véleménynyilvánítási szabadság6 (1).pngMiért vagyunk boldogtalanok, és miért nem látjuk optimistán a jövőt? 

"Közzétette a Gallup annak a 2012-es felmérésnek az eredményeit, amely azt vizsgálta: a világ 143 vizsgált országaiban a lakosság hány százaléka érzi úgy, hogy szenvedésnek van kitéve. A listát harmadik éve Bulgária vezeti, azonban nekünk sincs okunk szerénykedni: 32 százalékos eredményünkkel a természeti katasztrófák által sújtott Haitivel holtversenyben a negyedik helyen állunk, és csak 7 százalékponttal maradunk el a bolgároktól." (index.hu)

Ha megnézzük az index.hu által közölt táblázatot, szinte érthetetlen, hogyan kerültünk ilyen "előkelő" helyre egy szenvedés-mértéket kutató felmérésben:

  Ország   Szenvedők aránya (%)   GDP/fő (USD)   Akik szerint korrupt a kormány (%)
  Bulgária   39   14 102   55
  Örményország   37     5 924   61
  Kambodzsa   34     2 395   33
  Haiti   32     1 229   32
  Magyarország   32   19 496   27
  Madagaszkár   31        945   57
  Macedónia   31   10 465   51
  Irán   31   12 985   57

Forrás: Gallup (2012)

A Gallup azokat sorolta a "szenvedő" kategóriába, akik egy 1-10-es skálán 4-re vagy annál kevesebbre értékelték a saját életükkel való elégedettségüket és a következő öt évre vonatkozó életkilátásaikat. A felmérés tehát nem a múltra vonatkozott ("emútnyócév"), hanem a jelenre és a jövőre.

"Az optimista kijelenti, hogy a lehetséges legjobb világban élünk, a pesszimista tart attól, hogy ez igaz." (James Branch Cabell)

az igazi optimista kicsi.jpgDe vajon mi indokolja, hogy mi magyarok ilyen borúlátók vagyunk, amikor a csapból is az folyik, új világot építünk, a Nemzeti Együttműködés Rendszere értünk van, az új Alaptörvényünk is leszámol az összes régmúlt-csökevénnyel? Sokkal gazdagabbak vagyunk, mint Madagaszkár vagy Irán, természeti katasztrófáink gyakorisága és mértéke meg sem közelítik Haitiét, és olyan népirtás-emlékkel sem kell szembenéznünk, mint Kambodzsa lakosainak.

De vajon miért van az, hogy még a Fidesz kétharmados hurráoptimista kormánypropagandája sem tudott az emberekbe hitet önteni, miért érzi az ország egyharmada azt, hogy szenved? 

"Egy pesszimista az optimistához képest csak realista." (Mass Effect c. videojáték)

Ha pedig valaki úgy érzi, a Gallup tuti utálja a kormányt és pénzért is megvenné az átkot a jelenlegi politikai elitre, kereshet más forrásokat is: a Kutatópont  Magyar Ifjúság 2012 felmérése sem lángol az optimizmustól:

"A fiatalok a jövőre vonatkozóan is borúlátóak a makrogazdasági helyzet megítélésében, mivel 58 százalékuk szerint a gazdaság teljesítménye romlani fog, 18 százalékuk ambivalens és alig 7 százalék azon optimista fiatalok aránya, akik javulást várnak. A fiatalok jövőképe saját családjuk anyagi helyzetét tekintve sem nevezhető optimistának: családja helyzetének várható romlásáról a megkérdezettek 51 százaléka nyilatkozott, 23 százalék azok aránya, akik szerint nem változik, míg 9 százalékuk szerint a helyzet javulni fog." (Magyar Ifjúság 2012 Tanulmánykötet)

Igaz, ez a felmérés a fiatalokról szól - de ha ők ennyire pesszimisták, vajon milyenek lennének a szüleik és nagyszüleik? Talán nem véletlen, hogy még a gyakorikerdesek.hu-n is kérdés, mi az oka a magyar pesszimizmusnak - és jó pár válasz is érkezett rá, a "leghasznosabbnak" (87%) ez bizonyult:

"Én úgy vélem, a legfőbb oka az, hogy az elmúlt 200 évben a magyar nép nagy részt valamilyen elnyomás alatt volt, kisebb-nagyobb megszakításokkal. Kezdve az Osztrák-Magyar Monarchiától, két világháború Trianonnal, aztán a "felszabadítás" és a szovjet megszállás. Végig azt sulykolták az emberekbe, hogy milyen gyenge nép, mennyire nem ér semmit, mennyire az aktuális "uraitól" függ. (és csak zárójelbe jegyzem meg, ez valamilyen szinten most is tart) Ez alaposan rányomta a bélyegét az emberekre, úgyhogy nem csoda, hogy sokaknak olyan a mentalitásuk, amilyen. Szerintem legalábbis." (gyakorikerdesek.hu)


De vajon tényleg ez a válasz a hihetetlen mértékű pesszimizmusunkra? Vagy csak az, hogy úgy érezzük, nem számítunk, sodródunk, mint levél a szélben, az épp regnáló politikusi gárda akaratának megfelelően, úgy, hogy még az ellenségeinket is meghatározzák a számunkra?

"Sokkal jobb pesszimistának lenni, mert annak csak egyszer kell tudomásul vennie a dolgok reménytelen voltát." (Moldova György)

Pesszimista-optimista kicsi.jpgA klasszikus felfogás szerint a népnek két dolog kell, hogy boldog legyen: kenyér és cirkusz. Kormányunk örül annak, hogy sokan külföldön keresik meg maguknak a kenyeret (azaz a munkát), ha már itthon nem dúskálunk a lehetőségekben, azaz a beígért egymillió új munkahelyben:

"Mindig veszteségként beszélünk a külföldre távozottakról, pedig 1,7 milliárd eurót utaltak haza, és ez is segítette az ország konszolidációját" (Varga Mihály)

A kormánynak tehát jó, ha külföldre megyünk dolgozni, ezzel ráadásul akár még pesszimizmusunkat is csökkenthetjük, miközben nem terheljük feleslegesen sem a hazai egészségügyi rendszert, sem az óvodai-iskolai hálózatot, valamint közmunkára sem kell kivezényelni minket éhbérért. Cirkuszra meg ott a nagy kedvenc, a foci - most hétfőn dobják szét az érdekeltek között az épp aktuális újabb 12 milliárdot. Mert valljuk be, kell mint egy falat kenyér.

"A legérdekesebb a költségvetési bizottságnak az a javaslata, amellyel szétdobják a futballklubok közt a Nemzeti Stadionfejlesztési Program 12 milliárd forintját (ezt a pénzt a már folyó nagy beruházásokon túl szánják stadionépítésre): a legtöbbet, egyenként 600 milliót Siófok, Dunaújváros és a Gyirmót FC kap, de 560 milliót költhet Békéscsaba, Pápa, Paks, Kaposvár, Kecskemét, az MTK, a Győri ETO és az UTE is. A Mezőkövesd Zsóry FC idén kapott már 400 milliót, jövőre viszont még 220 millióra számíthat Tállai András államtitkár csapata. Szigetszentmiklósnak és Kisvárdának 120 millióval kell beérniük.(hvg.hu)

Aki pedig utálja a focit, kereshet magának más cirkuszt (szórakozást) - élvezheti a közszolgálati tévé népnevelő adásait, elborzadhat a bulvárhírek vérfolyamain vagy kárörvendhet egy-egy politikus látványos megszégyenülésén.

"A pesszimista a sötétséget látja az alagútban, az optimista a fényt az alagút végén, a realista a közelgő vonat lámpáit, a mozdonyvezető pedig három idiótát a síneken..." (ismeretlen)

De tényleg, miért is vagyunk ennyire pesszimisták?

 

Ha tetszett és szívesen olvasnál még több morgást, tematikus tartalomjegyzék itt.

Amennyiben tetszett, várunk Facebook-csoportunkban!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr435681520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2013.12.08. 17:47:14

"Miért pesszimista a magyar?"

Alkat kérdése ez alapvetően. Semmi egyéb.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2013.12.08. 17:48:20

"De vajon miért van az, hogy még a Fidesz kétharmados hurráoptimista kormánypropagandája sem tudott az emberekbe hitet önteni, miért érzi az ország egyharmada azt, hogy szenved?"

Mert a kérdés politafüggetlen.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2013.12.08. 17:49:54

"Kormányunk örül annak, hogy sokan külföldön keresik meg maguknak a kenyeret (azaz a munkát), ha már itthon nem dúskálunk a lehetőségekben, azaz a beígért egymillió új munkahelyben:
"Mindig veszteségként beszélünk a külföldre távozottakról, pedig 1,7 milliárd eurót utaltak haza, és ez is segítette az ország konszolidációját" (Varga Mihály)"

S ebben Vargának igaza van. A nagyobb hajlandóség a külföldre menésre alapvetően pozitívum.

$pi$ 2013.12.08. 22:50:26

Ha a lakosság indokolatlanul pesszimista és a kormány ehhez képest optimistább, akkor lehet, hogy a kormánynak van igaza. :D

01234567 2013.12.08. 22:50:41

Nem az egyének mind pesszimisták, ez vegyes, de a többség az, mivel az ország jövőképe arra ad okot. Miért egyszerű.
Mondjuk vegyük a románokat, ők miért vidámak, élik meg pozitívan a demokráciát, a piacgazdaságot? Mert sarkítva eddig a faluban egy kecske volt, már három van, a városban hetente egyszer volt kecske hús, most már van minden nap, sőt néha marha is...
Ugyanekkor nálunk a faluban tehén volt, most kecske sincs, a városban van minden, mint régen, csak egyre kevesebben tudják megvenni.
A hülyéknek: Azaz a nyomorból a szegénység elérése egy pozitív élmény, optimizmusra ad okot. A polgári létből elszegényedni negatív élmény, pesszimizmusra ad okot. Folyamatosan hátrálsz, veszítesz, kevesebb leszel, egyre bizonytalanabb, kiszolgáltatottabb, ezt senki nem éli meg optimistán.

Tüntess az orbáni diktatúra és simli ellen! 2013.12.08. 22:57:23

Zsigó Róbert fideszes polgármester vasárnap Baja honlapján jelentette be, hogy a városban teljes egészében leállt a buszközlekedés.

Köszönjük a lábunk jobban teljesít, újabb pofon és szégyen Bajának.

Zsigó Róbert takarodj!

Nick Leeson 2013.12.08. 22:59:20

Pofon egyszerű az egész.
Az emberek bárhová mennek, bármit csinálnak, mindenhol az eszetlen irányítás, a korrupció, az érdekek, és totális érdektelenség veszi körül. Teljesen mindegy miről van szó.
Hivatalok, rendőrség, egészségügy, közoktatás, kis bolt, nagy bolt, mindegy.
Ez ment a szocialista rendszerben, ez megy most is. A elmúlt rendszerváltó 20 évben a változásokat soha nem az irányította, hogy mi lenne jó, vagy előremutató. Hanem, hogy egy adott pártnak, vagy érdekkörnek mi lenne jó. Vagy csak egyszerűn hozzá nem értők rontottál el a változást.
A lényeg, hogy nagy vonalakban nem sok változás történt. Mitől lenne bizakodó bárki is?

Nick Leeson 2013.12.08. 23:15:15

@01234567: Erről van szó. Az én ismeretségi körömben, kb. 50 emberből, 48-nak jelentősen csökkent az életszínvonala az utóbbi 3 évben. Teljesen vegyes életkörülmények mellett, segédmunkástól a többdiplomásig.

burakefendi 2013.12.08. 23:35:51

azért pesszimista, mert önállótlan. felülről várja az életének megoldását.

Danubium 2013.12.09. 00:33:19

A magyar ember, ahogyan már A puszták népében is megíratott, a panaszkodást és borúlátást részvétteljességnek és szolidaritásnak képzeli.

Mindenkinek nyavalyognia kell, nehogy megsértsük a szenvedők önérzetét és magunkra vonjuk irigy féltékenységét, különösen ha szenvedésük fő oka a csapból is folyó, szüntelen nyavalygás.

2013.12.09. 01:11:01

@Danubium: Valahogy igy, ahogy mondod...

max_headroom 2013.12.09. 01:31:00

A pesszimizmus önmagában még nem negatívum, a jelenlegi kilátásokat tekintve lehet pusztán realizmus is. A probléma szerintem a következő lépés hiánya; a gondok felismerése utáni, változtatásra irányuló cselekvés elmaradása. Ez a tunya, ostoba kesergés mérgezi a magyarok lelkét.

Hogy egy szabad országban mi történik, az az ott élő tízmillió ember tetteinek eredője. Tenni, tenni kell.

max_headroom 2013.12.09. 01:31:52

A pesszimizmus önmagában még nem negatívum, a jelenlegi kilátásokat tekintve lehet pusztán realizmus is. A probléma szerintem a következő lépés hiánya; a gondok felismerése utáni, változtatásra irányuló cselekvés elmaradása. Ez a tunya, ostoba kesergés mérgezi a magyarok lelkét.

Hogy egy szabad országban mi történik, az az ott élő tízmillió ember tetteinek eredője. Tenni, tenni kell.

grani 2013.12.09. 04:51:02

Nem értem, mi a gond ? 32% pesszimista? Na és? 68% viszont optimista!!! Kétharmad!!!!
Én ha tehetem, kerülöm a magyarokat, mert nem bírom ki röhögés nélkül, amikor elkezdenek siránkozni.
Egyébként szerintem azért sopánkodik, mert úgy gondolja, hogy hátha megszánja valaki és ad majd valamilyen segélyt. Koldus mentalitás.

kisvagány 2013.12.09. 05:36:13

Miért pesszimista a magyar? Van okunk az optimizmusra?

katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2013.12.09. 05:50:33

@Danubium: mintha nem ez "folyna a csapból is", valami külföldi vízhálózatról kaphatod te az ivóvizet, ellentétben a többséggel. Nálunk most épp a "jobbanteljesít" folyik, sőt ömlik, ez az egetrengető baromság váltotta a korábbi "pannonpumás" hülyeséget, más nem változott.

Az ember nem teljesen ostoba, szembeállítja a propagandát a realitásokkal, és ha azt látja, hogy gyarapodás helyett a helyzet csak romlik, hogy ellopják még azt is, amit eddig nem mertek, abból azért levonja a maga következtetéseit.

Szöges ellentétben azzal amit állítasz, ez nem hazugság vagy képmutatás, ez sima hétköznapi élettapasztalat.

Őszintén kívánom neked, hogy maradj meg boldog hurráoptimistának addig a pillanatig, amikor az egész roskadozó rendszer egyszerre a nyakunkra szakad, minden magyar nyakára, a tiédre is. Így sokkal könnyebb lehet az élet, tudomást se véve a közelgő vészről.

A gond azzal van, hogy évtizedek óta azok az optimisták irányítják az országot, akik számára a nyomor terjedése, a társadalmi szakadék mélyülése vállalható áldozatot jelent a saját gyarapodásukért végzett kemény munkájukban. Felelősségérzetük nulla. Egyre csek feszegetnek egy húrt, amiről tudható, hogy előbb-utóbb elpattan. És sajnos jó okkal optimisták, nagyon jól tudják, hogy ők már kiváltságosok, az összelopott forint- vagy dollármilliárdok okán ez az egész _csak_ az ország teljes lakosságára nézve jelenthet katasztrófát, nekik a hajuk szála sem görbülhet. És csak ez számít. Ameddig lehet, fenntartani a csillogó mázat, az utolsó percig zajlik a rablás. Lesz itt meglepi a választások után, business as usual...

Áruld el nekem, ilyen irányítás alatt mégis hogyan lehetne egy nyitott szemmel járó ember bizakodó a jövőt illetően?

katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2013.12.09. 06:08:27

Nyilván a világon mindenhol, minden hatalomnak maga felé hajlik a keze, mind korrupt és időnként többé-kevésbé felelőtlen. De nagyon ritka az olyan, amelyik ész nélkül tiporja sárba az azt fenntartó társadalmat, pl. olyan jogi és gazdasági szabályozással, hogy azzal sokszor már ügyvédek, jogászok, könyvelők, közgazdászok sem tudják tartani a lépést, így lehetetlenítenek el minden kitörési kísérletet, minden új vállalkozást.

Már most ott tartunk, hogy elképesztő kockázatot jelent bármibe önállóan belevágni, mert szinte biztosan lesz szabály, amit áthágunk, erre akkora bírság, ami azonnal tönkretesz. Ez az ország megöli az innovációt, a vállalkozó szellemet, itt csak a nagyok gyarapodnak (és hágnak át szabályokat kedvük szerint), a kicsik mennek rabszolgasorba, alkalmazottnak vagy közmunkásnak.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.12.09. 06:34:03

ez is orbán miatt van, de majd 2014-ben eljő demokrata dopeman a messiás, és minden rendben lesz!
halleluja testvérek!

komolyra fordítva:
valahol olvastam, hogy a népünk a nyelvünk miatt ilyen.
nálunk van a legtöbb negatív kifejezés... vagy valami ilyesmi
öngyilkosból is ezért termeljük a legtöbbet

toportyánzsóti 2013.12.09. 07:03:13

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: Melyik vagy a síneken ácsorgó 3 idióta közül?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.12.09. 07:05:44

Az érdekelne, az a 27% hogy jtt ki? Kérnék olyan rószaszín szemüveget, ami azoknak van, aki szerint nem korrupt a kormány :D

toportyánzsóti 2013.12.09. 07:06:32

@wmiki: Dopeman csicskája sem lehetnél narancsvakegere a jóistennek.

val 2013.12.09. 07:07:23

Te miért vagy ilyen pesszimista a magyarokkal kapcsolatban?

Ad Dio 2013.12.09. 07:25:11

Mind a pesszimistának, mind az optimistának igaza van - egy idő után. Ez a problematika lényege. Ezek az alapstratégiák önbeteljesítőek.

Szólíts Ahogy Akarsz 2013.12.09. 07:35:40

"Szánd meg Isten a magyart
Kit vészek hányának,
Nyújts feléje védő kart
Tengerén kínjának."

..nos ezt egy utolsó stádiumban lévő haldoklónak kívánják.

...nekünk meg ez a himnusz.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2013.12.09. 07:41:45

@01234567:

Ez nem magyarázat. Mondok országot, ahol sokkal rosszabb a helyzet, mint Mo-n és romlik, de az átlagember mégis igyekszik mindenben a kevés jót meglátni. Kuba.

hexa 2013.12.09. 07:44:28

@Szólíts Ahogy Akarsz:
Ha szerinted nekünk ez a himnuszunk, akkor add vissza az érettségid! (Diplomát nem feltételezek, de ha van, akkor azt is!)

Szólíts Ahogy Akarsz 2013.12.09. 07:50:18

@hexa: miért melyik mű szolgál himnuszul?

Szólíts Ahogy Akarsz 2013.12.09. 07:51:55

@hexa: csak egy kis segítség, hátha ez új lesz neked. a magyar tanárádoat meg kérdezd meg mi is az a keretes költemény.:)
"Himnusz
A magyar nép zivataros századaiból
Isten, áldd meg a magyart
Jó kedvvel, bőséggel,
Nyújts feléje védő kart,
Ha küzd ellenséggel;
Balsors akit régen tép,
Hozz rá víg esztendőt,
Megbűnhődte már e nép
A múltat s jövendőt!
Hányszor zengett ajkain
Ozman vad népének
Vert hadunk csonthalmain
Győzedelmi ének!
Hányszor támadt tenfiad
Szép hazám, kebledre,
S lettél magzatod miatt
Magzatod hamvvedre!
Őseinket felhozád
Kárpát szent bércére,
Általad nyert szép hazát
Bendegúznak vére.
S merre zúgnak habjai
Tiszának, Dunának,
Árpád hős magzatjai
Felvirágozának.
Bújt az üldözött, s felé
Kard nyúl barlangjában,
Szerte nézett s nem lelé
Honját a hazában,
Bércre hág és völgybe száll,
Bú s kétség mellette,
Vérözön lábainál,
S lángtenger felette.
Értünk Kunság mezein
Ért kalászt lengettél,
Tokaj szőlővesszein
Nektárt csepegtettél.
Zászlónk gyakran plántálád
Vad török sáncára,
S nyögte Mátyás bús hadát
Bécsnek büszke vára.
Vár állott, most kőhalom,
Kedv s öröm röpkedtek,
Halálhörgés, siralom
Zajlik már helyettek.
S ah, szabadság nem virul
A holtnak véréből,
Kínzó rabság könnye hull
Árvánk hő szeméből!
Hajh, de bűneink miatt
Gyúlt harag kebledben,
S elsújtád villámidat
Dörgő fellegedben,
Most rabló mongol nyilát
Zúgattad felettünk,
Majd töröktől rabigát
Vállainkra vettünk.
Szánd meg Isten a magyart
Kit vészek hányának,
Nyújts feléje védő kart
Tengerén kínjának.
Balsors akit régen tép,
Hozz rá víg esztendőt,
Megbűnhődte már e nép
A múltat s jövendőt!
"

Barbaarb 2013.12.09. 07:57:49

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:

Így van. Nem értem miért kellett ebből ilyen politikai kérdést csinálni. 2012-ben elve nem is volt még ez a nagy kormánypropaganda, mint mostanában. 2012-ben pedig még igenis hatással volt az emberek lelkiállapotára az azt megelőző múlt.
A kutatási eredmény elkeserítő, de nem lehet az aktuálpolitikával összemosni.
Egyébként az a kutatás nem is igazán jó, mert az eredményt az emberek véleménye befolyásolja, amit pedig a körülmények és a valamihez hasonlítás befolyásol.
Nyilvánvaló, hogy nem mi élünk a negyedik legrosszabbul, nem nálunk szenvednek a negyedik legtöbben, nem mi vagyunk a negyedik legboldogtalanabbak, csak így gondoljuk. Mások az igényeink, sokkal többet szeretnénk, és mivel a magasabb követelményt nem érjük el, ez ugyanúgy jelentkezik a statisztikában mint az, akiknél a követelmény nélküli léttel is elégedettek.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2013.12.09. 08:02:35

@Barbaarb:

Pontosan így van.

Mo. gazdag állam, az átlag NAGYON JÓL él. Igaz, Európán belül Mo. nincs elöl, ez tény, de nem ezért van a szenvedés érzése.

Ha Mo-n osztrák életszínvonal lenne, az átlagmagyar akkor is szenvedne. S a "szakértők" meg előjönnének azzal, hogy "azért, mert az életszínvonal alacsonyabb, mint Norvégiában".

Szóval e 2 dolog között nincs összefüggés.

Netuddki. 2013.12.09. 08:09:42

Biztos, hogy rosszak a számok. Kizárt, hogy csak 27% mondja korrupt a kormány. Szerintem keverték az ÁFA-val...

dr kíváncsivagyok 2013.12.09. 08:20:57

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:
"S ebben Vargának igaza van. A nagyobb hajlandóség a külföldre menésre alapvetően pozitívum."

Alapvetoen elmehetsz a picsába...

Ad Dio 2013.12.09. 08:22:05

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:

Off

Eszembe jut Julius Ceasar (NEM az a fickó, aki a műlábában csempészte a heroint, hanem egy MÁSIK :-) ). A napokban olvastam az emlékeit Alesia ostromáról. 60e katona ostromol (!) 85-90e barbárt egy erődítményben, majd jön egy felmentő sereg zsenge 120-125e fővel és hátbatámaja. Kettős sáncárok közti terület jut Caesarnak. Közben Rómában épp teli rüsztből fúrják a régi rend szenátorai, meg a néhai triumvir-társai. Érdemes elolvasni miket vet eközben papírra. Oké-oké ez akkoriban is propaganda anyag volt, de egy ilyen helyzetben ez majdnem mindegy: ha az optimizmusát nem tudta volna sugározni, az a két légió úgy megfut a barbárok elől, hogy még a is keresik őket.

A pesszimizmus a léleknek olyan mint az iszappakolás. Finom, meleg, ellazít. Használni nem használ, de legalább szokja az ember a földet.

Elnézést az offért.

dr kíváncsivagyok 2013.12.09. 08:23:35

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:
"Mo. gazdag állam, az átlag NAGYON JÓL él. Igaz, Európán belül Mo. nincs elöl, ez tény, de nem ezért van a szenvedés érzése."
Gazdag állam ?
Nincs elol ?
Te kretén a végén kullog !

Exploiter 2013.12.09. 08:25:19

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:

Ez egyszerűen nem igaz. Érjük el az eu átlagot, nézzük meg utána a hangulatot.
Oh, wait, sosem fogjuk.
Jajj, ez maga a pesszimizmus.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2013.12.09. 08:26:34

@dr kíváncsivagyok:

Az EU-n belül a 24. helyen áll a 28-ból. De Európán belül ennél jobb a helyzet, kb. a harmadik negyedben van.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2013.12.09. 08:28:24

@dr kíváncsivagyok:

Igen, Mo. gazdag állam. Világviszonylatban magasan a világátlag felett van az életszínvonal.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2013.12.09. 08:29:27

@dr kíváncsivagyok:

Azt, hogy nincsnek ellenérveid szerintem úgy is érzékeltetni tudod, hogy nem szólsz hozzá. Így csak nevetségessé válsz.

Exploiter 2013.12.09. 08:32:31

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:

Huszonhárom év már eltelt, tehát összesen 40-60? Ahhoz az kéne, hogy jelen pillanatban jó irányba menjenek a dolgok. Mivel nem mennek, inkább adjunk hozzá még egy ablakon kibaszott évtizedet.

Van még kérdés a pesszimizmusról?

Egyébként a magyart joggal hagyja hidegen uganda, ezzel kár szórakoznj.

katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2013.12.09. 08:40:36

Az állam a polgárait ellenségnek tekinti, ez persze kölcsönös, lehet azon vitatkozni, hogy ki kezdte, de az egyértelmű, hogy csak az erősebb fél lenne képes ennek véget vetni. Esze ágában nem volt egyik vezetésnek sem.

Ami még ennél is sokkal rosszabb, a láthatáron sincs olyan komolyan vehető politikai erő, ami kormányra jutva ezen változtatni akarna, még csak ígéret, program szinten se nagyon. Ami esetleg van, az mind cinikus hazugság. Négy éve jöttek a söralátéttel (EVA kilőve, huszoniksz új adónem), adócsökkentés (ja, csak nem úgy), le a korrupcióval (khm, hagyjuk), lehetne sorolni... És a korábbiak is ugyanígy, narancsos vagy szegfűs, mind egy szálig alávaló maffiózó, saját zsebét a közösből tömködő féreg, hát a picsába lehet ilyen környezetben az ember bizakodó?! Ciklusról ciklusra leígérik a csillagot is az égről, csak élhetőbb nem lesz a büdös életben soha ez a kurva ország.

Egy ilyen helyen nem sok a remény, itt minden egyre csak szarabb lesz. Ahogy a mellékelt ábra mutatja, tessék körülnézni. Jobban teljesít, ja, a nagy büdös lószerszámot, azt.

Ad Dio 2013.12.09. 08:44:52

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:

"Az EU-n belül a 24. helyen áll a 28-ból. De Európán belül ennél jobb a helyzet, kb. a harmadik negyedben van."

Maximum ha az országokat vesszük. Ha a föd népességét, akkor bizony a mi kis 10 milliónk bőven a felső 10%-os krémben van.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2013.12.09. 10:11:13

@Exploiter:

Ez a történelmi helyzet. Mo. utoljára 500 éve volt a világ élvonalában.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2013.12.09. 10:13:46

@Ad Dio:

Így igen, de én országokat vettem.

Az országok között életszínvonalban Mo. kb. a második ötöd világviszonylatban, ami nagyon jó helyezés.

A szenvedési lista első helyén álló BG egyébként a harmadik ötöd elején áll.

odamondó 2013.12.09. 14:40:44

@katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád: talán azt kéne felismerni, hogy nem a ciklus váltás fogja megoldani az emberek gondját. Mindegyik párt a pénzes úriemberek szolgája.

A hétköznapi embernek fel kell ébrednie. Egy új rendszert kell kezdeni, de ez már nem csak Magyarország hanem egész Európa problémája.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.12.09. 17:13:41

@toportyánzsóti: Azt, hogy nincsnek ellenérveid szerintem úgy is érzékeltetni tudod, hogy nem szólsz hozzá. Így csak nevetségessé válsz.

toportyánzsóti 2013.12.09. 18:08:00

@wmiki: Pityingerügyi államtitkárjelölt sorold az érveid.

Husz_János_Puszita 2013.12.10. 16:05:54

Komolyabb és makacsabb kérdés ez, mint hogy az aktuális kormányra fognánk. Mondhatnám úgy is, a blogger kiválóan hozza a magyar néplelket: természetesen más a hibás.:))
Könnyen lehet, az elitünk nem az ok, hanem az okozat.

01234567 2013.12.13. 08:15:20

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: Neked tudnod kéne, Kubában mindig nyomor volt, sőt a Batista időszakhoz képest most az átlag kubai, főleg a vidéki, úgy él mint a paradicsomban.
süti beállítások módosítása