morgás joga 6.jpgHiába a gazdasági válság, hiába az "olcsóbb államot" szlogen, a legfőbb szinteken továbbra sem a takarékoskodás jellemző - adta hírül az RTL Híradója.

Hiába, nagy ország vagyunk - képviselőink csak augusztusban majd 144 millió forintnyi választókerületi pótlékot vettek fel. Miért is kapják ezt a képviselők? Hogy kapcsolatot tartsanak velünk, az őket megszavazó (és meg nem szavazó) választópolgárokkal. Még a szabadságuk alatt is. De vajon mire költik valójában? Mert ha arra, amire megítélték maguknak, akkor többen közülük fél életüket gépjárműben töltenék - de nem szolgálati, hanem saját autójukban.

Az 1990. évi LVI. törvény 3.§ -a alapján az országgyűlési képviselő választókerületi pótléka havonta a tiszteletdíjának – ha az egyéni választókerületben megválasztott képviselő választókerületének székhelye 

a) Budapest – a 60%-a,

b) Budapesttől 50 km-en belül van – a 75%-a,

c) Budapesttől 50 és 100 km között van – a 90%-a,

d) Budapesttől 100 és 150 kilométer között van – a 105%-a,

e) Budapesttől 150 és 200 kilométer között van – a 120%-a,

f) Budapesttől 200 és 250 kilométer között van – a 135%-a,

g) Budapesttől 250 és 300 kilométer között van – a 145%-a,

h) Budapesttől 300 kilométeren túl van – a 160%-a.

A pótlék megállapításánál – vetítési alapként – legfeljebb az alapdíj kétszerese vehető figyelembe. 

A területi listán megválasztott képviselő esetében a területi listának megfelelő megyeszékhelyet, az országos listáról megválasztott képviselő esetében a képviselő nyilatkozata szerinti állandó lakóhelye szerinti települést kell figyelembe venni. 

Az a képviselő, aki megyei, fővárosi közgyűlés tisztségviselőjeként, illetve tagjaként, továbbá települési önkormányzat képviselő-testülete tisztségviselőjeként, illetve tagjaként – nyilatkozata szerint – költségtérítésben (költségátalányban) részesül, ennek összegével csökkentett mértékű választókerületi pótlékra jogosult.

Ha átlagoljuk az augusztusi adatot, kiderül, képviselőink fejenként több, mint 363 ezer forintot költhetnek havonta saját tulajdonú járművük tankolására-költségtérítésére, és ebben benne vannak a budapesti képviselők és a szabadságos időszakok is. Ha üzemeltetési szempontokat nézzük (nagy távolságok megtétele, arányaiban kis fogyasztás)  és feltételezzük, hogy nem a legfapadosabb, valamint (képviselőhöz méltó) kellő komfortot biztosító 2001-3000 köbcentis dízel személygépkocsit használnak (ne számoljunk kisköbcentis Suzukival vagy Kiával), úgy az adóhivatal normájával kalkulálva átlagosan 1 km 42 Ft-ba kerül nekik most szeptemberben. Tehát képviselőink a mi érdekünkben  (átlagosan) havonta több, mint 8.800 km-t utazhatnak a mi kontónkra.

És mekkora távolságok vannak hazánkban? A parlamenttől Mosonmagyaróvár 163 km, Szeged 170 km, Barcs 264 km, Mátészalka 287 km, Gyula 234 km, Záhony 303 km - és aki messzebbről jön, az elviekben többet is kap. De választókerületi pótlék jár a fővárosi képviselőknek is - pedig ők akár BKV bérletet is kaphatnának, ezzel nemcsak a környezetszennyezés elleni harcot reklámoznák, hanem a tömegközlekedést is támogatnák. Ráadásul a bérlet plusz a szmokingos látványeseményekre elszámolt eseti taxis fuvar még együtt is olcsóbb lenne, mint a jelenlegi 60%-os pótlék.

Az RTL Klub a számolást rögtön a tetején kezdte, a házelnöknél - Kövér László havonta 1 739 250 forintot keres házelnök plusz képviselőként, ebből kiszámolva 626.130 Ft választókerületi pótlékot kap, hogy tudja tartani kapcsolatát a  Zala megyei választóival, akik megválasztották. Ebben a juttatásban úgy részesül házelnökünk, hogy emellett hivatali és magáncélra használható szolgálati autója is van, ezt a Készenléti Rendőrség biztosítja a számára - kérdés, vajon hányszor tankolta meg ezeket a főméltóság az ilyen célra kapott juttatása terhére.

Minden szentnek maga felé hajlik a keze, szokták mondani - és e témában a takarékoskodásukról egyáltalán nem híres képviselőink is bizonyítékul szolgálnak. Kövér László juttatása például elegendő arra, hogy a fent már említett 3 ezer köbcentis dízel autóval szeptemberben több, mint 14.800 km-t megtéve akár harmincszor is meglátogassa azokat, akik beléjük vetették bizalmukat 2010-ben. Ha pedig mindezt átfordítjuk menetidőre és oda-vissza összesen 5 órával számolunk, akkor az 150 óra havonta, azaz majdnem 19 munkanap.

Vajon valaha is el kell számolniuk a képviselőknek azzal, valójában mire fordították azt a pótlékot, melynek a célját a törvény egyértelműsítette? És ha a hivatali naptáruk, Facebook mosolyalbumuk, különféle híradós szpotok és egyéb dokumentumok alapján egyértelműen bebizonyosodik, fizikailag képtelenek lettek volna megtenni a pótlék feltételezte kilométereket, akkor  visszafizetik a különbözetet vagy jövedelemként leadózzák-járulékozzák? Vagy ez is csak egy bújtatott fizetésemelés a válság közepette, amelyet a választóknak kell kicsengetniük, bárhogy is lázonganak ellene?


Csatlakozz és kövess minket a Facebookon!

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

http://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr224774732

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

jasarkad 2012.09.13. 15:48:12

"nyomtató állatnak ne kösd be a száját", mondaná a népi bölcsesség, ami nem pontosan tükrözi a helyzetet....

Lázár-Nagy Zoárd 2012.09.13. 17:23:05

elméletileg ebből irodát bérelhet, titkárt fogadhat, aki intézi a helyi ügyeket, amíg ő távol van, ilyesmi. tehát ez effektíve nem benzinpénz. az más kérdés, hogy magukra költik ettől függetlenül.

morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2012.09.13. 19:20:01

@Lázár-Nagy Zoárd:
Az Országgyűlésről szóló törvény a következő választások után (valószínűleg 2014 májusától) gyökeresen átalakítja a képviselők javadalmazásának rendszerét, többek között a képviselő közlekedéséhez üzemanyagkártyát kap (megszűnik a választókerületi pótlék). E szerint a választókerületi pótlék utazás-ellentételezés ... Legalábbis erre fogják majd lecserélni