2013.11.16. 01:17
Hogyan áll ma a demokratikus ellenzék?
Vajon tavasszal vége lesz a Fidesz kormányzásának és új miniszterelnök avat majd új gyárakat? Egyelőre a helyzet bizonytalan, de annyit bizton állíthatunk, nem úgy néz ki, hogy vége a narancsok regnálásának. Bár Orbán Viktor harcba szólította a csapatait, hogy megvédje a bástyákat, ám a közvélemény-kutatási adatok és a választójogi törvény alapján szinte érthetetlen, mire föl ez a nagy mozgósítás – hiszen sokak számára már csak az nem látszik eldőltnek, hogy a jelenlegi kormánypárt megőrzi a kétharmados többségét vagy sem.
Persze még semmi sem dőlt el, a szavazó urnákat még nem zárták le és kirobbanhat még egy-két olyan botrány, ami megtépázza akár a kormány-, akár az ellenzéki pártokat, ráadásul a közvélemény-kutatásokban is sok a bizonytalanság. Bármit is gondolunk a helyzetről, az biztos, a Fidesz kilátásait erősíti az, hogy a baloldali ellenzéken belüli jelenlegi helyzet jellemzésére a legjobb szó a „káosz”.
És mekkora ez a káosz? Nagy. A zűrzavar a szervezeteken belüli és a szervezetek közötti együttműködésre is jellemző, az eredménye pedig az, hogy ez nemcsak az ellenzék cselekvőképességét bénítja meg, hanem a folyamatok elemzését is megnehezíti.
Mert mi is a helyzet a megállapodó felekkel és lehetséges további partnereikkel? Egy kis időre felejtsük el a fanatikus rajongást vagy a zsigeri utálatot ...
MSZP
A legnagyobb ellenzéki párt jelenleg a biztos szavazó biztos pártválasztók körében 25% körül áll, amely egyértelműen jobb, mint a 2010-es választási eredmény, viszont egyértelműen kevés a kormányváltáshoz.
Az MSZP ma már egy erősen központosított párt, amelyben jelenleg nincs semmiféle belső harc (oké, azért a DK-val együttműködés azért bekavart egy kicsit), és ez a következő tisztújításig várhatóan is így marad. Az, hogy a régi gárda lázadozna, nem igaz, a korábbi vezetés minden tagja a személyes sértettsége ellenére is a jelenlegi vezetéshez való igazodási lehetőséget keresi. Sértettségre azonban tényleg van okuk: hiszen azok, akik támogatták Mesterházyt Gyurcsánnyal való harcában és támogatták elnökké választását is, valamint mellette voltak Bajnai fellépésekor és az elmúlt időszakban a kommunikációban vagy a szakmai munkában sokat vállaltak, valószínűleg nem igazán értik, hogy miért kerültek ki az MSZP irányításából és miért gyártanak belőlük politikai hullát.
Ha az MSZP nemrég elfogadott országos listáját nézzük, azon befutó helyen van például Müller Tímea, Heringes Anita, Márton Roland, Szűts Gábor, ehhez képest nincs a listán – vagy legalábbis nem befutó helyen – Kovács László, Lendvay Ildikó, Kiss Péter, Szekeres Imre, Kökény Mihály, vagy épp Baja Ferenc.
Érdekes adalék, hogy Mesterházy az MSZP-n belüli jelölések során először azzal a Kováccsal szemben alkalmazta politikai fegyverként a jelölő bizottságot, aki a párt nemzetközi kapcsolatainak újjászervezésében nagy szerepet vállalt. Kovács mint korábbi pártelnök (ráadásul igen népszerű elnök) előzetes jelentős támogatása ellenére a jelölőbizottságban nem kapta meg a szükséges támogatást. Abban a bizottságban, amelynek a szerepe korábban inkább formális volt, és csak a kis támogatottságú jelöltekkel kapcsolatban volt a döntéseinek jelentősége.
Sokak szerint az MSZP országos listájának elfogadása sem volt túl korrekt, hiszen a választmány csak a szavazás előtt egy órával korábban kapta meg a listát, és ezzel a lépéssel az elnökség az érdemi vitát, valamint a lista végiggondolását a valóságban kizárta.
És mi a helyzet a listásokkal? Ha a jelenlegi közvélemény-kutatási adatokból indulunk ki, akkor a lista első 30 helyezettje biztosan be fog jutni a következő parlamentbe, egy jelentős részük egyéni körzetben nyújtott értékelhető teljesítmény nélkül. Egyéni körzetet kb. 10-15 képviselő fog nyerni attól függően, hogyan alakul a baloldali összefogás. És mennyi kellene a győzelemhez? A jelenlegi választási rendszerben az MSZP-nek és szövetségeseinek legalább 65 körzetet kellene megnyerniük.
Ha közelebbről megnézzük a lehetséges szövetségeseket, akkor kiderül, hogy a jelen helyzetben az MSZP számára az Együtt-PM-mel való megállapodásnak már nincs sok értelme, ez mandátumszámban csak Bajnaiéknak kedvez – a szocik részéről az együttműködéssel együttjáró áldozatot csak a győzelem érdekében érdemes meghozni. Az Együtt-PM az egyéni körzetek többségében semmilyen hozadékot nem jelent az MSZP részére, a főváros kivételével az egyéni körzetekben indulása sem jár érdemi kockázattal.
Más a helyzet a DK-val. A két pártvezér - Mesterházy és Gyurcsány - személyes kapcsolata a mélyponton, a bizalom kölcsönösen a nullán. A harc nem ma kezdődött: először Gyurcsány megpróbálta megbuktatni Mesterházyt és az MSZP teljes politikai elitjét, majd pedig kísérletet tett a párt szétszakítására, az általa folytatott küzdelem csatazaja pedig legalább egy évig akadályozta az MSZP erősödését, a kiválásuk után pedig Mesterházy közreműködése miatt nem alakíthatott a DK önálló parlamenti frakciót.
Aztán elérkezett a pillanat és Gyurcsány az MSZP-vel szemben lényegében letette a fegyvert – a DK részt vett az MSZP által kezdeményezett baloldali egyeztetéseken , delegációja ott volt az MSZP Arénában szervezett nagygyűlésén, Gyurcsány személyesen ment el május 1-jén Mesterházy rendezvényére, és a Bajnaival való tárgyalások akadozása során folyamatosan mint az MSZP lehetséges partnere lépett fel. Az MSZP az Együtt-PM-mel való tárgyalás eredménye utáni politikai javaslatának a lényege azonban az volt, hogy a DK (Gyurcsánnyal együtt) tűnjön el süllyesztőben.
Miért történt mindez? A cél az volt, hogy a DK szavazóit meg lehessen szerezni úgy, hogy ne kelljen a Gyurcsány jelentette gondot az MSZP-re ráhúzni, de ez a lépés duplán is tévedésnek bizonyult. Egyrészt a kormányváltást akarók számára Gyurcsány személye már nem volt vállalhatatlan, különösen úgy, hogy már nem Ő a baloldal meghatározó politikusa. Másrészt ezzel a DK beszorult egy olyan helyzetbe, hogy a saját politikai túlélése érdekében önállóan kell elindulniuk a választásokon – a jelenlegi szabályok szerint erre 600 millió forintot meghaladó állami támogatást is fognak kapni. Azt pedig soha nem szabad elfelejteni, hogy a választási kampány Gyurcsány számára igazán testhezálló feladat – sokkal inkább, mint a kormányzás.
Egyet azonban bizton kijelenthetünk: ha a DK-t a politikai helyzet önálló indulásra kényszeríti, akkor az újabb súlyos csapás a kormányváltás lehetőségére. Miért is?
A kormányváltáshoz (durván) legalább az alábbi eredménynek kellene előállnia:
- MSZP és szövetségesei 43 %
- Fidesz 40 %
- Jobbik 12 %
- egyéb nem több mint 5 %.
Ha nincs meg az MSZP és szövetségesei számára a 43 %, akkor szinte lehetetlen a kormányváltást elképzelni. Persze az lenne az igazi, ha a baloldal több szavazatot kapna, mint a jobboldal, de a jelenlegi közvélemény-kutatási adatok alapján ezen még gondolkodni is felesleges, hiszen
- az MSZP 25 % körül áll,
- az Együtt-PM 6-7 %-on,
- a rejtőzködő baloldali szavazók száma legfeljebb további 4 % (ez így nagyon kevés),
- ha a DK 4 %-át, (illetve a párt rejtőzködő szavazóival számolva kb. 5 %-át) hozzáadjuk, akkor még mindig nem megnyugtató a helyzet, de már sokkal jobbnak tűnik.
Az MSZP eléggé vitatható módon járt el szocdemekkel, illetve Schmuck Andorral szemben is. A 2010- es választási vereség utáni első nagy szoci arénás rendezvény résztvevőinek egy jelentős részét a Tisztelet Társasága mozgósította, részt vettek az MSZP szakpolitikai tárgyalásain és soha érdemben nem támadták az MSZP politikáját. Rendkívül rossz üzenet figyelmen kívül hagyni a baráti szervezetek érdekeit, mert most éppen nincs szükség rájuk – a szocik csak reménykedhetnek, hogy a szocdemek érdemben nem vesznek részt a választási kampányban, mert az elnökük szervezőkészsége és a nekik járó állami támogatás adta pénzügyi lehetőségének kihasználása néhány % szavazót az MSZP-ről minden további nélkül leválaszthatna.
Az MSZP helyzetét – ha nem változnak meg alapvetően –, már a választási vereség utáni helyzetre való felkészülés kell, hogy meghatározza. A jelenlegi helyzet alapján várható választási vereség utáni legfőbb kérdések:
- a régi gárdából az életkora miatt ki maradhat egyáltalán a felszínen,
- a vereség után a pártelnöki széket Botka vajon meg fogja-e célozni,
- ha Mesterházy mint pártelnök megbukik, de marad a parlamenti frakció élén, az hogyan fogja az MSZP működését befolyásolni.
És hogyan mászhatnának ki a gödörből? Talán segíthetne például egy teljesen új politikai megállapodás, vagy egy szocialista politikus közös miniszterelnökként való elfogadtatása – esetleg nem a pártelnök személyében –, ez utóbbinak azonban csak elvi esélye van. És akkor még nem is beszéltünk olyanokról, mint a csapnivaló kommunikáció, a színvonalas üzenetközvetítés és a párt, valamint a pártvezető imázsának rohamos javítása.
Együtt-PM
Ezen a térem sem egyszerűbb a helyzet. Az most már szinte egyértelmű, hogy Bajnaiból nem lesz miniszterelnök. És ez mit jelent a valóságban? A támogatói kör áldozatvállalási készsége közel a nullára csökkent, a médiához való hozzáférésük szűkül és a bázis is folyamatosan morzsolódik. Ráadásul a médiában a PM-esek vannak jelen, az utcán viszont a Szolidaritás. A PM részéről a Gyurcsánnyal való együttműködés az előzmények miatt nehezen vállalható, viszont a Szolidaritás aktivistái egy utcai kitelepülésen nagy eséllyel alá fogják írni a DK-sok aláírás gyűjtési ívét (és viszont is) és ők valószínűleg nem zárkóznának el egy DK-val való együttműködéstől sem.
Az Együtt országos listájának első 10 helye a biztos befutó, a többiektől, azaz a hangyáktól csak a munka van elvárva, a választás után a szerepük már teljesen érdektelen. A mostani rendszerben nyerni fognak kb. 6 egyéni körzetet is. A helyzetet súlyosbítja, hogy az Együtt–PM vidéki képviselőjelöltjei számára az sem igaz (ellentétben a szocialistákkal), hogy a végigharcolt országgyűlési kampány már az önkormányzati választásokhoz járul hozzá pozitívan, hiszen számukra ugyanis ez a menet már nincs. Az Együtt-PM részére az MSZP-vel való együttműködés tehát az egyéni körzetekben mandátum többletet eredményez (az előbbiekben említett kb. hatot), erről pedig csak akkor érdemes lemondaniuk, ha a választási győzelemnek reális esélye van. Jelenleg pedig nincs.
Az Együtt-PM számára hátra van még a két szervezet egy pártba való összeolvadása is, erre pedig már nincs sok idő. A probléma azonban sürgető, mivel a pártszövetségekre előírt 10 %-os bejutási küszöb elérésének az esélye részükről szinte nulla. Ha marad a pártszövetség, akkor nem jutnak be a parlamentbe, ezzel viszont ők adnák meg a kegyelemdöfést az ellenzéknek.
Az MSZP-Együtt együttműködésben is vannak azonban tüskék. Bajnai fellépése azzal indult, hogy Mesterházyt és az MSZP-t ki akarta a szorítani az „ellenzék vezető ereje” pozícióból és ez a küzdelem szintén elvett egy évet attól, hogy a szocialista párt döntően a kormány munkájának érdemi kritikájával foglalkozzon és erősödjön. Bajnai az együttműködésbe nem hozott új szavazatokat, lényegileg megosztotta azt a szavazóbázist, amivel az MSZP 2012 nyarán már rendelkezett.
Demokratikus Koalíció
Mi tűnik számukra jelenleg logikus lépésnek? Egy keményen végigharcolt választási kampány, amely eredményeképpen kb. 7-8 mandátumot tudnak elérni, ezzel azonban garantálják a jobboldal győzelmét is. Ha ezt nem akarják (mert tényleg kormányváltásra törekszenek, nem csak parlamenti székekre), akkor ezen abban az esetben tudnak változtatni, ha a közös fellépés egyben győzelmi eséllyel kecsegtet (jelenleg nem), másrészt viszont az összefogás nem azon az alapon történik, hogy ők megsemmisüljenek – tehát összefogásnak a számukra is előnyösnek kell lennie. A túlélésük záloga az is, hogy az önkormányzati választásokon a helyi MSZP szervezetek mindenképpen keresni fogják a DK-val való együttműködés lehetőségét, mégpedig annál jobban, minél több szavazatot szerzett a DK az országgyűlési választásokon.
A DK szempontjából megoldás lehet egy koordinált indulás, de akkor nekik is kell minimum 27 körzet – ennyi kell az országos lista állításához –, amelyből legfeljebb hetet tud adni az Együtt-PM és 20-at kellene adnia az MSZP-nek. Ez viszont nem egyszerű, mivel ebben az esetben az MSZP az egyéni körzetek többségében nem indulna, holott a szavazóbázisa többszöröse ahhoz képest, mint a másik két pártnak együttvéve. Ez még akkor is gond, ha a körzetek újraosztásánál az MSZP kapná az erős körzetek nagy többségét.
Akkor hogyan tovább, melyek a lehetséges forgatókönyvek?
Az alapkérdés az, hogy az érintettek a választást az összefogással megnyerhetőnek gondolják-e vagy sem.
- Ha igen, akkor a DK változata a legvalószínűbb: új megállapodás kell, új listák és közös miniszterelnök jelölt, akinek a személyét mind a három főszereplő el tudja fogadni, valamint az erőviszonyoknak nagyjából megfelelő mandátummegosztást is ki tudnak alakítani.
- Ha felek nem bíznak a győzelemben, akkor nem lesz széles baloldali összefogás, talán még a jelenlegi szinten sem. Ebben az esetben minden szereplő már a következő ciklusra, illetve a választási vereség utáni belső harcokra fog készülni. Persze az összefogás elmaradásáért minden szervezet a másikat fogja okolni.
És minderről a választók véleménye?
Valószínűleg megérdemelnék a kormányváltásban reménykedők, hogy egy lehetséges ellenzéki összefogásban részt vevők felülemelkedjenek személyes ambícióikon meg sértettségükön, eltakarítsák a posztjukba és tökéletes alkalmatlanságba merevedett szereplőket, valamint működő és célravezető megállapodásokat kössenek és úgy értelmezzék politikusi mivoltukat meg hazájuk szolgálatát, hogy képesek legyenek reális alternatívát nyújtani azok számára, akiknek nem tetszik a jelenlegi rendszer és változásra vágynak. Ha pedig erre nem képesek, megérdemlik a választók haragját, amely akár a politikai süllyesztőbe is küldheti őket.
Ha tetszett és szívesen olvasnál még több morgást, tematikus tartalomjegyzék itt.
Amennyiben tetszett, várunk Facebook-csoportunkban!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
dr. jenőke (jenőke) 2013.11.16. 06:01:06
A helyzet bizonytalan, ennyit bizton állíthatunk. Viszont az idő múlásával bizonytalanabb lesz.
MSZP
A legnagyobb ellenzéki párt jelenleg a biztos szavazó biztos pártválasztók körében 25% körül áll, amely egyértelműen jobb, mint a 2010-es választási eredmény, viszont egyértelműen kevés a kormányváltáshoz.
Igaz. Viszont a pártnak egyre kevéssé elfogadott elnöke Mesterházy. Sem pártja, sem a külső szemlélő nem érti, mit akar és hogyan. A miértről az alábbiak:
Az MSZP országos listájának elfogadása nem volt korrekt.
Az MSZP-nek és szövetségeseinek legalább 65 körzetet kellene megnyerniük, viszont a jelen helyzetben az MSZP számára az Együtt-PM-mel való megállapodásnak már nincs sok értelme. Az Együtt-PM az egyéni körzetek többségében semmilyen hozadékot nem jelent az MSZP-nek - - a Főváros sem kivétel.
Két pártvezér - Mesterházy és Gyurcsány - személyes kapcsolata a mélyponton, a bizalom kölcsönösen a nullán.
Először Gyurcsány megpróbálta megbuktatni Mesterházyt és az MSZP teljes politikai elitjét, majd Mesterházy közreműködése miatt nem alakíthatott a DK önálló parlamenti frakciót.
Az MSZP célja: megszerezni a DK szavazóit, Gyurcsány és hívei nélkül.
A DK beszorította egy olyan helyzetbe, hogy a saját politikai túlélése érdekében önállóan kell indulnia a választásokon.
Szerinted, ha a DK-t a politikai helyzet önálló indulásra kényszeríti, akkor az újabb súlyos csapás a kormányváltás lehetőségére.
Miért is? Kérdezem én. Az Együtt-PM szorgalmasan rongálja saját hitelét (sorozatban magyarázkodik minden fideszes röffenetre, pedig nem kéne). Elkezdett tendálni az 5% alá!!!! Bajnai nimbusza helyreállíthatatlan. Lehet, hogy az általad jelzett MSZP és szövetségesei 43 % ma igaz, de kik a szövetségesek?
Az MSZP ki nem mondott célja éppen a szövetségesek felszámolása, arra számítva (TÉVESEN), hogy a Fidesz önként összeomlik (NEM FOG), és kialakul valami két-párti váltórendszer.
Ez lehet, hogy nem lenne baj, de ha a fentiek csak kicsit is fedik a valóságot, akkor mindegy, hogy MSZP, vagy Fidesz.
Vereség esetén azonban Mesterházy nem lesz már pártelnök, de frakció-vezető sem. (felkészül: Botka és…)
SZDP
Az MSZP eléggé vitatható módon járt el szocdemekkel (a Tisztelet Társasága jelentős taglétszámú)
Együtt-PM
Bajnaiból nem lesz miniszterelnök.
Elsődleges cél az 5% megugrása maradt.
Demokratikus Koalíció
Az 5% biztos. Lesz-e 10%?
És a te szavaiddal fejezem be.
Akkor hogyan tovább, melyek a lehetséges forgatókönyvek?
Az alapkérdés az, hogy az érintettek a választást az összefogással megnyerhetőnek gondolják-e vagy sem.
Ha igen, akkor a DK változata a legvalószínűbb: új megállapodás kell, új listák és közös miniszterelnök jelölt, akinek a személyét mind a három főszereplő el tudja fogadni, valamint az erőviszonyoknak nagyjából megfelelő mandátummegosztást is ki tudnak alakítani.
toportyánzsóti 2013.11.16. 07:21:45
szist 2013.11.16. 09:28:54
húgyagyú nem volt érthető a cikk?
Miket írogatsz ezek után? Olyan vagy ,mint egy vak komondor...hahhahaha
centenárium 2013.11.16. 09:46:49
nem kerül vissza.MASZOPBESZOP
Husz_János_Puszita 2013.11.16. 12:03:32
Én egyelőre ott tartok, életemben először nem megyek szavazni. Korszakváltásra szavaznék, kapitalizmusra igen. Szocializmusra, kétpárti váltógazdaságra nem.
toportyánzsóti 2013.11.16. 13:11:44
megfigyelt 2013.11.16. 13:16:38
zona62 2013.11.16. 14:01:01
"A következő kormány kemény megszorításokat hoz,"
Számokkal is alá tudod ezt támasztani?
Mivel ma már minden elemző a gazdasági növekedés gyorsulását várja,senki nem kérdőjelezi meg,hogy az áht deficit 3% alatt marad,a magán eladósodottság javulása döbbenetes mértékü.
Miért kellene megszoritás?
szist 2013.11.16. 15:24:36
toportyánzsóti 2013.11.16. 15:50:13
szist 2013.11.16. 15:58:05
toportyánzsóti 2013.11.16. 16:28:23
szist 2013.11.16. 18:45:35
Tavasszal már érzed a magyar többség erejét.... beletapos téged is meg elvtársaidat a szennybe ,meg a tepsibe
Hiányozni fogsz ... gennycsótány
Tiszta ház, rendes udvar (törölt) 2013.11.16. 18:53:15
zengjen a dalunk fajtárs 2013.11.16. 18:54:43
A zelvtársak biztosították egymást teljes nézetazonosságukról, majd elsiettek kiadni a tűzparancsot
Anselmo 2013.11.16. 19:01:38
Szűtté mamá? Szűjjé! 2013.11.16. 20:09:35
Sírköves Slomó 2013.11.16. 20:42:05
HavocS · http://www.obsidianshell.com 2013.11.16. 21:06:37
ob.szerver 2013.11.16. 21:08:22
Rosszabbul mint egy hónapja.
A nyári-őszi időközik kifejezetten jól sikerültek és rendre 25-30%-os szavazateltolódást mutattak a javukra 2010-hez képest. Nem véletlen, hogy a fideszmaffia még annak is a szükségét érezte, hogy egy kibaszott, tétnélküli bajai önkormányzatit is szétcsaljon és elköltse rá egy országos parlamenti választás költségvetésének a felét.
Ezután jött az október 23-i performansz, majd a videoüggyel a bajai fideszes csalás megítélését is sikerült a visszájára fordítani. Így viszont vagy villámgyorsan észhez térnek és még ebben az évben megegyeznek egy közös miniszterelnök jelöltben, az mszp végre Orbánra koncentrál Gyurcsány helyett és megpróbálják magukra erőltetni az egység látszatát, vagy ellenzékből nézhetnek végig újabb 4 év rablást és rombolást.
Uphill battle, de lehetőség adott. Magukra vethetnek, ha nem élnek vele.
szist 2013.11.16. 21:16:25
Sir Galahad 2013.11.16. 21:37:40
zobod 2013.11.16. 21:38:13
2/3-ra már nincsen szükség, egy stabil többség hasznosabb lesz. A reformok 2/3-os törvényei kialakultak, a rendszer beüzemelve, a 2/3 ezek után már inkább teher, mint haszon.
megfigyelt 2013.11.16. 22:03:54
Fullánkos Algol 2013.11.16. 22:42:52
Előző élet: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/Kun_bela.jpg
Mostani élet: www.szuperinfo.hu/2013/10/orbanviktorfideszmpsz09010402.jpg
J.László 2013.11.16. 23:45:17
Ugyanakkor több szempontból is jobb lenne egy egyszerű többség.
RÖVIDLÁTÓ 2013.11.17. 00:15:11
Talán nem kellett volna belemászni!
Az biztos, hogy OV meg a népi zenekara már rég kimászott a hátunkon.
A gödröt meg budinak használja!
MACISAJT 2013.11.17. 01:56:19
Drága agyonvert ballibáim, talán inkább így kéne kimászni a maguk ásta gödörből:
1. Mikor végiggondoljátok mi történne akkor ha ez a "demokratikus"(muhaha) ellenzéki bagázs valamilyen werberi csoda folytán mégiscsak kormányra kerülne valahogy 2014- ben.És másnap ott állnának szemben (minimum) a fél országgal, az Alkotmánybírósággal, az MNB-vel, a Költségvetési Tanáccsal, az államelnökkel, és az Alaptörvény és a kétharmados törvények nyomán nekiállhatnának megvalósítani a..Fidesz programját..
Szóval ha ennek következményeit józanul végiggondoljátok, akkor sürgősen a kukába dobjátok a 2014-ről szóló ábrándjaitokat(már ha még egyáltalán vannak ilyenek).
2.És ha ez már megvolt. Akkor végignézitek mi a bágyadt lószerszámot műveltetek a 2010-es történelmi bukásotok óta. Gyakorlatilag semmit, ugyanazok a figurák szeretnének visszatérni a hatalomba, akiket akkor és úgy elzavart a nép.
Még Stevie Wonder is látná hogy ez így nem fog menni, Lendvai nénének annyi esélye van ebben a műfajban is mint a Miss Universe manilai döntőjében.
Így aztán , (egyáltalán nem) tisztelt ballibáim, fogjátok a lejáratódott gerontokráciátokat, és a "fiatalabb" előretolt bábjaikat melyek mögül szőrös lólábként ugrálnak ki a "nagy öregek"( szándékos képzavar) és érdemeik elismerése mellett zavarjátok őket a halál vérveres (jános) faszára.
Dobjátok ki a hazai balliberálisok egyik fő ismérvét , a nemzetárulást és külföldiekkel való összeesküvéseket. Higgyétek el, kohn-bendit sem fog EU*-s tankon értetek bevonulni, akármennyire is illegeti bájait a gurmaizita meg a gönczkinga etnő.
Ehelyett álljatok neki, és építsetek fel 2018-ra egy valódi szociáldemokrata, baloldali pártot, valódi baloldali értékekkel(és nem az szdsz romjain.)
Mert egy ilyenre valóban szüksége lenne a magyarországi közéletnek.
És akkor majd lesz létra is kimászni abból a gödörből.
No de így...
Mordeháj 2013.11.17. 02:10:51
Amúgy jellemző erre az országra, hogy végre van egy normális párt a parlamentben, de alig érdekli a zembereket, tán még be sem jutnak jövőre. 97% agymosott országa lettünk...
MACISAJT 2013.11.17. 07:58:19
Hát ez az.
Ott van az LMP,pláné a megtisztított , karácsonytalanított része ...
se korrupció, se felróható múlt, nemzetárulás is módjával( bár a kohn-bendit, rebecca harms -féle társulás azért ciki).
És mégis, komolyan nem veszi őket számba, a bejutás szélén billegnek.
toportyánzsóti 2013.11.17. 07:59:01
toportyánzsóti 2013.11.17. 08:06:39
midnight coder 2013.11.17. 08:27:21
midnight coder 2013.11.17. 08:30:08
midnight coder 2013.11.17. 08:34:06
Az egész vörösnáci térfélen egyedül a Bajnai az akinek több esze van egy csirkénél, de ő viszont politikusnak csapnivaló.
Conchobar 2013.11.17. 09:09:16
Szűtté mamá? Szűjjé! 2013.11.17. 09:23:46
genyamagyar 2013.11.17. 09:26:29
Pontosan tíz perc kéne, hogy az egészet eltöröljék. (A fél ország az pedig valójában 10%.)
Egyébként erre Gyurcsánynak megvan a jogilag védhető technikája. Ne, ne is kérdezd! :)
genyamagyar 2013.11.17. 09:28:01
Nem, nincs ilyen párt. Bár mondjuk kövér felmenői elég neccesek, de ők sem ülnek a parlamentben.
Szűtté mamá? Szűjjé! 2013.11.17. 09:29:00
Persze engem az nem zavar, ha neked más a véleményed.
ob.szerver 2013.11.17. 09:29:34
"a népet nem lehet leváltani..."
Valóban nem.
Az utókor viszont megítéli az adott generáció teljesítményét. Ahogy jogosan tesszük fel a kérdést, hogy 1526-ban a 4 milliós magyar állam miért csak egy 20 ezres sereget volt képes kiállítani egy 60 ezres török sereggel szemben, amikor már fél éve tudták, hogy jönnek, egy olyan csatára amely valóban sorsfordító történelmi útelágazás, volt és a hatásai a mai napig tartanak.
A jelen generációtól is fel fogják tenni a kérdést, hogy miért támogat egy kollégiumi brancsból szerveződött maffiaállamot, amely kiüresítette a demokráciát, a korrupciót állami szintre emelte és soha nem tapasztalt gátlástalansággal gyakorolja és a gazdaságot és összes társadalmi alrendszert romba dönti és az országot tartós leszakadásra kényszeríti mind régiós versenytársaitól mind az európai átlagtól.
Segítsünk hát az utókornak a válasszal: rezsicsökkentés. Az átlagosan családonként 4 ezer forintos havi rezsicsökkentés, amely nem egyéb mint jövőfelélés, a piaci árakba történő mesterséges állami beavatkozás, és amely a társadalom többsége számára lényegesen kisebb könnyítés, mint az szja átrendezés és a 33 bevezetett új adó által jelentett többlet terhek.
A jövő generációk ítéletét illetően nem túl fényesek a kilátások.
♔bаtyu♔ 2013.11.17. 09:30:18
maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2013.11.17. 09:31:23
Így van. Azaz Bajnai egy lufi, mely a választásokig le fog ereszteni és 5 % alá esik.
genyamagyar 2013.11.17. 09:32:21
Zuhan az ország. Ha van egy indok, hogy miért maradjon a fidesz, akkor ez az! Lapátolják csak ők el a szart, amit idehordtak! Persze ez csak kis vigasz, mert az ország érdeke azt kívánja, hogy minél előbb tűnjenek el a fenébe.
midnight coder 2013.11.17. 09:32:36
Márpedig a jogutódlás nem csak azt jelenti, hogy visszük a vagyonkát, és hogy megsimogatjuk a volt munkásőr nyugdíjasok buksiját, de azt is hogy felvállaljuk a jogelőd tevékenységét is.
Szűtté mamá? Szűjjé! 2013.11.17. 09:34:56
Szűtté mamá? Szűjjé! 2013.11.17. 09:37:17
genyamagyar 2013.11.17. 09:37:41
1. I. Szulejmán követeket küldött Magyarországra a béke érdekében, azonban a magyar főurak börtönbe vetették a követeket.Válaszul Szulejmán 1521-ben hadjáratot indított a Magyar Királyság ellen.
2. Megígérte Szapolyai Jánosnak, ha nem avatkozik be a mohácsi csatába, megteszi királynak. Így is történt.
Szapolyai ugyanolyan hazaáruló volt, mint most a fideszesek.
midnight coder 2013.11.17. 09:38:02
genyamagyar 2013.11.17. 09:38:37
midnight coder 2013.11.17. 09:40:52
midnight coder 2013.11.17. 09:41:26
♔bаtyu♔ 2013.11.17. 09:41:28
A jobboldali szimpatizánsoknál nem fér bele, hogy Orbánék bármilyen indokkal elverethessenek több ezer ellenük tüntetőt, a balliberálisok ezt természetesnek találják.
Amelyik ballibsi Gyurcsányék szemére vetette, hogy ezt nem így kell elintézni, nem lehet emberekre ráuszítani a rendőrséget azért, mert onnan 2 km-e és félórával előbb eldobtak egy követ. (Ráadásul még csak el sem dobták), azok automatikusan kiszálltak a balliberális szekcióból, már csak saját társaik miatt is.
Egy valódi demokrata képtelen megmaradni balliberális oldalon.
Emlékezzünk, hogy Gyurcsányék idején a a magukat demokratának tartó balliberális szimpatizánsok teljes egyetértésével rendőrség több ízben is fellépett a teljesen békésen, de engedély nélkül demonstráló jobbik ellen, míg Orbánéknál ugyanez a kör teljesen természetesnek tartja, hogy engedély nélküli demonstrációkat sincs joga a rendőrségnek szétverni.
midnight coder 2013.11.17. 09:42:54
♔bаtyu♔ 2013.11.17. 09:44:37
Ha én felveszek az ő nevére egy kurva nagy hitelt, amit 2 évvel később neki kell törlesztenie és 3 évig üres kenyeret esznek, akkor nem ő a hibás, hanem én.
Persze így már értené, ennyire azért nem ostobák.
toportyánzsóti 2013.11.17. 09:45:56
♔bаtyu♔ 2013.11.17. 09:47:13
♔bаtyu♔ 2013.11.17. 09:48:26
toportyánzsóti 2013.11.17. 09:49:34
toportyánzsóti 2013.11.17. 09:53:45
toportyánzsóti 2013.11.17. 09:57:57
Bilbo 2013.11.17. 10:00:01
Nem értem a szóhasználatot.
Most akkor demokratikus vagy népi-demokratikus?
A komcsik aggatták magukra a demokratikus szót, ellensúlyozandó a nem éppen demokratkus valóságot. Sok szovjet típusú diktatúra nevében ott van, még Afrikában is. Most is erről van szó?
Netuddki. 2013.11.17. 10:01:03
index.hu/belfold/2013/11/14/az_asz_kituntette_schmitt_palt/
Na, ez a balfasz ekkora okosságokat tudott mondani:
"Jó érzés megtapasztalni, hogy 8 év után ismét helyre állt a rend a közpénzek felhasználásában, a takarékosságban és a gazdálkodás átláthatóságában"
Magyarul örül a lelke annak, hogy nem a maszop lopja és szórja az adófizetők pénzét hanem a fidesz:
sportgeza.hu/sport/hirek/2013/11/16/a_kormany_atvallalja_hat_sportklub_adossagat/
A kormány, ja! Annyuk csáját! Az adófizetők által befizetett adókat sikkasztják el a hobbijukra vazze!
Hány Frojdi elszólás kell még a fidesznek, hogy végleg eltakarítják szem elől a shitpalit?
Netuddki. 2013.11.17. 10:02:52
midnight coder 2013.11.17. 10:03:28
Netuddki. 2013.11.17. 10:04:52
Osztánek eztet a bulgár népszavába írták meg?
Szűtté mamá? Szűjjé! 2013.11.17. 10:16:24
Szűtté mamá? Szűjjé! 2013.11.17. 10:19:44
Szűtté mamá? Szűjjé! 2013.11.17. 10:27:49
Nos niylván azért használják a demokratikus szót, mert a jobbiktól akarnak elhatárolódni. A jobbik szerintük nem demokratikus párt.
Sírköves Slomó 2013.11.17. 10:36:17
Az állampapír kamatok rövid távra (mint az IMF hitel) 5% alattiak.
Zorbán hitele nem adósított el 3 év alatt, előtte a qrvaolcsó hitel meg igen.
Akkor valaki hazudik ordas módon, igaz?
FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2013.11.17. 10:45:06
elég gyenge elemző vagy ha ezt így gondolod.
semmi nincs az mszpben CSAK belső harc.
Balt 2013.11.17. 10:46:29
Ne ábrándozz, Baynau bármit is mond, me. biztos nem lesz - mint a posztből is kiderül. :)
Balt 2013.11.17. 10:49:35
toportyánzsóti 2013.11.17. 10:50:55
Balt 2013.11.17. 11:00:24
Legyünk jóindulatúak, és tételezzük fel, hogy ezt a vonalat vitte a PM hozományként Bajnaihoz. :) Legalábbis egyelőre nem mutatkoznak ellenkező értelmű jelek.
Balt 2013.11.17. 11:03:27
Balt 2013.11.17. 11:07:26
Balt 2013.11.17. 11:08:32
Ja, igen, ezt én is hiányolom, bár elég jó átfogó cikk (a baloldalról).
MACISAJT 2013.11.17. 11:18:18
Az igazság az, hogy az LMP jelenlegi, megtisztult vonulatáért drukkolok hogy bekerüljenek a parlamentbe 2014-be, egy kicsi , tisztességes, nem korrumpált/rovott múltú pártra szükség lehet bármikor, akár tartalék, kisebbik koalíciós partnerként is...
Balt 2013.11.17. 11:20:11
Ezt épp neked ajánlotta jókeresztény Kuncze piarista et.
Netuddki. 2013.11.17. 11:23:04
Balt 2013.11.17. 11:32:44
megfigyelt 2013.11.17. 12:11:22
MACISAJT 2013.11.17. 12:17:44
Igazából ez a cikk igen tárgyilagosan vázolta a helyzetet(vannak benne apróbb tárgyi tévedések, pl.hogy bő fél év van még a választásokig, de nem szándékosak.
És elnézést a forrásért, de nem találtam jobb fordítást:
www.168ora.hu/globusz/orban-nyugodtan-alhat-jovo-evi-gyozelme-biztosra-veheto-120651.html
Blogger Géza 2013.11.17. 12:52:45
Blogger Géza 2013.11.17. 13:00:40
megfigyelt 2013.11.17. 14:28:47
toportyánzsóti 2013.11.17. 15:32:22
zona62 2013.11.17. 18:05:08
A mezgaz csak egy szokványos évet zár,a tavalyi katasztrofális után.(persze,ha a tavalyi időjárásért a kormány volt a hibás,akkor az idei teljesitmény is az övé..:))
Külföldről meg bárki ugyanúgy,"levélbe" szavazhat,csak annyi a teendő,hogy,törvényi kötelességének is eleget téve,átjelentkezik a magyar lakcimről a külföldire.
Ebben az esetben a szavazata is nyilván a felét éri mint egy belföldi lakcimkártyás szavazat,mivel csak listára szavazhat.
zona62 2013.11.17. 18:27:18
(jéé,egy régi ismeretlen ismerős..:))
Az 1,pontot én nem venném annyira biztosnak.
A hatalom birtokában az "orbánista" törvény tisztelete úgy hullna le róluk," mint ruha másról a boldog szerelemben".
És tapsikolnának hozzá a csillagosok..
megfigyelt 2013.11.19. 14:39:09
zona62 2013.11.19. 15:14:54
A külföldön munkát vállalók azok bizony külföldi magyarok,ha akarják ,ha nem,mivel elég kevesen ingáznak magyar lakcímről külföldre dolgozni.Ha meg külföldön lakik,akkor mindenféle(nem csak magyar)törvény szerint kötelessége bejelentkezni ott ill.M.országon ki,ahol azonnal kap egy külföldi lakcímkártyát és Chicagóból is szavazhat levélben,nem csak Csíkszeredából.(persze a szavazata felét éri egy belföldinek)
A manyup meg kamatos kamatostól megvan.
Csak 2010-2012 végéig a lakosság bő 2100mrd ft ot takarított meg és 1900mrd hitelt adott meg,a teljes megtakarítás bő 4000mrd ft.Csak 2012 végéig.
Ezt csak a normális jövedelemadó és családi kedvezmények tették lehetővé,hogy nem a szegények élték fel a szűkös forrást,hanem a családtagonként horribilis 300-400eurót kereső "kőgazdagok" másztak ki az adósságcsapdából.
Majd megválasztjátok a Bajnait,az majd ad a "szeginyeknek" garantált ingyenjövedelmet,hogy fogyasszanak, az 1500eurónyit kereső többgyerekes diplomás apukákat meg pofánbaxa a 40-50%al,hogy még a minimáljövedelem se jöjjön ki családtagonként..