morgás joga 6.jpgMatolcsy önkritikát gyakorolt
- na nem nagy nyilvánosság előtt, hamut hintve a fejére, csak a Heti Válaszban egy könyvajánló apropóján. Bruce Bartlett The Benefit and the Burden, Tax Reform, Why we need it and what it will take című könyv ismertetőjében a miniszter kijelenti: „le kell számolni néhány adóillúzióval. Nem igaz, hogy minden adóemelés rossz és minden adócsökkentés jó”. Utóbbi egyik rossz következménye lehet például az, hogy nő a költségvetési hiány és az államadósság. A tekintetben is kifejti véleményét, szerinte „Az sem áll, hogy minél kisebb az adóterhelés, annál gyorsabb a növekedés, hiszen magas adóterheléssel is nőttek gyorsan, alacsonnyal is lassan gazdaságok”, és „az is illúzió, hogy az adócsökkentések kifizetik magukat”.

Ezek alapján elmondhatjuk, a miniszternek egy illúzióval kevesebbje van, kérdés, miért csak most döbbent rá és a többi víziójával valamint a nemzeti szintre emelt álmaival mi lesz. És ez hosszabb távon mennyibe kerül nekünk, adófizetőknek. Az kevés vigasz, hogy unothodoxiánkat később egyetemeken tanítják, példaként. Nagy eséllyel elrettentő példaként.

Matolcsy 2010-es adópolitikájának alapja még épp az ellenkezője volt: az adószabályok módosítása radikális személyijövedelemadó-csökkentéssel, ennek eredményeképpen a lakosság növekvő fogyasztása révén kívánta felpörgetni a gazdaság motorjait. Ez összhangban állt a Fidesz korábbi bírálataival, hiszen Orbán Viktor túladóztatásért és a gazdaság lefojtásáért hibáztatta az előző kormányokat.

taxmonster.jpgAz eredményt már ismerjük, leginkább saját bőrünkön érezzük: mivel az adócsökkentéssel nem járt együtt a költségvetési egyensúly javítása, így az hatalmas hiány okozott, amit a kormány különadókkal és egyéb, időnként nem túl szerencsés eszközökkel (válság- és bankadóval, manyup-einstaddal) kívánt kipótolni. Azonban már 2011 nyarára kiderült, a fogyasztás nem indult be, a magyar gazdaság növekedése gyakorlatilag megállt. Megoldásként a kormány az idén már ezer milliárdos adóemelést tervezett "megvédve" az adócsökkentést, Matolcsy pedig eközben "csendes adóforradalomról" beszél, amelynek végcélja az unió, „sőt a globális gazdaság leghatékonyabb adórendszere”. 

Eközben a "helyzet tovább fokozódott", idén márciusban 230,9 milliárd forint volt az államháztartás központi alrendszerének hiánya; az első negyedévben pedig 517,5 milliárd forintnyi hiány gyűlt össze, azaz az éves terv 90 százaléka. Egyes területek adóbevételét felülkalkulálták (chipsadó, szerencsejáték-adó), miközben egyes végrehajtási rendeletek elmaradása miatt lassan olyan nagyságrendű adóbevételtől esik el a költségvetés, mint amennyi forrást a felsőoktatásból az idén kivontak. A helyzetet súlyosbíthatják még uniós büntetések is, erre azonban "gyógyír" az Alaptörvényben foglalt összadófizetői készfizető kezességünk.

 

adóbevallás.jpgKérdés, a kormány adóforradalom-alapelvei (álmai) hogyan valósulnak meg ténylegesen:

  • az egyszerűség (söralátéten pendrive?),
  • az időbeli stabilitás (a Budapest Airportnak valószínűleg más a véleménye, idei üzleti terve már borult a háromszorosra emelt adóterhe miatt),
  • a fokozatosan csökkenő adócentralizáció (önkormányzatok órákat tudnának mesélni erről a témáról, bár ne panaszkodjanak, az ebadó teljesen és egyedül az övék),
  • az adózók körének növelése (kérdés, a munkahelyek csökkenésével ez mennyiben hatékony és az EVA-taktika sem ebbe az irányba vezet), 
  • a fogyasztási-forgalmi adók növelése (újabb, egyelőre csak halkan suttogott Matolcsy-ötlet a 30%-os áfa, kérdés, a felvetésből mikor lesz valóság. A miniszter nagy bánatára az ötkulcsos rendszert egyelőre az unió nem engedi, a 35%-os luxusáfát meg pláne nem),
  • az adózás "zöldítése" (már nincs ingyenszatyor a Tescoban és az Auchanban sem, a kisvállalkozók meg sziszifuszi küzdelmet folytatnak a különféle zöldadókkal és azok adminisztrációjával),
  • az arányosság érvényesítése a jövedelmi adóknál (az alacsony keresetűek ebben a témában regényt tudnának írni, nagy eséllyel vámpír-horrordráma műfajban, az pedig már régen kiderült, akinél több marad, egyáltalán nem biztos, hogy itthon költi el vagy fekteti be. Sőt.),
  • a szociális szempont érvényesítése a forgalmi adóknál (a szegények nyugodtan válogathatnak az alacsony kulcsú élelmiszerek között, lásd kenyér és tej, hangzott el tavaly a rémisztően érzéketlen és aszociális javaslat), valamint
  • a foglalkoztatás ösztönzése a járulékoknál (ez pedig a munkáltatók nagy kedvence, idén január egytől különösen, versenyképességüket évekre mély gödörbe lökve, elbocsátási hullámot indukálva).

 

adófizető.jpgVajon hogyan tovább? A kormányt nemcsak a költségvetési hiány szorongatja, hanem az IMF és az EU is. Matolcsy tegnap kifejtett tézisei pedig még az adószakemberek számára sem világos víziók és a vállalkozások sem tartanak ott, hogy fellélegezzenek a katartikus megnyugvástól.

Ha a jövőbeli adópolitikára koncentrálunk, vajon konkrétan mire gondolt a miniszter, amikor kifejtette: "a központi vagyonadót sokan kérik, de ez nem jó ötlet, mert csak igazságtalan lehet: ami látható, az adóztatható, ami nem, az nem adózik. Az önkormányzatok differenciált ingatlanadóztatása a kisebb rossz: erre megyünk, de ennek is van kockázata” ? Arra, hogy adóztassanak csak az önkormányzatok, haragudjanak rájuk az adózók, ne pedig a kormányra? Vagy esetleg arra a sejtésére (tapasztalatára) alapozta, hogy az igazán gazdagok már rég külföldre menekítették a vagyonukat? Vagy arra, hogy az ingatlantulajdonosok túlnyomó többsége nem tudna horribilis mértékű éves adót kifizetni egyetlen, sok évtizednyi munkájuk eredményeképpen meglévő nagyobb értékű vagyontárgyukra, lakásukra-házukra, amelyet sok esetben még jelentős hiteltartozás is terhel?

Matolcsy cikkében kijelentette, „a pénzügyi rendszerben nincs forgalmi adó, miközben az adózás súlypontját áthelyezzük a forgalomra és a fogyasztásra: be kell vezetnünk a pénzügyi forgalmi adót”. Vajon képes olyan kulccsal bevezetni a kormány az ún. Tobin-adót, hogy az a költségvetésnek jó, az érintetteknek pedig elfogadható mértékű legyen és a pénzügyi intézmények ne akarjanak azonnal más, kedvezőbb adózású országokba átköltözni? Nem úgy jár-e majd a költségvetés, mint a nyerőgépek ötszörösére emelt adója esetén, aminek eredményeképpen tömegesen szüntették be a vállalkozások tevékenységüket?

tax-time.jpgÉs vajon milyen eredménnyel jár majd a most belengetett, a 30 fő alkalmazottat foglalkoztató vállalkozások egyszerűbb vállalkozói adója, ráadásul differenciáltan, az elmaradt térségekben szabad vállalkozási zónákkal? A kérdés nem véletlen, az ötlet kockázatosságának mértékét jelzi, hogy a 30 fős limit a szakemberek szerint a hazai vállalkozások 98 %-át érinti ...  

Matolcsy szerint „nincs igazságos adórendszer, de lehet hatékony az adózás”. Kérdés, a magyar adórendszer hatékony-e, illetve a fejetlen kapkodás és tűzoltás, a nyomonkövethetetlen és gyakran nehezen értelmezhető változások, az adminisztráció egyre fokozódó terhei valamint az ad hoc jellegű beavatkozások valaha is elvezethetnek-e egy "ideális" hatékonysághoz.

 

A kijelentés első felével azonban már az adózók többsége ma is egyetért.

 

Csatlakozz a Facebook csoportunkhoz!

 


A bejegyzés trackback címe:

https://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr494366374

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Reuters: A magyar bankadó tartós lesz 2012.04.06. 13:21:02

Magyarország jelezte, hogy adót vetne ki a pénzügyi tranzakciókra és az áfa mértékét is növelné, tovább folytatva ezzel „magányos és unortodox” pályáját – írta Szakács Gergely, a Reuters tudósítója.

Trackback: The Best of Matolcsy 2012.04.06. 11:39:18

Tagadhatják is akár, de Matolcsy személye és pozíciója a kormány különböző tárgyalásain téma mostanában. Nem mintha sokat számítana a gazdasági miniszter személye, de szimbolikus üzenete mindenképp van/lesz Matolcsy maradásának vagy távozásának. ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sörtelen 2012.04.06. 11:08:26

Csak én érzem jellemzőnek, hogy a gazdaságpolitikai paradigma-váltást egy könyvrecenzióban jelentik be?

blah 2012.04.06. 12:25:17

Azt kellene már felismerni, hogy az adózsonglőrködés nem lehet egy sikeres gazdaságpolitika alapja, attól, hogy az egyik zsebünkből a másikba tesszük a pénzt még nem lesz több pénzünk. A kormány gazdaságpolitikája meg sajna ezen a ponton ki is fújt...

Kotkodus 2012.04.06. 14:10:12

sok mindent nem értek matolcsy politikájában:

- nem értem, hogy hogyan lehet az "egykulcsos" szja a gazdasági fellendülés motorja (múlt pénteki nyilatkozat), amikor az szja bevételek megcsappantak és a fogyasztás sem élénkül (remélem oli rhein jobban érti, mint én...)

- nem értem miért akar a kormány csak "védőhálóról" tárgyalni az imf-fel, amikor a feltételek azonosak akkor is ha felhasználnánk ezt a hitelkeretet, azonban a piaci (jelenlegi) 8-10% helyett 2-3% közötti kamatszinten jutnánk hozzá (ismétlem hitelkeret feltételei azonosak, ha felhasználjuk azt a hitelt, ha nem... persze előbb meg kellene, hogy kapjuk...). még akkor is, ha a piaci feltételek javulnának az imf-fel való megegyezés után, akkor sem csökkene a piaci kamatszint az imf-hitel kamatszintje alá, így semmi értelmét nem látom nem felhasználni a kedvezményes hitelt, ha az már amúgy is rendelkezésünkre áll és úgyis hitelből refinanszírozzuk a gazdaságot...

- nem értem, hogy miért jelent be egy csúcsminiszter olyan számokat (-2,43%), amelyeket a hivatalos társszervezetek (ksh, ákk) egy héten belül megcáfolnak (-5,5%). akit nem érdekelnek a számok, az úgysem figyel erre, viszont aki kicsit is tájékozott, az azonnal átlát a szitán... és ez bizony így nem növeli a kormány iránti - amúgy is megcsappant - bizalmat...

- szintén nem értem miért kell egy "csúcs-miniszternek" a napi sajtóban újságírókkal személyeskednie. ha biztos abban amit állít, a számok úgyis őt fogják igazolni. ha meg tisztában van vele, hogy csúsztatott "egy kicsit" (2,43% > 5,5%), akkor meg inkább meg kellene húznia magát és minél kevesebb feltűnést kellene keltenie...

- összességében nem értem, hogy miért matolcsy a gazdasági miniszterünk; sem a hazai, sem a külföldi szakemberek nem bíznak már programjában, képességeiben...

sörtelen 2012.04.06. 14:30:56

@blah: Tudod, a probléma ippeg az, hogy nem az egyik zsebünkből tesszük a másikba, hanem hogy a zsebünkből teszik egy másikéba.
@Kotkodus: "nem értem, hogy miért matolcsy a gazdasági miniszterünk;". Mert orbán a miniszterelnökünk. Pássz.

Dexter007 2012.04.06. 17:34:34

@sörtelen: és tovább menve: Miért orbán a miniszterelnökünk? Ez lenne a világ legnagyobb talánya, ha naiv lennék...
De reálisan szemlélve azért ő az, mert sajnos a PQ (politikai intelligencia) szintje a magyaroknál nagyjából a Mariana árok mélységével van egy szinten, és emiatt lehet ilyen gerinctelen, hazug, demagóg, antidemokrata, cinikus akarnok a kormány élén...

sörtelen 2012.04.06. 20:02:27

@Dexter007:
Az egyetértés mellett: szerintem a PQ-nk nem rosszabb, mint más népeké. Én az erkölcsi követelményeknek való igen laza megfelelést tartom a fő oknak.
A szolidaritás mint nemzeti karakter-elem súlyosan fogyatékos nálunk. Nyilván sok ezer írás elemzi, de ettől persze alig van
Amíg nekem nem fáj, addig ... Muhinál végzetesen elszakadt a magyar szövet. És I. Károly történelmi lehetőségét már utóda, a (nem-írom-ide miben-Nagy) Lajos elpaccolta. Pedig ekkor volt az utolsó esélyünk a nemzetté válás útján.
És ez a történelmileg alacsony erkölcsiségű nép, simán befogadja történelme talán legerkölcstelenebb emberét miniszterelnökének, és még ki tudja mijének.
süti beállítások módosítása