2012.10.30. 01:30
Miért kell ünnepelni az önkormányzatok kifosztását?
Az Orbán-kormány egyik legvitatottabb intézkedése a közigazgatási rendszerünk gyökeres átalakítása, azaz a járási szint beiktatása. Igaz, volt már ilyen egyszer régen, és a történelem már bizonyította, hogy jól el tudunk lenni nélküle. És vajon most miért került elő a cilinderből? Ami régi, az még nem biztos, hogy rossz, főleg akkor, ha a kormány közvetlen utasításait kell végrehajtani a legutolsó faluban is, függetlenül a választók által megválasztott önkormányzati testületektől. A jogszabály-módosítások többsége már megtörtént, a személyzeti munka is halad - jelenleg is zajlik a járási hivatalvezetők kiválasztása. Az ezzel kapcsolatos javaslatokat a megyei kormánymegbízottak gyűjtik össze, a kinevezéseiket pedig a tervek szerint december első felében vehetik át a szaktárcától az új hivatalok vezetői.
És mi a járási rendszer lényege?
- Röviden: a közvetlen hatalom gyakorlása az állampolgárok és a közszolgák felett, a teljes rendszer kézi vezérlésének beépített lehetőségével.
- Hosszabban: a járási hivatalok részeként 300 helyszínen jönnek létre kormányablakok 2013 év végéig, és egységes arculattal, több mint kétezer ügycsoportban, egyablakos ügyintézés keretében fogadják majd az állampolgárokat; 2012. január 1-jétől 175 vidéki járási és 23 fővárosi kerületi hivatal kezdi meg működését. Navracsics Tibor szerint "a járási rendszer kialakításának lényege, hogy ne az állampolgár menjen az ügy után, hanem a kormányablakok révén az ügyintézés legyen egyszerűbb és könnyebben elérhető az emberek számára". Ezzel valószínűleg nagyon sokan nem fognak egyetérteni (főleg vidéken), de a kormányt ez nem zavarja.
A "Jó Állam" koncepció járás-hercehurcája immáron a finisébe ért - sorra alakulnak a járások országszerte (immáron pecsétes papíron is). A legnagyobb hal ma akad a kormány horgára: Budapesten Pesti Imre kormánymegbízott hívta ünnepélyes aláírási ceremóniára a főváros kerületi polgármestereit - megünnepelni azt, hogy aláírják a fővárosi kerületi önkormányzatok és Budapest Főváros Kormányhivatala közötti megállapodást.
És vajon mit szólnak mindehhez az érintettek? A járási koncepcióval és az azzal járó einstandolással azonban nem minden polgármester ért egyet - ugyan a többség hallgat és zokszó nélkül megválik apparátusának és hivatali infrastruktúrájának egy részétől, vannak, akik hangot adnak nemtetszésüknek, így például Gajda Péter, Kispest szocialista polgármestere honlapján tette fel a kérdést: miért is kell ünnepelni az önkormányzatok kifosztását??? Véleményével nem áll egyedül, hasonlóan feleslegesnek tartja a költséges, pazarló "önünneplést" Szabados Ákos Pesterzsébet és Dr. Tóth József Angyalföld polgármestere is:
"Fővárosi kerületi polgármesterként, a helyi közösségek képviselőiként nem értjük mit kellene ünnepelnünk az önkormányzatok törvényesített kifosztásán? Mit kellene ünnepelnünk azon, hogy kormány döntésének következtében a közigazgatás drágább és átláthatatlanabb lesz a kerületben élőknek?
Nem értjük, mert úgy véljük, hogy a parlament által a járások kialakításáról szóló jogszabály nem másról szól, mint a kormány hatalom koncentrációjának újabb állomásáról. Mit kellene ünnepelnünk azon, hogy az eddig az önkormányzatokhoz delegált államigazgatási feladatokat egy új hivatalba szervezzék, melyeket nem a helyi közösségek által választott vezetők, hanem kinevezett, a kormányhoz hű pártkatonák irányítanak majd?
Az új járási, kerületi körzeti hivatalok felállításán nincs mit ünnepelnünk, mert az végső soron arról szól, hogy a kormány miként fog még több adóforintot elkölteni felesleges államigazgatási szervekre, felesleges hivatalokra.
Miért jó ez a helyben élőknek, mit ünnepeljenek ezen a fővárosiak? Nemcsak a választói kontrollt vesztik el, de az új hivatalok felállítása komoly terhet jelent az adófizetőknek. Országszerte majd 200 új hivatal áll fel január elsejétől. Jól fizetett hivatalvezetőkkel, gazdasági igazgatókkal, titkárnőkkel, hivatalnokokkal. Budapesten 23 új körzeti hivatal jön létre, melyek döntő többségében ugyan azokat a feladatokat veszik át, melyeket eddig a polgármesteri hivatalok végeztek.
Az új államigazgatási szint felállításához a kormány komoly forrásokat von el a kerületektől, végső soron a helyben élőktől. Jelentősen többet, mint amennyi feladatot ellátnak a járási, kerületi körzeti hivatalok. Már most látható, hogy több köztisztviselőt kell az Orbán-kormánynak a járásokhoz, többet visznek el az önkormányzatoktól, mint amennyire szükség van. A kerületi körzeti hivatalok még fel sem álltak, de már most súlyos tízmilliókat költenek a kerületiek pénzéből arra, hogy az új és felesleges hivataloknak legyen épülete, irodabútora, számítógépe, a hivatalvezetőnek légkondicionált irodája és személygépkocsija.
A 23 kerületi körzeti hivatal felállítása a helyben élőknek nem teszi hatékonyabbá az ügyintézést, csak drágábbá és átláthatatlanná a közigazgatást.
Mit kell ezen ünnepelnie egy választott vezetőnek, mit kell ezen ünnepelnie a kerületekben élő adófizetőknek? Éppen ezért mi fővárosi polgármesterek nem írjuk alá ünnepélyes keretek között a megállapodást és ezúton tiltakozunk a kormány döntése ellen, mellyel kifosztja és megalázza az önkormányzatokat, a helyi közösségeket.
Tiltakozunk azért is, hogy mindezt az Orbán-kormány megbízottja ünnepnek tekinti és megalázó ceremóniára kényszeríti a helyben élők által választott vezetőket.
Budapest, 2012. október 30.” (forrás: gajdapeter.hu)
A járási koncepciót közelebbről megismerve nem valószínű, hogy a három fővárosi polgármester egyedül áll véleményével - de egyelőre ők azok, akik "kutya kötelességüknek" érzik, hogy hangot is adjanak neki, és kinyilvánítják ellenérzésüket a kormánypropagandával szemben.
Kérdés, vajon mit gondolnak a fideszes polgármesterek, amikor ünnepélyes keretek között aláírják a megállapodásokat. Örülnek, hál' az égnek egy gonddal kevesebb, a kompetencia területén kihívásokkal küszködő ügyintézők miatt ezentúl nem rájuk döntik fogadóórán az asztalt a felpaprikázott ügyfelek, vergődjön a polgárokkal a járási hivatal? Vagy fájlalják, hogy lassan már csak valakik, akiknek címük van, de hatalmuk nincs, és településük életébe is egyre kevésbé szólhatnak bele? Vajon áldják a pártfegyelmet, legalább nem kell, hogy saját véleményük legyen, vagy amikor végre egyedül vannak, legszívesebben világnak ordítanák nemtetszésüket?
A kérdések még megválaszolatlanok, helyette leltárívek cserélnek gazdát meg számítógépek és hivatali autók, hivatali helyiségeket festenek ki meg légkondicionálókat építenek be, a kedves polgár meg előbb-utóbb megtanulja, ezentúl másik ajtón kell bemenni (esetleg jóval távolabb, egy másik településen), ha ügyet akar intézni. És ha Kaffkát nem is olvasott, előbb-utóbb majd írhat egy novellát ő is, milyen az, amikor nem szaladgálhat a jegyzőhöz minden apró-cseprő panaszával, nem fenyegetőzhet azzal, legközelebb majd másik polgármester jelöltre szavaz, hanem egy arctalan, hivatali időben utolérhetetlen párt-csinovnyikkal kellene megküzdeni, ha érdekeit érvényesíteni akarja.
Azt pedig semmi nem garantálja, hogy a "Bástya elvtársos Pelikános" járási vezetők érteni is fognak ahhoz, ami a feladatuk lesz januártól, vagy akárcsak megközelítik szaktudásban az eddig a tevékenységet felügyelő jegyzőket - és amennyiben feltétlen lojális, ámde inkompetens vezetői állomány ejtőernyőzik be a közigazgatásba, annak levét bizony mindannyian megisszuk. Milyen lehetőségek is vannak, mire számíthatunk? Részletesen: "Az új bürokrácia"
A pártkatonák vagy épp országgyűlési képviselők járási vezetővé kinevezése, illetve a képesítési követelmény ellen a Jobbik is tiltakozik: törvénymódosítást nyújtanak be az Országgyűlésnek, amelyben kimondanák, hogy országgyűlési képviselő, polgármester, valamint megyei, vagy helyi önkormányzati képviselő nem vezethet járási hivatalt. Emellett azt is kezdeményezik, hogy a hivatalvezetőnek felsőfokú igazgatásszervezői, okleveles jogász képesítéssel vagy okleveles közigazgatási menedzser, illetve egyetemi vagy főiskolai szintű közgazdász szakképesítéssel kell rendelkeznie és legalább öt év közigazgatási gyakorlat is feltétel lenne.
A "Jó Állam", mint tudjuk, megvalósult. Kérdés, nekünk, választópolgároknak tényleg jó lesz ez az új, költséghatékonynak egyáltalán nem mondható, a közvetlen kontroll alól kimenekített, erősen pártutasításos közigazgatási rendszer?
Az idő majd megadja a választ, de az előjelek cseppet sem biztatóak. És bármerre is lendül az inga, a számlát mi álljuk.
Előzmény: Az új bürokrácia
Amennyiben tetszett, csatlakozz Facebook csoportunkhoz!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
komplikato 2012.10.30. 19:15:59
milyen szép a Vértes, ó 2012.10.30. 19:17:26
Kókadt-szegfű 2012.10.30. 19:21:28
csak feltételezéseket véleményezett.
Van értelme ennek??
czi75 2012.10.30. 19:33:43
(II. Torgyán Виктор) THY Rokk *n* Troller 2012.10.30. 19:49:16
gnme 2012.10.30. 19:56:28
(-> irány a kamra, ott a pálinka)
aztán megyek a .. fényre
www.youtube.com/watch?v=79-ySK_1Hps
sivatagi n. 2012.10.30. 19:59:59
Fizessétek csak ezt is olyan boldogan, mint a zsidók kárpótlását és a cigányok segélyét.
Sárkányböffentő 2012.10.30. 20:41:46
Az okmányirodai még csak-csak, de az építés, gyám, szociális ügyintézés igencsak.
Ugyanis az okmányos infrastruktúra még ki is van építve, de a többi olyan "ahány ház, annyi szokás". Az egységesítés még el sem kezdődött, pedig van hátra 2 hónap...
Érdekes lesz, mint az iskolák államosítása, amire még törvény sincs, pedig az is 2 hónap.
Pistie 2012.10.30. 21:01:09
Kopasz Szuzukis 2012.10.30. 21:03:54
2012.10.30. 21:12:32
Szociális ügyintézésnél egy példa az új rendszer átláthatóságára: közgyógyellátás. Aki nem ismeri, annak csak annyit, hogy ez egy gyógyszertámogatási rendszer, amelyet 3 jogcímen lehet kapni. 1. alanyi (súlyos egészségkárosodásra tekintettel nyújtott ellátásban részesülők), 2. normatív (az 1993. évi III. tv-ben meghatározott személyi kör, egyedülálló esetén 42750 Ft-ot, családban élők esetén 28500Ft/főt meg nem haladó jövedelem és legalább havi 2850 Ft-os gyógyszerigény) 3. méltányos (az önkormányzatok helyi rendeletében meghatározott személyi kör, a költségeket az önkormányzat állja).
A kérelmezők nagyrészt idős emberek, akiknek fogalmuk sincs, hogy milyen jogcímen kapják, érthető módon nem is érdekli őket. Január 1-től az alanyi és a normatív közgyógyellátás a járási hivatalokban, a méltányos a polgármesteri hivatalokban igényelhető. Nyilvánvaló, hogy mindenki a polgármesteri hivatalba fog menni, ahogy eddig is megszokta, sorba áll, a jövedelem ellenőrzése után kiderül, hogy melyik jogcímen jogosult és az esetek legalább 2/3-ában lehet menni át a járási hivatalba. Ezek az emberek persze ezt elmondják az ismerőseiknek, akik majd a járási hivatalba mennek, de ha kiderül, hogy méltányos jogcímen jogosultak, máris lehet menni át a polgármesteri hivatalba.
Persze a Ket szerint illetékesség vagy hatáskör hiánya miatt akár a hivatal is küldhetné a másiknak a kérelmeket, azonban a központi közigazgatásba uralkodó viszonyokról csak egy kedves történet: az idei évtől nyugdíjat csak az öregségi nyugdíjasok kapnak, a rokkantsági nyugdíjat átkeresztelték rokkantsági ellátásra. Ezzel járt, hogy a nyugdíjbiztosítási igazgatóságoktól a hatáskör átkerült az újonnan létrehozott rehabilitációs szakigazgatási szervekhez (szintén a kormányhivatalok alá tartoznak). A rokkantsági ellátások igénylőinek új hivatalhoz kell már menniük és a nyugdíjbiztosítási igazgatóság egyik dolgozója elmondta, hogy semmit nem mondhatnak nekik (pár hónapja még ők foglalkoztak ezzel a területtel) ugyanis a vezetőség kijelentette, hogy ki lesz rúgva, aki rokkantsági ügyekkel kapcsolatban bármilyen tájékoztatást ad.
2012.10.30. 21:19:30
Én is jelentkeztem egy ilyen munkahelyre, ha sikerül először tanfolyamra kell mennem. A meghallgatáskor szégyellős mosollyal mondta a munkaügyes, hogy: "Igen, polihisztorokat képzünk." Valahogy az én tapasztalatom az, hogy aki mindenhez ért, az rendesen semmihez sem ért. Ez lehet a tényleges helyzet a Kormányablakokkal is, mert az eddigi tudomásom szerint az ügyfelek messzire elkerülik a rossz tapasztalatok miatt. Persze az induláskor a személyi állomány kialakításakor fontos szempont volt, hogy pályakezdőket vegyenek fel, akik politikailag megbízhatóak, csakhogy szerencsétlenek semelyik területen sem rendelkeznek gyakorlati tudással. Mivel az ügyfelek is elkerülik őket, nem is fogják megszerezni.
jancsopanza 2012.10.30. 21:26:16
(II. Torgyán Виктор) THY Rokk *n* Troller 2012.10.30. 21:35:40
Pistie 2012.10.30. 23:10:18
De kár is ezen gondolkozni, aki tud az úgyis elmegy innen, nem ez az utolsó csepp (az már a manyup pénzek lenyúlásánál megvolt).