morgás joga 6.jpgFőhet a fejük a telekom cégeknek - nyakukon a "ki tudja milyen lesz" adó.
 Kérdés? Rengeteg. Válasz? Egy sem. Bizonytalanság? Tengernyi.

Miből teremtik elő, milyen alapra kell vetíteni? Hogyan kell elszámolni a számlát ki nem fizetők, lecsődölt ügyfelek telefon-adóját? Milyen kedvezmények és limitek lesznek, hol végződik a kedvezmény és hol kezdődik a maximálás? Milyen adatok kellenek a pénzügyi elszámoláshoz és milyen tartalmú lekérdezéseket kell biztosítaniuk az adóellenőrök számára? Hol kezdődik az üzleti titok, mikor lesznek kötelesek kiadni féltve őrzött olyan adatokat, amelyek akár cégértéküket is jelentősen befolyásolják? Ezt jelenleg senki az országban meg nem tudja nekik mondani. Úgy, hogy a telefonadó elviekben augusztus elsején lépne életbe (igaz, már így is nyertek egy hónapot a július egyhez képest ...).

A minisztérium sem tudja, konkrétan mit akar (azon kívül, hogy jó sok adóbevételt bármi áron)  - ha lennének alapvető szakmai ismereteik, nem most kérnének szép hosszú listákat fogyasztói szokásainkról a nagy telekom cégektől, hanem az új adónem bejelentése előtt alaposan körbejárták volna a témát és olyan új, forradalmi vívmányokkal kerültek volna szembe, mint hatástanulmány és előzetes számítások. Az utólagos kérdezősködést látva nem feltételezhető, hogy az illetékesek közül bárki is tudná, hány percet telefonálunk összességében és azt sem, valójában milyen volumenű adóalapra akarják a sarcot kivetni. Sőt, még az is gyanús, hogy az ötletelők közül bárki is mélyebben tanulmányozta volna ezen cégek érvényben lévő tarifacsomagjait, ajánlott flottakedvezményeit, belső "ingyenes" telefonálásra ösztönző konstrukcióit. Pedig minden, a helyzet bonyolultságát megmutató információ elérhető egy kattintással a neten ... 

Tény és való, nem kell elkényeztetni az illetékeseket információval - miért ne kényszerítenék rá a vállalkozói szféra legdominánsabb tagjait, hogy ugyanúgy kapkodjanak, mint a kormány? Hogy úgy nyúljanak bele a már meglévő rendszereikbe, hogy még véletlenül se legyen idejük tesztelni, mit is csinálnak? Vajon meghallgatja az illetékes minisztérium a parttalan ötletelésre vonatkozó fel- és ellenvetéseiket, kapnak konstruktív válaszokat, vagy csak hárítást, maszatolást? Vajon komolyan hiszik a kormány részéről, hogy a "majd lesz valami, irány csak előre" mentalitással elvezethetők a multinacionális vállalatok is? Azok a cégek, amelyek vezetői felelősek a részvényeseik felé, kudarcuk esetén rövid úton, azonnal repülnek, akik milliónyi ügyfelet szolgálnak ki naponta és akiket szoros pénzügyi elszámolásra kötelez az adóhivatal? 

Vajon mit szól majd a kormány, ha ők sem tudnak hazatelefonálni meg egymást frusztrálni, mert a kapkodás miatt rendszerek bizonytalanná válnak, gyakoriak lesznek a hálózatkimaradások? Vajon ki fogja megtéríteni a szolgáltatás színvonalának csökkenése miatti ügyfélvesztésből eredő kárt, a nem kiforrott szoftver bizonytalansága miatti téves számlázások miatti helyesbítő számlák helyesbítő számláinak költségét?

A telekom cégek fejlesztéssel foglalkozó emberei már tisztán látják, idén nyáron nem lesz szabad hétvégéjük, szabadságuk meg pláne nem. Hiába van családjuk, jobb, ha visszavesznek nyaralási terveikből, gyerekeket lepasszolják táborokba meg nagyszülőkhöz és jobb, ha az előre lefoglalt utazást már most megpróbálják tovább értékesíteni. Mert ha végre kitalálja a kormány, mit is akar, sőt, arról még olyan előterjesztést is készít, amit tuti nem fog oldalba vágni lényegi módosításokat tartalmazó zárószavazás előtti önálló képviselői indítvány, akkor eldördül a startpisztoly, rendszerfejlesztők, közgazdászok, jogászok és a technikai megvalósítást kivitelezők nekirugaszkodhatnak a gigászi feladatuknak. Kérdés, a törvény szövege mennyire lesz pontos és félreértés nélkül értelmezhető, figyelembe veszi-e a telekom cégek ezernyi előfizetési csomagját, gondoskodik-e a speciális helyzetek eljárásrendjeiről, itinert ad-e az adó kiszámításának módjaira vagy a szolgáltatók homály-eloszlatás keretében további kérdésekkel bombázhatják a törvénykezési szünet miatt immár nagy eséllyel nyári szabadságra vonult minisztériumot. 

Az adóhivatal sem tétlenkedhet - készítheti a speciális távközlési adós bevallási űrlapot, hogy a telekom cégek ahhoz igazíthassák saját szoftvereiket. Plusz kitalálhatják, hogyan is fogják visszaellenőrizni, jól számolta-e ki az adóalapot valamint abból a befizetendő adót a telekom-cég és az sem árt, ha igényeikről (a későbbi ellenőrzések során kért adattípusokról) tájékoztatják a szolgáltatókat is. Az adóellenőrök hamar elveszhetnek a különböző tarifacsomagok, flotta-konstrukciók, kártyás előfizetések és kedvezmények dzsungelében valamint azt sem árt tisztázni, hol kezdődnek a személyes jogok és az üzleti titkok - és mint tudjuk, az ördög a részletekben rejlik. 

A legnagyobb érintettek, a cégek és a lakosság is sejtik, mindenképpen fizetniük kell, csak a volumen kérdéses. A Fidesz-frakció a kiszivárogtatott információk alapján arra hajlik, legyen piti, szemkiszúrós kedvezmény (havi tíz perc, 20 forint, csak hogy még bonyolultabb legyen a telekomos fejlesztők feladata), fizessen mindenki, aki keveset beszél, aki meg sokat fecseg, az percenként egyre kevesebb adóteherrel számolhat. Ha pedig befuccsol a nagy számok álma, hát majd módosul az adó-szorzó, kettő helyett három forint, három helyett négy, és így tovább. A papír mindent elbír, havi 700 forint helyett lehet a plusz teher 1.400 forint is, ha már egyszer megszokták az adófizetők az új sarcot. Az a család, akinek nem egy előfizetése van, többszöröz. Meg valószínűleg az is, akinek a nevén több előfizetés van. Az pedig, hogy a cégeknél hívószámonkénti lebontásban milyen adótarifa, illetve kedvezmény lesz, egyelőre szintén a "ki tudja" kategóriába tartozik.

Az eredeti kétforintos adó emelésének nagy az esélye - hiszen senki sem tudja, valójában mekkora adóalappal lehet számolni a távközlési adó esetében. Ha pedig ismeretlen az adóalap, hogyan is lehetett konkrét számot beállítani a Széll Kálmán 2.0. tervbe még akkor is, ha az milliárdos nagyságrendű becslés?

A felelőtlen tudományos rekeszizom nagyon is reális adótarifa-emelést eredményezhet.

 

Előzmény:

Széll hozott, Széll visz ...

A fecsegés ára

Szimbolikus valóság

 Adókivetők paradicsoma

Startvonalon

Demagóg-adók

 

Csatlakozz és kövess minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

http://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr274487801

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.