2013.04.22. 23:02
Legyen minden állami?
Miért államosít egyre több céget az Orbán-kormány? És most nem csak az olyan, "nemzetbiztonsági" címkével felmasnizott ágazatokról beszélünk, mint az E.On gázüzletága, hanem a cigiárusítástól az étkezési utalványokon át a parkolásig sok-sok mindenről - megemlítve akár az iskolák államosítását vagy az egyetemek közvetlen gazdasági felügyelet alá vonását.
"Miközben az E.On gázüzletágának a megvásárlása az ország szuverenitásával, nemzetbiztonságával kapcsolatos érdekként, valamint ritka jó üzletként jelenik meg a kormány kommunikációjában, nemigen esik szó arról, hogy a német energetikai multik épp kifarolóban vannak arról a régiós gázpiacról, melyben az MVM-en keresztül a magyar állam szeretne kulcspozícióba kerülni.
Az ok prózai: a befektetések nem hozzák a várt eredményt, a piac nemhogy stagnál, hanem visszafejlődik, Délkelet-Ázsiában és Dél-Amerikában ugyanebben a szegmensben sokkal jobbak a megtérülési kilátások. A kelet-európai feltörekvő piacon a német gázszolgáltatóknak csalódniuk kellett. Ez tehát nemcsak a magyar, hanem a szlovák vagy cseh piacra épp úgy vonatkozik." (hvg.hu)
Igen ám, de mire fel mindez, tehetjük fel a kérdést. Ki fizeti ki az államosítás költségét, mihez kezd a cégekkel, hogyan működteti azokat és honnan finanszírozzák majd a veszteséget? Mert ugye még a leggondosabban vezetett magáncégek is kerülhetnek csődbe bizonyos körülmények között, akkor miért lenne az állami sokkal különb?
Először is az "állami" még nem garancia semmire, sőt. Aki aktívan élt a szocializmusban és emlékszik is az ottani viszonyokra az tudja, az állami vállalat az egyik lepazarlóbb szervezet lehet - ha hagyják neki. És miért ne hagynák, ha a politikai érdekek úgy kívánják? Mert ugyebár egy állami cég multifunkcionális - lehet használni az eredeti, hivatalosan deklarált céljára, meg sok egyébre is. Jöhetnek az összeesküvés-elméletek (csak elméletek, a valósággal bármilyen egyezés csak a véletlen műve lehet!).
- Az állami cég mint hűbérbirodalom, kinevezési jogkörrel. Sógor, koma, jóbarát lehet felsővezető, felügyelő bizottsági tag, stb. - a lényeg, hogy az egyéb irányú szolgálatait zsíros állással lehessen meghálálni a "jó elvtársnak", a "jó elvtárs" gyerekének, barátnőjének, házastársának, bármilyen egyéb rokonának-ismerősének. A szakértelem nem követelmény, előbb vagy utóbb Pelikán elvtársak sorakoznak minden cégnél, jobb esetben hozzá értő helyettessel, "a főnök jobb ha nem nyúl semmihez" alapon. De mi van, ha buta (elnézést, kompetencia-hiányban szenvedő) a kinevezett és még szorgalmas is? Nemcsak a helyzet, a kár is fokozódik. És ha semmit sem csinál? Úgy is okozhat forintosítható veszteséget, gondoljunk csak például az uniós pályázatok feszes határidejeire. Mert nem mindig lehet megmagyarázni, kérem, X. úr elfelejtett felkészülni az uniós ellenőrzésre (mivel azt sem tudta, hogyan zajlik egy ilyen, ráadásul utána sem kérdezett, mit kéne csinálnia), a kétszáz pontos hiánypótlás meg ugyebár meghaladja szakmai képességét - ha nincs talpraesett helyettes, bizony jöhetnek az uniós büntetések, támogatáscsökkentések és megvonások. X. úr persze nem ideges - egyrészt nem az ő pénze, másrészről pedig nem azért kapta az állást, mert olyan jó szakember, hanem azért, mert olyan jól tudott nyalni. A hiányt meg majd az adófizetők kifizetik.
- Az állami cég mint párt- és magánkassza. Vajon melyik cégvezető vazallus merné azt mondani, Y. elvtárs tanácsadó cégét nem alkalmazza, dr. Z. ügyvédi irodának jogi ötleteire meg végképp nem kíváncsi? Jöhet K. könyvvizsgáló cég átvilágítani az elmúlt húsz évet, hátha rá lehet valamit sütni az előző vezetésekre (kampányban jól jöhet még), és R. reklámügynöksége is ki tud tetetni teljesen felesleges, állami monopolcéget népszerűsítő plakátokat havi átlagban 100 fő által látogatott focipályákra - a szponzori meg HR szerződésekről pedig ne is beszéljünk. A pénz áramlik szabadon, a végén landolva magán meg céges (offshore) számlákon, a munka pedig jobb esetben el van végezve (úgy-ahogy), rosszabb esetben később az irattárban fellelhető majd 50 oldalnyi internetes összeollózás mint korszakalkotó ötleteket felmutató, hiánypótló tanulmány. A cég garantált bevételének meglehetősen nagy hányadát lehet kilapátolni jó messzire, és bár lehet, hogy egy-két aláíró (bűnbak) később pellengérre kerül, a valódi ötletgazdák nem bűnhődnek. És a kár? Egyrészt az elmaradt haszon (eredmény, gazdagodás, költségvetési befizetés, stb. hiánya), másrészt a veszteség, ha túl sok pénz kerül kerítésen kívülre. A valódi vesztesek szintén az adófizetők, illetve az az egy-két bűnbak, aki nem volt elég magas pozícióban ahhoz, hogy ne szennyeződjön be a neve, vagy érdemes legyen megmenteni. És mindeközben az adófizetők reménykedhetnek, a kinevezettek köre nem duzzad a végletekig, itt-ott a "józan ész" megállást parancsol a helyettes helyettesének helyettese kinevezése kapcsán.
- Az állam, mint nagyberuházó. Egy biztos, minél több állami tulajdonú cég vagy állami irányítású szervezet van, annál több lehetőség van beruházni, uniós pályázni. Ha pedig már pénzköltés, akkor jöhetnek a közbeszerzések, lehetőleg nemzetbiztonsági kockázatra hivatkozott verzióban, vagy értékhatár alatti meghívásos buli keretében. A kapott minőség sokkal kevésbé fontos, mint a megfelelő helyre érkezett vállalkozási díjak, illetve az azokból ide-oda csurranó-cseppenő százalékok. A generálkivitelezők-fővállalkozók örülhetnek, az állam egész biztosan kifizeti őket, biztos meló - már ha jó megállapodást kötöttek a munka megrendelőjével, éljen a „jó korrupció”. Akik pedig a legvégén vannak, örülhetnek, ha megkapják a pénzüket.
- Az állam, mint foglalkoztató. Aki az állam szolgája, attól elvárható, annak a dalát énekelje, akitől a fizetést kapja. És ez nagyon ritkán van úgy értelmezve, hogy az adófizetőket kell szolgálniuk - a valódi "gazdájuk" a kormánypárt által kinevezett funkcionárius, aki élet és halál, vagyis a "kell az állásod vagy nem kell az állásod" ura. Minél több állami cég, annál több közvetlenül függő állampolgár - ha jót akarnak, nem morognak és választáskor is a már megszokott főnökeikre szavaznak. Mert ha kiderül, hogy nem, és nyer a régi gárda, hát számíthatnak nemulassra, jobb, ha azonnal pakolnak és elköltöznek egy másik országba. Az érintettek köre pedig egyre bővül, ide tartoznak most már a pedagógusok és hamarosan a felsőoktatásban dolgozók is, hogy ne is említsük például a dohánykoncesszió e havi nyerteseit, mint az államnak maximálisan kiszolgáltatott kereskedői réteget.
Az élet azonban folyamatos körforgás, ötletelni semmibe sem kerül és még az is felmerülhet az épp kormányon lévőkben, jöhetnek olyan választások, amelynek megnyerési esélye nem 100%-os, tehát ideje a saját magánjövőjükre is gondolni. (Ugyebár még mindig az összeesküvés-elméletek világában kalandozunk, ezt egy pillanatig sem szabad elfelejteni.)
Jöhet a hirtelen megvilágosodás: veszteséges az állami cég, tehát az adófizetők elemi érdeke, hogy eladósorba kerüljön, jelszó az adófizetők és a költségvetési érdekek védelme, valamint a víztiszta állami portfólió. A rendszerváltás utáni spontán és nem spontán privatizáció valódi példákat mutat, hogyan is kell ezt a folyamatot jól irányítottan lezavarni, a lényeg összefoglalva: vagy a haverok által ki kell üríteni egy céget és utána eladni egy mit sem sejtő palimadárnak, vagy a cég eredményességét kell papíron úgy lerontani, hogy a kutyának se kelljen - és akkor jön a sógor, koma, jóbarát és fillérekért megveszi a "gagyit", feláldozva önmagát és megmentve ezzel a hazát.
Ezzel természetesen még nincs vége a folyamatnak - ha barát az új tulajdonos, a piacot újra kell szabályozni, árakat hatóságilag megemelni, stb., hogy újra jövedelmező legyen a cég. Így lehet aztán a hatósági árakkal megszorított privátból állami, majd a kizsigerelt államiból újra privát, immáron sokkal kedvezőbb árakkal, maximális jövedelmezőséggel és kiszolgáltatott vevőkkel. De a tulaj már nem "multi", hanem hazai oligarcha, vagy a hazai oligarcha offshore cége. Ugye mennyivel jobban hangzik, mennyivel hazafiasabb?
Ám nem biztos, hogy minden ágazatban érdemes a privatizálással saját anyagi javakat kockáztatni - sokat kell dolgozni meg érteni és kéne hozzá, macerás, pénznyelővé válhat, aztán még a csőd is befigyelhet, mint bármelyik "szimpla" magáncégnél. Vagy jöhet egy új összetételű kormány újabb megszorítós-különadós-államosítós ötletekkel és bebukhat a buli. Sokkal egyszerűbb rátelepedni az állami cégekre és addig húzni belőlük hasznot, amíg csak lehet - kockázat nélkül ki lehet stafírungozni a tűzhöz közel állók családját, baráti körét, aztán ha még marad, a pártot is.
És mi marad a végére? Az esetek nagy százalékában az állami vállalat csak viszi az adófizetők pénzét, és még az is előfordulhat, hogy konszolidálást konszolidálás követ, egyre csak nyelve a forint milliárdokat. Ha pedig még nem elég az állami vonal, ugyanez - bár kisebb, az adott településekhez igazított volumenben - párhuzamosan lejátszódhat önkormányzati szinten is.
Aki pedig azt hiszi, Kádár gulyáskommunizmusa térhet vissza hamarosan, az nagyobbat már nem is tévedhet - az állami vállalatok - a fenti összeesküvés-elméletek alapján - csak a "csókosok" számára jelentenek extra munkahely- és kiemelkedő javadalmazási lehetőséget.
Ha tetszett és szívesen olvasnál még több morgást, tematikus tartalomjegyzék itt.
Amennyiben tetszett, várunk Facebook-csoportunkban!
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Mandiner blogajánló 2013.04.23. 16:39:01
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.23. 09:21:09
morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2013.04.23. 09:26:29
kori58 2013.04.23. 14:43:21
A fő problémát az állam mint tulajdonos viselkedésében látom. A kinevezés, a vezető kiválasztása még többé kevésbé sikerülni fog, de továbbiakban az államot már részben valamelyik minisztérium valamelyik főosztályának a vezetője illetve valamelyik beosztott kollega fogja képviselni, / szakmai kérdésekben, / egyébként a vagyonkezelóő valamelyik középvezetője, egyéb kérdésekben. Ők egyéb munkájuk mellett úgy tudnak ezzel foglalkozni, ahogy egy közalkalmazott- tól vállalatvezetési kérdésekben ez elvárható. Vagy mindenki mástól akinek ilyen tapasztala nincs, és erre nem is lett kiképezve. Persze ettől még az állami vállalat kaphat a politikától politikai megrendeléseket, de amely országban van kormány, az visszatérően beavatkozik a gazdasági viszonyokba, jogi uton, vagy akár egyedi utasítással. Ezzel együtt lehet élni.
Azt, hogy a tulajdonosod, jelen esetben az állam, nem érti, hogy az adott vállalat vonatkozásaban mit kellene tennie, hogy jobban dolgozzon az Ő vállalata. A beosztottnak - vagy középvezetőnek - nem tudod elmagyarázni, hogy mit kellene tenni, de ha megértené, akkor sincs semmire jogosítványa, a vezetője számára meg a néhány 100 milliós esetleges nyereség vagy veszteség nem az a tétel amivel foglakozni tud, mert hogy ez a tétel amivel te küzdesz nem fogja elérni az állami költségvetés egy tizezred részét sem.
Magyarul: Jó tulajdonosra is szükség van. Az állam nem ilyen.
vakapad 2013.04.23. 15:00:06
2./ A magánvállalat vezetőjének a tulajdonosok a főnökei, akiknek a vállalat működése azonnal és konkrétan a zsebére megy, az állami vállalatnak meg a minisztériumi illetékes elvtárs, akinek nem (az óriás kalapban sok minden elsikkad). A vállalatvezetőnek tehát nem a vállalatot kell jól működtetnie, hanem a minisztériumban kell jól feküdnie. Így jön létre a kontraszelekció, amikor nem a hozzáértés és a megfelelő munkatársak kiválasztása a fontos, hanem a kapcsolat.
3./ Ahogy írva lett itten, ez már egyszer nem működött. De kit érdekel az?
s 2013.04.23. 15:07:39
2.) A C4 explosives szintén a barátod.
3.) Sose fizess be annyi adót, hogy ezeket ne tudd megvásárolni.
4.) Ezeket a tanácsokat egy barátodtól kaptad.
Fejesrob 2013.04.23. 15:20:20
Szóval annak már nem sok értelme van, hogy az állam nem jó gazda.
Bizonyos állami, önkormányzati tevékenységeket eleve nem is szabadna kiadni.
mahet 2013.04.23. 16:04:47
Friedman, 4 féle pénzköltés:
1, Saját pénzed költöd magadra - ez a leghatékonyabb - itt figyelsz a legjobban arra, hogy minél többet/jobbat kapj minél olcsóbban
2, Más pénzét költöd magara - ez is még hatékony, de már nem érdekel annyira a felhasznált pénzmennyiség/erőforrás
3, Saját pénzed költöd másra - ez sem túl hatékony, mert az eredmény nem érint téged
4, Más pénzét költöd másra - ez a legkevésbé hatékony. Itt már se a költség, se az eredmény nem számít neked
A 4. az amikor az állam erős, más pénzét (adó) költi másra (állampolgár)- ez soha nem lesz hatékony. (Esetleg kivéve olyan fejlettebb társadalmakat, mint Svédország, Dánia vagy Kanada)
DezInf 2013.04.23. 16:16:23
Csak egy kérdésem lenne: azt hallottam,csak agyeltávolító műtét után lehet valaki fidesz-troll, ez tényleg igaz?
Bolsi Buster 2013.04.23. 16:25:28
1.''Miközben az E.On gázüzletágának a megvásárlása az ország szuverenitásával, nemzetbiztonságával kapcsolatos érdekként, valamint ritka jó üzletként jelenik meg a kormány kommunikációjában, nemigen esik szó arról, hogy a német energetikai multik épp kifarolóban vannak arról a régiós gázpiacról, melyben az MVM-en keresztül a magyar állam szeretne kulcspozícióba kerülni.'' - ez igaz
2. ''Az ok prózai: a befektetések nem hozzák a várt eredményt, a piac nemhogy stagnál, hanem visszafejlődik, Délkelet-Ázsiában és Dél-Amerikában ugyanebben a szegmensben sokkal jobbak a megtérülési kilátások. A kelet-európai feltörekvő piacon a német gázszolgáltatóknak csalódniuk kellett. Ez tehát nemcsak a magyar, hanem a szlovák vagy cseh piacra épp úgy vonatkozik." (hvg.hu)'' - ez meg hazugság. Az ok tényleg prózai és véletlenül sem ez az ok. Aki hírt akar minek olvassa a HVG-t?
regress 2013.04.23. 16:35:14
elwood 2013.04.23. 16:36:39
ja, meg van fehér holló is.
nézzünk néhány állami céget: posta, sztk, kórház, máv, bkv, apeh, földhivatal, rendőrség ... meddig folytassam ?
melyikben nem anyáztál még a botrányos szervezetlenség miatt ?
Blogger Géza 2013.04.23. 16:40:14
Blogger Géza 2013.04.23. 16:49:47
Miért, államosít egyre több céget az Orbán-kormány? Frászt. Én egy idei elhatározású "államosításról" sem tudok (már a szó is rossz amúgy), csak a tavaly már elhatározott (már tavaly költségvetési törvénybe betett) stratégiai gázüzletág-vásárlás lebonyolításáról. Ha "egyre több" ilyen lenne, tucatjával kéne sorolni az idei ilyen példákat - amelyek persze nincsenek.
A szomszédos Ausztriában jóval nagyobb az állami tulajdon részaránya, mégsem siránkoznak. Magánkézben lévő (kvázi)monopólium gyakran semmivel nem jobb, mint egy állami.
elwood 2013.04.23. 16:52:39
polblog.postr.hu/de-ki-nevezze-ki-az-iskolaigazgatot-
olyan szintre téve a döntést ahol a szakmai alkalmasság már másodlagos lesz, a párthűség pedig elsődleges. mint minden állami irányítású rendszerben.
elwood 2013.04.23. 16:59:04
mobilhálózaton még dolgoznak.
az időjárásjelentést is tervezik államosítani.
biztos az is valami káros kvázimonopólium.
KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.04.23. 17:13:46
Ebből következően az állami cégekben a szakma legalja dolgozik, ami még jobban súlyosbitja a posztban szereplő dolgokat.
morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2013.04.23. 17:21:09
flort 2013.04.23. 17:24:49
Én személy szerint jót szórakoztam ezen (elképzeltem az aranylábúakat, amint Sirok felől felérnek a Kékesre...), de ennek kapcsán felmerül, hogy vajon ki fizette meg a reklámhelyet? Vagy olyannyira nem érdekelt senkit egy EL-ból is szabadesésben kizuhanó csapat, hogy nem tudták eladni a hirdetési felületeket? A Természetbarát Szövetségnek erre biztos nincs pénze.
flippant 2013.04.23. 17:27:43
buday008 2013.04.23. 17:36:07
buday008 2013.04.23. 17:37:04
Zabaalint (törölt) 2013.04.23. 18:01:25
Nyilván van előnye az iskolák közvetlen állami kézbe vételének is, hiszen elvileg ugyanazt az oktatást kellene adni minden általános iskolában, ami persze a valóságban nincs így, de állami kézben elvileg ez jobban biztosítható lenne.
Ugyanakkor úgy nem megy, hogy 2 hetente más gittegylet alá tartoznak az intézmények, ezzel hatalmas fejetlenséget okozva az oktatásban. Az egész ügy annyira védhetetlen, hogy csak az védheti, aki nem tud róla semmit, akinek érdekében áll vagy aki agymosott. Nem tudom Blogger Géza melyik.
Bambulka 2013.04.23. 18:09:23
Szépen visszavezetik az országot a hetvenes-nyolcvanas évekbe.
Trafik, kockás taxi, nagy állami vállalatok, a nyugat a vesztébe rohan.
béla a görög (törölt) 2013.04.23. 18:49:23
Orbánék legnagyobb baja, hogy kimaradtak a privatizációból. ezért most csinálnak egy kis újszocializmust aztán majd újprivatizációt - de most szerintük a jókhoz kerül majd a vagyon - hozzájuk... nahát.
Mit nem értesz?! Nagyba akarnak lopni, mert olyan fajták. Nézz rájuk!
Nem ért semmihez, működtetni nem tud, nem is igazán akar, ahhoz ész kéne, meg tudás, meg az munkával meg nyüggel jár - ezért kicsit játszik a törvénnyel aztán kiszed belőle amennyit tud. Ennyi.
anyadmajma 2013.04.23. 21:17:03
Ellenben alapvető elvárás, hogy agy nélkül szülessenek.
anyadmajma 2013.04.23. 21:23:59
Ezek akarnak céget vezetni, megélhetési hatalommániások. Életükben összesen nem dolgozott a fidesz vezérkara egy órát magáncégnél, ott ülnek, mint jól fizetett képviselő, méláznak a rózsaszín ködbe, és amit nem lopnak el, azt tönkreteszik.
I_Isti 2013.04.24. 09:02:47
Az hagyján, de a károsultak számára rendezett adakozás eredménye is eltűnt valamerre a kibertérben...
Tücsök1 2013.04.24. 13:20:32
Tücsök1 2013.04.24. 13:25:30
mim 2013.04.25. 13:02:01
Ennek logikus következménye az állam felfúvódása és a gazdasági sikerek bűnné alakulása - "biztos trükközött, biztos rosz valakinek, biztos valami titkos társaság tagja és miattuk másnak rosz".
Az, hogy végül kommunista (globál szocializmus), vagy fasiszta (lokális nacionalista szocializmus) lesz belőle, még nem vált el teljesen, habár egyenlőre inkább fasiszta irányvonal dominál.
Csak egy felpörgetett állami kontrol tud talpon maradni pártcsere nélkül, mikor a propagandagépezet összerogy az átlagos életszinvonal csökkenés hatására.
Úgy látom jelenleg kitűzött cél rendszerváltás előtti időszak viszahozása: kis "maszekok" és néhány nagyobb államhoz láncolt névlegesen magán cég.
Eléggé sajnálatosnak tartom, hogy jelenleg nincs "kisebb államot" akaró párt. Legalábbis nem tudok róla.
Eredendően mindegyik magyar párt balos és csak külpolitikájuk, nacionalizmus ill. globalizmus iránti elkötelezettségük és radikalizmusuk szintje különbözteti meg őket egymástól.
Ennek is köszönhető, hogy az átlag választó ösztönösen az "egyik kutya, másik eb" filozófiával áll hozzá a politikához.