morgás joga 6.jpgOrbán Viktor szerint "azzal a reménnyel lépünk át 2013-ba, hogy a bérek nőnek, a rezsiköltségek pedig csökkennek. Joggal mondhatjuk, hogy ez az év jól kezdődik". És mindezzel a nép akarata is teljesül, hiszen a nemzeti konzultáción résztvevők 83%-a, azaz 559 ezer ember mondta azt, hogy emelni kell a minimálbért, tehát a kormány ennek megfelelően járt el.

"A miniszterelnök szerint van egy közmegegyezés arról, hogy az ország jövőjét a munkára kell építeni. Egy munkaalapú gazdaságot kell építeni, el kell érni, hogy mindenki aki dolgozni akar, dolgozni tudjon, és mindehhez tisztességes bért kell biztosítani. Abban is egyetértés van a munkaadók, munkavállalók és a kormány között, hogy az országot termelési központtá kell alakítani, amihez rugalmas, szorgalmas és képzett magyar munkaerőre van ehhez szükség." (mfor.hu)

De vajon mi a gáz ezzel a már sokat hallott mondat-csokorral?

A minimálbér 2013-ban az idei 93 000 forintról 98 000 forintra, a szakmunkás minimálbér 108 ezerről 114 ezer forintra emelkedik. 

Sok okunk nincs az örömre, bármit is mond miniszterelnökünk - ugyanis hazánkban adminisztratív intézkedések eredményeképp nőnek a bérek, nem pedig azért, mert nő a termelékenység, a termelési központtá válástól pedig végképp nagyon messze állunk. Leegyszerűsítve, a kormány időnként úgy dönt, mostantól többet kell fizetni a munkavállalónak, akár ki tudja azt termelni a munkaadó, akár nem. Ennek következményei legjobban a 2012. januári drasztikus minimálbér-emelés kapcsán látszanak: a kormány az adójóváírás egyidejű kivezetése mellett kényszerített ki jelentős minimálbér, illetve elvárt béremelést (hogy a dolgozók nettóban ugyanannyit vigyenek haza)  - és részben ennek is köszönhető, hogy ma 41 ezerrel dolgoznak kevesebben a versenyszférában, mint egy évvel ezelőtt. És nagy eséllyel ez a minimálbér emelés sem fog több munkahelyet eredményezni. Sőt.

 

Igaz, a kormány kiindulási alapja sem teljesen egyértelmű - Matolcsy valószínűleg más statisztikákat olvasva elmélkedik az eheti Heti Válaszban. Itt azt írja, "rendbe tették az állam pénzügyeit, ez pedig már jó alap a növekedés újraindításához, a tények pedig (csökkenő államadósság, emelkedő foglalkoztatás, stb.) azt jelzik, hogy „az unió legutolsó helyéről az első harmadba emelkedtünk”. Kérdés, ő honnan szedte az emelkedő foglalkoztatottságot, mert a KSH adataiból csak akkor bogarászhatta ezt ki, ha kizárólag a közmunkásokra koncentrált. És ha már nem a valós adatokat felhasználva írogat újságba, akkor milyen adatokat használhat a különféle gazdaságpolitikai intézkedések alátámasztásához?

Vízióját alátámasztja egy elhalt puccskísérlettel is, mely még 2010 végén történt és célja az Orbán-kormány megbuktatása volt:  „Jobb idők jönnek, mert jól halad az ország megújítása. Jönnek a jobb idők, mert jöhetnek: túléltük a Magyarország elleni elsöprő erejű, de végül kudarcba fulladt nagy támadást”.

Ha Matolcsy szavait hagyjuk ott, ahol vannak és visszatérünk a számok világába, akkor megállapíthatjuk, vagy a puccskísérlet tart még, vagy saját unortodox gazdaságpolitikánknak köszönhető, hogy versenyképességi helyzetünk nem túl  rózsás (és pláne nem befektetőbarát), főleg ha a munkabér költségeinek növekedése a téma: 

"(...) a versenyszférában Magyarországon az év harmadik negyedévében 6,8 százalékkal lett drágább a munkaerő egy órája 2011 azonos időszakához képest. Ezzel az adattal a dobogó harmadik fokára értünk fel, előttünk csak Észtország áll a maga 7,7 százalékos és Bulgária a 7,1 százalékos változásával.

A visegrádi országok csoportjában jócskán elszakadt a magyar adat a többiekétől, hiszen Lengyelország mögöttünk 4,4 százalékos emelkedéssel áll a rangsor hatodik helyén. Csehországban a magánszférában 3,3 százalékkal drágult a munkaerő, Szlovákiában pedig annyira alacsony változás következett be egy év alatt, hogy a második legkisebb adatot tudhatják magukénak: 0,5 százalékot. A legalacsonyabb növekedést pedig Szlovéniára közölte az Eurostat: 0,3 százalékot. (mfor.hu)

Ha mindehhez még hozzátesszük, hogy a csapból is folyik az a kormányzati kormányzati kommunikáció, miszerint a versenyképességünket növelni kell, majd felpörögnek a beruházások és jön a csoda, meg miért mennek külföldre dolgozni a fiatalok, szégyelljék magukat, akkor nem igazán érthető, miért kellett januártól újabb minimálbér emelést kikényszeríteni - mindezt úgy, hogy egyes ágazatok határozottan tiltakoztak is ellene, és kérték a bevezetés elhalasztását. A kormány válaszul megígérte11 ágazatban fél éven keresztül átvállalja a minimálbér- és a szakmunkás minimálbér-emelés által okozott többlet bérköltséget, és az arra eső járulékköltséget is (cirka 160 ezer munkavállaló érintett). Ez kb. 10 milliárd forint költségvetési forrást igényel - tehát ennyibe kerül az adófizetőknek a minimálbéremelés az első félévben és még nem tudni, mi lesz a ezekkel a munkahelyekkel  a második félévben. A kormányintézkedésnél mi sem mutatja jobban, hogy a vezetőink erőn fölüli béremelést erőszakolnak rá a gazdaságra.

És mik a valós foglalkoztatási adatok? Azok, amikről nem ír Matolcsy? A KSH szerint 2012 októberében a versenyszférában 1,821 millióan dolgoztak, ami az egy évvel korábbi állapothoz képest 41 ezer fővel jelent alacsonyabb létszámot, és a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat statisztikái szerint is a piac munkahely-teremtő képessége folyamatosan csökkent az év folyamán, novemberben pedig soha nem látott mélypontot ért el.

forrás: mfor.hu

És míg a versenyszféra folyamatosan leépít, a közszféra dolgozói létszáma (kis mértékben) 767 ezer főre emelkedett, ezzel pedig majdnem 30 ezer fővel haladja meg az egy évvel korábbi állapotot. Ebbe azonban beletartoznak a közfoglalkoztatottak is (az ő létszámuk 30%-kal nőtt), ezt pedig szintén az adófizetők állják.

Kérdés az, miből fogják finanszírozni azok a vállalkozók a minimálbér emelést (közterhestül mindenestül), akik nem tartoznak a kompenzált körbe? És hány munkahely megszűnését lehet majd a nemzeti konzultációra kenni? Mert ugyebár ezt is a nép akarta, a kormány csak meghallotta szavukat ...

Vajon képes az újabb minimálbér emelés növelni versenyképességünket, ösztönözni a beruházásokat, új munkahelyeket teremteni? Miért nem lehet hagyni, hogy a vállalkozók ott, ahol tudnak, emeljenek (ha meg akarják tartani a jó munkaerőt, emelni is fognak), ahol pedig nem, ott ne nyomják őket még jobban a víz alá? És vajon ha a nemzeti konzultáció kérdőíve aképpen tette volna fel a kérdést, "szükség van-e minimálbér emelésre úgy, hogy cserébe a munkahelyek x%-a megszűnik", ki mit válaszolt volna? Mert valljuk be, a nemzeti konzultálók elsöprő többsége a nyugdíjak duplára emelésére és az adófizetés felére csökkentésére is buzgón helyeselt volna.

Alapvetően méltányolható az a kormányzati cél, hogy minél több fizetést kapjanak az alacsony keresetűek - ám nem annak az árán, hogy újabb és újabb munkahelyek szűnjenek meg, vagy akár újabb vállalkozások legyenek kénytelenek lehúzni a rolót. És ha ezt az intézkedést még árnyaljuk a közmű- és bankadó, valamint a dohánypiac újrafelosztásának várható eredményével, a helyzet még sokkal nyomasztóbb - és a gazdasági növekedés elmaradása esetén egyre több teher hárul az adófizetőkre (illetve azokra, akiknek még megmarad a munkahelyük).

 

És mi várható? Kupa Mihály volt pénzügyminiszter szerint ma összesen 62 adónem van, ebből tizenkettő új teher, az adócentralizáció 39% felett van, az államháztartás pedig 50% fölött osztja el újra a jövedelmeket.

„Ha nem kezd el nőni a gazdaság, akkor minden évben valamilyen új forrás után kell nézni”. (Kupa Mihály)

És mit mond minderről Balog Ádám, a NGM adóügyekért felelős államtitkára? A magyar adórendszer véglegessé vált, a költségvetés négyszázmilliárdos tartaléka biztosítja, hogy a jövőben ne legyen szükség adóemelésre. Napra pontosan egy évvel ezelőtt Matolcsy György nyilatkozott hasonlót a HírTV-nek, arra a kérdésre, miszerint várható-e újabb adóemelés, akkor a miniszter úgy fogalmazott, hogy "éven belüli adó- és járulékemelést a gazdaságpolitika nem visel el. Nem tervezünk éven belüli változásokat".

Ha a helyén kezeljük Balog Ádám nyilatkozatát, akkor a "nem" azt jelenti, 2013 ugyanannyi adóemelést hoz, mint 2012? 

 

Amennyiben tetszett, csatlakozz Facebook csoportunkhoz!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr664974424

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mennyivel drágább idén a karácsony, mint tavaly volt? 2012.12.20. 17:18:58

Egymás mellé tettem a TESCO friss és egy éve kiadott akciós újságját az élelmiszer árakkal. 20 tétel árát néztem meg, amelyeket a városomban a tavalyi és az idén december elején kiadott újság is tartalmazott. A bejgli ára ugyanannyi, mint egy éve volt,...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nyrségi Trolls (törölt) 2012.12.20. 16:32:00

Na, te sem minimálbér környékén kereshetsz, kedves morgolódó gecitarisznya barátom.

Brix 2012.12.20. 16:39:05

Nem minimálbért kellene emelni, hanem az alacsony keresetű embereknek adót- és járulékot csökkenteni. Magasabb minimálbért csak akkor lehet fizetni, ha növekszik a gazdaság, de a mostani helyzetben, csak még jobban meg fogja nehezíteni a szakképzetlenek és az alacsony képzettségűek foglalkoztatását
Maga a minimálbér megléte is növeli a munkanélküliséget, hiszen nem teszi lehetővé, hogy a kereslet és a kínálat találkozzon a kicsi hozzáadott értéket előállító munkák esetében

Keresztyén és Magyar (törölt) · http://szentkoronaradio.com/ 2012.12.20. 17:00:16

Örülök neki, hogy a kormány a minimálbérek emelésével és a rezsi drasztikus csökkentésével segíti a rászorulókat. Inkább erre menjen a pénz, mint a diáktüntetések biztosítására.

Mária 2012.12.20. 17:01:03

"De vajon mi a gáz ezzel a már sokat hallott mondat-csokorral?"

*

Tippelnék: a jogászgyerek síkhülye a gazdasághoz, de ha szívlapáttal ütnéd, akkor se tudnád rávenni, hogy beismerje.

mizrolist 2012.12.20. 17:04:55

@Keresztyén és Magyar: annak is örülni fogsz, ha a rezsicsökkentés miatt az áramszolgáltató nem tart karban és 3 napig nem lesz nálad villany?

morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2012.12.20. 17:08:43

@mizrolist: a legautentikusabb tanulás az, amikor a gyerek gyertyafénynél biflázza Petőfit ... majd megmagyarázzák, direkt ez a NAT-követelmény és milyen jó neki

f.fredericks 2012.12.20. 17:25:00

Hát persze, hogy emeli a minimálbért, hiszen akkor - elvileg - az adó és járulék bevételeit is növeli. Azért elvileg, mert lehet az elbocsájtások miatt kevesebb bevétele lesz belőle, de hát gondolom ilyen hatástanulmány nem született.

Más. Ma hallottam, hogy 5% felett emelik a nyugdíjakat. Kíváncsi leszek, hány munkáltató fog ennyit emelni.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2012.12.20. 17:32:48

Sajnos ez van, ha jogászok agymenései alapján vezetünk egy országot közgazdászok helyett.

regress 2012.12.20. 17:34:47

@Keresztyén és Magyar: te barom,a minimálbér nagy kibaszás.arra vagy bejelentve, a többit zsebből kapod.és akkor lepődsz meg ha baleset ér,mert lófaszt se kapsz.és a nyugdíjat is ez alapján.a vállalkozómeg elteszi a különbözetet

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.12.20. 17:50:04

A minimálbér emelése helyett inkább állítsák vissza a kutatás-fejlesztés adókedvezményeit és támogassák az energiahatékonységi felújításokat.
Ha hatékonyabb és több hozzáadott értéket termelő munkát tennének lehetővé, akkor a dolgozók bére is magasabb lenne.

Önnek megyünk (törölt) 2012.12.20. 17:50:42

Ha már ez ilyen grafikonokkal számszerű adatokkal operáló blog, akkor meg lehetne nézni három dolgot:
a) Az átlagfizetés hány százaléka az EU-s átlagnak

b) Egy kiló kenyér/liter benzin/tömegközlekedési bérlet/köbméter gáz/ stb stb ára hány százaléka az EU-s átlagnak

c) Mekkora az előző két pont közötti olló az EU-s átlaghoz képest.

mérték 2012.12.20. 17:50:50

"@Keresztyén és Magyar: te barom,a minimálbér nagy kibaszás.arra vagy bejelentve, a többit zsebből kapod.és akkor lepődsz meg ha baleset ér,mert lófaszt se kapsz.és a nyugdíjat is ez alapján.a vállalkozómeg elteszi a különbözetet"

Milyen különbözetet? Lassan a működési költségeket megérjük kitermelni. ...
Te is vállalkozó vagy, hogy ennyire "otthon vagy" a témában?....
Szívesen bemutatom a valóságot....és ezt minden rosszindulat nélkül írtam....
hidd el sokan vagyunk akik becsületesen próbálunk boldogulni.....de egyre nehezebb

üdv
egy konzervatív keresztény vállalkozó

mérték 2012.12.20. 17:55:00

Elfogadjuk az új terheket, mert nem tehetünk mást....
Ameddig megy..addig megy...
aztán meg majd meglátjuk.....

...és igazából nem az emeléssel volna baj, hanem azzal, hogy a bevételeink nem emelkednek....

üdv

Önnek megyünk (törölt) 2012.12.20. 17:57:45

@mérték: Miért van az, hogy az új adótörvények több pénzt hagytak a munkaadóknál (kb. csak náluk), de a legtöbb helyen nem emelkedtek a fizetések, hanem szépen lenyelték, és a pár hónap múlva esedékes minimálbér emelésnél tartották a markukat az államnak?

mérték 2012.12.20. 18:03:58

"Önnek megyünk 2012.12.20. 17:57:45
@mérték: Miért van az, hogy az új adótörvények több pénzt hagytak a munkaadóknál (kb. csak náluk), de a legtöbb helyen nem emelkedtek a fizetések, hanem szépen lenyelték, és a pár hónap múlva esedékes minimálbér emelésnél tartották a markukat az államnak?"

Lehet, hogy van akinél több pénzt hagytak, de nem nálam.
Soha senkitől egy fillér támogatást nem kaptam...úgyhogy nem tartottam a markom....
kis családi vállalkozó vagyok...
...
hidd el az élet nem fekete és fehér....
...de ismétlem szívesen bemutatom a valóságot....
...de ki lehet, nyugodtan próbálni..tessék vállalkozni...a munkát megnyerni....a sok adót és járulékot havonta befizetni....a dolgozóknak, akik szinte családtagok a fizetésüket, minden hónap elején letenni az asztalra ...
nem panaszkodni szeretnék.....
..
ha mindenki annyi pénzt fizetne be mint mi nem így állna az ország

üdv

kennyking 2012.12.20. 18:08:15

"Kérdés az, miből fogják finanszírozni azok a vállalkozók a minimálbér emelést (közterhestül mindenestül),"
Eddig sem finanszíroztak semmilyen emelést , gyakorlatilag minden magyar vállalkozó adócsaló.Akit, mint vállalkozót ismerek, mind simlis, ahány ismerősöm vállalkozónál dolgozik, mind zsebbe kapja a fizetést, vagy négyórára jelentik be és nyolcat-tizet dolgozik, és van olyan is, ahol egyszerüen nem adnak fizetést, csak hosszas könyörgés után egy részét.Arról nem beszélve mennire EU kompatibilis egy magyar fizetés.Megyek is, hogy el tudjak dörzsölni egy könnycseppet a magyar vállalkozóért.A kormány meg inkább támogassa a kis és közép vállalkozókat, mert kell az asszonynak a bevásárláshoz egy új terepjáró.Az a vállalkozás, amely nem tudja kitermelni Európa egyik legkisebb minimálbérét, az annyit is ér.Az olyan ne vállalkozzon, hanem menjen el minimálbérért dolgozni.Ha már olyan magas az a minimálbér.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2012.12.20. 18:12:16

@morgás joga mindenkit megillet:

Tudod mi a baj a minimálbér emeléssel? Az, hogy nem a duplájára-, esetleg a triplájára emelték.

Amúgy majd megpróbálok néhny könnycseppet kierőltetni:

-a kisvállalkozásokért,
-a (kis és óriási) kereskedelmi üzletekért,
-a mezőgazdászokért, stb.

Ugyanis a fent nevezettekből kettő már jelezte, hogy nem tudják tartani a minimálbér emelést, csak júliustól.

Érted bazmeg? Júliustól?

Gondolom ez azért van, mert a kibaszott teszkó/CBA/reál/ósan "vállalatcsoportok" profitja múlik azon, ha a pénztáros holnaptól nem 60ezer forintot, hanem 64ezer forintot kap fizunak havonta...!!!

Dettó ugyanaz a helyzet a Csányi/Nyerges/Mészáros Lőrinc-mezőgazdaságban. Valószínű elszegényedne szerencsétlen szarházija.

Még szerencse, hogy lehet OFFSHO...akarom mondani lehet ADÓT-OPTIMALIZÁLNI, ahogy azt teszik a Csányi-Bonafarm, Lázáros-CBA, ésatöbbi.

De a melósoknak 60ezret fizetünk, ez a lényeg. Bazmeg....!!!!

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2012.12.20. 18:13:45

Mindennek az alfája és omegája a minimálbér megemelése. Enélkül nem megy.

A 64ezer az nem emelés, az lófasz.

164ezer. Az emelés.

laci_52 2012.12.20. 18:14:41

A cikk szörnyen egyoldalú és csak a munkaadók érdekében szól.

Inkább arról kellene beszélni, hogy még a megemelt minimálbér nettó értékéből sem lehet megélni!

Tehát mindenképpen indokolt lenne akár még nagyobb emelés is.

Amelyik vállalkozás ezt nem tudja kitermelni, az menjen Indiába, ne itthon zsákmányolja ki az embereket!

A munkaadók többsége ma nálunk abból termel extraprofitot, hogy teljesen kiszipolyozza az alkalmazottait.

A kormány pedig visszaállíthatná a minimálbér adómentességét, az lenne igazi segítség az alacsony jövedelműeknek.

Megállíthatatlanul haladunk a latin-amerikai banánköztársaságok társadalma felé: kevés gazdag és szegények tömege, a köztük levő jövedelmi és vagyoni különbségek egyre csak nőnek. Ez a cél a XXI. században?

morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2012.12.20. 18:19:07

@laci_52: ha a munkaadók nem adnak munkát (mert nincs belső piac, nincsenek beruházások), akkor teljesen mindegy, mennyi a minimálbér.
Miért nem lehet a piacra hagyni a béralkut? Van olyan összeg, ami alatt már nem találnak a vállalkozások alkalmazottat. Az pedig jelenlegi kormányunknak köszönhető, hogy kivezették az adójóváírást. Mennyi is lenne a jelenlegi minimálbér mellett a nettó, ha megtartották volna?

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2012.12.20. 18:23:20

@morgás joga mindenkit megillet:

Az országban ki van szorítva a gazdasági körfolyamatból (kb) 5 millió állampolgár, ugyanis nincsen pénzük, amivel a körfolyamat részei legyenek. Nincs vásárlóerő. Nincsen termkékfelvétel.

Az a réteg, akinek ezt szem előtt kellene tartania (Demján/Csányi/stb) azoknak az a legfontosabb, hogy miként lehet adót-optimalizálni (offshore).

Ezen felül pedig minden, hangsúlyozom MINDEN exportra megy. A magyar földekből/iparból kisajtolt pénz és haszon egy vékony réteg zsebében landol.
Ez a baj.

És már tudjuk, hogy bármilyen engedményt teszel a MAL-os milliárdosainak, a Csányinak, Demjánnak, Szélesnek, a pénzüket cipruson fogják tartani, nem pedig a magyar gazdaságban.

Ergó tűzzel-vassal minimálbér behajtás rajtuk. 600-800 Euró havonta.

Pont.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2012.12.20. 18:26:26

@morgás joga mindenkit megillet:

"Miért nem lehet a piacra hagyni a béralkut?"

Menjél ki testvérem Ausztriába! Németbe! Nyugateurópába!

Ott ugyanezek a keleti állapotok uralkodnának, ha a piacra bíznák a béralkut.

Ezért eröszakolják ki állami szinten. Voálá! És Müködik. Benne élek, tudom mit beszélek.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2012.12.20. 18:30:06

@morgás joga mindenkit megillet:

"Miért nem lehet a piacra hagyni a béralkut?"

Az osztrák minimálbér 900 Euró. Kötelezöen. Mindenkinek. Meg se próbáld (munkaadóként) felülbírálni a törvényeket, mert a Finanzamt kifiléz. Oszt jónapot.

SPYD3RM4N 2012.12.20. 18:35:14

"... a kormány időnként úgy dönt, mostantól többet kell fizetni a munkavállalónak, akár ki tudja azt termelni a munkaadó, akár nem."

Miért, a jelenlegi minimálbérrel nem PONT ugyanez a helyzet? Ha én ebben a hónapban csak 50.000 forintot tudok kitermeltetni a munkásommal, akkor is 93.000 forintot kell érte kifizetnem. Ne tegyünk már úgy, mintha eddig a tiszta piac körülményei uralkodtak volna, és most hirtelen jönne be új belepofázó szereplőként az állam. Eddig is pontosan ugyanezt csinálta. Pontosan ugyanúgy módosítják a minimálbért, mint ahogy előző évben is, meg az előző kormány is, meg az az előtti kormány is.

"Miért nem lehet hagyni, hogy a vállalkozók ott, ahol tudnak, emeljenek (ha meg akarják tartani a jó munkaerőt, emelni is fognak), ahol pedig nem, ott ne nyomják őket még jobban a víz alá?"

Ezek a mondatok egy olyan gondolatvilágon alapulnak, mi szerint a minimálbér egy megkérdőjelezhetetlen valami. Nem is kormány vezette be (melyik is?) Magyarországon, hanem egy isteni, örök igazságú természeti törvényről van szó. A minimálbér jelenlegi, 2012-es összege pedig egy olyan objektív mérce, az etalon, mely megkérdőjelezhetetlenül jól van beállítva, "odafönn jól tudják asztat az urak, bármi változtatás csak ront a jelenlegi áldott egyensúlyon".

A változtatást ráadásul olyan újdonságként adja elő a cikk, mintha az előző években nem az lett volna, hogy pl. az Országos Érdekegyeztető Tanács rendre huzavonázik a mértékéről, és pl. az inflációt is figyelembe véve majd' mindig emelik. A jelenlegi bruttó 5.5%-os emelés pl. nem vagyok benne biztos, hogy fedezi-e egyáltalán az ez évi inflációt.

Őskonzervatív gondolatok a "csecsemőnek minden vicc új" pólyájába csavarva.

laci_52 2012.12.20. 18:38:32

@morgás joga mindenkit megillet:
"Miért nem lehet a piacra hagyni a béralkut?"

Mert a munkaadó és a munkavállaló nem egyenrangú partnerek, az előbbi nyilvánvaló helyzeti előnyben van.

Már Marx megmondta, hogy a kapitalizmusban a tőkés kizsákmányolja a munkást. Ezt a tényt azóta sem cáfolta meg senki.

Az állam egyik legfontosabb feladata(lenne), hogy ezt a kizsákmányolást korlátozza, hatását csökkentse.

Ennek egyik eszköze a minimálbér, amelyet igenis folyamatosan emelni kell, hogy végre elérjük, hogy annak - mint a világ jobbik felén - nettó értékéből meg lehessen élni.

A másik eszköz lenne a minimálbér adómentessége.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2012.12.20. 18:39:15

@laci_52:

Mindennel egyetértek veled, csak ezzel nem:

"kormány pedig visszaállíthatná a minimálbér adómentességét"

Nem az adómentességet kell visszaállítani, hanem egyszerüen kibaszottúl meg kellene emelni az (adóztatható) KÖTELEZÖ-minimálbért.

És igen, amelyik vállkozásnak/vállalatnak nem tesztik, irány India.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2012.12.20. 18:44:02

@SPYD3RM4N:

"Ha én ebben a hónapban csak 50.000 forintot tudok kitermeltetni a munkásommal"

Mennyit? 50 ezer forintot? Mégis mit csináltatsz te a munkásoddal? Gomblyukakat furatsz állványosfúróval, vagy mi a faszt?

Abban az országban akarod eladni azt a szar dumát, ahol:

=> egy liter tej 350 forint.
=> egy kiló (emberi fogyasztásra alkalmas) kenyér 600 forint.
=> egy vaj 500 forint

Akkor mégis mi a faszról beszélsz?

multi84 2012.12.20. 18:46:30

Ha a minimálbér emelés is baj akkor a diákoknak sincs semmi keresnivalójuk az utcán azt a pénzt is az adófizetők állják majd ami ellen ők most tiltakoznak közvetve ez is hozzájárul ahhoz hogy többet kell a cégeknek egy munkás után fizetni és akkor el is jutottunk odáig hogy mindenre lehet reflektálni azzal hogy így többet kell a cégeknek egy munkás után fizetni és így kevesebb lesz a munkahely....

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2012.12.20. 18:50:51

@SPYD3RM4N:

Abban az országban akarod eladni azt a szar dumát, ahol:

=> egy liter tej 350 forint.
=> egy kiló (emberi fogyasztásra alkalmas) kenyér 600 forint.
=> egy vaj 500 forint

Ezeket mind itt termelik. Érted? A 60 ezer forintos minimálbéresek termelik. Érted?

Akkor mégis mirör beszélünk?

snorbi 2012.12.20. 18:59:04

@morgás joga mindenkit megillet:
> a legautentikusabb tanulás az, amikor a gyerek gyertyafénynél biflázza Petőfit

Milyen Petőfit?!? A BIBLIÁT!!!

SPYD3RM4N 2012.12.20. 19:05:20

Hozzáteszem, a 10 milliárd forint a nemzetgazdaság méretéhez képest elenyésző. Szeretném, hogy 10 milliárd forintot ne haladja meg, amit 2013-ban Simicska egymaga el fog lopni Magyarországtól; de csak szeretném, mert egészen biztos, hogy bizony jóval többet fog lopni.

A minimálbér-emelések továbbá SOHA nem jártak a munkahelyek számának csökkenésével, nincs korreláció a minimálbér emelése és a foglalkoztatási szint alakulása között. Lehet vizionálni ennek ellenkezőjét, csak semmi nem támasztja alá, hogy most hirtelen megfordul a trend.

Valamint: a minimálbér összege, hasonlóan a nyugdíjminimumhoz, nem önmagában vizsgálandó, nem egy munkást kell ilyenkor elképzelnünk, hogy mennyire örül majd annak a két-háromezer forint különbségnek. Hanem sokkal fontosabb szerep jut itt azoknak a jogszabályoknak, amelyek az állami újraelosztáshoz kapcsolódnak, és a nyugdíjminimumhoz vagy a minimálbérhez viszonyított összegeket tartalmaznak. Így pl. az aktuális minimálbér pont a nyugdíj megállapításánál is használt szám, de a mértéke meghatározó az állam társadalombiztosítási bevételeinél is a minimális járulékalappal.

És: Magyarországon borzalmasan alacsonyak a bérek amúgy is, az egyik legszarabbul fizető ország vagyunk - már miért is kéne ezt tovább fokozni? Néhány országhatárral arrébb nyugatra majdnem 600.000, azaz hatszázezer forintnak megfelelő összeg az egy havi minimálbére egy szakképesítéssel nem rendelkező munkavállalónak. És nem igazán vannak szarban.

Szociknak vége 2012.12.20. 19:06:00

Nem emelnek minimálbért - gazdagok kormánya. Emelnek - elvesztjük a versenyképességünket.

Morgás

Statekkal mindenki tud játszani, te is pont ezt teszed. A dinamikai adatok kb. teljesen semmitmondóak önmagukban. Gondolom oka van miért nem magár a bérktg-táblát füzted be.

SPYD3RM4N 2012.12.20. 19:07:01

@Engedjetek el kutyák, a Lajoséknak töröm az utat!: Ha jól látom, egy büdös szót sem sikerült megértened az általam írottakból. Fuss neki még egyszer, vagy jó éjt.

morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2012.12.20. 19:10:57

@Engedjetek el kutyák, a Lajoséknak töröm az utat!: az oligarcha-kérdésben egyetértünk, a kisvállalkozások (főleg a kényszervállalkozások) tekintetében félig

kennyking 2012.12.20. 19:23:40

@multi84: Ugyanez jutott az eszembe, csak megelőztél.

kpityu2 2012.12.20. 19:35:09

Az a vállalkozó, aki nem tud ennyi munkabért kitermelni, ne vegyen fel alkalmazottat.

martinasz 2012.12.20. 19:37:32

T.Morgás Joga! Egyátalán nem értek veled egyet! Mindig felháborít amkikor az egyébként halálos ellenségek jobb-és bal oldali közgazdászok,újságírok,különböző kamarák elnökei stb. abban nagyon egyet tudnak érteni,hogy mért is nem kell a béreket emelni! Csak annyi fizetést adjunk,hogy ne haljon éhen holnap is be tudjon jönni dolgozni!Tisztelettel megkérdezném a sok Semmirekelő Adócsaló számlát,nyugtát nem ismerő, adót tb-t egy életen át a min.bér után fizető a dolgozót a min. bérre bejelntő /ha bejelentő/Táppénzt ,túlórát,műszakpótlékot szabadságot nem adó afrikában nyaraló több millás kocsival szaladgáló szegény szerencsétlen Magyar NÉP-NEMZETI Keresztény vállalkozókat,hogy tessenek már mondani,hogy mégis az meddig mehet,meddig fog menni,hogy havi 250-300 euróért kell dolgozni itthon emberek millioinak közben meg ebből a "fizetésből" pontosan ugyanazokat az árakat,számlákat kell kifizetni mint tőlünk 300 km-ebbre nyugatra a 2000 euróból? Halál komolyan kérdem meddig mehet ez! Hál istennek már tízezrével menekülnek el ebből az országból a fiatalok meg a középkoruak is mert egész egyszerűen nem tudnak megélni,nem tudnak egyről a kettőre jutni semmi perspektívájuk nincsen....Csak ha majd mindenki elmegy akkor ki fogja megtermelni a vállalkozoink profitját?

Kdo Je Ugasnil Luč 2012.12.20. 19:39:23

@Engedjetek el kutyák, a Lajoséknak töröm az utat!:

"Az osztrák minimálbér 900 Euró. Kötelezöen. Mindenkinek"

Tedd hozzá, hogy 14x egy évben!

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.20. 19:39:58

@laci_52:

A kizsákmányolást 150 éve cáfolták meg először. Marx alapvető kiinduló pontja NEM igaz.

kennyking 2012.12.20. 19:44:57

@martinasz:
" több millás kocsival szaladgáló szegény szerencsétlen Magyar NÉP-NEMZETI Keresztény vállalkozókat "
Nem igazán vágom, hogy miért-e kiemelés? Én ismerek nem egy kozmopolita liberális vállalkozót, akikre a megállapításaid tökéletesen igazak.Vagy a liberális adócsaló, az jó adócsaló?Vagy úgy gondolod, hohy ga egy vállalkozó liberális, akkor a hite tiltja az alkalmazottai kizsákmányolását? Erősen tévedsz, és pont az ilyen tipusú csusztatásokért, kettős mércéért utálják az emberek a liberálisokat.

Mária 2012.12.20. 19:47:13

@kpityu2:

"Az a vállalkozó, aki nem tud ennyi munkabért kitermelni, ne vegyen fel alkalmazottat."

Ha nem veszi fel, az miért jobb neked?

Azért, mert annyival is több lesz a közmunkás, a segélyes meg a mindenféle ellátásból és nyilvántartásból kiszorult?

Más:

Naponta 120 vállalkozást számolnak fel az országban. Minden egyes munkanapon.

Biztos azért, mert a tulajdonosaik már degeszre keresték magukat és átcuccolnak Hawaiira. Ugye?

Véletlenül se azért, mert a fogyasztóknak a horror elvonások miatt az alapvető fizetnivalókon felül nincs pénzük semmire.

olajoslajos 2012.12.20. 19:49:58

Rögös pályafutásom alatt elvétve találkoztam csak olyan emberrel aki a minimálbér mellé ne kapott volna valamenyit zsebbe. Bizonyos (akár stratégiai) iparágakban nagyítóval kell keresgélni azokat a cégeket akik nem így fizetnek, talán csak a multik, de onnan mindenki dobbantani akar. A NAV nem lehet annyira mulya hogy ezt nem veszi észre, ezért feltételezem h csendben tűri.. A minimálbérek megemelésénél gondolom nem a mucsagaröcsögei virágkötészet egyetlen alkalmazottja a mérvadó hanem a fent említett iparágak. Nyafogás persze mindig van a munkaadók részéről, de arra még nem volt példa hogy a (volt) főnököm évi 2-3 egyiptomi nyaralására és a gyerekei búvárkodására ne jutott volna, akár 320-as árfolyamon is. A félmillióért vett porszívójáról nem is beszélve, bezzeg amikor megpróbáltuk fizetésemelésre terelni a szót akkor majdnem az anyatejet is felköhögte annyira rosszul lett. Én nem a minimálbérek emelgetésével foglalkoznék a kormány helyében hanem a NAVnak adnék egy telefonkönyvet / szaknévsort amit kinyitnék nekik a "******" címszónál és az összes céget átnézetném velük évekre visszamenően. Nagyobb munka de több eredménnyel járna.

martinasz 2012.12.20. 19:50:50

@kennyking: Természetesen az is felháborító! CSak tudod azok közűl egy sem tépte a száját,verte a nyálát a Szlovák rendszámú kocsijával rajta a NAGY MAGYARORSZÁG matricával 8 évig hogy ezeknek nem fizetek adót!.....de most se?

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2012.12.20. 19:52:24

@MetroGoldwinMayer:

" A hajvágás meg 30 euró..."

Most tényleg faszkodunk egymással?

=> 1 liter gázolaj = 364 Ft (1,35 Euró)

=> 1 kiló (emberi fogyasztásra alkalmas kenyér) = 275 Ft (1 Euró)

=> 1 liter tej 189 Ft (0,69 Euró)

Tovább is van monnnjam még?

Boo 2012.12.20. 20:00:49

A minimálbért már rég 180EFt-ra kellett volna emelni. Sírás megy az mostani 5000 miatt, de valahogy mindig ki tudják "nyögni"az extra autókért a lízinget.

Zwio 2012.12.20. 20:00:50

@Engedjetek el kutyák, a Lajoséknak töröm az utat!:
Ausztriában az egy főre eső GDP 49.688US$
Nálunk ez 14.050 US$

49.688/14.050= kb. 3,5

900€/3,5=257€

A 257€ pedig kb. 75e forintot jelent.

Teljesen rendben van a minimálbér nálunk.

"Nem a zsemle kicsi, elvtársak, hanem a pofátok nagy!" - hogy Marosán elvtársat idézzem.

kpityu2 2012.12.20. 20:01:03

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Így is van. A bányában 10-12 órát robotoló gyerekek játékból tologatták a csilléket.

kpityu2 2012.12.20. 20:04:06

@Mária: Ha nem tudsz enni adni a kutyádnak, ne tarts kutyát.

Szociknak vége 2012.12.20. 20:04:15

@Engedjetek el kutyák, a Lajoséknak töröm az utat!: Lakni viszont muszáj valahol...

Egyébként úgy mondod mintha valaha ausztriai életszínvonal lett itthon csak most hirtelen döbbentél rá a prollerságodra...:)

Dirty Harry 2012.12.20. 20:08:44

@kpityu2: a fel nem vett alkalmazott meg menjen közmunkásnak 47-ért?

karikaV43 2012.12.20. 20:09:56

@regress: ja már ha van különbözet,az építőiparban 2005 óta nem lehet rezsióradíjat emelni,csak a közgépnek,de azt hagyjuk tehát azóta a 2000Ft/óra díj fölött nem hajlandó senki fizetni pont azért mert mindenki azt hiszi abból lehet az ember kőgazdag.Ehhez képest egy autószalon 8000-rel dolgozik pedig oda nem kell túl nagy szerszámozottság az olaj cseréhez.Persze ez így le van egyszerűsítve,de effektív nem kell hozzá túl nagy beruházás.A minimálbér mindenkinek rossz kivéve az ökör matócsit mert ezzel egyszerűbb számolni.
A gazdaságnak az lenne a legjobb,ha mindenki után ugyanannyit kellene fizetni 50ezer/alkalmazott és ebben benne lenne minden.Ekkor érdemes lenne minden pénzt tisztán odaadni,így marad a fekete és szürke gazdaság.Ma egy nettó 120.000Ft-os fizetés 270.000-be kerül egy vállalkozásnak,na ezt egy szakmunkás nem termeli ki.

01234567 2012.12.20. 20:10:34

@Önnek megyünk: Ha figyelmesen elolvastad a blogot, azt is ahogyan, amilyen szempontok szerint használja a statisztikákat, majd a valószínű blogíró egy-két válaszát a hozzászólásokban, akkor rájöhetsz: Emberi dolgokról, vele, nem lehet beszélni. Ő egy bioszámítógép, gondolom közgazdász vagy hasonló(?), a szociális szempontok nem befolyásolják.
Elég száraz is a blog.

01234567 2012.12.20. 20:16:58

@mérték: Magadra vetted, nem kell. Vannak tisztességes vállalkozók, csak az arányok. Mint vállalkozó, látnod kell, hogy azért a szférádban mi az általánosabb morál, mentalitás. NEM TANÁCS! :) De lehet, a versenyképességeddel is az a probléma, hogy nem veszed fel a ritmust. Sajnos, ma nálunk, ez lehet ok.

Zwio 2012.12.20. 20:17:01

A minimálbért azok keveslik, akiknek a duplája sem lenne elég, akiknek a fele is elég lenne, azok pedig munkához sem jutnak. Ez a gond.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.20. 20:33:46

"És hány munkahely megszűnését lehet majd a nemzeti konzultációra kenni?"

Egyet se ne viccelj a nemzeti konzultációnak CSAK pozitív hatásai lehetnek.

Sőt új és új konzultációt a birkáknak, izé bocsi a népnek, nah.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.20. 20:35:34

@kpityu2:

Ez nem válasz, cáfolat arra amit írtam. Igen, sok volt a munkaidő a maihoz képest akkoriban, s a gyerekek is dolgoztak. De ettől még téves a marxizmus alapvetése.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.20. 20:37:23

@karikaV43:

Pontosan! Radikális adócsökkentés kellene. Jelenleg minden 100 forint jövedekemből az állam elvesz 70-et.

karikaV43 2012.12.20. 20:39:49

@Engedjetek el kutyák, a Lajoséknak töröm az utat!: öreg melyik tej 350 Ft nem vagy kicsit sznob el vagy tévedve 170-ért kapsz tejet boltba 180-ért egyenesen a termelőtől a magyar vaj 300Ft a jobb kenyér is kb. 300Ft mondjuk a Lipóti pékségbe.Az osztrákoknál is megy a mutyi tudom,mert láttam innen viszik az építőiparba az embereket majd nem fizetik ki.A 900Eurós minimálbér szép dolog,de 600 alatt nincs albérlet.Tudom mert van ismerősöm aki 94 óta kint él és már osztrák állampolgár,úgy hogy vetíts a moziba.Meg ha annyira vágod a vállalkozást és a kitermelhető pénzeket akkor miért nem azt csinálod nagy okos.
Számold ki 168óra munka idő azért a cég kap 336.000 Forintot és ha 120ezret akarsz fizetni a dolgozónak akkor az az adó és járulék terhekkel együtt 270.000.
A maradék 66ezerből juttasd el a cég járművén dolgozni,fizesd a könyvelőt a telefont és élj meg cég vezetőként.Tíz fizikai munkás után ennyi fizetés mellett neked aki az összes kockázatot viseli nem jut annyi pénz mint egy melósnak.Remélem vágod az adócsalózásod mennyire sántít.Szerintem te nagyon egyszerű lehetsz,ha mindenkit adó csalózol,mert én pl. nem vagyok az és rajtam kívül még sokan nem azok.Nem rajtunk múlik mennyi pénzt tudunk kiszorítani a dolgozóknak.A német meg osztrák azért tud többet fizetni és az állam többet fizettetni mert az ottani rezsióradíjak az építőiparban 2000-ben 70DM körül voltak akkori árfolyamon az 9100Ft volt itthon meg 1500.Remélem érzékeled a különbséget.

01234567 2012.12.20. 20:45:57

@MetroGoldwinMayer: "Egyébként úgy mondod mintha valaha ausztriai életszínvonal lett itthon csak most hirtelen döbbentél rá a prollerságodra...:)"
Nem volt. De 90-ben, a váltáskor, azt ígérték közelíteni fogunk hozzá, nem távolodni. Hazudtak. És hihetőt, mert az országban a potenciál meg volt ehhez. Tehát az embereket maximum azért lehet hibáztatni, mert hagyták ezt, eddig fajulni.

olajoslajos 2012.12.20. 20:46:16

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Nem téves, csak bizonyos esetekben. Mihelyst nagyobb a munkaerő kereslet mint a kinálat, a munkáltató nem tudja kizsákmányolni az alkalmazottat mert ha nem tetszik, elmegy máshová dolgozni. De ránk nem ez a jellemző jelenleg. "Ha nem tetszik, lehet keresni másik munkahelyet, (úgysem találsz)". Amint ez igazzá válik, a munkáltatót már csak a törvények korlátozhatják meg abban hogy ne tehessen meg bármit az alkalmazottjaival. Na igazából jelenleg ez van itthon.

Szociknak vége 2012.12.20. 20:50:26

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Ja, kellene sok minden...:)

Nekem is van 5letem.

A köv. választáson alakuljon nagykoalíció mint a rendszerváltáskor. A parlament mondja hogy szarban a haza, és nevezzen ki teljhatalmú diktátort mint Rómában a szenátus amikor szarban volt a haza.

*Olyan ember legyen, aki erősen kapitalista és nagyravágyó pszichopata. Ő majd végrehajtja a reformokat, amiket úgysem fog soha semmiylen párt végrehajtani, akinek nem tetszik a Dunába lövi. Ha felállt az új rendszer visszatérhet a demokrácia erősen korlátozott formája, mint Rómában, ha már nem volt szarban a haza.

karikaV43 2012.12.20. 20:51:16

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: egyszer kiszámoltuk ezt egy könyvelővel és egy gazdasági igazgatóval és kijött a csodás 92Ft-os szám ennyit kellene minden szabályt betartva egy cégnek 100Ft után kifizetni ez 2009-ben volt min tudjuk azóta folyamatosan csökkennek az adók.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.20. 20:51:28

@olajoslajos:

Nem, nem igaz. Olyan, hogy kizsákmányolás nem létezik, Marx képlete téves. Ezt a közgazdaságtan felismerte több, mint 100 éve.

Az, hogy a "kizsákmányolás" szót használod érzelmi értelemben, az nem ugyanaz, mint a Marx-féle kizsákmányolás. A marxi kizsákmányolás-tan NEM erről szól, hanem egy szerinte objektív jelenségről: a tőke mindenképpen kizsákmányol, mert nem fizeti meg a munkásnak munkája értékét. Ez az ami abszurdum és nem igaz.

Parajpuding 2012.12.20. 20:52:30

Az orkbánpropaganda arról pedig hallgatni fog, hogy hány embert tesznek utcára a minimálbéremelés következtében.
Egyétek a cokit fidesznyomoroncok!

ErtelmetlenSzajkarate (törölt) 2012.12.20. 20:52:34

"hazánkban adminisztratív intézkedések eredményeképp nőnek a bérek, nem pedig azért, mert nő a termelékenység"

Ez a mondatrész nagyon gáz.

Attól mert nő a termelékenység attól nem nőnek a bérek. Attól nő a profit. A bérek az erősebb érdekérvényesítés hatására nőnek. Azaz a termelékenység (termelési ktg. per egység) csak alapfeltétel. Amúgy meg, termelő multik úgyis ide-oda offsore-ozzák a pénzt úgyhogy kb. tökmindegy is. Keynes idejében talán igazabb volt az összefüggés, most inkább már (mióta van wire transfer) csak politika.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.20. 20:53:12

@karikaV43:

Lehet. De egy egyszerű munkavállaló (nem vállalkozó) szempontjából nagyjából az jön ki, hogy minden 100 forintjából az államnak le kell adóznia 70 forintot.

Szociknak vége 2012.12.20. 20:54:12

@01234567: Egyetlen sikeres ember nincs aki a politika jóságából növelte az életszínvonalát.

A proli az proli, átvágják a világon mindenhol mert elhiszi hogy van olyan aki neki segít a semmiért scerébe.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2012.12.20. 20:58:43

@ElMax:

GDP, nézzük csak... Ez ugye az a betükombináció, ami a feketézett/offsórozott/számlátlanított bevételeket nem tartalmazza magában...?

Addig hiába jössz ezekkel a szépen fektetett képletekkel, amíg ezek a dolgok nem jönnek rendbe. Ennek az (egyik) alapja viszont a minimálbér tüzzel-vassal való növelése. Nem, nem 64 ezerre. Hanem a duplájára.

@karikaV43:

Gyöztél. Kömüves... :)))

01234567 2012.12.20. 21:02:50

@karikaV43: 8 évet éltem Ausztriában. Az élelmiszer jobb minőségű, és 15-20%-al olcsóbbak, az alapvetőek. Sőt a cukor, liszt..stb.. jóval. Ugyan így, a ruha,cipő sokszor 30-40%al(már mint a több mint egy évig hordhatóak) Szórakoztató elektronika, üzemanyag, telefon előfizetés olcsóbb sokkal. A rezsi(víz, villany, gáz) kb. ugyan annyi. Tömegközlekedés majdnem ugyan annyi, a távolsági 10-20%-al drágább. Az albérlet igen durva, de csak az utóbbi 3-4 évben lett az. Szerinted miért?
A jövedelmek pedig alkalmazottként 3-4 szerese a magyarnak. És én ki nem fizetésről csak az egyre ritkább fekete munkánál valószínűsítek, mivel bejelentés esetén a szakszervezet megvéd. Azt hiszem egy-két magyar vállalkozó a moráljával ott izzadt segglyukkal menekülne.

01234567 2012.12.20. 21:05:50

@MetroGoldwinMayer: Furcsa egy mentalitás és morál vezérel téged. Tévedtem. Ezzel én inkább nem vitatkoznék.

nu pagagyí 2012.12.20. 21:07:04

A minimálbér az ezévi infláció mértékével nőtt.

Szociknak vége 2012.12.20. 21:10:09

@01234567: Ja, mert senki sem főz lisztből...:) A feldolgozott élelmiszer már egál, a félkész drágább, az étterem 5xös ár és minden amiben emberi munka van 5xös áron van.

Ugyanarra elég a minimálbér mint Mo-n, eszel, dolgozol, alszol, slussz. Autót fenntarthatsz, az egy plusz és vehetsz okostelefont, nagy kaland.

Szociknak vége 2012.12.20. 21:11:26

@01234567: Nekem a prolimorál a furcsa(adjá+jár) de gusztus dolga ezen nem veszünk össze.

SPYD3RM4N 2012.12.20. 21:12:05

@MetroGoldwinMayer: Én _természetesen_ szoktam segíteni embereken semmiért cserébe. Többféleképpen is.

Tudom, akkor én meg lúzer vagyok. De tudod, az a helyzet, hogy nem. :)

Szociknak vége 2012.12.20. 21:18:40

@SPYD3RM4N: Mondtam én ilyet? Jótékonykodni egyáltalán nem proli szokás.

Azt mondtam hogy a proli az az ember aki elhiszi hogy más dolga(politikus, főnök) őt segíteni.
Abban a pillanatban amikor rájött, hogy neki kell a fenti személyeket segíteni, hogy előre jusson, megszünt proli lenni.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.20. 21:28:13

Azoknak akik szerint a magyar bérszint megalázóan kicsi!

Igen, alacsonyabb a nyugat-európai szintnél, de így is jóval a világátlag felett van a magyar bérszint.

Mo. GAZDAG ország, ez a helyzet. Nem NAGYON GAZDAG, de gazdag, a világátlag felett van.

A tavalyi adatok alapján a következő a helyzet a világban, 8 csoportba osztva a világ országait.

1. Mélyszegénység szint – 28 ország, ebből 21 Afrikában. Nincs ilyen európai ország.

2. Nagyon szegény – 25 ország, ebből 16 Afrikában. Nincs ilyen európai ország.

3. Szegény – 26 ország. 3 európai ország van itt: Grúzia, Moldova, Örményország.

4. Szerény körülmények – 30 ország, köztük 5 európai: Albánia, Azerbajdzsán, Bosznia, Macedónia, Ukrajna.

5. Világátlag szint – 31 ország, köztük 7 európai: Belarusz, Bulgária, Lettország, Montenegró, Oroszország, Románia, Szerbia.

6. Szerényen gazdag – 11 ország, köztük 8 európai, az egyik MAGYARORSZÁG.

7. Közepesen gazdag – 17 ország, köztük 9 európai.

8. Nagyon gazdag – 24 ország, köztük 15 európai.

01234567 2012.12.20. 21:28:25

Szerintem különben is, ez a minimálbér vita is egy gumicsont. A realitás, aki nem keres ma, Magyarországon 150000 nettót, az lassabban hal éhen, lesz csöves. Nálunk a bérek olyan régóta vannak mesterségesen alacsonyan tartva, hogy a köztudatban elfogadottá vált, sőt aki ezt kifogásolja lehülyézik. Sok minden van nálunk fordítva, amolyan Orwell-i módon. A sokszor elismételt hazugság, előbb utóbb igazsággá válik.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.20. 21:32:52

"Szerényen gazdag – 11 ország, köztük 8 európai, az egyik MAGYARORSZÁG."

Mielőtt valaki megkérdezné, melyik a másik 7 ország, sorolom:
Horvátország, Szlovákia, Lengyelország, Litvánia, Észtország, Portugália, Málta.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.20. 21:46:45

@SPYD3RM4N:

Az eredeti források nincsenek meg, melyek alapján számoltam.

Világ: wp.me/p2oZYa-4B

EU: wp.me/p2oZYa-hS

Brix 2012.12.20. 21:58:32

@MetroGoldwinMayer: Természetesen nem egyenlő a magyar minimálbér a nyugati minimálbér vásárlóértékével, ahogy nyugati átlagbér vásárlóértéke is jóval magasabb mint a magyar. A fogyasztói árak és a bérek összehasonlítására szolgál a vásárlóerő-partitáson ( PPP) számított minimálbér vagy átlagbér.
Nem véletlenül dolgoznak százezrek nyugati országokban, a legtöbbjük csak minimálbéres munkát végez, és mégis tudnak félre tenni belőle
Sajnos, a magyar minimálbér a jelen gazdasági környezetben, csökkenő-stagnáló GDP mellett nem emelhető, mert növelni fogja a munkanélküliséget
A legjobb az lenne, ha teljesen eltörölnék a minimálbért. Ha azt akarjuk hogy minden munkaképes ember dolgozzon, még azok is akik szakképzetlenek és csak nagyon kicsi értéket tudnak termelni, akkor hagyni kell hogy legyenek 50-60 ezres bruttó fizetések a piacon.

laci_52 2012.12.20. 22:12:37

@Brix: "hagyni kell hogy legyenek 50-60 ezres bruttó fizetések a piacon."

Próbálj te megélni annyiból, azután beszélhetsz ekkora hülyeséget.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2012.12.20. 22:27:01

olyan posztod van, amin a reálbércsökkenésen, a kevés fizetésen nyavajogsz?
semmi soha nem jó...csak fikázni lehessen.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2012.12.20. 22:31:30

@laci_52: részben igaza van, fél vagy teljes analfabéta alignyolcosztályos emberek mikor termelik ki ezt a lóvét? segítek, nekik van a közmunkabér...

karikaV43 2012.12.20. 22:46:44

@01234567: nos osztrákba én is elég sokat voltam mint írtam van ismerősöm aki 18éve él ott,biztos meg lehet venni az olcsó cuccokat a Hofferbe,de az semmivel nem jobb mint itthon az Aldi vagy Lidl egy párszor jártam olyan boltban.A ruha is csak akcióban olcsóbb már ha olcsóbb én vettem plázában márkás farmert amit 3éve hordok hiba nélkül és 990-től 5ezerig bezárólag volt leárazva.A gáz meg a víz a rezsihez tartozik az tuti nem olcsóbb mint itthon az albi szintén nem,sőt.
Egy keresetből nem lehet nagyon ugrálni,kettőből már igen nagyjából az átlagos lét fenntartás 1800Euró/hó ebből itthon is meglehetne élni,csak nem hagyják.Ezekkel az emelgetéssekkel is csak a látszatra adnak,nem másra.
Lehetne jobban élni,csak állambácsinak kellene értenie a dolgát,csak nem érti vagy nem érdekli amíg az a pár hülye fizet.

karikaV43 2012.12.20. 22:50:28

@MetroGoldwinMayer: az étterem nem feltétlenül drágább osztrákban a többi igen.Itthon is ez lenne,ha engednék az árakat emelni,akkor növekedne a fizetés is.Melyik ember szereti hallgatni,hogy a másik nyomorog.Persze vannak ilyenek is,de én annak örülök,ha a melós rendben van nincs gondja a pénzre,de ez nehéz manapság.

moTmeN 2012.12.20. 22:51:46

@Engedjetek el kutyák, a Lajoséknak töröm az utat!: Daniaban peldaul piaci alapu a bermegallapodas. Olyan, hogy minimalber nem is letezik. Csereben olyan erosek a szakszervezetek, hogy a piaci alapu bermegallapodas egyenlo felek kozott tortenik.

karikaV43 2012.12.20. 22:54:28

@laci_52: a segélynél és a semminél több,kevesebb segély kevesebb adó több bér elég hamar körbe ért a dolog.

komplikato 2012.12.20. 22:56:52

@Keresztyén és Magyar: " és a rezsi drasztikus csökkentésével"

Ne röhögtess már. A gáz árának csökkentésére van egy ÍGÉRET, azt meg tudjuk mit jelent pláne ezen kormány szájából, kb. mint a "megvédjük".
Ráadásul aki csóró már évek óta nem tudja megfizetni a gázt, tehát pont őket nem fogja érinteni. Viszont pontosan tudjuk kik fognak ezen is százezreket spórolni évente ...

@Nyrségi Trolls: "Na, te sem minimálbér környékén kereshetsz ..."

De én meg igen, viszont még az én kevéske agysejtem is képes felfogni az ALAPTALAN minimálbér-emelés és a további piaci versenyképesség ROMLÁSA közötti relációt. Talán mert általános alsóban figyeltem a reláció jelekre vagy mert legalább ujjamon tudok számolni pl. veled ellentétben?

komplikato 2012.12.20. 23:02:33

@f.fredericks: "Azért elvileg, mert lehet az elbocsájtások miatt kevesebb bevétele lesz belőle, de hát gondolom ilyen hatástanulmány nem született."

www.portfolio.hu/gazdasag/adozas/mnb_negativ_az_adointezkedesek_egyenlege.177392.html

komplikato 2012.12.20. 23:08:00

@Engedjetek el kutyák, a Lajoséknak töröm az utat!: Jó, de hiába mondanád holnaptól legyen Bruttó 180.000 a minimálbér, ha ezt a 98-at SE tudják kipengetni. Az ki is kéne termelni. És a magyar halott piacon kéne kitermelni, az osztrák példa meg azért sántít mert olyan messze vagyunk tőle mint Makó Jeruzsálemtől. Könyörgöm az egyik legerősebb gazdaságuk van. Nekünk meg?

2012.12.20. 23:09:48

Ha maradt volna a minimál bér azér, most nőtt, most azér tüsszög az ellenzékbe betonozott ballib médiavilág. Ami még mindig uralja a magyar közéletet. De hatalma már nincs. Túl sokat hazudtatok ballibek, nem hisz nektek senki!

komplikato 2012.12.20. 23:11:41

@SPYD3RM4N: "A minimálbér-emelések továbbá SOHA nem jártak a munkahelyek számának csökkenésével, nincs korreláció a minimálbér emelése és a foglalkoztatási szint alakulása között."

Nem biztos, hogy nekik van igazuk, de a haza és Haladás elemzései szerint de. És lehet, sőt biztos hülye vagyok a témához, de hihető a levezetésük. (Jó, mondjuk Matolcsyhoz képest minden az ...)

01234567 2012.12.20. 23:13:43

@karikaV43: A vízre, meg a gázra azt írtam kb. ugyan annyi. Az albérletre írtam hogy az utóbbi 3-4 évben drágult meg iszonyatosan, de igazból szerezni is nehéz, és a foglaló+stb..járulékok is irreálisak= de ez a válság okozta ugyancsak irreálisan megnövekedett migráció hatása. Oda özönlnek, mivel nagyon élhető ország.
Az államot, már mint a magyart, meg hagyjuk. Egy 25 éves folyamat végkifejletének lehetünk szenvedő tanúi. Sajnos.

komplikato 2012.12.20. 23:18:32

@FILTOL: "segítek, nekik van a közmunkabér..."
Ez úgy hangzott mintha a közmunkások nagy része végezne termelő munkát, már persze ha az illegális gyárban foglalkoztatást vagy a Döbrögi uraság "farmján" melózást nem nézzük.
Mondjuk ahol komplett önkormányzatot vagy iskolát "béreltek vissza" közmunkás bérekkel az megint egy büntetőjogi kategória szvsz.

komplikato 2012.12.20. 23:22:00

@martinasz: Ez érdekes vélemény, tisztára olyan mint ha szocializmusban élnénk és az állam döntené el ki mennyi fizetést ad, és nem határolnák be a gazdasági lehetőségek.

Bezzeg a diákok elleni pamfletekbe bele lehet írni röhögve, hogy legyen ingyen sör vagy ingyen lakás mindenkinek, pedig ez tök ugyan az a helyzet. Nem vagyunk Dubai ...

Szociknak vége 2012.12.20. 23:45:57

@Brix: Egyetértek. A csak sírni tudó bloggerek és a hasonló polgárok nem is igen dobálóznak azzal, hogy a PPP-s GDP, tehát a reálvásárlóerőket összedobva, a világ leggazdagabb országai 'csak' kétszeres jólétben élnek a magyarhoz képest.

Azon kevés ilyen hisztibéla gondolkodik el, hogy ha a magyar átlag dupláját megkeresné itthon, akkor az USA átlagpolgárának a szintjén élne(itthon).

Na de sírni egyszerübb mint alkotni..:)

Kdo Je Ugasnil Luč 2012.12.20. 23:48:29

@MetroGoldwinMayer: az engem nem fenyeget, van hajtrimmelőm, cca. 10€. ;-)

Dzsenilla 2012.12.20. 23:51:57

@mérték: szintén zenész:-) Az a baj, hogy aki munkavállaló volt örök életében azt soha nem fogja érdekelni, hogy honnan varázsolsz pénzt a fizujára. Az olyan természetes, hogy jár. Egy alkalmazottnak mindig kevés lesz az amit kap, mert ha adsz neki 200-at, akkor miért nem 250-et, ha 250-ért dolgozik, akkor miért nem kap 300 ezret? Soha nem azt nézi, mennyit dolgozik a pénzért, mit tesz az asztalra, hanem azt, hogy mi marad nálad! A legtöbb azt gondolja, az mind a tiéd és a lelke mélyén gyűlöl azért mert azt érzi megvágod. Vállalkozóként elég tapasztalatot szereztem, tökéletesen ismerem a koreográfiáját ezeknek a játszmáknak. Amikor emeltem világba a fizut, mert azt hittem ettől jobb lesz, ez motivál, nem történt semmi, csak a követelőzés, még, még, még! Az, hogy mennyi járulékot fizetek, mekkora adót utalok az állam felé, senkit nem érdekel. A pénz nem arról szól, hogy ami bejött azt testvériesen megosztjuk. Ezer dolgot kell a rendelkezésre álló összegből rendezni. A közüzemi számlák senkit nem érdekelnek, az építményadó mintha nem is létezne, a beszállítói számlák az alkalmazottak szemében észrevétlen, de ha 10 ezer forint befut, azt számon tartják. Minden kéne, semmiért. Vannak tisztességes, emberséges alkalmazottak is, de nagyon kevesen. Ma mindenki követelőzik, mindenkinek jogai vannak, minden alkalmazott Karácsonyra készül, én pedig dolgozok. Azért dolgozokma és minden nap, minden hétvégén, minden ünnepnap, hogy legyen holnapom és legyen nekik is. Nekik van szabi, nekem nincs, nekik van táppénz, nekem nincs. Ha ők betegek pihennek otthon, ha én beteg vagyok, fél lábbal is bemegyek és csinálom. Ők nyugodtan alszanak éjszakánként én pedig vergődöm és nem bírok egy nehéz nap után elaludni. A felelősséget én cipelem, ha baj van, akkor mögém bújnak. Könnyű irigykedni, irigyelni a vállalkozó jólétét, függetlenségét, szabadságát. A kapu nyitva van, bárki beléphet rajta. Aki vállalkozóként jutott valamire az időben belekezdett és beletanult a vállalkozói létbe, nagyon sokat gondolkodott, ötletelt, dolgozott míg végre eljutott oda, hogy már megengedhetett magának egy alkalmazottat, később kettőt, stb. Én mindenkivel kipróbáltatnám ezt a világot, hogy átélje azt, amit mondjuk én is ma, mivel dec.20 van, az állambácsinak ma leadóztam. Minden alkalmazottam megkapta a karácsonyi borítékját míg én egy akkora elutalandó számlát kaptam a könyvelőtől, hogy 2 percig levegőhöz sem jutottam. Ma adófeltöltés volt az EVA-ban. Jelentem, már nem is csikar az, hogy fa után nézzek, elmegy a kedvem minden december 20-án. A legmocskosabb dolog, húzna le az állam január elején, nem fájna annyira mint ünnepek előtt amikor mindenki kap, csak a vállalkozók adnak. Lehet irigykedni. Gyakran szeretnék alkalmazott lenni, 8-ra járni, 4-kor menni, fél4kor már kiesik a toll a kezükből, fel sem merül, hogy ha meló van, hogy akárcsak 10 percet is ráhúzzanak, de munkaidőben azért kilép ezért-azért a városba. Nyíltan nem téma, de a felszín alatt minden vállalkozó munkaadót utálnak az alkalmazottai, nem engem szeretnek, hanem a pénzt amit adok.

zembertelen 2012.12.20. 23:58:57

Remélem előbb-utóbb mi is verjük majd az ő farkával a csalánt!

01234567 2012.12.21. 00:05:49

@Dzsenilla: Elég furcsa a meglátások alkalmazottakra kivetített része. Az anyagiakat megértem. ...lehet, te sohasem voltál alkalmazott, vagy nem mostanában. Én voltam mostanában mindkettő. A vállalkozók között több a "rossz" ember arányaiban. Az alkalmazottak között meg a meg nem fizetett.

A Látó 2012.12.21. 00:07:55

@Dzsenilla:
Kéne neked egy szerető feleség, barátnő, vagy barát, esetleg valami hobby, sport, mert ha még este is ezen durrogsz, rá mész.
Hosszú még az út az infarktusig.
(ha EVÁ-zol, olyan nagyban nem mehet a buli)

villamos alóli kacaj 2012.12.21. 00:17:48

Sok érdekes hozzászólást olvastam, de mondja meg már valaki:
egy józan fejjel gondolkodó, de gonosz,undorító, kizsákmányoló munkáltató (tulajdonos) mi okból ne fizetné meg - a lehetőségeihez mérten - azokat a kollegáit akik megfelelő profitot termelnek neki?!
Válasz:
- elmebeteg
- halálán van
- mazochista.
Ha valakit "alul fizet" az biztos nem véletlen!

01234567 2012.12.21. 00:21:54

@villamos alóli kacaj: Magyarországon, ez általánosan elfogadott. Ilyen a társadalmi közeg, és a morális is. Amiről te beszélsz, az a profizmus. Az innen(Budapest), 3 óra vonattal.

J.László 2012.12.21. 00:33:06

@komplikato:
Nem könyörögni, az modoros. De ha már, akkor könyörgök. Nem ikes ige.

MarbleC 2012.12.21. 00:48:34

@Dzsenilla:
Egy-két bejegyzésen piszkosul kiakadtam, hogy még mindig ekkora sötétség van a fejekben, gondolom te is így vagy vele.

Mintha az én gondolotaimat írtad volna le, minden stimmel és sajnos ez a nagy átlag a mai vállalkozókra vonatkozólag.

A bosszankódóknak egy kis szem felnyitó:

1. Értsd meg az állam, mégha azt is mondja, nem a te érdekeid szolgálja.
2. Előbbre csak akkor juthatsz, ha te magad gondoskodsz a sorsodról
3. Az adó törvényeket nem azért módosítják, hogy neked jobb legyen.
4. A minimálbér emelés nem neked szól, hanem búrkolt adóemelés

Egyébként béralkura lehet nemet is mondani, nem a vállalkozó a hibás ha ketten jönnek a helyedre kevesebb pénzért. Tessék jobbnak lenni a munkában és nem sírni, hogy kevés a pénz.

Nincs olyan hülye vállalkozó, aki a jól dolgozó (termelő) dolgozóját nem akarja megtartani, motiválni.

Saját példám:
1999 minden főiskolás csoport társam már munkát talált, engem egy páran hitegettek biztos hellyel de végül nem kaptam helyet az adott cégeknél.

Bekopogtam egy másik céghez és felajánlottam, hogy ingyen dolgozom egy hónapig. A hónap végén szónélkül fizetést kaptam, többet mint amennyit kértem.

Félév múlva középvezetői posztot kaptam.
2000: megkeresett egy másik vállalkozó és dupla bért ajánlott (hallott rólam)
2002: fejvadászok kergettek, nem akartam menni de egy multi cég nettó 680ezret ajánlott (99-es pénzem x10)
2005 saját cég, hamarosan két alkalmazottal folyamatosan növekedtünk 2009-ig, azóta vegetálás van.

Persze béremelés minden évben kérdés, mert az jár. Több olyan hónap is volt idén amikor béreket, járulékokat fizettem, de magamnak semmit, mert nem volt miből.

Felelős vagyok a nekem dolgozókért, de ők nem látják, hogy ők is felelőséggel tartoznak nekem.

Ha ők a bérük kb. 4 szeresét termelik meg, akkor van a cég nullán. De ha csak ennyit tudnak hozni, akkor miért adnék munkát nekik?

A vállalkozó valóban nem szociális foglalkoztató, több pénzt szeretne, mint egy alkalmazott. Ez nem ördögtől való dolog, ezért még nem kell utálni a főnököt, inkább néha nézz magadba, valóban a maximumot nyujtottad-e ma.

És még egy szám a fanyalgóknak a fenti blogból.
1.9 millió (egyre kevesebb)
ennyi ember adójából fedezik, 10 millió magyar költségeit. Oktatás, egészségügy, közlekedés, szociális háló, stb.

Na inkább ez a nem normális, nem a minimál bér. 1 dolgozóra 4 eltartott. Ha ezen a számon valóban lehetne változtatni, hidd el kiröhögnéd azt a munkaadót aki csak minimálbért kínál neked!

Szociknak vége 2012.12.21. 01:04:50

@MarbleC: Az A-alkalmazott, B-egyéni vállalkozó, C-tulaj-cégvezető, D-befektető soha nem fogja megérteni egymást pénzügyekben. Ez normális dolog, másképpen gondolkoznak a pénzről.

Válhat egyikből a másik, de ahhoz meg kell újulni fejben, és az nem mindenkinek megy!

01234567 2012.12.21. 01:13:06

@villamos alóli kacaj: 20 év múlva lehet :) Most még te sem arra indulnál :)

MarbleC 2012.12.21. 01:24:59

Azt hiszed nem tudom?

Kiyosaki: Gazdag Papa, szegény Papa könyve, az első fizetésemből vettem meg és utána mindenhónapban egy másikat.

Befektetni csak a saját magadba érdemes, lehet bármilyen vállság, a tudást már nem veszi el tőlem senki.

Szociknak vége 2012.12.21. 01:45:11

@MarbleC: Jé azt más is olvasta?...:)

Nagyon tetszett, bár én még nem vagyok készen az útra, csak elméletben vagyok Gazdag Gyerek..:)

Mit érdemes még olvasni tőle(Megvolt az alapmü, a cashflow-négyszög, a multilevel és a Donald.T-os. Meg a társasjátéka abban ász vk.

Van más is ami jó tőle?

2012.12.21. 02:51:59

elmondom egyszerűen mi a helyzet

a kurva magas adók miatt csak a kurva nagy multiknak éri meg magyarországon, esetleg 1-2 szerencsésebb nagyobb magyar vállalkozásnak

a kiscégeket viszont a kurva magas adók miatt keresztbe-kasba megszopatják, mert akkor is 100 ezreket kell befizetni ha egy vevő se lép be hozzá értem? és a forgalma egyébként is gyér lesz, mert a többség a hatalmas külföldi multiknál vásárol. kevés vevőből pedig nehéz minden hónapban 100 ezreket befizetni az államnak értem? nagyon sok esetben lehetetlen és ezért megy tönkre ezernyi-tizezernyi kis cég egy évben értem?

annak lenne csak értelme, ha akkor kellene csak befizetni az államnak ha van nyereség, mert így akkor is mindig előbbre lehetne lépni, ha a kisvállalkozásnak az első hónapokban csak pár darab vevője van!

mivel a kurva nagy adók miatt kurva sok kell ahhoz hogy egy kis cég fentmaradjon, ezért kurva rossz lesz a helyzet, ezért van kurva kevés munkahely az országban, és mivel nincs se munka és a kurva magas adó miatt nem éri meg kurva kisvállalkozást fent tartani, ezért marad a külföldre menekülés vagy a fekete munka

2012.12.21. 03:10:00

rendkívül alapvető pontokon van elrontva a rendszer, és ennek ellenére nem erről beszélnek sehol

külföldi hatalmas multiknál kellene emelni nagyon nagy mértékben a minimálbért, duplájára

1-2 fős magyar kisvállalkozásoktól csak a nyereség után szabadna adót beszedni, akkor is csak kicsit, és az ilyen kisvállalkozásoknak megengedni hogy maradjon a régi minimálbér és még az is adózatlanul

2012.12.21. 03:14:07

@martinasz: ez addig megy ameddig a nép nem gyújtja fel a fél várost és ameddig nem lesznek brutális sztrájkok, mint nyugaton

2012.12.21. 03:21:23

@Boo: "A minimálbért már rég 180EFt-ra kellett volna emelni. Sírás megy az mostani 5000 miatt, de valahogy mindig ki tudják "nyögni"az extra autókért a lízinget. "

ezt a nagy multik simán kitudnák gazdálkodni, de a magyar kisvállalkozások hatalmas része nem, legalábbis a mostani adók és törvények mellet nem, rá pár hónapra simán megszűnne vagy 50 ezer ember állása emiatt, és hirtelen több ezer magyar kisvállalkozás

2012.12.21. 03:33:33

nálunk például egy minimálbéres munkás összességében rosszabbul keres mint egy kínai minimálbéres munkás, a kínai minimálbéres munkás pár ezer forinttal kevesebbet kap készhez, viszont a rezsi költség és minden egyéb sokkal olcsóbb kínában, vagyis már egy kínai minimálbéres munkásnak is jobb mint egy magyarnak

ezu 2012.12.21. 05:46:53

@Barát Csaba: Ez biztos is. Sőt, a kínai melósok egy nem kis része, már nominálisan is többet keres, mint a magyar átlag. Jártam nem egyszer náluk, nem a sajtóból szerzek információt.

Egyre lejebb süllyedünk, a rengeteg országhoz képest. A lengyelek, tótok, észtek, stb., az elmúlt tíz éveben előztek. A tótokhoz azért járt az ember szívesen húsz éve, mert olyan szegények voltak, hogy az árak is annak megfelelőek voltak. Egy átlagos magyar ember (igen, melós, nem kellett vállalkozónak lenni hozzá), röhögve fizetett ki egy szállodát és pár ebédet az egész családnak, ami itthon nehezen ment volna. Most meg húsz százalékkal jobb a fizujuk.

ezu 2012.12.21. 05:55:09

@villamos alóli kacaj: Mert több marad neki. Én sem fizetek senkinek többet, mint amennyit annak kéne mindenképp fizetnem, akit helyette felvennék. És ez kurvára nem attól függ, mennyi hasznot hajt. Ha sokat jó, de nem attól fog nőni a fizetése. Attól, hogy mennyiért helyettesíthető. Ha olcsóbban is mint amennyit kap, jobb, ha hallgat. Nem osztom meg senkivel a profitomat, csak mert jól melózik. (Rengetegen melóznak jól.) Ahhoz társam kéne legyen, a befektetésben is.

ezu 2012.12.21. 05:56:13

@01234567: Egy fenét profizmus. Nagyon el vagytok ti tévedve.

kpityu2 2012.12.21. 06:03:46

@Dzsenilla: Nem teccik, dolgozz magad. Nem tilos.

ezu 2012.12.21. 06:12:37

@olajoslajos: Az állam sem fizet semmit a minimálbéreseknek (bérminimumosok) zsebbe. Azok pedig olyan jó ötszázezren vannak.

Gyakorlatilag a bértábla alsó határánál többet keresők (a különböző bérminimumok táblázata), a közalkalmazottak körében nincsenek tíz százaléknyian.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2012.12.21. 06:55:38

@komplikato: ... hol is írtam, hogy minden közmunkás kitermeli a bérét?
egyébként meg szomorúan általánosítasz. a közmunkának szerintem több értelme van.1. a félanalfabétáknak is kell egy szalmaszálat keresztbetenni azért hogy kapjon állami apanázst.
(szerintem ez igen csak helyes)
2) a fent említetteket felszívja a munkaerőpiacról
3) olyan feladatokat lehet elvégeztetni velük, ami a köz javára van (pl. vízelvezető árkok tisztítása) ehhez nem kell 5 nyelvvizsga.

na4 2012.12.21. 07:07:44

Sikeresen felépült a kommunizmus. Aki értéket tud teremteni azt adókkal lenyúlják, amit elköltenek a politikusok meg a lúzerek. No ezért nincs jövöje Magyarországnak. El innen.

ezu 2012.12.21. 07:48:51

@FILTOL: Nyilván ez fáj sokaknak, hogy nem a semmiért kapnak pénzt, hanem legalább valami hasznot kell érte termelni, a társadalomnak. Amíg egy koszos utca, tér is van, én nem adnék senkinek segélyt. Márpedig abból rengeteg van.

dennisthemenace 2012.12.21. 07:54:52

@MetroGoldwinMayer: Ketlem, mert a dragabb Angliban is csak 8 font, azaz hat euro.

6.Lenin önálló gondolata 2012.12.21. 07:58:16

"Pártunk most a dolgozók életszínvonalának erőteljes emelésére vesz irányt. Tudja ezt az ellenség is. Azt is tudja, hogy a dolgozó nép életszínvonalának emelése erősíti, szilárdítja a munkás-paraszt összefogást, erősíti, szilárdítja népi demokráciánkat. Ezért a maga részéről mindent meg fog tenni, hogy tervünket megzavarja és keresztezze.

A belső ellenséget támogatják minden erővel az imperialista háborús gyújtogatók. Az imperialista tábort egyre jobban idegesítik a Szovjetunió sikerei a kommunizmus építése terén, a népi demokráciák, a Kínai Népköztársaság kulturális és gazdasági föllendülése. Nyugtalanítja őket egy sor kapitalista ország kommunista- és munkásmozgalmának, a gyarmati és függő országok felszabadító harcának erőteljes fejlődése. A béketábor eredményeivel szemben az imperialista táborban nőnek a gazdasági bajok, kiéleződnek az ellentétek az Egyesült Államok és csatlósai között.

Ebben a helyzetben az imperialisták lázas aktivitást fejtenek ki, igyekeznek növelni nyomásukat a béketáborra, irányt vesznek olyan provokációkra, mint amilyeneknek Berlinben vagy Koreában voltunk tanúi. Sokszázmillió dollárt fordítanak a provokációk, szabotázsok szervezésére, s aktivizálják ügynökeiket, kémeiket, provokátoraikat. A nemzetközi imperializmus egy ilyen ügynökét leplezték le most a Szovjetunióban Berija személyében. A mi pártunk helyesli azt az erélyt, határozottságot, melyet a Szovjetunió Kommunista Pártjának Központi Bizottsága ebben a kérdésben tanúsított. A magunk számára levonjuk belőle a tanulságot, hogy szakadatlanul éberen kell őrködnünk, hogy őrizzük, mint szemünk világát, pártunk egységét, kollektív vezetését és szilárd marxista-leninista ideológiai alapját. (Hosszantartó taps.)

Nem kétséges, hogy az imperialisták és ügynökök itthon, nálunk is meg fognak próbálni mindent, hogy zavarják szocialista építésünket, dolgozó népünk életszínvonalának emelését. Ebben a helyzetben fontosabb, mint bármikor, hogy mindenki világosan lássa: pártunk és vezetése egységesebb, összeforrottabb, mint valaha.(Hosszantartó, lelkes taps.) Ennek az egységnek, összekovácsoltságnak szilárd és megingathatatlan alapját azok az eszmék és tanítások képezik, melyeket Marx, Engels, Lenin, Sztálin dolgoztak ki, s amelyek, mint a múltban, úgy a jövőben is, változatlanul megvilágítják előttünk a szocializmushoz vezető utat."

Rákosi Mátyás: Beszéd a budapesti pártaktíván

1953. július 11.

roka 2012.12.21. 08:00:08

A Fidesz ha kormányoz jut jön a minimálbér emelés! Aki már volt munkaadó az tudja, hogy ez megfizethetetlen. Miből miért?

vitamax 2012.12.21. 08:21:01

Megis mit gondol a szerzo? Meddig akarja hogy az orszagban ehberert dolgozzanak az emberek? Ha nem tudja kitermelni egy vallalkozas, akkor zarjon be, vagy bele sem kellett volna vagni, vagy vigye a vallakozasat a nyugati orszagokba, es fizessen 5x annyi bert ott. Az eszem megall hogy a mai vilagban, is vannak meg ilyen emberek akik 2 ft-ert szeretnek dolgoztatni az embereket.

Zabaalint (törölt) 2012.12.21. 08:58:59

@olajoslajos:
"Rögös pályafutásom alatt elvétve találkoztam csak olyan emberrel aki a minimálbér mellé ne kapott volna valamenyit zsebbe."

Javaslom indulj el egy irányba, ahol egy Budapest feliratot látsz áthúzva, majd még haladj egy kicsit, hagyd el Pest megyét is, és akkor olyanból is látni fogsz nem keveset, aki napi 8-10 órában dolgozik, 4 órára bejelentve, 4 órás fizetéssel, és még szerencsésnek is érzi magát a többiekhez képest.

Zabaalint (törölt) 2012.12.21. 09:10:07

@MetroGoldwinMayer:
De a magyar átlag megkeresésével már a top30, a kétszeresével a top5%-ban vagy kb.

Zabaalint (törölt) 2012.12.21. 09:14:44

@villamos alóli kacaj:
Azért, mert a megfizetni annyit jelent, a piaci bért adja, vagy plusz néhány százalékot, hogy ne legyen érdemes máshová mennie. Miért adna ennél többet, ha egyszer ennyiért is van megfelelő alkalmazottja?

Pont ez az amit nem értenek sokan. Nem az a lényeg, hogy ki tudja-e termelni a minimálbért. Hanem a munkaerő kereslet-kínálat a lényeg, és minél nagyobb a minimálbér, annál inkább torzítja. Pl. az a jelenség, hogy egy minimálbéres munkához is protekció kell, mert egy állásra több ezer jelentkező van, némileg visszaszorulna egy minimálbér csökkentéssel, egy emeléssel meg durvább lesz. A sok részmunkaidőre bejelentett és aszerint fizetett, de gyakorlatban teljes időben dolgozó alkalmazott is emiatt van.

tlvajferi 2012.12.21. 09:39:16

nem sajnálom adolgozóktől de ami sok az sok
a sok kommunizmusépítő nyugdíjas nyugdíját os sajnálom, ugyanis elk*rták
nem érdemlik meg a nyugdíjukat, a piacgazdaságba építettek bele minket...
csodálkozom a blogíron, hogy egyáltalán nem háborodik fel az orbáni kormány másik rendeletén, mely másfélszereésre növeli a túlélők rendszeres apanázsát,mégha egyesek claők is közöttük

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.21. 09:49:32

@Barát Csaba:

Ez nem igaz.

Kínában eleve nincs országos minimálbér. Tartományonként van minimálbér. A legkisebb Jiangxi tartományban, ahol 30 ezer Ft a havi minimálbér. A legtöbb pedig természetesen Hongkongban, ott 125 ezer a minimálbér.

Az országos átlag 40 ezer Ft körül van.

vitamax 2012.12.21. 10:11:35

@Dzsenilla: Akkor miert nem vagy munkavallalo, ha ennyire rossz valalkozonak lenni?

2012.12.21. 10:34:26

@Brix: ha nem lenne kötelező minimálbér, akkor nagyon hamar visszatérnénk a 25 ezres minimálbérhez.

"Ha azt akarjuk hogy minden munkaképes ember dolgozzon, még azok is akik szakképzetlenek és csak nagyon kicsi értéket tudnak termelni, akkor hagyni kell hogy legyenek 50-60 ezres bruttó fizetések a piacon. "

Nem, nem az akarjuk, hogy mindenki dolgozzon (és halljon éhen közben). Azt akarjuk, hogy mindenki meg tudjon élni a munkájából. Jusson kajára, lakhatásra, pihenésre ÉS emellett még félre is tudjon tenni a rosszabb időkre / nyugdíjra.

2012.12.21. 10:37:24

@Wendriner Piroska sakál és balerina: Az éhen hallást természetesen egy lö betűvel gondoltam. :)

laci_52 2012.12.21. 11:03:28

A szerzőnek fogalma sincs a munkavállalók helyzetéről, azzal nem is foglalkozik.

Kérdem én: nem jogos elvárás-e mindenkitől Magyarországon a XXI. században, hogy napi 8 óra munkáért kapjon annyit, amennyiből meg lehet élni?

Meg lehet élni a leadózott minimálbérből?

Nem!

Ezek után nincs miről beszélni. Aki sokallja a minimálbért, biztosan annak a többszöröséből él. Próbáljon megélni havi 70 ezerből, mert kb. ennyi marad a 98 ezres minimálbérből a levonások után.

Arról persze Orbán is hallgat, hogy pont az ő kormánya adta a legnagyobb pofont a csóró munkavállalóknak az adójóváírás kivezetésével, rázúdítva ezzel a legszegényebbekre is a 16%-os szja-t.

SzexcentrikusAnyacsavarBecsavarodása · http://www.youtube.com/watch?v=2RiEy4es6lU 2012.12.21. 11:39:55

Kedves közgazdasági szakemberek.....

Az hogy lehet, hogy ha Londonban sült kruplit sütök egy gyors étteremben akkor azért kapok tisztán /6 Fontot, míg itthon ugyan annál a cégnél ugyanazért a munkáért kb.500Ft-ot? Nem termelem ki?

Mellesleg emlékeim szerint akárhányszor felmerült, hogy esetleg a nyugati béreket is be kellene vezetni az országba, akkor mindig az volt a válasz, hogy nem lehet becsődölne a gazdaság....
Hát az anélkül is becsődölt.......

Esetleg meg lehetne próbálni mégis, mert esetleg akkor a fogyasztás is megindulna.... De ez csak józan paraszti ész.....
Egyébként a közgazdaságtan kb. ugyanolyan komoly tudomány mint az asztrológia......

ezu 2012.12.21. 11:46:37

@roka: Persze, a számtani hibákat szóváteszed, de más ügyekben, képes vagy nagy hülyeségeket beszélni.

Én voltan (lassan harminc éve) és vagyok munkaadó. Eddig egyik minimálbér emelés sem vitt a padlóra. Pedig volt a mostaninál sokkal durvább is ez első Fidesz-kormány alatt.

ezu 2012.12.21. 11:49:32

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: De messze nem annyit keres egy jó szakmunkás. Tudom, nem olvastam.

ezu 2012.12.21. 11:51:28

@laci_52: Kevesebb. 114-ből 74,6 ezer marad.

ezu 2012.12.21. 11:54:27

@ezu: Mondom. 64,1 a 98 nettója.

2012.12.21. 13:28:58

@laci_52:

Már bebizonyosodott a történelem során, hogy ezek a marxista lózungok a mindenkinek alanyi jogon járó jólétről nem vezetnek sehova, csak nyomorhoz, meg pusztuláshoz. Mindenki fogyasztási igényeit nem lehet kielégíteni, hidd el.

Ha valaki kevesebbet keres, lehetősége van berendezkedni egy szerényebb életszínvonalra, de akár fejlődni, tanulni, vállalkozni is, hogy több jövedelmet tudjon teremteni magának. Sőt, erre ma már az EU valamennyi országában lehetősége van, csak a személyi igazolványa kell hozzá többnyire.

Egyébként már rendszert váltottunk, nem kérünk többet a kommunista propagandából, köszönjük.

Az adójóváírás eltörlése meg teljesen korrekt lépés volt. Csak _egyetlen_, gazdaságilag ésszerű indokot mondj, hogy miért jó, ha a jobban kereső rétegeket aránytalanul terheljük. (Az érzelmi alapú érveléstől most kivételesen tekintsünk el.)

dennisthemenace 2012.12.21. 15:23:08

@roka: Elnezest, elirtam, tizet akartaM.

laci_52 2012.12.21. 16:48:19

@tff:

Én nem mindenkinek alanyi jogon járó jólétről írtam, hanem egy XXI. században elvárható jövedelemről. Ez mai árak mellett szerintem kb. nettó százezer forint. A mai minimálbér a KSH létminimum alatt van, azaz lényegében nyomorszint.

Itt az alapvető érvem a jobban keresők nagyobb és az alacsonyabb keresetűek kisebb terhelése mellett: a magasabb jövedelműek a megmaradó pénzüket megtakarítják vagy befektetik, de nem költik fogyasztásra, a kisebb jövedelműek viszont fogyasztanának többet is, ha lenne miből.

Tehát nőhetne a fogyasztás, ami serkentené a növekedést és ezáltal a Matolcsy-féle 27%-os(agyrém!) ÁFA mellett a költségvetés bevételei is növekednének.

Progresszív adózás és adómentes minimálbér a többségnek sokkal jobb lenne és egy kisebbségnek egy kicsikét rosszabb.

Sajnos ez a kisebbség nagyrészt a Fidesz csókosaiból áll, ezért tartunk most itt.
süti beállítások módosítása