2013.06.28. 00:17
Vajon milyen kihatásai lesznek az e-útdíjnak?
Másképp fogalmazva, lesz-e kamionos blokád? És nemzetközi botrány?
Véghajrába kezdett az e-útdíj bevezetése - amúgy magyar módra, az utolsó pillanatban. De vajon miért is lenne gond az, ha csak egy pár nap van a regisztrációra vagy épp a fedélzeti eszköz beszerzésére? Aki ügyes, megoldja, a többi meg elmegy egy-két hét szabira, úgyis nyár van.
Az érdekképviseletek eközben megpróbálják jobb belátásra téríteni a kormányt, hogy legyen legalább egy egy hónapos tesztidő - azonban egyelőre úgy tűnik, a határidő kőbe van vésve, július elsején akkor is indul a rendszer, ha fene fenét eszik. Illetve egy valaki dönthetne egy hónapos halasztásról, személyesen Orbán Viktor, de az NFM szerint nem várható az eredeti szándék megmásítása a szombati kormányülésen. Igaz, a februári kormányhatározat még számolt tesztüzemmel június 5. kezdettel, de az akadozó végrehajtás eredményeképpen erre már nem maradt idő.
"A három szervezet 19 állomásos Road Showjának tapasztalatai, a HU-GO.HU rendszer egyes elemeinek hibái, megtévesztő, pontatlan útvonaljavaslatai és a kapcsolódó hamis díjkalkulációk, a ténylegesen használt úthoz képest többszörös úthasználat büntetés terhe melletti megfizetési előírása, a bevallási közreműködök auditálásának hiánya, a fedélzeti egységek határnapra történő beszerezhetőségének valószínűtlensége, a KKV szektorba tartozók likviditáshiányát pótló hitel beszerezhetősége a tervezett indulásig megvalósíthatatlan, a rendszer felhasználóinak (fuvarozók, szállítók) Kormányrendeletben biztosított próbaidejének hiánya, és még számtalan jogszabályi, technikai, pénzügyi és információ átadási probléma okán kérjük a bevezetés halasztását!
A fenti okok miatt a FUVOSZ már korábban kérte Orbán Viktor miniszterelnököt, hogy halasztassa el a az ED rendszer indítását, és csak próba üzemmód legyen legalább 25 napig. Az utolsó pillanatig bízunk a Kormány halasztást hozó döntésébe, melyre még a június 29-ei kormányülésen sor kerülhet." (FUVOSZ, az MKFE és a NiT Hungary közös levele)
A Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottsága (KKSZAPB) írt levelet Lázár Jánosnak is az útdíj halasztásának ügyében - kérdés, vajon nagyobb sikerrel járnak-e, mint a trafikügyben protestálók.
És emiatt a csakazért is kormányzati magatartás miatt a fuvarozók hétfőtől már az új rendszer szerint fuvarozhatnak - és láss csodát, a beígért június 20. helyett már négy nappal később el is kezdhették a regisztrációt - ha pedig ezt nem teszik meg, csak viszonylati jeggyel tudnak majd közlekedni. És most az érdekvédelmi szervezetük, az MKFE javasolja, hogy a viszonylati jegyet választó belföldi fuvarozók ne legyenek büntethetők a telephelyüktől a viszonylati jegy vásárlási lehetőséget biztosító első helyszín felé megtett úton. A beszerzési ponton viszont az addig megtett útért is fizetniük kellene az érintetteknek. Hétfőtől a bírság egyébként 55-60 ezer forint, ha úgy kezdi meg a jármű az útját, hogy nem fizette meg a díjat,és ugyanennyibe fog kerülni az is, ha meghibásodik a fedélzeti eszköz. A bírság minden esetben fix, mértéke a kategóriától függ egyedül.
A hu-go.hu GYIK-ja mondjuk ezen a téren egy kicsit zavaros - emleget türelmi időt is alacsonyabb bírsággal, de ezzel párhuzamosan nagyobb összegeket is kilátásba helyez (magyarul két különböző táblázat van ugyanarra az időtartamra), szeptembertől pedig tovább növekednek a tételek, akár 165 ezer is lehet a büntetés.
Az igazi kihívás azonban az, ha valaki értelmezni tudja a hivatalos, hu-go.hu honlap információit - és tekintsünk el attól most, vajon mit kezdenek a magyar nyelvű információval a szlovákok vagy a törökök. Igaz, van német és angol nyelvű felület, de sokkal kevesebb információval, mint a magyar - például a GYIK csak magyarul érhető el, ahogy a vonatkozó jogszabályok is.
A GYIK-tól sem lesz boldogabb, aki végigböngészi a 18 oldalas pdf-fájlt: igaz, megtudhatja, ha egyszer egyenlegére - kötelezően előre - bármennyit is feltöltött, azt ugyan sem átvezetni nem tudja más számlára, sem pedig visszaigényelni (számoljon pontosan előre, ezért járt matekórára, nem?). És egyes esetekben még áfás számlát sem kaphat a viszonylati jegyére. Aki pedig személyesen óhajt viszonylati jegyet vásárolni, az az optimista GYIK-író szerint 3-5 percet vesz igénybe útvonaltervezéssel és jegyváltással együtt, gyakorlatilag ez valószínűleg attól függ, vajon a bolgár vagy épp török kamionos mennyire tudja megértetni magát az ügyintézővel, illetve a számára felfoghatatlan bürokrácia miatti felháborodásában mennyi időt fog veszekedéssel tölteni. Retúrjegyet váltani nem lehet, az útvonaltervben egy helység csak egyszer szerepelhet, így senki se gondoljon olyan csalafintaságra, hogy útja során kétszer érinti ugyanazt a várost.
Ami pedig a legszebb - ha elromlik a kioszk, ahol viszonylati jegyet lehet venni, az bizony a fuvarozó felelőssége - keressen ráérő kollégát, az váltson neki valahol máshol jegyet vagy próbáljon okostelefonnal vagy egyéb módszerrel jegyhez jutni. Az elromlott készülék bejelentésével nem kell bíbelődnie, a GYIK szerint ezzel tisztában lesznek a központban.
A külföldiek helyzete sem valami rózsás - ugyan két nyelven már vannak információk, de az, hogy hol lehet angolul vagy németül regisztrálni, az nem derül ki az angol felületen (bár végül is kiderül, ha azt annak számítjuk, hogy a megadott link visszadobja őket a magyar nyelvű induló oldalra), ahogy útdíjkalkulátor sem található - egyelőre táblázat van a díjakkal, de még a fizetős útszakaszok sem nagyon derülnek ki. Lehet, hogy a Google fordítóra kell majd, hogy bízzák magukat? És akkor még nem is beszéltünk azok meglepijéről, akik már elindultak a bázisállomásukról és nem ismerik a legújabb magyar fejleményeket.
Kérdés, a nyári magyar kamionos-meglepi valójában mit fog okozni a határon - hol fognak majd parkolni a járművek, amíg megveszik a viszonylati jegyüket? És aki már regisztrált és van fedélzeti eszköze, hogyan fogja kikerülni azokat, akiknek még rá kell jönniük, mit és hogyan kell csinálni? Ha szerencséjük lesz, az időjárás kegyes lesz és nem 35 fokban fognak sorban állni az utakon. És az is kérdés, a nem kötelezően e-útdíjas járműveket hogyan fogja érinteni a torlódás. És innen már csak egy lépés az, hogy a sorbanállás spontán blokáddá alakuljon, nem csak magyar résztvevőkkel - és kiadós nemzetközi botránnyal.
"A fuvarozói érdekképviseleti szervek nem tudnak/nem akarnak szél ellen pisilni. Ráadásul az elnökségi tagok gyakran a legnagyobb fuvarozó cégek tulajdonosai, akiknek nem okoz problémát a megnövekedett költség. Sőt, mivel sok kis cég leáll ideiglenesen vagy végleg, most ezek munkáját is könnyen megszerezhetik, tehát kvázi érdekükben áll az útdíj bevezetése.
Véleményem szerint óriási fejetlenség lesz, ami a hatóságok malmára hajtja majd a vizet. Sajnálom a külföldi kollégákat akik az elégtelen tájékoztatás miatt nem megfelelően használják majd a rendszert és ezért valószínűleg komoly bírságot kapnak majd. Nekem az egész útdíj bevezetési stílus diktatórikusnak tűnik. Tisztán látszik, hogy valamilyen költségvetési lyukat kell betömni az ebből származó bevételekkel, ami nem tűr halasztást. Akkor is csinálni kell, ha a rendszer még nem volt tesztelve, lehet életképtelen. Az államnak az is jó, mert a bírságokból további extra bevételre tehet szert. Csak azt felejtették el, hogy az ellenőrzési és bírságbehajtási rendszert sem tesztelték még..." (egy fuvaros morgása)

"Ennek az útdíj emelésnek olyan árfelhajtó hatása lehet, mintha 20%-al emelkedne az üzemanyag ára (tehát 400-ról 480 Ft-ra) Az alapanyagokat, a félkész és késztermékeket mind-mind szállítani kell feldolgozó üzemekbe, nagy és kiskerekbe, stb... Sok kicsi sokra megy. A gazdaság minden ágában, minden terméken érezni lehet majd a hatását. Nézzünk egy egyszerű láncolatot:
A vetőmag big-bag zsákban érkezik külföldről teherautón. A magyar üzemben kicsomagolják 25 kg-os zsákokba (a csomagoló anyagot is oda kell szállítani valahonnan), majd kiszállítják az Agroker raktáraiba. Onnan elviszi a földműves és elülteti (a traktorba az üzemanyagot, a gumiabroncsot stb... szintén szállítani kellett). Azután kell permetezni, aratni ( permetszer, üzemanyag, alkatrészek). A földekről a gabonát behordják a szárítóba/tárolóba. Tételezzük fel, hogy ebből nem liszt lesz, hanem takarmány. Eladják a tápkeverő üzemnek (szállítás). A megkevert tápot az üzem kihordja az állatnevelő telepekre tartálykocsival. A jószág amikor vágás érett elviszik a vágóhídra élőállat-szállítóval. A vágóhídról a feldolgozott húsokat szintén szállítják húsipari üzemekbe, ahonnan a felvágottakat és tőkehúsokat el kell juttatni az élelmiszer-forgalmazó láncok raktáraiba hűtőkocsival, és csak innen fognak majd a boltokba kerülni. Mire ide érünk a történetben 12-15 árumozgás történik. Mennyivel fog emelkedni a felvágottak ára??? Biztosan nem 1-2 Ft-al.Lesz olyan termék - például általában az ömlesztett árú (gabona, sóder, cement) - amik esetében a szállító autók speciális kialakítása miatt nem tudnak oda-vissza rakottan közlekedni, hanem úgymond fele rakott-fele üres fuvarokat csinálnak. Ezeknek a termékeknek az árába az útdíj duplán épül majd be, mert az "üres" kilométerekre is fizetni kell, a régi "átalány díjas" rendszerrel ellentétben. És valószínűnek tartom azt is, hogy a fuvarozásban újra divatba jön a kiállási díj. Tehát nem csak a rakott kilométereket akarják majd a fuvarozók megfizettetni a megrendelővel, hanem a felrakóhelyig üresen megtett utat, vagy a lerakóhelytől a telephelyig üresen megtett utat is. Ez ugyan létezett már korábban is, és un. guruló kilométeres elszámolásnak hívják, de nem volt általánosan elterjedt." (egy fuvarozó morgása)

"Nem az útdíjjal van a probléma, mert azt mindenhol fizetni kell bármerre megy az ember. A bevezetés körülményeivel és a megállapított díj mértékével van a probléma. Szerintem a magyar úthálózat és a hozzá kapcsolódó infrastruktúra egyszerűen nem éri el a kívánt színvonalat. Példaként említeném az 53-as, vagy a 31-es út minőségét, ami konkrétan gyalázatos. A sírás kerülget ha arra kell mennem, szétesik rajta az autó." (egy fuvarozó morgása)
"Július 1-től él az útdíj az autópályákon, autóutakon és főutakon, a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárműveknek kell fizetni. A Waberer's az ügyfeleinek kiküldött tájékoztatóban közölte, az útdíjfizetésből fakadó extraköltségeit áthárítja." (index.hu, 2013. 06.28, 11:57)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
CSENDES 2013.06.28. 00:57:14
Ha ebben a dologban nincs Lézer Janinak "érdekeltsége", tán még sikerrel is járhatnának.
Először is, mert a vadiúj adócsomag, amiből csak a 208%-os egyszeri bankadó 75 Mrd, ad némi nagyvonalúságra alapot.
Másodszor pedig az a nagy helyzet, hogy immáron a választópolgárok aranyhal szintű memóriájára alapoz a kormányzat.
Egy kis kellemetlenség, egy kis rezsicsökkentés.Lehet ezzel egyensúlyozni (szerintük).
CSENDES 2013.06.28. 01:06:18
Semmi sem kizárt ennél a kormánynál.
Még azt is el tudom képzelni, hogy ez a végcél. Az eszköz pedig előnyös a büdzsé számára. Könnyen beszedhető viszonylag, s amennyiben van rá megfelelő ellenőrző személyzet és technika,a bírság is beszedhető és elrettentő.
CSENDES 2013.06.28. 01:11:44
"És mivel soha jobb alkalom, bizony ellenőrizhetetlen, valójában milyen összeget próbálnak majd az árba beépíteni a piaci szereplők "megnövekedett útdíj" címszóval."
Már most indulnak a próbálkozások a nagykereskedelmi forgalmat bonyolító cégeknél, hogy a termelőre hárítsák ezt a költséget is, pedig a termelőnek megvan a saját terhe, mégpedig a termeléshez szükséges eszközök beszerzése és fuvaroztatása kapcsán. Mert az sem a légből jön.
Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.06.28. 10:01:16
Egy kicsit döcögve fog indulni, de a bevétel meglesz, mert a rendörök minden külföldi kamiont meg fognak állítani és szedik majd a bírságot. Ezt meg a kamionosok azonnal körbe kürtölik és 1 héten belül mindenki veszi a jegyet.
Ez így megy. Ezt az adót meg nem kell mástól beszedni. Pl. tölem...
KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.06.28. 10:02:55
nincs1itt 2013.06.28. 11:27:31
KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.06.28. 13:30:10
morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2013.06.28. 13:35:11
úgyiselfelejtem 2013.06.28. 16:43:47
Úgy néz ki, most szögelik a rendszert.
Még jó, hogy csak hétfőtől kell használni...
Le_Penseur 2013.06.28. 16:50:16
"Máshol sem csinálják jobban."
A világon mindenhol jobban csinálják, ahol bármilyen módon útdíjat szednek. Egyetlen ország kormánya sem szívatja a saját állampolgárait egy kidolgozatlan, működésképtelen, teszteletlen útdíj rendszerrel. Kizárólag a Nemzeti Ügyek Kormánya hozza lehetetlen helyzetbe a magyar fuvarozókat.
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.30. 13:58:11
"Máshol sem csinálják jobban. A Szlovákok bevezették az autópálya díjat, de erröl nem tájékoztattak senkit a határon, hanem a másik határon szedték a sápot."
- Ez tudtommal így ebben a formában nem volt igaz.
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.30. 14:01:51
Azt hittem szivat a srác, de kollégája is megerősítette.