morgás joga 6.jpg„Magyarországon azért ilyen siralmasan lassú a vasúti közlekedés, mert meg kell őriznünk a nagy ország látszatát” mondta egy ismeretlen bölcs – de hamarosan ez már csak a régi szép napokat felidéző nosztalgia lehet, a vasúti személyszállítást is érintő törvény-tervezet illetékesek általi komolyan vétele esetén.

Németh Lászlóné miniszter beterjesztette javaslat kétarcú – egyrészről drasztikus járatcsökkenéseket ígér, másrészről az ígéret nem kötelező jellegű. Egyes vélemények szerint a törvénytervezet az IMF-nek készült a takarékosság lobogója alatt, valójában marad minden a régiben, a szkeptikusok viszont élnek a gyanúperrel, ami le van írva, az előbb-utóbb nem marad meg az elvi lehetőség szintjén, hanem valósággá válik.

A törvénytervezet a 40-50%-os kapacitáscsökkentésről a döntés jogát a kormány, illetve az önkormányzatok által megbízott közlekedésszervező kezébe adja, és amennyiben az illetékes gazdaságtalannak tartja a vasút vagy autóbusz-közlekedést az adott településre, nemcsak hogy csökkentheti a járatok számát, hanem a vasút és buszközlekedést teljesen megszüntetve azt „igényvezérelt szállítási szolgáltatással” is pótolhatja.

 

ködös út kicsi.jpg-          Kérdés, kormányzati szinten érdemes-e komolyan gondolkodni a takarékoskodás ilyen mértékén? Vajon nem kontra produktív ez a mértékű röghöz kötés, az állampolgárok magára hagyása?

 

-          Készültek-e hatástanulmányok arról, milyen eredménnyel járna a leendő törvény adta lehetőségek kiaknázása? Elmondhatták-e szociológusok, közgazdászok, családsegítők  a véleményüket a tervezetről?

 

-          Vajon a polgárok hány százaléka utazik nap mint nap azért, hogy a munkahelyén dolgozni tudjon, és hány csak „úri passzióból”? A szolgáltatás drasztikus csökkentése hogyan fogja befolyásolni az érintett területek munkaerőpiacát? Mi lesz azokkal, akik közlekedési megoldás hiányában kiszorulnak a munkaerőpiacról?

 

-          Kiszámolta-e bárki, hogy a törvényben foglalt csökkentési lehetőség kiaknázása mekkora bevételkiesést jelentene a költségvetésnek? Hányan válnának munkanélkülivé, hányan nem fizetnének a továbbiakban emiatt adókat és járulékokat, a fogyasztás ezeken a területeken mennyivel esne vissza? Hány kis üzlet, szolgáltató menne csődbe csak azért, mert az eddigi kicsi, de biztos keresletük megszűnik?

 

ködös vasút kicsi.jpg-          Hogyan alakulnak az ingatlanárak „jó közlekedéssel”, illetve a „madár sem jár arra” kategóriában?

-          A napi három járat mihez alkalmazkodna? Az iskolához, a munkahelyekhez, az orvosi rendelési időhöz vagy a különböző hatóságok ügyfélfogadási időpontjaihoz? Mi lesz azokkal, akik túl korán kezdenek vagy túl későn végeznek nap mint nap? Hogyan oldják majd meg a munkába járást a két és három műszakban dolgozók? És mit csinálnak a kisiskolás diákok a kötelező 16 óráig tartó tanítás és az este hét órás busz között? És mi lesz azzal, aki nem fér fel az aktuális járatra?

 

-          a személyszállítás területén mekkora elbocsátással kell számolni? mi lesz ezekkel az emberekkel, milyen új lehetőségeket tudnak nekik majd ajánlani a munkaügyi központok?

 

indian-train.jpg-          hogyan fog alakulni a gyerekek beiskolázása? a vonzáskörzetek tudnak majd elegendő kollégiumi helyet biztosítani a középiskolásoknak, hogy úgy kapjanak lehetőséget a tanulásra, hogy ne kelljen vállalniuk az ingázás extra-terhét?

 

-          kiszámolta valaki, az állampolgárok mekkora százaléka tud majd más megoldást találni? Vagy bárki is komolyan gondolja, hogy hóban-fagyban, szakadó esőben, hegyen-völgyön keresztül tömegek fognak biciklire pattanni, hogy elvigyék a gyerekeket a kötelező óvodába, eljussanak a munkahelyükre, elintézzék a hétvégi bevásárlásokat? Vajon általánossá válik majd a „teleautó” rendszer, ahogy a BKV-sztrájk idején tapasztalható volt?

 

-          Vajon megróhatóak lesznek-e azok az emberek, akik az ingyenes Tesco-járatokat kihasználva nagybevásárlásaikat a multi valamelyik hipermarketében intézik el?

 

kínai teherszállítás kicsi.jpg-          a leépítéssel érintett területeken élők hogyan tudnak bekapcsolódni a kulturális életbe fogyasztóként, ha nem rendelkeznek autóval? Vagy elegendő a helyi egyesületek által biztosított társas-élet (népdalkörök, zenekarok, önkéntes tűzoltók, stb.), esetleg elégedjenek meg a sokat kárhoztatott televízió és a helyi kocsma kínálatával?

-          hogyan alakul majd a távolba szakadt rokonokkal a családi kapcsolatok ápolása? Vajon családi autó hiányában hányan kerekednek majd fel és milyen gyakran, hogy vállalva az egész napos viszontagságokat Zalaszentgrótról eljussanak Berettyóújfaluba? Vagy Bábolnáról Gyulára?


-          vajon mit takar majd az „igényvezérelt szállítási szolgáltatás”? Ki fogja azt szervezni és az igényeket összehangolni, melyik igény lesz az elsődleges és melyik a „legközelebb hozzád igazodunk”? Ki és milyen tarifát fog meghatározni? Lesz bérlet, kedvezményes áru jegy? És hány főtől számít igénynek az igény, egy utast is elvisz? Ha a falu csak ósdi benzintemetőt, esetleg vadonatúj magas amortizációs költségű csodaautót talál, az drágább jegyet eredményez? Ki fog intézkedni és mit, ha tartós javításra szorul a használt gépjármű vagy egyszerűen csak defektet kap? És nem utolsó sorban, hogyan lesz kiválasztva, ki szolgáltathat igényvezérelten és mivel?

kínai motoros kicsi.jpg

 

 

És tényleg, hazánk egyre nagyobb lesz. Legalábbis egyre nagyobbnak fog tűnni, ha olyan településre akarunk elérni, amelyet nem preferál a majdani kormányzati vidékfejlesztési szándék.

 

 

Csatlakozz a Facebook csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr594234756

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

JokerAsz 2012.09.01. 22:28:24

BESZAROK a képektől.

Hát ez a jövő, uraim!

Föntebb a biciklis kínai a fadobozzal a jövő mobil faházait juttatta az eszembe, ha kifogyunk az olajból.

A lenti pedig a BKV csődjét, ha bekövetkezik...
süti beállítások módosítása