2013.05.10. 23:35
Tudjuk meg, miért mennyit fizethetünk
Jogszabálydzsungelünkben számtalan olyan rendelkezés létezik, amelyről fogalmunk sincs - vajon ki tudja például naprakészen, mit is tartalmaz a KRESZ? Vagy azt, épp milyen feltételeket kell teljesíteni egy autónak ahhoz, hogy a rendőr ne minősítse közlekedésre alkalmatlannak? Vajon kell tudnunk a helyszínen izzót cserélni vagy sem? Ráadásul jogalkotóink sem könnyítik meg jogkövető magatartásunkat (lásd a kihirdetés utáni napon hatályba lépő közlekedési szabály-módosulások) - így az összeesküvéselmélet pártiak kapnak némi alapot ahhoz a gyanújukhoz, miszerint nem is a biztonságos közlekedés a cél, hanem az, minél több bevétele legyen a költségvetésnek a bírságokból.
De mivel is állunk szemben? Ha kocsiba ülünk, egyrészről van egy rakás jogszabály, amelyek hatályos rendelkezéseivel kötelesek vagyunk tisztában lenni (oldjuk meg, ahogy akarjuk), másrészt pedig ha ezeket megszegjük akár tudatosan, akár véletlenül, akár csak azért, mert azt sem tudjuk, hogy léteznek, befigyelhet a szabálysértési vagy a közigazgatási bírság is. És még esténként sem térhetünk tiszta lelkiismerettel nyugovóra, ma is jogkövetők voltunk, mert kiderülhet, bizony nem, sőt, bizonyságul csekk is érkezhet majd egy-két hét múlva.
Ma röppent fel a hír, hogy igen, egyes esetekben (a behajtási tilalomra, a korlátozott övezetre (zóna), valamint a kötelező haladási irányra vonatkozó szabályok megsértése esetében) akár bemondásra, autóból kiszállás és bármilyen technikai eszközzel rögzítés nélkül, rendszámfelírás alapján is feljelenthetik a rendőrök a gépjárművezetőket, ráadásul objektív felelősség alapján:
20.§ (4b) A közúti forgalomban történő ellenőrzés során, ha az (1) bekezdés kg) pontjában meghatározott szabályszegést elkövető személye a helyszínen nem válik ismertté és a szabályszegést a külön jogszabályban meghatározott technikai eszközzel nem rögzítették, a (4) bekezdésben meghatározott bírságot a gépjármű forgalmi rendszáma alapján megállapított üzemben tartóval szemben kell kiszabni. Ilyenkor az üzemben tartó címére kell a kiszabott összeget tartalmazó csekkszelvényt megküldeni. (1988. évi I. törvény a közúti közlekedésről)
A 20. § (1) bekezdés kg) pontja a behajtási tilalomra, a korlátozott övezetre (zóna), a kötelező haladási irányra vonatkozó szabályok megsértése vonatkozik. Igaz, lehet próbálkozni, "kérem, én ott sem voltam", menetlevelet lengetni, az autó Mátészalkán vagy épp országhatáron kívül tartózkodott, esetleg utánajárni jópár hét elteltével, talán épp akkor voltunk-e parkolóházban és annak működött-e a kamerája és megvan-e még a felvétel plusz oda adják-e bizonyíték gyanánt. Mert ugyenbár jóhiszeműség ide vagy oda, a költségvetési teljesítési kényszer rávehet egy-két nem túl tisztességes egyenruhást, hogy a javasolt (előírt?) bírságolási penzumot úgy teljesítse, hogy sorba felírja az előtte haladó autók rendszámát, majd mindezt párosítsa egy általa kreált szabálysértéssel. A lebukási esély kicsi és ugye mindenki emlékszik arra, hogy például annak idején a parkolási társaságok is indítottak behajtást fotó, mindenféle bizonyíték nélkül, csak a parkolóőr által felírt rendszám alapján? És olyan eset is volt már a történelemben, amikor olyan autón követelték az autópálya használati díjat utólag, amely bizonyítottan épp garázsban állt az adott időpontban. És szerencsének mondhatta magát az autó tulajdonosa (üzembentartója), ha cáfolni tudta a fejére rótt "bűnöket".
És mi a büntetése annak, aki elköveti a fenti három szabálysértés egyikét? A 410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet 6. sz. melléklete alapján 30-50 ezer forint a közigazgatási bírság - egy jó rendszámlistával egy nap alatt milliós nagyságrendű bevétel is generálható. Kérdés, a rendőrség milyen intézkedéseket fog foganatosítani a visszaélések elkerülése végett, illetve tud-e önmérsékletet tanúsítani, például megkövetelni fényképet, filmfelvételt bizonyítékként a járőröktől annak ellenére, hogy a jogalkotó ilyet nem kér. De vajon tényleg ennyire közösségellenes, azaz társadalomra veszélyes esetekről van szó, hogy az ég adta világon semmilyen bizonyíték alapján 30-50 ezer forintot kell kifizetnie bárkinek?
Ha pedig már a bírságoknál tartunk, nézzük meg, a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartásról szóló 2012. évi II. törvény (a továbbiakban: Szabs. tv.) alapján milyen büntetésekre számíthatunk.
"Egyes közlekedési szabálysértéseknél bevezetésre kerül a szabálysértési pénzbírság, illetve helyszíni bírság kötelező mértékének (a továbbiakban: fixbírság) meghatározása [63/2012. (IV. 2.) Korm. rendelet]. Ennek alapján, amennyiben az eljáró hatóság a Kormányrendeletben felsorolt valamely szabálysértés miatt bírságot szab ki, az ott meghatározott összeget kell alkalmaznia. Megállapítható, hogy a szabálysértési eljárásban kiszabható pénzbírság ezekben az esetekben a helyszíni bírság összegének kétszerese. A fixbírságot a jogalkotó a jogbiztonság fokozása érdekében vezette be. Egyes közúti közlekedési szabályszegések esetén az objektív felelősség, illetve az elkövető megállapítása esetén alkalmazott közigazgatási bírságok is fix összeggel kerültek meghatározásra. Ezzel összhangban állónak minősíthető, hogy a leggyakrabban előforduló, azonban a közúti közlekedés rendjét kisebb fokban sértő, vagy veszélyeztető, fenti körbe nem tartozó szabálysértések is meghatározott, de azoknál kisebb mértékű szankcióval legyenek sújthatóak. Ennek hiányában előfordulhatna, hogy a generális felső határra (150 ezer Ft) tekintettel a bírság a fix összegnél jóval magasabb lehetne (pl. záróvonal átlépése esetén a meghatározott helyszíni bírság összege 15 000 Ft, a szabálysértési eljárás során pedig 30 000 Ft). A helyszíni bírsággal szemben a szabálysértési eljárásban kiszabható magasabb összeget a költségesebb eljárás lefolytatása indokolja." (police.hu)
A jó hír, hogy megszűnt a szabálysértési és a közigazgatási eljárások párhuzamos alkalmazása, tehát egy cselekmény miatt csak egy büntetést kaphatunk. A bírságok jó része viszont fix bírság lett, tehát teljesen mindegy, az elkövető milyen anyagi körülmények között él, milyen autóval követi el a tettét, nyafogásnak-mérlegelésnek helye nincs, a bírság összege ugyanannyi. A rendszer elsőre igazságosnak látszik, másodjára viszont már kétségeket ébreszthet - "megint az jár jól, akinek van mit a tejbe aprítani alapon". De valljuk be őszintén, a szociális érzékenység általában csak kampányidőszakban szokott feléledni honatyáinkban.
Igaz, lehet még választani elzárást vagy közmunkát is:
- a bírságösszegeket - a rendelkezésre álló 30 napon belüli - meg nem fizetés esetén elzárásra kell átváltoztatni 5.000 Ft /nap mértékben. Az egyéb költségek végrehajtása továbbra is adók módjára történik.
- a meg nem fizetett pénzbírságot, illetve a helyszíni bírságot 5.000 forintonként 6 óra közérdekű munkával lehet megváltani, erre a befizetésre rendelkezésre álló határidőt követő három munkanapon belül (de azt megelőzően is) – be kell jelentkeznie az állami foglalkoztatási szervnél. Ha ezt elmulasztjuk, a hatóság az elzárásra átváltoztatásra intézkedik. A közérdekű munka végzésének feltétele foglalkozás-egészségügyi alkalmassági vizsgálat elvégzése.
Ráadásul ha nem ismerjük el a helyszínen az elkövetést (például azért, mert nem követtük el az esetet) és feljelentenek minket, akkor bizony a szabálysértés elkövetésétől keletkezett valamennyi költség a bizonyítás érdekében felmerült szabálysértési költségnek tekintendő - így ha utólag azt mondják, tuti mi voltunk (például a rendőr vallomása alapján), akkor bizony az összes költséget nekünk kell állni.
"A Szabs. tv. alapján továbbra is van lehetőség a méltányosságra irányuló kérelem benyújtására, azonban azt csak a pénzbírság megfizetésére nyitva álló határidőig, egyéb jogkövetkezmény esetén a végrehajtás megkezdéséig lehet - egy alkalommal - előterjeszteni." (police.hu)
Szabálysértési fix bírságok
És vajon melyik szabálysértés esetén fixen mennyire számíthatunk? Erre van részletes táblázat a kormányrendeletben, érdemes átrágni magunkat rajta:
|
Ittas vezetés (Szabs. tv. 217. §) |
a szabálysértés elkövetési magatartásával megszegett jogszabályi rendelkezés |
helyszíni bírság |
pénzbírság |
1. |
vasúti vagy légi járművet, gépi meghajtású vízi járművet, úszó munkagépet, illetve nem gépi meghajtású vízi járművet vezetőnél a szeszes ital fogyasztásából származó alkohol mértéke 0,50‰ véralkohol-koncentrációt vagy a kilégzett levegőben a 0,30 mg/l-t nem haladja meg, feltéve, ha az nem minősül bűncselekménynek |
Szabs. tv. 217. § a) pont |
15 000 |
30 000 |
2. |
vasúti vagy légi járművet, gépi meghajtású vízi járművet, úszó munkagépet, illetve nem gépi meghajtású vízi járművet vezetőnél a szeszes ital fogyasztásából származó alkohol mértéke 0,50‰ véralkohol-koncentrációnál magasabb, de |
Szabs. tv. 217. § a) pont |
20 000 |
40 000 |
3. |
vasúti vagy légi járművet, gépi meghajtású vízi járművet, úszó munkagépet, illetve nem gépi meghajtású vízi járművet vezetőnél a szeszes ital fogyasztásából származó alkohol mértéke a 0,80‰ véralkohol-koncentrációt vagy a kilégzett levegőben a 0,50 mg/l-t meghaladja, feltéve, ha az nem minősül bűncselekménynek |
Szabs. tv. 217. § a) pont |
25 000 |
50 000 |
4. |
vasúti vagy légi jármű, gépi meghajtású vízi jármű, úszó munkagép, illetve közúton vagy a közforgalom elől el nem zárt magánúton gépi meghajtású jármű vezetésének olyan személynek történő átengedése, akinek a szervezetében szeszes ital fogyasztásából származó alkohol van |
Szabs. tv. 217. § b) pont |
25 000 |
50 000 |
|||
|
|
a szabálysértés elkövetési magatartásával megszegett jogszabályi rendelkezés |
helyszíni bírság |
pénzbírság |
|||
1. |
az elsőbbségre vonatkozó szabályok (amennyiben a Szabs. tv. 219. §-ában meghatározott közúti közlekedés rendjének megzavarása szabálysértés nem állapítható meg) |
A közúti közlekedés szabályairól |
10 000 |
20 000 |
|||
2. |
az elsőbbségre vonatkozó szabályok (amennyiben a Szabs. tv. 219. §-ában meghatározott közúti közlekedés rendjének megzavarása szabálysértés nem állapítható meg) |
KRESZ 28. § (2) bekezdés; 43. § (1) és (3) bekezdés |
15 000 |
30 000 |
|||
3. |
az előzésre vonatkozó szabályok (amennyiben a Szabs. tv. 219. §-ában meghatározott közúti közlekedés rendjének megzavarása szabálysértés nem állapítható meg) |
KRESZ 14. § (1) bekezdés f) és g) pontja; 34. § (8) bekezdés |
10 000 |
20 000 |
|||
|
Engedély nélküli vezetés (Szabs. tv. 220. § ) |
a szabálysértés elkövetési magatartásával megszegett jogszabályi rendelkezés |
helyszíni bírság |
pénzbírság |
|||
1. |
az engedélyhez kötött jármű vezetője nem rendelkezik járművezetésre jogosító okmánnyal |
KRESZ 4. § (1) bekezdés a) pont |
45 000 |
90 000 |
|||
2. |
az engedélyhez kötött jármű vezetője nem rendelkezik járművezetésre jogosító kategóriával |
KRESZ 4. § (1) bekezdés a) pont |
35 000 |
70 000 |
|||
3. |
az engedélyhez kötött jármű vezetését olyan személynek adja át, aki nem rendelkezik járművezetésre jogosító okmánnyal |
KRESZ 4. § (2) bekezdés |
25 000 |
50 000 |
|||
4. |
az engedélyhez kötött jármű vezetését olyan személynek adja át, aki nem rendelkezik járművezetésre jogosító kategóriával |
KRESZ 4. § (2) bekezdés |
20 000 |
40 000 |
|||
5. |
a járművezető utánképzésen történő részvételének hiánya miatt szünetel a vezetési jogosultság |
KRESZ 4. § (1) bekezdés a) pont |
45 000 |
90 000 |
|||
|
Érvénytelen hatósági engedéllyel vagy jelzéssel való közlekedés (Szabs. tv. 221. §) |
a szabálysértés elkövetési magatartásával megszegett jogszabályi rendelkezés |
helyszíni bírság |
pénzbírság |
|||
1. |
a jármű műszaki érvényességi ideje több mint három hónapja lejárt, de hat hónapot nem haladta meg |
KRESZ 5. § (1) bekezdés c) pont |
20 000 |
40 000 |
|||
2. |
a jármű műszaki érvényességi ideje több mint hat hónapja lejárt, de egy évet nem haladta meg |
KRESZ 5. § (1) bekezdés c) pont |
25 000 |
50 000 |
|||
3. |
a jármű műszaki érvényességi ideje több mint egy éve lejárt |
KRESZ 5. § (1) bekezdés c) pont |
30 000 |
60 000 |
|||
|
Megkülönböztető jelzést adó készülékkel kapcsolatos szabálysértés (Szabs. tv. 223. §) |
a szabálysértés elkövetési magatartásával megszegett jogszabályi rendelkezés |
helyszíni bírság |
pénzbírság |
1. |
megkülönböztető fényjelzést vagy a hangjelzést adó készülék gépjárműre történő jogosulatlan felszerelése |
a megkülönböztető és figyelmeztető jelzést adó készülékek felszerelésének és használatának szabályairól szóló 12/2007. (III. 13.) IRM rendelet 2. § (1) bekezdés |
20 000 |
40 000 |
2. |
a megkülönböztető fényjelzés vagy a hangjelzést adó készülék közterületen lévő gépjárműben engedély nélküli birtoklása |
Szabs. tv. 223. § b) pont |
15 000 |
30 000 |
||||
|
Közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése (Szabs. tv. 224. §) |
a szabálysértés elkövetési magatartásával megszegett jogszabályi rendelkezés |
helyszíni bírság |
pénzbírság |
||||
1. |
a közúti közlekedésre vonatkozó szabályok megsértése (amennyiben a Szabs. tv. 219. §-ában meghatározott közúti közlekedés rendjének megzavarása szabálysértés nem állapítható meg) |
KRESZ 3. § (2) bekezdés; 14. § (1) bekezdés h)-m), o)-u), y), z/1. pont; 18. § (1) bekezdés c), k) pont; 25. § (2) bekezdés; 29. § |
10 000 |
20 000 |
||||
2. |
a közúti közlekedésre vonatkozó szabályok megsértése (amennyiben a Szabs. tv. 219. §-ában meghatározott közúti közlekedés rendjének megzavarása szabálysértés nem állapítható meg) |
KRESZ 48. § (7) bekezdés |
15 000 |
30 000 |
||||
3. |
megállás a „Megállni tilos” jelzőtábla hatálya alatt |
KRESZ 15. § (1) bekezdés a) pont |
10 000 |
20 000 |
||||
4. |
várakozás a „Várakozni tilos” a jelzőtábla hatálya alatt |
KRESZ 15. § (1) bekezdés b) pont |
10 000 |
20 000 |
||||
5. |
a „Korlátozott várakozási övezet” jelzőtábla alá kihelyezett kiegészítő táblában meghatározottól eltérő várakozás |
KRESZ 15. § (1) bekezdés c) pont |
10 000 |
20 000 |
||||
6. |
a megállni és várakozni tilos jelzőtáblák alatt elhelyezett tilalom területi hatályára vonatkozó kiegészítő tábla rendelkezéseinek megsértése |
KRESZ 15. § (3) bekezdés |
10 000 |
20 000 |
||||
7. |
a megállni tilos jelzőtábla alatt elhelyezett időszakot meghatározó kiegészítő tábla rendelkezéseinek megsértése |
KRESZ 15. § (4) bekezdés |
10 000 |
20 000 |
||||
8. |
a várakozni tilos jelzőtábla alatt elhelyezett időszakot meghatározó kiegészítő tábla rendelkezéseinek megsértése |
KRESZ 15. § (4) bekezdés |
10 000 |
20 000 |
||||
9. |
a várakozni tilos jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő táblán megjelölt időtartamot meghaladó várakozás |
KRESZ 15. § (5) bekezdés |
10 000 |
20 000 |
||||
10. |
a várakozni tilos jelzőtábla alatt a kijelölt rakodóhely szabadon hagyása érdekében történő kiegészítő táblával történő várakozási tilalom megsértése |
KRESZ 15. § (6) bekezdés |
10 000 |
20 000 |
||||
11. |
a megállni tilos jelzőtábla alatt elhelyezett az útpadkán történő megállást tiltó kiegészítő jelzőtáblával történő megállási tilalom megsértése |
KRESZ 15. § (7) bekezdés |
10 000 |
20 000 |
||||
12. |
a várakozni tilos jelzőtáblák alatt elhelyezett az útpadkán történő várakozási tilalomra utaló kiegészítő jelzőtábla rendelkezésének megsértése |
KRESZ 15. § (7) bekezdés |
10 000 |
20 000 |
||||
13. |
a megállási és várakozási tilalmat jelző jelzőtáblák hatálya alatt történő megállás, illetve várakozás, ha a tábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla a szabálytalanul várakozó járművet elszállítását lehetővé teszi |
KRESZ 15. § (9) bekezdés |
10 000 |
20 000 |
||||
14. |
a mozgáskorlátozott várakozóhelyen való jogosulatlan várakozás |
KRESZ 17. § (1) bekezdés e) pont |
50 000 |
100 000 |
||||
15. |
megállás autópálya és autóút úttestjén és leálló sávon |
KRESZ 37. § (4) bekezdés |
20 000 |
40 000 |
||||
16. |
megállás „az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban” szabály megszegésével |
KRESZ 40. § (1) bekezdés |
10 000 |
20 000 |
||||
17. |
megállás egyirányú forgalmi úton az úttest bal szélén, ha a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely nem marad |
KRESZ 40. § (2) bekezdés |
10 000 |
20 000 |
||||
18. |
megállás ott ahol a jármű fényjelző készülék vagy jelzőtábla jelzésének az észlelését akadályozza |
KRESZ 40. § (5) bekezdés a) pont |
15 000 |
30 000 |
||||
19. |
megállás ott ahol a jármű és az úttesten levő záróvonal vagy a jármű és az úttest másik szélén álló jármű között legalább három méter széles hely nem marad |
KRESZ 40. § (5) bekezdés b) pont |
10 000 |
20 000 |
||||
20. |
megállás be nem látható útkanyarulatban, bukkanóban vagy más olyan helyen, ahol a járművet a többi jármű vezetője kellő távolságból nem észlelheti |
KRESZ 40. § (5) bekezdés c) pont |
20 000 |
40 000 |
||||
21. |
megállás körforgalmú úton, útkereszteződésben és az úttestek széleinek metszéspontjától számított 5 méter távolságon belül |
KRESZ 40. § (5) bekezdés d) pont |
15 000 |
30 000 |
||||
22. |
megállás kijelölt gyalogos átkelőhelyen, valamint a gyalogos átkelőhely előtt személygépkocsival, motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral, kerékpárral és kézikocsival 5 méter, egyéb járművel 15 méter távolságon belül |
KRESZ 40. § (5) bekezdés e) pont |
25 000 |
50 000 |
||||
23. |
megállás hídon, aluljáróban, alagútban, valamint ezek be- és kijáratánál |
KRESZ 40. § (5) bekezdés f) pont |
15 000 |
30 000 |
||||
24. |
megállás vasúti átjáróban és attól számított 30 méter távolságon belül, valamint vasúti és villamospályán és ezekhez olyan közel, hogy a jármű a vasúti jármű vagy a villamos közlekedését akadályozza |
KRESZ 40. § (5) bekezdés g) pont |
10 000 |
20 000 |
||||
25. |
megállás más járművel a villamos, autóbusz vagy trolibusz megállóhelyet, vagy taxiállomást jelző tábla előtt 15 méter, utána 5 méter távolságon belül |
KRESZ 40. § (5) bekezdés h) pont |
10 000 |
20 000 |
||||
26. |
megállás autóbuszöbölben és autóbusz forgalmi sávban |
KRESZ 40. § (5) bekezdés i) pont |
10 000 |
20 000 |
||||
27. |
megállás villamos megállóhelynél levő járdasziget és a hozzá közelebb eső járda közötti úttestrészen |
KRESZ 40. § (5) bekezdés j) pont |
15 000 |
30 000 |
||||
28. |
megállás 1000 kilogrammnál nagyobb tengelyterhelésű járművel járdán |
KRESZ 40. § (5) bekezdés k) pont |
20 000 |
40 000 |
||||
29. |
megállás kapaszkodósávon, gyorsító- és lassító sávon, kerékpársávon, nyitott kerékpársávon, kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton |
KRESZ 40. § (5) bekezdés l) pont |
20 000 |
40 000 |
||||
30. |
megállás különösen veszélyes helyen, az útburkolati jellel jelzett területen |
KRESZ 40. § (5) bekezdés m) pont |
15 000 |
30 000 |
||||
31. |
megállás a járdán anélkül, hogy azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi |
KRESZ 40. § (8) bekezdés a) pont |
10 000 |
20 000 |
||||
32. |
a jármű úgy áll meg a járdán, hogy a járda szélességének több mint a felét elfoglalja |
KRESZ 40. § (8) bekezdés b) pont |
10 000 |
20 000 |
||||
33. |
megállás a járdán anélkül, hogy a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon maradna |
KRESZ 40. § (8) bekezdés c) pont |
15 000 |
30 000 |
||||
34. |
megállás a járdán olyan járművel, amelynek tengelyterhelése az 1000 kg-ot meghaladja |
KRESZ 40. § (8) bekezdés d) pont |
10 000 |
20 000 |
||||
35. |
várakozás a három külön úttesttel rendelkező út középső úttestjén |
KRESZ 41. § (2) bekezdés a) pont |
10 000 |
20 000 |
||||
36. |
várakozás lakott területen kívül főútvonal úttestjén |
KRESZ 41. § (2) bekezdés b) pont |
10 000 |
20 000 |
||||
37. |
várakozás az úttesten ott, ahol a járdán a megállás megengedett |
KRESZ 41. § (2) bekezdés e) pont |
10 000 |
20 000 |
||||
|
Közúti közlekedési igazgatási szabályok megsértése (Szabs. tv. 225. §) |
a szabálysértés elkövetési magatartásával megszegett jogszabályi rendelkezés |
helyszíni bírság |
pénzbírság |
1. |
a közúti közlekedési igazgatási szabályok megsértése |
a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 69. § (3) bekezdés; |
15 000 |
30 000 |
|
Víziközlekedési szabályok megsértése (Szabs. tv. 226. §) |
a szabálysértés elkövetései magatartásával megszegett jogszabályi rendelkezés |
helyszíni bírság |
pénzbírság |
1. |
Csónak és kishajó biztonsági követelményeire vonatkozó szabályok megsértése |
a vízi közlekedés rendjéről szóló 57/2011. (XI. 22.) NFM rendelet 1. melléklet (a továbbiakban: Hajózási Szabályzat) II. RÉSZ 4.05 cikk 1. és 3-4. pont |
15 000 |
30 000 |
2. |
Csónak és vízi sporteszköz használatára vonatkozó szabályok megszegése |
Hajózási Szabályzat II. RÉSZ 4.07 cikk 3. pont |
15 000 |
30 000 |
3. |
Őr és ügyeleti szolgálatra vonatkozó szabályok megszegése |
Hajózási Szabályzat II. RÉSZ 5.03 cikk 1-7. pont |
15 000 |
30 000 |
4. |
Hullámkeltés tilalmának megszegése |
Hajózási Szabályzat I. RÉSZ 6.20 cikk 1. és 3. pont |
15 000 |
30 000 |
5. |
Másodfokú viharjelzés megsértése |
Hajózási Szabályzat II. RÉSZ 9.12 cikk 3. és 4. pont |
15 000 |
30 000 |
|
Szmogriadó szabályainak mozgó légszennyező forrássokkal való megsértése (Szabs. tv. 230. §9 |
a szabálysértés elkövetési magatartásával megszegett jogszabályi rendelkezése |
helyszíni bírság |
pénzbírság |
1. |
szmogriadó elrendelése esetén vagy annak megelőzése érdekében bevezetett, a mozgó légszennyező forrás használatára vonatkozó forgalomkorlátozásokat vagy intézkedések megsértése |
Szabs. tv. 230. § |
15 000 |
30 000 |
Látható, hogy a mozgássérült helyre jogosulatlan parkolás viszi a pálmát a kormányrendelet megalkotójánál - a fix bírságos szabálysértések között ez az, ami véleménye szerint a társadalomra legveszélyesebb cselekedet, akár 20 napi elzárás is járhat érte. Kérdés, vajon ez a verzió mennyibe is kerülhet a költségvetésnek, azaz az adófizetőknek? Hiszen 20 napra teljes ellátást-fűtést-alvóhelyet-miegymást kell biztosítani annak, akinek a büntetését ilyen vagy olyan okból elzárásra módosítják ... Kérdés, a sietős, mozgássérült helyre parkoló honatyáink vajon megbüntethetők-e?
Közigazgatási bírságok
És akkor még ott vannak azok a szabálysértések, amelyek az objektív felelősség hatálya alá tartoznak a törvény alapján:
"21. § (1) A gépjármű üzemben tartója, illetve a 21/A. § (2) bekezdésében meghatározott esetben a gépjárművet használatra átvevő személy felel azért, hogy az általa üzemeltetett, illetve használt gépjárművel
a) a megengedett legnagyobb sebességre,
b) a vasúti átjárón való áthaladásra,
c) a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire,
e) az autópálya leálló sávjának igénybevételére,
f) a behajtási tilalomra, a korlátozott övezetre (zóna), a kötelező haladási irányra,
vonatkozó - külön jogszabályban meghatározott - egyes előírások betartásra kerüljenek." (1988. évi I. törvény)
Ha gépjárművünkkel elkövetik ezeket a szabálysértéseket és nem tudjuk kire kenni, hát bizony fizetnünk kell, mint a katonatiszt, mégpedig egy másik kormányrendeletben felsorolt összeget:
|
A megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó rendelkezések |
Bírság összege forintban |
A közúti közlekedés szabályairól szóló |
1. |
50 km/óra sebességig |
|
a) 15 km/óra felett 25 km/óráig |
a) 30 000 |
14. § (1) bekezdés d) pont |
|
b) 25 km/óra felett 35 km/óráig |
b) 45 000 |
14. § (1) bekezdés z) 1. pont |
|
c) 35 km/óra felett 45 km/óráig |
c) 60 000 |
26. § (1) és (2) bekezdés |
|
d) 45 km/óra felett 55 km/óráig |
d) 90 000 |
|
|
e) 55 km/óra felett 65 km/óráig |
e) 130 000 |
39/A. § (2) bekezdés |
|
f) 65 km/óra felett 75 km/óráig |
f) 200 000 |
|
|
g) 75 km/óra felett |
g) 300 000 |
|
2. |
50 km/óra felett 100 km/óra sebességig |
|
a) 15 km/óra felett 30 km/óráig |
a) 30 000 |
14. § (1) bekezdés d) pont |
|
b) 30 km/óra felett 45 km/óráig |
b) 45 000 |
26. § (1) és (2) bekezdés |
|
c) 45 km/óra felett 60 km/óráig |
c) 60 000 |
|
|
d) 60 km/óra felett 75 km/óráig |
d) 90 000 |
|
|
e) 75 km/óra felett 90 km/óráig |
e) 130 000 |
|
|
f) 90 km/óra felett 105 km/óráig |
f) 200 000 |
|
|
g) 105 km/óra felett |
g) 300 000 |
|
3. |
100 km/óra sebesség felett |
|
a) 20 km/óra felett 35 km/óráig |
a) 30 000 |
14. § (1) bekezdés d) pont |
|
b) 35 km/óra felett 50 km/óráig |
b) 45 000 |
26. § (1) és (2) bekezdés |
|
c) 50 km/óra felett 65 km/óráig |
c) 60 000 |
|
|
d) 65 km/óra felett 80 km/óráig |
d) 90 000 |
|
|
e) 80 km/óra felett 95 km/óráig |
e) 130 000 |
|
|
f) 95 km/óra felett 110 km/óráig |
f) 200 000 |
|
|
g) 110 km/óra felett |
g) 300 000 |
|
|
A vasúti átjárón való áthaladásra vonatkozó rendelkezések |
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet |
Bírság összege forintban |
1. |
A vasúti átjáró előtti megállásra vonatkozó rendelkezések |
39. § (3) bekezdés b), c), e), h) pont |
30 000 |
2. |
A vasúti átjáróra történő ráhajtásra vonatkozó rendelkezések |
39. § (5) bekezdés a) és b) pont |
60 000 |
|
A továbbhaladás tilalmára vonatkozó rendelkezések |
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet |
Bírság összege forintban |
1. |
A továbbhaladás tilalmát jelző fényjelzés |
9. § (4) bekezdés d) pont |
50 000 |
|
Az autópálya leálló sávjának igénybevételére vonatkozó rendelkezések |
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet |
Bírság összege forintban |
1. |
Haladás a leálló sávon |
36. § (1) bekezdés és 37. § (2) bekezdés |
100 000 |
A behajtási tilalomra, a kötelező haladási irányra |
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet |
|
1. |
A behajtás tilalmára |
13. § (1) bekezdés g), g/1, i), i/1) pont |
30 000 |
2. |
A kötelező haladási irányra |
13. § (1) bekezdés a), a/1), b), c) pont |
50 000 |
3. |
Korlátozott forgalmú övezetre (zóna) |
14. § (1) bekezdés z/2) pont |
30 000 |
|
A természet védelmére |
A természet védelméről szóló |
Bírság összege Ft-ban |
1. |
A gépjárművel engedély nélkül történő közlekedés |
38. § (1) bekezdés j) pont |
a) 150 000 |
2. |
Az engedélyezett közlekedési útról való letérés a védett vagy fokozottan védett természeti területen |
38. § (1) bekezdés j) pont |
100 000 |
Aki pedig elveszik a gyorshajtásos táblázatban, a neten válogathat a különböző kalkulátorokban.
Kérdés, mennyiben várható el egy átlagállampolgártól a hatályos jogszabályok ismerete és nyomonkövetése, a Magyar Közlöny online kiadásának böngészése. Ha például a magyarorszag.hu lapon a "közlekedési szabályok" keresőszót beírja bárki, a Nemzeti Jogszabálytárból 1903 találatot kap, ráadásul időrendben, nem pedig fontossági sorrendben. Ha pedig szűkíti a kört, és beírja a KRESZ szót, már "csak" 118 találattal kell megbirkóznia. Ennek feldolgozása-értelmezése vajon egy átlag közlekedésben résztvevőtől elvárható?
A bírságolási adatok forrása: baleset-megelozes.eu
Ha tetszett és szívesen olvasnál még több morgást, tematikus tartalomjegyzék itt.
Amennyiben tetszett, várunk Facebook-csoportunkban!
· 1 trackback 55 komment
Címkék: portfolioblogger KRESZ közigazgatási bírság szabálysértési bírság fix bírság
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Rendőrségi adóztatás 2013.05.12. 10:04:48
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Krumpli Bogart 2013.05.11. 09:56:20
Az autó státusszimbólum, annak is van, aki nem engedheti meg magának, már pedig az autósok kb. 80%-a nem engedheti meg magának, hogy autót tartson. Ezért téma állandóan.
A státusszimbóum autó egy nagy tőgy, amit magadra akasztasz azért, hogy azon keresztül jól megfejjen az állam.
(Neki meg igaza van, hiszen ott kínálgatja magát a tőgy, különösebb megerőltetés nélkül tudja szárazra szívni és még hivatkozhat is arra, hogy aki megendedheti magának a tőgyet, az ne sirvákoljon, hanem fizessen, csak a szegényeket illeti meg a szolidaritás.)
A legnagyobb jóindulattal mondom, hogy akasszátok le magatokról a tőgyet, adjátok el az autót, tekintsétek ezt polgári engedetlenségi mozgalomnak.
Ha nem mered eladni, akkor állítsd le, (esetleg add le a rendszámot is) és állj át fokozatosan az autó nélküli életvitelre. Az autóról ugyanúgy le lehet szokni, mint a dohányzásról.
Ha számításokat végzel ezzel kapcsolatban, NE csapd be magad, az autó sosem éri meg jobban.
A dohányzásról szintén le lehet szokni a trafikmutyival kapcsolatos polgári engedetlenség címszóval, az is sokat hoz a konyhára. Tudom, mert arról is leszoktam, nem csak az autóról.
Az pedig tény, hogy amióta az igazságügyi tárca nem gyakorol szakmai kontrollt a kodifikáció fölött és lobbik írják a jogszabályokat sufnituning ügyvédi irodákban, a szöveget pedig bankókkal bélelt táskában juttatják el a képviselő úrhoz, aki egyéni indítványként terjeszti elő.... , amióta évente 220 törvényt hoznak (az alacsonyabb szintű jogszabályok ezreiről már nem is beszélve), amióta csak az Alaptörvényt havonta módosítják....szóval amióta értelmezhetetlen, alkalmazhatatlan, betarthatatlan, mennyisége miatt is megismerhetetlen és alapvető jogelvekkel szembemenő jogszabályokkal szarják tele a jogtárat, azóta ebben az országban egyre nagyobb káosz van.
Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.05.11. 18:32:27
bunkó · http://bunko.blog.hu 2013.05.11. 22:20:18
Mert ha csak traffipaxokra jutott 15 milliárd, akkor vajon mennyit költenek a valóban komoly területekre?
bunkó · http://bunko.blog.hu 2013.05.11. 22:32:13
Aki tele van pénzzel, az holnap is részegen fog versenyezni a belvárosban, mert bármekkorára megemelt büntetési tételt lazán ki tud fizetni,
a hatalmas összegű büntetésekbe a kisemberek (családjai) fognak belerokkanni anyagilag.
...hacsak nem tényleg kizárólag a bevétel növelése a cél...
közlekedési bűnöző (törölt) 2013.05.11. 22:35:30
"Ha nem mered eladni, akkor állítsd le, (esetleg add le a rendszámot is) és állj át fokozatosan az autó nélküli életvitelre. Az autóról ugyanúgy le lehet szokni, mint a dohányzásról."
80 %-ra taksálom, hogy budapesti vagy.
Lehet, hogy tévedek, azt elismerem.
A cikkhez:
Abszolút egyetértek. Lóvélehúzás az egész. Egy STOP tábla figyelmen kívül hagyása, és egy faluba becsorgás a tábla után közvetlenül mért 71-el (házak kb a tábla után 500 méterrel kezdődnek) helyszínen 15+30 ezer Forint, plusz 6+4 büntetőpont. (18-nál ugrik a jogsi)
Büntetőpont 3 év alatt évül el.
Elmehetsz tanfolyamra 90.000 Ft-ért, hogy levonjanak 9-et.
Összesen 135.000 Ft plusz 2 munkanap a tanfolyamra.
Ugyanez Ausztriában, ahol az emberek 3-szor annyit keresnek, mint itt kb. 2 X 30 EUR és mehetsz amerre látsz.
Mocskos lehúzó tetvek a politikusok is meg a rendőrök is, akik behajtják.
zorg2 2013.05.11. 23:09:38
Arról nem is beszélve, ha valami távolabbi uticélod van, ami történetesen nem a főváros, akkor is megnézheted magad, ha a tömegközlekedést szeretnéd igénybe venni.
Martian (törölt) 2013.05.11. 23:14:23
KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.05.11. 23:19:18
Aztán 5 évvel ezelőtt visszakaptam a jogsit, és az azóta levezetett 110e km alatt nulla büntim volt.
Egyszerűen nem éri meg szabálytalankodni, főként a gyorshajtásra gondolok.
GPS-el megyek általában a legtöbb helyre, igy kevés az esély az eltévedésre is.
Rohadjon meg az állam, de én nagyon figyelek arra, hogy minél kevesebbet kapjanak.
(a poszthoz: a mozgássérült helyen parkolást én minimum megtripláznám. Fizessen a hülye parasztja, akinek nem szúrja ki a szemét az a baszott nagy jel felfestve)
Mr. Homn 2013.05.12. 00:02:30
de.
most a télen, az egyik nagy havazás után járt úgy egy ismerős hogy leparkolt, berohant elintézni a dolgát, kifele jövet meg látja ám hogy épp bilincselik a zautót. körbenéz, mindenfele állnak a kocsik, tábla nem tiltja, parkolás meg ketyeg a mobilban. kérdi hogy ezt meg miért is? mire egyik közterületes felháborodottan: merthogy mozgássérült helyre állt. ismerős nézi, de tábla továbbra sem terem elő sehonnan. erre közterületes elkotorja a lábával a havat: itten e a felfestés, ha nem látta akkor is tudhatta volna! persze egyből lett pár fotó -mire jó a mobiltelefon- meg fellebbezés, de jól el lett hajtva a hivatalból, fizessen. vagy pereskedjen, de akkor is fizetni fog, csak többet.
kurva egy világ.
Pepibubó 2013.05.12. 00:28:44
"Nem zárta be a kocsiját, 10 ezerre büntették"
index.hu/belfold/2013/05/11/tizezerre_buntettek_mert_nem_zarta_be_a_kocsit/
Ezt melyik törvény teszi lehetővé? És egyáltalán, még ha valamelyik törvényt rá is lehet erőltetni, nem az autótolvajokat, feltörőket kellene inkább lefülelni? És a cabrióval mi van?
Az USA legtöbb vidékén ma is úgy távoznak a házukból, hogy a bejárati ajtót sem csukják be és arányaiban mégis kevesebb a betöréses lopás, mint Magyarországon. A kocsik nyitva hagyásáról meg már nem is beszélve! Ja, hogy ott a nép közvetlenül választja a rendőrfőnököt???!!!
Amalfi 2013.05.12. 01:17:53
kisQtya 2013.05.12. 07:18:13
Mást nem tudok elképzelni.
Tehát még csak most keressük a szabályt (de házimunka van), ha nem találom, akkor tájékoztatást fogok kérni a Belügyminisztériumtól, mert a magyar újságírónak nincs annyi esze, hogy rákérdezzen a szóvivőtől, hogy PONTOSAN melyik jogszabályhely alapozza meg a bírságot.
Guybrush Threepwood, mighty pirate (törölt) 2013.05.12. 07:21:23
Bocs a nyelvtan-nácizásért, de ezt nem bírom kihagyni:
szablyák = kardok
szabják = meghatározzák a büntetés mértékét
Egyébként egyetértek. A vezetett autó értékéhez illeszkedő büntetések kellenének. Persze felvetődik a kérdés, hogy akkor hány 20 éves, 204 lovas Calibra kerülne felújításra, mert azzal olcsóbb lenne a gyorshajtás. De azért talán nem ez a jellemző...
kisQtya 2013.05.12. 07:44:12
S utána újra jogosítványt szerezni.
Shopping 2013.05.12. 08:09:11
Az Egér úton történteket olvastad?
30as tábla ott, ahol már rég véget ért az útfelújítás?
Soroljam?
mikocami 2013.05.12. 08:46:19
Ha nem ismered el,akkor is bebizonyítják,hogy te voltál és fizethetsz akár háromszor annyit is.
De egy nagy értékre elkövetett lopást nem vizsgálnak ki,mert nem betörés történt,hanem lopott kulccsal mentek be kirámolni a házat és okoztak milliós kárt.
Az ügyet bűn elkövetés hiányában lezárják.
Mert ez nem bevétel,hanem kiadás,plusz a tettest esetleg még sittre is kellene tenni.
Ez pedig már az adó bevételekből telik ki.
Diopapa_sok 2013.05.12. 08:57:20
kisQtya 2013.05.12. 08:57:31
Közlekedni viszont a KRESZ alapján kell. Nincs mese.
Az már más kérdés, hogy a magyar hatóságok valóban csak és kizárólag az állampolgárok üldözésével és megkopasztásával vannak elfoglalva.
Ezzel nincs mit tenni, egyszer majd elfogy a türelem, mint ahogy '56-ban is elfogyott.
(Én nem tartok autót, mert nem vagyok hajlandó súlyadó, kötelező biztosítás, bírság, benzinadó, autópályadíj, parkolási díj, stb. címszóval tömni a korrupt fostalicska politikusok zsebét. Még a BKV-n is bliccelek. Viszont olyan helyen dolgozom, hogy minden megkeresett forintom fehér és látható az állam számára, le is kapcsolja a felét/harmadát. Legyen elég neki ennyi.)
Diopapa_sok 2013.05.12. 08:57:51
xm95 2013.05.12. 09:01:30
Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.05.12. 09:02:32
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.05.12. 10:00:16
Alapvetően hülye 2013.05.12. 10:01:30
Pepibubó 2013.05.12. 10:07:10
Mint ahogyan az sem, hogy az átlagpolgárt szolgálják és védik.
Még az jó, hogy ma már másképp van :)
Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2013.05.12. 10:07:21
1.328 ember kedveli · 4.567 ember beszél erről
www.facebook.com/EgyikPartraSem
AskmeLater30 2013.05.12. 10:09:39
Akinek a KRESZ és a KöHéM rendelet (ez a kettő kell a közlekedéshez) megjegyzése, értelmezése gondot okoz, az ne is vezessen még biciklit se. A jogosítvány nem alanyi jogon járó valami, igenis vannak olyanok, akiknek nem lehet adni.
Diopapa_sok 2013.05.12. 10:19:50
rcfan 2013.05.12. 11:03:51
Bármit el akarsz intézni, autóval vagy motorral tudsz bemenni a legközelebbi városba. Tömegközlekedéssel gyakorlatilag esélytelen.
Budapest ország az más világ. Ott ha nem jön 5 percen belül busz, fogadjunk hogy morgolódsz.
hot-spot (törölt) 2013.05.12. 11:11:41
DR. Smit Pal 2013.05.12. 11:14:56
komplikato 2013.05.12. 11:26:17
A büntetésekkel jogos esetben egyet lehet érteni, na de Mutyilandban a korrupció melegházában a rendőr becsületességében bízni?
Muhahahaha.
Majd biztos nem pofára és előre meghatározott mennyiségben büntetnek.
Buga.Jakab 2013.05.12. 11:55:28
fidesmaflaálam !!!!
2013.05.12. 11:59:10
És most ne arra gondoljatok, hogy milyen köcsög szemét vagyok, hanem arra, hogy a magyar rendszámosok vannak agyonszívatva és az ellen kellene tenni valamit. Sajnos olyan birka a magyar nép, hogy bármilyen hülye törvényt, jogszabályt be lehet rajta hajtani. A jogszabály alkotók egyetlen célja a költségvetési bevételek növelése, nagy ívben szarnak a az átlagemberek napi gondjaira, megélhetésére. Ők lennének a legjobban felháborodva, ha hirtelen mindenki betartana minden jogszabályt és nem lenne kit megbüntetni. Gyorsan ki kellene találniuk újabb idióta törvényeket, hogy biztosítsák a bevételt.
Sanda gyanu 2013.05.12. 12:04:39
2llkedő 2013.05.12. 12:09:22
„Negyvenöt éve vezetek, de ilyen még soha nem történt velem. Azt mondták a rendőrök, nem kell megijedni, csak tízezer forintra büntetnek” – mondta a férfi, akinek az autójában egy kiskutya is volt.
A megyei rendőrség szóvivője szerint szabálysértés történt. Szenti Szabolcs elmondta: a szegedi rendőrkapitányság járőrei az érintett áruház parkolóját ellenőrizték, amikor azt tapasztalták, hogy egy járművet tulajdonosa úgy hagyott őrizetlenül, hogy az ablakokat nem húzta fel, a járművet nem zárta le.
A rendőrök bementek a plázába, bemondatták a rendszámát, és megkérték a tulajdonost, hogy fáradjon az autójához. A férfi nem sokkal később meg is érkezett. A rendőrök felhívták a figyelmét, hogy az értékei megóvása érdekében legközelebb ne hagyja nyitva az autóját, tette hozzá a szóvivő."""""
közlekedési bűnöző (törölt) 2013.05.12. 12:11:11
morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2013.05.12. 12:28:55
Aureliano Buendía 2013.05.12. 12:35:14
S utána újra jogosítványt szerezni.”
Na, már itt látszik, hogy te is egy tipikus a tömött buszról az autósokra irigykedő fasz vagy.
Aztán ez csak megerősített:
„(Én nem tartok autót, mert nem vagyok hajlandó súlyadó, kötelező biztosítás, bírság, benzinadó, autópályadíj, parkolási díj, stb. címszóval tömni a korrupt fostalicska politikusok zsebét...)”
Avagy savanyú a szőlő.
„Még a BKV-n is bliccelek.”
„Közlekedni viszont a KRESZ alapján kell.”
Te ne érzed, hogy két bekezdésben sikerült magadnak ellentmondanod?
Igazad van, tartsuk be a szabályokat. Rám a Kresz vonatkozik, rád a BKV/BKK szabályai. Amíg a magad háza táján nincs rend, addig ne söprögess más portája előtt.
Valószínűleg az lenne ebben az esetben a legjobb, ha miután elkapott téged egy ellenőr, 3-5 évre csak gyalog járhatnál Budapesten belül. Addig meg gondolkodhatsz azon, mit is a feltételei a tömegközlekedés igénybevételének. Talán fe tudnál nőni a feladathoz.
telkoe 2013.05.12. 12:38:08
Az vagy kisfiam, egy szaros kis csalo, a hozzad hasonlo fergek meg buszkek is ra. Ha meg veletlenul megbuntet a rendor, az senkik obegatnak a leghangosabban hogy micsoda fasizmus van.
Aureliano Buendía 2013.05.12. 12:39:03
M. Péter 2013.05.12. 12:45:47
Magyarországon kb. 450 betörés jut 100000 emberre évente, az USA-ban kb. 700, vagyis nagyjából másfélszer annyi, de a tények ne zavarjanak.
Aureliano Buendía 2013.05.12. 12:47:36
Adj gázt! 2013.05.12. 12:57:30
Az idő, az az, aminek az elvétele mindenkinek ugyanúgy fáj.
Bírság helyett közmunkát!
morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2013.05.12. 13:03:06
kisQtya 2013.05.12. 16:00:13
Ne tarts autót, ha ennyire fáj, ha ennyire kiborulsz tőle, hogy másnak van annyi esze, hogy nem hagyja szopatni magát. :)))))
Tündérkém. Amikor jön a BKV ellenőr, (kb. három évente egyszer), akkor zokszó nélkül kifizetem a 6000 forint helyszíni bírságot (mint te a rendőrnek a gyorshajtásért kiszabott bírságot), mert úriember vagyok. (Most már 8000 Ft, de mióta felemelték, még nem találkoztam ellenőrrel.) A bérlettokban szelvény helyett jelenleg már 8000 Ft-ot tartok. A metrón ellenőr van, ott veszek jegyet (indokolatlanul drága), taxizni is szoktam. Tehát nem ingyen közlekedem bogaram, nehogy már agyvérzést kapj! :) Csak éppen nem vagyok hajlandó két tonna vasra költeni a fél havi fizetésemet, azt a pénzt, amit a gyerekeimre is elkölthetek. Csak azért, hogy lássa a szintén csóró szomszédom, hogy nekem is van ótóm. :)))))
kisQtya 2013.05.12. 16:16:05
A BKV pontatlan, koszos, büdösek az emberek, a 4-6-os villamoson pedig ész nélkül megy a légkondi, azt egyébként sem bírom.
Kerékpározni sajnos nem merek, a páromat már kétsze is elütötték (legutóbb egy hete egy taxis!!!), egyszer meg az anyósülés ajtaját nyitották elé.
De azért éljenek az autósok!
Itt, a VIII. kerületben a páromat már szénné bírságolták, kerékbilincset is kapott addig, amíg elzarándokolt az automatafalloszhoz fizetni. :))))
DR. Smit Pal 2013.05.12. 16:43:53
A gyorshajtónak, nem csak jogosítványát kéne elvenni 3-5 évre, hanem a szabadságát is. A gyorshajtás az minimum gyilkossági kísérlet, ezért börtön büntetés lenne a jogos. Az autó egy fegyver, aki gyorsan hajt, az pont olyan mintha géppuskával lövöldözne szórakozásból az utcán. És ez nem túlzás. Azért merészeli valaki veszélyeztetni mások életet egészségét, mert egy óvodás kretén, aki az utcán játszik az autójával ??
Az ilyen gátlástalan, debil viselkedés letöltendő börtönt érdemel.
Aureliano Buendía 2013.05.12. 16:47:06
@kisQtya: már meg ne haragudj ecsém, de olyan ne hivatkozzon nekem a szabályokra, ki maga csal. Kettőnk közt az a különbség, hogy én kifizetem azt a díjat, ami a helyváltoztatásommal jár, míg te mások kárára elcsalod ezt. Innentől kezdve minden vagy, csak nem hiteles.
Minden más a részedről csak szerecsenmosdatás.
Mellesleg, egyszer fizettem (4 éve) csak gyorshajtásért (lakott területen kívül 60-as táblával védett kereszteződés, nyilván csak a forgalom biztonsága érdekében mértek ott), amúgy tisztában vagyok azokkal a határokkal, amiben még át lehet lépni a megadott határokat.
Viszont te gyalogosként nem igazán érted ezt a posztot, ugyanis pont nem a gyorshajtásról szól ez a cikk, hanem a bemondásra büntetésről.
Én most kívánok visszaszokni a bringázásra, ezzel a részével még (amiben mint gyalogos/bringás nyilatkozol) még egyet is értek veled. A Nagykörút vonalától befelé szerintem nem indokoltak az átmenő utak. Tömegközlekedés+csak helyieknek behajtás lenne a megfelelő.
Aureliano Buendía 2013.05.12. 16:49:17
Nézz már utána, hogy a baleseti statisztikában hány százalék a gyorshajtás. Ha lenne autód, értenéd a poszt lényegét. Ááá, hagyjuk.
DR. Smit Pal 2013.05.12. 18:37:37
Ma is lemeszarolt egy bmvs egy 4 tagu csaladot, mert szorakozott a szarjaval.
Aureliano Buendía 2013.05.12. 19:01:49
Ha lenne autód, és részt vennél a napi forgalomban sofőrként, tudnád, mi az a forgalom ritmusa, a relatív gyorshajtás és társai. Hidd el, egy szerencsétlen helyzetben a 40 km/h is gyilkos tud lenni.
De akár egy piroson átszaladó gyalogos is tud tömegkarambolt okozni. Szóval jó lenne, ha a demagógiát meghagynád az arra illetékeseknek.
Mellesleg a balesetek okainál van még pár ok:
-ittas vezetés,
-elsőbbség meg nem adása,
-követési távolság be nem tartása,
-stb.
Rugózhatsz a gyorshajtáson (ez is divattéma), de ha nem vagy aktív résztvevője a forgalomnak, akkor feleslegesen osztod az észt. Én sem foglalok állást az agysebészet vagy a maghasadás aktuális kérdéseit illetően.
M. Péter 2013.05.12. 23:22:13
Pepibubó 2013.05.13. 00:15:42
Amúgy meg a hazai statisztikáról jól tudja mindenki, mennyire "valós" számokat mutat. Az eleve fölöslegesnek tartott bejelentés, a megnehezített sértetti eljárás mind az adat "szépségét" szolgálja.
Nem igaz az "50 év" sem, Kansas City peremövezetéből konkrét példákat tudok: ma sem zárják a házaikat.
A kocsik be nem zárását meg "nagyvonalúan" még a "cáfolatodból" is "kifelejtetted".
A tények továbbra se zavarjanak!