morgás joga 6.jpg

 

 

Valószínűleg nincs olyan autós, aki ne hallotta volna, előterjesztés készült a BKV megmentésének tárgyában, ötletparádé hegyek. Mit ad isten, az illetékes minisztériumnak az a javaslat tetszett a legjobban, amely tuti kiüti a biztosítékot a lakosság nagy részénél. És nemcsak a fővárosiaknál.

Ha jól értelmeztem a nyilatkozat-tengert: van, aki tudja, mit írt le, de nem javasolja, van, aki elhatárolódik saját aláírásától, az ötletgazda pedig homályba vész, pedig a minisztérium biztos ádázul keresi hasonló, költségvetési szempontból igen kompetens ötletek kidolgozása céljából.

Vajon mi történik majd, ha a minisztérium tigrisbukfenccel rávetődik a Budapest-matricára?

  

  • a budapesti autósok fogcsikorgatva fizetnek, viszont ritkábban járnak autóval, csökken az üzemanyag fogyasztás, kevesebb adó folyik be a költségvetésbe. Dugó nincs, levegő tisztul, a BKV felvirágzik, a polgármester pedig a következő választásokon jobb, ha el sem indul.

 

  • BKV kicsi.jpga budapesti autósok nem fizetnek havi 10 ezret a semmiért, autók leállítva, tömegközlekedés 300%-os kihasználtsággal. Napi négy metró elfüstöl, 300 busz lerohad, vágányok görbülnek, felsővezetékek szakadnak, a járdák járhatatlanok a sok falhoz támasztott bicikli miatt. Az utazóközönség kifejezi rosszallását a „párhuzamos tömegközlekedés-fejlesztés és egyéb intézkedések” alapvető hiányossága tárgyában. A rendszeressé vált tömegnyomorban ellenőr nem lesz, akit ne vernének meg, ha meri hivatását gyakorolni. Aki nem akarja a lábát naponta palacsintává tapostatni, gyalogol vagy teker, így egy csapásra sokkal fittebb a lakosság. A tömegközlekedés túlterheltsége miatt mindenki örök késésben van, tanár-diák, főnök-beosztott egyaránt, a hivatali ügyintéző, a postás meg a védőnő is valahol épp a következő járatra vár. Az üzemanyag fogyasztás drasztikusan csökken, ahogy az adóbevételek is, a tömegközlekedés összeomlik, a zűrzavar állandósul, a választási hajlandóság ugrásszerűen megnő. A jogszabályalkotó a gyaloglókat és a kerékpározókat adóelkerülőknek nyilvánítja.

 

  • megjelennek a matrica-hamisítók, olcsón kínálva kurrens portékájukat. Az autók száma a következő drasztikus üzemanyagár-emelésig nem csökken az utakon, a tömegközlekedés megszokott színvonalán használható, a kerékpárutakon sem mozognak konvojban a kétkerekűek, a költségvetésbe az adók érkeznek, csak a fővárosi önkormányzat érzi úgy, valamiből megint kimarad. A rendőrség elkeseredett harcot vív az ügyeskedőkkel, a jogszabályalkotók újabb és újabb nullákat írnak a matricahamisítás büntetési tételéhez. A költségvetés még jobban jár, de a fővárosnak továbbra sincs egy fillérje sem.

 

  • az állami, önkormányzati gépjárművek tulajdonosai kapkodva keresik, honnan lesz forrásuk az új, előre nem betervezett adóra. Felüti fejét a „ki őrzi az őrzőket” dilemma és a hivatalok nagyarányú bliccelésre adják fejüket.

 

  • a vidéki autós úgy dönt, nem látogatja meg ezentúl a pesti unokáit alkalmanként 10 ezerért, a fővárosi ügyfél meg legyen kedves és bumlizzon ki Budaörsig, ha akar valamit.  A MÁV elővárosi forgalma csúcsra jár, színvonal tovább csökken, ahogy a költségvetés adóbevétele is. Az örökké késésben lévők esetében lásd a 2. pontot.

 

  • a fuvarozók, vállalkozók beépítik rezsijükbe az új adót és átterhelik a vevőkre, valamint felfedezik az összes olyan Budapestet elkerülő hatodrendű útvonalat, amelyet eddig a legelvetemültebb GPS sem ajánlott nekik.

 

A vidék – urbánus vita újra felüti a fejét, kerekasztal beszélgetések során szakértők égnek a tévéképernyőkbe újabb és újabb megoldásokat találva ki a hatékony ellenőrzésre, a matrica havonta megújuló színeire és minden más olyan problémára, amely egyébként nem létezne a Budapest-matrica nélkül.

Természetesen minden szereplő-típus magatartása nem modellezhető előre, így további meglepetésekkel is szolgálhatnak a híresen túlélő pestiek. A jogszabályalkotókat sem szabad alábecsülni, lesznek újabb és újabb sziporkák mindaddig, amíg van nyúzni való bőr az autósokon, aztán előbb-utóbb sorra kerülnek a motorosok, kerékpárosok és a gyalogosok is.

Azt már a javaslat is leszögezi, a díj a felterjesztésben szereplő formájában eleve aránytalan lesz, de hát ezen is lehetne segíteni – a taxis például miért ne fizetne többet, mint az, aki csak egy kerületen belül használja a kocsiját?  Mondjuk ne havi 10 ezret, hanem mindjárt harmincat? A teherautók meg olyan hosszúak, kitesznek vagy négy autót, nekik meg legyen negyven.

 

Vajon a majdan bevezetendő dugódíj „lejáratódása” lenne a javaslat elfogadása után a legnagyobb probléma?

 

Csatlakozz a Facebook csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

http://morgasjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr884024913

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

banyanya007 2012.01.31. 19:02:00

Vannak olyan jó ötletek, melyekre nem árt aludni egyet. Kettőt..