbe az óhaj-listán. Ha pedig arra gondolnak, hogy a kormány mindent megtesz a nyugdíjak reálértékének megtartásáért (oké, sokkal több választó jogosult nyugdíjas van, mint pedagógus), ezzel szemben őket, aktív nevelőket folyamatosan lesöprik az igényeikkel együtt, és a kutya sem törődik a bérük vásárlóértékének szinten tartásával, hát ez sem minősíthető doppingnak a minőségi munka szempontjából.
  • a felsőoktatásban és a pályára kerüléskor érvényesülő szűrést (tipp: ha nem lenne sok inkompetens tanár, talán a szülők is jobban megbecsülnék a pedagógusokat),
  • valamint szakmai támogatást (ez az oktatásirányítás kiszámíthatatlanságával párhuzamosan kicsit túlzó elvárásnak tűnik a KLIK felé).

És mit vár el a lakosság az oktatástól?

Végre azok is elmondhatták véleményüket, akik a köznevelést, mint szolgáltatást igénybe veszik vagy épp finanszírozzák azt.

  • A lakosság azt szeretné, ha a gyerekeket az iskola elsősorban a tisztességre, erkölcsre nevelné és nagyon fontos egy jó szakma elsajátítása is. Amit a legfontosabbnak feladatnak tartanak, az az anyanyelv elsajátíttatása és az idegennyelv-tanítás. Ez utóbbi mondjuk elbukni látszik - az új NAT alapján még azt sem lehet elvárni egy átlagközépiskolától, hogy az érettségivel együtt legalább egy középfokú nyelvvizsgája legyen a diáknak (ami ugyebár beugró lesz a felsőoktatásba!).
  • A pedagógusok nem lelkesednek a szexuális nevelésért (mondjuk ezért a kereszténydemokrata tárca sem), a versenyszellem erősítéséért, de a politikai, állampolgári nevelést sem erőltetnék, ha nem lenne muszáj. És ezen a téren valószínűleg még nagyobb lesz az ellenérzésük, ha feláll a pedagóguskamara és annak etikai bizottsága.
  • A vallásos nevelés sem a lakosság, sem a pedagógusok szerint nem tartozik az iskola fontos feladatai közé - úgy néz ki tehát, a kereszténydemokrata oktatáspolitikusok hiába erőltetik bármi áron, attól még a társadalmi elfogadottsága a hittannak nem fogja elérni a számukra kívánatos szintet. És vallásosabb sem lesz tőle a magyar, maximum álszentebb, miközben milliárdokat költ el a kormány az adófizetők pénzéből a fontosnak nem tartott tanok terjesztésére.

Kérdés, vajon ha a mérvadó politikusok véletlenül olvasnák ezt a közvéleménykutatást, vajon módosítanának-e az irányvonalon? Erőltetnék-e tovább a hittant vagy inkább rábíznák ezt az eredményességben érdekelt egyházakra? Folyna-e tovább gőzerővel az államosítás meg a mindenáron egyenpedagógusítás, vagy inkább meghallgatnák, mit is szeretnének a választók, illetve maguk a szakmabeliek? Vagy mindez nem fontos, előbb vagy utóbb úgyis rájönnek a polgárok, milyen jó is nekik valójában, pláne ha nem hagynak nekik választást? És vajon tartósan érdemes-e a választók tetszésének ellenében reformálni?

"Ha emberszámba vesszük azokat, akikkel a változások történtek, és elmondjuk, hogy nincs más választásuk, megértik. Az állampolgárnak bíznia kell abban, hogy az állam jót akar, akkor is, amikor átalakítja az ember életét." (Balog Zoltán a Kossuth rádió Vasárnapi újság című műsorában)

Azt már tudják a pedagógusok, hogy egyelőre nincs más választásuk, a megértésük már nem annyira tökéletes, abban pedig - legalábbis a fenti felmérés alapján - egyáltalán nem bíznak, hogy az állam jót akar nekik és a gyerekeknek. Hinni pedig végképp nem hisznek. És nem biztos, hogy csak azért, mert valamit már megint nem sikerült a kormánynak jól kommunikálni.

forrás: Százból két tanár hisz Hoffmannak, fn.hir24.hu

Ha tetszett és szívesen olvasnál még több morgást, tematikus tartalomjegyzék itt.

Amennyiben tetszett, várunk Facebook-csoportunkban!

A bejegyzés trackback címe:

https://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr15312089

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.05.22. 14:20:53

2%?
ilyen sok?

Azt hittem nincs 1se.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.05.22. 14:46:29

"És mi akadályozza a pedagógusok minőségi munkáját?
- A legnagyobb gát az oktatásirányítás kiszámíthatatlanság"
- "második befutó a szakmai elismerés hiánya"

Lejárt lemez, Magyar Bálint alatt is ugyanez volt.
Mi lenne, ha valamelyik kormány nem világnézeti, hanem pedagógiai alapon alakítaná át az oktatást?

2013.05.22. 14:46:31

Én sose értettem mire volt jó ez az államosítás...
1. több pénz nem jött be az által, hogy államosítottak(, sőt...)
2. meg ha már államosítottak, akkor miért nem gondolták át jobban, hogyan s mit kéne csinálni (hónapok óta nincsenek rendben a számlák, sokan azt se tudják merre, hogy, mit kéne tenni, az adminisztráció megsokszorozódott, és az irodai felszerelés sem megfelelő mindenhol...)
3. Ha minden áron hittan akartak volna tanítani, akkor miért nem az egyházak kezébe adták át az iskolákat? Van pénzük, az állami tantervtől nagyon nem térhetnek el...
Mindegy, mindig volt valahogy, aztán majd megoldódik ez is

(2.-ban lévőt belsőstől hallottam, lehet máshol másképp működik)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.05.22. 14:48:01

@doggfather: Aki frissen kinevezett iskolaigazgató vagy mellékállásban a KLIK-ben dolgozik, az biztosan hisz benne.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.05.22. 14:51:22

@Hiéna Grammatika: 1. Ha a pénzről van szó, akkor néhány igazgatót ki kell rúgni, úgysincs semmi jogkörük a KLIK basáskodása miatt.
2. A lényeg az, hogy ki nevezi ki az iskolaigazgatót, a számlák és a beszerzések csak ezután következnek.
3. Az egyházaknak adott iskoláknál mekkora lenne a felháborodás, ha most is mindenki kötelező hittanról beszél, amikor csak a kötelező erkölcstan lesz kiváltható hittannal?

Mária 2013.05.22. 15:07:23

Teljesen mindegy, hogy mit HISZNEK a tanárok, amíg azt TESZIK, amit a kormány mond.

Link elek 2013.05.22. 15:08:43

@Hiéna Grammatika:
arra votl jo, hogy bekerult egy fideszesekbol allo koztes szereplok, akik le tudjak nyulni a penzt, vagyis egyszeruen ez is a LOPÁSról szól

valaki senki 2013.05.22. 15:16:45

Szülőként is hányás. A tanárok vélekedése sem lep meg.

2013.05.22. 16:12:34

@Távmunka blog:
1. nem hiszem, hogy túl sok pénzt takarítanának meg azzal, hogy igazgatókat rúgnak ki. Pénzügyi értelemben én az új irodák, létesítmények felállítását értettem és azt, hogy embereket ide- meg odacsoportosítanak. A megnövekedett bürökrácia nem is szólva
(abban én is egyetértek, hogy az igazgató már nem sok vizet zavar)

2. Nem az iskolaigazgatón múlik szerintem, hanem a pályázatokat elbíráló csoportoktól, pénzügyeket kezelő emberektől és azok vezetőitől

3. Erre nem igazán tudom a választ, annyit mindenesetre, igen, hogy itt az egyetlen jól működő ált. iskola az egyház kezében van. ("jól működőt" úgy értsd, hogy a város és a környék legokosabb gyerekeit nevelik/nevelik ki)

Néhány éve egy középiskolát is átvett az önkormányzattól, lett egy papjuk, meg +2 óra hittan. A szülők fura módon nem hőbörögtek meg tiltakoztak ez ellen...Tehát nem feltétlen, hogy sztrájk meg balhé lesz belőle, ha az iskolát át veszi az egyház

2013.05.22. 16:13:30

/bürökráciáról/

MACISAJT 2013.05.22. 16:31:14

"A Fidesz a köznevelés területén szembemegy a szakmai és a választói igényekkel - legalábbis erre lehet következtetni a TÁRKI közneveléses közvéleménykutatása alapján. "

Ez bizony méretes csúsztatás.
És most hagyjuk is azt hogy Tárki meg miféle "közvéleménykutatás" volt ez, miféle mintán stb.
Ez ugyanis már csak a teteje az ügynek.

Hanem amire ez a blogbejegyzés itt hivatkozik, az még a reformok bevezetése ELŐTT, 2012 decemberében készült(állítólag).
Amikor tanárok, pedagógusok, sok esetben felülve a médiumok , szakszervezetek, politikusok által szándékosan kreált rémhírekre...féltek a változásoktól.
Azóta kiderül hogy...mi is?
Hogy a kutyák ismét csak ugattak, a karaván meg haladt.
És ősszel elindul az életpályamodell, az meg végképp elhallgattatja az amúgy is fogyatkozó károgókat( jellemző hogy a PDSZ felsült egy sztrájkkal, a mésik meg morogni tud, azt is halkan).

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.05.22. 16:49:46

@Hiéna Grammatika: Én a megtakarítást úgy értettem, hogy pénzt fogni csak akkor lehet a közös felügyelet alá helyezéssel, ha a vezetés és adminisztráció a közösben kisebb lesz, mint külön-külön volt. Vagyis közös vezetés alá helyezik a járási iskolákat és közös lesz az adminisztráció is. Ha ez nem történik meg, akkor nem lesz spórolás az államosításból.

Az MSZP-SZDSZ ugyanezt játszotta el a kistérségi társulásokkal, ott is sikerült 10 települési ügyintéző helyett 3 központi ügyintézőhöz összevonni az ügyeket és kinevezni a 9 kapcsolattartót a többi településen. Vagyis sikerült növelni a létszámot és az ügyek átfutási idejét az egyszerűsítés jegyében...

Magyar viszonylatban a jól működő iskolánál kérdéses, hogy a tanárok tényleg jók-e, mert általában attól lesz jobb az iskola, hogy az oda felvett gyerekek okosabbak.

Több iskolát átvett valamelyik egyház, volt is hőbörgés pár helyen. Valahol örültek neki, valahol tüntettek elenne, valahol az önkormányzat határozatát felülírta a megye, inkább saját fenntartásba vették. Nem mindegy, hogy melyik egyházról van szó.

kiraaaa 2013.05.22. 17:22:53

@MACISAJT: az életpályamodell is átverés, s nem hiszem,hogy valaha is bevezetik.

Ahhoz,hogy ez működjön szeptembertől,már rég minősítő eljárás alá kellett volna venni a pedagógus társadalmat. Majd varázsütésre eldöntik,ki melyik kategóriába tartozik? Elvileg előírt követlémenyrendszere van, s ha jól tudom felmenő rendszerben csinálják, pl. majd az óvónőktől kezdik.

2013.05.22. 17:55:10

@Távmunka blog:
Igen, az ált. iskolás példát kicsit hiányosan mondtam, magas az oktatás minősége, és elegendő pénzt kap. Ráadásul a jobbmodú szülő, aki tanulásra ösztökéli csemetéjét oda viszi, mert látja, hogy ott megfelelő taníttatást kap a gyerek.

az előzőekkel viszont egyetértek, ez egy jó módszer arra, hogy csökkentsék az admin. költségeket. Bár nem látok (vagy nem láttam) erre erőfeszítéseket, de lehet hogy én nem vagyok elég informált.

Így hogy utána kerestem, igazad van. Több helyen, igen komoly problémák voltak az átvételnél, pl.: Kecel.

Persze, átállásnál lehetnek kezdeti gondok, de a fejetlenség, és az átgondolatlanság fél éven keresztül nem hiszem, hogy egészséges. (Nem az államosítás ellen vagyok, csak lehetett volna már készen, és végiggondolva ráállni, nem pedig majd "lesz valahogy" alapon.)

Varelse 2013.05.22. 18:18:30

@MACISAJT: Kérdés, hogy az életpálya-modell melyik részét vezetik be. Merugye a csúnyagonoszbüdös EU miatt megint pénz kell, és érdekes módon épp az EMMI-nél a legnagyobb az elvonás. Valahogy az a gyanúm, hogy ha bevezetik, akkor csak a kötelező óraszám pokolian igazságtalan) emelése lesz meg belőle, a fizetésé nem.

Sztrájk pedig azért nincs, mert 1) a pedagógusoknak gyakorlatilag nincs érdekérvényesítő képességük. ha az orvosok sztrájkkal fenyegetnek, meg kivándorolnak, egyből féknyom a gatyába, és lesz nekik pénz (nem sajnálom tőlük, félre ne értsd, de épp most kaptak újabb emelést ettől a kormánytól, a tavalyi után. Tudom, nem mindenki, de akkor is...) A pedagógusok meg hangzatos ígéreteket kaptak, meg Rózsikát. 2) A sztrájk az ő esetükben -- már elnézést -- szart se ér, legfeljebb nyáron kell ledolgozniuk az év közben elsztrájkolt napokat. Az egyetlen eszközük az év végi bizonyítványok, és különösen az érettségik illetve 8. osztályos bizonyítványok visszatartása lenne, de ezt egyrészt nincs szívük meglépni, másrészt garantáltan elérnék vele, hogy a társadalom egyöntetűen utálja őket.

Varelse 2013.05.22. 18:28:42

Látom, kicsit összevissza lett a szöveg, elnézést miatta, de remélem, a lényeg így is érthető.

paráznabillegető 2013.05.22. 19:03:49

na.
a gyerekszám folyamatosan csökken, úgyhogy a probléma fajsúlya évről évre kisebb.
különben is: jövőre 2014!!!
ilyen kondíciókkal csoda, ha a pedagógusok prioritása zéró?

Pszt! 2013.05.22. 19:42:01

Egypár félhülye narancsdroidon kívül ki hisz a Viktornak?

Pszt! 2013.05.22. 19:46:12

Nem értitek ti ezt! Ugyanaz a lényeg, mint a trafikmutyinal, csak fideszes kerülhessen hatalmi pozícióba, így lehet lenyulni közpénzeket, mellesleg kisgyerekkortol fogva viktorimadatra lehet nevelni a gyerekeket.

ursus artos 2013.05.22. 20:26:27

Volt már olyan, hogy nem egységesítés, csakhogy ennek az lett a következménye, hogy 9-sek gyakorlatilag nem tudnak írni, olvasni és számolni.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2013.05.22. 20:27:38

Én pl. nem szretném, ha erkölcsre oktatnák a gyerekem!
Egyszerűen nem!

Tanítsák meg mondjuk tíz ujjal gépelni!
Meg angolul, németül.
Meg matematikaiul, meg kémiaiul meg fizikaiul, meg biológiaiul, meg tanuljon irodalmat, nyelvtant.
Esetleg bónuszként műszaki rajzot olvasni.

A többi egyszerűen nem érdekel.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2013.05.22. 20:38:44

@ursus artos: nemegységesítés előtt meg még kilencedikesek sem voltak.

béla a görög (törölt) 2013.05.22. 20:44:20

Aki hisz (bízik) a kormányban és nem érdekelt azt el kell bocsájtani mert nem képes racionális gondolkodásra. Ön és közveszélyes. Ami azért egy iskolában elég kellemetlen.

azbesztos 2013.05.22. 22:53:42

Milyen tanárok? Akik idáig juttatták az oktatás szinvonalát.

komplikato 2013.05.23. 01:39:32

@MACISAJT: "Azóta kiderül hogy...mi is?"
Nem kaptak fizetést, késve kaptak fizetést, csökkentett fizetést kaptak, sokaknak április-májusig még hivaztalos munkaszerződése sem volt mert a "hivatal" a helyzet magaslatán állt.

Ja meg közben kiderült, hogy nincs pénz az iskolák fenntartására, nincs pénz biztosítani a kötelező tornaórák helyét, nem fizetik a kötelezővé lett túlórákat, általános iskolában nincs elég hely, bezárt egy csomó iskola részlegesen vagy egészen.

Tényleg semmi nem volt.
süti beállítások módosítása