véleménynyilvánítási szabadság6 (1).pngA kormány 10 új vidéki kaszinó megnyitását tervezi, meghívásos-koncessziós alapon – és most sokakban felmerülhet a jogos kérdés, vajon hova lett a „nemzetbiztonsági kockázat” és mikor fog újra előkerülni, mint mindent ütő adu és ezentúl a családok konyhapénzét fogják-e a játékszenvedélyesek újra a gépekbe dobálni, vagy esetleg csak a floridai utazás esik áldozatul?

A játékgépek pánikszerű betiltása miatt tavaly egyes becslések szerint 3,2 milliárd forint adóbevételtől esett el a költségvetés, más források szerint ez a 3,2 milliárd veszteség valójában havi szinten igaz (azaz tavaly csak 10 milliárd a veszteség). És ez csak szimplán a játékadó bevétel, olyan tételek nem szerepelnek benne, mint áfa, társasági adó, iparűzési adó, bérek utáni járulékok, stb.


Ám a betiltósdinak volt nyertese is, mégpedig a három nagy kaszinó – ugyanis náluk csalódott le a pénznyerő automaták iránti igény egy része, így a nyerőgépek miatti bevételük is jelentősen, kb. háromszorosára növekedett.  Valószínűleg ezen felbuzdulva a Varga-minisztérium – fejet hajtva a piaci igények előtt és elfelejtve a demagóg „családok mennek tönkre” szólamokat – 10 új kaszinót szeretne, egyenként 850 millió forintos adóbevétellel.

 

casino_1.jpg

Az ötlet alapvetően nem rossz, ám az ördög megint a részletekben rejlik – gondoljunk csak a fiatalok egészségvédelmét zászlóra tűző dohánypiac-újrafelosztásra, azaz a trafik-mutyira.

„Ellenzéki képviselők úgy vélik, a meghívásos eljárás legvalószínűbb célja, hogy a Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter által meghirdetni tervezett tíz vidéki koncessziós kaszinó létesítésének és működtetésének jogát könnyedén átjátszhassák a Fidesz-közeli cégeknek és a „haveroknak” (…)”. (hvg.hu)


Vajon mekkora az esélye annak, hogy ez nem így fog történni? Ezt mindenki józan eszére támaszkodva, ennek hiányában pártállására vagy épp kenyéradó gazdájára figyelemmel eldöntheti – és végső soron azt a következtetést is levonhatja, a kaszinókba úgysem a szegények járnak, így az intézkedés nem az egyébként is szegényeket sújtja, hanem immár széleskörűen hozzáférhetően teszi lehetővé, hogy az úri közép- és felsőosztály áldozhasson hobbijának. És ráadásul még a költségvetés is gyarapszik.

 

A másik oldalról azonban meg kell jegyezni, hogy egy normális végrehajtás, azaz nem kaszinó-mutyi esetén az adófizetők akár még jól is járhatnak:

  • ha már adóbevétel,CASINO morgás joga.jpg akkor az inkább játékadóból származzon, mint például a tranzakciós illeték továbbemeléséből. Ha a kormány álláspontja az, hogy ne a zemberek fizessék meg, akkor a játékadót ugyan a zemberek fizetik meg, de legalább saját döntésük alapján, nem pedig muszájból, „ez nem megszorítás” alapon. A jelenlegi nyerőgéptiltás nyertesei a szomszédos államok határmenti játéktermei, illetve az illegális vesztőhelyek, pedig a magyar költségvetés is gyarapodhatott volna egy jól átgondolt szerencsejáték-szabályzással.
  • jó útnak tűnik az is, hogy a szerencsejáték iránti kereslet szabályozott módon legyen kielégítve – ne pedig kocsmákban pult alól, meg határmenti forgalomban – így egyrészről vissza lehet szorítani az illegális piacot, másrészről pedig a használt eszközöket is kötelező előírás-szerűen használni (nyerési arány beállítása, stb.)
  • a kaszinók nagyfokú társadalomra veszélyessége természetesen nem változik – 10 vidéki kaszinó azonban nem olyan sok, hogy minden faluban legyen játéklehetőség, így valószínűleg ezekbe az intézményekbe idelátogató függők sem a társadalom legelesettebb rétegeiből fognak kikerülni. Ráadásul a kis mennyiségű kaszinó esetén könnyebb a szabályozást korrigálni – bár félő, hogy ha mutyira kerül sor (azaz a piac baráti felosztására), akkor az összes módosítás a haverok javára fog történni, hasznuk maximalizálása érdekében (lásd dohányértékesítés árrésének két és félszeresére emelése). És mint tudjuk, fontos, hogy végre vannak magyar nemzeti tőkések - és ebbe az Orbán Viktor által üdvözölt irányvonalba várhatóan jól illeszkedik majd az új nemzeti kaszinótulajdonos-réteg is.
  • casino nyerő széria kicsi.jpgA 10 kaszinó létrehozása rengeteg pénzbe fog kerülni – először is épületek kellenek (a piac lehalászása érdekében lehetőleg már meglévők), ezeket át kell alakítani, létre kell hozni a szükséges biztonsági rendszert (beléptetés, kamera, széf, stb.), kell például központi légkondi, spéci világítás meg korszerű vizesblokkok és a gépek sem olcsók, ahogy a megfelelő színvonalú bútorzat sem – éppen ezért üdvözölendő, ha ezeket a beruházásokat nem az állam finanszírozza az adófizetők pénzéből.
  • kell még személyzet is – és egyáltalán nem biztos, hogy a megfelelően képzett humán erőforrás rendelkezésre áll, így nagy az esélye, hogy szakértelem hiányában a vidéki kaszinók egy része üzletileg nem lesz sikeres. Ez a szektor meglehetősen élőmunka-igényes, a forgalom ingadozó és a városok egymástól jelentősen eltérő piaci környezetet biztosíthatnak, így azt sem lehet kijelenteni, hogy ugyanaz az üzletpolitika sikeres lehet Szegeden meg Szolnokon is.
  • a fentiek miatt csak örülni lehet annak, hogy a kormány jelenleg nem abban gondolkodik, hogy a Szerencsejáték Zrt vezényelje ezt a hálózatépítést, főleg miután a cég a szegedi és a kecskeméti kaszinójával – igaz más szabályozási környezetben -  korábban már megégette magát. Azt sem lehet teljes bizonyossággal kijelenteni, hogy az állami vállalat rendelkezik a megfelelő játékszervezési és biztonsági szakértelemmel – számukra sokkal kedvezőbb lenne, ha egy szerver alapú pénznyerő automata rendszer kiépítését kapnák feladatul.   
  • a rendszerbe azonban bele van kódolva a nagyfokú bizonytalanság is – ahogy a nyerőgépek egy nap alatt a MÉH-be lettek küldve és a játéktermek bezártak, egyes vállalkozók pedig százmilliókat öltek a szerverauditálásba feleslegesen, vajon mi az esélye annak, hogy a kormány hirtelen felbuzdulásból nem fogja megint újraszabni az egész szabályozást? Mi garantálja, hogy aki ma befektet egy kaszinóba, az holnap is működtetheti azt, nem lesz hirtelen extra méretű nemzetbiztonsági kockázat a tevékenysége és nem kerül lakat élete művének az ajtajára?

A helyzetet bonyolítja, hogy a kormányzati tervek bejelentésével közel egy időben az egyik nagy budapesti kaszinó három vidéki nagyvárosra kért fiókintézmény-nyitási jogot. Azt még nem tudni, hogy beleszámolandók-e a tíz új kaszinóba a már meglévő budapesti intézmény által megnyitni tervezett helyiségek.” (fortunaweb.hu)

póker morgás joga.jpg

 

Jó lenne hinni és azt mondani, a kormány tényleg csak a piaci igényeket és a költségvetési bevételeket tartja szem előtt, miközben ügyel a szegény elesettek érdekeire is, addig is várjuk, mely 10 társaság fogja megnyerni a meghívásos koncessziót, és azok kinek a tulajdonában állnak majd.

 

forrás: fortunaweb.hu

 

 

Ha tetszett és szívesen olvasnál még több morgást, tematikus tartalomjegyzék itt.

Amennyiben tetszett, várunk Facebook-csoportunkban!

 

A bejegyzés trackback címe:

http://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr295431879

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

legeslegujabbkor 2013.07.29. 15:47:32

"a rendszerbe azonban bele van kódolva a nagyfokú bizonytalanság is – ahogy a nyerőgépek egy nap alatt a MÉH-be lettek küldve és a játéktermek bezártak, egyes vállalkozók pedig százmilliókat öltek a szerverauditálásba feleslegesen, vajon mi az esélye annak, hogy a kormány hirtelen felbuzdulásból nem fogja megint újraszabni az egész szabályozást?"
Ha a rendszernek egy gazdája lesz, akkor nincs probléma a törvényi szabályozással, és innentől hívhatjuk a szerencsés tulajdonost Keresztapának is.