morgás joga 6.jpgMégiscsak vannak ma olyan közigazgatási vezetői állások, amelyekhez tartoznak minimum elvárások: kell felsőfokú végzettség meg szakmai gyakorlat. A leendő járási hivatalvezetők esetében a hangsúly sokak számára az utóbbin van. Igaz, a törvény szerint közigazgatási gyakorlatnak számít az országgyűlési képviselőség is, bár kérdéses, egy átlag, vezényszóra gombnyomás-specialista képviselőtől mennyire várható el, hogy értsen olyan ügyekhez, amelyek tömegében fordulnak elő egy járási hivatalban és nem utolsó sorban milyen vezetői gyakorlattal rendelkezik.

Navracsics Tibor zárószavazás előtt benyújtott módosító javaslata szerint hivatalvezetői munkakörbe az nevezhető ki, aki büntetlen előéletű, az országgyűlési képviselők választásán választható, felsőfokú végzettséggel és legalább öt év közigazgatási gyakorlattal rendelkezik. A hivatalvezetők esetében közigazgatási gyakorlat az országgyűlési képviselői tevékenység és a polgármesteri tisztség ellátása is. A gond csak az, hogy sok olyan aspiráns van, aki csak 2010-ben került be a parlamentbe és előtte polgármester sem volt. Ők vagy búcsút intenek a messziről oly kecsegtetőnek tűnő állásoknak, vagy decemberig még kibrusztolják az utólagos módosítást. És mivel láttunk már elég sok személyre szabott törvényt az elmúlt két évben, most sem lepődnénk meg a dolgok ilyenténképpeni alakulásán. Plusz hivatkozhatnak miniszteri precedensre is.

A „Bástya elvtársos” kinevezési gyakorlat nem mai találmány, a tapasztalat szerint a merészet álmodók vagy felnőnek a feladathoz, vagy nagy lesz rájuk a kabát. Ha megtalálják a helyüket a bürokratikus rendszerben és jó, szakmailag is hozzáértő vezetővé válnak, akkor a rendszer jól működik. Ha azonban inkompetens személyek hada lép be a rendszerbe, már több gonddal is szembe kell néznie mind az állománynak, mind az ügyfeleknek.

 

Mert milyen lehetőségek is vannak?

1. 

„Belejön, mint kiskutya az ugatásba”: a kinevező gyorsan felismeri, a kinevezett bár vezetőnek való, szakmai tapasztalata nincs. Ebben az esetben hozzáértő tanácsadókat, osztályvezetőket kell alárendelni és reménykedni, a vezető hisz majd a nála több ismerettel rendelkezőknek, szép lassan beletanul a rendszerbe és az állományt sem kergeti örökös kétségbeesésbe kérdéseivel meg használhatatlannál használhatatlanabb javaslataival.

2.

„Bokréta a kalapon”: a kinevező gyorsan felismeri, a kinevezett vezetőnek kutyaütő, szakmailag pedig pláne nincs a topon, de fegyelmezetten hallgat a kinevezőjére. Ebben az esetben lehet mellérendelni egy szakmailag, vezetőileg kompetens árnyékot, a vezető pedig a fizetéséért időnként bejár aláírni, de az állomány tapasztalata szerint minden sokkal jobban halad, ha épp szabadságon van a nagyfőnök. A hátránya a dolognak, hogy két vezető van egymás mellett, az egyik dolgozik, a másik meg nem, de mindkettőnek kell fizetést meg jutalmat és szolgálati kocsit adni. Az állomány elég hamar rájön, ki a valódi főnök, kitől számíthatnak segítségre, így a másikat békén hagyják, maximum pletykálnak róla, mivel tölti a hivatali idejét: csajokat hajt, pecázni jár, lobbizik vagy csak ki tudja mit, de szerencsére nem a szobájában.

3.

„Tapéta a falon”: a kinevező nem foglalkozik vele, milyen a kinevezett – az pedig szakmai és vezetői inkompetenciája teljében rájön, a legkönnyebben úgy ússza meg az elkövetkező pár évet, ha nem szól bele érdembe semmibe és hagyja, hogy a hivatal perpetuum mobile-ként pörögjön, mindenki tegye a dolgát, tartsa a határidőket. Az ilyen vezető fontos emberként elegáns szobájába zárkózik és hagyja, hogy odakinn a helyettese, esetleg a titkárnője intézze a dolgokat, azokat is, amelyekre felülről hívják fel igen nyomatékosan a figyelmét. Ha mégis felmerül valamilyen komolyabb probléma, bólogat, halogat, majdcsak megoldódik magától a helyzet, egyébként pedig az ügyek döntő többségében delegálja az aláírási jogát a helyetteséhez. Az állomány megszokja, hogy mindenben a helyettest kell keresni és boldogok, mert az ő szempontjukból sokkal rosszabb nagykutyát is benyomhattak volna a vezetői székbe a még nagyobb kutyák.

4.

„Elszabadult hajóágyú”: a kinevező nem foglalkozik vele, milyen adottságokkal bír a kinevezett – az pedig szakmai és vezetői inkompetenciája teljében nekiáll saját képére formálni a hivatalt. Festésbe, bútorozásba és szolgálati kocsi-cserébe fog, tudományos rekeszizom alapján összevon és szétszed osztályokat, felveszi vagy tanácsadóként alkalmazza azokat, akiket erősen ajánlanak neki, és hogy elférjenek az épületben meg a bérkeretben, kirúgja azokat, akik „nem megfelelő személlyel” beszélgettek az utcán vagy a hivatal közelében lévő kocsmában, esetleg hallomásból tudja, valamelyik ellenzéki párttal szimpatizálnak. A szakmai munkával nem törődik csak annyiban, hogy egy-két kiemelt (vagyis pártközeli vagy lobbista) ügyben beleszól a döntési folyamatba, utasítja az ügyintézőt, gyorsítja vagy épp ellenkezőleg, lassítja az ügyeket. Mivel a szakmai munka és tanulás nem köti le, energiáit olyan dolgokra fordítja, mint a pontos munkakezdés kapuban ellenőrzése, Alaptörvény asztalának ujjlenyomat-mentességének kétóránkénti helyszínelése, a megfelelő hivatali viselet és ügyfélfogadó helyiségek napi szemléje, a WC-be papír követelése valamint a túl sok papírfogyasztás miatti folyamatos reklamálás a gazdasági irodában. Körleveleket gyárt az általa legfontosabbnak ítélt témákban és erőteljes figyelmet szentel a megbízhatóság nap mint napi igazolásának. Az állomány pedig retteg, mert nem tudják, a nagyfőnök aznap épp mibe fog belekötni, hol talál valami kifogásolni valót és őszintén reménykednek, végre összeszed magának egy nőt/pasit, hogy végre azzal foglalkozzon, ne velük.

 5.

"Mix": mindenből egy kicsit vezetők, azaz legkülönbözőbb idegesítő tulajdonságokkal bíró, de minden esetben nagyfokú szervilis hajlammal a még nagyobb kutyák felé.

 

Az önkormányzati hivatali rendszerrel ellentétben, ahol lehetett a polgármestert levelekkel bombázni, fogadóórán jegyzője, aljegyzője miatt zaklatni vagy épp közmeghallgatáson felelősségre vonni, az új járási rendszerben semmilyen beleszólásunk sem lesz, hogyan bánnak velünk, egyszerű földi halandókkal. Állampolgárokként csak reménykedhetünk, az 1. verzióba tartozó főnökkel bíró hivatal lesz az illetékes „muszáj elintézni” dolgainkban. Ügyeink flottul haladnak majd, az ügyintézők kedvesek, segítőkészek lesznek és nem üldözési mániások, az olyan szavak, mint „csinovnyik” és „apparatcsik” csak elvétve jut eszünkbe, a szakmai inkompetencia nem kerget minket kormányhivatalba vagy bíróságra és a bürokrácia nem vesz el életünkből többet, mint amit feltétlen muszáj.

 

Csatlakozz a Facebook csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

http://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr304575294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

gumirocker 2012.06.09. 19:45:09

Kedves posztíró! A levezetés nagyon jól sikerült. Reménykedjük, hogy előtte nem vetted be a "Cassandra-tablettát" is.

sparhelt 2012.06.09. 20:06:11

A mintaként lásd a kormányhivatalokat, ráadásul a járások alájuk fognak tartozni.
Vagyis szorongó, lojális tisztviselőkkel töltik föl a hivatalokat.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.06.09. 20:14:21

Valaki mondja meg, hogy ki az a valaki, aki majd megmondja!

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2012.06.09. 20:19:34

Nem lesz itt semmi gond. Akit nem lehet majd kinevezni járási vezetőnek az majd a vezető tanácsadója lesz hasonló fizetésért.

Globetrotter2014 2012.06.09. 23:19:07

"vezényszóra gombnyomás-specialista képviselőtől"

Ezzel nagyjából megadtad a posztod színvonalát. Lehet utálni egyik vagy másik politikai oladlt, de azért ennyivel letudni a képvislőket több mint ostobaság. Bármelyik oldal is legyen.

Tipikusan az a fajta szöveg aminél a szerzőnek fxngja sicns semmiről de beböfög valami jó kis szöveget és bízik benne hogy majd mindnki koméálja mert már milyen laza.

Csak kár hogy ezzel elejét veszed annak hogy bármiylen értlemes mondanivalót felételezzünk.

Gáz ha za index ilyenekt címlapra tesz.

hamisnero 2012.06.09. 23:19:59

ne felejtsd el, hogy a kliens klientúrában gondolkodik. ami fent van, az van lent is.

hamisnero 2012.06.09. 23:22:40

@ZF2: pontosabban? érdemi cáfolat? miben nincs igaza? hejesírás? vagy nem volt rá idő, mert gyorsan kellett valamit (bármit) írni, mert jött a parancs?

Globetrotter2014 2012.06.09. 23:30:48

@hamisnero: persze nyilván. A szerzőnek fxngja sincs arról hogy mkt csinál egy képviselő, hogy kerül oda és mi a szerepe. Kb mintha valaki azt magyarázná hogy a repülő pilótűjának munkája nem nagy széám mert csak gombokat kell nyomnogatni.

Arról már lehetne vitatkozni hogy mennyire alkalmas egy képviselő a helyi ügyek vitelére, de azok egy jelentős része harcedzett kampányoló, valszeg elboldogulna a szituval.

hamisnero 2012.06.09. 23:57:47

@ZF2: bocs, nem igazán értem, amit mondasz, mert továbbra sem ellenőrzöd, amit írsz, de ha arra gondolsz, hogy a képviseletünket ellátó emberek autonóm személyiségek, akik saját akaratukat, szándékukat, netán választóik akaratát, vagy szándékát viszik át a pol. gépezeten, akkor nézz meg egy parlamenti tudósítást. egyébként a szerző pontosan jellemezte a zsákmányszerző berendezkedés archetípusait. kérdés, hogy ez (és erről szól a cikk) milyen hatást gyakorol a büróra, ezen keresztül ránk.

Bohumil Stejskal 2012.06.10. 00:03:33

@ZF2: Érintett vagy kedvesem? Vagy mi ez a valóságtól elrugaszkodott védőbeszéd?

Egyébként a durva az, hogy képviselők, polgármesterek is lehetnek hivatalvezetők, nulla hozzáértéssel, ahelyett, hogy a közigazgatási szakemberek közül történne a kiválasztás.
Tényleg tisztára kormányhivatal...

morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2012.06.10. 12:03:07

@ZF2: láttál valaha is átlag-képviselővel riportot? például ahogy a szociknak tulajdonították az olyan ármányt, mint a telefonadót? vagy épp magyarázták a lézerblokkolót? és nemcsak arról van szó, hogy alaposan alultájékoztatottak, hanem arról is, hogy szakirányú ismeret és gyakorlat nélkül belevágni abba, amit ma a jegyzők csinálnak, kötelező jogi diplomával és előírt gyakorlattal, 100 fős állománnyal .... És hidd el, három tervezet elolvasása és négy bizottsági ülésen unatkozás még nem szakmai tapasztalat, csak jó alap az állomány általi megvezethetőséghez.
Hihetetlen bátorságra vall. Vagy arroganciára, ha így vág bele bárki is.

Ajánlom a Tanú c. filmet, az ilyen kinevezések eredménye korszaktól és pártállástól független.

morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2012.06.10. 12:10:06

@hamisnero: hidd el, ZF2 is másképp látja majd a helyzetét, amikor azt hiszi, egyszerű lesz átverekednie magát a bürokrácián olyan "piszlicsáré" rutin-ügyekben, mint házbővítés vagy fél napra egy konténer elhelyezése. Vagy bármi más ügyben, ami a járáshoz fog tartozni, aztán másodfokon örülhet a kormányhivatal profizmusának. Vagy rövidre vágja és szalad valamelyik haverhoz, aki ismeri bármelyik vezetőjét ...