morgás joga 6.jpgAz idő kereke vissza nem forgatható, az elvesztegetett hónapok adóbevétele pedig olyan lehetőség, amely már vissza nem tér. És éppen ez az, ami – így, igaz csak a fordítások világában bevallott – megszorítások idején nem elhanyagolható, ej, ráérünk arra még probléma.

A szerencsejáték törvény Rogán Antal-féle módosítása után a szakma még mindig az extra adóbevétel prognosztizáló végrehajtási rendeletre vár. És csak vár.

A nol.hu információi szerint hazai piaci résztvevők már a Rogán-javaslat elfogadása előtt is jelezték, türelmetlenül toporognak a küszöbön és szeretnének tartósan jelen lenni a hazai piacon, a Sportingbet például azt is kiszámolta, a profitra vetítve 10-15%-osnak tartják az online szerencsejáték-szektor elfogadható adózási mértékét. A végül elfogadott mérték a 20% lett, de nem az igazi nagy probléma, hanem az, hogy a szolgáltatók csak a lóversenyfogadások és online kártyajátékok esetében működhetnek törvényesen, sportfogadásokat továbbra sem kínálhatnak szabályosan, ezt a jövőben is csak a Szerencsejáték ZRt teheti meg.

 

pénz pénz pénz.jpgÉs vajon mit remélt a módosítástól a kabinet? A költségvetést nézve a 2011. évi 51 milliárdról 82 milliárdra növekedő játékadó bevételt. És honnan? Az online szerencsejátékok részleges liberalizációjából, valamint a nyerőgépek adóterhének ötszörösére (ha jól matekozunk, valójában hatszorosára) emeléséből. Az elmúlt hónapokban már kiderült, az adóprés túlzásba vitelétől a nyerőgépek számra drasztikusan megfogyatkozott, így jelentős pluszbevételt remélni ettől a területtől hiú remény.

Az online szolgáltatók jó adózóknak tűnnének, ha lennének, de a mai napig nem adtak ki erre a területre licenszet, tehát nincs, aki fizessen. És a január-március már lefutottnak tekinthető, így kijelenthető, az extra adóbevétel negyedét bukta a költségvetés. Pedig lehetne, hiszen 40-100 milliárd forint közé becslik a szakmai körökben azt a forgalmat, amit a hazai játékosok generálnak külföldi oldalakon, ráadásul a piac is folyamatosan bővül – a regisztrált játékosok száma elérheti akár a félmilliót is.

 

sportfogadás 3.jpgMégis, mire ez az adóbevételt jelentősen csökkentő tétlenség? A fortunaweb.hu szakportál szerint a hiányzó végrehajtási rendelet, a nyomtatványok fellelhetetlensége, a határidők és licenszdíjak homályba burkolódzása eleve megakadályozza azt, hogy bármelyik szolgáltató is jó adófizetővé váljon, és bevételeinek adórészét havonta fizesse a költségvetésnek. És az sem szerencsés, hogy a módosítás túlságosan szűkre szabja a piaci szereplők mozgásterét, mivel kínálatuknak csak egy kis részét (a pókert és a lóversenyfogadást) tudnák legjobb esetben is csak legálisan szolgáltatni a magyar játékosok felé.

Vajon miért érdeke bárkinek is, hogy az illegális fogadóirodákhoz hordják a magyar fogadók a pénzüket úgy, hogy egy fillér hasznot sem lát belőle a költségvetés? Mennyi idő kell egy végrehajtási rendelet megszövegezéséhez, amikor a módosítást már tavaly szeptemberben elfogadták? Mindez akkor, amikor újabb megszorítások, csomagok várhatók, csúcsra jár a Széll Kálmán terv megvalósítása?


sportfogadás.jpgMindeközben a monopolhelyzetben lévő Szerencsejáték ZRt a júniusi futball EB-re indítja el saját, reményei szerint a nemzetközi irodáknak is konkurenciát teremtő internetes sportfogadási oldalát úgy, hogy közben lényegesen bővíti is fogadási kínálatát. A szakemberek szerint azonban az SzZRt jelenlegi sportfogadási kínálatának is csak a felén van valóságban értékelhető forgalom, és kétséges eredményességű például olyan eseményekkel bővíteni a kínálatot, amelyekről a hazai játékosoknak nincsenek érdemi információi. Mit kezd például egy fogadó egy belorusz harmadosztályú mérkőzéssel? Fogad? Zsákbamacskázik? És vajon az ilyen, töltelékeseményekkel feltöltött rendszer üzemeltetése mennyi plusz forgalmat generál? És mennyi többletköltséget eredményez? És vajon hogyan deríti fel és kezeli le az SzZRt a fogadási csalásokat, bundaügyeket, valamint az ezek okozta károkat?

 

sportfogadás 2.jpgA fortunaweb.hu további problémákat is felvet, többek között a helyi adó kérdését is át kellene gondolnia a kormányzatnak, ha versenyképes szeretne lenne a külföldi oldalakkal szemben. Kérdés: erre vajon történtek már lépések? Kiszámolta valaki is, hogyan lenne rentábilis az SzZRt internetes fogadási irodája és milyen körülmények között tudná a legnagyobb adóbevételt produkálni a költségvetés felé? Modellezték, milyen fogadási feltételekkel, nyereményekkel lehetne hazacsábítani a külföldi oldalakon fogadókat, vagy csak úgy gondolják, ha törvényileg csak a magyarnál lehet fogadni, a becsületes honpolgár ezentúl itthon fogad, mégha sokkal rosszabbul is jár?

Az óra ketyeg, az online fogadóirodák pedig hazánkban továbbra sem adóznak. És ha akarnának, sem tudnának. Az elvárt adóbevétel pedig csak várt marad. Így múlatjuk mi az időnket.


Előzmény itt.

 

Csatlakozz a Facebook csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

http://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr824345500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

sörtelen 2012.03.29. 16:55:18

Meggyőződésem volt, hogy a lottóban nem lehet csalni.
Máshol nem is. De orbán világában mindent lehet.
A nagy szerencsejáték bevételt a(z online szervezett, vagyis órákkal a sorsolás előtt a fogadott számokkal kvázi-nyilvánosan lebonyolított) lottó szelvényeladásból realizáló állam húzza az időt az ötössel. Ezek az igazi milliárdok, Kedvesem.
A zárást követően félmásodperccel tudni lehet melyik legyen az a egy szám(!) amit mindenféleképpen ki kell húzni, hogy a jövő héten még több birka (meg én) rohanjon nyíróolló alá...