2012.03.04. 14:50
Hazafiasságból jeles
Az új NAT lassan az igazi menzai zöldségleveshez hasonlít: "mindent bele!"
Eddig is csak kapkodtuk a fejünket, mire van szüksége a gyermekeinknek (és miről maradtunk mi le): erkölcstanra, hazafiasságra és demokrácianevelésre, a családi életre, médiatudatosságra, gazdasági és pénzügyi nevelésre, honvédelmi ismeretekre valamint környezettudatosságra. Ezen kívül ott van még a mindennapi testnevelés, a tízujjas gépelés, a lovaskultúra oktatása, valamint a bábjáték.
Az etikával kapcsolatban sok vita volt már eddig is, de az sem tiszta, mit fognak oktatni a hazafiasság és demokrácianevelés, valamint honvédelmi ismeretek zászlaja alatt.
- vajon milyen módszerekkel akarják belediktálni a gyerekekbe a hazafiasságot? A cél patrióták, konformisták vagy önállóan gondolkodó, véleményalkotó polgárok kinevelése?
- objektíven bemutatja-e, mi a geopolitikai helyünk Európában, mi a szerepe az Európa Uniónak és milyen nemzetközi egyezményekhez csatlakoztunk, azok milyen tényleges kötelezettségeket rónak Magyarországra és polgáraira?
- a demokrácia alappillérei szóba kerülnek majd, olyanok például, mint a hatalmi ágak szétválasztása és a sajtószabadság? Hogyan mutatja majd be a tantárgy az állam jogait és kötelezettségeit, valamint az állampolgárok jogait és kötelezettségeit? Elárulja a diákoknak, valójában mi az a történelmi alkotmány, mi tartozik bele és mi az a Szent Korona tana?
- a hazafiasság témakörében elmagyarázza, miért van szükség adófizetésre, mi az a költségvetés, milyen tételekből áll össze és kik azok a "potyautasok"? Mi a feladata az államnak és az önkormányzatoknak, és mit várhat el az adófizető cserébe az általa befizetett összegért? Vajon mi az, szolgáltató állam és jogosan követelik-e az állampolgárok, hogy tudják, mire megy el a pénzük, a politikusok az ígéretek helyett mire költik el valójában az adóból befolyt forintokat?
- mennyiben hazafias a lézerblokkoló, a szlovák rendszám, az off-shore cégek, a svájci bankszámla, a külföldi ingatlan? Követendő vagy elítélendő, kinek szabad és kinek nem? Hazafiasnak számít még attól egy diák, ha jobban szereti a Milka csokit mint a Tibit?
- másodrendű állampolgár az, aki szegény? A hazafiasságba beletartozik-e az elesettek támogatása, a "nem hagyunk senkit az út szélén" magatartás?
- vajon bemutatja a gyerekeknek, mi az, amire tényleg büszkék lehetnek (műemlékek, találmányok, felfedezések, művészeti alkotások, Nobel-díjasok, stb.), és mikor van az, amikor jobb, ha lehajtják a fejüket és ne dicsekedjenek azzal, hogy ők is magyarok?
- a hazafiasságba vajon beletartozik, hogyan kell viselkedni külföldön és hol van a határ a sporteseményeken szurkolás és a huliganizmus között? Hogyan érezzenek akkor, amikor az osztrák üzletben magyarul van kiírva, „Ne lopj!”?
- vajon a politikusok meg fognak mindent tenni azért, hogy jó példával járjanak elől a hazafiasság és demokrácia terén? Mi fér ebbe bele? Hogyan magyaráz majd olyan fogalmakat és kitér-e mindennapi értelmezésükre, mint rasszizmus, antiszemitizmus, sovinizmus, nácizmus, globalizmus, nacionalizmus?
- a demokráciára nevelés hogyan fog viszonyulni a kisebbségek jogaihoz, a vallásszabadsághoz, a mássághoz? És a bőrszínhez? Az eltérő kulturális háttérhez?
- ad majd szamárvezetőt ahhoz, hogyan kell kulturáltan tüntetni és ellentüntetni, politikai rendezvényeken részt venni, a szónoklatokat meghallgatni vagy kifütyülni? Vajon ad-e majd menthető indokot más autójának felgyújtására, kirakatok betörésére, kukák felborogatására?
- vajon ismerteti-e majd a politikai irányzatokat, tudja-e majd a tanár tárgyilagosan, saját politikai nézeteitől elszakadva elmagyarázni, hogyan alakult ki történelmileg a jobboldal, a baloldal, a liberalizmus és a zöld irány, a különböző csoportok milyen alapértéket követnek? Kiderül a gyerekek számára, kik azok a lobbisták és hogyan tudják befolyásolni a politikát?
- a tantárgy kitér majd arra, mikor kit kell hazaárulónak tekintetni, kinek van joga hazaárulózni a parlamentben és kik az aktuális idegenszívűek? Bemutatja majd az indulatok történelmi gyökerét, megtanít-e felismerni a tényleges szándékokat és indítékokat?
- megismertet-e politikusi pályákat, ideológia-váltásokat, vezetési stílusokat?
- segít majd eligazodni a különböző választási programokban, ígéret-áradatokban? Ad-e támpontot a realitás és álom elválasztásához?
- bemutat olyan intézményeket, mint Állami Számvevőszék, ombudsman és Alkotmánybíróság? Elmagyarázza, miért van rájuk szükség, mit csinálnak és valójában mit kellene csinálniuk?
- tanítja-e, hogyan kell valami mellett és ellen érvelni, bevezeti-e a diákokat a vitakultúrába, megmutatja, mi az a tolerancia?
- hogyan fogja osztályozni a tanulókat, lehet valaki hazafiasságból jeles vagy közepes? Mi lesz azokkal, akik hazafiasságból elégtelenek?
Igazi fekete ló azonban a honvédelmi ismeretek, mint tantárgy.
- Vajon mi lesz a valódi célja, hogyan jelenik meg a tantervben és melyik korosztálytól mit követel majd meg?
- meghatározott heti óraszámban kell majd gyakorlatozniuk a gyerekeknek, vagy elég lesz havonta egyszer?
- az elméleti oktatás mit takar majd? Rendfokozatok ismeretét, fegyverzeti és hadászati ismeretet? Kitér majd a NATO-ra, annak küldetésére és céljaira, valamint hazánknak az abban betöltött szerepére?
- a gyakorlati oktatás ki fog merülni a „jobbra át hátra arcban” vagy lesz kötelező lövészet, gránátdobás, akadálypálya-leküzdés hágcsókkal és palánkokkal? Lesznek harci játékok, várfoglalás, zászlómegszerzés, paintball csata? Ha igen, milyen gyakran?
- lesz egészségügyi oktatás, elsősegélynyújtás-tanfolyam, stb.? Ezeket kik tartják majd?
- ki fogja biztosítani a gyakorlati oktatáshoz a helyszínt és a szükséges szakember-gárdát?
- valamiféle levente-képzés a cél, vagy inkább a katasztrófavédelem számára képeznének ki szükséghelyzetben ténylegesen is használható segédeket?
- lehet majd kérni felmentést lelkiismereti alapon?
És végül, de nem utolsó sorban, mindez mennyibe fog kerülni?
P.S.
2012. március 15.
Kiegészítések a demokráciára nevelés tantárgyhoz:
- helyfoglalásos ipi-apacs szabályainak formálása, aktuális nemzeti ünnep pártpolitikai céloknak alárendelése, rendezvényekhez hazai ingyenes és fizetős tüntetők, valamint biodíszlet toborzása
- import tüntetők felkutatása, felkérése, logisztikájuk, kommunikációjuk megoldása
- saját import tüntetők legitimálása, ellen-import tüntetők illegitimmé nyilvánítása
- import és hazai tüntetők tüntetésének (békemenetének, marketingjének, stb.) költségvetése és számvitele, különös tekintettel az aktuális adózási szabályokra
- tüntetésekkel kapcsolatos szerzői jogok, különös tekintettel az internetes jogdíjakra
Csatlakozz a Facebook csoportunkhoz!
· 1 trackback 1 komment
Címkék: március 15 hazafiasság demokráciára nevelés erkölcstan NAT honvédelmi ismeretek
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Elavult világnézetek 2012.04.23. 12:45:41
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Eliselt 2012.03.05. 12:58:21
A felsorolásból hiányoltam Stohl Buci haknis előadását "Hogyan kell ittasan, bedrogozva megbánni józan tetteinket" című előadását, melyhez hamarosan csatlakozhatna Kamu Roland tanácsai: családra nevelés veszkós csizmában.