véleménynyilvánítási szabadság6 (1).pngMár alig egy hónap, és itt van május elseje - meg a pénztárgépek kötelező adóhivatali bekötése. Igaz, az októberi terv először január elsejei határidőt vizionált, aztán ez kitolódott április elsejére, míg végül eljött a május elsejei start-időpont. A remélt összeg ugyanannyi, 95 milliárd, ennyi kellene, hogy összejöjjön a kifehérítésből immáron nem egy teljes év, hanem csak 8 (vagy ha az érintett pénztárgépek megoszlását is belekalkuláljuk, inkább 6 hónap) alatt.

"A projektmenedzser az a személy, aki úgy gondolja, 9 anya ki tud hordani 1 gyereket 1 hónap alatt." (ismeretlen)

És mi a jelenleg ismert menetrend?

"Az új pénztárgépekre való átállás időpontja május 1-je. A jelenleg érvényes szabályozás szerint a pénztárgéphasználatra kötelezettek az elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgépeket június 30-ig, az ezzel rendelkező - jellemzően PC alapú pénztárgépeket - december 31-ig működtethetik anélkül, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szankcionálná az átállás elmulasztását." (napi.hu)

Ha technikai okokból nem működik az online kapcsolat, akkor a mentesítés időtartama alatt a pénztárgép üzemeltetője az adatokat CD/DVD lemezre, illetve más, egyszer írható optikai adathordozóra menti, és havonta megküldi az illetékes adóhatóságnak. És milyen információkat vár a NAV? Például:

  • az egyes eladott tételek számát, értékét, a vásárlások időpontját, továbbá a pénztárgép üzemeltetésére vonatkozó információkat (ezek rendszerezésével, elemzésével, időbeli összehasonlításával visszaélési sémák fedezhetők fel, kimutathatóvá válnak a legális üzletmenettől látványosan eltérő tételmozgások, illetve gyanús használatra vonatkozó mintázatok).
  • gyanúra adhatnak majd okot például, ha gyakori a sztornó, a visszáru, ha a gép kevesebb ideig van bekapcsolva, mint amíg a bolt nyitva van, ha sok az áramszünet, ha az óránként kimutatott bevétel túl kicsi ahhoz, hogy gazdasági racionalitása legyen a gép alkalmazásának, ha az adott tevékenységhez viszonyítva irreálisan alacsony az átlagos vásárlási érték. 
  • lehetővé válik a pénztárgép-bejelentések ellenőrzése is (azaz regisztrált-e a pénztárgép), illetve ellenőrizhető a pénzkészlet is. (forrás: fn.hir24.hu)

 

Ez azonban egy olyan fejlesztést igénylő intézkedés, amely jelentős előzetes befektetést vár el mind az állam (azaz az adófizetők), mind a kereskedők részéről.

 

Először is az adóhivatalnak ki kell alakítani a rendszert, amely alkalmas az adatok gyűjtésére, tárolására és elemzésére - ez dr. Varga Árpád, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) elnökhelyettese szerint kb. 5 milliárd forintba kerül. Ennyi pénzért cserébe a rendszer  lehetővé teszi a valós idejű lekérdezést, vagyis a fodrászüzlet előtt váró revizor a laptopján ellenőrizheti, hogy az üzletből kilépő vendég kapott-e számlát, de például heti bontásban grafikont is készít az egyes üzletek forgalmáról, aminek az elemzése szintén tanulságos lehet az adóellenőrök számára.

Most ne menjünk bele annak latolgatásába, vajon hány fodrásznak vagy kozmetikusnak van ténylegesen pénztárgépe és abba sem, hogyan értékelhető heti szinten az eladási forgalom egzakt módon, hiszen elég sok változót kell figyelembe venni - mert mi van, ha változik az alkalmazott személye és az igazi kereskedő vénájút felváltja egy mogorva vásárlógyűlölő? Ha rossz az idő napokig és a vevők inkább elhalasztják igényeik kielégítését? Valószínűleg hosszabb távon a bírósági gyakorlat fogja majd eldönteni, milyen erős bizonyíték lehet adócsalás-ügyben egy-egy heti bontású statisztika, illetve az adatok alapján felállított séma. Egy biztos, a gyanúba fogott vállalkozásoknak a jövőben új magyarázkodási szisztémát kell kialakítaniuk.

 

A kereskedők és szolgáltatók is mélyen a zsebükbe nyúlhatnak azért, hogy beszerezzék a megfelelő pénztárgépeket.   A kritériumok folyamatosan változnak és valójában még senki sem tudja biztosan, hogy milyen feltételeknek kell majd megfelelnie az új pénztárgépeknek (még március végén is módosították az előírásokat)a jelenlegi ismeretek alapján egyes becslések szerint a használatban lévő pénztárgépek 95 százaléka nem lesz átalakítható és ezáltal mindenképpen új berendezés vásáslására kényszeríti az állam a vállalkozásokat. Az érintettek a megfelelő prototípus híján azt sem tudják, milyen kiadásokra készüljenek fel - egy pénztárgép várható költsége 80-100 ezer forint lesz (de ez feljebb is mehet, ha hiány lesz belőlük), és ott vannak még a járulékos költségek is, például az internet havi díja, stb. 

A kormány elhúzta a mézesmadzagot a vállalkozások előtt - bizonyos körülmények között 50 ezer forintos támogatást ígér:

"A kompenzáció azoknak a társaságoknak, illetve egyéni vállalkozóknak jár, amelyek éves árbevétele nem éri el az 500 millió forintot, nincs adótartozásuk, nem állnak csőd- vagy felszámolási eljárás alatt, és nem alkalmaznak feketén dolgozókat. A támogatás maximum öt pénztárgép bekötéséhez vehető igénybe." (hir.24.hu)

A kritériumok erősen leszűkítik a támogatást igényelhető vállalkozások körét, ami egyrészt jó hír az adófizetőknek, akik finanszírozzák a támogatást, másrészről rossz hír a napi likviditási gondokkal egyik napról a másikra túlélő gazdálkodóknak. Hogy pontosan mennyit kell beáldozni az adófizetőknek a támogatásba, még nem ismert - január végi adat alapján a működő vállalkozások közül jelenleg "csaknem 396,5 ezer cég neve szerepel az adósok listáján, összesen 376,7 milliárd forinttal tartoznak, 3,3 százalékkal többel, mint egy évvel korábban. Ebben a kategóriában az adósok száma egy év alatt több mint 35 ezerrel gyarapodott."  Valószínűleg ma még senki sem tudja sem a kedvezményezettek, sem a számukra szükséges pénztárgépek pontos darabszámát, így várhatóan csak valamikor az év vége felé tudhatjuk meg (ha egyáltalán napvilágra kerül),  ténylegesen mennyibe került összesen az államnak átállás. De bármennyibe is, az erre fordított összeg összességében mindenképpen rontja a fehérítés költségvetési egyenlegét.

Az is kérdés, vajon milyen bürokratikus eljárás folyamat során realizálódik a támogatás - vajon hogy fog majd kinézni az adóhivatalos kedvezményre jogosító igazolás (lesz-e például online nyilvántartás, ahol megnézheti kereskedő, valódi-e a papír), és mikor, milyen módon fogják a pénztárgép kereskedéssel foglalkozó cégek utólag megkapni a sokszor ötvenezer forintot? Mert ez esetben ez utóbbi cégek kerülhetnek igen nehéz helyzetbe, főleg ha hónapokig kell várni az államtól az átutalás megérkeztére - a bizonytalanság és a nagy kockázat jelentős árfelhajtó tényező lehet. A részükről teljesen logikus lenne, ha a kiszolgáltatott, rövid határidőre kényszerített vevők felé drasztikusan árat emelnének - nem mindegy, hogy 80 ezer forintból várnak 50 ezret (azaz a bevétel 62,5%-a realizálódik egyszer csak majd), vagy 140 ezerből ugyanennyit (35,7%).

 

A helyzetet tovább árnyalja az a tény, hogy egyelőre a pénztárgép forgalmazással foglalkozó cégek sem tudják, milyen gépet forgalmazhatnak, az mennyibe fog kerülni és körülbelül mekkora vásárlói igény fog náluk jelentkezni nyár elején, azaz mennyit rendelhetnek meg előre és milyen nagyságrendű beszerzés finanszírozását kell megoldaniuk. 

"A jelenlegi bizonytalan helyzetet minden kereskedő rosszallotta: nem lehet előre tervezni, amikor a gyártó még a prototípust sem készítette el, akkor rendelni sem lehet belőle, így pedig várhatóan csak az utolsó pillanatban jelennek meg a boltokban az eszközök, az alkatrészek pedig még később - ez pedig sem a vevőknek, sem az eladóknak nem érdeke." (Fehér István, napi.hu)

A tét nagy - a pénztárgépek cseréje mintegy 40 milliárd forintba kerül az érintett vállalkozásoknak, ennek a forgalomnak kb. 97%-a nyár elején fog realizálódni úgy, hogy a végső nagy roham előtt két hónappal még a prototípus sincs meg.

Az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége szerint a május elsejei határidő nem tartható. A szövetség úgy véli, hogy az ellenőrző egységek tesztelése, engedélyeztetése, pénztárgépekbe való beültetése, az új kasszák legyártása, az adattovábbítás hibáinak kiküszöbölése határidőre még megfeszített tempóban is nehezen kivitelezhető. (hir24.hu)

 

A legnagyobb kérdés azonban az, megéri-e ez az egész a költségvetésnek, ténylegesen beérkezik-e majd a várt bevétel:

  • amelyik kereskedő, szolgáltató eddig megoldotta "okosba", az várhatóan ezután is be fogja vetni híres magyar kreativitást,
  • a vásárlók torkán is le kell nyomni, hogy bizony egy-két terméket, szolgáltatást ezek után nem kapnak meg áfa nélkül vagy féláfával, illetve bizonyos árucikkek körében általános árszínvonal emelkedést okozhat a "minden termék pénztárgépbe beütése" (például pékárú),
  • a pénztárgéppel nem rendelkezőket továbbra sem tudja rövid pórázra fogni az adóhivatal (pl.  sok esetben még adószámmal sem rendelkező kutyatenyésztők esete, stb.)
  • tovább erősödhet az a piaci szegmens, amely az adóhivatal számára eddig is szinte elérhetetlen volt ("én kifestek nálad, te meg megcsinálod a kocsimat", stb.)

 

A 95 milliárdos plusz áfabevétel több, mint bruttó 446 milliárdos forgalomeltitkolást feltételez a kereskedők-szolgáltatók részéről, és akkor még nem kalkuláltunk csak a 27%-os áfakulccsal - ezt kellene az új pénztárgépeknek kifehéríteni az eredeti egy év helyett cirka 6 hónap alatt. A jövő év elején megtudjuk, ez egy reális álom, vagy megint csak egy tetszetős szám egy papíron. Ha pedig nem jön be a várt bevétel, akkor milyen címen és csomag keretében fogjuk helyrebillenteni a költségvetést.

 

Előzmény:

Pénztárgépek fekete lyuka

Hogy lesz ebből plusz 90 milliárd?

 

Ha tetszett és szívesen olvasnál még több morgást, tematikus tartalomjegyzék itt.

Amennyiben tetszett, várunk Facebook-csoportunkban!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr745189568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bandras 2013.04.02. 22:52:44

"a vásárlók torkán is le kell nyomni, hogy bizony egy-két terméket, szolgáltatást ezek után nem kapnak meg áfa nélkül vagy féláfával"

Persze, hogy drágább lesz, de akkor ennyi erővel ne is fizessünk semmilyen adót. Mennyivel olcsóbb lenne minden termék.
Azért ilyen nevetséges érveket nem kéne felhozni. Ez az on-line pénztárgép dolog szerintem a kormány kevés jó intézkedéseinek egyike. A megvalósítás már más kérdés.
Ezt 2010-ben kellett volna elkezdeni 2 éves határidővel.

morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2013.04.02. 23:45:01

@bandras: ha a kereskedő/szolgáltató úgy gondolja, "áfa nélküli" lehetőség híján a vevői elpártolnak (például mert szimplán csak nem tudják megfizetni a bruttót), az mindenképpen erőteljes nyomást gyakorolhat a kreatív megoldások keresésére

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.04.03. 09:37:39

Az ötlet jó, de a kivitelezés szokás szerint pocsék, és feleslegesen sürgetett.

Az már egyértelmű, hogy sem ebből, sem az e-útdijból idén egy büdös vasat nem lát a költségvetés, talán az idei bekerülési költséget visszahozzák.

morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2013.04.03. 13:19:54

@Kőmíves Kelemen: ha ugyanez 2010-ben eszébe jutott volna a kormányzatnak, szép lassan fel lehetett volna építeni a rendszert és már üzemelne is, javítva a költségvetés egyensúlyát meg az adómorált. Viszont így, erőltetett menetben, jelentősen lecsökkent vásárlóerő mellett a vállalkozások egy része nem biztos, hogy ki tudja termelni a plusz költségeket (nem véletlen a támogatás ígérete) - kérdés, ennek utánaszámolt-e a kormány, illetve annak, ténylegesen mennyi jöhet be ebből. Mert ha nem jön be a remélt 95 milliárd, azt bizony máshonnan kell pótolni úgy, hogy ne a zemberek fizessék meg ...

És akkor még nem is beszéltünk az útdíjjal kapcsolatos várható hiányról ...

ob.szerver 2013.04.03. 16:50:03

Az első adatok alapján úgy tűnik, hogy a tranzakciós adót is csúnyán felültervezték, amiről azt gondolná az ember, hogy annak a mértéke azért megbecsülhető.

A 95 milliárd semmi több, mint hasraütés, a realitása pedig ennek megfelelő lesz. A kivitelezés pedig az orbánrezsim szokásás szakmai nívóján történik.

OkoskaTo:rp 2013.04.03. 17:06:27

Eddig sem ütötték a gépbe, ezután sem fogják. Mint a piacon déligyümölcsöt áruló "őstermelők".
A NAV-hoz bekötésnél sokkal egyértelműbb bizonyíték szerintem a pénztárgép mellé odakészített számológép...

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.04.03. 17:06:42

Végre valamelyik kormány tesz a gazdaság kifehérítéséért.

Tipikusan csak a jól ismert MSZP-s csicskák nyavajognak most is ezügyben.

CSENDES 2013.04.03. 17:08:44

Nem ott. Legott arra kell figyelni, hogy melyik cég keres ebből a bekötősdiből a legtöbbet (gépenként 160-230+Áfa). van egy tippem. Micronet, Pannon Optikai Hálózatfejlesztő, Pátria Optikai Hálózatfejlesztő, Ponet Optikai Hálózatfejlesztő, Regió Optikai Hálózatfejlesztő (tagok: EQNET Zrt, RubiCom Zrt.)szélessávú körzethálózati fejlesztést elnyerő társaságok.

CSENDES 2013.04.03. 17:14:40

@morgás joga mindenkit megillet: Már miért ne jöhetne be első körben? Hiszen csak a még előre meg nem határozott gép 300+ ÁFA körül van. Bekötési díj 160-230+ÁFA gépenként. 50 e Ft a támogatás, legfeljebb 4 gépre.

Zollye 2013.04.03. 17:24:45

Ennek az intézkedésnek egyetlen indoka van. A NAV-nál látni fogják hogy az esetlegesen tartozással rendelkező pénztárgéptulajdonos kasszájában mennyi pénz van. A végrehajtók pedig mennek gyorsan lefoglalni.... így könnyen és gyorsan be fog jönni a 95 milliárd. Gondoljatok bele. Online végrehajtók valós idejű adatokkal... csak biztosra mennek...

átlátó 2013.04.03. 17:26:44

Egyáltalán nem mondom azt, hogy a közös kőccségeket nem az adóból kell kifizetni, de ahogyan a vidéki vasútállomások (is)kinéznek, hát akár be is nézhetnek a operatív gondolkodók a végbélbe.

tyuntyika 2013.04.03. 17:30:21

Netto marhasag az egesz. Nem ertem, hogy amit eddig nem utottek be, azt ezek utan miert utnek, kulonosen ami a vasarlo egyuttmukodesevel tortenik igy.

zobod 2013.04.03. 17:33:16

Ez az intézkedés nem a feketegazdaságról, hanem a szürkezóna kifehérítéséről szól. Abban pedig simán van ekkora potenciál. A barterezés, kalákázás kontrolláltabbá tételére a, be nem jelentett vállalkozás kiszűrésére egész más módszerek kellenek.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.03. 17:36:01

Önmagában a szándék persze helyes, azonban a valóságban a bevétel nem fog bejönni. Ugyanis hiába van bekötve a pénztárgép, ha a kereskedő nem üt bele semmit. Eddig se úgy ment a csalás, hogy hamis adatot ütöttek be a gépbe, hanem úgy, hogy nem ütöttek be semmit.

milyen szép a Vértes, ó 2013.04.03. 17:42:43

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Ha egyszer alkalmatlan arra, amire (a hazugságok szerint szánják), akkor milyen szándék helyes? :-)

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.04.03. 17:43:10

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Ez nem egészen igaz..

Ugyanis nem kell majd próbavásárlás pl.

hanem csak rá kell nézni a iphonjára a NAV-osnak, hogy a srác porszívóját beütötte-e a csóka.

Nehezebb lesz stornózni, két géppel machinálni, stb..

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.03. 18:05:34

@milyen szép a Vértes, ó:

Helyes az adófegyelem növelése. S ez az eszköz alkalmas erre.

látjátok feleim szümtükkel 2013.04.03. 18:24:15

Én úgy emlékszem ( mások mondása alapján, személyesen sajnos nem tudtam megtapasztalni ), hogy az olaszoknál régebben volt olyan szabály, mely szerint a vevőnek az üzlet elhagyása után meghatározott méteren belül, be kelett tudni mutatni a számlát, nyugtát, ha adóellenőr kérte tőle. Ez mennyivel olcsóbb és jobb módszernek látszik, mint a pénztárgépek bekötése. Ráadásul ennek meg van a jogi háttere is, mert adatszolgáltatásra mindenki köteles, még a vevő is, ha az adóhivatal erre felszólítja.

Begérke 2013.04.03. 19:18:03

Az alattunk lévő kisbolt bezárt. Amikor megkérdeztem, miért, ez volt az egyik indoka. Azt mondta, hogy amit eddig sem ütött be, azt most sem ütné be, de elég volt a lehúzásból!

Megoldó 2013.04.03. 19:19:13

Be lehetett volna ezt vezetni normális előkészítéssel is - egy normális országban...

Netuddki. 2013.04.03. 19:24:30

Ezt is elbaxták, mert a rendszer sokkal többre lenne képes. Mint ahogy az eútdíjat is sokkal egyszerűbben meg lehetett volna oldani...

béla a görög (törölt) 2013.04.03. 19:52:13

az volt már, hogy a fidesz tönkreteszi a kistelepüléseket IS?

valaki kiszámolta papiron...

de a lényeg, hogy a CBA-t támogatják.

Azért lesz ennek egy pozitiv hozadéka is. elterjed a netes kereskedelem és a külföldi bankszámla.

rcfan 2013.04.03. 20:32:47

Na most fel fog értékelődni a számlatömb. Azt "nehéz" online számítógépre kötni.

anyadmajma 2013.04.03. 20:50:02

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !: te egy ilyen fasszopó náci lehetsz. húzzá vissza anyádba vagy a kurucinfóra, ha még tudsz anélkül dönteni, hogy megmondják mit is akarsz.

anyadmajma 2013.04.03. 21:05:06

@rcfan: ááá, egyszerűen köteleznek az e-számlára, azt kész is. a számlatömböt meg betiltsák.

prfecó 2013.04.14. 21:52:15

@látjátok feleim szümtükkel: nem árt személyes tapasztalattal rendelkezni

Külföldiként Olaszországban - amit kaptam blokk volt - nem adóhivatal szerint megfelelő bizonylat( elmagyarázták olasz barátaim ). Viszont többszöri nyaralásom alkalmával egyszer sem állított meg olasz adóellenőr megfelelő számlát kaptam . . Gondolom lebrusztolta azottani adóhivatal és a vállalkozók egymással.
süti beállítások módosítása