véleménynyilvánítási szabadság6 (1).pngMiért olyan mágikus a július elseje, hogy lehetőleg jó sok minden változzon ezen a napon? Vajon a meleg teszi meg az a hit, hogy ha a fél ország szabadságon van, majd nem tűnik fel annyira? De, feltűnik. Meg az is, hogy egyes gazdasági szektorok új időszámításba léptek ma - a trafikmutyi ha sántikálva is, de beteljesedett (végre minden dohányos saját szemével láthatja, vajon a nyertes szegény kisvállalkozók önmagukat zsákmányolják ki, vagy ugyanúgy másokat, mint a gaz multik), a fuvarozók meg eldönthetik, a csakis egyedül Orbán Viktor nevéhez kötött e-útdíj bevezetése során:

  • az érdekvédelmi szervezeteik kinek az érdekét védik,
  • valamint mennyi idő alatt mennek csődbe, ha nincs megfelelő mennyiségű likvid forrásuk vagy árrésük.

Oké, a nagyoknak is lesz dolguk, készíthetik a cselekvési terveiket, hogyan fogják átvenni a kicsik helyét sorban egymás után és hogyan hasítanak ki egyre nagyobb tortaszeletet a nagy fuvartortából.

Előzmény: Vajon milyen kihatásai lesznek az e-útdíjnak?

A mai nap világosan megmutatta, a rendszer jól működik, az illetékesek forgalmi zavart nem tapasztaltak:

"Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. központjában dolgozó szakértő stáb éjfél óta "forgalmi zavart okozó körülményt" nem tapasztalt, közölte hétfő délután Kibédi-Varga Lajos e-útdíj szakmai projektszóvivő. mint mondta, az ÁAK központjában dolgozó stáb a műszaki-informatikai, ügyfélkezelési, kommunikációs kollégák bevonásával folyamatosan irányítja és kezeli az 1500 értékesítési pont rendszerbe illeszkedését, figyelembe véve az aktuális történéseket. Az indulás után informatikusaik túlterheléses támadást észleltek; erről azonnal értesítették a sajtó munkatársait, hiszen fontosnak tartják a média hiteles, azonnali tájékoztatását, tette hozzá.

Az ügyfelek adatainak védelme és biztonsága úgy kívánta, hogy üzemszünetet rendeljenek el addig, ameddig informatikusaik meg nem győződnek a műszaki-informatikai háttér biztonságáról. Ha beigazolódik, hogy szándékos informatikai támadást intéztek hálózatuk ellen, az illetékes hatóságok mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy az elkövetőket megtalálják és felelősségre vonják. (MTI)" (index.hu)

A "túlterheléses támadás"-t a legegyszerűbb a hekkerekre kenni - bár az is lehet, hogy simán csak túl sokan akartak egyszerre jegyet venni vagy bedöglött valamelyik funkció (programhiba, stb.), de ez számunkra nagy eséllyel örök rejtély marad, hiszen hogyan merné egyetlen illetékes is bevallani, hogy Orbán Viktor utasítása ellenére nem lettek készen július elsején nulla órára és nem egy tökéletes rendszert üzemeltek be? 

Aki viszont "forgalmi zavart okozó körülményt" látott annak ellenére, hogy olyan nem volt, netalán hosszú sorokat, az vegyen magának spéci "Tündérország" szemüveget, az majd kitakarja a zavaró képrészleteket. És valószínűleg kellene egy ilyet küldeni a románoknak is, akik viszont nem úgy látják, hogy nálunk bizony minden nagyon jó, minden nagyon szép és minden a legnagyobb rendben.

"Az országúton veszteglő, magyarországi belépésre várakozó kamionok miatt a nagylaki (Nadlac) határátkelő felé vezető DN7 jelzésű úton egyetlen sávon, váltakozó irányban zajlik a közlekedés. A román közúti és határrendőrség járőröket mozgósított az Arad és a nagylaki határátkelő közötti útszakaszon - közölte a román Mediafax hírügynökség.

Az Arad megyei határrendőrség sajtóközleménye szerint a magyar útdíjkifizetés szabályozásának változása miatt hétfőn megnőtt a 3,5 tonnánál nehezebb járművek várakozási ideje a román-magyar határátkelőhelyeken.  A román határrendőrség felkérte a magyar határrendészeti hatóságokat, hogy hozzák meg a szükséges intézkedéseket a kamionok várakozási idejének csökkentése, „a folyamatos és civilizált ellenőrzés" biztosítása érdekében." (fn.hir24.hu)

Talán az illetékeseknek szólni kellene, hogy hívják fel a román hatóságok figyelmét arra, hogy a hu-go.hu GYIK-ja szerint egy viszonylati jegy (vagy ahogy a fuvarosok hívják, "pecajegy") megváltása 3-5 perc, tehát az nem lehet sor, amit látnak. Igaz, hogy a 18 oldalas kérdezz-felelek oktatóanyag csak magyar nyelven elérhető, de kizárt, hogy az állományukban ne legyen olyan személy, aki le tudja fordítani nekik. Plusz még a román szervek azt is igazán megtehetnék, hogy  szóljanak a kamionosoknak, ne totojázzanak az automatáknál, hanem igenis végezzenek 3-5 perc alatt, ahogy azt odafönt kiszámolták. Egyébként pedig a sor nem hazánk területén van, tehát no problem.

Az csak aljas rágalom, csúsztatás, stb. (esetleg kiváló utólagos indok a köznevelés államosítására?), hogy volt ma olyan sofőr, aki 15 perc alatt sem boldogult az automatával, pedig bírta a nyelvet. Szégyellje magát, valószínűleg ő sem olvasta a GYIK-ot.

Ráadásul a nem káosz közepén álló sofőröket azzal riogatták az index szerint, hogy "több száz rendőrt vezényeltek ki az utakra, akik igazoltatással, és a rendszámok feljegyzésével próbálják lehűteni a tiltakozók kedvét" - és ezt el is hitték az érdekeltek minden további nélkül. És az index is megerősítette azt, amit egy fuvarozó morgott pár napja egy korábbi morgás-posztban: a szakmai szervezetek a saját pecsenyéjüket sütögetik és "ahelyett, hogy a tiltakozás mögé állnak, inkább le akarnak paktálni, és így nem is képviselik a kisebb vállalkozók érdekeit." Erre a gyanúra még rá is tett egy lapáttal a nyilatkozó illetékes: 

"Ezúton is köszönjük a hazai fuvarozó érdekképviseletek, így az MKFE, a NiT, a FUVOSZ segítő szándékú együttműködését, építő jellegű észrevételeiket" (Kibédi-Varga Lajos, az e-útdíj szakmai projektszóvivője)

 

És várhatóan mindez kin csattan?

  • a fogyasztókon, hiszen az útdíj szükségszerűen előbb vagy utóbb be fog épülni az árakba, ráadásul amíg a bevezetési káosz tart, ellátási gondok is lehetnek egyes termékekből
  • az adófizetőkön, hiszen az agyonpakolt teherautók sokkal nagyobb környezeti terhelést okoznak, mint az engedélyezett tengelyterhelés - az útburkolatok elhasználódása valószínűleg emiatt sokkal nagyobb mértékű lesz, a javításokat pedig az adófizetők finanszírozzák (amellett, hogy a nyomvályúk és kátyúk balesetveszélyesek és extra módon igénybe veszik a gépjárműveket)
  • a termelési lánc szereplőin, ők erősen gondolkodhatnak, mit és hol meg hogyan tudnak érvényesíteni, meg aggódhatnak, hogy a termelésükhöz-kereskedelmükhöz szükséges anyagok, stb. időben megérkezzenek és ne kelljen kényszerű leállással számolniuk
  • a kisebb fuvarozó cégeken, őket a likviditási gondok mellett satuba szoríthatják a nagyok meg a külföldi fuvarozók is. Sovány vigasz számukra, hogy a kormány mennyire törekszik a hazai kisvállalkozások megerősítésére. És mivel látják azt, a kormány mennyi könnyet hullatott eddig például az ős-trafikosokért, tudják, ha csődbe mennek, őértük sem fog egyetlen politikus sem sírni egyetlen pillanatig sem. 

 

Az útdíjjal nem az a baj, hogy van, hanem az, hogy összege nem áll összhangban a magyar gazdaság jelenlegi állapotával, bevezetése pedig elhamarkodott, átgondolatlan és olyan következményekkel jár, amely sok család egzisztenciáját döntheti romokba - nekik aztán szajkózhatja a kormány, hogy "Magyarország jobban teljesít".

És aki azt állítja, ezt az adónak nem nevezett e-útdíjat nem a zemberek fizetik meg, az részletesen indokolja: akkor ki?

 

Ha tetszett és szívesen olvasnál még több morgást, tematikus tartalomjegyzék itt.

Amennyiben tetszett, várunk Facebook-csoportunkban!

 

A bejegyzés trackback címe:

http://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr845386736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

rezsoatya (törölt) 2013.07.01. 22:33:36

Kulonben is, az elmultnyolcev, meg az EU, meg az IMF, meg a hekkerek, meg a tudjukkik, meg mindenki mas a hibas, a rendszer tokeletesen mukodik, oszoljanak, nincs itt semmi latnivalo!
Es ha sor van, uljenek at egy masik kamionba es keruljek meg az orszagot!

kisvagány 2013.07.01. 22:48:45

Ezt az országot elég nehéz megkerülni,különösen ha valaki Románia irányából érkezik.

morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2013.07.01. 23:26:19

@kisvagány: a románok felől érkezők a románok problémája, nem?

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.07.02. 09:03:41

Mi lesz? Semmi. Megjavul a rendszer és kész. Hasonló megoldás máshol is van. Tipikus műbotrány ez.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2013.07.02. 10:38:13

heheh birka gondolkodj inkább !

Képzelj el egy nagy építkezési munkát pl. egy repülőteret. El lehet úgy is indítani, ha nincs kész. Mondjuk nincs belülről levakolva. És nincsenek a mosdók működő állapotban. Sőt a mozgó alagutak amik a géphez vezetnek nem mozognak még és nincs elég busz sem ami kivigye a gépekhez az utasokat.

El lehet indulni? El persze bár szégyen: beállítanak egy-két műanyag wc-t és az utasok majd saját lábukon kisétálnak a bőröndjeikkel a puszta betonon parkoló gépekhez. Lesznek sorok, lesznek késések de mindenki repülhet végső soron.

De ha a kifutópálya nem készül el akkor nincs tovább. Persze lehet úgy tenni mintha megnyitott volna a reptér. De nem nyithat meg, valójában.

Valahogy így van ez, az útdíjjal is. 40 milliárdért, az adófizetők pénzén, a magyar vállalkozók terhére.

Ha ez neked műbotrány hát nekem nem az.

CSENDES 2013.07.02. 13:20:12

@Pascal: Én ennél tovább gondoltam a dolgot. Az e-útdíj bevezetésének kóstolójaként, először megkínáltak a vevőim (nagykereskedelmi szervezetek), hogy adjak nagyobb mértékű egyszeri akciós kedvezményt,hogy ők a kiskereskedők felé ne kelljen,hogy áthárítsák a költséget. Remek ötlet. A nagykereskedő logisztikai hálózatot alkalmaz, hogy terítse az áruját. Nem akar lemondani a haszon egy fillérjéről sem, rám hárítaná. Ezen felül rám hárítaná az alapanyag megnövekedett fuvardíját a belföldi beszállító is, aki egy hordó alapanyagot (kb 180 kg) eddig kb. 3500 Ft-ért szállított, most szeretné, ha 7000 Ft-ot fizetnék. Szerintetek hogyan segíti ez a belföldi vállalkozások versenyelőnyét?

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2013.07.02. 14:04:13

Majd megbeszélitek egymás közt komolyra fordítva egyrészt olyasmiről van szó amit a környező országokban már mindenhol bevezettek és ahhoz képest nálunk eddig lényegében ingyen lehetett sztrádán/főúton kamionozni.

tehát az általános elvet miszerint nem matrica alapon hanem használat alapon kell (magasabb) díjat fizetni ne vitassuk.

MKFE, a NiT, a FUVOSZ nem értem. Miért nem állt ki határozottan a környező országokhoz képest lényegesen magasabb díjak és az elvileg június 5-én induló tervezett tesztüzem elmaradása miatt. Mert amíg "kérnek" meg "nyilatkoznak" utolsó pillanatban legfeljebb látszatnak jó csak.

Tegnap még nem volt fedélzeti eszköz, nem működött egyáltalán a GPS alapú útdíjszámítás, pecajegyet se nagyon lehetett venni. Mára ez mind elmúlt volna? Lett fedélzeti eszköz, megy ez alapján a számítás, és lehet jegyet is venni ? Tehát fel lehet szállni a kifutópályáról legfeljebb gyalog kell a gépig kiballagni? Vagy semmi sem megy csak úgy teszünk, az érdekvédők pedig a háttérben simulékonyan "egyezkednek"...

Szerinted melyik.

siskalaszlo · http://vulgarian.blog.hu 2013.07.02. 16:27:07

még jó, hogy mondták a fuvarozók, hogy legyen tesztüzem, de minek az :)

RS 2013.07.02. 16:41:09

Véletlenül ismerem azt a céget aki ezt fejlesztette (elég sok állami megbízást kapott, független az politikai oldalaktól), nagyon ügyesen tárgyaló cég óriási ismeretségi körrel és mutyi hajlandósággal. Sajnos amikor a projektet meg kell valósítani akkor már nem annyira kompromisszum képesek. Amiket ez a cég csinált annak még nem lett jó vége. Induljunk el azt majd foltozgatunk alapon játszanak. Mi konkrétan borítékoltuk a várható kifogásokat. És lám be is igazolódott, hogy az első éles használatnál össze omlik a rendszer. Kb, fél év lesz ez az átmeneti időszak és azután sem lesz stabil.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2013.07.02. 17:31:50

Valahogy még közbeszerzés sem volt jól emlékszem? Nem mintha az sok mindent garantálna. De nem is ez a lényeg sőt ha valamivel el tudnak indulni ami valahogy éppen hogy működik (nehezen, tévedésekkel, késésekkel, stb.) és aztán befoltozgatják még OK állapot.

Lenne. de. valószínűleg egyelőre nincs bírságolás mert nincs megbízható adat amit ellenőrizni lehetne, és se fedélzeti eszköz se GPS nyomkövetés csak jegyet lehet venni a neten és néhány kioszkban.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2013.07.03. 10:24:17

Jó OK. Aki egyszer rá téved a pályára és nem vesz pecajegyet és nincs egyáltalán GPS nyomkövetője azt tényleg meg lehet büntetni. Külön gond hogy ki a kivétel - az utolsó percben derült ki. Én nem rájuk gondoltam.

Mi történik azokkal akiknek GPS nyomkövetőjük van (mármint papíron), vagyis a nagy kamion flottákkal. Ők hozzák az útdíjbevétel 80%-át. Nincs fedélzeti eszköz nincs működő útdíjszámoló program nincs adat. Vajon mi alapján fizetnek mi alapján büntetnek.

Maguk a GPS követő cégek tanácsolják hogy mindenki vegyen inkább jegyet. Jó hogy nyár van. Erről ennyit.