2012.11.29. 12:16
Mikor tűnnek el végleg az önkormányzatok?
Ha azt hittük, a járások megalakulásával véget ér majd a magyar közigazgatási reform, hát tévedtünk - nem ér véget, sőt. Még intenzívebbé válik, legalábbis ezt ígérte Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes, közigazgatási és igazságügyi miniszter.
Természetesen a járásoknak csupa-csupa pozitív célja van: elsődlegesen az, hogy "elérhetővé váljon az ügyintézés, ne a polgároknak kelljen az államhoz menniük, hanem az állam menjen a polgárokhoz" (blablabla). Hát igen, biztos ez a véleménye annak is, akinek ezentúl sokkal többet kell bumliznia, mint eddig. Meg annak is, aki eddig tudta, olyan ügyintézővel fog beszélgetni az ügyéről, aki ismeri a helyi viszonyokat, most meg majd olyannal, aki csak szökőévben jár az ő településén. Ráadásul a fővárosban látszólag szinte semmi sem változik, gyakran még az épület is meg az önkormányzatoktól lenyúlt eszközök is ugyanazok, csak más felelősségi viszonyok között ülnek az ide-oda tologatott közszolgák. De pont ez az a megváltozott felelősségi viszony az, ami oly rémisztővé teszi az új rendszert.
Ráadásul a január elsejétől beinduló rendszer nem kőbe vésett - Navracsics szerint a "kormány nem tekinti presztízsveszteségnek, ha a gyakorlati tapasztalatok birtokában változtatni kell a rendszeren a feladatmegosztást illetően." Magyarul, ha kiderül, van még olyan, az állampolgárok élet érintő utasításos-vegzálásos terület, amit a járások nem nyúltak le, azt gyorsan utólagosan is át fogják venni az önkormányzatoktól, ha pedig olyan feladatot sikerült átvenni, amivel csak nyűg van, esetleg aránytalanul sokba kerül, viszont nem igazán lehet hatalmat gyakorolni rajta keresztül, az mehet vissza az önkormányzatokhoz, hiszen ezért vannak, hogy a közt szolgálják.
"A politikában tilos bármit visszavonni, meghátrálni, vagy elismerni, hogy hibáztunk." (Napoleon Bonaparte)
Mégha sokba is kerül a feladatok meg az állomány ide-oda passzolgatása, új irodák kialakítása, stb. - nem a kormány fizeti a számlát, hanem az adófizetők.
És ami a legszebb - Navracsics Tibor ki is mondja, a kormány végre leszámol azzal a 20 éves gyakorlattal, "miszerint az önkormányzat a mindenkori központi kormány ellensúlyát képezi" - és tényleg, miért is jó az, ha az emberek önkormányzatokat hoznak létre? Hogy legyen, aki elkölti a pénzüket, amit már nagy jó dolgukban nem tudnak hova tenni? Esetleg kell egy testület, amely meghatározza, hány centis fű lehet a kertben vagy épp hány méter járda épüljön a településen, de csak akkor, ha a járás majd engedélyezi? Elvégre Alaptörvényünk szerint:
Magyarországon a helyi közügyek intézése és a helyi közhatalom gyakorlása érdekében helyi önkormányzatok működnek. (31. cikk)
Igen, már csak az a kérdés, mi számít helyi közügynek, meg helyi közhatalomnak azon kívül, hogy valaki tisztítsa meg az utat és a polgármester parolázzon a testvérvárossal. Mert lassan nincs olyan, hogy helyi közhatalom - az állampolgároknak tudomásul kell venni, az önkormányzat valójában csak egy településüzemeltetési cég, ahova be lehet telefonálni, már megint nem működik rendesen a közvilágítás meg mégiscsak lehetnének rendesebbek a helyi köztemetőben.
Navracsics szerint a kormánynak és az önkormányzatoknak ugyanaz a céljuk, a "közjót szolgálni" (szép, megfoghatatlan filozófiai fogalom, nem is szabad bölcsészeket a közelébe engedni, a végén még megmondanák, a hatalomnak ténylegesen mit is kellene tennie, ha tartanák magukat a szó szelleméhez, és akkor még nem is beszéltünk a "Jó Állam" koncepciójáról), és a helyi közösségeket megilleti az önkormányzathoz való jog, alkotmányos joga e közösségeknek önkormányzatot működtetni. Tömören: mindenkinek joga van négyévente szavazni arról, kik vezessék az önkormányzatot, mint településfenntartó céget.
Ráadásul Navracsics szerint a magyar kormány más utat jár, mint a nyugat-európai gyakorlat, ahol önkormányzatokat vonnak össze (mert nálunk nem? már az Alaptörvény szerint is "törvény elrendelheti a helyi önkormányzat kötelező feladatának társulásban történő ellátását"), szerinte az a jó válasz, ha az állami és az önkormányzati feladatokat különválasztjuk. Magyarul: ami uralkodó pártilag utasítható, az állami, ahol meg dolgozni (üzemeltetni kell), meg ami a pénzt viszi, az önkormányzati. Ezt tetézi még a jelenlegi parlament jogalkotási gyakorlata, amely a hitelfelvételi döntéstől elkezdve szinten mindent kivesz az önkormányzatok hatásköréből, vagy ha nem veszi ki, hát pénzügyi szabályzókkal meg adópolitikával (mit szedhet be az önkormányzat és mennyit) folyamatosan sarokba szorítja a helyi "közhatalmat", vagyis a helyi "köz"-t, mert a hatalom ebből a helyzetből egyre jobban eltűnik.
A miniszterelnök-helyettes szerint "az új feladatmegosztással megoldódik az az anomália is, amely a mindenkori kormány és ellenzéki polgármester, illetve képviselő-testület között a központi intézkedések végrehajtása során kialakulhatott. Az új feladatmegosztás "megteremti a mindenkori központi politika számára azt a hatékony rendszert, hogy a központi akarat ne legyen kiszolgáltatva az önkormányzati szimpátiának, és fordítva (...)" - tehát teljesen mindegy, mit akar az önkormányzat és a helyi lakosok, az lesz, amit a központi kormányzat, azaz az uralkodó párt diktál, az életünk minden területén. Jobb, ha felkészülnek a polgárok, amilyen pártra szavaznak, ugyanezen párt embereit fogják látni mindennapos ügyintézésük során és ugyanezen pártkatonák előtt kell majd hajbókolniuk a polgármesterüknek és testületüknek is. És azon se lepődjenek meg, ha szimplának tűnő hatósági ügyükbe akár legeslegfelülről is beleszólhatnak csak azért, mert egy kádernek az érdekeit sértené egy független döntés.
"Csak a nagyon ostobák figyelmét kerüli el, hogy a hatósági pozíció a létező legjövedelmezőbb bűnterep." (Frank Herbert)
És mi lesz, ha a választók elégedetlenek lesznek a járási hivatalokkal, az ott ügyet intéző közszolgákkal meg pártutasításos lótifutikkal? Eddig mehettek panaszra a jegyzőhöz, ha az nem járt eredménnyel, akkor a polgármesterhez vagy valamelyik képviselőhöz ("legközelebb majd másra szavazok"), és reménykedhettek, előbb vagy utóbb megoldódik a probléma. Ezentúl vagy kereshetnek protekciót a Fidesz-KDNP berkein belül, ha az ügyek nem úgy alakulnak, ahogy szeretnék, vagy szimplán megígérik maguknak, soha a büdös életben nem szavaznak olyanokra, akik miatt sok-sok kilométert kell utazniuk egy-egy hivatalba, vagy akik miatt még a legpitibb ügy is hátszeles.
Eközben az új hivatalok közszolgák ezreit teszi teljes függővé a központi hatalomtól, egzisztenciájuk ezentúl száz százalékban a regnáló kormánypárttól függ. Meg attól, hogy milyen sebességgel nyalnak felfelé és van-e náluk csókosabb közel s távolban. Oké, gyakorlatuk már lehet, eddig a polgármesternek meg a testületnek kellett hódolniuk, most azonban sokkal átláthatatlanabb lesz, kinek milyen hatalma van és ki mögött ki áll valójában - a rokonok világa végre igazából, országos szinten kiteljesedhet.
Már csak egy kérdés van: vajon nem lenne olcsóbb mindannyiónknak, ha tiszta vizet öntve a pohárba, felvállalva a kormányon lévők valódi szándékát, úgy, ahogy van, megszüntetnék az önkormányzatokat és minden településre pártlojális bárkik vezette cégeket telepítenének az üzemeltetési feladatok ellátására? Az adókat meg szedné a NAV, a hatósági ügyek meg már úgyis a járásoknál vannak. Szociális kiadások úgyis csak "kidobott pénz", aki nem dolgozik, ne is egyen, tehát ez a feladatkör is kihúzva, az oktatás meg úgyis államosítva van már, ahogy az egészségügy is, a maradék pedig bőven belefér a településüzemeltési cég profiljába. Oké, kell még településenként egy-egy vezető, aki asszisztál egy-egy turul vagy műfüves focipálya felavatásához meg pacsizik a testvérvárosokkal, de egyébként egyedül képes ellátni az összes feladatot, ami még marad neki. Esetleg kaphat egy titkárnőt, mert ugye mégsem mindenki tudja használni a szövegszerkesztőt, meg olyan ciki, amikor a polgármester áll sorban a postán, hogy feladjon leveleket.
Egy település, Szeged megtagadta a járási együttműködést. Navracsics sajnálja, hogy "Szegeden politikai döntés született". Hát igen, rémálomba illő lehet, amikor egy politikus úgy érzi és ennek még hangot is ad, hogy a választók nem arra hatalmazták fel, ami itt zajlik.
Forrás: STOP
Amennyiben tetszett, csatlakozz Facebook csoportunkhoz!
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Benézhet a vécédbe a dubicsányi jegyző? 2012.11.29. 13:47:19
Trackback: Hulladékgyűjtő edényzettel kapcsolatos magatartások Felcsúton 2012.11.29. 13:45:26
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Mária 2012.11.29. 13:53:19
Mindenkit kötelező munkaszolgálatra kellene irányítani, teljes vagyonelkobzás mellett, a legszükségesebb élelmiszert és ruházatot pedig mindenki fejadagokban kapná, jegyre.
Megvalósulna a teljes foglalkoztatottság, nem lennének ingyenélő piócák, akik a segélyt várják a munka helyett.
Az állam ingyen adná a vizet, a fűtést meg az áramot, így ezek a szolgáltatók se tudnának hét bőrt lehúzni az emberekről.
Így kellene megmenteni az országot.
Kedves vezetőinkre természetesen nem vonatkoznának ezek a szabályok, nekik joguk lenne ahhoz, hogy mindenből a legjobbat kapják, igényeik szerint, hiszen ez a minimum, amivel a nép meghálálhatná áldozatos munkájukat.
Bélabáttya (törölt) 2012.11.29. 14:07:23
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.11.29. 14:09:32
Helyi önkormányzatokra szükség van.
Ugyanakkor szükség van-e ennyi helyi önkormányzatra?
Nem lehet mindent centralizálni, mert az emberek helyben jobban tudják mire van szükségük.
Valahol kell húzni egy optimumot. Nem támogatom az állami mindenközpontosítást sem, de azzal sem értek egyet, hogy maholnap minden utcának saját önkormányzata legyen.
nemecsekerno_007 2012.11.29. 14:27:57
Rossz ez az egész fos ország. Mindent felülről akarnak megmondani, aztán csodálkoznak ha nem megy.
Nem valósul meg a valódi népképviselet se.
Ezek már csak a következmények.
Netuddki. 2012.11.29. 14:44:27
Ugyanúgy meg lesz szüntetve mint az orbánék egyéb baromságai...
tarackos 2012.11.29. 15:05:46
Vagy a bástyáknak vége?
Psyman 2012.11.29. 15:16:26
Nyilvánvaló, hogy halvány lilája sincs róla, miről beszél.
2012.11.29. 15:38:38
1. Ha van csereépület, ami állítólag alkalmas a feladatra, akkor miért nem jó a járási hivatalnak?
2. Ha a két hivatal elfér egy épületben, akkor eredetileg miért akarták kihajítani a polgármesteri hivatalt a saját ingatlanából?
Érdemes megnézni a feladatok elosztását is, az összes magas költséggel járó, bevételt nem termelő hatósági feladat marad, a fizetős szolgáltatások mennek. Emellett nagyon komoly megszorítás megy az önkormányzatoknak, ahol tömeges létszámleépítés van folyamatban (30-50%) És ami hab a tortán: a jövő év első félévében még az önkormányzatoknak előfinanszírozni kell a járási hivatalok dologi költségeit, a vécépapírig bezárólag.
Aki pedig januárban a járási hivatalba akar menni ügyet intézni, az készüljön fel a káoszra. Ugyan a felszínen a látszatot majd igyekeznek fenntartani, de jobb ha mindenki tudja, hogy egy hónappal a rendszer indulása előtt még semmi nincs elrendezve. 2-3 naponta jönnek a megkeresések adatszolgáltatásra, a kérdésekből nyilvánvaló, hogy fogalmuk sincs az átvett feladatok anyagi és tárgyi feltételeiről.
VT Man 2012.11.29. 15:52:44
Tehát nem az a baj, hogy továbbra is nyalni kell (hiszen eddig a helyi kiskirályoknak kellett nyalni), hanem az, hogy nem lehet látni, hogy kinek.
Mi is a baj?
A rokonok világa inkább az önkormányzatoknál volt divat szerintem.
Sógor lehet a jegyző, adminisztrátor a felesége, okmányirodás a barátnője, stb.
Nem így volt? Dehogynem.
TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.11.29. 16:14:40
ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.11.29. 16:20:31
Az nem is presztízsveszteség. A saját hibából tanulni, az erény.
Pont az a gáz, hogy ez nekik nem nagyon megy.
Illetve, a helyi, városi ön-orrmányzatokkal nekem bajom nincs, de miért van saját költségvetésük, tulajdonuk? Hiszen az valójában az államé, így is, úgy is, az államtól jön a lóvé nagy része, felesleges bürokrácia az egész.
Amit nagyon megszüntetnék, azok a Bp. kerületi önkorik. Jelenleg csak arra jó, hogy huszonakárhány idióta+a sleppjük lehúzza a nagy lóvét.
1 polgármester + pár alpolgi (3 pl.) elég egy ekkora helyre.
ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.11.29. 16:26:07
Kandaláber 2012.11.29. 16:54:36
New York, kb. 10-12 millió lakos, kb. 6-7 önkormányzat
100 milliárdok mennek a csókosokhoz évenként, versenyképesség tendál a 0-hoz
Ez is egy kommunista dogma, amit "elfelejtettek" 20 éve és azóta is kigyomlálni a fenntartásban érdekelt politikai pártok.
Tipikus vízfej és polip az ország értékteremtő polgárain.
Kandaláber 2012.11.29. 16:55:29
Hahaha.
Kepa 2012.11.29. 17:17:04
Mpatikus Eszetlenellenes 2012.11.29. 17:22:47
Tör zúz, ízekre szed, utólag meg még leckéztet is, mivel igen elégedett magával.
A koncepció ennyi: Ide minden! Einstand!
A fidesz a "Pásztor testvérek" szinonimájává vált, a sok "nemecsekernő" meg majd szépen belehal. Lehet majd sajnálkozni, meg megkönnyezni.
Nyers erőre filozofiai kategóriákkal válaszolgatni, latolgatni lehet nemes, sőt akár hősies tett is, csak az eredmény kiszámítható. A lényeg annyi hogy ne a fideszesnek vérezzen az orra.
Ezért oly boldog a sok cinikusan kaján pártkatona, mert tudja, hogy a sokkolt társadalom a szép porcelánváza diribdarabjaival van elfoglalva. Ahelyett hogy a az együgyű elefánt lábát ütné vágná tűzzel vassal...
FEL KÉNE MÁR NŐNI...
Mojzes Pál (törölt) · http://mpgondolatok.blogspot.hu/ 2012.11.29. 17:57:02
Thank you Emese.
Bogyó 2 2012.11.29. 18:13:58
Bogyó 2 2012.11.29. 18:58:20
Bogyó 2 2012.11.29. 19:12:06
Franciaországban 6-szor annyi lakosra 10-szer annyi önkormányzat van mint nálunk. És azért nagyjából elvannak úgy mint mások. Hidd el, nem ezen múlnak a dolgok. Neked hülyeség, ha minden utcának van önkormányzata, mén meg tudok mesélni olyan városról, amelyikhez sokkal régen hozzácsatoltak egy falut, egy másik közelit meg nem. Az önállóan maradt faluban 10 évvel korábban csatornáztak és leköveztek minden utat, a városhoz csatolthoz képest. A nagyvárosban nem igazán tudták az érdekeiket érvényesíteni, a maga ura falu meg foglalkozott magával, nyilván. Nyilván ezért vannak kerületek Pesten, nyilván ezért vannak választókerületek a 10 ezernél népesebb településeken és nem kislista, mert megjelennek a területi elkülönülések egy településen belül is. A legjobb az elkülönülésre a külön önkormányzat. Ezért találták ki az önkormányzást is amellett, hogy van állam. Az egy dolog, hogy gazdaságilag nem minden oldható meg hatékonyan, de ez jogkörtelepítésekkel kezelhető, ahogy a franciák meg más népek is csinálják, ahol sok az önkori. Új települést amúgy nem lehet létrehozni, ha az nem különül el földrajzilag, tehát utcákból nem lesz másik falu.:-)
Bogyó 2 2012.11.29. 19:15:59
Bogyó 2 2012.11.29. 19:18:58
Bogyó 2 2012.11.29. 19:21:55
New York, kb. 10-12 millió lakos, kb. 6-7 önkormányzat"
Ne is zavarjon, hogy New York egy város, Magyarország meg egy ország.
Képzeld, fogadni mernék, hogy Pennsylvaniában is alacsonyabb az önkormányzatok átlagos lakosságszáma mint Budapesten.