morgás joga 6.jpg

Hogy nevezzük azt, amikor először duplájára nő az adó, utána viszont a megszüntetni ígért adót tovább kell fizetni, csak más néven, és még az is lehet, hogy akár 10%-kal kisebb összegben? A kormány szerint javuló adópozíciónak.

A piac összes résztvevőjét "megnyugtatta" a Matolcsy-tárca közleménye, mely szerint  némiképp javul a távközlési szektor adópozíciója 2013-tól - a kormány eredeti ígéretének megfelelően 2013. január 1-jével megszűnik az ágazati különadó, tehát a távközlési szolgáltatóknak sem kell évente ezen a jogcímen 51 milliárd forintnyi adót fizetni. Ez egybecseng az eredeti ígérettel, mi szerint csak időlegesen kell meghúzni a szolgáltató cégeknek a nadrágszíjat. 

A kormányzat azonban felülírja az eredeti ígéretet: az ágazati különadó helyett lesz távközlési adó, de mivel a minisztérium számításai szerint a 2012. július 1-jével bevezetendő távközlési adóból éves szinten 44-45 milliárd forint bevétel származik, így a távközlési ágazat adó-helyzete januártól némiképp javul (ágazati szinten akár még 6-7 milliárddal is). Az is igaz azonban, hogy  2012 második félévében kétféle fizetési kötelezettség egyidejűleg lesz jelen az adórendszerben. Lefordítva: a távközlési cégek dupla mennyiségű adót fizetnek úgy, hogy az Európa Bizottság a távközlési válságadó miatt már eljárást kezdeményezett hazánk ellen.

A minisztérium szerint a távközlési adó forgalmi jellegű (nem a nyereséget terhelő) és a szolgáltatóknak kell megfizetniük. Az indoklás?

  • Röviden: a távközlési cégek nem szavazópolgárok. 
  • Hosszabban: "A döntés során azt is mérlegelnünk kellett, hogy a távközlési cégek teherviselési képessége lényegesen jobb, mint az előfizetőké, akiknek jelenleg európai uniós összehasonlításban kiugróan magas telefonszolgáltatási díjakat kell megfizetniük". 

Más kérdés, hogy bármely cég adót fizetni csak a bevételéből tud. Ha a bevétel nem elegendő az adó megfizetéséhez + az elvárt nyereséghez, akkor a szolgáltató igyekszik árat emelni. Ha nem tud árat emelni, választhat, vagy lehúzza a rolót, vagy tartósan veszteségesen működik és reménykedik, változnak a körülmények. Ha nem változnak (és az állami szolgáltató belépésével nem fognak, sőt), akkor a kivéreztetési időszak után zárja be a boltot.

A szolgáltatók megdöbbenése érthető: heteken át túráztatták őket mindenféle javaslat-tervezettel, hogy aztán a végén a javaslatban egy szót megváltoztatva az egész koncepció átalakuljon. Ki ne érezné úgy magát, hogy palira vették? Hogy a beígért különadó-kivezetés helyett dupla adót kapnak a nyakukba? Hogy az egyeztetéseken még arról volt szó, hogy az új adónem fogyasztási típusú lesz és az előfizetőket terheli, tegnap viszont már a szolgáltatók az alanyai a forgalmi típusúra módosult adónak?

Egy biztos, hogy hosszabb távon a szolgáltatást használók mindenképpen rosszul járnak - csak a kormány nem önmagát fogja velünk szidatni, hanem a multikat. Mennyivel hálásabb feladat azt szajkózni a szóvivőnek, hogy "nemzetközi összeesküvés" áldozatai vagyunk, a "galád multik" emelik magasra az árakat, mint azt, igen kérem, megint kaptak a szavazópolgárok egy új adót ajándékba. Azt azonban elfelejtik majd megemlíteni, ha az előfizetők fizetnék az adót, az sokkal olcsóbb lenne számukra, ha viszont a szolgáltatók kénytelenek beépíteni az árakba, az bizony minimum az áfa 27%-os mértékével növelt lesz, és akkor még nem beszéltünk olyan tételekről, mint helyi iparűzési adó vagy társasági adó. Az a havi 10 perces, azaz 20 forintos kedvezmény pedig csak arra jó, hogy generáljon dupla ennyibe kerülő adminisztrációt.

A szolgáltatóknak ezek után duplán fájhat a fejük: nemcsak az adót kell kifizetniük, hanem át kell alakítaniuk az egész belső elszámolási rendszerüket úgy, hogy eközben tisztában vannak azzal, az új állami távközlési cégnek erre már külön összeget nem kell fordítania.

És mit nyerünk mi? 

  • drágább szolgáltatást
  • egy olyan új állami vállalatot, melynek alaptőkéjét, beruházásait és esetleges elhibázott üzletpolitikája miatti veszteségeit mi, adófizetők álljuk, nyereségéből pedig csak kis eséllyel részesülünk,
  • az állandó dilemmát, vajon mennyire lesznek szabályosak az új nagyvállalathoz kapcsolódó közbeszerzések, mennyire fog racionális gazdálkodást folytatni, mennyire lesznek hozzáértők a felső vezetők vagy a nagy elánnal létrehozott cég csak az épp kormányzó pártok kifizető helye lesz (lásd Erkölcsi kockázat, avagy a nagyvállalatok csapdája),
  • újult erővel folytatódó uniós eljárásokat és versenyjogi pereket,
  • az uniós büntetések miatti, alaptörvénybe foglalt készfizető kezességünket, majd a jogerős ítéletek alapján beállt fizetési kötelezettségünket és a büntetések kiegyenlítése miatti különadókat.

 

Előzmények:

A fecsegés ára

 

 

 

"Ki tudja milyen lesz" adó

Széll hozott, Széll visz ...

 

Erkölcsi kockázat, avagy a nagyvállalatok csapdája



Csatlakozz és kövess minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

http://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr974509120

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Már csak egyet kell aludni, aztán felpörög a gazdaság... 2012.05.15. 17:13:12

Ma napvilágra került megint egy csomó lehangoló adat. Nem, hogy a remélt stagnálás nem lesz meg, de már a gazdaságunk zsugorodásának mértékéért is imádkozni kell, hiszen az minden elemzői várakozásnál rosszabbat mutat. Normális körülmények között termé...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

freesleep 2012.05.15. 16:21:32

az teljesen igaz, hogy a telefontársaságok kartelleznek, és magas a szolgáltatási díj, adóztatással persze ezt nem lehet kezelni, inkább valami kartellellenes törvény alkalmazásával

A bóvli kormány most már a lottóval is csal!! 2012.05.15. 17:05:39

Nemsokára 2 éve amióta hatalomra került a sokszor bukott, sose dolgozott sunyi, álszent, műmagyar, pökhendi O. Viktor azóta vége demokráciának.
Olyan aljas, pofátlan, szemét dolgokat meg mer csinálni, mint a világon senki.
pl.
- visszamenőleges törvényalkotás
- nyugdíjbiztosítói vagyon lenyúlása
- fideszes oligarchákat vizsgáló bizottság bojkottálása
- a rokkantnyugdíjasok megalázása, porbatiprása, ellehetetlenítése.
- az ország elbóvlizálása....stb.

Az új állami mobilszolgáltató tuti veszteséges kb. 10 évig. Se infrastruktúra, se fogyasztói lista, se semmi.
MOST AZÉRT KELL A TELEFONADÓ, HOGY ÍGY SZEREZZENEK FOGYASZTÓI LISTÁT MAGUKNAK!

A MOL részvényeken mennyit bukott eddig a magyar nép, kié lesz a nagy osztalék? Azért tartják magasan az árakat, hogy nagy legyen a nyereség, az osztalék meg megy a fidesz zsebbe!

Bánki Erik 20 éve a fidesz fekete pénzeit menedzseli, most szorul a hurok gyorsan kimenekítik Brüsszelbe.

Lázár szarjankó milyen óriási terhekkel, adósságokkal menekül Vásárhelyről?

Hogy merik befolyásolni, a magyar bíróságot döntéseikben. pl Cozma ügyben üzentek.

Orbán egy aljas , szemét alak Magyarország piócája.

Takarodj a jó fenébe!

elwood 2012.05.15. 17:08:33

"egy olyan új állami vállalatot, ... esetleges elhibázott üzletpolitikája miatti veszteségeit ..."

jaj már, ne légy pesszimista.
egy szárnyalóan nyereséges állami céget képzelj el ami hatékonyan, olcsón, és nyereséggel működik ...
úgymint MÁV, BKV, Posta, SZTK, Földhivatal ... izé ...

morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2012.05.15. 17:57:07

@elwood: a királyi tévé kimaradt, nehogymár ne ismerjük el érdemeit

Lova 2012.05.15. 18:58:18

@elwood:
A Posta nem veszteséges, ami nem nagy érdem normális vállalatoknál, de akkor se keverjük a BKV, MÁV és hasonló korrupciós és pártpénz kifizető helyekkel. (És a Földhivatal is nagyon sokat javult az elmúlt években).
Nem önmagában az állami tulajdonnal van baj, hanem ha az állam rövid pórázon, politikai szempontok szerint vezérelve vezet egy céget. Nálunk viszont sajnos ez dominál, így lesz (kvázi)monopolhelyzetben lévő cégekből közpénztemető...