2013.03.13. 16:57
Mikro-Kína lesz hazánkból?
Hova tovább Magyarország?
Tovább van mindig, maximum nem tetszik az irány. És most nem az alaptörvény módosításról van szó - az akörüli hercehurca az állampolgárok többségének az ég adta világon semmit sem jelent. Előbb vagy utóbb azonban mindenki a saját bőrén fogja érzi az elmúlt napok gazdasági eseményeinek, nyilatkozatainak hatását, a tündérmesénkbe nem illő jövőt pedig előre vetíthetik az apokaliptikus jóslatok.
"Ha a magyar kormány és a jegybank folytatja erősen unortodox politikáját, akkor rövid időben belül összeomolhat az ország finanszírozása. (...) Egyre nehezebbnek látjuk a magyar kormány költségvetési kiadásainak nemzetközi piacokról történő finanszírozását, ha a kormány és a jegybank nem tesz valamit nagyon gyorsan a piaci félelmek csitítására". (Lars Christensen, Danske Bank elemzője)
"Magyarország a tűzzel játszik." (Steen Jakobsen, a Saxo bank vezető közgazdásza)
Bármi is Matolcsy mesterterve, egyelőre nem úgy néz ki, a hazánkat körülvevő orthodox világ azt elfogadná, sőt. A piac láthatólag nem tolerálja Orbán Viktor bankszektort államosítással fenyegető nyilatkozatát sem, mely szerint 50 százalékos magyar tulajdont szeretne látni a magyar bankrendszerben.
"Orbán ki akarja kényszeríteni, hogy a külföldi bankok elhagyják az országot, de ez egy demokrácia, és szabad piac, ami azt jelent, hogy ez nem elfogadható" (John Milton, az Ipopema Securities SA igazgatója)
Először is lépjünk túl olyan apróságokon, hogy "de ez egy demokrácia és szabad piac" - az igazgató úr láthatóan még nem értette meg a magyar szabadságharc lényegét valamint azt, mi mindent is tehet meg egy magyar miniszterelnök illetve vezényletével az országgyűlés, ha nagyon akarja. Ha igazán kíváncsi egy mérvadó véleményre, a CIB anyabankjának vezérétől megtudakolhatja, mire is gondolt konkrétan, amikor rémálomnak nevezve az országunkat. Így lesz a tündérmeséből igazi horror, a kérdés már csak az, kinek milyen jegyárak mellett kell végigasszisztálnia a produkciót.
Az igazi fődíj esélyes kérdés pedig az, mi lehet a valódi kormányzati cél? Zsiday Viktor alapkezelő szerint:
"Jól látható, hogy mi a végcél. Fellendíteni az ipart (mert a világban mindenhol a gazdaság nagy részét kitevő szolgáltatói szektort alantasabbnak tartják az előbbinél, igazi munkának meglehetősen atavisztikus módon csak az ipari és mezőgazdasági termelést tekintik), sok, közepesen képzett, olcsó munkaerővel (plusz mérnökök hadával), gyenge devizaárfolyammal, alacsony kamatszinttel. Pontosan a kínai modellt másolják, ahol folyamatosan negatív reálkamatot tartanak, a megtakarítóktól átcsoportosítják a pénzt az állam, és az államon keresztül az erőltetett iparfejlesztés irányába, és ezalatt a devizát is alulértékelten tartják.
A modell tehát erősen exportorientált, alapfeltétele az állami iparfejlesztés, és nagyon alacsony kamatszint valamint alulértékelt deviza. Exportáljuk szét a világot, mint a kínaiak, ez a cél.
A bibi csak az, hogy mindennek az útjában állnak a devizahitelek, mert mindaddig nincs alacsony kamat (és ebből eredően gyenge forint), amíg a forint gyengülése veszélybe sodorja a lakosság és vállalatok nagy részét." (Zsiday Viktor, mfor.hu)
És mi ennek a folyamata? Zsiday Viktor szerint
- devizahitelek teljes eltüntetése a rendszerből (ugyebár ezen már dolgoznak, hírek keringenek a témában)
- ha ez kész, a kamatszint levitele 2-3%-ra, a forint meg mehet fel akár az égbe is, ha akar.
A devizahitelesek megmentésének azonban vannak következményei - egyrészről a befektetők várhatóan idegesek lesznek majd, ha megint hatalmi szóval "vág rendet" a kormány, másrészről ha nem piaci árfolyamon alakítanák át a devizahiteleket forintkölcsönökre, akkor bár a tőketartozás csökkenne, a havi törlesztőrészletek viszont nőnének, mert a forintkamatok magasabbak a devizakamatoknál. És nem biztos, hogy mindenki örömmel akarja a magasabb kamatot fizetni.
Az utóbbi napok történései alapján úgy néz ki, a forint már azelőtt romlik, hogy a devizahitelesek mentőövet kapnának - igaz, Martonyi szavai egy kicsit nyugtatták a piacot, de kérdés, meddig. Ő mégsem Orbán Viktor, aki nagyléptékű államosításokat vizionál és nem is Matolcsy, a fantaszta, így az sem biztos, hogy neki elárulták, mi is a valódi mesterterv. Külügyminiszterünk szerint nincs kormányzati szándék a forint gyengítésére, miért is lenne? Hiszen még mindig jelentős a deviza adósság állománya, és a gyenge forint növeli annak szintjét. A jegybank is kiadta a maga nyilatkozatát:
" (...) a jegybanknak nincs árfolyamcélja, a forint árfolyamát kizárólag keresleti-kínálati tényezők határozzák meg. A monetáris tanács tagjai nem veszik figyelembe a forintárfolyam rövid távú ingadozásait, csak a hosszú távú trendet, illetve annak inflációra gyakorolt hatását (...) megfelelő a magyar pénzügyi rendszer stabilitása, illetve a sokkokkal szembeni ellenálló képessége." (Balog Ádám, hvg.hu)
Ha azonban az igazi mestertervet kutatjuk, sorba rakhatjuk a figyelmeztető jeleket, így például a MNB rohamszerű, extragyors bevételét, Matolcsy nyilatkozatait - "a befektetők azt árazzák be, hogy Matolcsy egyértelműen gyengébb forintot akar, mert ettől reméli a növekedés gyorsítását, és új ötletekkel áll erő arra vonatkozóan, hogyan ellensúlyozza ennek mellékhatását, nevezetesen a devizahitelek törlesztésének megdrágulását. Utóbbi érinti a háztartásokat, a vállalatokat a bankokat és a kormányt magát is" (Peter Attard Montalto, a Nomura Securities londoni elemzője)
Kérdés azonban az, mi lesz, ha a forint még azelőtt kezd el rohamosan gyengülni, mielőtt a devizahitelesek megoldásra lelnek? Ki tudja majd megállítani-visszafordítani a folyamatot, vajon elég lesz-e újra egy Martonyi-nyilatkozat? Van-e a kormánynak olyan intézkedési terv a tarsolyában, amely segítségével stabilizálni tudja nemzeti fizetőeszközünket? Vagy épp az államcsőd a cél, aztán a kormány szétteszi a kezét, a nemzetközi spekulánsok meg a karvalytőke akarta így, de bezzeg mi majd ezt is megoldjuk? Egyáltalán, szüksége van hazánknak a befektetők bizalmára, vagy teljesen mindegy, itt Európa közepén úgy is dönthetünk, nem érdekel minket senki, önállóak leszünk mint Észak-Korea?
De hogy lesz így gazdasági fejlődés meg gazdasági fejlődésből adócsökkentés? Hova vezethet az, ha az adófizetők pénzéből létrehozott magyar bankrendszer a kormány utasítására nyújt majd hiteleket politikai megfontolás alapján, ráadásul olyan kamatokkal, amelyek nem tükrözik az adott hitelek kockázatát? Vajon meddig lesz önálló és életképes egy ilyen bankrendszer, hányszor kell majd újra és újra tőkésíteni-konszolidálni a szolgai intézményeket és mindez mennyibe fog kerülni? És akkor még nem is beszéltünk az forintról ...
Matolcsy elképzelése az, hogy majd az alacsonyan tartott forint jól jön az exportálóknak meg azoknak, akik külföldön dolgoznak és itthon költik el a pénzüket. De mi lesz azoknak, akik nemcsak magyar alapanyagokat építenek be a termékeikbe, vagy akik rászorulnak külföldi szolgáltatásokra? Ha nem teljes önellátásra rendezkedik be hazánk, mennyibe fog kerülni az energia, az üzemanyag, a televízió, a ruházat meg a cukor? Hogyan lehet tartósan rezsicsökkenteni, ha a beszerzési árak az egekbe szöknek? Vajon egy olyan kis ország, mint hazánk, létre tud hozni egy mikro-Kínát itt Európa közepén, az Európa Unió berkein belül?
Egyelőre még nem tudni, mit hoz a holnap, tényleg a megjósolt összeomlás felé rohan-e hazánk és az sem világos, a mesterterv kinek a számára fog igazi hasznot hozni - azoknak, akik adójukkal finanszírozzák a nagy játszmát, vagy azoknak, akik a forint összeomlására spekulálnak.
Vajon honnan ismerős gazdaságpolitika: önellátás plusz export mindenek felett?
Ha szeretnél még többet olvasni, tematikus tartalomjegyzék itt.
Amennyiben tetszett, csatlakozz Facebook csoportunkhoz!
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: my website 2019.02.01. 18:05:54
Trackback: Mandiner blogajánló 2013.03.14. 14:13:02
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Zabaalint (törölt) 2013.03.14. 11:43:32
Nem én vagyok tévedésben, én sem gondolom, hogy a bíróság ilyen ítéletet hozna. Ezt AXERMIX Pertársaság írta, hogy ő szeretne ilyen ítéletet. Fogalmam nincsen, csak sejtem, hogy ez teljesen irreális jogilag, én pénzügyileg írtam róla, milyen következményekkel járna, valamint etikailag kérdőjeleztem meg a jogosságát.
"Én csak a tisztességes profiton felüli részt vitatnám. "
Én nem ezt. Mert nincsen megírva a nagykönyvben, hogy mi az a tisztességes profit. Én 2 ponton támadnám a bankokat. Egyrészt bevezetném, hogy a jelzálogon felül ne követelhessenek, nyilván ha ezen felül követelés lenne, akkor 10-20 évig semmilyen hitelt nem kaphatna az adós, a bank meg lenyelné a buktát, nem vonná le a fizetéséből. Másrészt a felelőtlen hitelezés miatt az állam helyében perelnék, a kiperelt összeg fele menne az OBA-ba a betétesek érdekében, másik fele meg államadósság csökkentésre az ország gazdasági stabilitása érdekében. Ugyanis a felelőtlen hitelezés elsősorban a betéteseket és a gazdasági és pénzügyi stabilitást hozta veszélybe, a hiteleseknek viszont saját döntésük volt, hogy vállalják-e a kockázatot, mielőtt a bank hitelbírálata elé kerültek volna.
AXERMIX Pertársaság · http://axermix.hu 2013.03.14. 11:44:45
A bank felelőssége a megfelelő hitelkihelyezés. Ha a bank olyan szerződéseket köt, amelyik nem felel meg a jogi normáknak, az a bank felelőssége. Az azon elszenvedett veszteség is.
Ha bevállalsz egy munkát x pénzért, akkor neked akkor is el kell végezned, ha picit több pénzedbe kerül. Egyéb esetekben kártérítést indíthat a megrendelőd.
Ha a bank azt mondja, a példabeli embernek, hogy mostantól 3 millió HUF a tőkéd és ez ketyeg 7%-on, akkor ott termel 1.5% körül a banknak. Most.
Vagy kifizeti az ember a 3 milliót és megfeledkezik a bankról.
Van harmadik lehetőség is, de az nem a mi asztalunk.
Zabaalint (törölt) 2013.03.14. 11:45:22
Vagy ha az árfolyamkockázatra vonatkozó részt nem találja törvénysértőnek, csak a kamatváltoztatásra vonatkozót, akkor mindezt CHF alapon számolják ki, tehát csak csak a jogtalanul emelt vagy CHF alapkamattal és kockázati felárral nem csökkentett kamatot nyerik vele.
AXERMIX Pertársaság · http://axermix.hu 2013.03.14. 11:47:54
Ha a szerződés jogilag rendben volna, akkor az amit mondtok, érthető lenne. Mivel nincs rendben a szerződés, ezért a kamatszámítás ebben a kontextusban értelmezhetetlen.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.03.14. 11:47:58
A gyorsan kétszeresre növekedő árak hiperinflációját kétlem, hogy gyorsan követnék a munkáltatók a béremeléssel, esélyesebb a tömeges munkanélküliség és elszegényedés.
Netuddki. 2013.03.14. 11:49:59
Larry Silverstein 2013.03.14. 11:50:11
Eredeti, sok sikert kívánok. Ha az EU elgondolkozik majd beállhat tanulni, mint a bankadónál.
Zabaalint (törölt) 2013.03.14. 11:50:23
"Ha bevállalsz egy munkát x pénzért, akkor neked akkor is el kell végezned, ha picit több pénzedbe kerül. Egyéb esetekben kártérítést indíthat a megrendelőd. "
Na pont itt van egy nagyon jó hasonlat. Ha mondjuk bevállalok egy munkát, és mondjuk nincs kész határidőre, akkor nem az van, hogy ő átveszi a félkész munkát, semmit sem fizet, majd immár az ár töredékéért befejezteti mással, hanem ez esetben kötbért kell fizetni.
"Ha a bank azt mondja, a példabeli embernek, hogy mostantól 3 millió HUF a tőkéd és ez ketyeg 7%-on, akkor ott termel 1.5% körül a banknak. Most."
Igen, de a korábbi X év kamatát bukta, ami évente a mondjuk 5%-os betéti kamat. Legalábbis ebben az amúgy leegyszerűsített esetben, mert valójában jól látható, hogy 6 millát bukik, ha abból levesszük a nyereségét, akkor mondjuk legyen 5 milla. Ezzel nem a tisztességes profitra kényszeríted, hanem becsődölteted.
Netuddki. 2013.03.14. 11:50:45
öreg zsidó blogger 2013.03.14. 11:52:08
De nem csak a gazdaságról kell értekezni, mert a politika itt a főszereplő:
Orbánékat szorítja az idő. Addig kellene előrehozott választásokat tartani, amíg a gazdasági nehézségek (katasztrófa?) be nem következik.
Erre jó ürügyet kelt a nemzetközi tiltakozás - hát ezért kér megerősítést a kormány.
A forint árfolyamával nem elegendő bűvészkedni: mi nem vagyunk olyan vonzóak mint Kína...
Saját erő meg azért nincs, mert még 90 táján szétlopták az ezeréves nemzeti vagyont. És annak ellenére, hogy a tolvajok produkálják a legkisebb befektetéssel a legnagyobb hasznot - láss csodát - csak addig, amíg a saját terepükön működhetnek. (Vagyis lopni lehet.)
Gyárat üzemeltetni...sajnos képtelenek.
AXERMIX Pertársaság · http://axermix.hu 2013.03.14. 11:54:07
Pedig az egész arra megy ki, hogy ezeket a szerződéseket, ezekkel a feltételekkel meg sem lehetett volna kötni.
Innetől kezdve ez egy akkora elszámolási kulimász az egész, hogy a optimális megoldás az, amelyiknél kamatok nélkül történik a végelszámolás.
Az adósok ugyanúgy megfizetik ennek az árát, mint a bank.
AXERMIX Pertársaság · http://axermix.hu 2013.03.14. 11:57:10
Nem is arról van szó, hogy semmit sem fizet. Hanem arról, hogy azt mondja, hogy ennyiben állapodtatok meg, abból levonja a kötbért és átveszi félkészen.
Vagy mondhatja azt, hogy határidőre nincs készen, ezért a szerződés rád eső részét nem teljesítetted, ergo őt sem kötelezi semmi.
Zabaalint (törölt) 2013.03.14. 11:57:19
"Pedig az egész arra megy ki, hogy ezeket a szerződéseket, ezekkel a feltételekkel meg sem lehetett volna kötni. "
De akkor a házat sem lehetett volna megvenni belőle, meg a pénzt használni X évig. A pénz használatának van egy önköltségi ára, ami az inflációból vagy a jegybanki alapkamatból kiszámolható.
"Innetől kezdve ez egy akkora elszámolási kulimász az egész, hogy a optimális megoldás az, amelyiknél kamatok nélkül történik a végelszámolás."
Már ha optimális bedönteni a bankokat, a betéteket és ezeken keresztül az országot.
"Az adósok ugyanúgy megfizetik ennek az árát, mint a bank. "
Mégis hol? Eszerint utólag nézve 5 évre ingyen tőkét kapnak kölcsön.
Zabaalint (törölt) 2013.03.14. 11:59:03
Ha a banknak nem fizettél kamatot, akkor semmit sem fizettél, sőt valójában az önköltségi kamatot ingyen megkaptad, hiszen 5 évig használtad a pénzt. Tehát ez olyan, mint ha a kötbér magasabb lenne, mint a munkáért kifizetett összeg.
Zabaalint (törölt) 2013.03.14. 12:00:25
De szerintem a bíróság sem hülye, ebben, amit leírsz, biztosan nem lesz benne, ugyanakkor egy korrekt döntésért szurkolok nektek.
AXERMIX Pertársaság · http://axermix.hu 2013.03.14. 12:03:10
Igen, de erre van a szerződés. Szerződés hiányában ...
"Már ha optimális bedönteni a bankokat, a betéteket és ezeken keresztül az országot."
Nyugi van. A betéteseket ne féltsd már annyira.
"Az adósok ugyanúgy megfizetik ennek az árát, mint a bank. "
Mégis hol? Eddig van 4000 halott, több tízezer egészségileg károsodott, tönkrement kapcsolatok ...
De szívesen átirányítjuk neked, amikor az mondja a behajtó a telefonba, hogy fejbelő téged vagy a gyereked ... mert gondolom most már nem is egy golyó jár nekünk, hanem inflációval növelve rögtön kettő ...
dean23 2013.03.14. 12:05:05
Netuddki. 2013.03.14. 12:06:12
Ez alapján szerintem okkal semmisnek lehetett volna tekinteni a szerződéseket és egy jegybanki alapkamattak kiszámolt összeget kellett volna kifizetni az adósnak. Persze ettől még nem biztos, hogy a fennmaradó részt egyben ki tudta volna fizetni. Erre lehetett volna valamilyen forinthitelt nyújtani nekik. Esetleg a bank büntetéséből a legrászorultabbakat megváltani, a lakásukat állami tulajdonba venni és lakbért fizettetni velük.
De semmi esetre sem közpénzből, katonatiszt módjára fizetni ezeket a bedőlt hiteleket. A lényeg az lett volna, hogy a bank is szépen viselje ezeknek a hiteleknek a kockázatát. Ami gyakorlatilag az "extraprofitja" lett volna. Amit amúgy is szeretnek az orbánék annyira hangoztatni.
Nem ezt tették, lqrták. Így sokkal nehezebb helyzetből indultok a bíróságon. Részvétem és sok sikert...
Gaius Plinius Secundus 2013.03.14. 12:08:34
Úgyérted az a Kína ami a legnagyobb dollár tartalékkal rendelkezik, és tulajdonképpen finanszírozza az USA adósságát?
Egyébként meg a bérek most is kínai színvonalon vannak Európa többi részéhez képest, ebben mindegyik politikai párt eddig is egyetértett hogy a béreket lehetőleg tartsuk alacsonyan.
Ha a külföldi tőkét szeretnéd meg magas béreket egyszerre? Ez a kettő inkompatibilis egymással a mi helyzetünkben és a jelenlegi gazdasági környezetben.
tarackos 2013.03.14. 12:08:34
AXERMIX Pertársaság · http://axermix.hu 2013.03.14. 12:12:31
Mi is úgy tartjuk, hogy először normalizálni kell a jogi helyzetet, mert napról napra nyilvánvalóbb, hogy ezek sima HUF hitelek. A deviza elszámolés, de főleg az azon elért árfolyamrés generálta a profitot a banknak.
Ezt kell visszarakni normális szerződési keretek közé (illetve a tőkét újraszámolni). S ha ez megvan, akkor kell megnézni, hogy ki az, aki nem tudja - valódi okból kifolyólag - fizetni a hitelét. Ott kellenek személyre szabott megoldások.
Mi szeretnénk élni, továbblépni az életben, nem pedig azt nézni, hogy a bank ma melyik kockájával dobott, hogy szerinte mennyivel tartzounk.
tarackos 2013.03.14. 12:13:35
De az árát is megnézheted: hetente döntik a szmog csúcsokat.
Netuddki. 2013.03.14. 12:21:12
Gondolom arra is emlékszel a vitya hogy dögette a mellét, ami szerint MEGOLDOTTA (ő, 1. szám 1. személyben) a devizahitelesek problémáit. Minden médiumból ez folyt...
Zabaalint (törölt) 2013.03.14. 12:24:00
"Igen, de erre van a szerződés. Szerződés hiányában ... "
Mint írtam én csak pénzügyi és etikai szemszögből közelítettem meg, jogilag lehet igazad, bár kétlem, hogy így lenne, de nem értek hozzá, úgyhogy nem tudom.
"Nyugi van. A betéteseket ne féltsd már annyira."
Még egyszer mondom, olvasd el, hogyan működnek a bankok. Nem csak a betétesekről van szó. A lényeg, hogy a bank nem saját forrásból, hanem betétekből vagy egyéb tartozásokból finanszírozza a hiteleket, ha 3/9-ed eszközarányos vesztesége születik a banknak, akkor nem csak a bank bukik, hanem a betétek nagy része is, még akkor is, ha a maradék 3/9-et valaki átveszi. A bankok becsődöléséhez általában 10%-os eszközarányos veszteség is elég, mivel 8% a megkövetelt tőkemegfeleltetés.
"Mégis hol? Eddig van 4000 halott, több tízezer egészségileg károsodott, tönkrement kapcsolatok ..."
Ennek mi köze ahhoz, hogy te 0%-os kamatra akarod utólag a pénzt? Az általad felvázolt szcenario szerint utólag mindent a bank, a betétesek, az OBA és az állam fizetne ki, az adósok meg ingyen kapták a kölcsöntőkét. Hiába próbálsz most csúsztatni az öngyilkosságokkal, mert nem erről volt szó.
Maitre 2013.03.14. 12:25:38
lavór 2013.03.14. 12:29:28
Ahhoz munkahelyek kellenének, nem elég a közmunka. Na meg a rettenetesen felduzzasztott közszféra.
Netuddki. 2013.03.14. 12:31:34
Zabaalint (törölt) 2013.03.14. 12:33:25
Értsd meg végre, hogy tisztán Ft forrás nem lehetett a hitelek mögött, mert az a tömeges hitelfelvétel időszakában súlyos veszteséget jelentett volna a bankoknak, emellett folyamatos tőkepótlásra lett volna szükségük.
Ha meg Ft forrás + devizaswap volt, akkor ugyanott vagyunk, mint ha CHF forrás lett volna. Ha kicsit jobban beleásod magadat a pénzügyekbe, ez könnyen belátható. Gondolj az ellenkezőjére, mikor a befektetési alap, pl. OTP EMEA csinálta ezt tavaly, euró kötvényeket vásárol, de devizaswappel Ft-ra fedezi a kockázatot, és mivel a Ft kamat magasabb, mint az euró kamat, így a kötvény hozamán felül, ami amúgy a tavalyi hozamesés miatt kiemelkedő volt tavaly annál aki időben vett, még a kamatkülönbözetet is nyeri. Ugyanez történt a bankok oldalán, csak fordítva, azzal hogy a Ft forrás mellé devizaswapet tesz a bank ugyanakkora pozícióra, nyeri a kamatkülönbözetet, így a forrás költsége csökken, így hitelezni is kisebb kamattal tud, persze mindehhez át kellett hárítani az adósra az árfolyamkockázatot. Így a bank semmit sem nyert az árfolyamkockázaton, éppen úgy, mint ha CHF lett volna a forrás.
Megjegyzem ugyanilyen devizaügyletet annak is érdemes csinálnia, aki mondjuk magyar vállalkozó, de a tevékenysége egy kis részét külföldre viszi, de nem akar devizakockázatot, ez esetben köthet egy határidős ügyletet, fedezve ezzel a devizakockázatot.
lobster thermidor 2013.03.14. 12:34:22
Hát kérlek, lehet a magyar olyan leleményes, hogy az csak na!
De tudod a baj az, hogy a sörösdobozból készült hőszivattyúval, és a 2 méter magas seprűnyélre applikált szélkerékkel azért nem lehet korszerű, exportképes gazdaságot építeni.
Én erről beszéltem!
veracity 2013.03.14. 12:39:13
Ha megnézzük, hogy az elmúl 5 évben az euro zóna inflációja minden évben 3-4 %-al alatta maradt a magyarnak, akkor belátható, hogy az EUR-nak ma legalább 330 Ft-nak kellene lenni. Mivel nem így van, -tavaly átlagosan 285 volt-, az exportáló cégek kifejezetten meg vannak szívatva. Nincs elismerve a munkájuk, a társadalom többi része rajtuk élősködik.
Pedig csak az export erősödése hozhat enyhülést a gazdaság bajaira.
Az se lenne probléma, ha az import megdrágulna és csökkenne.
Ennek egyensúly javító hatásáról is lehet beszélni.
Valóban, a devizahitelek csapdájából ki kell először törni és utána levinni az alapkamatott 2 %-ra, hogy akik export piacokra dolgoznak, azok hiteleket vehessenek fel! 350 Ft/EUR lenne az, amit el tudnék fogadni!
Zabaalint (törölt) 2013.03.14. 12:40:31
A bankokat sokkal inkább azért kellene seggbe rúgni, mert a deviza alapú nem vették figyelembe, hogy az adós fizetése és a fedezete is Ft alapú. Pedig ha hitelbírálatnál ezt a kockázatot figyelembe veszik, akkor nem hogy annak adtak volna deviza alapú hitelt, akinek ugyanolyan összegre nem adtak Ft hitelt, hanem ezek semmilyen hitelt nem kaptak volna akkora összegre, és lettek volna olyanok, akik Ft hitelt még kapnak, de devizahitelt még nem. A másik, hogy a törlesztőrészleteket is máshogy kellett volna megállapítani deviza alapú hitel esetében, amennyiben az adósnak Ft jövedelme van, akkor CHF hitel kamata + FT-CHF kamatkülönbözettel kellett volna kiszámolni Ft-ra a törlesztőt, és ettől csak nagyon durva árfolyamváltozás esetén eltérni, így persze nem a törlesztő változna helyzettől függően, hanem a törlesztés ideje az árfolyamváltozástól függően. De hát akkor a kapzsi bankok nem tudtak volna annyit kihitelezni, mert így már messze nem lett volna olyan vonzó.
Steve123 2013.03.14. 12:42:36
Hiszem, hogy alapvetően jót akartak, de az eredmény még sem ezt mutatja.
Larry Silverstein 2013.03.14. 12:47:07
Injekciókkal operálnak nem életmódváltással.
Larry Silverstein 2013.03.14. 12:49:22
Larry Silverstein 2013.03.14. 12:52:20
A szocik szerint türhetetlen hogy mi finanszírozzunk külföldi gazdaságokat, mert a világ rendje az hogy minket segítsenek az aggódó külföldiek.
Ált. a szavazóik is így gondolkodnak saját sorsukról.
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.03.14. 13:11:25
Józsi bácsi, a frappáns visszavágások nagymestere 2013.03.14. 13:13:34
lavór 2013.03.14. 13:19:31
Az autó és áruhiteleseket senki nem akarja "menteni". Összeomlott az ingatlanspekuláció, van ilyen.
Józsi bácsi, a frappáns visszavágások nagymestere 2013.03.14. 13:20:25
Netuddki. 2013.03.14. 13:27:18
Persze, mert a te céged nyugati béreket fizet a dolgozóinak mi? Akkor gondoljuk át újra, hogy ki élősködik kin.
Mellesleg a magas adók miatt meg a fidesznél kellene reklamálnod. Ők sem iparkodtak átalakítani ezt az lqrt adórendszert. Helyette sikerült még jobban összekutyulniuk...
Netuddki. 2013.03.14. 13:31:28
Azt hitted kisfácán nem számolok utána? évi 12%-os kamattal most 48 milkával tartozna. Úgy, hogy közben 1 petákot nem fizetett volna vissza belőle. De időközben 19milkát visszafizetett a banknak. Szóval számolj utána mégegyszer...
namostatutituti... 2013.03.14. 13:40:40
Aki meg azt mondja, hogy veszteségesek,azoknak mondok egy trükköt, hogy lehet n+1 milliárdot simán kivinni az országból:
1. legyél egy külföldi nagyvállalat
2. Írass egy országra szabott számlázó programot az adott országban lévő alvállalatod informatikusaival
3. Rendelkezz úgy , hogy a program a te tulajdonod.
4. Add el a programot az alvállalatodnak n+1 milliárdért.
És hogy ez veszteségessé teszi a szegény alvállalatot... szegények...
Józsi bácsi, a frappáns visszavágások nagymestere 2013.03.14. 13:48:02
kamerasmobil 2013.03.14. 13:48:21
Larry Silverstein 2013.03.14. 13:51:07
Tehát a krumpli árának oka valahol máshol van. Amúgy meg termelj krumlit, ne siránkozz.
indapass90210 2013.03.14. 13:57:22
Én egészen konkrétan féltem, elvégre miért a betétesek fizessék ki a nagyobb autót és több szobát valaki másnak?
zobod 2013.03.14. 13:57:52
AXERMIX Pertársaság · http://axermix.hu 2013.03.14. 13:58:07
AXERMIX Pertársaság · http://axermix.hu 2013.03.14. 14:03:01
A devizaadósok induláskor kevesebb pénzt kaptak, mint maga az ingatlan. Másodlagos biztosítékként sok esetben ott vannak/voltak az életbiztosítások.
A felvett hitel értéke manapság sem haladná meg jelentősen (ha egyáltalán) az ingatlanok értékét, ha megfelelő kamatszintek mellett maradt volna a történet.
Igen, van ingatlanspekuláció, de ez nem az.
lavór 2013.03.14. 14:09:28
Mármint melyik értékét? Az akkorit vagy a mait?
Bár tök mindegy... a lényegen nem változtat. A blog témájához nem sok köze van. az emberi butasághoz, a nagy nyereség eléréséhez annál inkább, de az máshová tartozik.
indapass90210 2013.03.14. 14:10:20
AXERMIX Pertársaság · http://axermix.hu 2013.03.14. 14:11:53
Hogy számodra is érthető legyen, a helyzet olyan, mintha a gázmű rádverné, hogy mágnesezed a mérőt, s más meg ott kurjongatna, hogy nehogymá a többi fogyasztó fizesse meg a medence fűtését.
Célunk a jogtalanságok felszámolásával a normális jogi környezet megteremtése. Utána majd lehet nézni, hogy kit és hogyan lehet/kell/érdemes menteni.
De pontosan mi vagyunk azok, akik az adófizetők pénzéből való mentés ellen vannak.
A jog betartását és igazságot akarunk, nem az adófizetők pénzét!
AXERMIX Pertársaság · http://axermix.hu 2013.03.14. 14:14:28
namostatutituti... 2013.03.14. 14:16:01
indapass90210 2013.03.14. 14:18:22
AXERMIX Pertársaság · http://axermix.hu 2013.03.14. 14:21:14
indapass90210 2013.03.14. 14:21:34
Persze, a jó öreg sztori, hogy a bank keletkeztette a pénzt. Nyitottak egy számlát saját maguknál, aztán az informatikus meg beírta a konzolba, hogy update szamla set egyenleg=egycsilliárdfrank where szamlaszam=$sajatunk.
AXERMIX Pertársaság · http://axermix.hu 2013.03.14. 14:22:50
indapass90210 2013.03.14. 14:24:27
namostatutituti... 2013.03.14. 14:27:13
indapass90210 2013.03.14. 14:27:47
Ha ez működne, akkor az MNB is csinálhatna egy olyat, hogy keletkeztet 150 milliárd dollárt, aztán egy összegben átutaljuk mindenkinek ami az államkötvényekért/kötelezettségért/egyebekért jár...
Mire rájön valaki a trükkre, már rég nem tartozunk senkinek semmivel, szárnyalhat a forint, paritásba kerülhet még az ajróval is.
Netuddki. 2013.03.14. 14:33:52
Miközben a kis pízem után nevetséges kamatot fizet a bank, még a számlavezetési díj 1%-át se fedezi. Igen, odaadják, 2-3%-os beetető kamatra, amit szépen 5% fölé emeltek, miközben nagyon jól tudták, hogy a frank a forinthoz képest jelentősen fog drágulni. Persze azzal senki nem kalkulált, hogy a köcsög fidesz ekkora rombolást fog okozni a gazdaságban és egy kis mellékest akar keresni a forint árfolyam döntögetésével...
AXERMIX Pertársaság · http://axermix.hu 2013.03.14. 14:34:44
AXERMIX Pertársaság · http://axermix.hu 2013.03.14. 14:36:33
Ezen a vonalon indulva derülnek ki olyanok, hogy talán deviza sincs mögötte.
Ha az sem volt, akkor meg az ember nem is erre szerződött ... stb stb.
tarackos 2013.03.14. 14:36:53
namostatutituti... 2013.03.14. 14:41:08
piglet is shine 2013.03.14. 14:43:27
Valahogy bennem is ez motoszkál azóta, mióta kipattant a devizahiteles botrány. Helyre kellett volna állítani az eredeti állapotot, azonnal. És ezután, időt nyerve, elötletelni azon, hogy milyen adósmentő programokat lehet bevezetni úgy, hogy a bankok se rokkanjanak bele.
Larry Silverstein 2013.03.14. 14:44:19
Ázsiában meg 30 év az átlagéletkor.
indapass90210 2013.03.14. 14:48:00
A svájci alapkamatban az ottani jegybank illetékes. A libort nyilvánvalóan manipulálták, de a devizahiteleseken most per pillanat nem a kamat miatt csattan az ostor, hanem azért, mert közben a frank már nem 140-160 forintba kerül, hanem 240-260-ba. A kamat már csak hab a tortán.
Szerintem a korrekt megoldás egyik első lépése az lenne, ha többek között azokat vennék elő, akik libort manipuláltak, és most nem csak pármillió bírság a banknak, hanem rábaszni a lakatot az illetékes bankvezetők vagyonára. Ott pár milliárdot mindjárt lehetne fogni.
Az meg nyilvánvaló, hogy mint @kovi1970: is írta, a fideszhez közel álló körök is kemény pénzeket keresnek az árfolyam rángatásával.
kamerasmobil 2013.03.14. 14:48:14
Ti annyira nem ertetek ehhez hogy az dobbenet.
De hogy mennyire magabiztosan osztjatok rola az eszt na az meg nagyobb dobbenet.
lavór 2013.03.14. 14:49:46
A bankok maguk döntöttek a hitelkihelyezésről, az emberek is önszántukból vették fel a hiteleket. Ha bukták, így jártak. Felháborító ez a "devizahitelesek mentése" projekt.
bIQa 2013.03.14. 14:50:05
A pénzvilág idézett képviselői tudják a legjobban, hogy a profitért mindennap meg kell küzdeni. Ez pedig eleve unortodox feladat, mivel a tuti receptek nem jellemzők egy kompetitív piacgazdaságban, ahol nincs olyan vállalkozás, ami automatikusan örökké csak ontaná a profitot
Kivéve ha sikerül kiépíteni a pénztermelő örökmozgót. Erre alegjobb ismet megoldás az eladósított állam, amelyik újra és újra azért veszi fel a hitelt, hogy törlessze az előző hitelek kamatait, csődbe viszont mégse mehet úgy, mint egy piaci szereplő
Nem véletlen, hogy ezt az örökmozgót akarják csinálni Magyarországból, sőt már meg is csinálták régen. Most már csak az üzemi nyomást kell fenntartani hogy működjön a gépezet
kamerasmobil 2013.03.14. 14:51:59
A svajci frank arfolyama a gazdasagi valsag miatt szallt el.
Mindenki oda menekitette a penzet azaz mindenki frankot akart venni. Amit meg sokan akarnak venni annak felmegy az ara.
A kormanyokat a CDS felar emelkedese miatt lehet hibaztatni mert az viszont beepul a hitelek kamataiba. A hitelezo bank rovid lejaratu hitelbol vagy hasonlo ugyletbol finanszirozza a devizatartozast es amikor Magyarorszag kockazatos lett akkor ezt felszamitottak a kulfoldi hitelezok neki.
Ettol meg a bankok a valsag elott marha jol kerestek es tisztessegtelen volt ugy osztozni a hasznon hogy a magas kockazatot viszont teljesen az ugyfelre haritottak.
De amit axermix szeretne az meg ennel is tisztessegtelenebb. Akarhogyan is probalja magyarazni.
indapass90210 2013.03.14. 14:54:36
Lehet, hogy meg kellene állapodni Svájccal egy segélyprogramban, nekik úgyis EUR100milliárd számra áll a lóvé, és a nyugati fejlett államok úgyis szeretnek jótékonykodni.
kamerasmobil 2013.03.14. 14:57:26
De a Fideszeseknek fontosabb volt a sajat 20-50-x millios devizahiteluket vegtorleszteni...
namostatutituti... 2013.03.14. 15:00:24
Szűtté mamá? Szűjjé! 2013.03.14. 15:00:39
A fidesz felszólítja Gyurcsány Ferencet, hogy haladéktalanul hagyja abba a krumpli drágítását!
lavór 2013.03.14. 15:02:53
Ugyan már! "Társadalmi szolidaritás", és pont ebben az országban írod, pont most...
Ha a bank el tudja adni az ingatlanjait, adja el, ha meg nem, találjon ki ő rá valamilyen konstrukciót. Alakuljon ki végre itthon is a bérlakás rendszer. Nem kell mindenkinek öröklakás. Egyébként nem kell menteni a devizahiteleseket. Munkát és normális béreket kell adni nekik, ennyire egyszerű. De amíg ez nem világos az emberek, a bankok és az állam előtt, addig csak kábítsátok egymást.
lavór 2013.03.14. 15:04:44
Jól írod, "manipulatív módon azt kommunikálták"... Ma sincs másként. Hihetetlen, mit meg lehet etetni az emberekkel.
Larry Silverstein 2013.03.14. 15:11:01
indapass90210 2013.03.14. 15:19:48
indapass90210 2013.03.14. 15:23:43
Ugyanis furcsa, hogy míg nyugat- Magyarországon román és szlovák vendégmunkásokat foglalkoztattak bizonyos ipari létesítmények, addig Borsodban sokan otthon, a saját házukban éheztek, mert nem volt helyben meló.
Persze ehhez szemléletmódváltás szükséges, mivel a többség el sem tudja képzelni, hogy elköltözzön onnan, ahová a gólya anno hozta.
namostatutituti... 2013.03.14. 15:29:22
namostatutituti... 2013.03.14. 15:36:17
Zabaalint (törölt) 2013.03.14. 15:44:20
"Az ingatlanspekuláció az, ha sokkal több pénzt veszel fel arra, mint amennyit az ingatlan ér, arra gondolva, hogy majd egyszer az ingatlan sokkal többet fog érni s abból kifizeted a hitelt."
Bocsánat, nem tudtam, hogy félkegyelművel van dolgom :-)
Zabaalint (törölt) 2013.03.14. 15:45:37
"Hogy számodra is érthető legyen, a helyzet olyan, mintha a gázmű rádverné, hogy mágnesezed a mérőt, s más meg ott kurjongatna, hogy nehogymá a többi fogyasztó fizesse meg a medence fűtését."
Nem, nem olyan, mert a hitelek konkrétan a betétekből vannak, a bank szavatoló tőkéje meg tized akkora mint a bank hitelállománya.
indapass90210 2013.03.14. 15:48:02
De pont arról kellene szólnia a társadalmi szolidaritásnak, hogy differenciáltan segítünk. Ha valaki gond nélkül ki tudja fizetni az áram árát, akkor inkább ahelyett, hogy neki segítünk be a medence fűtésébe havi egy tizessel, ehelyett mondhatnánk azt, hogy 5 rászorulónak fizetünk be kétezret a számlájából.
indapass90210 2013.03.14. 15:54:42
A másik variáció az, hogy siránkozni otthon a kis faluban, hogy nincs meló, a gyerekeknek meg megmagyarázni, hogy azért nem kell nektek montenbájk, mert majd úgyis itthon maradtok a papa mellett segíteni, hogy akkor is legyen aki kivigye a kert végébe szarni, amikor már maga nem tud járni.
komplikato 2013.03.14. 15:58:56
Kamat? Kezelési költség?
Rémlik ilyesmi általános 6-ikból, hogy kamat, kamatos kamat számítása, stb.
namostatutituti... 2013.03.14. 16:01:34
komplikato 2013.03.14. 16:11:26
Normálisan működő országban csak csak, na de itthon? Tőke ugye nincsen. A cégeknek azért kell hiteleket felvenni, hogy kihúzzák amíg a partner vagy ügyfél kicsengeti sok időhúzással amivel tartozik. Már ha. Ha ez a partner az állam, akkor várhatnak 90 napot vagy sokkal többet. Szóval van ám itt egy csomó csapda, amik nélkül tényleg jó lenne amit írsz.
komplikato 2013.03.14. 16:13:06
indapass90210 2013.03.14. 16:15:47
komplikato 2013.03.14. 16:19:15
Na ezért kell jó ideje THM-et megadni és nem csak a kamatot. A jó kérdés az, mennyi volt a THM?
lavór 2013.03.14. 16:53:38
Mit lehet elvárni az átlagemberektől?
kamerasmobil 2013.03.14. 17:01:41
Ha eleg nagy pechje volt akkor 140-150 korul vette fel a CHF-et tehat most eleve van egy +60% az arfolyam miatt a tartozason. Es csak utana jon ra a kamatos kamat 10-15-20 evre.
komplikato 2013.03.14. 17:57:48
Volt egy konkrét hosszú írás és elemzés a Kiszámoló blogon, hogy ez miért konkrét hülyeség, városi legenda ...
Az utolsó 100 komment: