véleménynyilvánítási szabadság6 (1).pngVajon Orbán Viktornak sikerül leküzdeni azt a bizonyos 3%-ot?

"A magyar újraiparosítási politika folytatását sürgette Orbán Viktor miniszterelnök annak érdekében, hogy egy-másfél éven belül Magyarország legyen az az európai uniós állam, ahol a GDP legnagyobb aránya az ipari termelésből származik." (kormany.hu)

Az irányvonal nem új, Matolcsy már miniszterként is beszélt az ipar és a bányászat kiemelkedő szerepéről:

"(..) a válság megmutatta, hogy azok az országok voltak képesek átvészelni a válságot, amelyek termeltek. Magyarországnak is termelnie kell, fejlesztenie az ipart, a bányászatot a mezőgazdaságot és az építőipart; ezen kívül a turizmus is hozzájárulhat a növekedéshez. (...) Magyarország minderre alkalmas." (Matolcsy György, 2011. november 19.)

Az ipari termelésünk azonban nem igazán szárnyal azóta sem, sőt:

"Az első negyedéves 2,5 százalékos visszaesés után a második negyedévben 0,8 százalékkal zsugorodott tovább, amin belül a feldolgozóipar 1,9 százalékos mínusz után az április-június időszakban 0,6 százalékos további csökkenést mutatott. Mindez azt jelenti, hogy a legfrissebb adatok szerint 0,2 százalékponttal fogta vissza a gazdasági növekedés ütemét az ipar, a feldolgozóipar ezen belül 0,1 százalékpontot jelent." (mfor.hu, 2013. szeptember 4.)

És ténylegesen hogyan áll hazánk? Részletes elemzés itt.

 

Orbán Viktor szerint Magyarország jelenleg az előkelő 3-4. helyet foglalja el az ipari termelési listán – és már csak olyan államokat kell megelőzni, mint Németország és Csehország (Románia és Bulgária esetében nincs adat). De vajon hogyan? Milyen lehetőségei vannak egy olyan országnak, mint mi, ahol például a bányászat, illetve energiaellátás volumene nem dönt csúcsokat? Az építőiparról pedig már ne is beszéljünk, hiszen a lakásépítés soha nem látott mélypontra érkezett a legújabb adatok alapján. 

Íme néhány lehetőség (összeesküvés-elmélet):

  • ha tovább csökken a GDP, viszont az ipari termelés kisebb arányban zsugorodik, akkor az összességében növekedésnek számít. Legalábbis GDP-arányos statisztikailag. 
  • ha más szektorokat lobbiérdekek alapján lehetetlenné tesznek, vagy egyéb megszorításos-adókivetéses politikával vegzálnak, akkor ezen szektorok eredményének csökkenése növeli a GDP-arányos ipari termelést.
  • még több állami megrendelést kell az ipar felé terelni - ha épül-szépül az ország, az mindenképpen jó az ipari statisztikának, bár ez esetben nem a feldolgozóipar a nyertes (azt a statisztikát látszólag könnyebben megnyerhetjük).
  • újra lehet nyitni a bányákat - bármi is jön ki onnan, tonnásítható-beárazható és akár még el is adható, a kibocsátás akkor is kibocsátás, ha veszteséges a buli.
  • be lehet hívni még több fránya multit - csak a békementesek számára kell a listát folyamatosan frissíteni, ki számít gaz gyarmatosítónak-kizsákmányolónak, és ki stratégiai fontosságú barát. Oké, ezen a fronton nem ártana azért mondjuk egy kis kiszámíthatóság sem, mert olyan momentum, mint például a kormány útdíjpolitikája azért keserítheti a csalogatónak szánt mézet a madzagon - és hiába az a sok keleti tárgyalás meg smúzolás, ha egészében nem tűnünk jobbnak mint bármelyik banánköztársaság.

Aggódnunk azért felesleges, hogyan is hozzuk be azt a három százalékot, hiszen valószínűleg a kormány is ötletel már a témán ...

A kérdés azonban az, hogy miért lenne erre igazán szükség? Miért nem olyan gazdasági területeket akar fejleszteni a kormány, amely jobban illik hazánk adottságaihoz? És vajon egy statisztikai ipari termelés-bővülés eredményez munkahelyteremtést, életszínvonal növekedést? Vagy kormányunk inkább az erőltetett, bármi áron iparosításban gondolkodik? 

És vajon jobb lesz nekünk attól, hogy egy statisztikában első helyre kerülünk? Vajon okoz a svédeknek meg a franciáknak álmatlan éjszakát, hogy GDP arányos feldolgozóiparuk nincs benne az első tízben?

"Azt gondolom, hogy (a siker) elindult. Ma még nem sokan látják (...). Kicsit olyan, mint egy jéghegy, alul nagyon nagy, de felül nem sok látszik" (Matolcsy György, 2011. november 19.)

Jéghegyünk már van, csak még nem tudjuk, mikor ütközünk. Addig is dúdolgathatjuk:

 

"Mindent megteszek, hogy én legyek az első,
hisz a fődíj egy csíkos napernyő.
Majd a fejem fölött azt forgatom,
miközben ezt a dalt dúdolgatom

Kinyitom a szemem az ágyamban fekszem.
Sarokban a fődíj, épp velem szemben.
Láttatok-e ilyen díjat, amit tegnap nyertem?
Napernyőért küzdöttem végig ezt a nehéz versenyt."

(Hevesi Tamás: Diadal)

Ha tetszett és szívesen olvasnál még több morgást, tematikus tartalomjegyzék itt.

Amennyiben tetszett, várunk Facebook-csoportunkban!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr395614013

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.11.05. 13:26:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.11.04. 13:52:10

A kormánynak abban teljesen igaza van, hogy az ipar elengedhetetlen a tartós növekedéshez.

A probléma a megvalósítással van, mint ahogy általában a FIDESZ kormány tetteivel.

Az ipart úgy kellett volna növelni a GDP-n belül, hogy közben a GDP folyamatosan legalább évi 5%-ot nö...

level 1 2013.11.04. 23:55:53

Az egész világ röhög ezen a posztkomcsi Orbán-Matolcsi bohóc pároson.

A világon semmihez nem ért ez a két gazdasági csúcsidióta. Orbán még SMS-t küldeni se tud Kubatov segítsége nélkül. Az okos telefonra meg azt hiszi, hogy attól okos mert tudja a jövő heti lottószámokat.

A sok fifióta birkatenyészet meg ettől a félázsia elvtárs-párostól várja a világ lekörözését.
Marhák!

RÖVIDLÁTÓ 2013.11.05. 03:13:13

Népesüljön be ismét Sztalinváros (Hortiland), és induljon Vörös Csepel (Narancs Liget)!

MayerJoe 2013.11.05. 05:27:45

Mosolyt csalnak azon kufejezések, hogy: "Lenyomjuk Németországot is" :))))) Ha a leányvállalataik csak a fele munkát elvinnék éhen halna az ország... Elme orvosi vizsgálatra ezt a párost nem kellene elvinni? :)

torró 2013.11.05. 06:26:17

Ezt az iparosítást már egyszer kipróbáltuk! Nem jött be. És most sem fog, mert számtalan oka van, még felsorolni is hosszú lenne. Mi alapvetően ragyogó mezőgazdasági ország lehetnénk adottságainkból kifolyólag. Csak az úgymond rendszerváltás után, kisemmiztük magunkat, kiirtottuk a lehetőségét, hogy a mi áruink legyenek ami és más országok polcain. Most akkor újra "vörös csepel zúgjon a hangod?" Púpos kurva legyek ha értem!

felcsutisuttyo 2013.11.05. 06:41:00

HÁT EZ VAN, AMIKOR az ingyen (Kádár rendszer által( taníttatott 3 bugris sutyerák vezeti az országot)
Ekkora marhasággal butitja a már általa lebutított Népet! Olvasni sem érdemes...ISTENEM SZABADÍTS MEG A NEMZETI BŰNSZÖVETKEZETI KORMÁNYUNKTÓL ( ha nem akkor mi tesszük meg)...de az véres lesz!!!

felcsutisuttyo 2013.11.05. 06:42:28

@MayerJoe: Elmeorvosnál már sokszor volt a Nemzeti gazember Hüvelykmutyi--most már a hóhérnak kellene átadni!

Sieg 2013.11.05. 08:06:52

Alulképzett emberek között elég elterjedt nézet, hogy valamiért az ipar az "igazi" termelés és az egyetlen valós teljesítmény.

Esetükben ez még akár érthető is, de hogy ezt a neoprimitív elképzelést a gazdasági miniszer és a miniszterelnök harsogja, az elég durva.

Persze nehéz már kincstári sikerpropagandáért máshová nyúlni, de az ember elgondolkodik azon, mi a rosszabb: hogy tényleg ennyire hülyék, vagy hogy ennyire nem zavarja őket a csúsztatás/félrevezetés/hazugság.

Minorkavidor 2013.11.05. 08:32:28

Kérdéseim:

- Milyen- a világon is számon tartott mennyiségű- kitermelhető ásványkincsünk van?:)) Még a történelmi is csak a középkorban volt jelentős bányászat: főleg arany (az akkori Európa termelésének 2/3-da) és ezüst, illetve a 1617. században réz. De a modern iparhoz szükséges vasércből, szénből és színesfémekből sosem volt jelentős bányászat. Feketeszénből (vas-és acélgyártás kelléke) nemcsak hazánk, hanem még a Monarchia is behozatalra szorult.
- Mióta ipar a turizmus, ha a szolgáltató szektorba tartozik?:))
- Az ipar fejlesztéséhez nem lenne szükséges a távközlési és banki szektorok különadóját eltörölni? Azt hiszik, hogy postagalambbal, vagy lovasfutárral gyorsabb az info áramlás?:)) Vagy hogy hagy só vagy tinó a fizetőeszköz, mint Szent István korában?:))

deruyter 2013.11.05. 08:32:35

Közgazdaságilag maximum annyi értelme van ennek, hogy ezek az ágazatok - szerintem - kevésbé ciklikusak, pl. a turizmussal (szolgáltatás) összehasonlítva vagy például jobba tudnak raktárra termelni. Ugyanakkor azért, hogy a ritkán bekövetkező válságok esetén kevésbé inogjon meg egy gazdaság nem érdemes a közbenső sokkal hosszabb időszak növekedését beáldozni. Mert az nyilvánvaló, hogy a szolgáltatásban sokkal több a pénz. Szóval tömören baromság. Mondjuk egy olyan párttól és frakciótól, ahol majdnem mindenki jogász, és ahol a kényszeres jogalkotástól várják a reálfolyamatok változásátsokat nem is lehet várni.

kisvagány 2013.11.05. 08:33:38

Akkor most lehet,hogy újra a "vas és acél országa" leszünk? Ha újra beindul a kohászat és a gépgyártás, akkor gyárthatnánk óceánjáró hajókat is? Az biztosan nagyon megnyomná az ipari termelést...:)

Minorkavidor 2013.11.05. 08:35:02

@Minorkavidor:

javítás: történelmi Magyarország természetesen.

Minorkavidor 2013.11.05. 08:37:45

@Sieg:

Addig fogják nyomni amíg az emberek zöme beveszi, jelenleg ez a helyzet, még mindig ők a legnépszerűbb párt! Ez is megérne egy külön posztot.

kisvagány 2013.11.05. 08:47:43

Orbán Viktor a magyar Chuck Norris. Jól irányzott pörgőrúgásokkal mozgásba hozza majd a magyar gazdaságot is. :)Csak el ne szédüljünk a gyorsulástól.:)

Barbaarb 2013.11.05. 08:54:18

Nagyon úgy tűnik, hogy a mostani világpiaci berendezkedés ebben a formában hosszú távon nem fenntartható. Az USA gazdasága ugyan szárnyal tovább, de ugyanúgy folyik az eladósodás, mint a válság előtt, ráadásul kemény bajban van az állam is ott.
Ebből kiindulva nem rossz elképzelés az, hogy a termelőágazatokat erősítjük. Viszont ez azzal jár, hogy egy esetleges hosszabb kilábalás esetén lemaradunk.

sas70 2013.11.05. 09:17:13

És mit fogunk gyártani kedves uraim?!
Mert a mai világban, nem probléma a Hortobágy közepére telepíteni egy üzemet. Csak oda kell szállítani a nyersanyagot, az embereket stb. (út, vasút, logisztika). Onnan el is kell szállítani a készterméket és még nem vagyunk készen, mert el is kellene adni!
Nem kellene inkább valami olyasmit csinálni amiben haszon is van?
Nem kellene az üres frázisokon kívül valami hasznosat, előremutatót kitalálni?
Nem kellene inkább GONDOLKODNI!?

♔batyu♔ 2013.11.05. 09:17:41

Ez azért sokkal jobb annál mint az, hogy az IMF hitelt egy hét alatt aláírom. (Bajnai)

s 2013.11.05. 09:20:14

@MayerJoe: "Elme orvosi vizsgálatra ezt a párost nem kellene elvinni?"

Már voltak, de láthatod, szart sem ért.

high up! 2013.11.05. 09:20:18

Ráadásul ez a két 30 éve de facto mukanélküli kókler (Orbanescu elvtárs és Bandzsigyuri elvtárs) nem is tudja, hogy az ipar nem az, hogy öntjük a vasat, meg összerakjuk a Záporjóskát, hanem egy ipari cégnek van marketing osztálya, van vállalati filozófiája, vannak válllati jogászai, közgazdászai, üzemgazdászai.

Ja, hogy pont ezekre mondja Orbanescu és a birkái, hogy ezek nem is munkák, ezeken a szakokon nem is szabdna senkit kiképezni?

Na ennyit tud a világról ez a fidióta birkabanda.

s 2013.11.05. 09:21:53

@torró: Azért ezen Bánki Donát, Jedlik Ányos, meg az egész Ganz-gyár bepöccenne . . .

torró 2013.11.05. 09:22:29

Szegény Hofi jut eszembe :" Én elszabtam, Te elszabtad, Mi elszabtuk. ha elszabtuk hát elszabtuk, utólag már szabhatjuk!

high up! 2013.11.05. 09:22:56

@♔batyu♔:

Meg annál is jobb, hogy 3 év alatt a GDP 20%-át bezsebelem és azt se tudja senki, hogy hova tüntettem el? Teccik tudni, se államadóság csökkenés nincs, se növekedés.

Bokros alatt legalább volt 1%-os, majd a ciklus végére 4%-os növekedés, az államadósság is lement 82%-ról 62%-ra.

s 2013.11.05. 09:27:26

@♔batyu♔: Jóember, most is gecire el vagyunk ám adósodva. Nem az IMF-nek, hanem magánbefektetőknek. Lófaszt nem fizettünk vissza, csak hitelezőt cseréltünk.

walaki_aki 2013.11.05. 09:28:39

Remek ötlet de pár dolog hiányzik hozzá. PL nincs nyersanyagunk és igazából energiánk azaz energiatermelő képességünk (pl vízerőművek).
Amúgy hányadik 5 éves terv keretében lesz megvalósítva??

torró 2013.11.05. 09:35:37

@s:
Akkor még lehetett ezen gondolkodni, akkor még egy kicsivel nagyobbak voltunk. De most már csak a "gödör alja" maradt meg. Igaz most már lassan azok az emberek is kihalnak akik értettek az állattartáshoz ( mondjuk ahhoz mi is értünk:))) ), meg a föld műveléshez. De már lassan szakmunkásaink sem lesznek. Pedig az iparhoz elég sok kellene. Mondjuk a múltkor, kb 2hete a szép időben a Nagytarcsai úton annyi iparűzőt láttam hogy csuda:DDD.

Amadeus62 2013.11.05. 09:43:54

Orbánt és bandáját rögtönítélő népbíróság elé kell állítani, majd ezt követően azonnal ki kell őket végezni!

s 2013.11.05. 09:49:17

@Amadeus62: Kommunista módszer, de ők hozták ezeket divatba megint . . . Csak tudták, hogy ez lesz a vége.

Jenyei 2013.11.05. 10:03:01

@MayerJoe: Dehogy akarják elvinni! Össze-gyarmatosítanak minket kopott üveggyöngyért, nagyon is jó ez nekik, hiába hajtjuk el őket naponta CÖF-fostul, Békemenetestől.
Anyám...azért arról olvasnék valami megbízható hírt, hogy Merkel látta-e a születésnapi Orbán-videót, és ha igen, akkor mit szólt hozzá.

J.László 2013.11.05. 10:07:34

A liberális gazdaságpolitika:
1. Hitelt felvenni kizárólag az IMF-től szabad.
2. A dszídípí 100%-át külföldi vállalatoknak kell megkeresniük.
3. Ipart és mezőgazdaságot fejleszteni tilos.
4. Kizárólag tőzsdézés, szerencsejáték, kaszinó és kamatszedés útján szabad jövedelemhez jutni.
5. Aki e tézisekkel nem ért egyet, az holokauszttagadó náci állat.

s 2013.11.05. 10:16:46

@J.László: A rendszer cáfolata.

1. Jó lesz bárki, aki ad (Templeton, hazai kisnyugdíjas tőzsdecápa, aki megveszi a kibaszott jó pemákot, amit persze baszunk visszafizetni).

2. A GDP 100%-át simicska lajosnak kell kapnia. A többi nyergesé.

3. Felcsúton, a Puskás stadion mellett hideg-fúziós reaktort kell építeni. Ha nem sikerül, akkor stadion lesz az is.

4. Minden trafik. Ami nem, az nemzeti dohánybolt. Esetleg italbolt.

5. Aki e tézisekkel nem ért egyet, az nemzetietlen, imperialista, kapitalista, hazaáruló nem mély magyar.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.11.05. 10:22:45

Nekem tetszik Kárpátok Géniuszának legújabb ötlete, ipari nagyhatalom még nem voltunk az elmút4évben. Agrár, szürkeállomány és foci már igen, most eljött az ideje itt is éllovasnak lennünk. Ez így van rendjén.

Statisztikailag simán elérhető az ipar 75-80%-os részesedése is, ehhez csak a közmunkások utcaseprését és parkgondozását kell beemelni a kategóriába. Lehetnének mondjuk az energiaszektor részei.

vattafakkabanda 2013.11.05. 14:44:09

@♔batyu♔: Szóljon neked ez a dal, és mindenkinek, aki szereti!

legeslegujabbkor 2013.11.05. 20:52:51

Nagyon örvendetes, hogy a statisztika szerint ilyen elöl állunk, mindig mondtam, hogy csak jól kell megválogatni, mihez hasonlítjuk magunkat.

Az a kérdés pedig, hogy mit is gyártson az iparunk, amit el is tudnánk adni valakinek, ajánlom figyelmetekbe Szíjjártó utazásait. Nem követtem figyelemmel, hogy a különböző kontinenseken milyen nagyszerű üzleteket kötött, de az utolsónál hiányoltam mellőle Selmeczi Gabriellát, mint az éppen felfutó termékünk reklámozóját, hiszen a szolárium (napágy) eladásokat ügyesen elintézhetnék együtt.
süti beállítások módosítása