2013.04.02. 22:20
Nemsokára az adóhivatalban is csilingel a kassza
Már alig egy hónap, és itt van május elseje - meg a pénztárgépek kötelező adóhivatali bekötése. Igaz, az októberi terv először január elsejei határidőt vizionált, aztán ez kitolódott április elsejére, míg végül eljött a május elsejei start-időpont. A remélt összeg ugyanannyi, 95 milliárd, ennyi kellene, hogy összejöjjön a kifehérítésből immáron nem egy teljes év, hanem csak 8 (vagy ha az érintett pénztárgépek megoszlását is belekalkuláljuk, inkább 6 hónap) alatt.
"A projektmenedzser az a személy, aki úgy gondolja, 9 anya ki tud hordani 1 gyereket 1 hónap alatt." (ismeretlen)
És mi a jelenleg ismert menetrend?
"Az új pénztárgépekre való átállás időpontja május 1-je. A jelenleg érvényes szabályozás szerint a pénztárgéphasználatra kötelezettek az elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgépeket június 30-ig, az ezzel rendelkező - jellemzően PC alapú pénztárgépeket - december 31-ig működtethetik anélkül, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szankcionálná az átállás elmulasztását." (napi.hu)
Ha technikai okokból nem működik az online kapcsolat, akkor a mentesítés időtartama alatt a pénztárgép üzemeltetője az adatokat CD/DVD lemezre, illetve más, egyszer írható optikai adathordozóra menti, és havonta megküldi az illetékes adóhatóságnak. És milyen információkat vár a NAV? Például:
- az egyes eladott tételek számát, értékét, a vásárlások időpontját, továbbá a pénztárgép üzemeltetésére vonatkozó információkat (ezek rendszerezésével, elemzésével, időbeli összehasonlításával visszaélési sémák fedezhetők fel, kimutathatóvá válnak a legális üzletmenettől látványosan eltérő tételmozgások, illetve gyanús használatra vonatkozó mintázatok).
- gyanúra adhatnak majd okot például, ha gyakori a sztornó, a visszáru, ha a gép kevesebb ideig van bekapcsolva, mint amíg a bolt nyitva van, ha sok az áramszünet, ha az óránként kimutatott bevétel túl kicsi ahhoz, hogy gazdasági racionalitása legyen a gép alkalmazásának, ha az adott tevékenységhez viszonyítva irreálisan alacsony az átlagos vásárlási érték.
- lehetővé válik a pénztárgép-bejelentések ellenőrzése is (azaz regisztrált-e a pénztárgép), illetve ellenőrizhető a pénzkészlet is. (forrás: fn.hir24.hu)
Ez azonban egy olyan fejlesztést igénylő intézkedés, amely jelentős előzetes befektetést vár el mind az állam (azaz az adófizetők), mind a kereskedők részéről.
Először is az adóhivatalnak ki kell alakítani a rendszert, amely alkalmas az adatok gyűjtésére, tárolására és elemzésére - ez dr. Varga Árpád, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) elnökhelyettese szerint kb. 5 milliárd forintba kerül. Ennyi pénzért cserébe a rendszer lehetővé teszi a valós idejű lekérdezést, vagyis a fodrászüzlet előtt váró revizor a laptopján ellenőrizheti, hogy az üzletből kilépő vendég kapott-e számlát, de például heti bontásban grafikont is készít az egyes üzletek forgalmáról, aminek az elemzése szintén tanulságos lehet az adóellenőrök számára.
Most ne menjünk bele annak latolgatásába, vajon hány fodrásznak vagy kozmetikusnak van ténylegesen pénztárgépe és abba sem, hogyan értékelhető heti szinten az eladási forgalom egzakt módon, hiszen elég sok változót kell figyelembe venni - mert mi van, ha változik az alkalmazott személye és az igazi kereskedő vénájút felváltja egy mogorva vásárlógyűlölő? Ha rossz az idő napokig és a vevők inkább elhalasztják igényeik kielégítését? Valószínűleg hosszabb távon a bírósági gyakorlat fogja majd eldönteni, milyen erős bizonyíték lehet adócsalás-ügyben egy-egy heti bontású statisztika, illetve az adatok alapján felállított séma. Egy biztos, a gyanúba fogott vállalkozásoknak a jövőben új magyarázkodási szisztémát kell kialakítaniuk.
A kereskedők és szolgáltatók is mélyen a zsebükbe nyúlhatnak azért, hogy beszerezzék a megfelelő pénztárgépeket. A kritériumok folyamatosan változnak és valójában még senki sem tudja biztosan, hogy milyen feltételeknek kell majd megfelelnie az új pénztárgépeknek (még március végén is módosították az előírásokat), a jelenlegi ismeretek alapján egyes becslések szerint a használatban lévő pénztárgépek 95 százaléka nem lesz átalakítható és ezáltal mindenképpen új berendezés vásáslására kényszeríti az állam a vállalkozásokat. Az érintettek a megfelelő prototípus híján azt sem tudják, milyen kiadásokra készüljenek fel - egy pénztárgép várható költsége 80-100 ezer forint lesz (de ez feljebb is mehet, ha hiány lesz belőlük), és ott vannak még a járulékos költségek is, például az internet havi díja, stb.
A kormány elhúzta a mézesmadzagot a vállalkozások előtt - bizonyos körülmények között 50 ezer forintos támogatást ígér:
"A kompenzáció azoknak a társaságoknak, illetve egyéni vállalkozóknak jár, amelyek éves árbevétele nem éri el az 500 millió forintot, nincs adótartozásuk, nem állnak csőd- vagy felszámolási eljárás alatt, és nem alkalmaznak feketén dolgozókat. A támogatás maximum öt pénztárgép bekötéséhez vehető igénybe." (hir.24.hu)
A kritériumok erősen leszűkítik a támogatást igényelhető vállalkozások körét, ami egyrészt jó hír az adófizetőknek, akik finanszírozzák a támogatást, másrészről rossz hír a napi likviditási gondokkal egyik napról a másikra túlélő gazdálkodóknak. Hogy pontosan mennyit kell beáldozni az adófizetőknek a támogatásba, még nem ismert - január végi adat alapján a működő vállalkozások közül jelenleg "csaknem 396,5 ezer cég neve szerepel az adósok listáján, összesen 376,7 milliárd forinttal tartoznak, 3,3 százalékkal többel, mint egy évvel korábban. Ebben a kategóriában az adósok száma egy év alatt több mint 35 ezerrel gyarapodott." Valószínűleg ma még senki sem tudja sem a kedvezményezettek, sem a számukra szükséges pénztárgépek pontos darabszámát, így várhatóan csak valamikor az év vége felé tudhatjuk meg (ha egyáltalán napvilágra kerül), ténylegesen mennyibe került összesen az államnak átállás. De bármennyibe is, az erre fordított összeg összességében mindenképpen rontja a fehérítés költségvetési egyenlegét.
Az is kérdés, vajon milyen bürokratikus eljárás folyamat során realizálódik a támogatás - vajon hogy fog majd kinézni az adóhivatalos kedvezményre jogosító igazolás (lesz-e például online nyilvántartás, ahol megnézheti kereskedő, valódi-e a papír), és mikor, milyen módon fogják a pénztárgép kereskedéssel foglalkozó cégek utólag megkapni a sokszor ötvenezer forintot? Mert ez esetben ez utóbbi cégek kerülhetnek igen nehéz helyzetbe, főleg ha hónapokig kell várni az államtól az átutalás megérkeztére - a bizonytalanság és a nagy kockázat jelentős árfelhajtó tényező lehet. A részükről teljesen logikus lenne, ha a kiszolgáltatott, rövid határidőre kényszerített vevők felé drasztikusan árat emelnének - nem mindegy, hogy 80 ezer forintból várnak 50 ezret (azaz a bevétel 62,5%-a realizálódik egyszer csak majd), vagy 140 ezerből ugyanennyit (35,7%).
A helyzetet tovább árnyalja az a tény, hogy egyelőre a pénztárgép forgalmazással foglalkozó cégek sem tudják, milyen gépet forgalmazhatnak, az mennyibe fog kerülni és körülbelül mekkora vásárlói igény fog náluk jelentkezni nyár elején, azaz mennyit rendelhetnek meg előre és milyen nagyságrendű beszerzés finanszírozását kell megoldaniuk.
"A jelenlegi bizonytalan helyzetet minden kereskedő rosszallotta: nem lehet előre tervezni, amikor a gyártó még a prototípust sem készítette el, akkor rendelni sem lehet belőle, így pedig várhatóan csak az utolsó pillanatban jelennek meg a boltokban az eszközök, az alkatrészek pedig még később - ez pedig sem a vevőknek, sem az eladóknak nem érdeke." (Fehér István, napi.hu)
A tét nagy - a pénztárgépek cseréje mintegy 40 milliárd forintba kerül az érintett vállalkozásoknak, ennek a forgalomnak kb. 97%-a nyár elején fog realizálódni úgy, hogy a végső nagy roham előtt két hónappal még a prototípus sincs meg.
Az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége szerint a május elsejei határidő nem tartható. A szövetség úgy véli, hogy az ellenőrző egységek tesztelése, engedélyeztetése, pénztárgépekbe való beültetése, az új kasszák legyártása, az adattovábbítás hibáinak kiküszöbölése határidőre még megfeszített tempóban is nehezen kivitelezhető. (hir24.hu)
A legnagyobb kérdés azonban az, megéri-e ez az egész a költségvetésnek, ténylegesen beérkezik-e majd a várt bevétel:
- amelyik kereskedő, szolgáltató eddig megoldotta "okosba", az várhatóan ezután is be fogja vetni híres magyar kreativitást,
- a vásárlók torkán is le kell nyomni, hogy bizony egy-két terméket, szolgáltatást ezek után nem kapnak meg áfa nélkül vagy féláfával, illetve bizonyos árucikkek körében általános árszínvonal emelkedést okozhat a "minden termék pénztárgépbe beütése" (például pékárú),
- a pénztárgéppel nem rendelkezőket továbbra sem tudja rövid pórázra fogni az adóhivatal (pl. sok esetben még adószámmal sem rendelkező kutyatenyésztők esete, stb.)
- tovább erősödhet az a piaci szegmens, amely az adóhivatal számára eddig is szinte elérhetetlen volt ("én kifestek nálad, te meg megcsinálod a kocsimat", stb.)
A 95 milliárdos plusz áfabevétel több, mint bruttó 446 milliárdos forgalomeltitkolást feltételez a kereskedők-szolgáltatók részéről, és akkor még nem kalkuláltunk csak a 27%-os áfakulccsal - ezt kellene az új pénztárgépeknek kifehéríteni az eredeti egy év helyett cirka 6 hónap alatt. A jövő év elején megtudjuk, ez egy reális álom, vagy megint csak egy tetszetős szám egy papíron. Ha pedig nem jön be a várt bevétel, akkor milyen címen és csomag keretében fogjuk helyrebillenteni a költségvetést.
Előzmény:
Hogy lesz ebből plusz 90 milliárd?
Ha tetszett és szívesen olvasnál még több morgást, tematikus tartalomjegyzék itt.
Amennyiben tetszett, várunk Facebook-csoportunkban!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
bandras 2013.04.02. 22:52:44
Persze, hogy drágább lesz, de akkor ennyi erővel ne is fizessünk semmilyen adót. Mennyivel olcsóbb lenne minden termék.
Azért ilyen nevetséges érveket nem kéne felhozni. Ez az on-line pénztárgép dolog szerintem a kormány kevés jó intézkedéseinek egyike. A megvalósítás már más kérdés.
Ezt 2010-ben kellett volna elkezdeni 2 éves határidővel.
morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2013.04.02. 23:45:01
KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.04.03. 09:37:39
Az már egyértelmű, hogy sem ebből, sem az e-útdijból idén egy büdös vasat nem lát a költségvetés, talán az idei bekerülési költséget visszahozzák.
morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2013.04.03. 13:19:54
És akkor még nem is beszéltünk az útdíjjal kapcsolatos várható hiányról ...
ob.szerver 2013.04.03. 16:50:03
A 95 milliárd semmi több, mint hasraütés, a realitása pedig ennek megfelelő lesz. A kivitelezés pedig az orbánrezsim szokásás szakmai nívóján történik.
OkoskaTo:rp 2013.04.03. 17:06:27
A NAV-hoz bekötésnél sokkal egyértelműbb bizonyíték szerintem a pénztárgép mellé odakészített számológép...
Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.04.03. 17:06:42
Tipikusan csak a jól ismert MSZP-s csicskák nyavajognak most is ezügyben.
CSENDES 2013.04.03. 17:08:44
CSENDES 2013.04.03. 17:14:40
Zollye 2013.04.03. 17:24:45
átlátó 2013.04.03. 17:26:44
tyuntyika 2013.04.03. 17:30:21
zobod 2013.04.03. 17:33:16
maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.03. 17:36:01
milyen szép a Vértes, ó 2013.04.03. 17:42:43
Ha egyszer alkalmatlan arra, amire (a hazugságok szerint szánják), akkor milyen szándék helyes? :-)
Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.04.03. 17:43:10
Ez nem egészen igaz..
Ugyanis nem kell majd próbavásárlás pl.
hanem csak rá kell nézni a iphonjára a NAV-osnak, hogy a srác porszívóját beütötte-e a csóka.
Nehezebb lesz stornózni, két géppel machinálni, stb..
maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.03. 18:06:23
Persze, ez igaz. Azért írtam, hogy a szándék pozitív.
látjátok feleim szümtükkel 2013.04.03. 18:24:15
Begérke 2013.04.03. 19:18:03
Megoldó 2013.04.03. 19:19:13
Netuddki. 2013.04.03. 19:24:30
béla a görög (törölt) 2013.04.03. 19:52:13
valaki kiszámolta papiron...
de a lényeg, hogy a CBA-t támogatják.
Azért lesz ennek egy pozitiv hozadéka is. elterjed a netes kereskedelem és a külföldi bankszámla.
rcfan 2013.04.03. 20:32:47
anyadmajma 2013.04.03. 20:50:02
anyadmajma 2013.04.03. 21:05:06
prfecó 2013.04.14. 21:52:15
Külföldiként Olaszországban - amit kaptam blokk volt - nem adóhivatal szerint megfelelő bizonylat( elmagyarázták olasz barátaim ). Viszont többszöri nyaralásom alkalmával egyszer sem állított meg olasz adóellenőr megfelelő számlát kaptam . . Gondolom lebrusztolta azottani adóhivatal és a vállalkozók egymással.