morgás joga 6.jpgVajon elfogadható-e az a szülői igény, hogy a köznevelés világi ága (magyarul az állami iskolák) ne kerüljenek világnézetileg elfogult irányítás alá?

A többség véleménye valószínűleg egy határozott "igen". Eddig is, ha valaki egyházi iskolába akarta íratni gyermekét, szíve joga volt, választhatott kedvére felekezete szerint, de dönthetett az állami iskola + hittan kombó mellett is.

De mi van akkor, ha az oktatási kormányzat olyanokat nevez ki a tankerületek élére, akik harcos elkötelezettek egyházi téren? Akik szakmai múltja egyértelműsíti a vallásos nevelés iránti elfogultságukat? Vajon ők ki tudnak bújni a bőrükből mindaddig, amíg állami szervezetet irányítanak, vagy leendő beosztottjaiktól (az összes irányításuk alatt lévő pedagógustól) is meg fogják követelni a hasonló hitbuzgalmat?

"Ütőképes templomi dalárdát is ki lehet állítani a frissen kinevezett tankerületi igazgatókból" - írja a hvg.hu és ezt a kijelentést nevekkel, egykori beosztásokkal is alátámasztja. De a különféle gyülekezeti kórustagok mellett jól futnak a testnevelők is. Politikai elkötelezettségben és ideológiai befolyásoltságban sincs hiány, az újság szerint a kinevezettek közül "korábban többen is felekezeti iskolában oktattak vagy ilyet vezettek, politikai pártok - többnyire a Fidesz-KDNP - jelöltjeiként indultak az önkormányzati választásokon, vagy elfogult civil szervezetekben aktívak".

Nem vagyunk egyformák, van, aki hazafias dalokat szeret énekelni és van, aki polgármester-rokonként zsinóros (hagyományőrző) díszegyenruhában fotózkodik. A kinevezettek között van egyházmegyei oktatási tanácsadó meg kisebbségi identitás-megőrző és van olyan, aki a szlovákiai Érsekújvár alpolgármestere volt. És a rendszerbe vetett hitünk sem csorbul, megjelennek a kinevezettek között rokonok és polgármester volt titkárnője is. 

Valószínűleg sok-sok politikai érv sorolható fel amellett, miért pont ők kerültek a tankerületek élére és irányítják valamint ellenőrzik akár 20 ezer gyermek köznevelését - elkötelezett pártkatonák, "jóemberek" rokonai, hithű, lojális, az egyházi legszigorúbb alá- és fölérendeltséget is jól tűrő, a szigorú hierarchiában is karriert építeni tudó polgárok. De vajon milyen szempontok alapján lettek ténylegesen kiválasztva?

Mert hogyan is szólhat egy "ideális" tankerületi vezető képesítési követelménye? Természetesen informálisan, a hivatalos itt olvasható el:

  • Erősen kötődjön a KDNP-hez, vagy legyen jó fideszes hátszele,
  • felsőfokú végzettség, nem feltétlen pedagógus (egyetemi vagy főiskolai szintű pedagógus vagy egyetemi szintű jogász vagy közgazdasági, természettudományi vagy bölcsészettudományi és egyes társadalomtudományi felsőoktatásban szerzett szakképzettség és pedagógus vagy közigazgatási szakvizsga)
  • vezetői szakmai gyakorlat
  • legyen alkalmas arra, hogy egyszemélyben levezényelje akár 20 iskola rohammunkás átadás-átvételét,
  • ismerje az összes vonatkozó jogszabályt és azokat tudja alkalmazni
  • ismerje a NAT-ot is kívülről-belülről, vagy legalábbis legyen elképzelése arról, hogyan kellene abból tanítani és a tanítás minőségét hogyan lehetne ellenőrizni
  • vannak gazdasági ismeretei (tisztában van például a fizetéseket terhelő közterhek méretével, stb.)
  • nem rettenjen meg az adminisztrációs terhektől, kenje-vágja az internetet és a különböző irodai alkalmazásokat és speciális szoftvereket
  • látott már közelről iskolai oktatást (legfőképpen 30 gyereket egy osztályban tartósan, 45 percen keresztül)
  • próbált már kritikán aluli tankönyvekből tanítani, vagy legalább azokból átadható értelmet kihámozni úgy, hogy a tanulók fele ne írjon egyes témazárót
  • legyen elkötelezett pártkatona, de legyen képes világnézetileg semleges maradni, ideológiai meggyőződését reggel otthonhagyni, azaz tudja tartósan átlépni saját árnyékát 
  • tudjon egyszerre akár 7-800 pedagógus főnöke lenni, rendelkezzen a szükséges vezetői kompetenciákkal és kellő empátiával is, de ha úgy adódik, lelkiismeretfurdalás nélkül képes legyen bárkit kirúgni
  • tudja, milyen gondokkal jár egy iskola üzemeltetése és fogadja el, az iskoláknak lehetnek olyan megoldandó problémáik is, amelyekben muszáj neki is közreműködnie
  • helyismerete van, tisztában van a tankerület egyedi sajátosságaival és nem a gyerekeket meg a pedagógusokat hibáztatja az osztályok összetételéért
  • tudjon bánni a pedagógusokra és iskolákra panaszkodó szülőkkel, még a pártbeli hátszéllel rendelkezőkkel is
  • legyen kreatív és ne rettenjen meg olyan problémáktól, amilyeneket eddig még soha nem látott, például most mi lesz az iskola könyvkiadójával? és a nemzetközi diákprogramokkal? ezentúl hova tegyük a normál körülmények között nem oktatható diszes vagy magatartás zavaros gyerekeket? hol legyen a szalagavató bál? megint kellene WC-papír ...
  • tudja bármikor, akár még álmából felkelve is számokkal igazolni, hogy az új modell tökéletes, az államosítás csupa napfényt és kacagást hozott az összes érdekelt szívébe (kivétel nélkül), a diákok tudása és a szülők kormányzat iránti lojalitása pedig jelentősen túlszárnyalta a legmerészebb kormányzati elképzeléseket is.
  • plusz legyen minden egyébre képes, amit felülről kitalálnak neki és tudjon mosolyogva bólogatni, bármilyen egetverő hülyeséget is kérnek tőle.

De lehet, hogy a minisztériumi meg KIK bírálati szempontok mások voltak, ki tudja.

Elképzelhető, hogy enyhe paranoia, de egyelőre (látva a kinevezések mintázatát) úgy tűnik, a vallásos (keresztény) szellemiség szép lassan beköltözik az állami iskolák falai közé, akár akarjuk, akár nem - és ezzel pedig már egy újabb lépcsőre érünk ideológiai nevelésünket tekintve. Tavasszal még Réthelyi Miklós a "Lelki nevelés - hitoktatás - esély a holnap számára" című ökumenikus tudományos konferencián arról beszélt, hogy a társadalomban nagy várakozás tapasztalható a hittanoktatás és az erkölcstanoktatás kötelező bevezetése iránt, a vallásoktatás célja a miniszter (és a NAT) szerint, hogy az "átprogramozza életünket a hétköznap szentségeivel", a többi között a létezés örömével, az alkotás, a nevelés, a szépség, a hasznosan eltöltött idő értékének és az egyes emberekben rejlő értékek szentségeivel. Most már azonban nemcsak azok a diákok lesznek átprogramozva, akik a hittant választják, hanem azok is, akik  a felülről utasított és ellenőrzött erkölcstant választják. Mindehhez még hozzátehetjük, hogy a gyermekeknek igazolást kell benyújtani arról, járnak-e hittanra és hova - innen pedig már csak egy lépés az, hogy a tankerületi főnökök tisztában legyenek azzal, melyik család milyen beállítottságú és mely gyerekek (és szülők) szorulnak komolyabb "átnevelésre".

A KDNP szerint a HVG-ben hisztériakeltő felsorolások, manapság gyakran használt szóval "listázás" jelent meg. „Ezek olyan köztudomású, nyilvános adatok összegyűjtésén alapulnak, amelyek nem kérdőjelezik meg a közelmúltban kinevezett tankerületi igazgatók alkalmasságát, felkészültségét, legfeljebb egyéni társadalmi, politikai vagy vallási meggyőződésükről adnak hírt, vagy teszik lehetővé azok feltételezését”.

"A világnézetileg semleges oktatás megteremtése nem jelenti azt, hogy létezik világnézetileg semleges oktató, és így azt sem hogy az abban részt vállalóktól – legyenek tanárok vagy tankerületi igazgatók – ezt kellene elvárni." (kdnp.hu)

És igen, valószínűleg a KDNP-től sem lehet elvárni, hogy bármelyik pozícióba is olyan személyt javasoljon és nevezzen ki az oktatás területén, aki nem lojális hozzájuk (tehát legyen keresztény, mint a párt) - de azért elgondolkodtató, a XXI. században miért kell ennyire erőltetni a kereszténységet kormányzati szinten még a személyzeti politikában is, miközben az alaptörvényünk elviekben deklarálja az állam és egyház szétválasztását. És mindezt a közoktatási rendszerre szétterítve, miközben felmerül a kérdés, hogy - különösen az erős elkötelezettségű - főnökök lekádezerik-e majd újdonsült pedagógusaikat és elvárják-e tőlük, hogy hit- és ideológiai kérdésekben hasonló buzgalmat mutassanak, és a beosztottaknak mennyire kell lojálisnak lenniük ebben az ügyben.

Az azonban érdekes mindenképpen a listában és a Hvg által egyes személyekhez csatolt nyilvános háttér-információkban, hogy kik vállalkoztak arra, hogy egy még a mai napig ki nem hirdetett törvény alapján alig több, mint 20 naptári nap alatt (megspékelve az idén kicsit hosszabbra sikeredett karácsonnyal plusz a téli szünettel), kidolgozott részletszabályok nélkül, anyagi és tárgyi feltételek hiányában, szigorú pártutasításokat követve levezénylik a komplett iskola-államosítást, sőt, ha kiindulunk az eredeti törvényjavaslatból, december 15-ig ezzel kapcsolatban az összes adminisztrációt el is végzik leltárokkal, uniós projektek átvételével és pedagógus átigazolásokkal együtt. És ha van köztük olyan, aki elhivatottságból és jobbítási vágyból jelentkezett a feladatra, hát tisztában kell lennie azzal, hogy ő is osztozni fog a kollektív megítélésben, akár akarja, akár nem. És egy-két rokon vagy épp ideológiailag túlbugzó személy kinevezése tönkrevághatja a szakmailag felkészült, kompetens tankerületi igazgatók renoméját is ...

És végül, de nem utolsó sorban, megint elérkeztünk az alapproblémához: Államhit, akár akarod, akár nem.

Amennyiben tetszett, csatlakozz Facebook csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr514952753

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Semlyén takarodj! 2012.12.08. 12:41:14

ErkölcsTan és etikaoktatás Semlyén Zsolt részre: A plágium lopás és csalás. Takarodj a közéletből!

Trackback: Zsolti te csaltál? 2012.12.08. 10:46:18

Valószínűleg igaz, hogy a legszebb öröm a káröröm, mert tegnap reggel majdnem megfulladtam a röhögéstől amikor megláttam ezt: Semjén plagizált Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes súlyos tudományetikai vétséget követett el 1992-es szociológiai...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jolka40 2012.12.08. 12:39:53

@Anti Anyag: A vallások is fejlődnek, lépést tartanak a tudomány fejlődésével. Ma már nem tanítják Ádám-Évát, mert hát ugye evolúció. A Föld sem egyedüli égitest, amit az Isten teremtett. Meddig lehet még tartani egy mindenek felett álló teremtő hatalom illúzióját?
Mindenkinek joga van továbbra is hinni, és senkinek sincs joga eltiltani a hitet senkitől. De gondolkodásra ösztönözni mindenkinek joga van.

Anti Anyag (törölt) 2012.12.08. 12:40:01

@kolbászoszsömle: Én alapjában véve nagyon önző ember vagyok, tehát tuti nem a te oldaladra állok.

Amocsok 2012.12.08. 12:42:06

@Anti Anyag:
"Apró példa: A cigánybűnözés genetikai alapú, ami jelenleg vitatott, mondhatni liberáliséknál papíron alapból nem az. (Amúgy náluk is az, legalábbis ha az illetőnek komolyabb pedagógiai végzettsége van)"
Ezt ki írta?
Nem náciztam. Te nácizol. Nem zavar.

Mária 2012.12.08. 12:42:58

@Anti Anyag:

"Hová hitelezzenek a bankok, ha egyszer mindenki tele van devizahitellel?"

Nem az a baj, hogy magánembereknek nincs hitel. Épeszű magánember nem vesz fel hitelt.

Az a baj, hogy cégek se jutnak hitelhez, még akkor sem, ha minden garanciát fel tudnak mutatni, hogy jó adósok.

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2012.12.08. 12:43:12

@Önnek megyünk:

"Ad1:
világnézetileg semleges != ateista"

Ez egy őrölt nagy baromság. A világnézetileg semleges, az SZABADGONDOLKODÓ

A hülye elméleted alapján aki nem hisz Zeuszban, az mind ateista lehetne.

takácsbálint (törölt) 2012.12.08. 12:46:34

@Pabeschitz Virág Orsolya:
azt, hogy ember vallásos vagy sem, azt érzelmi és az értelmi kvalitások viszonya dönti el. ha az eq-d magasabb, mint az iq-d, akkor vallásos leszel. ha alacsonyabb, akkor nem leszel az.

de az tagadhatatlan, hogy a vallásos emberek átlagosan butábbak. persze lehet valakinek 120-as iq-ja, ha mellette 140-es eq-ja van, akkor gyakorló hívő lesz. miközben "végtelen" okos.

a világnézetileg semleges oktatás elvben azt jelentené, hogy a gyerekeket az általános iskolában nem próbáljuk meg stigmatizálni. csak azért, mert érzelmileg motiváltak. mert ugyan átlagosan butábbak, de elvesszük tőlük a gyerekkor boldogságát. frusztrált felnőtt lesz belőlük.

de a sulinak a természettudományokat is közvetíteni kell. és aki kicsit is jó fizikából, kémiából, matekból, logikából, bioszból az bizony 6 éves korában sem fogja elhinni, hogy jézust a rómaiak felszegelték a keresztre és ezzel megváltotta az univerzumot. egy okosabb 6 éves azt fogja mondani, hogy egy zsidó népmesét gondoltak tovább rómában. és kihozták, hogy kell oda egy pontifex maximus. a pápaság mégis hogyan következik a biblia szellemiségéből? az érzelmileg motiváltaknak az ilyesmi nem tűnik fel. vannak akik ezt 3 évesen észreveszik. fejlett igazságérzetük lesz. a vallásos emberek ilyesmivel is ritkán rendelkeznek.

ezzel együtt a vallásos emberek tagadhatatlanul boldogabbak. és a magánéletük kiegyensúlyozottabb. alapvetően a magánélet szervezéséhez kell az eq. a közéleti problémákat magas iq-val kell megoldani. és ahhoz kell a világnézeti semleges oktatás. a szövetségi iskola.

Anti Anyag (törölt) 2012.12.08. 12:47:24

@Jolka40: Szerintem ez a vallásmizéria már régen politikai síkon zajlik.

18 év felett a dolog amúgy sem érdekes, inkább alatta. Mellesleg a keresztény hit már elég régóta nem az általad idézett dogmák sulykolásáról szól, marhaság is lenne, azért ennyire a keresztény kurzus irányítói sem hülyék.

Pld. informatikai versenyeken rendre keresztény iskolák nyernek.

takácsbálint (törölt) 2012.12.08. 12:47:25

@Anti Anyag:
és vajon a gárdisták nem agresszívebbek az átlagnál?

Anti Anyag (törölt) 2012.12.08. 12:48:56

@Mária: Vásárolj, sőt vedd rá erre haverjaidat is és akkor nekik is lesz hitel.

Annak persze vége, hogy szinte minden vizsgálat nélkül hozzád vágják, a bankok is tanultak.

kanálwarrior 2012.12.08. 12:53:06

@Anti Anyag: Bocsánat hogy beleszólok de erre a kérdésre véletlenül pont jobb rálátásom van az átlagnál. Az a helyzet hogy mindenki azzal reklámozza magát hogy mennyi informatikai versenyt nyer. Például zskategóriás szakközépiskolák is. Ugyanis informatika versenyből ma már rengeteg van. De van egy jól meghatározott hierarchiájuk a versenyeknek. A komolyan vehető versenyeken néhány elitgimnáziumot leszámítva pedig senki labdába se rúg.

rurodatu 2012.12.08. 12:54:13

@Takács Bálint:

Tettleges erőszak eddig csak a Gárdát érte cigánybűnözők részéről, fordítva még nem fordult elő.

Amocsok 2012.12.08. 12:54:50

@Pabeschitz Virág Orsolya:
"Az ateisták is egy ideológiát követnek. Olyan dolgot szeretnétek, ami nincs."
Ezt lehetne bővebben? Nagyon szeretném már megtudni, hogy ki vagyok valójában.
"...és ha otthon mondjuk a zsidó hitet gyakorolják, akkor nem kezdek el neki a krisztusi megváltásról papolni."
Jól értem? Az egyház által átvett intézményekben nem lesznek vallási tárgyú órák, templomi események?
"De ez ugyanúgy iskola, mint egy állami suli. És én ugyanolyan diák vagyok, mint a többi. Ugyanannyival támogassa igenis a tanulásomat."
Szép lenne. Meg ha az alapítványiak is elmondhatnák magukról. Nem. Az államnak kötelessége az állami iskolák finanszírozása. A többi meg csak + vállalása.

kanálwarrior 2012.12.08. 12:55:32

@kanálwarrior: Ami kimaradt: vannak az olyan versenyek amiket egy Fazekasban vagy Földes Ferencben, Radnótiban, stb. csak úgy emlegetnek hogy "ja az a noname izé". Na ott azért nem ezek a gimnáziumok nyernek mert el sem indulnak. Nemzetközi informatika diákolimpia aranyérmesek nem indulnak olyan "informatika" versenyen ahol paintben kell földgömböt rajzolni, meg mittudomén.

Anti Anyag (törölt) 2012.12.08. 12:55:58

@kanálwarrior: Komoly informatikai versenyekről beszéltem.

kanálwarrior 2012.12.08. 12:57:59

@rurodatu: Meg a Gárdát a Gárda részéről. Vagy kit is basztak fejbe kővel kb. 2 méterről, feltehetőleg szándékosan? Lehet hogy az egy betyársereges csávó volt, de a lényegen nem változtat. Ezek olyan buták hogy ha nem tiltjuk be őket kiirtják saját magukat.

nu pagagyí 2012.12.08. 12:59:22

@Pabeschitz Virág Orsolya: Talán olvasd ezt el. Fejkvóta, kiegészítő fejkvóta, kinek mi jár.

www.magyarkurir.hu/hirek/miert-jar-allami-tamogatas-az-egyhazaknak

Nem arról volt szó, hogy az egyházi iskolák nem kapták meg az állami fejkvótát, arról sem hogy nem kaptak kiegészítő fejkvótát, hanem arról, hogy szerintük a kiegészítő fejkvóta kiegészítése is járt volna nekik.

rurodatu 2012.12.08. 13:00:23

@kanálwarrior:

A lényegen változtat hogy továbbra sem tudjuk hogy ki dobta fejbe a jobbikos képviselőt.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2012.12.08. 13:01:14

@nu pagagyí: Hagy csak!

Keresztény, hát hazudik.

Ilyen. Ezt tanulja.

kanálwarrior 2012.12.08. 13:01:23

@Anti Anyag: Például? Ismertetném A hierarchiát: IOI > CEOI > Olimpiai válogatóverseny > OKTV > Nemes Tihamér
Ezeken kívül minden más noname szarnak számít a "szakmán" belül. Én is egy elitnek mondott gimnáziumba jártam, ezeken indultunk (ha sikerült kvalifikáltatnunk magunkat, mert ugye az első háromra nem mehet akárki), máson nem.

Anti Anyag (törölt) 2012.12.08. 13:02:07

@rurodatu: Az MG nulla lenne, ha nem lenne lakossági támogatása. Ebből kifolyólag nem is igazán függ a liberálisok álláspontjától, hiszen a létfenntartási ösztön a legerősebb.

Ha egy liberális nem akar MG-t, a legjobb módszer a közbiztonság javítása, nem pedig a nácizás.

Mondhatni az MG "éltető" eleme a cigány bűnözés mértéke, persze mindenki jobban szeretné, ha nem lenne rájuk szükség, az MG tagsága is.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2012.12.08. 13:02:25

@rurodatu: Meg a cigányok lövöldöztek be a faluszéli nácik házaiba.

Ezt is mondd csak el!

kanálwarrior 2012.12.08. 13:03:41

@rurodatu: Ő tudja, látta, elmondta. De ha neki nem hiszel várj egy kicsit, járt már itt olyan troll aki nyíltan leírta hogy meg is érdemelte, mert ő nem akarta megdobálni a cigányokat, és az ilyen elvetemült dezertőröket mind főbe kell lőni.

kennyking 2012.12.08. 13:04:47

@Amocsok:
"Ez nem ugyanaz, mintha a zsidókat listáznánk?"
Nem.

Ha zsidók listáznak keresztényeket az tényleg nem ugyanaz, mintha keresztények SZÁNDÉKOZNAK zsidókat listázni.Egyik megvalósult, a másik nem.Ráadásul a Jobbikos a kettős állampolgárokat akarta listázni, igaz, ezek túlnyomórészt zsidók.

kanálwarrior 2012.12.08. 13:07:16

@Pabeschitz Virág Orsolya: "Az egy másik kérdés, hogy az szerintem is normális dolog, hogy tiszteletben tartom a gyerek neveltetését és ha otthon mondjuk a zsidó hitet gyakorolják, akkor nem kezdek el neki a krisztusi megváltásról papolni."

Én még csak nem is egyházi suliba jártam, de ennek ellenére történelemből kellett abból felelnem hogy "miért TALÁLTA KI Mohamed az iszlámot".

kanálwarrior 2012.12.08. 13:08:01

@kennyking: "Ráadásul a Jobbikos a kettős állampolgárokat akarta listázni, igaz, ezek túlnyomórészt zsidók."
Ez nem igaz, nézz utána.

Anti Anyag (törölt) 2012.12.08. 13:09:16

@kennyking: Miért nem ugyanaz? Mert te ezt mondod?

A kettős állampolgárokat pedig értelemszerűen listázni kell, ha közfunkciót töltenének be, vagy jelöltetik magukat képviselőnek.

Mindegyik országban így van ez, pld. az összes szomszédunknál is.

Ez nem azt jelenti, hogy nem tölthet be közfunkciót, vagy nem indulhat el egy választáson.

(Bár Izraelben nem indulhat el választáson).

takácsbálint (törölt) 2012.12.08. 13:10:08

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
a természettudományok ideológia mentesek értelemszerűen. pitagorász vagy thálesz tételébe nehéz bármit is belemagyarázni.

istván királyba bármit bele lehet. azt is, hogy nemzetmentő volt, és azt is, hogy hazaáruló. lehet mondani, hogy kiegyezett a német-rómaiakkal. és a császárság vallását vette fel. és azt is, behódolt a pápának. de éppen még az is belefér, hogy egy kicsit azért egyensúlyozni próbált kelet és nyugat között. de azt is lehet mondani, hogy istván pogányabb volt a pogányoknál. egy kegyetlen uralkodó volt. és azt is, hogy egy szent. sarolta és gizella adott neki rossz tanácsokat. koppány lehet keleti-keresztény lehet pogány.

és ez egy kétszereplős játék. ennél a történelem nyilván sokkal bonyolultabb. és megannyi egymásnak majdnem teljesen ellentmondó magyarázat.

a világnézetileg semleges iskolának pont az lenne a lényege, hogy a gyerekek ezeket a meccseket szövetségi keretek között lejátsszák. származik ebből egy kis feszkó. főleg a fiúknál. de ezt egyrészt a lányok tudják oldani. a természettudományok, a művészet és a testnevelés óra. a "felvilágosultak" abban hisznek, hogy ezek a vallási ellentétek gyerekkorban könnyen feloldhatók. anélkül, hogy az érzelmi motiváció (a vallásosság) megszűnne. és ezért kell szövetségi iskola.

a "felvilágosulatlanok" ez ellen tiltakoznak. nekik és a gyerekeiknek a liberalizmus jegyében felekezeti kell. a történelemre egyetlen világmagyarázat adnak. de az valójában majdnem ugyanaz lesz, mint a régi pártiskola. nem véletlen, hogy rózsika néni az mszmp-ből jön. és szinte az egész bagázs. akik azt mondják, hogy gyerekek fejét nem kell összezavarni. tessék elhinni, hogy a szentatya a szentszékben isten kegyelménél fogva tévedhetetlen.

a szövetségi iskolarendszer ezeket a dogmákat nyilván felrúgja. elsősorban a római katolikus egyház alól kirúgja a talajt.

Anti Anyag (törölt) 2012.12.08. 13:11:45

@kolbászoszsömle: Ez azért hülye érv, mert egyrészt eléggé felmerül a gyanú, hogy tudatosan megszervezett provokáció, másrészt nem ellensúlya ez annak, hogy cigányok rengetegszer kifejezetten rasszista alapon támadnak meg embereket.

Megfelelő súlya ennek akkor lenne, ha a cigányházakra való lövöldözés is gyakori lenne.
(Ráadásul ezek nem csak cigányházakra lövöldöztek).

nu pagagyí 2012.12.08. 13:15:09

@kennyking: A jobbikos nem úgy áétalában a kettős állampolgárokat, hanem kifejezetten a zsidókat akarta listázni. Csak utólag korrigálták elfogadhatóra a dumáját.

takácsbálint (törölt) 2012.12.08. 13:20:33

@kanálwarrior:
ez kicsit olyan, hogy ha valaki a kockásfülű nyúl című mesesorozatot, akkor süsü a sárkányt, vagy a lolka bolkát már ne akarja. mert akkor azzal csak összezavarják. és mi lesz alladinnal, vagy pláne herkulessel.

Anti Anyag (törölt) 2012.12.08. 13:22:20

@nu pagagyí: Mivel valaki fentebb említette, hogy az Magyar-Izraeli kettős állampolgárok vannak túlnyomó többségben, ez eléggé logikus is.

Mária 2012.12.08. 13:29:28

@Anti Anyag:

Milyen szánalmas vagy :)

Vagy inkább ostoba.

Tényleg nem érted, miért baj, ha a vállalkozások nem jutnak hitelhez?

Tényleg nem érted.

Hiszen ha értenéd, akkor nem személyeskednél és nem forgatnád ki a szavaimat.

nu pagagyí 2012.12.08. 13:29:59

@Anti Anyag: Így hangzott a duma:

"hogy felmérjük azt, hogy az itt élő, és különösen a magyar országgyűlésben és a magyar kormányban hány olyan zsidó származású ember van, aki bizonyos nemzetbiztonsági kockázatot jelent Magyarország számára. Úgy gondolom, hogy adósai egy ilyen felméréssel Magyarországnak"

Ezt próbálta kimagyarázni a Jobbik. Szó nem volt kettős állampolgárságról. Származás alapján jelentett be listázási igényt.

Mária 2012.12.08. 13:33:32

@Anti Anyag:

"Az MG nulla lenne, ha nem lenne lakossági támogatása."

Az ő esetükben hogyan lehet hitelesen mérni a lakossági támogatást?

Aki azt mondja, hogy nem támogatja őket, annak beígérnek egy jóféle verést? Vagy nem kap közmunkát?

kennyking 2012.12.08. 13:47:09

@Anti Anyag:
" Miért nem ugyanaz? Mert te ezt mondod?"
Igen.Én így gondolom.Az egyik oldalon ténylegesen és valóságosan listázták a keresztényeket.Tehát, megvalósult a listázás. A Jobbik pedig felvetette, hogy listázni kéne az idegen állampolgárokat.De nem listáztak.Magyarul, a két dolog nem ugyanaz.
De, egyébként egyetértek veled.

2012.12.08. 13:51:54

ne etessétek már a trollt.
bár kíváncsi vagyok milyen pótlékot kapnak, hogy a hétvégi posztok alatt is aktívkodnak.

kennyking 2012.12.08. 13:52:34

@kanálwarrior: Nem zárom ki, hogy igazad van.Elképzelhető.De utánanézni csak akkor tudnék, ha listázva lennének a kettős állampolgárok.Állítólag van egy piréz is, nem tudom, hogy ezzel lekőrözi-e az izraeli, román vagy más kettősállampolgárok számát.Valószínüleg több a piréz a magyar parlamentben, mint a vanuatui vagy Trinidad és tobagoi állampolgár.Nem tudom, hogy a piréz állampolgárság jelent-e állambiztonsági kockázatot( szerintem inkáb elmeállapotbeli kockázatot jelent), de a piréz-izraeli kombó állampolgárság veszélyes is lehet.Mi történik, ha meghasonlik szegény honanya, hogy érdekellentét állna fel Pirézia és Izrael érdekei között, egy szavazás alkalmával.A magyar érdek úgysem játszik.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2012.12.08. 13:56:25

@kennyking: Tudod, nem annak kell utánanézni, hogy hány izraeli állampolgárnak van magyar személyi igazolványa, hanem annak, hogy a jobbikos faszharcos a zsidókat akarta-e listázni, vagy a kettős állampolgárokat!

fizetekmegegysort 2012.12.08. 14:06:27

Az én gyerekem tuti hogy hamarabb fog bármelyik európai iskolába járni, mint egyházhoz köthetőbe. Aki igazán Hívő, azaz bármiféle felsőbbrendű rendező erőben hisz, annak látnia kène, hogy az egyházak többségének - élükön a nagyegyházakkal - semmi köze ahhoz amit prédikálnak. Egy Semjén diplomalopó Zsoltot továbbra is támogató egyház lehetőleg ne tanítsa a gyerekemet semmire.

Az meg egyenesen felháborít, hogy szembe mennek minden olyan eredményességét már bizonyított oktatási törekvéssel, amellyel a gyerekeinknek esélyük lenne európai szintű tudást szerezni. Az Orbán kormány legnagyobb vétke, amit az oktatással, a jövő nemzedékkel művel. Az alapszintű oktatás poroszosításától kezdve az egyetemi tandíjakig. Szolgákat nevelnek gondolkodó emberek helyett.

takácsbálint (törölt) 2012.12.08. 14:11:54

@Pabeschitz Virág Orsolya:
a világnézetileg semleges oktatás azt jelenti, hogy a tanár elmondja az első király sztorit.

az egyik gyerek azt mondja, hogy ez az istván egy szent ember volt. hallotta a szüleitől, a templomban is. a másik azt mondja, hogy azért annyira mégsem volt szent. ha egyszer a legyőzött ellenfelet felfűrészelte. a másikat élve eltemettette. a saját uncsitesóját megsüketítette és megvakíttatta. inkább egy kegyetlen gyilkos volt. mire a másik azt mondja, hogy igen. és még hazaáruló is. mert lepaktált a korábbi ellenséggel. a német-rómaiakkal. akik ausburg mellett lél, bulcsú és súr vezért is kivégezték. a negyedik azt mondja, hogy ez a kiegyezés volt a realitás. és mégis csak megszervezte a közigazgatást, és a kárpát-medencei kultúrát. az ötödik azt, hogy igen. és ehhez kellett a latinkereszténység. és egyszer csak kicsengetnek.

a következő órán ugyanezt előadják jelmezbe. aki akar koppánynak öltözik, és nem fogják sátánistának bélyegezni. a másik istvánnak. a harmadikból sarolta lesz, a negyedikből gizella. szilveszter pápa, ottó császár. civakodó henrik, imre (henrik) herceg. a gyerekek táncolnak, énekelnek. művészi köntösbe bújva. és egy kicsit mindenkinek igaza van. a tanár csak azért van, hogy a vita kulturált mederben folyjon.

persze ez egy veszélyes üzem. mert ebből a gyerekekben lesz egy kis feszkó. főleg a fiúkban. de ezt egyrészt oldják a lányok. többek között ezért kell koedukált oktatás. és ezért van tiltva a testi fenyítés. jól kitalált rendszer.

a felekezeti gondolkodásnak majdnem az ellenkezője. ami ugye kinyilatkoztatások sora. a gyerek meg se mukkanhat ha nem úgy képzeli szent istvánt, ahogyan azt a szentszék hazudja. ugye világos, hogy mi a különbség. és az is, hogy milyen buta vagy.

Önnek megyünk (törölt) 2012.12.08. 14:16:18

@Mária:
én: "Az alaptörvényben a keresztény vallással való szoros kapcsolat is benne van."

te: "Abban az alaptörvényben, amit minden második nap átírnak?"
Ezt poszterrel kellene megbeszélni, ő hivatkozott az alkotmányra. Én csak emlékeztettem, hogy ez is benne van.

Egyébként szerinted évi hány alkotmánymódosítás lenne megengedhető? Mi az a szám, ami felett már nem kell elfogadni az alkotmányt?

Önnek megyünk (törölt) 2012.12.08. 14:19:44

@vilagnezet.blog.hu:
""Ad1:
világnézetileg semleges != ateista"

Ez egy őrölt nagy baromság. A világnézetileg semleges, az SZABADGONDOLKODÓ

A hülye elméleted alapján aki nem hisz Zeuszban, az mind ateista lehetne. "
Juj... Mielőtt másokat nagy hangon lehülyézel javaslom, hogy nézz utána kicsit a dolgoknak. Első körben mondjuk a != operátor jelentésének :)

Önnek megyünk (törölt) 2012.12.08. 14:22:15

@dalida: látszik rajtad, hogy se a katolikus vallás, se katolikus iskola környékén nem jártál. De véleményed azért van :)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2012.12.08. 14:34:26

@Anti Anyag: felmerül a gyanú, hogy emberek haltak meg...

-JzK- 2012.12.08. 14:36:51

Ugyan már ez nem minden nemhívő problémája. Ez csak a fanatikus, aktivista, harcias-ateista álértelmiségi rétegnek a vesszőparipája, amelynek leginkább ez is csak egy ürügy, egy újabb klisé, amelyet hozzáfűzhet a kánonjába, amit mindig elsorol az inkvizíciózás és a pedofilpapozás mellé.

modoros.blog.hu/2010/08/17/az_egyhazellenes

Bakacsin 2012.12.08. 14:39:08

@dr. Balta$ár:
" a párt meg mafia..."

Pálfia lesz az vagy Parazita.

-JzK- 2012.12.08. 14:39:31

Egyébként az állam és a kormány nem várja el senkitől, hogy konkrétan hívő legyen, de azt igen, hogy az európai alapműveltséghez tartozó dolgokat elsajátítsa, azonosulni tudjon legalábbis a kulturális értelemben vett kereszténységgel, és ne köpdössön arra, amely az európai kultúra felépítésében fontos szerepe volt. Pláne már csak azért sem, mert a nyugati civilizáció éppen ebben az évszázadban fog kipusztulni, mivel a nemeurópai népcsoportok fognak túlszaporodni itt is. Ez persze az államalkotó népeket szép lassú öngyilkosságba hipnotizáló, az egyéni jogokra heccelő álértelmiségi söpredéket nem zavarja.

fizetekmegegysort 2012.12.08. 14:42:12

@Takács Bálint: igen, ez lenne a normál oktatás, ettől távolodunk lassan fényévekre.

fizetekmegegysort 2012.12.08. 14:45:22

@-JzK-: az is a keresztényi kultúra része, hogy söpredéknek nevezzük azt, aki mást mer mondani/gondolni mint amit mi gondolunk?! :)

burakefendi 2012.12.08. 14:50:07

@kolbászoszsömle: ha csak ennyit állítottál volna..;)

nandras01 2012.12.08. 14:50:56

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
"Ideológiamentes tudomány nincs."
ha esetleg elmagyaráznád, hogy a 2x2- ben mi az ideológia, avagy a kovalens kötésben résztvevő közös elektronok milyen ideológia szerint bolyonganak, vagy a gravitációs gyorsulás keresztény, muzulmán, esetleg vudu mitológia alapján annyi, amennyi, vagy ezt így hogyan gondoltad..?

Bakacsin 2012.12.08. 14:51:59

@-JzK-:
"azonosulni tudjon legalábbis a kulturális értelemben vett kereszténységgel, és ne köpdössön arra, amely az európai kultúra felépítésében fontos szerepe volt."

Ez már itt a Hírcsárda?

A kereszténység a keresztény kultúrát építette fel, nem az európait.

- rengeteg háború
- egy csomó kultúra kiirtása erőszakos hittérítés útján
- boszorkányok üldözése és égetése
- inkvizíció
- a tömegek tudatlanságának fenntartása
- a tudomány üldözése
- írók, költők üldözése

Hát ez is a keresztény (elsősorban a katolikus) kultúra része, de nem szívesen nevezném európainak.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2012.12.08. 14:54:01

ti listázzátok ki a keresztény? vallás alapján diszrkiminálnátok?
szerintetek nem lehet vki vallása miatt bizonyos pozícióban?
de azért vinnyogtatok a jobbik zsidózása miatt mi?

azért ez nem semmi...?!

dr. Balta$ár 2012.12.08. 14:55:26

miniszterelnök-helyettes, Semjén Zsolt szombaton

ad1) "Teljes jóhiszeműséggel jártam el, ezért minden erkölcsi természetű vádat visszautasítok"

ad2) "Az érintett oktatóknak a vitatott szövegeket szükségszerűen ismerniük kellett, ha bármilyen tudományetikai probléma lett volna, miért nem akkor jelezték, miért húsz év után akarnak pellengérre állítani"

ad3) Semjén azt mondta, hogy ő a kezdetektől teljes nyitottsággal kezelte az ügyet, nyilvánosságra hozta a vitatott szövegeket.

ad4) A plágiumvádról azt állította, hogy mindenben az ELTE oktatói intenciói szerint járt el.

ad5) Semjén felemlegette, hogy tíz féléven keresztül az összes bizonyítványa jeles vagy kitűnő volt, a diplomája is.

ad6) "Szakmai kompetenciám, hozzáértésem nem kérdőjelezhető meg"

mintha ez évben ugyenez már lefutott volna... januártól-májusig...
dézsa vű... melléduma :)))) qva jooo. és szórakoztató amikor egy hitvány féreg a csizma alól kikandikálva még VINNNYOG !!!

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2012.12.08. 14:56:51

@-JzK-:

Nem az államnak meg a kormánynak van joga elvárni valamit mindenkitől,

hanem mindenkinek van joga elvárni valamit az államtól meg a kormánytól,

... hogy ne lopja el a pénzt, amit oktatásra adózunk,

és ne pofázzon bele, hogy milyen hitben neveljük fel a gyerekeinket,

... főleg olyanok ne, akik turulvérről, keleti szélről és nyugati keresztény kultúráról egyszerre makognak.

dr. Balta$ár 2012.12.08. 14:57:19

miniszterelnök-helyettes, Semjén Zsolt szombaton

ad1) "Teljes jóhiszeműséggel jártam el, ezért minden erkölcsi természetű vádat visszautasítok"

ad2) "Az érintett oktatóknak a vitatott szövegeket szükségszerűen ismerniük kellett, ha bármilyen tudományetikai probléma lett volna, miért nem akkor jelezték, miért húsz év után akarnak pellengérre állítani"

ad3) Semjén azt mondta, hogy ő a kezdetektől teljes nyitottsággal kezelte az ügyet, nyilvánosságra hozta a vitatott szövegeket.

ad4) A plágiumvádról azt állította, hogy mindenben az ELTE oktatói intenciói szerint járt el.

ad5) Semjén felemlegette, hogy tíz féléven keresztül az összes bizonyítványa jeles vagy kitűnő volt, a diplomája is.

ad6) "Szakmai kompetenciám, hozzáértésem nem kérdőjelezhető meg"

mintha ez évben ugyenez már lefutott volna... januártól-májusig... dézsa vű...

melléduma :)))) qva jooo és szórakoztató amikor egy hitványféreg (szentlTetű) a csizma alól kikandikálva még VINNNYOG !!!

burakefendi 2012.12.08. 15:05:21

@Amocsok: azért legyünk őszinték, szekuláris állam van ma magyarországon, nem ülnek főpapok a felsőházban. minden más csak ideológiai csatározás. a keresztények azt szeretnék, hogy hangsúlyosabb legyen a szerepük a társadalomban, a szekulárisok meg annak tapsolnának, ha minden másképp gondolkodót rezervátumba zárhatnának. semlegességről itt szó sincs...

Anti Anyag (törölt) 2012.12.08. 15:13:07

@Mária: Elég nyilvánvaló, hogy egy társadalmilag nem támogatott szervezetnek tagsága sincs.

Anti Anyag (törölt) 2012.12.08. 15:14:45

@nu pagagyí: Ezt nem kellett volna kimagyarázni, hiszen teljesen korrekt.

Minden izraeli személyigazolványban és útlevélben kötelező jelleggel írják be a nemzetiséget, azaz az etnikumot vagy rasszt.

Gondolom, te nem mondod azt, hogy Izraelben nincs demokrácia.

helenA 2012.12.08. 15:16:05

@Pabeschitz Virág Orsolya:
Cica, mennyi hazugsággal találkoztál hányattatott életed során!
Menj be egy egyházi iskolába, majd egy államiba, nézz körül tárgyilagosan (felszereltség, tanulók bőrszíne), aztán cseveghetünk megint.

Jack Torrance 2012.12.08. 15:18:29

@Önnek megyünk: az alaptörvény sajnos csak annak a pár száz embernek az alaptörvénye, akik megszavazták. Senki mást ebben az országban nem kérdeztek meg róla, se a véleményét, se a jóváhagyását. Így aztán leszarom, mi van benne, felőlem közvetlen vatikáni fennhatóság alá is helyezheti Magyarországot, akkor sem gondolom, hogy vonatkozna rám vagy a családomra. Én olyan vallásban nevelem a gyerekeimet amilyenben akarom és ebbe se az iskola, se az alaptörvény, se a kormány nem szólhat bele.

Anti Anyag (törölt) 2012.12.08. 15:19:09

@Bakacsin: Hülye érv, hiszen a zsidó kultúra sem csak a palesztin népirtást jelenti.

Az nyilvánvaló, hogy ha a keresztény kultúra a maga idejében nem erőszakos, te valószínűleg ma Mohamedhez fohászkodnál.

A kereszténység a területfoglalás legfontosabb ideológiai alapja volt, ahogy egyébként a muszlim vallásé is a muszlim országokban.

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2012.12.08. 15:21:00

Bírom ezeket a neonáci keresztény és magyargyűlölő posztokat...

A nagy felsőbbrendűségükben nyilatkoznak az alacsonyabbrendűekről.. mit nem szabad nekik..

Egy jogállamban már régen sitten lennének az emberi jogok elleni uszításért...

Jajj keresztény jujj nem taníthat jujjj...

pf... 5-8 év a vallási okokból való diszkriminálás és a vallásosok elleni uszítás...

komissarlajos 2012.12.08. 15:24:43

@Con Storm: Okosabban, értelmesebben nem lehetne? (Tisztelettel)

milyen szép a Vértes, ó 2012.12.08. 15:24:51

@Con Storm:

Hümm, amikor a félanalfabéta szerencsétlen nemcsak nem tudja értelmezni a posztot, de nevetséges helyesírásával még vicces dolgokat is összehoz. :)))

komissarlajos 2012.12.08. 15:28:37

@dr. Balta$ár: A fő probléma az: fogadjuk(ák) el az érintett vinnyogását!
'Oszt jó napot! (Ez a görény sötétítette el a magyar ugart)!

dr. Balta$ár 2012.12.08. 15:30:05

@komissarlajos: minél tovább kapálóznak anál méjebbrú huzza magát és a pártyát a mocsár ...

reméjjük soká bírja...

gebeggyenek meg ezek a hitvány naplopó élősködő férgek...
soha többet ne lássam őket! földet rájuk !

Bakacsin 2012.12.08. 15:31:10

@Anti Anyag:

Őtrollságod talán nem olvasott elég figyelmesen. Ezt írtam:
"Hát ez is a keresztény (elsősorban a katolikus) kultúra része, de nem szívesen nevezném európainak."

Kiemelném az "is" szót, melynek jelentése úgy tudom nem egyenlő az általad említett "csak" szóéval.

Ráadásul amit írsz, az maximum az egyik általam írott rémtettre igaz, és a szememben egy cseppet sem kisebbíti a katolikus egyház bűneit, hogy más vallások nevében is követnek el bűnöket (nem is kicsiket).

-JzK- 2012.12.08. 15:40:04

@Bakacsin:
HOGYAN EGYEZTETHETŐ ÖSSZE AZ EGYHÁZ SZENTSÉGE A BENNE TAPASZTALHATÓ BOTRÁNYOKKAL?

Válasz:
Az Egyház szentségét nem csökkenti, ha egyes tagjai súlyos bűnösök. Az Egyház ui. Jézus Krisztus keresztáldozatának és a Szentlélek megszentelő tevékenységének köszönheti szent mivoltát.

Magyarázat:
Az Egyház szent, mert a végtelen szent Isten alapította; szent, mert jegyese, Jézus Krisztus sugárzik át rajta, aki életét adta az Egyházért; és szent, mert a Szentlélek őrzi. Az Egyház szentsége természetesen nem jelenti tagjainak bűntelenségét. Az Egyház nem tagjaiban, hanem céljaiban és Főjében szent. Azáltal szent, akihez tartozik és aki alapította, s nem azok által, akik hozzá tartoznak, annak ellenére, hogy nem ritkán egyes tagjaiban is felragyog az Egyház szentsége. Az atyák az Egyházat „bűnösökből álló bűntelennek" nevezték, sőt Clairvaux-i Szt. Bernát kifejezése még élesebb: Sancta Meretrix (Szent Szajha).
A bűnös ember így az Egyház szentségét meg sem karcolhatja. Vagy azért, mert a bűnös tagnak olyan súlyos a vétke, hogy el is veszítette az Egyházhoz való tartozását, vagy azért, mert bűnbánata és Krisztus kiomló vére által megszentelődik.

Igazolás:
Szt. Pál apostol tanítja, hogy Krisztus szentségessé tette Egyházát: „Ragyogóvá akarta tenni az Egyházat, amelyen sem szeplő, sem ránc, sem egyéb efféle nincsen, hanem szent és szeplőtelen" (Ef 5,27). Az Apostol szerint: „Isten temploma szent, ti vagytok az" (1 Kor 3,17). Ezért mondjuk: Szent Egyház.
Szt. Pál apostol is súlyos hibákat és bűnöket talál már a korai Egyházban is, de meg sem fordul a fejében, hogy az Egyház megszűnt volna Egyháznak és szentnek lenni. Kiközösítést követel és nem új alapítást: „Egyébként az a hír járja, hogy paráznaság fordul elő köztetek, mégpedig olyan, amilyen még a pogányok közt sincs, hogy tudniillik valaki apja feleségével él. S ti még kérkedtek, ahelyett, hogy bánkódnátok, és kizárnátok magatok közül, aki effélét művel" (1 Kor 5,1).
Júdás is bemocskolta személyét és apostoli hivatalát, de az a többi apostolt nem érintette. Bűne és következményei csak reá szállottak, nem az Egyházra: „Közénk számított, a mi szolgálatunk jutott neki is részül. Gonoszsága bérén telket szerzett magának, amikor pedig lezuhant, kettérepedt és kifordultak a belei" (ApCsel 1,17).
Szt. Péter is megtagadta Jézust, de bűnbánatát elfogadta Krisztus, és az Egyház vezetője maradt, bár Jézus megkövetelte tőle a hitvallást: „Majd harmadszor is megkérdezte tőle: »Simon, János fia, szeretsz engem?« Péter elszomorodott, hogy harmadszor is megkérdezte: »Szeretsz engem?« S így válaszolt: »Uram, te mindent tudsz, azt is tudod, hogy szeretlek.« Jézus ismét azt mondta: »Legeltesd juhaimat!«" (Jn 21,17).
Maga Jézus is megmondta, hogy a bűnök és a botrányok elkerülhetetlenek egy közösségben, ez azonban csak a személyre nézve jár következményekkel: “Lehetetlen, hogy botrányok elő ne forduljanak. De jaj annak, aki okozza őket!” (Lk 17,1).
Sokan úgy gondolják, hogy a Római Egyház már rég megromlott s csak idők kérdése, mikor omlik végleg össze. Ennek határozottan ellentmond Jézus csalhatatlan ígérete, hogy ő Egyházával marad „mindennap, a világ végezetéig" (Mt. 28, 20), s az a másik kijelentése is, hogy amíg az Egyház Szent Péter sziklatalapzatán áll, addig „a pokol kapui nem vesznek erőt rajta" (Mt. 16, 18).

NEM TESZIK-E AZ EGYHÁZAT HITELTELENNÉ AZ INKVIZÍCIÓ, A KERESZTES HÁBORÚK, A BÚCSÚCÉDULÁK ÉS A GALILEI-PER TÖRTÉNELMI TÉNYEI?

Válasz:
Az inkvizíció, a keresztes háborúk és a Galilei-per történelmi tényei nem teszik hiteltelenné az Egyházat, egyrészt mert az Egyház szentségét nem csökkenti, ha egyes tagjai bűnt követnek el; másrészt mert az egyházellenes történelemszemlélet ezen események jelentőségét messze eltúlozza, ugyanakkor sok szent és igaz mozzanatot hallgat el, melyek erősen megváltoztatnák a róluk kialakult képet.

Magyarázat:
A tévtanítókkal szembeni hivatalos egyházi eljárásnak valóban voltak túlkapásai, de nem mai szemmel kell mérlegelni több száz évvel ezelőtti eseményeket. Ennek megértéséhez nézzük az inkvizíció kialakulását. A hajdani eretnekek (katharok, waldensek, bogumilok, husziták) korántsem voltak jámbor vallási álmodozók. Templomokat, városokat égettek fel vagy fosztottak ki, embereket öltek, abnormális polgári és szexuális éltet éltek ill. propagáltak. Ezek ellen az államnak fel kellett lépnie. Amikor az állam az eretnekség vádját politikai tisztogatásra kezdte használni, az Egyház közbelépett és nem engedte, hogy az állam önkényesen döntse el, hogy ki eretnek és ki nem. így az inkvizíció nagyon sok ember életét megmentette, de erről egy szót sem írnak a történelemkönyvek.
Az inkvizíció méreteiről és módszereiről alkotott kép is igazságtalan. Sokakkal hitették el, hogy az inkvizíció tömegesen és könnyedén égette meg az embereket, s ugyanakkor borzalmas kínvallatásnak vetette őket alá. Igaz ugyan, hogy bizonyos esetben alkalmaztak kínvallatást, de ez a korszellemnek volt köszönhető, és az Egyház itt is irgalmat gyakorolt: Az inkvizíciós bíróság egyféle kínvallatást alkalmazott, a világi bíróság kínzó eszközeinek csak a fantázia szabott határt. Nem véletlen, hogy nagyon sok rajtakapott bűnöző a bíróságon kitalált egy vallásos mozzanatot („azt mondták a hangok"; „Isten üzente"), hogy ügye átkerüljön a világi bíróságról az inkvizíciósra, ahol enyhébb büntetésben reménykedhetett. így az inkvizíciós perek túlnyomó részben közönséges bűnvádi eljárások voltak, és korántsem a „lelkiismeret és a hatalom drámai összeütközései." Halálos ítéletek is csak súlyos és köztörvényes ügyekben születtek. Ezek száma nem volt több az évi két - három főnél. A büntetések súlyossága is relatív. A büntetések olyakor valóban kemények voltak. „De a középkori ember bírta is a őket. Kevésbé elpuhult népeknél ma is húsbavágóbb eszközökkel él az igazságszolgáltatás" (Mehrle Tamás O.P.: Szt. Domonkos életének tanítása).
Igazi vallási ítélet ritkán született, és csak nagyon nagy jelentőségű vagy különösen erőszakos eretnekeket végeztek ki (pl. Husz János). Itt azonban két dolog játszik közre. A középkorban Istent tekintették a királyok Királyának. Aki a királyt megsértette, felségsértés bűntettével halálra ítélték. Az eretnek tévedést tanít Istenről vagy szavát meghamisítja - gondolták régen. Ezzel a királyok Királyát sérti, tehát az eretneket is halálra szánták. De ne feledjük, a középkorban a kereszténység volt az állami ideológia, a társadalmi kohézió legfőbb ereje volt. Az ellene irányuló támadás össztársadalmi érdekeket sértett. Az állami ideológia nyílt bírálóit mindig büntették. Ma sincs ez másképpen: És nem kell feltétlenül a Nagy Francia Forradalom tömeges kivégzéseire, a náci koncentrációs táborokra vagy a kommunista gulágokra gondolni. Elég csak a nemzetbiztonsági hivatalok tevékenységét figyelemmel kísérni. Sok nyugati országban, ha valaki olyan mozgalom mozgatója, melyet a hivatalos közeg „eretnekségként" kezel (pl. neonáci), akkor az államhatalom figyeli, esetleg le is állítja. Nem ok nélkül. Λ modern szólásszabadság sem olyan egyértelmű, mint sokan hiszik. Sok európai országban bizonyos nemzetiségek vagy devianciák nyílt vagy akár csak burkolt megsértését börtönnel büntetik. A lényeg nem sokban különbözik az eretneküldözéstől, és a módszerek sem sokban térnek el az inkvizíció módszereitől.
Spanyolország kivételt képez. Nemcsak azért, mert itt működött legkeményebben az inkvizíció, hanem, mert itt az inkvizíció nem egyházi, hanem elsősorban állami kezekben volt. Ez ugyan sok visszaélést és kegyetlenkedést eredményezett, de alapjaiban ennek is megvolt az oka. Spanyolország tele volt látszatra megtért mórokkal, akik kereszténynek tettették ugyan magukat, de igazából kémkedtek, és Európát a félhold igájába akarták hajtani. Ezeket az embereket valóban minden eszközzel igyekeztek felkutatni. Azonban látható, hogy az inkvizíció itt is kémelhárítási funkciót töltött be. Neve is ezt tükrözte: Sanctum Offícium Inquisitionis, azaz a Felkutatás Szent Hivatala.
Volt tehát sok árnyoldala az inkvizíciónak, de ezek nem magának az intézménynek, hanem az emberi gyarlóságnak voltak a következményei. Erre pedig áll, amit az előbbi feleltünk és igazoltunk, hogy az Egyház szentségét nem csökkenti, ha egyes tagjai bűnt követnek el, mert az ilyen botrányok elkerülhetedenek. Ha az inkvizítorok lelkiismeretesen működtek, akkor gáncs nem érheti őket, mert szigorukkal az igazságon és kereszténységen túl a közembereket védték a köztörvényes, vallási bűnözőktől. Szentek is voltak közöttük.
Sokan úgy gondolják, hogy a Katolikus Egyház sorra máglyán égette el a más hiten levőket. „Először is: nem egyszerűen a „más hiten lévőket" égették el, hanem legfeljebb a megátalkodott zendülőket, a tudatos vallási felforgatókat. Másodszor és főleg: nem az Egyház égette el őket. Az Egyház maga soha senkit sem égettetett el sem máglyán, sem egyébként. A máglyahalál a pogány germán jognak rettenetes maradványa, amelyet sajnos, a középkorban úgyszólván minden állam átvett és fenntartott; s ami fő: állami büntetés volt, nem pedig egyházi. (...) Magának a vallási bűnténynek megállapítása tekintetében természetesen egyházi tényezőket kérdeztek meg, s így létesültek a vegyes törvényszékek, aminő az inkvizíció volt. Az egyházi tényezők abban sajnálatosan hibáztak, hogy sokszor túlságosan kiadták magukat az állami túlkapások védelmezőinek s nem helyezkedtek eléggé szembe a kegyetlen és gyakran igazságtalan kínvallató és büntető módszerekkel. A legtöbb esetben mégis megtették ezt, s éppen az Egyház volt az, amely ismételten keményen felszólalt e barbár szokások ellen" (Bangha: Világnézeti válaszok. VI. fej.).
Sokan hiszik azt is, hogy az inkvizíció száz- meg százezreket vitt borzalmas halálba. „A »száz meg szazezer« szelíd túlzás, amelyet a spanyol hitehagyott Llorente talált ki, és számos fanatikus katolikusellenes regényíró hozott forgalomba. Komoly számítások szerint az inkvizíció áldozatainak száma 700 év alatt jóval elmarad csak az angol katolikusüldözés vértanúinak és megkínzottainak száma alatt is. (...) Egyébként az inkvizíció maga csak részben volt egyházi intézmény. Fentebb kifejtettük már, mennyiben. Hozzá kell tennünk még, hogy a legjobban szereplő spanyol inkvizíció állami volt, amelyet az hívott életbe, hogy a hosszú mór foglaltság után Spanyolországban maradt s látszólag megkeresztelkedett araboknak, valamint a velük titkon szövetkező zsidóknak hazaáruló üzelmeit ellenőrizze s ártalmatlanná tegye. Ennek érdekében mindenekelőtt mindig azt iparkodtak megállapítani a spanyol inkvizíció bírái, vajon a gyanúsított arabok és zsidók jogosan hivatkoznak-e a keresztlevelükre, vagyis csakugyan keresztény életet élnek-e, avagy csak menlevélnek használják a keresztelkedést. Innen a vallási és polgári elemnek sajátos összekeverése a spanyol inkvizícióban. Az Egyházat annyira nem lehet felelőssé tenni a spanyol inkvizícióért, hogy ellenkezőleg: éppen a római Kúria volt az, amely számos esetben tiltakozott a spanyol inkvizíció intézkedései ellen s bennük a spanyol korona illetéktelen beleavatkozását látta az egyházjogi kérdésekbe. (...) A »spanyol inkvizicio« olyan vesszőparipa, amelyen száz év óta boldogan lovagolnak az Egyház ellenségei, noha a szakemberek százszor megcáfolhatták a róla keringő rémmeséket" (Bangha: Világnézeti válaszok. VI. fejezet).
A keresztes háborúk mai megítélése sem igazságos. A keresztes hadak keleti hadjáratai a keresztény Európa önvédelmi indíttatású offenzívai voltak (ld. Boldog II. Orbán pápának a Clermonti Zsinaton /1095/ mondott beszédet!) (legalábbis az első kettő mindenképpen), és meg is védték Európát. Sajnálatos, hogy a későbbi keresztes háborúkban már nem csak a vallási lelkesedés, hanem a bír- és kalandvágy is szerepet játszott. Olyan szégyenletes események is bekövetkeztek, mint Bizánc elfoglalása (Itt is áll, hogy a keresztes háborúk bűnei az emberi gyarlóság következményei voltak, de ez nem jelenti azt, hogy magára az intézményre ne lett volna nagyon is szükség.). De annak állítása, hogy a szent sír felszabadítása, a keresztény zarándokok védelme, a kereszténység egységesítése és az iszlám terror megelőzése pusztán propagandisztikus célok voltak, melyek hátterében igazából gazdasági érdek (Pl. a lovagok elsőszülöttségi jog okozta elszegényedése, az itáliai városok kereskedelmi monopólium utáni vágya és a jobbágyok feudális kizsákmányolás előli menekülése.) állt, nem több, mint a járulékos okoknak a „felvilágosodás" célzatos előítéletétől vezérelt fő okká tétele, és mint ilyen közönséges koholmány. Hiszen már a keresztes hadjáratok meghirdetése (1095) előtt is léteztek „keresztes" hadak. Pl. ők védték meg Spanyolországot a Gibraltár-szorosnál befurakodott móroktól, akiket. Martell Károly és seregei csak a mai Franciaország területéről tudtak visszaverni (732). Nélkülük ma - valószínűleg - egész Európa a sária uralma alatt élne. De lehet-e önvédelmi indíttatású egy olyan európaiakat védő háború, amely Európa határain messze túl zajlik? Az igenlő válasz két részből áll:
1. Bármely honvédő vagy ún. „igazságos" háború járhat határokon túli offenzívakkal (Gondoljunk csak az USA II. világháborúban történt európai [pl. normandiai partraszállás] és ázsiai [pl. Hirosima, Nagaszaki] szerepvállalására, a Szovjetunió európai előrenyomulására, a koreai és vietnámi háborúkra, az öbölháborúra, az Egyesült Államok iraki terrorellenes hadjáratára, és az újjáalakult Izrael állam fegyveres konfliktusaira a szomszéd államokkal. - a jegyzet e történelmi események egyikét sem akarja szentesíteni vagy elítélni, hiszen a káténak nem célja a legújabb kor történelmi értékelése, pusztán meg akartunk mutatni, hogy a köztudatban bőven összefér egymással a határokon túli katonai akció és önvédelmi harc fogalma.) is (ilyen lehet pl. a megelőző csapás [Az a tény, hogy a kereszténység saját területén (Európában) mért négyszer is megsemmisítő csapást a muzulmán seregekre, éppen elegendő bizonyíték arra, hogy a muszlim világ Európa bekebelezését tűzte ki céljául, s ez ellen határon túli eszközökkel is fel lehetett és kellett lépni:
• 732: Tours és Poitiers - iszlám agresszor: Abderrhaman — győztes keresztény vezér: Martell Károly.
• 1456: Nándorfehérvár - iszlám agresszor: II. Mohamed - győztes keresztény vezér: Hunyadi János.
• 1571: Lepanto - iszlám agresszor: Ali Pasa - győztes keresztény vezér Don Juan d'Austria.
• 1683: Bécs - iszlám agresszor: Kara Mustafa - győztes keresztény vezér: Sobieszki János.
Az iszlám invázió tehát független volt a keresztesek tevékenységétől, hiszen a muzulmán agresszió nyugati megmozdulásai már évszázadokkal a hadjáratok előtt és után is súlyos katonai problémákat okoztak Európa számára.]).
2. Egy ország és egy közösség akkor is köteles megvédeni állampolgárait vagy a közösség tagjait, ha azokat az ország határain vagy a közösség birtokain túl éri támadás (Gondoljuk el, mi történne ma, ha valamely nagyhatalom állampolgárait egy idegen országban államilag támogatott ideológia alapján tömegesen mészárolnák le, csak azért, mert egy adott országhoz tartoznak.). Márpedig a keresztény zarándokokat a muzulmánok századokon át szisztematikusan irtották vagy zaklatták, attól függően, hogy mi volt az éppen uralkodó érdek. „Mi magától értetődőnek és jogosnak tartjuk, hogy bármely ország vagy nemzet fegyveres erővel védje érdekeit. Hisz egy ország vagy nemzet jólétét, fennállását értékelni tudjuk. Ugyanezt azonban megtagadjuk az Egyháztól. (...) Pedig így járva el, vagy következetlenek vagyunk, vagy (...) a lelki értékeket nem becsüljük eléggé" (P. Mehrle Tamás: Szt. Domonkos életének tanítása).
Külön kell tárgyalni az ún. gyermekhadjáratot (1212), melynek megítélése szintén kérdéses. Mert igaz, hogy volt ilyen, az is, hogy őrültség volt, de azt sem kell feledni, hogy nem az Egyház szervezte, hanem spontán népi kezdeményezés volt. Az Egyház nem is támogatta, sőt több püspöknek is sikerült gyermekek ezreit visszafordítani a biztos halálból.
Galilei ügye aprólékosabb vizsgálódást igényel, de egyet meg kell jegyezni. Legendák keringenek Galilei megkínzásáról és bátorságáról. Az igazság az, hogy sem meg nem kínozták, sem bátor nem volt. A per elsősorban nem tudományos kérdést feszegetett, hanem kánonjogit. Ui. Galilei törvénytelenül szerzett egyházi jóváhagyást könyvére, és több pamflettben gúnyolta a pápát, aki bár nem zárkózott el Galilei gondolatai elől, hallgatva korának tudományos közvéleményére, óvatosságra intette Galileit. A pápa ettől függetlenül külön vigyázott Galilei jólétére. Az ügy végül tudományos jellegűvé vált, és az egyházi bírák tévedésbe hajszolták magukat. Azonban itt is van mentség, mert bár Galilei fő állítása, miszerint a föld forog, alapvetően igaznak bizonyult, igazolásai azonban nem állták meg a helyüket. (Pl. az ár-apályt hozta fel bizonyítékul, mely köztudottan nem a Föld forgásának, hanem a Hold Föld körülötti keringésének az oka.) Ez azonban nem érinti az Egyház tévedhetetlenségének kérdését, mert az Egyház nem a tévedhetetlenség igényével adta elő Galilei elítélését. Valóban volt tehát tévedés az Egyház részéről is, de egy közel 400 évig működő intézmény egyszeri tévedését felhánytorgatni a kettős mérleg megnyilvánulása. Galilei idős korában az Egyházzal kibékülve, szabadon halt meg. Lányai apácák lettek. Bangha Béla S.J. hasonló módon tanított: „Nem áll, hogy az Egyház Galilei felfedezését elítélte. Csak azzal szállt szembe, hogy Galilei a felfedezéseit könnyelműen és feleslegesen oly hangon hirdette, amely látszólag a Szentírással szegezte őt szembe.
Galilei érvei a föld mozgásáról csakugyan nem voltak meggyőzőek, s a föld forgásának igazi felfedezője nem is ő volt, hanem Kopernikus, a lengyel kanonok. Hogy Galileit »megégették« volna, vagy hogy Rómában kegyetlen börtönben tartották, éppoly történelemellenes kitalálás, mint az, hogy egyházi bírái előtt lábbal dobbantva azt mondta volna: »Megis mozog a föld!« Ezek mind egyházellenes kitalálások, szabadgondolkozó mesék. Galilei mélyen hívő katolikusként élt és halt meg, s legjobb barátai éppen papok és jezsuiták voltak. Abban azonban kétségtelenül tévedett, hogy csillagászati véleményeit a Szentírással ellentétbe helyezte. Erre nem is volt szükség, mert a Föld forgása a Nap körül csak látszólag áll ellentétben a Szentírással. Kopernikus ezt nem tette s azért az Egyház ő ellene sohasem lépett fel. Galileivel szemben sem egy elavult fizikai nézetet, hanem a Szentírás tekintélyét akarta védelmezni" (Bangha: Világnézeti válaszok. VI. fejezet).
Az Egyház tehát csakis emberek révén, de soha sem törvényeiben, vagy magatartásában hibázott, és ezért az a kérdés igazából az előbbi kérdésnek a kibővítése. Az emberi elem az Egyházban olykor valóban súlyosan bűnös lehet. Ám az Egyház szentségét és hitelességét az isteni elem biztosítja.

Igazolás:
A kérdés nem tartalmaz kifejezett igazolást, hiszen nem teológiai hanem történelmi témát fejtegetett. Az igazolás igényével fellépők a Vatikáni Levéltárban kutathatnak tovább. Ami az esetleges túlzásokat, egyházi visszaéléseket illeti, továbbra is áll, amit a előző. kérdésben megfogalmaztunk:
Szt. Pál apostol is súlyos hibákat és bűnöket talál már a korai Egyházban is, de meg sem fordul a fejében, hogy az Egyház megszűnt volna Egyháznak és szentnek lenni. Kiközösítést követel és nem új alapítást: „Az a hír járja, hogy paráznaság fordul elő köztetek, mégpedig olyan, amilyen még a pogányok közt sincs, hogy tudniillik valaki apja feleségével él. S ti még kérkedtek, ahelyett, hogy bánkódnátok, és kizárnátok magatok közül, aki effélét művel" (1 Kor 5,1). Jézus mondta, hogy a bűnök és a botrányok elkerülhetetlenek egy közösségben, de ez csak a személyre nézve jár következményekkel: „Lehetetlen, hogy botrányok elő ne forduljanak. De jaj annak, aki okozza őket" (Lk 17,1).

IGAZ-E, HOGY AZ EGYHÁZ A HALADÁS ÉS A TUDOMÁNY ELLENSÉGE?

Válasz:
Nem igaz, hogy az Egyház a haladás és a tudomány ellensége.

Magyarázat:
Az Egyház tudományellenessége közönséges koholmány. Éppen ellenkezőleg, az Egyház mindig is pártfogolta és művelte a tudományokat, terjesztette a kultúrát és a műveltséget, támogatta a művészetet, és segítette a haladást. A tudomány és a hit összeférhetetlenségnek nyilván legkiáltóbb cáfolata, hogy minden korok legnagyobb tudósai éppen mélyen istenhívők voltak. Nemcsak régen, ma is. Az ateizmus a szellemi középosztály, a középszerű tudósok világnézete. Pascal, Kepler, Newton, Kopernikusz, Galilei, Pannenberg, Volta, Faraday, Maxvell, Planck, Einstein, Jedlik Ányos és Szentgyörgyi Albert életét őszinte vallásosság hatotta át:

„Minden szerves anyagokkal kapcsolatos dolog olyan bölcs célszerűségre mutat, amely valamilyen felsőbbrendű értelemtől származik" (Jöns Jacob Berzclius, vegyész).
„Az én vallásom egy felsőbb szellemi lény alázatos imádásában áll, amely még azokban az apró részletekben is kinyilatkoztatja magát, amelyeket mi korlátozott értelmünkkel kikutatni képesek nem vagyunk" (Albert Einstein, Nobel-díjas fizikus).
„A fizikában dolgozni annyi, mint Isten alkotását szemlélni" (Walther Nernszt, Nobel-díjas fizikus).
„Azok az emberek, akik nem tudományos munkát végeznek, abban a félreértésben élnek, hogy a tudósoknak széles körű ismereteik miatt vallástalanoknak kell lenniük. Ellenkezőleg, a mi munkánk Istenhez közelebb visz bennünket" (Erneszt Rutherford, Nobel-díjas fizikus).
„A kozmosz csodálatos elrendezése és harmóniája egy teremtő és mindenható lény tervében született meg. Ez mindörökre a legnagyobb felfedezésem" (Isaac Newton, fizikus).
„A modern fizika szükségképpen Istenhez vezet" (Arthur Eddington, csillagász). „Az, amit a tudomány tanít nekünk, arra enged következtetni, hogy a természetben az emberi léttől független rend uralkodik. Olyan értelmes rend, amelynek a természet és az ember egyaránt alá van rendelve. A vallás és a tudomány állandóan vállvetve küzd a kételkedés, a vaskalaposság és az istentelenség ellen. És a mottó, mely örökre jellemzi ennek a küzdelemnek az irányát: »üda Istenhez«" (Max Planck, Nobel-díjas fizikus). „A tudomány Isten nélkül lerombolja a világot" (Pierre Lecompte du Noüy, fizikus). „A tények közérthető magyarázata azt sugallja, hogy egy szuperintellektus működött, játszva a fizikával, a kémiával és a biológiával, és nem vak erők voltak azok..." (Frcd Hoye, csillagász).
„O, a tudós megmászta a tudatlanság hegyeit, már a legmagasabb csúcs meghódításához közeledik, s amint kinyújtja kezét a végső szikla felé, teológusok csoportja köszönd, akik már évszázadok óta ott ülnek" (Róbert Jastrow, asztrofizikus).

Sőt, a modern csillagászat, az elektronika és a genetika tudománya éppen papoktól indult ki. Katolikus pap készítette például a legelső léghajót, tervezte az első tűzoltófecskendőt és az első mechanikus órát. Jedlik Ányos (elektronika) bencés szerzetes, Kopernikusz (csillagászat) katolikus pap, Mendel (genetika) ágostonos szerzetes volt. A középkorban, főleg az ún. „sötét" korszakában (melyet nem az Egyház tett sötétté, hanem a népvándorlás nyomán megjelenő barbár hordák és a római birodalom összeomlása), tehát a VI-X. században, csak az Egyház őrizte a műveltséget. Az újkorban csak az Egyház tanított, a misszióban a papság oktatta elsőként írásra és földművelésre a bennszülötteket.
Bangha Béla S.J. szerint: „A katolikus Egyház teremtette meg a szegény- és beteggondozást, létesítette az első kórházakat, szegényházakat, árvaházakat, eszelte ki a vakok és siketnémák rendszeres gondozását. A katolikus Egyház vetette meg alapját a szociális gondoskodásnak, az emberek egyenlőségének a törvény előtt, a munkás jogának védelmét (XIII. Leó: Rerum novarum, XI. Pius: Quadragessimo anno). Nincsen a világnak egyetlen intézménye vagy felekezete, amely a kultúra és haladás terén oly hatalmas érdemeket szerzett volna, mint a katolikus Egyház. Aki a katolikus Egyházat a haladás kerékkötőjének nevezi, az éppoly joggal nevezhetné a fénylő Napot is az égen a sötétség terjesztőjének."
Jézus azt mondta az írástudóknak: „Ne gondoljátok, hogy vádolni foglak benneteket az Atya előtt. Maga Mózes lesz a vádlótok, akiben reméltek. Mert ha Mózesnek hinnétek, nekem is hinnétek. Mert hisz rólam írt. De hát ha az ő írásainak nem hisztek, hogy hinnétek az én szavaimnak?" (Jn 5,45). Mi is mondhatnánk az ún. ״tudományos ateizmus híveinek: Ne gondoljátok, hogy vádolni fogunk benneteket az Atya előtt. Maguk a tudósok lesznek a vádlóitok, akikben pedig reméltek. Mert ha nekik hinnétek, Istenben is hinnétek.

Igazolás:
A kérdés nem tartalmaz igazolást, hiszen nem teológiai, hanem történelmi témát fejtegetett. Az igazolás igényével fellépők a Vatikáni Levéltárban kutathatnak tovább.

Ld. még: www.depositum.hu/tudosok.html

fizetekmegegysort 2012.12.08. 15:55:20

@-JzK-: köszönöm, köszönöm, köszönöm! Ebben a hosszú fejtegetèsben tökéletesen megmuttattad, miért nem akarom, hogy a gyerekemet egyházi iskolában tanítsák, és válasz- magyarázat - igazolás háromszögben a fejébe verjék, hogy miről mit gondol.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2012.12.08. 15:56:12

@-JzK-: A kulturális értelemben vett kereszténység az a Semjén Zsolti, meg az Annamari?

burakefendi 2012.12.08. 15:57:28

@Takács Bálint: ez azért leegyszerűsítése a dolgoknak. én sok gyakorló keresztényt ismerek, vannak közöttük kifejezetten értelmesek és kevésbé értelmesek, magas érzelmi intelligenciájúak és ilyesmivel látszólag nem rendelkezők...

de egy dologban mindenféleképp igazad van. a hit nem intellektus kérdése, hiszen egy szint után már mindannyiunk a sötétben tapogatózik. a vallásos hit irányultsága (van/nincs...) valójában egzisztenciális kérdés, és mint ilyen, olyan kevésbé racionális alapokon nyugszik, mint az "akarom", "tetszik", "szeretném"... ebben iq-bajnok, eq-bajnok egyenlően osztozik

komissarlajos 2012.12.08. 15:58:21

@-JzK-: Fogdd vissza magad. Ez sok volt!

komissarlajos 2012.12.08. 16:12:11

Azt, hogy az egyház (melyik?) mit tett negatív értelembe az emberiség ellen soha nem tudjuk meg. De tett! Tanított és butított. (Butít.)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2012.12.08. 16:12:52

@burakefendi: "Jah! Mennyivel jobb egy olyan munkahelyen dolgozni, ahol több az elvárás, kevesebb a szabadidő, diszponálnak a vasárnapod felett, a fizetésed pedig ugyanannyi, mert a hasznot, amit termelsz, a főnök teszi zsebre."

Ezt állítottam.

Az egyházi iskolában több az elvárás, hiszen nem elég tanulni, hanem vannak bizonyos faszságok, amit pluszban megkövetelnek.
Ilyen pl. a kötelező istentisztelet.
Ha kötelező istentiszteleten veszel részt, az azt jelenti, hogy kevesebb a szabadidőd.
Mivel vasárnap kötelező elmenni a templomba, így az az állítás, hogy diszponálnak a vasárnapod felett, szintén igaz.
A fizetésed pedig ugyanannyi, mint egy nem egyházi iskolában, hiszen PONT olyan bizonyítványt kapsz, mintha állami iskolába jártál volna.

Így ez is igaz.

Tehát többet fektetsz be, többet várnak el, de ezért a többért nem kapsz többet.
Ezt a többletet a fenntartó kamatoztatja, ő teszi zsebre, amikor a templomba járók, vallásosok számának statisztikáiban nem jelenik meg a templomban kötelezően megjelentek száma, ezzel a társadalmi beágyazottságról hamis képet alakítanak ki.

Tudod, úgy csinálnak, mintha mindenki önszántából menne a templomba, holott ez kurvára nem igaz.
Vannak iskolák, ahol elvárják, hogy a szülők -mindkettő- is legyenek aktív vallásgyakorlók.

komissarlajos 2012.12.08. 16:12:56

Néhány iskolában tanít.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.08. 16:16:59

@nandras01:

Nézz utána, ma valahogy nincs kedvem a te fajtáddal vitázni. Máskor szórakoztat az ilyen értelmetlen vita, de most nem nem érek rá. Így inkább nézz utána, mielőtt ökörségeket kérdezel.

Ha nem találsz választ, hétfőn kérdezz újra, akkor lesz időm értelmetlen vitázásra.

nandras01 2012.12.08. 16:24:27

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: az eddig is világos volt számomra, hogy igen erős doktriner szemléleted van, de a kioktató fölényeskedésed újdonság.
leírtál egy -szofisztikailag talán igaz, de lényegében igazolhatatlan marhaságot, és még te vagy megsértődve.
persze tudjuk, hogy achilles sem tudja megelőzni a teknősbékát...

Bakacsin 2012.12.08. 16:27:36

@-JzK-:

Először is köszönöm, hogy ennyi új, eddig még senki által le nem írt, egyéni gondolattal gazdagítottál engem, és a többi olvasót.

Másodszor az idesmittelt védő beszéd nem állja meg a helyét.

"Az Egyház szent, mert a végtelen szent Isten alapította"
Ez aztán a bizonyíték! Melyik egyházat alapította isten? Mindet? Miért van szükség ennyire? Miért indítanak egymás ellen háborút a közös tulajdonossal rendelkező egyházak?

Vajon miért is nehéz a régi bűnöket elfeledni? Talán mert kicsit sokáig tarott beismerni őket. Évszádoknak kellett eltelni, és lengyel pápát választani, hogy ez megtörténjen.
talalkozas.katolikus.hu/4azegyhazbunei.html

"Pascal, Kepler, Newton, Kopernikusz, Galilei, Pannenberg, Volta, Faraday, Maxvell, Planck, Einstein, Jedlik Ányos és Szentgyörgyi Albert életét őszinte vallásosság hatotta át:"

Gratulálok, hogy sikerült 13 valóban nagyszerű tudóst felsorolni, akik a katolikus ideológiai elnyomás korában őszintén vallásosak voltak.

S, hogy kicsit én is másoljak:

Albert Einstein: The Human Side (Princeton University Press) című könyvéből:

"Természetesen hazugság az, amit vallásos meggyőződésemről egyesek írnak, s ezt a hazugságot újra meg újra megismétlik. Nem hiszek a személyes Istenben, s ezt a felfogásomat sohasem titkoltam el, hanem mindig világosan kifejezésre juttattam. Ha van valami bennem, ami vallásosnak nevezhető, az az a határtalan csodálat, amelyet világunk szerkezete ébreszt bennem, világunké, amennyire azt tudományunk feltárni képes. [...] Nem hiszek az egyén halhatatlanságában, az etikát pedig kizárólagosan emberi ügynek tekintem, mely mögött nem áll semmiféle természetfeletti hatalom vagy tekintély."
Ajánlom a Einstein többi, a vallással kapcsolatos gondolatának tanulmányozását is:
konyv.uw.hu/einstein_a_vallasrol.htm

Vajon a másik 12 tudós is írt hasonlót? Avagy írt volna, ha nem fél az egyház bosszújától?

Gallilei perét el lehet bagatelizálni, de nem csodálom, hogy Giordano Bruno-t nem említi az általad idehányt borzalom.

hu.wikipedia.org/wiki/Giordano_Bruno

rasztaszív 2012.12.08. 16:41:26

@-JzK-:

"A hajdani eretnekek (katharok, waldensek, bogumilok, husziták) korántsem voltak jámbor vallási álmodozók. Templomokat, városokat égettek fel vagy fosztottak ki, embereket öltek, abnormális polgári és szexuális éltet éltek ill. propagáltak."

megkérnélek,hogy tartózkodj mások vallásának hazug gyalázásától!főleg,ha a saját hajdani áldozataitokról van szó!
ez már a pofátlanság netovábbja!

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2012.12.08. 16:56:59

@rasztaszív: A katolikus már csak ilyen: megöli az ellenséget, majd elmeséli, hogy erkölcsi kötelessége volt legyilkolni őket.

Amocsok 2012.12.08. 17:06:10

Valaki idemásolt egy kisregényt, amitől olvashatatlan a blog. A szövegek egymásra csúsztak. Csak nekem?

Kaszáspók 2012.12.08. 17:10:00

Összefújta a szél a szemetet. A kőbányai sörtől bűzlő, fogatlan vén kommunista (egykori ÁVH nacsalnyik), a drogfüggő, labriszos-kendermagos, rasztás Dávid keresztnevű "millás", a magát roppant szellemesnek gondoló újkorifüggetlen modern avantgard köcsög, együtt fikázzák azt, ami erkölcs, ami magyar, ami hit, és ami Isten.

Nekik dópmen kell a maga bazmegelésével, nekik bartos cs. kell polpotista, emberiséget kiirtó, rákosit imádó ideológiájával.

Lehet költözni. Akár Izráel állam, akár észak kórea, választhattok.

Ott a ti ideológiátok, hitetek "erkölcsötök" érvényesül. Lehet odamenni.....

Bakacsin 2012.12.08. 17:38:49

@Kaszáspók:

Köszönjük sziporkázó hozzászólásod. Értékének megfelelően kezeljük a benne foglaltakat.

rurodatu 2012.12.08. 18:58:09

@kanálwarrior:

A jobbikos képviselő azt nem mondta hogy ki dobta fejbe.

morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2012.12.08. 19:10:10

@FILTOL: a hvg nem listázott, hanem például a netről összeszedte, ki minek a tagja(dalárda, kórus, egyesület, stb.), eddig hol tanított vagy indult választáson és kinek a rokona. Ezek teljesen nyilvános adatok (pl. önéletrajzok, személyes marketing anyagok, stb.), egy olyan sincs köztük, amit bárki pl. a Google segítségével ne találna meg. Senki keresztlevelét sem dolgozták fel orvul és pletykákra sem támaszkodtak - na, az lenne a listázás. A cikkből mindez kiderül, ha valaki figyelmesen olvassa.

rurodatu 2012.12.08. 19:13:24

X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X
X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X
X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X

Még mindig nem válaszolt senki arra a kérdésre hogy hogyan lehet demokratikusan megtudni azt hogy egy tankerületi vezető milyen vallású, ha annak listázása még Kálmán Olga szerint is fasizmus?

X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X
X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X
X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X

morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2012.12.08. 19:58:36

@rurodatu: aki például a neten dicsekszik vele, hogy milyen vallású (egyházközösségi tagság, önéletrajz, stb.), hát abból. Ajánlott forrás: Google.

Nem hiszem, hogy a keresőprogram használata (újságírói kíváncsiságból) egyenlő lenne a fasizmussal, mégha Kálmán Olga mondja, akkor sem ... Érdemes elolvasni a fasizmus definícióját (szintén Google), az is sokat segíthet a kérdés eldöntésében

rurodatu 2012.12.08. 20:25:24

@morgás joga mindenkit megillet:

Ezek szerint ha valakik valaha elkottyantották hogy mondjuk zsidó származásúak azokról is szabad listát készíteni?

komplikato 2012.12.08. 21:42:07

@Kaszáspók: Ja, hogy a KDNP az egy nemzet államvallása, és a KDNP-s megélhetési poltikus ál-erkölcsös ál-keresztény a minta? Aki ilyen mintát mutatna erkölcsből a gyerekeimnek, abba én marnék új mintákat söréttel.

takácsbálint (törölt) 2012.12.08. 22:33:23

@burakefendi:
én még olyan gyakorló hívővel nem nagyon találkoztam, aki rendkívül okos. nem csak azt tudja, amit kiolvashatsz a könyvekből, hanem eredeti módon gondolkodik. a saját szövegét mondja. és mellett erősen antiszociális. szerintem ilyen rendszeres templomba járó egész egyszerűen nincsen. az ateista tudósokra viszont nagyon is jellemző. vagy azokra, akik a maguk módján vallásosak. esetleg hisznek valamilyen sorsban, vagy gondviselésben. ami véletlenek sorozata.

biztos nem úgy magyarázzák, hogy egyszer egy názáreti fickót megfeszítettek a rómaiak. nem érdekli őket, hogy júdásnak hányat kukorékolt a kakas, amikor a csúnya gonosz sátán megszállja. mert azonnal felismerik, hogy ez egy népmese. egész egyszerűen azért, mert érzelmileg nem motiváltak. felismerik, hogy a biblia az égvilágon semmiről sem szól. azon túl persze, hogy jól kell viselkedni. a magas iq-val rendelkezők azonnal felismerik, hogy a biblia szövegeiből tilos következtetni. mert logikai értelemben csupa olyan kijelentést tartalmaz, amik önmagukat állítják. nem több, mint vicc.

persze newton is vallásos volt, vagy einstein. meg kopernikusz és galilei is. de nem úgy, ahogy semjén doktor. aki buta ember. és a nála még butább emberek támogatására apellál.

orbán viktor iq-ja közepes. az eq-ja rendkívül magas. orbán a közéleti problémákat láthatóan képtelen megoldani. de ki tudja vágni magát. meg tudja magyarázni, hogy nem ő a hülye. nem ő az alkalmatlan. pedig de. általában így van ez a politikusokkal. akkor buknak meg, amikor véletlen jót lépnek.

burakefendi 2012.12.08. 23:44:10

@Takács Bálint: kissé önkényesen skatulyázol, amitől az egész önigazolás-szagú: mi, az értelmesebbje, vagy nem hiszünk, vagy "másképp" vagyunk vallásosak. ők meg egyformán buták és érzelemvezéreltek. a legegyszerűbb dolog a hívő embereket lesemjénezni, így egyszerűen le lehet írni őket. az "ők" legalább annyira sokszínű, mint a "mi". mindenki "másképp" vallásos...

mivel a hit egzisztenciális kérdés, és az ember egzisztenciális kérdésekben - még a "rendkívül okosok" is - érzelmi alapon dönt, ezért az intelligenciával való pöffeszkedés klasszikus ateista retorikája mindenféleképp önismereti deficitről árulkodik.

blacklord 2012.12.08. 23:45:05

@Anti Anyag: nocsak, benned id. Jeszenszky-t tisztelhetjük? Roppant örömteli találkozás. Neveket és idézeteket, légyszíves, ha már ilyen szép fajelméleti téziseket puffogtatsz bele az éterbe...

komplikato 2012.12.09. 20:31:14

@burakefendi: "mivel a hit egzisztenciális kérdés, és az ember egzisztenciális kérdésekben - még a "rendkívül okosok" is - érzelmi alapon dönt, ..."

Ezt vitatnám erősen, de ezer oldalak kevesek lennének rá kifejteni.

Amocsok 2012.12.09. 22:23:08

@Kaszáspók:
"Lehet költözni. Akár Izráel állam, akár észak kórea, választhattok."
De miért nem te költözöl a Vatikánba? Vagy Szíriába? Ott most nagy szükség van az ilyen bátor, harcos kiállású keresztényekre.

burakefendi 2012.12.09. 23:59:16

@komplikato: viszont elég egy-két bekezdés a védelmére ;)
süti beállítások módosítása