véleménynyilvánítási szabadság6 (1).png"A nagy becsült értékű közbeszerzések több mint 85 százaléka fertőzött a korrupciót tekintve, sőt a válaszadók 36 százalékának véleménye szerint teljes mértékben fertőzött", írja az index.hu a Napi Gazdaság cikkére hivatkozva. 

 

És mit tehetnek azok, akik mindezt finanszírozzák, azaz az adófizetők? Nagyjából semmit, hiszen csak néha jut tudomásukra, mi is történt valójában, a korrupt döntéshozók pedig joggal bízhatnak benne, semmi sem kerül napvilágra,  a homályzóna mindig is homályzóna marad. Hiszen a korrupciónak pont az a lényege, aki benne van, az saját jól felfogott érdekében hallgat, a többinek viszont elég nehéz bizonyítani az eseményeket és legfőképp a pénzáramlást: kinél is landol a végén a csúszó, kinek lesz belőle villája messzi távol valamelyik tengerparton, ki iskoláztatja belőle gyermekeit a legdrágább külföldi intézményekben. Egy azonban biztos: egy beszerzés vagy beruházás akár 20-30%-kal is többe kerülhet, ha kéz kezet mos alapon szerzi meg a nyertes a lehetőséget, hiszen:

  • ki kell fizetni a döntéshozókat (csúszó ide, csúszó oda, ez minimum 10%)
  • józan eszükre apellálva el kell tüntetni az útból a még esetleges pályázókat (nekik is kell juttatni a zsákmányból pár morzsát, bár "szerencsére" a meghívásos rendszerben erre nincs szükség)
  • el kell tüntetni a nyomokat (utólagos papírozás)
  • és gyakran még "ennyi pénzért mit akartok" alapon, illetve a hozzáértés teljes hiánya miatt a teljesítés is hibás, így utólagosan lehet javítani, toldozgatni-foltozgatni az eredményt. Mert ugyebár a munka megszerzésének az ilyen esetekben általában nem feltétele a kiváló minőség ígérete és utólag a megrendelő saját forrásaiból finanszírozhatja a javítás költségeit, leginkább sumákba, ha nem akarja saját magát is lebuktatni.

És ezt a plusz pénzt minden esetben a zemberek fizetik meg, ráadásul többségében fekete jövedelmekhez juttatva az érdekelteket. 

"Találékonysággal, szerepjátszással, csalással, megvesztegetéssel, korrupcióval az ember szinte bármit elérhet. Ez olyasmi, amit alaposan fel kell mérni, és meg kell tervezni." Agatha Christie

3 MAJOM.png

 

A Transparency International Magyarország szerint az alábbi etikátlan magatartásformákkal találkozhatunk a közbeszerzésekben:

 

Ajánlatkérő és ajánlattevő összejátszása közös érdekből

 

1. Az eljárás közös előkészítése - a hivatalos közbeszerző összedolgozik a leendő nyertessel, így már a kiírás is személyre szabott, biztos, ami biztos, vagy például olyan technológiát, műszaki jellemzőket követelnek a teljesítéskor, amit a leendő nyertes biztos tud szállítani.

"- Mi a különbség a lobbizás és a korrupció között?
- Aki benne van, annak lobbizás, aki kimaradt belőle, annak korrupció."

2. Az eljárás során történő jogszerűtlen lépések - például olyan szubjektív elemek pontozása, mint építkezéseknél az "organizációs terv", a nyertes maximum pont, a vesztes meg "csinálta meg volna jobban".

3. Esélyegyenlőtlen tájékoztatás - ebbe sok minden belefér, az információ kincset ér. 

4. A teljesítés során a mellékkötelezettségek figyelmen kívül hagyása, laza ellenőrzés - ehhez nem kell még előzetes egyeztetés sem a tárgyban, ki nyerjen, a megrendelő és a nyertes utólag is egyezkedhet, mekkora legyen a növény a parkban (20 centis? 40 centis?), mi maradhat ki onnan, ahol nem látszik, és mit szólna a megrendelő, ha nem színesek lennének a falak, csak szimpla fehérek. Akik pedig a végén használni fogják a végeredményt, csak ámulnak és bámulnak: vajon mi került ezen ennyibe?

 

Ajánlattevői összejátszás közös érdekből

 

MAFFIA.jpg1. Ellenajánlat benyújtása - ez a megrendelő kérésére is történhet (lustaságból, kényelemből, esetleg azért, mert már úgyis el van döntve, ki nyer): "hozz három ajánlatot, a tied legyen a legjobb és megkapod a munkát". 

2. Ajánlattétel ára - a jelentkezők egységesen magas árat adnak, csak van, aki még magasabbat és ő lesz, aki  ebben a körben nem nyer, majd a következőben. Ha a pályázók ügyesek és jó az érdekérvényesítésük meg a kapcsolati hálójuk, sok-sok helyen dolgozhatnak, vetésforgóban.

3. Piac felosztása - a nagy beszerzéseknél a Versenyhivatal még kinyomozhatja a kartellezést és látványos büntetéseket is eszközölhet, ám a "kicsi" ügyekkel a kutya sem foglalkozik, így a meghívásos és a sok kis értékű, "feldarabolt" pályázat szabad prédája az összejátszásnak, akár 100 milliós felesleges pénzkiáramlást eredményezve egy választási ciklusban egy közepes méretű önkormányzatnál (és akkor még nem volt igazán nagy projekt). Ráadásul a megrendelő maga is feloszthatja a piacot és eldöntheti, ki hol pályázhat és milyen eredménnyel. És akár politikai alapon is, "támogassuk a saját támogatóinkat" indoklással.

De mindez nem érdekes, hiszen tudjuk, az állam majd gálánsan átvállalja a hitelek egy részét, így nem a z adott város lakói fizetik ki a pluszt, hanem minden adófizetőre jut a teherből és politikai felelősség sem keletkezik az elherdált vagyon miatt.

 

Korrupció mindenhol.jpgHelyzettel, joggal való visszaélés

 

1. Eljárás lefolytatásának ellehetetlenítése - ha nincsenek előre leosztva a lapok, vagy ugyan le vannak osztva, de erről elfelejtettek valakit tájékoztatni, vagy tájékoztatták ugyan, de az úgy dönt, okoz egy kis bosszúságot, akkor már indulhatnak is a panaszok az illetékesek felé. És valljuk be, nagyon vékony a határvonal a jogos és joggal visszaélő panaszok között - ám ha igaz a fenti kutatásban foglalt statisztikai arány, akkor joggal feltételezhetjük, hogy szinte minden közbeszerzés eredményesen támadható.

2. Ajánlattétel korlátozása 

3. Közbeszerzési eljárás lefolytatásának mellőzése (nemzetbiztonsági érdek, van, aki tud ennél jobb ütőkártyát?)

Vannak azonban olyan esetek, amelyek napvilágra kerülnek, ám jogi megítélésük zavaros, viszont büntető és polgári peres ügyet akár tucatnyit is generálnak:

"Előszerződést kötött a piliscsabai polgármester 2008. december 31-én azzal a céggel, amelyik aztán 2009. február 10-én az önkormányzat meghívásos közbeszerzésén megnyert egy útfelújítást. A történet csak 2010-ben derült ki, miután az útépítésben érintett lakosok bíróságon támadták meg az önkormányzat számítások nélkül megállapított útépítési hozzájárulását. A rendőrség különböző szervei eltérően vélekedtek arról, történhetett-e bűncselekmény. A pályázati iratok egy része eltűnt, de emiatt senkit nem tudtak felelősségre vonni." (hvg.hu)

korrupció - morgás joga.jpg

"Hazánk jobb pozícióba került a korrupciós listán, bár ez nem volt olcsó."

 

Ha tetszett és szívesen olvasnál még több morgást, tematikus tartalomjegyzék itt.

Amennyiben tetszett, várunk Facebook-csoportunkban!

 

A bejegyzés trackback címe:

http://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr225328950

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Husz_János_Puszita 2013.05.30. 22:02:56

Ahol elsöprő kétharmaddal nyer választást Kaya Ibrahim & Co., ott mégis mit várunk? Ugyanaz igaz az önkormányzatokra.

Következmények nélküli ország.