morgás joga 6.jpgAz új Matolcsy-program egyik 30 milliárd megtakarításos eleme a közszolgálati létszámstop - magyarul az, amikor a nyugdíjba vonulók helyét nem tölthetik fel. A kormányzat szerint ez 3 év alatt 22 ezer munkahely megszűntét okozza majd - a stop azonban nincs kiterjesztve olyan ágazatokra, mint az egészségügy.

Az elemzők szerint a 30 milliárdos megtakarítás túlzó, ám véleményük szerint a lépés annyiban jó, hogy tartós strukturális változást jelent, nem pedig egyszeri bevételt. 

 

De miért is eredményezne strukturális változást az, hogy a nyugdíjba vonulók helyett nem lehet senkit sem felvenni? Ha fontos, mással nem pótolható tevékenységű közszolga lép ki, helyette muszáj lesz felvenni valakit, hiszen a feladatot el kell látni, nem állhat meg az élet, osztályvezetői státusz nem állhat üresen csak azért, mert kiöregedett az, aki eddig betöltötte. Meg lehet belső forrásból is oldani az ilyen típusú hiányt például előléptetéssel, de akkor megint ott vagyunk, hogy a szamárlétra másik megüresedő posztját kell kívülről pótolni, ha ott is tényleges munka folyt. Azzal, hogy senkit sem ültetnek be a megüresedett felelős beosztású helyre, azzal valójában azt vallaná be az intézmény, nincs is szükség arra a posztra, az egész hivatal valójában akár a sóhivatal is lehetne.

A bürokrácia és a szervezetek önvédelme mindig működik: lehet, hogy egy kicsit tovább fog tartani, de előbb vagy utóbb kerül ember a megüresedett helyre, hiszen az intézménynek bizonyítania kell, szükség van rá, azt pedig egyetlen főnök sem szereti bevallani, hogy valójában kevesebb emberrel is elkocogna a munka, mint amennyi a rendelkezésre áll. Sőt, a hivatalok létszámának életeleme a folyton a növekedés (bizonyítva fontosságát), látható ez a miniszterelnöki iroda állományváltozásán is (lásd: Akik távol vannak a valóságtól)

"Orbán Viktor kormányfő 2010 április végén még arról beszélt, hogy feleakkora hivatalt akar maga köré, mint amekkora Bajnai Gordonnak volt, hogy megmutassa: kevesebb emberrel is lehet hatékony munkát végezni. A Miniszterelnökség körülbelül 50 fős induló létszámát azonban már augusztusban 94 főre emelték egy kormányhatározattal, majd 2011 őszére több mint két és félszeresére duzzadt az apparátus létszáma. Ezt követően év végén és 2012 tavaszán is felvettek újabb embereket. A március 31-i adatok szerint már 164-en dolgoztak a Miniszterelnökségen." (Háromszoros létszám és dupla bér)


Attól nem kell félni, hogy egy apparátus csak céltalanul teng-leng és nem talál magának feladatot
- külső szemlélő számára a közszolgák rengeteg munkát végezhetnek még akkor is, ha tevékenységük valójában felesleges, erről gondoskodnak a széküket féltő vezetők. A gond csak az, hogy mélységi felmérések nélkül nem állapítható meg, valójában kire van szükség és kire nem, ki végez hasznos munkát és ki az, aki a hivatal önigazolásán ügyködik akár túlórában is, így a vezetők túlterheltségre hivatkozva akár egyre nagyobb létszámot is kilobbizhatnak maguknak.

Természetesen a gombamód szaporodó új hivatalok sem a létszámleépítés felé tartanak - augusztusban például megalakult a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal, amely szervezi a közszolgák továbbképzését. És ez a hivatal fenntartása nemcsak az itt dolgozókra korlátozódik: a kormány 2013-ban összesen 20 ezer közszolgálati tisztviselőt, 2014-től pedig évente már a teljes közszolgálati tisztviselői kart küldi továbbképzésre.   Ez a tanulmányi költség azonban nemcsak a központi költségvetést fogja terhelni - a finanszírozásból kivehetik majd a részüket a munkáltatók (minisztériumok, háttérintézményeik, kormányhivatalok, önkormányzatok), akik a kormány reményei szerint "az egyéni képzési igényeket is figyelembe vevő továbbképzési tervek alapján fogják beiskolázni a tisztviselőket". Egy biztos - ennek a továbbképzésnek a finanszírozását az adófizetőknek kell majd megoldani (takarékoskodás ide vagy oda), akár szükségük van a közszolgáknak okosodásra, akár csak feleslegesen töltik idejüket napokig az iskolapadban, távol feladatuktól.

A kormány reményei szerint a járási rendszer életbe léptetésével kevesebb közszolgára lesz szükség - azonban az oktatási giga-intézmény (KIK) felállítása már rámutatott egy-két olyan dologra, amit előre nem láttak Hoffmann Rózsáék. Az elképzelések szerint az intézmény munkatársait a jelenleg az önkormányzatoknál dolgozó, az oktatási területért felelős apparátusból akarják megnyerni. Kiderült azonban, hogy sok helyen nincs szakapparátus, vagy ha van is "szakapparátus"-nak nevezhető személy, az nem csak kizárólag az oktatási, hanem más ügyeket is intéz - és ha ő átigazol az új szervezetbe, a régi helyén nem lesz elvégezve a feladata. Ennek pedig mi a következménye? A járási hivatalban az oktatási részlegen nem önkormányzattól átvett közszolgák lesznek többségében, hanem olyanok, akik felvétele növeli a nettó közszolga-számot.

A járási hivatalok tehát egyáltalán nem biztos, hogy létszámcsökkenést fognak hozni a szférára - az új intézmények új gárdával állnak fel, de nem 100%-osan átvett emberekkel. Ha pedig azt nézzük, hogy a járási vezetők nagy eséllyel politikusok lesznek egyfajta "hűbéri" jutalomként, az szintén nem a létszámcsökkentést segíti elő (részletesen itt: Polgármesterek a pácban)

A most bejelentett szuper-leépítés tehát egyedül azokat fenyegeti, akiknek nincs hátszelük - ha fontos elvtárs rokonai, kevés eséllyel találják magukat az utcán egy poszt-tologatási akció után. És kik félhetnek? A végén kizárólagos alapon azoknak a státusza lesz megszüntetve, akik esetében úgy gondolják a feletteseik, ketten három feladatát is el tudják végezni. Ez azonban nagyon messze áll a struktúra-váltástól, meg bármilyen reformtól (ésszerű változtatástól), ez csak ad hoc jellegű pozíció-megszüntetés.

"A bürokrácia egy olyan kihívás, amire válaszolni becsületes magatartással, a hülyeség iránti toleranciával, és szükség esetén buldózerrel kell." (Ismeretlen)

A fentiek alapján kétségesnek látszik, hogy a nyugdíjba vonulók pótlásának elmulasztásával, az iskolák átvételével meg a járások kialakításával összesen 22 ezer fővel csökken a közszféra, és mindez ténylegesen is 30 milliárd forintos megtakarítást jelent már a jövő évi költségvetésben is.

Külön érdemes megemlíteni a közigazgatási funkciók kiszervezését, mint kormány-gyakorlatot. Vajon mennyire költséghatékony az, amikor a minisztériumok és háttérintézmények feladatait, a döntés- és jogszabály előkészítést, valamint egyéb, szaktudást igénylő feladatokat nem közszolgák, hanem a Századvég végzi, ráadásul úgy, hogy arra valójában a kormányzati szakapparátus is képes lenne? Ebben az esetben a költség más (illetve párhuzamosság esetén dupla) soron jelenik meg - lehet mellett döngetni, mennyivel kevesebb a közszolgák fizetése, miközben tanácsadó díjakra akár a régebbi fizetések többszöröse is kiáramolhat. 

Természetesen vannak még ötletek arra, hogyan lehet a közigazgatás költségét csökkenteni - például kirúgni a közszolgákat és helyettük közmunkásokat alkalmazni olyan pozíciókban, ahol ez lehetséges (például szezonális pénzügyi vagy szociális munkák, stb.). Azért, mert a mostani Matolcsy-csomag nem említette meg ezeket a lehetőségeket, még nem jelenti azt, hogy a költségvetés nem fog ilyenfajta trükkökhöz folyamodni.

Csatlakozz a Facebook csoportunkhoz!

 

A bejegyzés trackback címe:

http://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr394825133

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

doggfather · http://apengeele.blog.hu/ 2012.10.08. 08:37:05

írtam már máshol is, hogy következetesen matolcsy programnak hívjuk, és nem értem, hogy miért?

ha a kedves vezető minden jótéteménye személyesen tőle eredeztethető, akkor a rosszabbakat is ugyan tulajdonítsuk már neki!

apd (törölt) 2012.10.08. 09:11:54

hogyne lehetne már összevonni, másrészt meg belül mindenki nagyon jól tudja, ki az aki kvázi feleslegesen ül bent, és annak a munkáját át lehet adni másnak is

paneltacskó 2012.10.08. 10:35:34

eddig minden kormány a bürokráciáján bukott meg elsősorban. Hiába a napi egy törvény, ha azt nem lehet végrehajtani. Nem kell sokat gondolkodni, hogy ilyet ma találjunk.