morgás joga 6.jpgA kormány jövőre 90 milliárd plusz adóbevételt vár attól, hogy a pénztárgépeket rákötik az adóhivatal rendszerére. Számítások szerint kb. 40 ezer gép "korszerűsítésével" vagy lecserélésével lehetne megoldani a feladatot, kérdés, van-e egyáltalán esélye annak, hogy az új rendszer január elejére felálljon és a költségvetés felé csordogálni kezdjen az, ami eddig  nem talált oda.

A pénztárgépek eddig is fekete dobozzal voltak felszerelve - tehát ami abban szerepelt, az nagy eséllyel a könyvelésbe is eljutott. Más kérdés az, mi cserélt gazdát feketén, erre azonban az új rendszer sem jelent megoldást csak akkor, ha minden pénztárgép és pénztáros be van kamerázva és minden egyes árukiadást össze lehet kötni nyugtázott pénzmozgással. Ez azonban már a nagy testvér teljes beüzemelését jelentené - hiszen nemcsak a pénzügyi adatokat, hanem a videófájlokat is folyamatosan kellene rögzíteni egy hihetetlenül nagy méretű adatbázisba. És akkor még nem beszéltünk arról, ki nézné, ellenőrizné vissza a tranzakciókat és a sok feldolgozandó adat birtokában például hogyan is indulna el egy kiskereskedelmi egység adóellenőrzési eljárása.

Az érintetteknek az átállásra cirka két és fél hónapjuk van - benne az ünnepekkel és az ezzel járó fokozott kereskedelmi forgalommal. És amit az átállásról eddig nagy eséllyel ők sem tudnak:

1. Konkrétan kikre fog vonatkozni az új szabályozás: csak a kiskereskedők vagy beleesnek a nagykereskedők, szolgáltatók, vendéglátó helyek, jegypénztárak, stb. - azaz minden piaci szereplő, akinek van legalább egy pénztárgépe.

2. Milyen pénztárgépeket kell üzemeltetni január egytől - a régiket át lehet majd átalakíttatni vagy teljesen újakat kell beszerezni. És vajon átgondolta-e az intézkedés bejelentése előtt a Matolcsy-minisztérium:

  • van ma hazánkban 40 ezer gép rövid határidejű átállítására kiképzett, (szerelés, programozás, stb.), elegendő mennyiségű, és a szükséges helyen rendelkezésre álló  szakember?
  • mikorra határozza meg az illetékes hivatal, hogyan is történjen meg az átállítás, milyen feltételeknek kell megfelelnie az új pénztárgépeknek, melyik gyártó melyik típusa lesz elfogadva, milyen minőségű internetkapcsolat kell a kapcsolathoz, stb.? Vajon hogyan fog történni a pénztárgépek engedélyezése ilyen rövid határidő alatt?
  • a NAV fel tud készülni ennyi idő alatt ilyen nagyságrendű adathalmaz fogadására (lesz megfelelő szervere, szakembere erre a célra)? És egyáltalán, mikorra tudja specifikálni, milyen típusú adatokra és milyen formában van szüksége a hivatalnak arra, hogy az adatrengeteg ellenőrzéshez felhasználható legyen? Vajon felmérték már, mekkora állományra lesz szükségük az adatbázis karbantartásához, az ellenőrzésekhez adatszolgáltatáshoz, valamint azt, mindez mennyibe fog kerülni? (Vajon megkérdezte a minisztériumból bárki is az adóhivatal illetékeseit, mit gondolnak az új intézkedés hatékonyságáról?)
  • kinek és mikorra kell beszerezni a jelenleg használatban lévő sok-sok különböző típusú géphez a megfelelő plusz alkatrészeket? Ha felújítással nem megoldható, vagy csak irreálisan drágán és új pénztárgépek kellenek, mennyi idő alatt lehet ezeket beszerezni ilyen volumenben? Lesz erre felkent szállító, vagy a jelenleg pénztárgépek forgalmazásával foglalkozó cégekre hárul majd a hirtelen jött nagy feladat? Ha lesz új udvari beszállító, ez a cég már megvan, vagy hosszadalmas közbeszerzési eljárásra kell számítani, esetleg már ki is írták a gyorsított eljárást? Lesz vajon a cégeknek elegendő likvid tőkéjük a pénztárgépek ilyen nagyságrendű beszerzésére, vagy csak előlegre tudnak majd beszerezni?
  • Mit tesz majd a minisztérium, hogy ne legyen hiány pénztárgépekből? És mi lesz, ha hiány lesz, mit érdemel majd az a bűnös, aki január elsejére ilyen vagy olyan okból képtelen lesz új rendszerű pénztárgéppel felszerelkezni?
  • milyen internetkapcsolatra lesznek rákényszerítve azok a vállalkozók, akiknél jelenleg nincs megfelelő hálózat kiépítve? És ha olyan helyen vállalkoznak, ahol még a madár sem jár, nemhogy vezetékes kapcsolat? Be kell ruházniuk mobilnetbe, stb.?

3. A legfőbb kérdés pedig az, ki fogja kifizetni az új pénztárgépek miatti minimum 50 ezres költséget, arról már nem is beszélve, hogy havi plusz költségként fog jelentkezni az internet előfizetési díja is.

4. Ráadásul nem minden forgalom történik a pénztárgépeken keresztül - előfordul, hogy áramszünet van, elromlik a pénztárgép, stb. Ebben az esetben vajon be kell zárni az üzletet, vagy elég a nyugtatömb? És a nyugtatömbről hogyan kerülnek majd be az adatok a NAV rendszerébe? Utólag be kell ütni a pénztárgépbe, vagy maradhatnak papír alapon? Ha elég csak a szigorú számadásos papír és nem fognak egyezni a beérkezett pénztárgép adatok a bevallások adataival - ez nem lesz probléma?

 

5. És vajon naponta hányszor jelenti majd le az adatokat a pénztárgép az adóhivatalhoz? Egyszer, záráskor? Óránként? Vagy minden egyes tranzakció után? És ha éppen nincs internet kapcsolat akkor mi van, ki lesz a bűnös, az internet-szolgáltató vagy a kereskedőnek kell bizonyítani, nem adócsalási okból nem tud épp adatokat lejelenteni? Büntethető lesz majd az az internetszolgáltató, aki akár egy hétig is molyol majd egy-egy hibabejelentésen, "adatszolgáltatás gondatlan akadályozása" címén?

 

6. Ha egy kereskedő likviditási gondok miatt nem tudja kifizetni az internetszámláját (vagy elmarad azzal), akkor a kereskedést is abba kell hagynia azonnal? És ha szünetelnie kell, akkor milyen bevételből fogja kifizetni az elmaradt számláját? Praktikusan, ha internet kikapcs, vállalkozás örökre bezár?

 

És ami a legnagyobb kérdés, vajon tényleg akkora ma a különbség a pénztárgépbe beütött, de a könyvelésbe már be nem került tételek és az adózott forgalom között, hogy az új rendszer bevezetésével éves szinten 90 milliárd be fog kerülni a költségvetésbe? Ez 40 ezer pénztárgépre vetítve gépenként átlagosan évi 2,25 millió eddig eltitkolt adóforintot jelent a beütött de le nem könyvelt tételek után, 300 pénztár-üzemelési napot számítva pedig átlagosan napi 7 és fél ezer eltitkolt adóforintot (áfa, társasági és jövedéki adó, stb.). 

Az új rendszer továbbra sem fogja tudni kezelni a fekete forgalmat - ennek gyakorlatát továbbra is csak helyi ellenőrzésekkel lehet csökkenteni, így a próbaevő vagy épp próbakulcsmásoló adóellenőröknek ezentúl sem kell félniük attól, hogy munka nélkül maradnak. Sőt, a barter sem fog továbbra sem bekerülni egyetlen könyvelésbe sem, hogy adóforintokat fialjon a költségvetésnek: "varrok rád egy tetkót, ha kitisztítod a ruháimat" megoldások valószínűleg a jövőben is népszerűek lesznek.

Matolcsy biztosan tudja, mire jó ez a fél országot megmozgató, a vállalkozókat feleslegesen hergelő, plusz adóbevételt csak kis volumenben generáló intézkedés. Egyszer talán majd mi is rájövünk, addig pedig azon gondolkodunk, vajon ki fog majd mostanában beszállni a pénztárgép-bizniszbe.

Csatlakozz a Facebook csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr534826924

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.10.09. 10:21:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: A Fidesz dobordói légnyomása 2012.10.09. 09:13:55

Úgy tűnik, a kormány tényleg csak ennyire képes. Ezek a fiúk többet nem tudnak magukból kihozni, pedig most még csak félidőn állunk. Pedig ideje lenne felkötni a gatyamadzagot, mert az azért tényleg gáz, hogy pont a költségvetés módosítása után találna...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shopping 2012.10.08. 21:22:19

ha nem ütik be a sört a faluszéli kocsmában a gépbe, akkor hiába van összekötve még akár Orbán Viktor laptopjával is, nem fogja megtudni...

lyia (törölt) 2012.10.08. 21:28:14

Ez engem nagyon emlékeztet arra, amikor a kórházi ágyak mellé széfeket szereltettek.

Akkor is azt kérdeztem, tényleg ez a legnagyobb problémánk?

tede 2012.10.08. 21:40:44

Úgy, ahogy a bolgároknál. Írnak fejlett ellenörző szoftvereket és a gyanús boltokban próbavásárlásokat csinálnak.

sanyix 2012.10.08. 21:41:21

hogyhogy hogy? ahogy eddig. Eltolcsy nagyot álmodik, és fele se lesz igaz :)

dean23 2012.10.08. 21:41:50

Bolond Gyuri kitalált pár számot! Nem kell elemezni őket, pontosan tudjuk, hogy egyik se fog teljesülni. Már a sajtótájékoztatón látszott, hogy mekkora zivatar tombol a vizes agyában. Kajak látszik rajta, hogy azt se tudja hanyadikán van elseje!

vakapad 2012.10.08. 21:46:36

@lyia:

Úgy emlékszem, a vizitdíj és a napidíj bevétel, plusz a körzeti orvoshoz járás 18 %-os csökkenése 62 milliárdot hozott (és még hozott volna évente), amit visszaosztottak a körzeti orvosoknak és a kórházaknak. Összehasonlításként, a széfek beszerzése egyszeri kiadás, kb. 500 millióra becsülhető, egyéb költség nincs. Azt nem tudom, hogy mennyi a kórházi lopások becsült összege, de ma nincsenek széfek, ezért valószínűleg valamivel nagyobb, mint beszerelt széfek esetén lenne.

Tájékoztatásként elárulnám, hogy egy lélegeztetőgép 3 millióba kerül, és évente a fenntartása 1,5 millió.

tass-tass 2012.10.08. 21:48:15

Van egy magyar kutató (természetesen amerikában, brain drain), aki azt kutatja, hogy bizonyos minták után milyen valószínűséggel fog bekövetkezni egy esemény. Egy egyszerű példán szemléltette a dolgot. GPS-t kötött valakire néhány hónapig, és ezután megtudta mondani 93%-os biztonsággal, hogy hová fog menni aznap.

Analóg módon: mondjuk gyűjtik a pénztárgépek adatait néhány hónapig, mintát építenek belőle, aztán az adóellenőrök elmennek egy néhány ezer fős faluba, városba egy hétig. Persze bejelentik, hogy adóellenőrök keresnek kiadó szobát egy hétre.

Nos ilyen információ után természetes, hogy az is használni fogja a pénztárgépet, aki eddig nem tette.

A minta alapján várható napi bevételt összehasonlítják az adóellenőrök jelenlétének idején történt bevétellel, majd az adóellenőrök távoztával, megnézik, hogy a minta hogyan változott.

Akinél jelentő eltérés van, az sumákolt és punktum.

Dave_bloghu 2012.10.08. 21:48:18

én már régóta mondom, hogy minden cégnek alkalmaznia kellene kötelezően egy revizort napi 8 órában, és folyamatos ellenőrzés menne. Minden ki és befizetés csak az ő 3 példányos engedélyével mehetne. És kész. Igen, a tescó is. :)

Blogger Géza 2012.10.08. 21:51:20

Emlékszem, amikor Matolcsy azt tervezte, hogy az emberek 90%-a vissza fog lépni az állami pillérbe, akkor is mindenki röhögött rajta. Aztán átlépett 97% :)

Ha egy hónap rosszabbul alakul a költségvetésben, megint beindul a kárörvendők röhögőkórusa. Most, hogy a szeptember "először a történelemben" pluszban zárt, hallgatnak...

Egyébként tudtommal senki nem mondta, hogy jan 1-jén minden pénztárgép be lesz kötve, azt mondták, hogy a fehérítésből az év folyamán összesen ennyi plusz bevételt várnak. A kereskedelmi szövetség pedig üdvözölte a lépést. Biztos nem értenek annyira a dologhoz, mint a sok okos blogger...

Romkocsmák félhomályában merengő, félázsiai BPBP 2012.10.08. 21:54:17

Szerintem ne a pénztárgépet kössék rá a mátrixra, hanem mindjárt a kereskedő, vagy az eladó agyát! Miért kell ez a köztes lépés?

tede 2012.10.08. 22:03:07

@Blogger Géza: már a falusi vénasszonyok is arról pletykálnak, hogy lesz vagy nem lesz imf hitel :-) ilyen körülményk között kit érdekwlnk az eredmények, ha nincs hitel
a szocik; lyen hibát nem követtek el, ők sokkal magabiztosabban tudnak hitelt felvenni
tényleg, volt szoci politikusok ha kihullanak a parlamentből, akkor elmehetnek hiteltanácsadónak, ahhoz értenek, hogyan kell hitelt felvenni, mást se tudnak

vakapad 2012.10.08. 22:07:07

@Blogger Géza:

Portfólió:

www.portfolio.hu/gazdasag/tiz_eve_nem_volt_ilyen_nem_lyukadt_ki_a_koltsegvetes_szeptemberben.173958.html

"Matolcsy György múlt pénteki bejelentésével a kormány lényegében elismerte, hogy újabb kiigazításra szorul a 2012-es költségvetés és az eredeti hiánycél sem tartható. A nemzetgazdasági miniszter ugyanis egyrészt 133 milliárd forintos zárolást jelentett be (részleteket alábbi táblázatunk tartalmazza), amivel a kiadások elszaladását akarja újra megakadályozni (idén ez már a harmadik zárolás a minisztériumoknál) és 0,2 százalékponttal megemelte a kormány a 2,5%-os hiánycélt, amivel további 60 milliárdos "mozgástérhez" jutott az idei évben. Azt sem szabad elfelejteni, hogy egy múlt heti módosító javaslattal a kormány előrehozta a dohánytermékek jövedéki adóemelését decemberre, melynek következtében 2 milliárd forinttal javul az egyenleg. Múlt héten tehát a kormány valójában egy közel 200 milliárdos "kiigazítást" hajtott végre a 2012-es költségvetésen.

Bizony hallgatunk, mert erről az ország érdekében ne beszéljünk inkább. Mondjuk azt, hogy nincsenek is megszorítások.

Egyébként úgy hallottam, a rendelet szerint aki nem lép vissza az állami nyugdíjrendszerbe, az a nyugdíjának a 70 %-át elveszíti. Érdekes, hogy csak 97 % lépett vissza. Hehe.

Csokonai Vitéz Műhely 2012.10.08. 22:08:13

Nem 400 ezer pénztárgép van?
Úgy lehet megoldani, hogy online, minden egyes használatnál küldik az adatot, egy statisztikai elemző progi ellenőrzi (lineáris modellek, sokváltozós feltáró technikák stb)és egy idő után kidobja magából, hogy melyik gépnél, milyen anomáliát talált. Ezeket a boltokat kell fokozottan ellenőrizni. Tökéletesre lehetne fejleszteni, ha mindenhol tételes, vonalkódos adatbevitel lenne és a beszerzési adatokkal is össze lehetne vetni.
Az ötlet nem hülyeség, de nagyon komoly infrastruktúra kell a kiépítéséhez, ráadásul min 1 év. És egy idő után jelentősen csökkentené a nav költségeit.

dekol84 2012.10.08. 22:19:02

1984!!!!!!

Orwell segíts!!!!

KopaszMercis 2012.10.08. 22:44:32

Nem egyszerubb lenneannyi ador szedni,a mir meg be is fizetnek az emberek?

Kanstruktív 2012.10.08. 22:45:45

Blogger Géza
Csokonai V.M.

Kívánom, hogy még a ti öreganyátok és húgotok/nővéretek picsáját is naponta ellenőrizzék a NAV-osok, hogy mi ment be és ki, és hányszor, és hogy van-e "anomália". Ti se vagytok normálisak, vazze.

blr 2012.10.08. 22:48:19

@Csokonai Vitéz Műhely: De, az ötlet hülység. Nagyon nehéz anomáliát találni, ha bizonyos tételek soha nem kerülnek be a pénztárgépbe. Egy vidéki kis bolt nem egy szuper-/hipermarket (ahol aztán szintén elég nehéz lenne anomáliát találni, mert egyrészt ott nem nagyon lehet megcsinálni, hogy nem ütnek be valamit, másrészt külön emelet kellene annak a NAV osztálynak, ami a napi akciókat rögzíti a rendszerbe). Régebbi lakóhelyemen a ház kapujával szemben volt egy pici bolt. Aránylag nagy forgalmat csinált, de az hét szentség, hogy amikor a tulaj megkérdezte, hogy "Holnap hoz a néni paradicsomot, tegyek félre magának?", akkor az a tétel sem beszerzési, sem eladási oldalon nem jelent meg sehol.
(Ha mond valami a "sajátáruzás" kifejezés, akkor tudhatod, hogy még a tulaj sincs mindig tisztában azzal, pontosan mi folyik a boltjában. Akár kamera előtt is...)

Zoli74 2012.10.08. 22:51:02

@Blogger Géza: Tulajdonképpen lehetett volna 100% is az a 97, csak mondjuk teljes vagyonelkobzást kellett volna ígérni annak, aki marad. Ennyire nem lehetsz elvakult Fideszes...

Tyrion Lannister of Caster 2012.10.08. 22:52:20

Nekem erről az egész posztról a Belga "Az a baj" c. száma jut eszembe.

Ebben az országban minden baj. Ha nem ellenőrzik a fekete gazdaságot és nem próbálják kifehéríteni - az a baj. Ha megpróbálják kifehéríteni - az a baj.

A Kádár rendszer idején alakult ki (maszekolás, fusizás, GMK) az a szemlélet, hogy aki teheti, meglophatja az állímot, ezáltal jobban élhet az átlagnál - ezzel be is fogja a rendszer a panaszkodók pofáját, hiszen ha felhúzza az érdi házikóját, megveszi a balatoni vagy velencei tavi nyaralócskát a jómunkásember abból a pénzből, amit a vállalattól ellopott nyersanyagból, annak gépeivel feketén/szürkén megtermelt - akkor nem is olyan baj, hogy egypártrendszerben és véleménycenzúrában kell élni. Amíg megy a Lúdas Matyi, és lehet Hofival kicsit kiereszteni a gőzt, esetleg az alja ízlésűeknek a Sass kabaréval, addig minden rendben. Sőt, már itt is lehet kólát venni! Gulyáskommunizmus... no, persze az ország kétszer is csődközelbe került miatta, a gazdaság teljesen gallyra ment és 20 milliárd dolláros államadósággal indult a Magyar Köztársaság, no de kit érdekel, amíg van lecsó és kőbányai sör...

Azért szív ennyit azóta is az átlagember, aki tisztességesen próbál megélni, mert egy csomó ember szarik befizetni az adót.
Ámérikát akartak ide, de kádári adózást... haha!
Ha csak 10-15%-al több Áfa kerül az államkasszába ezzel a rendelettel és hosszabb távon megvalósul az, hogy a kisboltoktól a nagyáruházakig nem sumákolják el annyian a bevételt (ami ugye megjelenik az éves eredménykimutatás során is, hiszen már nem lehet elhazudni a bevételt), akkor már megérte!
Ez kivételesen jó megoldás és ha komolyan meg is valósítják, az az egész országnak csak a javára lesz.

John Doe3 2012.10.08. 22:55:28

A dolog reálisan megoldható, de szerintem csak egyetlen módon: kell egyetlen nagy Nemzeti Kereskedelmi Tröszt, valamennyi kiskereskedelmi üzlet az ő kezelésében van, a boltosok az ő alkalmazottjai, minden szállítás a trösztön keresztül megy. Hogy volt már ilyen? Ja. De akkor is külön volt ÁFÉSZ, Népbolt, Közért stb. Azért is bukott meg.

taecleau 2012.10.08. 22:55:49

"van-e egyáltalán esélye annak, hogy az új rendszer január elejére felálljon"

Egy sürgősséggel lebonyolított meghívásos pályázatra elég 2 nap, hogy a Köz megvásárolhassa a pénz tárolására való Gépeket.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2012.10.08. 23:00:26

Nézzétek a pozitiv oldalát a dolognak.

Ezek szerint Viktorka nem kapcsoltatja le a Zinternetet, mert a NAVnak a pénztárgépekhez is szüksége lesz rá :)

makacs szennyeződés 2012.10.08. 23:01:10

@Tyrion Lannister of Caster: istenem, olvasd már el, hogy miről szól a poszt, ember. :)

2012.10.08. 23:04:19

@Csokonai Vitéz Műhely:
Figyelj, elmesélem neked az életet:
a nagykereskedőnél selejtezés van. Mivel jogában áll selejtezni, amit az adóhatóság nem ellenőriz, így több kerül a könyvelésbe, mint a tényleges havária.
Na, ezt a többletárut felajánlja a kiskereskedőnek. Aki vesz tíz rekesz mondjuk sört, számlára, hivatalosan, és kap 15 rekeszt. Mit gondolsz, hogyan fogja értékesíteni? Perszehogy.
És kinek adja majd el? Naná, hogy nem a tökidegen beeső, revizorkülsejű, párosával járó faszkalapnak.
Találtál ebben a példabeszédben pénztárgépet?

sobrijoska10 2012.10.08. 23:04:21

400000 gép esetén megvan a 90 milliárd..., ha meg kell majd venniük az új 230000Ft-os gépet.

dunaparti 2012.10.08. 23:04:29

Majd Matolcsy egyszerüsít rajta: a péztárgépen levő havi pénzforgalom bizonyos százalékát (mondjuk 10%) automatikusan adócsalásnak számolják minden gépen.

2012.10.08. 23:08:33

@Tyrion Lannister of Caster: de nem fog befolyni a pénz. Amíg van készpénz, addig nem lehet elektronikusan ellenőrizni a forgalmat.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2012.10.08. 23:08:52

www.portfolio.hu/gazdasag/tiz_eve_nem_volt_ilyen_nem_lyukadt_ki_a_koltsegvetes_szeptemberben.173958.html?utm_source=index_main&utm_medium=portfolio_box&utm_campaign=portfoliobox

Meglepő többlet szeptemberben

A rendelkezésünkre álló adatok 2002-es vezetése óta nem fordult elő, hogy a költségvetés az év kilencedik hónapjában többlettel zárjon. Idén ez most sikerült.

lehet fanyalogni, valahogy csak összejött nekik....

milu vagyok:) 2012.10.08. 23:10:22

Az utolsó kérdésre reagálva.. nekem az első gondolatom az volt, amikor ezt bejelentették, hogy vajon véletlenül tiltottak be egy hete egy olyan dolgot, amihez egy olyan szerver van létrehozva és beüzemelve, mint amilyenre pont szükség van erre a pénztárgépes bigbradör akcióhoz?

2012.10.08. 23:15:32

@FILTOL: "Múlt héten tehát a kormány valójában egy közel 200 milliárdos "kiigazítást" hajtott végre a 2012-es költségvetésen. "

Kár, hogy nem olvastad el az egészet, csak a címig jutottál.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2012.10.08. 23:19:49

@Könnyen elkaptuk, uram!: elolvastam, és a grafikonokat is tudtam értelmezni...alakul a költségvetés helyzete.
fáj igaz?
kisebb kamatkiadás meg ilyenek? hmmm. hmmmm kíváncsi vagyok erről a cikkről milyen bejegyzést ír majd a blogszféra.... vélhetőleg semmilyet

Valentin55 2012.10.08. 23:30:40

A magunkfajta balkáni országokban már évek óta így üzemelnek a pénztárgépek, igen nagy sikerrel. Semmi különös nincs benne, egy GSM SIM kártyával csatlakozik a pénztárgép az adóhivatalhoz, amelynek a havi díját a vállalkozónak kell fizetnie. Nem állandóan nézi az adóhivatal a gépeket, hanem véletlenszerűen kéri le az adatokat, és a küldést a pénztárgépről kell engedélyezni. Magam részéről jó dolognak tartom, mivel már egész iparág szerveződött Magyarországon a pénztárgépek feketedobozainak a buherálására! Tehát nyugodtan ütötték a gépet az alkalmazottak, hó végén a tulaj "beállítatta", hogy mennyi is legyen a feketedobozban (ha ez még nem lenne közismert)! Valóban meg fognak ugrani az adóbevételek, hogy mennyivel az majd kiderül :-D

Ianas 2012.10.08. 23:33:37

HÜLYE HÜLYE HÜLYE. Hülye matolcsi. HÜLYE.

ember100 2012.10.08. 23:34:21

@FILTOL:
Helló !
IGEN ez siker !!!!! és október 18 án a bevétel 10 % nőtt , bakker de előtte - utána minusz 20%al csökken hűűűűűűűű de jó nekünk :)
az a 400 milliárdos kiigazítás :) persze nem megszorítás azt a farzsebedből kifizeted 40 E ft/ fő , de légyszi akkor az én részemet is fizesd ki , köszike :) azért ennyire nem lehetsz agyatlan ? :)

Csokonai Vitéz Műhely 2012.10.08. 23:35:47

@Kanstruktív: Az szarul esik, vazze, hogy Blogger Gézával egy lapon említesz.
@blr: @Könnyen elkaptuk, uram!: Hidd el nem hülyeség az ötlet. Az más kérdés, hogy a balfasz kormány tutira szarul fogja kiépíteni. Elég komoly szinten tanulok statisztikát, tudom miről beszélek. Ha csak a beütött tételeket vesszük alapul, ki lehet választani egy olyan mintát, ami alapján nagy valószínűséggel (regresszióanalízis, hipotézisvizsgálat) meg lehet becsülni a jövőbeli eladásokat. Ettől a becsléstől bizonyos mértékű eltéréskor a program jelez, hogy nagy valószínűséggel csalás folyik. Még a csalás mértékét is becsli és eldönti, hogy megéri e ellenőrt kiküldeni. Ezt egy program végzi és nem egy emeletnyi nav osztály. Szóval, az ötlet jó, kivitelezés drága és sok idő, fenntartása körülményes, de hosszú távon megéri és adómorál javító hatása van.
Bár valszeg megbíznak vele egy hozzánemértőt és sebtiben és szarul fogják kialakítani.

Ianas 2012.10.08. 23:37:32

@Tyrion Lannister of Caster: Nekem meg az jut eszembe, hogy nem normális.

A feketegazdaság baj, de az nem normális dolog, hogy hozunk egy törvényt, hogy jövő héttől mindenki cserélje le a pénztárgépet a karácsonyi szezonban.

Ez dilettáns, szakmaiatlan, értelmetlen. Mint minden rendelkezésük, a játékgépekig bezárólag.

És megint nem maga az ötlet a rossz, hanem a kivitelezés, ami pont nagyobb kárt okoz, mint amennyi haszna az ötletnek van.

Ráadásul ez semmit sem segít azon, hogy sok boltban ott van ám a zsebszámológép és a csomagolópapír, amin lehet számolni a be nem ütött dolgokat.

Gondolkodik, vagy fideszes?

Dervenkál Egon 2012.10.08. 23:38:29

Minimum 250 ezer pénztárgépet kell lecserélni. Internetes kapcsolat önmagában kevés (megfelelő titkosítás nélkül). A feldolgozásról meg annyit, hogy a NAV jelenleg is 40-90 napos késésben van az elektronikusan beérkező adatok feldolgozásával. Se hardver, se ember nincs rá, és épp leépítés jön az államigazgatásban, így az adóhivatalnál is.
És akkor a gyakorlati kérdéseket én nem említettem.

blr 2012.10.08. 23:42:55

@Tyrion Lannister of Caster:
Mitől lenne ettől nagyobb adóbevétel?

Itt egy analóg példa:
Zabhegyező Kft-nél minden dolgozó az asztalán lévő telefonról intézi az ügyeket. A telefon használatához PIN-kódot kér a rendszer, senki sem ismeri a másikét. Hónap végén a számlarészletező alapján elszámoltatják a munkatársakat, hogy nem hívtak-e magáncélból. A számlarészletező megfelel a pénztárgépek feketedobozának.
Csakhogy, van egy kis bökkenő: a tulaj, aki egyben a főnök is, nem szeret állandóan PIN-kóddal bajlódni, így az ő telefonját ez nem védi, ezért a munkatársak – ha épp nincs az irodájában a főnök – a magánbeszélgetéseket az ő telefonjáról intézik, aminek a hívásrészletezőjét soha nem nézi. Ezek a hívások a pénztárgépbe nem beütött tételek.
A főnök sejti, hogy valami nem stimmel, ezért új rendszert vezet be: minden hívást valós időben adatbázisba rögzítenek, és az adatokat valós időben kielemzik. Mit nyer vele?
Semmit. Ugyanis a saját számát továbbra sem ellenőrzi. Ez párhuzamot vonva: amit nem ütnek be a gépbe, az nem jelenik majd meg a NAV rendszerében.

A (sokkal nagyobb) problémára az MKOSZ úgy egy-másfél éve adott egy korrekt javaslatot, mely szerint minden számla(!) a NAV rendszerén keresztül legyen kibocsátva. Na, az megoldotta volna az áfacsalás problémáját. Miért is nem fogadták el?

Kopi3.14 2012.10.08. 23:48:48

@Tyrion Lannister of Caster: nem a kifehérítésre törekvés a baj, hanem annak módja, amelyről jó előre megmondható, rohadt sokba fog kerülni és semmi hatása nem lesz.

@Csokonai Vitéz Műhely: és mi van a nem konstans forgalmat generáló üzletekkel? Honnan tudja megmondani bármilyen program is, miért fluktuál adott módon egy gép eredménylistája? Egyes kiugró eredményeket hogy tudjon beilleszteni a mintába?
S e mellett mit kezdjen a balatoni kürtöskalácsossal, aki a nyakából árulja a portékáját? Hogy védi ki a valódi bevétel és a blokkolt közötti eltérést? Teszem azt csak felét ütik a gépbe?
Be fogja ez a rendszer hozni a kiépítése, fenntartása költségeit?

Ez pont akkora baromság, mint amit még a madarasszegfűs korszakban találtak ki elvárt bevétel vonalon, évi két milla bevétellel pl. egy zipzárasnál, de az ügyvédnek csak valami évi fél millát kellett keresnie...

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2012.10.08. 23:54:35

@ember100: magyarázd meg kérlek, hogy miért szar a többletes hónap...
de jelzem, nem velem vitatkozol, hanem a portfolio.hu által megállapított tényekkel.
rajta

taecleau 2012.10.09. 00:02:19

@FILTOL: egy többletes hónap, tizenegy deficites. De azért jó, hogy te ennek az egynek is tudsz örülni.

Di622 · http://www.microglobe.co.uk/nissin-di622-digital-flash-for-canon-eos-ttl-ii-camera-p-5535.html 2012.10.09. 00:04:40

@Csokonai Vitéz Műhely:
A statisztika szép dolog, de egy statisztikai anomáliára nem igazán lehet NAV büntit építeni.

A másik szépséges dolog, hogy a sok észosztó ezek szerint nem igazán járt még a kereskedelem közelében.
Nos kedves barátaim az hogy milyen a forgalom egy adott boltban kb. ezernyi külső tényező befolyásolja és a csalás csak az egyik belőle.
Van nekem egy jövedéki kis és nagykeres ismerős cégem. Az éves árbevételük olyan 2 milliárd körül van, de ez az árbevétel (mindent beütnek a gépbe nem csalnak) elég hektikusan alakul. Van olyan nap amikor egymást tapossák a vevők és van olyan hogy egymást nézik a lányok.

Olyan "apróságok" befolyásolják a forgalmukat mint pl.
- Konkurensek Akciói
- Saját akciók
- Időjárás (ha szar az idő nem fogy a sör)
- Áremelések
- Egyik másik nagyobb ügyfelet átcsábít a konkurencia
- Ők csábítanak el valakit a konkurenciától.

Szóval van jónéhány tényező a játékban, ami elég szépen belerondít a statisztikába.

Di622 · http://www.microglobe.co.uk/nissin-di622-digital-flash-for-canon-eos-ttl-ii-camera-p-5535.html 2012.10.09. 00:07:36

@Di622:
Ja egy másik ismerősömnek meg éjjel nappali boltja van.
Hála az unortodox gazdaságnak a vevőkör egyre szegényedig és sikerült a bolt forgalmát egy év alatt 66% -al csökkenteni.
Na most akkor a statisztika alapján biztos egy rohadt csaló.... :-)

Csokonai Vitéz Műhely 2012.10.09. 00:12:15

@Kopi3.14: "mi van a nem konstans forgalmat generáló üzletekkel?
Honnan tudja megmondani bármilyen program is, miért fluktuál adott módon egy gép eredménylistája?"
Mert olyan, mint a mosógép, intelligens.
Mint írtam, egy minta kialakításához hosszú idő kell, és kétlem, hogy egy éven belül hatékonyan tudna működni.
"S e mellett mit kezdjen a balatoni kürtöskalácsossal, aki a nyakából árulja a portékáját? "
Semmit nem tud.
"Hogy védi ki a valódi bevétel és a blokkolt közötti eltérést? Teszem azt csak felét ütik a gépbe?"
Ha boltos kialakít magának egy mintát és szigorúan betartja(pl minden 4. kiflit nem üti be stb)akkor nem veszi észre. Ha random csinálja, igen.
"Be fogja ez a rendszer hozni a kiépítése, fenntartása költségeit?"
Egy jól kiépített rendszer igen, de csak sokára. Kérdés, hogy képes ez a kormány valamit megcsinálni jól.

Di622 · http://www.microglobe.co.uk/nissin-di622-digital-flash-for-canon-eos-ttl-ii-camera-p-5535.html 2012.10.09. 00:16:06

@Valentin55:
Figyu, akkor ez a dolog nem más mint pszihológia. Jól ráijesztünk a népekre és majd hátha többet tejel.

Az a fekete dobozos buheráció meg felettéb érdekes. Ezek szerint NAV pénztárgéptechnikai bizottsága szarul végzi a dolgát. Elvileg olyan pénztárgépet nem is lehetne engedélyeztetni, amiből ki lehet törölni a havi adatokat. Ha elolvassátok a NAV ezirányú közleményét, abból elég világosan kiderül.
Közlemény a pénztárgépek és a taxaméterek követelményrendszeréről
www.nav.gov.hu/nav/ado/penztargep/kozl_2006.html?pagenum=1

2.4. Adómemória

2. 4. 1. Az 1. pont szerinti gyűjtők és számlálók kezelésére biztonsági áramforrással ellátott RAM memória, vagy olyan tárolóegység alkalmazható, amely a pénztárgép tápfeszültségének kimaradása esetén is biztonsággal, legalább 12 hónapig megőrzi a tárolt adatokat.

2. 4. 2. Adómemóriaként öt oldalról zárt dobozba helyezett, kizárólag UV sugárzással törölhető EPROM, vagy OTPROM használható. Az adómemória dobozát a többi elektronikai berendezéstől elkülönítve, a pénztárgép alaplemezéhez rögzítve úgy kell beépíteni, hogy eltávolítása kizárólag a plomba megbontásával és az alaplemez roncsolásával legyen lehetséges. Az adómemória dobozát nem fényáteresztő anyaggal kell kiönteni oly módon, hogy a kiöntő anyag az adómemóriát minden oldalon legalább 3 mm vastagságú kemény réteget képezve fedje.

2. 4. 3. Az adómemóriában az adatokat inverz formában kell tárolni.

2. 4. 4. Az adómemória és az azt vezérlő elektronikus kártya összekapcsolása szalagkábellel, vagy tűs csatlakozóval történhet.

2. 4. 5. Az adómemóriába a következő típusú rekordok írhatók:

2. 4. 5. 1. Azonosító rekord, az alábbi minimális adattartalommal:

Rekord-típusazonosító;
Inicializálás kelte (év, hó, nap, óra, perc);
Adómemória azonosítószám, amely megegyezik a pénztárgép azonosítószámával (9 jegyű sorszám, amelynek 1-3 jegye a pénztárgép forgalmazási engedélyszáma, 4-9 jegye a forgalmazó által megadott, "000001"-gyel induló, folyamatosan 1-gyel növekvő sorszám);
Az 1. 14. pont szerinti ellenőrző szám;
Az adómemória csak 1 db "Azonosító rekordot" tartalmazhat.

2. 4. 5. 2. Áfa rekord, az alábbi minimális adattartalommal:

Rekord-típusazonosító;
Áfa %-ok beírásának kelte (év, hó, nap, óra, perc);
05% (5% áfa kulcsú termékek, szolgáltatások);
15% (15% áfa kulcsú termékek, szolgáltatások);
20% (20% áfa kulcsú termékek, szolgáltatások);
AJT (adójegyes termékek);
TAM (tárgyi adómentes termékek, szolgáltatások).
Áfa % változása esetén az adómemória több "Áfa rekordot" tartalmazhat, mindig az utolsó beírt rekord érvényes.

2. 4. 5. 3. Napi forgalom rekord, az alábbi minimális adattartalommal:

Rekord-típusazonosító;
Napi zárás kelte (év, hó, nap);
Napi zárás sorszáma;
A - 05% forgalom;
B - 15% forgalom;
C - 20% forgalom;
D - AJT forgalom;
E - TAM forgalom;
Göngyölített forgalom (GT).
Az adómemóriának képesnek kell lenni legalább 2500 db "Napi forgalom rekord" tárolására. Az adóügyi modulnak figyelnie kell az aktuálisan rögzíthető zárások számát. Amennyiben ez 120, vagy annál kevesebb, illetve, ha az adómemória megtelt, az 1. 15. 3. pont szerinti üzenetet kell a napi forgalmi jelentésre nyomtatni. Megtelt adómemória esetén a pénztárgép kizárólag az adómemória adatainak listázását végezheti el.

2. 4. 5. 4. RAM törlés rekord, az alábbi adattartalommal:

Rekord-típusazonosító;
RAM törlés kelte (év, hó, nap, óra, perc);
RAM törlés sorszáma;
Az adóügyi kártya működtető programjának (hagyományos pénztárgép esetén a pénztárgép program) ellenőrző száma;
Az adóügyi modul maximum 25 db RAM törlést végezhet el. A 25. RAM törlés elvégzésekor a pénztárgépnek megtelt adómemória állapotba kell kerülnie. Ezután a pénztárgép kizárólag az adómemória adatainak listázását végezheti el.

2. 4. 5. 5. Fejléc rekord az alábbi adattartalommal:

Rekord-típusazonosító;
A nyugtát kibocsátó vállalkozás fejléc adatai (1. 15. 1. pont szerint);
A rekord alkalmazása opcionális.

Az euró bevezetésével kapcsolatos rekordtípus változások leírását a 4. pont tartalmazza.

VT Man 2012.10.09. 00:17:14

A hülye törvénynél már csak a posztoló a demagógabb.

"6. Ha egy kereskedő likviditási gondok miatt nem tudja kifizetni az internetszámláját (vagy elmarad azzal), akkor a kereskedést is abba kell hagynia azonnal?"

Aha. És ha egy kereskedő likviditási gondok miatt nem tudja kifizetni a villanyszámláját, és nem tudja kinyitni a boltot, akkor mi van?

Ettől függetlenül, jó nagy hülyeség az egész, nem is lesz belőle semmi.

blr 2012.10.09. 00:30:44

@Csokonai Vitéz Műhely: Te statisztikát tanulsz, én viszont dolgoztam kis boltban. Szerinted melyikünknek van ezen a téren nagyobb tapasztalata?
Statisztikai következtetést egy-két tételből nem lehet levonni. Ellenben vannak olyan tényezők, amik a statisztikai vizsgálat körén kívül esnek, viszont az adatokat szolgáltató tisztában van vele.
Konkrét példa: bejön egy vásárló az utcáról, vesz valamit. Másnap, közel azonos időpontban ismét. Harmadnap megint. Ilyen esetben a rutinos eladó már elbeszélget vele pár szót. Gyorsan kiderül, hogy épp most költözött ide, vagy épp most jött a szomszédba dolgozni. És innentől már nem kell beütni a gépbe a vásárlást. Tudja, mennyibe kerül, nem kell neki a blokk.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2012.10.09. 00:35:05

@blr:
Szóval te vagy a szomszéd utcai kisboltból a boltos :D
Egyébként tényleg igy van, én is csak akkor kapok blokkot, ha vadidegen áll mögöttem...

KékFény6 2012.10.09. 01:18:14

"És ha olyan helyen vállalkoznak, ahol még a madár sem jár, nemhogy vezetékes kapcsolat? Be kell ruházniuk mobilnetbe, stb.?"

Ez mondjuk hülye kérdés. Még ahol van vezetékes net, ott is van, aki mobilnetet választ, mert valamikor olcsóbb és/vagy gyorsabb mint a rendelkezésre álló vezetékes.

2012.10.09. 01:43:35

@FILTOL: Mivel lejárt néhány hitel, amit vissza kellett fizetni, így nyilván csökkent a kamatkiadás. Mivel a kibocsájtott államkötvények után a kamatot még nem kell fizetni, így átmenetileg nem látszik a kiadási oldalon. Mivel "kreatív könyveléssel" eltüntettek néhány tételt, így az se. majd lássuk az év végén, milyen eredmények lesznek.

2012.10.09. 01:46:03

@Csokonai Vitéz Műhely: Az a baj, hogy az adómorál ettől nem fog javulni. Ha eddig se ütötte be a gépbe, meg ezután se, mit kezdesz a statisztikáddal? Ugyanazt fogja mutatni.

2012.10.09. 01:50:47

@Csokonai Vitéz Műhely: Hogyan szűri ki a statisztika a bevétel visszaesését? Tegyük fel, januárban 100 egység volt a forgalom, februárban 110, majd márciusban 50. Kimegy a revizor, mert jelez a rendszer. De a boltos két hete kórházban. Vagy ami rosszabb, csökkent a forgalma, mert rányitott a cba. A revizort ez kurvára nem fogja érdekelni, megbünteti, vélelmezett adócsalásért! Hát, szebb jövőt!

2012.10.09. 01:52:51

@FILTOL: A portfólió.hu nem állapít meg tényeket. Leírja. A megállapítása az utolsó mondat. Értelmeznéd?

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2012.10.09. 02:36:53

Feltehetően Nyergesnek vagy Simicskának van olyan cége, amelyik pénztárgépeket forgalmaz, javít, meg adatbázist épít a NAV-nak.
Így könnyen összeáll a kép.

klacus 2012.10.09. 04:44:28

Minden csalást nem fog megszüntetni a szigor, de csökkenti, és ez a lényeg.

Két út van.
1. csak kártyával fizetsz.
2. ellenőrzik a kp mozgást, ahogy tudják.

Az 1. a legolcsóbb mindenkinek, de nem még nem rendelték el....

A 2. megoldás pszichikailag nyom, ezért több adó folyik be, ennyi. Egyébként majd ha lesz időm, sajnálom a blokkot nem adó boltost....

klacus 2012.10.09. 05:08:22

@Könnyen elkaptuk, uram!: Az ellenőrzés egyszerűbb lesz. Nem kell próbavásárlás.

Példa.:
Bemegy 10 ember 10 perc alatt a bótba :-). A revizor kint ül a parkolóban, videokamerával felveszi hányan mennek be, és tömött szatyorral hányan ki. Lekérdez, ha az eredmény annyi amennyi felénk, azaz nulla, akkor bemegy és mehet a csekk, nagyjából ennyi.

Aki becsületesen csapkodta a gépet, idáig, annak ez semmi különös, aki hébe-hóba, az majd sírdogál. Aki a kettő között van, az meg kigazdálkodja.

röhögő 2012.10.09. 06:33:54

@klacus: Ezt könnyű átverni. Jön az ismerős és vásárol 3 ezerért. Beüt a gépbe egy 200 forintos tételt és csókolom.
De ezt te is kitalálhattad volna!

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2012.10.09. 06:39:41

@taecleau: talán a cikket méltóztatnál elolvasni...esetleg. 2002 óta nem volt ilyen.

@Könnyen elkaptuk, uram!:fanyalogj csak, ez is mutatja, teljesen jó ez az irány amit a fidesz visz.

terrybenedict 2012.10.09. 07:10:31

@Blogger Géza:
A szeptemberi költségvetés csak azért lehet(ett) pluszos, mert a júliusban bavaloot Áfá-kat szeptember helyett, októberben utalták ki. Néha csinálnak ilyet, mikor indokolatlanul kivárják a 75 napot. Valamiért nagyon kellhetett a szeptemberi költségvetési mérleg....

becike4 2012.10.09. 07:11:37

És a tisztelt képviselő urak mikor lesznek rákötve a NAV-ra,hogy mi a büdös kurva anyjukra basszák szét a behajtott pénzeket?

becike4 2012.10.09. 07:11:37

És a tisztelt képviselő urak mikor lesznek rákötve a NAV-ra,hogy mi a büdös kurva anyjukra basszák szét a behajtott pénzeket?

terrybenedict 2012.10.09. 07:18:02

@FILTOL:
neked is:
A szeptemberi költségvetés csak azért lehet(ett) pluszos, mert a júliusban bavaloot Áfá-kat szeptember helyett, októberben utalták ki. Néha csinálnak ilyet, mikor indokolatlanul kivárják a 75 napot. Valamiért nagyon kellhetett a szeptemberi költségvetési mérleg....

Horváth Lajos,kőmíves, bisztonsági őr 2012.10.09. 07:28:53

ha nem ütik be a pénztárgépbe a vásárlást , akkor feldughatják a szaros picsájukba a szájbabaszott internetet

belekotty 2012.10.09. 07:36:22

@Horváth Lajos-kőmíves ( geek paraszt): De egyszerűbb ha az ismerősnek beütnek a több tételéből egyet, ahogy röhögő írta.

nu pagagyí 2012.10.09. 07:45:46

A Fidesz kiválóan ért hozzá, hogy lázas tevékenységet generáljon. Haszna nincs ugyan, de amíg a fél ország az újabb agymenésen kényszermunkázik, addig sem lesz idejük az utcára vonulni, elzavarni ezt a sunyi társaságot. Picit, ismét kényelmetlenebb lesz az ország. A kezdő sarki boltos csak többmilliós beruházás után tudja majd eladni az első tejcsokit.

pjm 2012.10.09. 07:54:57

ki száll be? a KÖZPÉNZTÁRGÉP

pjm 2012.10.09. 07:56:26

@Horváth Lajos-kőmíves ( geek paraszt): beütik a pénztárgépbe, de egy másikba, amiben pont elromlott az internet...már most is két-három géppel dolgoznak a boltokban. Arról nem is beszélve, hogy ha pl. a kenyeret kifehérítenénk, nem állna meg 500 forintba a kilós ára...

Pipas 2012.10.09. 08:08:31

@nu pagagyí: "Haszna nincs ugyan, de amíg a fél ország az újabb agymenésen kényszermunkázik, addig sem lesz idejük az utcára vonulni, elzavarni ezt a sunyi társaságot."

A kormány megpróbál tenni valamit a mutyi ellen. De mivel ez a fidesz, inkább a mutyi mellé állsz, merthogy a vallásod nem ismer lehetetlent. Szánalmas.

"A kezdő sarki boltos csak többmilliós beruházás után tudja majd eladni az első tejcsokit."

Eddig is kötelező volt a pénztárgép, most egy kis kütyüt tesznek bele, ami a pár tízezer forintos kategóriába tartozik. A "többmilliós" kijelentésed jó esetben csúsztatás, de sokkal inkább tűnik ordas hazugságnak.

@pjm: "beütik a pénztárgépbe, de egy másikba, amiben pont elromlott az internet..."

Miért nem mész és keresel egy bankautomatát, amiben pont elromlott az internet. Kivehetnéd az összes pénzt és meggazdagodhatnál... :)

"Arról nem is beszélve, hogy ha pl. a kenyeret kifehérítenénk, nem állna meg 500 forintba a kilós ára..."

Jó, akkor legyen a kenyér ára 2 forint, mint Kádár alatt. A kenyérgyárat meg az állami kiadásokat meg majd fizetjük adóból, ugye? Sőt, legyen minden 2 forint, felveszünk hitelt, aztán majd csak lesz valahogy, majd visszafizeti a következő kormány...

zsg? 2012.10.09. 08:18:27

Ismerve egy kicsit a kereskedelmi informatikát, azt gondolom (tudom), hogy ebből (is) akkora bukta lesz, mint általában a matolcsy lázálmainak. Átgondolatlan hülyeség.

Xfce (törölt) 2012.10.09. 08:32:50

"A pénztárgépek eddig is fekete dobozzal voltak felszerelve - tehát ami abban szerepelt, az nagy eséllyel a könyvelésbe is eljutott."
Az indoklásban is volt erről szó. Az vele a probléma (az indoklás szerint), hogy erről nem mindig volt adatmentés, sokszor az itt lévő tételek után mégsem volt adózás.

@zsg?: "Ismerve egy kicsit a kereskedelmi informatikát, azt gondolom (tudom), hogy ebből (is) akkora bukta lesz, mint általában a matolcsy lázálmainak. Átgondolatlan hülyeség. "

Ha tényleg ilyen jól ismered, akkor beszélhetnél a külföldi tapasztalatokról. Az utóbbi években a környéken több ország is bevezetett ilyen rendszert. Ott mik a tapasztalatok?

Kivlov 2012.10.09. 08:33:11

@KopaszMercis:
"Nem egyszerubb lenneannyi ador szedni,a mir meg be is fizetnek az emberek? "

Nem. Egyszerűbb lenne annyi pénzt szétosztani, ami bejön az államkasszába!!!

Romkocsmák félhomályában merengő, félázsiai BPBP 2012.10.09. 08:34:33

A nyerőgépeket nem lehetett volna bekötni a NAV-hoz, a teljes betiltás helyett?

Vagy most a pénztárgépek lesznek a félkarú rablók?

Xfce (törölt) 2012.10.09. 08:36:14

@pjm: "A kezdő sarki boltos csak többmilliós beruházás után tudja majd eladni az első tejcsokit."

Ez az összeg konkrétan mit tartalmaz? Ami logikus megoldás, hogy a pénztárgépeket IP hálózatra kötik, a gépekbe pedig egy olyan modul kerül, ami egy központi helyre küldi az adatokat. Ebbe mi kerül több millióba a bolt részéről? A környező országokban, ahol üzemel ilyen rendszer, ott mennyivel dobta meg a költségeket?

Tyrion Lannister of Caster 2012.10.09. 08:43:47

@Könnyen elkaptuk, uram!: Nyilván, nem fog befolyni annyi, amennyire számítanak, de mégis, legalább elindulnak valamerre, hogy ne mindenki feketén tolja az ipart, aki csak akarja.

És nyilván sarkítás azt hinni, hogy ez megold mindent, de azt sosem értem meg, ha a legalább valamilyen szinten pozitív intézkedéseket is csak fikázzák.
Nem vagyok kimondottan semmilyen párt híve, de amikor voltak pozitív megmozdulásai az előző kormánynak, akkor annak örültem akkor is, ha maga a kormányzó hatalom kihozta belőlem a hideglelést a sokéves pusztító munkájával.
Azt szeretném látni, ha az emberek végre kicsit el tudnának szakadni ettől a jobboldal/baloldal szemlélettől és azt támogatnák, ami előremozdítja a gazdaságot és ezáltal az országot is.

Blogger Géza 2012.10.09. 08:52:06

@terrybenedict: Én még nem láttam olyat, hogy a kelleténél előbb utalták ki... Ez megint valami urban legend lesz. :)

2012.10.09. 08:53:41

@FILTOL: Figyelmedbe ajánlanám az általad beidézett cikk utolsó mondatát.

Kotkodus 2012.10.09. 08:54:18

amíg az 1. pont nincs megválaszolva (kire, kikre fog vonatkozni a törvény), addig a 40.000-es becslés sem mérvadó.

mindenesetre érződik a kapkodás, az izzadt brainstorming a fideszen.

nyílván a nemzetközi példák alapján próbálják magyarországon összefoltozni a tündérmeséjüket és ez egyre nehezebb, mert nincs koherens alapja a gazdaságpolitikájuknak.

az arányos útdíjról pl. azóta nem hallottam, amióta kiderült, hogy a bevételekkel számol a költségvetés, a kiadásokkal viszont nem (e tekintetben hasonló a helyzet).

viva la revolucion...

2012.10.09. 08:57:10

@klacus:" Bemegy 10 ember 10 perc alatt a bótba :-). A revizor kint ül a parkolóban, videokamerával felveszi hányan mennek be, és tömött szatyorral hányan ki. Lekérdez, ha az eredmény annyi amennyi felénk, azaz nulla, akkor bemegy és mehet a csekk, nagyjából ennyi."

Ez a lehetőség most is megvan. Élnek is vele. Ugyanis le lehet kérdezni a pénztárgépből a forgalmat.
Mivel ez így feltételezés, és nem bizonyított, ezért szoktak próbavásárlást csinálni. Tudod, hogy bíróság előtt is megállja a helyét.
Van, hogy a vásárlótól kérik el a blokkot. Elméletileg még a vásárló is büntethető, ha nincs bizonyíték a vásárlásról.

2012.10.09. 09:02:38

@Tyrion Lannister of Caster: Nincs ezzel gond, igazad van, csak átgondolatla, ötletelés szintjén megállt gondolatot vezetnek be, hatástanulmány, és pontos számítások nélkül. Az egész Matolcsy féle gazdaság Wishful thinking.

Lásd be, arra alapoz komoly összeget a bevételi oldalon, hogy feltételezi:
a kieső adó jelentős részét a pénztárgépek meghekkelésével tüntették el
Ezután bevallja, mert megijed
van pénz beruházni
mindez pár hónap alatt kivitelezhető
a magyar nem elég kreatív, hogy kijátssza ezt
(mondjuk egy remek lehetőség, hogy egy internetes támadásban eltűnjön az összes adat.

zsg? 2012.10.09. 09:02:59

@Xfce: Nem ezért írtam, hogy "Ismerve egy kicsit..", mert szerénykedek, hanem tényleg kicsit ismerem. Amit látok:

1) Jelenleg minden pénztárgépen futó szoftver APEH engedély köteles. Az engedély megszerzése hónapokban mérhető adminisztrációval jár, nem beszélve a fejlesztő befektetéséről. Ugyanazt a szoftvert minden pénztárgép
típushoz külön engedélyeztetni kell. A szoftverben elkövetett bármilyen változtatás újbóli engedélyeztetéssel jár. Ergo, ez "beküldi az adatokat az APEH-nek" című ötlet azt jelenti a jelenlegi szabályozás alapján, hogy minden konfuguráció APEH engedélyét meg kell újítani, ami eleve egy beláthatatlan munka.

2) Van képem az ország kisker informatikai cégéiről, az ő kapacitásaik alapján elképzelni nem tudom, hogyan gondolják ezt az egészet. Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson:
A) ki kell adni egy standard adatmodellt és interfész leírást, amit a fogadónak kell elkészítenie (APEH). Ekoözben ki kell építeni a özponti kapacitásokat (adatbázisok, hardver erőművek, kommunikációs eszköztenger)
B) ez alapján a gyártók lefejlesztik a jelenlegi szoftverek kommunikációs kiegészítését
C) A megváltoztatott szoftver+hardver kombókat az APEH-nek tételesen be kell vizsgálnia, egyenként engedélyeznie kell.
D) az engedélyek megszerzése után indulhat a telepítés
E) a telepítést nagyrészt a cégek kapcitása korlátozza. Véleméyenm szerint a legnagyobb cég heti 10 közepes, vagy nagy üzletnél többet nem tud megcsinálni, ha megszakad, akkor sem. A piac egésze számára ez az átállás legkevesebb 1,5-2 év.

3) külföldön én csak olyan országokat és modelleket ismerek, amik tőlünk keletre valósultak meg. Ott a központosítás mérhetetlen korrupciót generált. Az engedélyes eszközök forgalmazója központi érszabással dolgozik és mindig a politika kegyeltje (és támogatója). Persze, ez lehet rossz példa és a fejlett nyugaton ez is másképp működik. De mi már/még nem oda tartozunk.

2012.10.09. 09:05:00

@Blogger Géza: Géza, te sok mindent nem látsz. Például levezetnéd nekem, hogy a fordított áfa a mezőgazdaságban milyen hatással lesz a nemzetgazdaságra?

Atrox 2012.10.09. 09:07:55

Ha valamilyen okból sikerül is kiépíteni ezt a rendszert, nekem akkor sem tiszta a tökéletes online kapcsolat kérdése. Ha még el is tekintünk a világ végi településektől, ahol még mobil net sincs (mostanában voltam ilyen helyeken), még akkor is marad a kérdés, hogy mi lesz például a falu napokkal, majálisokkal, fesztiválokkal, hatalmas, midentől távol lévő szabadtéri rendezvényekkel? Ezeken a helyeken néhol fizikailag lehetetlen lesz bármilyen kapcsolatot felépíteni a kitelepült büfé/falatozó/vásári árús és a NAV között. Félreértés ne essék, én örülök minden határozatnak, amely a gazdaség fehérítését célozza, csak ezt most nem látom át informatikusként sem, hogyan lehetne tökéletesen kilogisztikázni, felépíteni ezt a rendszert úgy, hogy az kevés pénzből kijöjjön (még azt sem, hogy sokból hogyan), különben nem fog bevételnövekedést generálni, ami az eredeti célja lenne...

2012.10.09. 09:10:08

@Blogger Géza:" Matolcsy György múlt pénteki bejelentésével a kormány lényegében elismerte, hogy újabb kiigazításra szorul a 2012-es költségvetés és az eredeti hiánycél sem tartható. A nemzetgazdasági miniszter ugyanis egyrészt 133 milliárd forintos zárolást jelentett be (részleteket alábbi táblázatunk tartalmazza), amivel a kiadások elszaladását akarja újra megakadályozni (idén ez már a harmadik zárolás a minisztériumoknál) és 0,2 százalékponttal megemelte a kormány a 2,5%-os hiánycélt, amivel további 60 milliárdos "mozgástérhez" jutott az idei évben. Múlt héten tehát a kormány valójában egy közel 200 milliárdos "kiigazítást" hajtott végre a 2012-es költségvetésen. "

Azutolsó mondatot elemeznéd? Milyen hatás mutatható ki a költségvetésre?

Emiksz 2012.10.09. 09:11:08

Egyszerű: 90.000.000.000 osztva 40.000-rel egyenlő 2.250.000 Ft. Majd ennyi lesz a bekötés illetéke. Már kész is a bevétel.

Blogger Géza 2012.10.09. 09:11:54

@Könnyen elkaptuk, uram!: Fehéríti. Bár a Klubrádió vagy a Népszava szerint biztos összeomlik tőle, és jövőre éhínség lesz. :)

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2012.10.09. 09:13:06

@Könnyen elkaptuk, uram!: és akkor mi van? sikerrel hajtja végre. ez a lényeg

Kotkodus 2012.10.09. 09:13:17

@Blogger Géza: érdemes januárig várni mielőtt (1 havi adatok alapján) elkezdünk dicshimnuszt zengeni...

bárcsak strukturális javulásról lenne szó... de ennek - sajnos - semmi jele nincs...

érdekelne a véleményed: ha 2012 december 31-én - a 2011 év véginél kedvezőbb huf-árfolyam okán - csökken a gdp-hez viszonyított államadósság (2011hez képest), akkor a fidesz milyen árfolyamon fogja számolni a változást?

ha jól emlékszem ugyanis 2012 januárjában azzal indokolták az államadósság stagnálását, hogy azt nem aktuális eur/huf árfolyamon kell értékelni (unortodox értékelés?). ha kedvezőbb árfolyamon számoltuk volna, akkor viszont az idei javulás mértéke jelentősen kisebb...

olyan nehéz kitalálni, hogy a fidesz éppen milyen árfolyamon számol... természetesen a siker elvitathatatlan...;-)

Citronyuszi 2012.10.09. 09:20:21

Nekem ezzel annyi a bajom, hogy persze kell adót fizetni ,de ahogy a zene is mondja: ''Baby haggyál már élni....''
Szerintem nem az adóbevétel a kevés, hanem a felhasználás módja nem gazdaságos...

blah 2012.10.09. 09:25:57

@Blogger Géza: papa te még mindig olyan hülye vagy mint a segg. Ha azt mondom rám fogod íratni az összes ingóságodat, biztosan ki fogsz röhögni. Ha lelövöm a gyereked és beletolom a szádba a pisztoly csövét akkor már nekem lesz igazam.
Miután az év első 3 hónapjában összejött majdnem az egész évre tervezett hiány hát hadd ne örvendezzünk azon túlzottan, hogy megtörténhetett ilyen csoda. Még nincs vége az évnek. Egyszer majd leszoksz arról, hogy hülye legyél.

guy2 2012.10.09. 09:28:20

Ha bevezetnék a teljesen kártyás vásárlást, akkor nem kellene senkinek számlát kiálítani, a NAV-nak elég lenne a bakszámlákat ellenőrizni. Ez egy újabb felesleges lépés, 90 milliárd meg lófasz a tizenezer-milliárdhoz képest, ami ma a kötségvetés. Senki nem mer nagyot lépni, mert félti a népszerűségét, így könnyen kiszámítható, hogy a politikusok nem az emberekért, hanem saját magukért vannak.

jet set 2012.10.09. 09:31:04

A mágikus chip nem lesz bekötve sehová sem. Pszichológiailag fog hatni. A buta pénztáros azt hiszi majd, hogy megfigyelik, így majd kevesebbet fog csalni.

Pipas 2012.10.09. 09:34:33

@Atrox: "hogyan lehetne tökéletesen kilogisztikázni, felépíteni ezt a rendszert úgy, hogy az kevés pénzből kijöjjön (még azt sem, hogy sokból hogyan), különben nem fog bevételnövekedést generálni, ami az eredeti célja lenne... "

Miért, csak a tökéletes megoldás termelhet plusz bevételt?

Blogger Géza 2012.10.09. 09:39:20

@blah: Ne, te ne is örvendezz, te csak sopánkodj, nektek csak az megy. :

dr. trafik nomac 2012.10.09. 09:53:52

@Blogger Géza: ""először a történelemben" pluszban zárt, hallgatnak..."
Ezt minden egyes alkalommal leirjak a naracs trollok, ahanyszor az afavisszafizetest eltoljak, aztan par honap mulva meg oriasi a hiany. Ty tenyleg nem fogjatok ezt fel, vagy csak omlik beloletek a hulyeseg ?!

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.10.09. 09:57:53

hogy hogy ki fizeti a költségeket ilyen buta kérdést, természetesen a kereskedő, illetve majd a vásárló ki más?

Blogger Géza 2012.10.09. 09:58:17

@dr. nomac: Csak éppen az áfa visszafizetések határidejének meghosszabbítása egy egyszeri dolog volt, csak az év első hónapjaira lehetett hatással, azóta gördül tovább minden. Ti ezt tényleg nem fogjátok fel?

2012.10.09. 10:05:02

@Blogger Géza: Nem azt mondtam, hogy nem lesz hatása, csak azt, hogy olyan összeget kalkulál a kárpátok mágusa, ami nem valós.

pjm 2012.10.09. 10:07:23

@Xfce:Bocs, de én ilyet nem írtam, de látom ismered az ablakkezelőket linuxban...
A kezdő boltos pénztárgépre költ 250 ezret, meg megveszi a CBA liszenszet 6 milláért.

2012.10.09. 10:07:26

@FILTOL: Mit? Mi az , ami siker? Hogy bevezetnek egy intézkedést, aminek nem tudják a költségvonzatát, nincs kidolgozott végrehajtási terve, olyan összeget várnak tőle, aminek a fele fut be,és nem látható a hatása?
A csalást nem a pénztárgépek meghekkelésdével csinálták eddig se, hanem a számla nélküli forgalommal.

2012.10.09. 10:09:17

@Blogger Géza: " Csak éppen az áfa visszafizetések határidejének meghosszabbítása egy egyszeri dolog volt, csak az év első hónapjaira lehetett hatással, azóta gördül tovább minden. Ti ezt tényleg nem fogjátok fel?"
De. Ők ezt felfogják. Azért mondják, hogy ez becsapás. Csalás. A probléma elodázása.
És te ennek örülsz.

Vírusbácsi 2012.10.09. 10:10:53

Egy-két gondolat: Statisztikusoknak pl: Azok a nyitott szórakozóhelyek, ahol szép nyári napsütéses meleg estén nem férsz el, és esős estén meg tök üres, ott máris anomália van. Ezt hogyan értelmezi majd a statisztikai program?
A gazdaság fehérítéséről. Ez szép gondolat. De miért adócsaló mindenki? Nem azért mert ez szeretne lenni, hanem mert leírom: Szolgáltatásban dolgozol, nem igazán van elköltségelhető kiadásod. Nos kiállítasz számlát egy hónapban mondjuk 1 millió Ft-ról. Mindenki azt mondja te kurva jól keresel. Ok. Áfa lejön, marad 787400 Mondjuk oda is kell menned, ahol szolgáltatsz, benzint vegyük 100000 egységnek. Marad 687400. Kocsi kiadásai (szervíz, casco, amortizáció, törlesztés, parkolási díj, dugódíj majd később) 50 eft. legyen Ha csak minimálbérre is vagy bejelentve akkor is van havi kb. 75 ezres kiadásod fixen, bevételtől függetlenül. Marad 562400 Ft. Társasági adó, iparüzési adó emlékeim szerint 21 %. Osztalékadó, nyereségadó megint valami 20%. Ja és ilyen kereset mellett természetesen nem minimálbérre kéne, hogy bejelntve legyél, hanem magasabbra, ami után magasabb az adó. Tehát egyszer kiszámoltam, hogy 1 MFt-os számlázott jövedelem mellett, ha mindent szabályosan csinálna mindenki, akkor 200 Eft maradna a zsebében. Tehát az ötöde. És ki számláz 1 Mft-ot? Akkor csodálkozunk, hogy mindenki ügyeskedik??

2012.10.09. 10:10:56

@Pipas:" Miért, csak a tökéletes megoldás termelhet plusz bevételt?"
Nem, de a tökéletlen termelhet plusz kiadást.
Az a gond, hogy olyan összeget vár tőle Matolcsy, ami nem fog befutni, és ez újabb kiigazítást tesz majd szükségessé.

2012.10.09. 10:14:29

@Blogger Géza:" Múlt héten tehát a kormány valójában egy közel 200 milliárdos "kiigazítást" hajtott végre a 2012-es költségvetésen. "

Ez meghaladja szellemi képességeidet? Siker a köbön?

Xfce (törölt) 2012.10.09. 10:23:23

@pjm: Bocsi, valóban nem írtál ilyet. Véletlenül eggyel alábbi kommentre nyomtam a választ. Bocsi még 1x.

Az ablakkezelős megjegyzés kicsit megmosolyogtatott. Mi köze lenne annak ahhoz, hogy ugyanabban az ablakban egy rossz linkre kattintottam? Ha ismered a Linuxot, akkor azt is tudod, hogy egy ilyen komment beírásához nem is kell feltétlenül ablakkezelő. Igaz, úgy kicsit fáradtságosabb, de működik :)

blah 2012.10.09. 10:24:32

@Blogger Géza: te meg egy kretén vagy, ezért nem megy a valóság felfogása.

Xfce (törölt) 2012.10.09. 10:24:57

@Xfce: Hogy a nicknevemből erre következtess, ahhoz meg nem kicsit kell kockának lenni. Amikor regeltem, eszembe se jutott, hogy ezt is jelenthetné :)

Xfce (törölt) 2012.10.09. 10:27:04

@zsg?: "külföldön én csak olyan országokat és modelleket ismerek, amik tőlünk keletre valósultak meg. Ott a központosítás mérhetetlen korrupciót generált. Az engedélyes eszközök forgalmazója központi érszabással dolgozik és mindig a politika kegyeltje (és támogatója). Persze, ez lehet rossz példa és a fejlett nyugaton ez is másképp működik. De mi már/még nem oda tartozunk. "
Konkrét példa?

2012.10.09. 10:37:06

@guy2:" Ha bevezetnék a teljesen kártyás vásárlást, akkor nem kellene senkinek számlát kiálítani, a NAV-nak elég lenne a bakszámlákat ellenőrizni."
Nem kivitelezhető.

Blogger Géza 2012.10.09. 10:38:38

@Könnyen elkaptuk, uram!: Természetesen mindig siker, ha kormány hiányt kordában tudja tartani. Ha 2002 és 2010 között is 3% alatt lettünk volna, most nem itt tartanánk... Ez a különbség az impotens, másra mutogató, és a hatékonyan cselekvő kormányzás között.

Blogger Géza 2012.10.09. 10:41:16

@Könnyen elkaptuk, uram!: Semmiféle csalásról nincs szó, az ára szabályok kb egy éve mindenki által ismertek, és az állam tapasztalataim szerint be is tartja őket. Csalás Draskovics idején volt, amikor a jogosan járó áfát nem fizették vissza idejében, hogy így manipulálják a költségvetési hiányt.

2012.10.09. 10:47:19

@Blogger Géza:" Az adatátviteli kapcsolat nem jelenthet problémát, például GPRS alapú kapcsolatot létesítő, SIM kártyás készülékkel, vagy akár vezetékes kapcsolaton keresztül. Ellenben annak a technikai megoldása, hogy a 30 000 forintos "kézi árbeütős" pénztárgépek és a 800 000 forintos, POS-leolvasóval ellátott, online kommunikáló, a logisztikai központtal vagy a helyi rendszerrel összekötött intelligens gépekből milyen egységes módszerrel "nyerik ki" az adatokat úgy, hogy azokat ne lehessen manipulálni, még nem világos.

Egy másik fontos kérdés az, hogy a már létező, jól működő rendszer a hibákat, a kivételeket hogyan kezeli. 400 000 pénztárgép esetén töredéknyi, 0,5%-os adattovábbítási nehézség, hiba is 2000 kivizsgálandó ügyet jelent. Egyelőre kidolgozatlan, hogy hogyan, mennyi időn belül lehet majd a szabályozás szerint az el nem küldött adatokat pótolni.

Hogy jön be 95 milliárd?

A kormány azzal számol, hogy az áfabevételek 95 milliárd forinttal növekednek az új rendszer bevezetésével, ezzel az összeggel már terveznek is a jövő évi költségvetésben. Forrásaink azt állították, hogy attól, hogy az új rendszerben a pénztárgépek online kapcsolatban lesznek a NAV szervereivel, még nem emelkednek automatikusan az áfabevételek, hiszen azt a forgalmat, amelyet korábban nem ütöttek be a gépekbe, jövőre sem feltétlenül fogják. Az online rendszer előnye inkább az, hogy a kirívó (túl alacsony vagy túl magas) forgalmak alapján a NAV szinte automatikusan végezhet majd ellenőrzéseket az adóalanyoknál, ezzel visszaszorítva a feketegazdaságot és emelve az adóbevételeket. A rendszer további mellékhatása, hogy az új rendszerben a forgalmi adatok alapján a kormány pontos képet kaphat a kiskereskedelmi forgalom, és ezzel párhuzamosan az adóbevételek alakulásáról is. "

2012.10.09. 10:49:03

@Blogger Géza: Már megint visszafelé mutogatsz. Ezzel a kormánnyal foglalkozzunk. Nem favorizálom a gyurcsi féle apehet.

Siker azért nincs. Az adatok eltűntetése nem siker.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2012.10.09. 10:51:23

@Könnyen elkaptuk, uram!: a siker a költségvetés többlete..onnan indultunk, sebaj.

pjm 2012.10.09. 11:41:37

@Pipas: A kommentedből kettő dolog vonható le tanulságként:
1./ Fogalmad sincs, hogy a túladóztatás miatt mekkora buli adót csalni. Ha egy bolt legalább a forgalmának 60%át nem feketén bonyolítja, akkor felkopik az álla. Ez vonatkozik a nagy CBA-ra is, mivel azoknak is megéri a külföldi áruutaztatással a 27% áfát elcsalni.
2./A sütőiparban 30%-50% körül van a számlás forgalom, mert ha nem így tennék szintén felkopna az álluk. A lisztet is az utaztatásos módszerrel tudják 30%-al olcsóbbá tenni. Aki nem hiszi, járjon utána. Ha ezt a kettőt egy tiszta kezek csapata megfogja, nem kell többé megszorítás, lehet mindenhová turul szobrot, meg orbán féle kőkertet építeni. (A pedagógusok meg ráérnek)
3./ ez nem a válaszhoz tartozik, mi a kosfaszé nem a stadion beruházásokat halasztják el????Vagy a képviselők fizetésemelését, jutalmát maximalizálják mondjuk 800 ezer forintban? Máris lenne 500 millió pedagógus fizetést emelni...
Szóval amennyiben kivennétek orbánc seggéből az orrotokat, megérezhetnétek a szabadság illatát.

pjm 2012.10.09. 11:44:53

@Könnyen elkaptuk, uram!: kezdjük el vizsgálni a képviselők és "lobbi" cégek kapcsolatát, abból tuti bejönnek 300 milliárd, éppen annyi, amennyit most ellopnak...(vagy több?)

pjm 2012.10.09. 11:46:36

@Xfce: csak jeleztem, hogy ismerem az egeres ablakkezelőt...

pjm 2012.10.09. 11:48:37

@Blogger Géza: azért fordítják meg áfázást sok helyen. Az áfát kifizeti a cég az alapanyag beszerzésnél, majd a vevő befizeti az áfát, így nettó haszna lesz a termelőnek, ugye?

Pipas 2012.10.09. 11:54:41

@pjm: Hát nem tudom, hogy honnan vetted, hogy nekem gőzöm sincs mekkora buli adót csalni, de mindegy, te tudod.

"Máris lenne 500 millió pedagógus fizetést emelni..."

Hát az kevés mint halottnak a nyelves puszi. Az olyan havi 250 forint lenne minden pedagógusnak, ha jól számolom... és akkor az egyetemi oktatókat nem is számoltam bele.

Azért jó, hogy osztod az okosságot.

pjm 2012.10.09. 12:30:24

@Pipas: 1./ azért tudom, mert beszélgettem vállalkozókkal és ugye te is veszel szolgáltatásokat számla nélkül? Ha az áfát nem fizeted be, a logika szerint az 27% nyereség. 2./ nem azt írtam, hogy ebből megoldódna a fizetés emelés, hanem azt, hogy ezt IS arra lehetne fordítani!!!

Pipas 2012.10.09. 13:43:10

@pjm: "azért tudom, mert beszélgettem vállalkozókkal"

És ők mondták, hogy nekem fogalmam sincs a dolgokról? Nemá' :)

"nem azt írtam, hogy ebből megoldódna a fizetés emelés, hanem azt, hogy ezt IS arra lehetne fordítani!!!"

És teljesen mindegy lenne, hogy arra fordítják -e vagy nem. Havi 250 forint és a havi 0 forint közt az ég világon semmi különbség nincsen.

Tessék, most mond, hogy fideszes vagyok. :(

pjm 2012.10.09. 13:48:55

@Pipas: nem mondom, hogy fideszes vagy, mert most kevesen vannak...legalábbis az utcán egyedül nem merne kiállni senki fideszjelvénnyel a kabátján... az pedig baromira nem mindegy, hogy azt a keveset mire fordítják, ennyi erővel akkor mindenki adjon nekem 10 forintot, amúgy is csak elb@sznák, nekem meg mennyire kellene az a 100 milla...

pjm 2012.10.09. 13:50:49

hát sajna kitörlődött az eélyegyenlőségre utaló bejegyzésem, elnézést kérek mindekitől...

tamareaf 2012.10.09. 14:09:01

@FILTOL: örülök FILTOL, hogy a sok szám közül legalább egyet találtál, ami támogatja a kormányod igazát. Ezt kérlek mutasd meg a magyar tanári karnak is, had örüljenek veled!

2012.10.09. 16:48:24

@FILTOL: " a siker a költségvetés többlete..onnan indultunk, sebaj."

Nem kifogásoltam a megoldás ötletét. A kivitelezésben látok problémákat. Az a baj, hogy beépítik a költségvetésbe, de még csak végig se gondolják.
Egyébként napi feltöltés lenne, nem azonnali . Ez persze jobb, mint az éves. Az is biztos, hogy itt többlet lesz kimutatható. Máshol keresik majd meg a kiskaput.
Bár még mindig kétségesnek tartom, hogy az adócsalás a pénztárgépek adatainak elcsalásávban csúcsosodna ki. A blokk nélküli forgalom felé meg faszán el lehet tolni a dolgot. Tudod, minél nagyobb az elvonás, annál inkább összekacsintanak a gazdaság szereplői.

2012.10.09. 16:53:28

@Pipas: @FILTOL: @Blogger Géza:" Az előző kormányok alatt az egész éves tartalék-költés nem érte el a 35-40 milliárd forintot. Így most a tartalékban 58,8 milliárd forint marad - ebből zárol a kormány 20 milliárdot, vagyis az utolsó hónapokban elkölthető összeg 38 milliárd forint még így is bőven meghaladja az elmúlt évek költéseit."

Azért ezt nem nevezném sikernek. Inkább a más faszával a csalánt tipikus esete.

zsg? 2012.10.09. 17:24:49

@Xfce: Valamiért az a benyomásom, kötözködsz velem. De azért udvarias fiú vagyok és válaszolok.

Oroszországban a fiskál rögzítő csak a központi adminisztráció által belistázott gyártó engedélyes eszköze lehet. Minden belistázott eszközhöz kiadják a nyílt kommunikációs protokollt, így minden kassza szoftver fejlesztő kényszerűen választ magának egy/több szimpatikus fiskál eszközt és igazodik a belistázott készülékekhez. Minden bolti informatikai telepítésnél minden kasszához automatikusan eladásra kerül egy fiskál rögzítő is. A fiskál rögzítőnek van egy egyszeri díja és egy havi fenntartási díja is. Így a fiskál eszköz szállítók szűk köre igen kellemes üzletmenetnek örvendhet. Az egyik nagy fiskál eszköz szállító a STRIH (www.strih-m.ru). Képzeld el a PLAKET Kft-t három nagyságrenddel nagyobban, na ők olyanok. Amúgy az égvilágon semmi oka nincs, hogy a fiskál rögzítőt csak néhány kivételezett szállíthassa, mint ahogy rendszámot is gyárthatna minden vidéki fűszeres. De az valamiért nem annyira izgi.

Gyanítom, a magyar rendszer is előbb-utóbb oda fog kilyukadni, hogy azt a bizonyos kommunikációs modult csak egy-két cég lesz jogosult szállítani, a front-office fejlesztők és a végfelhasználók pedig kénytelen az ő zsebüket fogják tömni. De az ilyen modellekben a magyar politikának már erős hagyományai vannak (lásd mobil fizetés, rendszám, stb.), így ezen sem fogunk csodálkozni.
süti beállítások módosítása